Здорове харчування



Скачати 54.05 Kb.
Дата конвертації05.03.2017
Розмір54.05 Kb.

Лекція на тему: «Здорове харчування»

(віковий склад вихованців 12-13 років)



Мета:

- Закріпити та розширити знання з теми здорове харчування;

- сприяти вихованню почуттів бережного ставлення до свого здоров’я;



План

1. Енергетичний баланс організму.
2. Недостатнє харчування.
3. Надмірне харчування.
4. Режим харчування.

  Хід заняття:



I. Вступна частина

Шкільні роки – час бурхливого росту, безупинного фізичного і розумового розвитку. Швидкий ріст, постійний рух, напружена розумова діяльність – все це ставить перед організмом підвищені вимоги, спричинюючись до великих витрат енергії. Для росту і забезпечення нормальної життєдіяльності організму серед інших факторів неабияке значення має режим харчування. Під режимом харчування слід розуміти дотримання помірності, різноманітності їжі, регулярності прийняття її.


II. Основна частина

З давніх-давен люди надавали великого значення харчуванню як способу збереження здоров’я. Один із засновників гігієни харчування, відомий арабський лікар Авіценна (Ібн Сіна, 980-1037) перший розробив правила раціонального харчування. Його рекомендації щодо різноманітності їжі та помірної кількості споживання її важливі і тепер. Розроблено багато різноманітних дієт. Але, як свідчать практика, більшість дієт є однобічними і можуть застосовуватися тільки з лікувальною метою.

Існують науково обґрунтовані режими і норми харчування. Одним із важливих принципів раціонального харчування є дотримання енергетичного балансу організму, тобто кількість енергії, яка надходить до організму з їжею, має відповідати енергетичним витратам організму (мал. 126, 127). Коли енергетичні витрати менші, ніж кількість енергії у спожитій їжі, зростає маса тіла переважно завдяки жировій тканині.

Харчування буде раціональним лише тоді, коли до організму разом із харчовими продуктами надходитимуть усі поживні речовини, вітаміни та мінеральні солі в тих кількостях, які потрібні для його нормальної життєдіяльності.

Потреба людини в поживних речовинах визначається її масою, віком та рівнем рухової активності. Чим менший вік, тим більше білка необхідно на 1 кг. Маси тіла: на першому році життя – 5 г, в 1-3 роки – 4 г, у 4-7 років – 3,5 г, 8-12 років – 2,5 г, 13-17 років – 1,5 г. Добову потребу у білках, жирах і вуглеводах для дітей і підлітків наведено у таблиці. Для дорослих необхідна кількість білка на добу на 1 кг маси становить 1-1,2 г. Фізична праця, заняття спортом потребують більшого споживання білків на 20% від загальних норм.

Нестача амінокислот, вітамінів, мінеральних солей в окремих продуктах компенсується вживанням різноманітних продуктів. Так, у гречаній каші не вистачає деяких амінокислот, але, якщо споживати її з молоком, ця нестача компенсується.

Різноманітна їжа стимулює апетит і секрецію травних соків, що поліпшує її засвоєння. Харчуватися краще чотири рази на день. Інтервал між споживанням їжі не повинен перевищувати шість годин. Перший сніданок має бути поживними і містити не менше 25% добового раціону, обід – 35%, підвечірок – 20% і вечеря – 20% добового раціону.

У добовий раціон має входити достатньо овочів, які містять клітковину. Вона хоч і не перетравлюється в організм, але належить до так званих баластних речовин, які сприяють руховій активності шлунково-кишкового тракту. Наповнюючи шлунок, клітковина створює відчуття насичення (ситості).

М’ясні й рибні страви містять речовини, які збуджують нервову систему. Тому їх рекомендують споживати в першій половині дня. А молочні та овочеві страви краще приготувати для вечері.

Добова потреба у білках, жирах і вуглеводах для дітей і підлітків

(у грамах)



Вік

(роки)

Білки


Жири

Вуглеводи

Загальна кількість

З них тваринні білки

5-7

8-11


12-14

15-17


72-75

75-95


90-110

100-120



47

56

64



68


75-80

80-95


90-100

90-100


250-300

350-380


380-400

420-450


Недостатнє харчування. Дітям і підліткам протипоказане голодування і неповноцінне харчування (особливо нестача білків). Воно призводить до зменшення м’язової маси, у тому числі м’язів серця, затримує ріст і розвиток. Крім того, через зниження імунітету різко збільшується кількість інфекційних хвороб.

Надмірне харчування. Негативно впливає на організм не тільки недостатнє та неповноцінне, а й надмірне харчування. У цьому разі утворюються проміжні продукти обміну, шкідливі для організму, а насамперед для печінки. Надмірна маса тіла(ожиріння) негативно впливає на підшлункову залозу, що з часом призводить до виникнення цукрового діабету і серце судинних розладів. Люди, в яких маса тіла на 30% перевищує норму, живуть на 10-15 років менше порівняно з людьми, що мають нормальну масу тіла.

Важливе значення має надходження з їжею вуглеводів, що відіграють істотну роль у забезпеченні організму дітей енергією. Тому в харчуванні дітей необхідно приділяти неабияку увагу якісному складу вуглеводів.

Під час розвитку організму потреба школярів у багатьох вітамінах безперервно зростає (тіамін, рибофлавін, піридоксин, ціанокобаламін, фолацин, ніацин, аскорбінова кислота, ретинол, токофероли, ергокальциферол).

Потреба школярів і у мінеральних речовинах порівняно висока у зв'язку з інтенсивним ростом і формуванням скелета. Для процесів кістково творення сприятливим вважається співвідношення кальцію і фосфору. 60-80% вмісту кальцію має забезпечуватися за рахунок молока і молочних продуктів. Інші мінеральні речовини (калій, магній, залізо і мікроелементи – мідь, кобальт, цинк) надходять в організм у достатній кількості з продуктів тваринного і рослинного походження.

Набір продуктів шкільного віку: молоко і молочні продукти, сир напівжирний, сметана, сир твердий, м'ясо, риба, яйце, хліб пшеничний, житній, борошно пшеничне, макаронні вироби, крупи, бобові, цукор і кондитерські вироби, масло вершкове, олія, картопля, овочі, фрукти свіжі чи сік, сухофрукти, кавовий напій, чай, дріжджі, желатин, сіль.

Школярі мають одержувати 5-разове харчування.

Режим харчування:

           7.00-7.30      - 1-й сніданок        - 15% (чай, хліб з маслом)

          11.00-11.30   - 2-й сніданок        - 20% (каша, кавовий напій)

           14.00-14.30   - обід                    - 35% (салат, суп, м’ясна котлета, г гарнір, компот, хліб)

          16.30-17.00   - підвечірок  - 10% (кефір, печивом)

           19.30-20.00 - вечеря                  - 20 % (овочева страва, хліб, чай)

Таким чином дотримування цих процесів свідчить про те, що питання вигодовування та харчування дітей є дуже важливою проблемою в плані нормального росту та розвитку підростаючого покоління і тому не тільки медичним, але й державним завданням, яке треба раціонально вирішувати.

Харчування впливає на розвиток центральної нервової системи дитини, на її працездатність.



III. Заключна частина

  1. Що таке енергетичний баланс організму?

  2. Чому необхідно вживати в їжу різноманітні продукти?

  3. Обґрунтуйте режим харчування.




База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка