Значення розчинів у природі та житті людини



Скачати 55.14 Kb.
Дата конвертації30.12.2016
Розмір55.14 Kb.
Тема: Значення розчинів у природі та житті людини.

Поняття про дисперсні системи, колоїдні та істинні розчини

Мета уроку: розширити знання учнів про розчини; сформувати уявлення про різницю між розчинами і механічними сумі­шами; розширити знання про розчини на основі відомостей про дис­персні системи (істинні й ко­лоїдні розчини, аерозолі, піни, суспензії, емульсії); показати значення розчинів у природі та житті людини; формувати вміння порівняння й узагальнення, аналізу і синтезу; розвивати комунікативну та інформаційну компетентності.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форми проведення уроку: інтерактив­на технологія «Мікрофон», лекція - презентація, демонстрація, робота в групах.

Очікувані результати навчальних досягнень:

Учень:


а) розпізнає та називає розчини, ві­домі у побуті та природі;

б) розрізняє типи розчинів;

в) дає характеристику розчинів і за­висей.

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань

Використання інтерактивної технології «Мі­крофон». Маючи знання з уроків природознавства, з власного досвіду назвіть приклади розчинів. (Морська вода, повітря, сплави металів, мінеральна вода, ліки.) В яких агрегатних станах можуть знаходитись розчини? (Твердому, рідкому, газоподібному.) Скільки компонентів може входити до складу розчину і як їх називають? (Два або більше компонентів, розчинник і розчинена речовина.)



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Розчини мають величезне зна­чення в органічному і неорганічно­му (мінеральному) житті Землі, а та­кож у науці й техніці. Тому сьогодні на уроці ми маємо з’ясувати:



  1. Яка різниця між розчинами і ме­ханічними сумішами?

  2. Як класифікують розчини?

  3. Чим відрізняються істинні роз­чини від зависей?

ІV. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу.

Лекція – презентація

За розмірами частинок розчини поділяють на грубодисперсні, колоїдні та істинні розчини.



Слайд 1. Розмір частинок

Грубодисперсні системи

Колоїдні розчини

Істинні розчини

10-7- 10-5 м

10-9- 10-7 м

Менше 10-9 м



Слайд 2. Прозорість

Грубодисперсні системи

Колоїдні розчини

Істинні розчини

Непрозорі

Прозорі

Прозорі


Слайд 3. Фільтрування

Грубодисперсні системи

Колоїдні розчини

Істинні розчини

Завислі частинки не проходять крізь фільтрувальний папір

Завислі частинки проходять крізь паперовий фільтр

Фільтруванням розділити не можливо


Слайд 4. Оптичний ефект

Грубодисперсні системи

Колоїдні розчини

Істинні розчини

Каламутні

Дають ефект Тіндаля

Оптично порожні


Слайд 5. Стійкість у часі

Грубодисперсні системи

Колоїдні розчини

Істинні розчини

Нестійкі в часі, завислі частинки досить швидко осідають на дні або вспливають на поверхню

Відносно стійкі, можуть існувати від кількох годин до кількох століть

Стійкі в часі, можуть існувати нескінченно довго, якщо не відбуваються хімічні реакції





Слайд 6. Приклади. Грубодисперсні системи









Слайд 7. Приклади. Колоїдні розчини





Слайд 8. Приклади. Істинні розчини



Розчини лугів, кислот,солей
Слайд 9.

Грубодисперсні системи (зависі)

Суспензії

Ліки, фарби, крейда у воді

Емульсії

Молоко, олія у воді

Аерозолі

Туман, лак для волосся

Піни

Мильна піна, збиті вершкі

Пил

Смог


Демонстрація. Ефект Тіндаля

Колоїдні розчини легко визначаються за допомогою простого досліду: вони виявляють ефект Тіндаля. У затемненому кабінеті тонкий промінь світла спрямовується на склянку із різними системами. Якщо промінь світла направити на склянку з водою чи склянку з розчином кухонної солі, то промінь проходить крізь рідину без перешкод і його не видно. Якщо ж промінь направити на склянку з роз­бавленим Ферум (III) гідрооксидом, то збоку можна побачити розсіяні промені світла, що підтверджує наявність невеличких частинок.



Розповідь учителя

Ефект Тіндаля можна спостерігати й у повсякденному житті. За темряви, якщо в повітрі багато пилу або йде сніг, без джерела світла побачити порошинки чи сніжинки неможливо. Однак у світлі фар або ліхтарів пил і сніг, який падає, виразно видно за рахунок розсіювання світла окремими частинками.



V. Узагальнення і систематизація знань

Робота в групах й складання схем:

1.Значення розчинів у природі.

2. Значення розчинів у побуті та промисловості.

3.Значення розчинів у промисловості

(Групи учнів працюють з однією з схем, після чого презентують свою роботу, за необхідності учасники інших груп доповнюють.

VI. Контроль і самоперевірка знань


  1. Що таке розчин?

  1. Чим відрізняються розчини від механічних сумішей?

  1. Як поділяють розчини?

  1. Які розчини називають однорід­ними?

  1. Назвіть характерну ознаку істин­них розчинів.

  2. Чим відрізняються істинні роз­чини від зависей?

  3. Які зависі вам відомі?

  4. Що таке суспензії? Наведіть при­клади.

  5. Що таке емульсії? Наведіть при­клади.

10) Які ще зависі ви знаєте? Наве­діть приклади.

VII. Підбиття підсумків уроку

VII. Домашнє завдання. Прочитати параграф , виконати такі завдання:

1. Використовуючи лазерну указку, дослідіть, істинними розчинами чи



колоїдними системами є: рідкий кисіль, мінеральна вода, столовий оцет, фруктовий сік, солодкі газовані напої .

2. Дізнайтеся: а) який препарат називають «шумерським сріблом» та для чого його використовують; б) що таке нанодисперсії, де їх застосовують.


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка