Заняття №1 (практичне – 7 год.) Теми



Сторінка1/12
Дата конвертації05.03.2017
Розмір1.07 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   12
ЗАНЯТТЯ № 1 (практичне – 7 год.)

Теми: 1. Анатомо-фізіологічні особливості шкіри, підшкірної основи та лімфатичних вузлів у дітей різного віку.

2. Методика дослідження шкіри, підшкірної основи та лімфатичних вузлів у дітей різного віку.

3. Семіотика ураження шкіри, підшкірної основи, лімфатичних вузлів та догляд за дітьми різного віку з подібними захворюваннями.

Мета: вміти оцінити стан шкіри, підшкірної основи, лімфатичних вузлів. На основі знання анатомо-фізіологічних особливостей виявляти симптоми уражень цих систем, Здійснювати догляд за шкірою у дітей різного віку.
Професійна орієнтація студентів: Шкіра - складний і важливий орган, який відіграє велику роль у житті і здоров”ї дитини. Вона має тісний фізіологічний зв”язок з діяльністю окремих органів і організму в цілому. Внаслідок цього шкіра є своєрідним екраном, який відображає патологічні зміни в організмі. Ретельне обстеження і адекватна оцінка стану шкіри має велике значення при встановленні діагнозу захворювання у дитини.

Лімфатичні вузли виконують бар”єрно-фільтраційну функцію, затримуючи мікробні, пухлинні клітини, чужерідні тільця, що поступають з током лімфи. Крім того, захисна функція лімфовузлів пов”язана з продукуванням лімфоцитів, виробкою лейкоцитарного фактору, що стимулює розмноження клітин, виконують функцію депо лімфи. Необхідно знати локалізацію периферичних лімфовузлів і напрямок лімфатичних судин, які мають відношення до певних вузлів.Це дозволяє лікарю виявити вогнища ураження, виявити вхідні ворота інфекції, вибрати методи лікування хворого.


Методика виконання практичної роботи.

І. Тема №1 Анатомо-фізіологічні особливості шкіри, підшкірної основи та лімфатичних вузлів у дітей різного віку.

Робота 1. Анатомо-фізіологічні особливості шкіри:

- на схемі розібрати шари шкіри з уточненням їх особливостей у дітей раннього віку;

- функції шкіри, їх особливості у дітей раннього віку.

Робота 2. Анатомо-фізіологічні особливості підшкірної основи:

- перелік особливостей хімічного складу жиру у дітей різного віку;

- особливості структури підшкірної основи у дітей раннього віку;

Робота 3. Анатомо-фізіологічні особливості лімфатичних вузлів:


  • структура лімфатичних вузлів, зв’язок з лімфатичними судинами, шляхи відтоку лімфи від різних органів.

Тема №2 Методика дослідження шкіри, підшкірної основи та лімфатичних вузлів у дітей різного віку.



Робота 4. Методи дослідження шкіри і видимих слизових:

  • огляд, пальпація;

  • проби для дослідження стану капілярів;

  • схема оцінки висипань на шкірі.

Робота 5. Методи дослідження підшкірної основи:

- огляд, пальпація.



Робота 6. Методи дослідження лімфатичних вузлів:

  • огляд і пальпація периферичних груп лімфовузлів;

  • критерії оцінки периферичних груп лімфовузлів.

Тема №3 Семіотика ураження шкіри, підшкірної основи, лімфатичних вузлів та догляд за дітьми різного віку з подібними захворюваннями.



Робота 7. Робота біля ліжка хворого:

- зібрати анамнез, з”ясовуючи питання, які стосуються шкіри, підшкірної основи, лімфовузлів;

- збір скарг;

- провести об”єктивне дослідження шкіри, підшкірної основи, лімфовузлів.



Робота 8. Оцінити дані об”єктивного дослідження. Зробити висновок про стан шкіри, підшкірної основи, лімфовузлів у курованої дитини, написати протокол. Вказати можливі причини знайдених відхилень з боку шкіри, підшкірної основи, лімфовузлів. Забезпечити курованій дитині догляд відповідно її віку і виявленим змінам.

Програма самопідготовки студентів


І. Тема №1 практичного заняття.

1.Вивчити анатомо-фізіологічні особливості шкіри, знати її основні функції.

2. Вивчити анатомо-фізіологічні особливості підшкірної основи, знати її основні функції

3. Вивчити анатомо-фізіологічні особливості лімфатичних вузлів, знати їх основні функції.


ІІ Тема №2 практичного заняття

  1. Вивчити методику дослідження шкіри за основними критеріями.

  2. Вивчити методику дослідження підшкірної основи за основними критеріями.

  3. Вивчити методику дослідження лімфатичних вузлів за основними критеріями.


ІІІ Тема №3 практичного заняття

  1. Вивчити семіотику уражень шкіри, підшкірної основи і лімфатичних вузлів.

  2. Вивчити особливості догляду за шкірою: а) здорової дитини; б) при різних захворюваннях (попрілості, прояви ексудативно-катарального діатезу, гнійничкові захворювання, молочниця).

  3. Вивчити особливості догляду за хворими з ураженнями підшкірної основи та лімфатичних вузлів.

Семінарське обговорення теоретичних питань



ЗРАЗКИ СИТУАЦІЙНИХ ЗАДАЧ

Задача №1.

Дитині 3 міс. Народилася від І доношеної вагітності, нормальних пологів, з масою 3500г, довжина тіла 51 см, 3 2 х тижневого віку дитина переведина на штучне вигодовування. При огляді шкіра бліда, знижена її еластичність, в підкрильцевих та пахових складках є червоніння шкіри.

Завдання: 1. Які патологічні зміни шкіри є у дитини?

2. Як називаються описані зміни шкіри в природніх складках?

3. Яка причина їх виникнення?
Задача №2.

Дитині 2 міс. Знаходиться на змішаному вигодовуванні. Маса при народженні 3200, в даний час важить 4600. При огляді шкіра бліда, суха. На тулубі, шиї і внутрішніх поверхнях кінцівок дрібноточкові червоні папульозні висипання.

Завдання:

1. Перелічіть критерії оцінки шкіри.

2. Яка причина виникнення висипки, обгрунтуйте свою думку.

3. Вкажіть основні напрямки по догляду за дитиною.



Задача №3.

Дільничий лікар при огляді дитини на дому виявив наступні зміни: блідість шкіри і слизових, на тілі дитини висип у вигляді поверхневих, дещо виступаючих над поверхнею шкіри, наповнених серозною рідиною утворів; кірочок та ділянок почервоніння шкірних покривів.

Завдання: 1. Які зміни шкіри виявив лікар?

2. Для яких хвороб характерні такі зміни?



Задача №4.

Дитині 1,5 міс. На штучному вигодовуванні з 1-го місяця життя. Напередодні мама вперше дала дитині 2 чайні ложечки апельсинового соку. При огляді дитина неспокійна, тре руками щічки. Шкіра блідо-рожева, на щоках помічена сухість шкіри, елементи висипань у вигляді окремих гіперемованих плям, які місцями зливаються. Підшкірна основа розвинена рівномірно, товщина складки на рівні пупка 0,3 см. Тургор тканин знижений. Шкіра еластична. Пальпуються поодинокі, не злучені між собою лімфовузли шийної групи.

Завдання:


  1. Які зміни з боку шкіри, підшкірної основи, лімфовузлів є у дитини?

  2. Чим зумовлені висипання на щічках?

  3. Особливості догляду за даною дитиною.

Задача №5.

Дитині 2 тижні. Маму турбує те, що дитина періодично неспокійна. Вигодовується грудним молоком, гігієнічний догляд здійснюється нерегулярно, ранковий туалет шкіри і слизових не проводиться, купали дитину 4 дні тому. При огляді дитина знаходиться в 2-х пелюшках, байковій шапочці , вкрита байковою ковдрою (в кімнаті +26 градусів). Шкіра блідо-рожева, в ділянці потилиці, шиї, тулуба поодинокі дрібноточкові висипання рожевого кольору, які не виступають над рівнем шкіри. В області природніх складок гіперемія. Підшкірна основа рівномірно розвинена, товщина складки 1 см. Шкіра еластична, тургор тканин задовільний.

Завдання:


  1. Про що свідчать зміни, виявлені на шкірі?

  2. Який необхідно забезпечити догляд дитині?


Вихідний рівень знань та вмінь перевіряється шляхом розв’язування ситуаційних задач з кожної теми, відповідями на тести та конструктивні запитання.

(наявність комплектів тестів і ситуаційних задач у викладача)



Студент повинен знати:

  1. Анатомо-фізіологічні особливості шкіри

  2. Основні фізіологічні функції шкіри, їх особливості у новонароджених і дітей старшого віку

  3. Анатомо-фізіологічні особливості підшкірної основи.

  4. Анатомо-фізіологічні особливості лімфатичних вузлів

  5. Основні фізіологічні функції лімфатичних вузлів, їх особливість у новонароджених:

  6. Методика дослідження шкіри (опитування, огляд, пальпація)

  7. Методика дослідження (опитування, огляд, пальпація) підшкірної основи

  8. Методика дослідження (опитування, огляд, пальпація) лімфатичних вузлів

  9. Семіотику уражень шкіри.

  10. Семіотику уражень підшкірної основи.

  11. Семіотику уражень лімфатичних вузлів.

  12. Елементи догляду за шкірою і слизовими.


Студент повинен вміти:

1. Оглянути шкіру (колір, чистота (наявність висипу), розвиток поверхневих судин,

огляд додатків шкіри, цілісність).

2. Провести пальпацію шкіри (стан поверхні шкіри, вологість, поверхнева температура, пальпаторна оцінка висипу, наявність рубця після щеплення БЦЖ).

3. Провести глибоку пальпацію (еластичність, оцінка стану капілярів).

4. Оглянути видимі слизові (склери, ротову порожнину).

5. Оглянути підшкірну основу (рівномірність розвитку, ступінь розвитку, наявність набряків, дефекти).

6. Провести пальпацію підшкірної основи (ущільнення, інфільтрація, болючість, набряки (пастозність) на гомілках, товщина складки, тургор м¢яких тканин, підшкірна емфізема, у новонароджених –склерема, склередема).

7. Проводити огляд, пальпацію та оцінку лімфатичних вузлів.

8. Скласти план догляду за шкірою та слизовими у хворих та здорових дітей.


Відповіді на тести і ситуаційні задачі:

Відповідь на задачу №1:

1. Блідість, знижена її еластичність почервоніння в підкрильцевих та пахових складках.

2. Попрілості (рідке пеленання, нерегулярні гігієнічні ванни та підмивання, повторне використання пеленок).

3. Раннє штучне годування та недостатній санітарний догляд.



Відповідь на задачу №2.

1. Колір, вологість, температура, еластичність, наявність висипу, стан поверхні, стан капілярів, дермографізм.

2. Поява пітниці у вгодованої дитини зумовлене перегріванням, надмірним потовиділенням та недостатнім доглядом за шкірою.

3. Усунути дефекти догляду, що зумовили появу пітниці, гуоденні гігієнічні ванни, змащення шкіри 2% розчином борного спирту.



Відповідь на задачу №3.

1. Блідість шкіри, наявні плями, везикули, кірочки.

2. Лишая, екземи, вітряної віспи.

Відповідь на задачу №4.


  1. На шкірі є висипання, сухість в ділянці щічок, стончення підшкірної основи.

  2. Висипання викликані неправильним введенням соку: пізніше необхідного терміну, одночасно введена дуже велика кількість (розпочинають з краплин). Крім того, апельсини є харчовими алергенами, а тому не слід першочергово вводити його.

  3. Дитині організувати раціональне харчування, соки (краще сік яблук з зеленою шкіркою) починають вводити з крапель, поступово збільшуючи. Гігієнічний догляд відповідає віку дитині, необхідно додатково призначити обмивання шкіри обличчя відваром десенсибілізуючих трав (череди, трьохколірної фіалки).

Відповідь на задачу №5.

  1. У дитини мають місце пітниця і попрілості.

  2. Перш за все треба організувати оптимальний температурний режим в кімнаті (температура

18-20 градусів). Не вкривати дитину ковдрою та не одягати шапочку. Гігієнічний догляд: ранковий щоденний туалет шкіри і слизових, підмивання після випорожнення, щоденні гігієнічні ванни. Розпочати повітряні ванни
Джерела інформації:

  1. Мазурин А.В., Воронцов И.М. Пропедевтика детских болезней. - М.Медицина,1985. - С.71-101.

  2. Майдинник В.Г.Основи клінічної діагностики в педіатрії. – К.,1998. – С.34-51.

  3. Майданник В.Г. Избранные лекции по пропедевтической педиатрии. - К.:”Супрамед”,1995. - с.60-74.

  4. Клінічне обстеження органів та систем у дітей // В.Г.Майданник, В.Д.Чеботарьова, М.А.Дадикіна та інш. - К.:”Супрамед”,1993. – С.29-48.

  5. Андронеску А. Анатомия ребенка. – Бухарест:”Меридиане”,1970. – С.295, 336-338.

  6. Скрипкин Ю.К. Кожные и венерические болезни. – М.:Медицина, 1980. – С.18-74.

  7. P.Joan Chesney. Шийна аденопатія у дітей //Медицина світу. – 1997. - №3. – С.147-157.

Методичну вказівку склала доцент Воронцова Т.О.

Обговорено і затверджено на засіданні кафедри

29. 08. 2006 р. протокол № 1


ЗАНЯТТЯ № ___2______ (практичне – 7 год.)

Теми: 1. Анатомо-фізіологічні особливості м’язової і кiсткової системи

у дітей.


2. Семіотика ураження м’язової і кiсткової системи. Методика дослiдження.

3. Догляд за хворими з патологією м’язової і кiсткової системи.


Мета: Вміти оцінити стан м’язової і кiсткової систем у дитини на підставі знання анатомо-фізіологічних особливостей та доказової медицини, виявляти патологічні симптоми та синдроми, які часто спостерігаються у дітей при різних захворюваннях, вмiти здiйснювати догляд за дiтьми з даними недугами.
Професійна орієнтація студентів: Ряд особливостей м’язової системи у дітей зумовлюють перебіг та прогноз основних патологій як м’язової, так і інших систем дитячого організму.

Знання етапів формування цієї системи допомагає лікарю розуміти особливості фізичного розвитку дитини та передбачити органні зміни, що можуть виникати при таких станах.

Скелет дитини в процесi росту i розвитку органiзму пiддається складним перетворенням, на якi впливають ряд зовнiшнiх та внутрiшнiх факторiв. Правильна оцiнка стану кiсткової системи має важливе значення для своєчасної дiагностики рiзних вiдхилень з боку цiєї системи, є запорукою рацiонального догляду та лiкування хворого.

Методика виконання практичної роботи.

І. Тема №1: Анатомо-фізіологічні особливості мязової і кiсткової системи у дітей.

Робота 1. Анатомо-фізіологічні особливості м’язової системи:


  • особливості анатомо-гістологічних структур м’язових волокон;

  • знання стану тонуса мязів у дітей різного віку.

Робота 2. Анатомо-фізіологічні особливості кiсткової системи у дітей:

- проводити огляд i оцiнювати стан кiсткової системи


ІІ. Тема №2: Семіотика ураження мязової і кiсткової системи. Методика дослiдження.

Робота 3. Зібирати анамнез, спрямований на виявлення змiн з боку кiсткової системи у дiтей Зібрати анамнез у дитини та родичів, дослідити стан м’язової системи у хворої дитини.

Робота 4. Призначити комплекс додаткових методів обстеження для вияснення стану м’язової і кiсткової системи у дитини.

  • методику проведення та інтерпретацію основних діагностичних тестів для визначення стану м’язової і кiсткової системи дитини

  • інтерпретувти данi лабораторних та iнструментальних дослiджень

ІІІ Тема №3: Догляд за хворими з патологією мязової і кiсткової системи.



Робота 5. Особливості оцінки стану м’язового тонусу дитячого організму

Робота 6. Особливостi догляду за хворими з ураженням кiсткової і м’язової систем.

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   12


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка