Всеукраїнська міжвідомча координаційно-методична рада 3 правової освіти населення



Скачати 122.73 Kb.
Дата конвертації05.03.2017
Розмір122.73 Kb.
Додаток 1

до листа МОН

від 19.11.2010 № 1/9-838

ВСЕУКРАЇНСЬКА

МІЖВІДОМЧА КООРДИНАЦІЙНО-МЕТОДИЧНА

РАДА 3 ПРАВОВОЇ ОСВІТИ НАСЕЛЕННЯ
Міністерство юстиції України

01025, м. Київ,

провулок Рильський, 10

РЕКОМЕНДАЦІЇ
місто Київ 5 жовтня 2010 p.

«Правоосвітня робота Головного

управління юстиції у м. Києві

у напрямі профілактики дитячої

злочинності та бездоглядності,

як засіб формування правової культури

та правової свідомості громадян»

Всеукраїнська МКМР з правової освіти населення відзначає.


Країна іде шляхом модернізації соціально-економічних і правових відносин. Успіх у цій справі може забезпечити вдосконалення законодавства і державного управління, прийняття кожним громадянином правових інновацій, високий рівень правової культури усіх громадян і, насамперед, підростаючого покоління.

В Україні склалась непроста ситуація саме з цією найбільш вразливою категорією населення.

Підлітковий період − один із найважчих періодів розвитку особистості, який характеризується потребою у звільненні з-під контролю і опіки дорослих, протестом проти встановлених правил і порядків, спрямованістю до незалежності, самостійності і утвердженні себе як особистості. В цьому віці у 7 разів збільшується кількість негативних вчинків, і у 40 разів зростає кількість невмотивованих вчинків.

Найкриміногеннішим віковим періодом є 16-17 років − у цьому віці підлітками вчиняється до 62 % злочинів від загальної кількості. Разом з цим, немає певних обмежень чи виключень в залежності від соціального статусу неповнолітніх злочинців − ними стають як безпритульні (без батьківської опіки та постійного місця проживання), вихідці із неблагополучних сімей, так і вихідці із цілком педагогічне та матеріально благополучних сімей.

Повсякчас неповнолітні слабо усвідомлюють, що їх повсякденні вчинки мають правову оцінку, що право, закони супроводжують людину все її життя, щоб уміло і правильно користуватись своїми правами й добре виконувати свої обов'язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони. Звичайно, у дитячому віці неможливо знати детально усі закони. Але основне, що стосується дітей, вони повинні знати. Тобто те, що є протиправним вчинком чи злочином, яка і з якого віку законодавством встановлюється відповідальність за їх скоєння та в яких випадках відповідальність за дії дітей несуть їх батьки.

Таким чином, правовий нігілізм, низька правова культура, недотримання й порушення законів − ці категорії є домінуючими серед значної кількості неповнолітніх громадян України. Росте число злочинів, які здійснюються підлітками. Також значну кількість становлять адміністративні правопорушення, які не підлягають об'єктивному підрахуванню.

З метою подолання та упередження правопорушень у загальноосвітніх навчальних закладах міста Києва створені та діють ради профілактики, працюють постійно діючі семінари-практикуми для класних керівників. Систематично проводяться тижні правових знань, “круглі столи” за участю представників органів юстиції, здійснюються виїзні рейди, під час яких читаються лекції, проводяться бесіди з молоддю на правову тематику та організовуються семінари з представниками молодіжних громадських організацій.

Для соціального захисту дітей та їх правового інформування і виховання управліннями юстиції спільно зі службами у справах неповнолітніх, управлінням освіти здійснюються перевірки дотримання в загальноосвітніх навчальних закладах вимог Закону України “Про освіту”, вивчення стану виховної та профілактичної роботи з неповнолітніми. Працівники органів юстиції спрямовують свою роботу, насамперед, на практичну допомогу педколективам, роз'яснення викладачам питань чинного законодавства стосовно прав та обов'язків неповнолітніх, належного ведення виховної та профілактичної роботи.

Свою позитивну роль в напрямку запобігання дитячій бездоглядності та злочинності серед неповнолітніх відіграють цивільно-правові ігри, такі як “Брейн-ринг”, “Кращий правознавець”, які розраховані на учнів загальноосвітніх навчальних закладів.

Одним із негативних аспектів зростання дитячої бездоглядності та безпритульності є погіршення матеріального благополуччя дорослої частини населення; збільшення кількості безробітних; зневажливе ставлення батьків до виховання дітей; загострення соціальних суперечок між дітьми та батьками тощо. У зв'язку з цим проблема здобування грошей для дітей вулиці є найголовнішою. За статистикою: кожна п'ята дитина заради отримання грошей вчиняє крадіжку та реалізовує крадене.

Однією зі складових правового виховання є профілактична робота щодо попередження бездоглядності, правопорушень, злочинності та інших негативних явищ серед дітей. А це ціла система заходів виховного, правового, соціально-культурного характеру, які в місті Києві спільно реалізовуються Головними управліннями юстиції, освіти і науки, культури і мистецтва, взаємодії з засобами масової інформації та громадськістю, МВС України в м. Києві, управлінням у справах сім'ї та молоді, міським Центром соціальних служб для молоді. Службою у справах дітей. Київським міським педагогічним університетом ім. Б.Д.Грінченка, громадськими організаціями.

З метою підвищення рівня правової культури та профілактики правопорушень, злочинності проведено комплекс правоосвітніх заходів, найбільш масштабними та різноплановими з яких є Тижні правових знань.

В рамках проведення міського Тижня правових знань − «Діти в Україні мають права», що проводився згідно плану роботи Київської міської МКМР з правової освіти населення на 2010 рік, проводилися бесіди, лекції, “круглі столи” в начальних закладах столиці та бібліотеках району, а також брейн-ринги та праві ігри.

Головним управлінням культури і мистецтв з метою сприяння формуванню правової свідомості дітей, підлітків та молоді до репертуару дитячих театрів включено вистави правоосвітнього спрямування, здійснено показ документальних кінострічок та художніх фільмів на правову тематику.

В Центральній бібліотеці ім. Т.Г. Шевченка для дітей м. Києва, Публічній бібліотеці ім. Лесі Українки, Міській спеціалізованій молодіжній бібліотеці “Молода гвардія” проведено ряд правоосвітніх заходів − “круглі столи”, літературні бесіди-огляди, години інформації, дні інформації − “Права дитини та молоді в українському законодавстві”, “Великі права маленької людини”, “Знай свої права кожного дня”, а також оформлено книжкові полиці − “Видатні юристи України”, “В центрі уваги − права людини”, виставки матеріалів − “Кодекси законів − це кодекси життя”, голосні читання правових документів з обговоренням «Це необхідно знати кожному» тощо.

В дитячих спеціалізованих кінотеатрах м. Києва: «Алмаз», «Пролісок», «Промінь», ім. Чапаєва, «Факел», «Салют», «Старт» проводились тематичні заходи з виступами спеціалістів-фахівців та організовувалися зустрічі з працівниками правоохоронних органів, юристами з обов'язковим переглядом фільмів на морально-правову тематику: «Україна: релігія і горизонти», «Весняні пустуни», «Що у Сеньки було?», «Я поспішаю затримайте мене», «Крок до прірви», «Вир», «Тиха епідемія», «Паління», «Шкідливі звички та Ваше здоров'я», «Ви відповідаєте за своє здоров'я», «Колискова для брата», «Шантажист», «Визнати винним», «Притулок для неповнолітніх», «Я − проти», «Прорив», «Під небом голубим», «Погань», «Адвокат», «Без турбот», «Пастка», «Крадіжки», «Кишенькові гроші» тощо.

Свою позитивну роль в напрямку запобігання дитячій бездоглядності та злочинності серед неповнолітніх відіграють правові ігри, «Дні відкритих дверей», правові вікторини, лекції, бесіди та інші правоосвітні заходи.

Головним та районними управліннями юстиції міста Києва протягом 2009 року проведено 425 правоосвітніх заходів, у І півріччі 2010 року − 226, зокрема: зустрічі, лекції, бесіди та «круглі столи» з учнівською молоддю на теми: «Що таке правомірна поведінка?», «Права та відповідальність неповнолітніх», «Кримінальна відповідальність неповнолітніх», «Адміністративна відповідальність неповнолітніх», «Злочин і кара», «Права та обов'язки дитини», «Культура поведінки молодої людини», «Злочин та види кримінального покарання», «Права та обов'язки батьків по вихованню, розвитку та утриманню дитини», правові ігри, брейн-ринги, вікторини − «Відповідальність неповнолітніх», «Юний правознавець», «Подорож країнами Закону, Права і Моралі», «Право і Закон», «Права та обов'язки», «Держава та право», «Чи знаєш ти?» тощо.

З метою підвищення правової культури молоді міста Києва, ознайомлення з історією та діяльністю органів юстиції столиці, зміцнення поваги до права у травні та грудні 2009 року за ініціативи Головного управління юстиції у м. Києві в столиці проходили Дні відкритих дверей органів юстиції. Працівники Головного та районних управлінь юстиції міста Києва та їх структурних підрозділів ознайомили учнівську молодь з основними напрямками діяльності та повноваженнями органів юстиції столиці. Проведення вище зазначених заходів також сприяло підвищенню правових знань молоді, зацікавленості у вивченні правових норм.

З метою реалізації Указу Президента України «Про відзначення 295-ї річниці та підготовку заходів до 300-ї річниці прийняття Конституції гетьмана Пилипа Орлика» 24 березня 2010 року Головним управлінням юстиції у м. Києві спільно з Головним управлінням освіти і науки. Координаційною радою молодих юристів міста Києва проведено Київський міський відбірковий турнір Всеукраїнського правового турніру серед учнів загальноосвітніх навчальних закладів, присвячений 300-й річниці прийняття Конституції гетьмана Пилипа Орлика. Перемогу у відбірковому турі отримала команда Дніпровського району м. Києва, яка згодом виборола перемогу і у Всеукраїнському правовому турнірі серед учнів загальноосвітніх навчальних закладів, присвяченому 300-й річниці прийняття Конституції гетьмана Пилипа Орлика.

Відповідну роботу щодо запобігання дитячій бездоглядності, безпритульності, профілактики правопорушень та покращення становища дітей столиці проводить Служба у справах дітей міста Києва.

Службою у справах дітей міста Києва регулярно проводяться бесіди, лекції, інтерактивні заняття з правової тематики для учнів загальноосвітніх шкіл та професійно-технічних навчальних закладів столиці. Так, за поточний період 2010 року для учнів вищезазначених закладів проведено бесіди на такі теми: «Робота служби у справах дітей щодо попередження правопорушень та злочинів серед дітей», «Кримінальна відповідальність неповнолітніх», «Профілактика жорстокого насилля над дітьми», «Адміністративна та кримінальна відповідальність батьків за належне виховання дітей», «Як не стати жертвою злочину», «Профілактика негативних явищ серед молоді», «Основні завдання міліції», «Порядок дії особи, яку затримали працівники міліції» тощо.

З метою попередження негативних явищ у підлітковому середовищі, профілактики правопорушень, бездоглядності та безпритульності у дитячому середовищі проведено наради: з працівниками кримінальної міліції у справах дітей, управлінням освіти, центром соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді з питань організації профілактичної роботи щодо попередження правопорушень серед неповнолітніх та насильства в сім'ї; з педагогами-організаторами правових клубів з питань − «Методика проведення виховних заходів, спрямованих на формування свідомого громадянина», а також “круглі столи”, де розглядалися питання щодо протидії вживання дітьми алкоголю та наркотичних речовин і профілактики правопорушень серед дітей.

З дітьми, про яких надійшли повідомлення з правоохоронних органів, Службами у справах дітей проводяться змістовна виховна профілактична робота, спрямована на соціальну адаптацію дітей та недопущення їх повернення на злочинний шлях, а саме: обстеження житлово-побутових умов проживання дітей, проведення профілактичних бесід, контроль за зайнятістю дітей.

В підліткових клубах за місцем проживання проводиться систематична виховна і профілактична робота з дітьми та їх батьками, в тому числі за тематичними напрямками: профілактика бездоглядності, правопорушень.

Значна робота у напрямку попередження дитячої злочинності та бездоглядності проводиться навчальними закладами, де учні одержують необхідні правові знання, як під час навчального процесу (Основи правознавства. Основи безпеки життєдіяльності, тощо), так і у позаурочний час (тематичні місячники, декади, тижні правових знань; конкурсні та предметні олімпіади; лекції, конференції, диспути, «круглі столи», створення правових клубів тощо).

Питання стану правової освіти і виховання в загальноосвітніх навчальних закладах столиці обговорювалося на колегії Головного управління освіти і науки, під час якого було розглянуто моніторингове дослідження, проведене Центром моніторингу столичної освіти.

Метою дослідження було вивчення організації правової освіти й виховання в загальноосвітніх навчальних закладах міста Києва, оскільки формування високої правової культури в суспільстві неможливе без запровадження ефективної правової освіти і правового виховання в навчально-виховному процесі в загальноосвітніх навчальних закладів.

Одним із завдань дослідження було визначити заходи профілактики правопорушень серед учнів навчальних закладів, вивчити стан дотримання прав дітей, проаналізувати обізнаність учасників навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладах із законодавчими актами, що можуть бути використані для захисту прав дітей.

Результати моніторингового дослідження показали, що: більшість учасників дослідження обізнані із законодавчими актами щодо захисту прав дітей; прагнуть поглиблювати свої знання з цього питання і знають, куди потрібно звертатися в разі порушення своїх прав. Загалом учні визнають верховенство права і є законослухняними громадянами, навчаються відстоювати власні права, але недостатньо поінформовані про роботу дитячих або молодіжних організацій, шкільних органів самоврядування; найнезахищенішими в нашому суспільстві є бездоглядні й безпритульні діти, їхні права порушуються найчастіше. Серед прав дітей найчастіше порушується право на якісну медичну допомогу, права учнів у загальноосвітніх навчальних закладах порушуються рідше; у загальноосвітніх навчальних закладах міста Києва систематично проводиться профілактична робота з питань прав людини. Це бесіди з учнями та їхніми батьками, виставки учнівських плакатів, газет, зустрічі з представниками правоохоронних органів, дні та тижні правових знань, ознайомлення з видами відповідальності за правопорушення, лекції та семінари з роз'яснення чинного законодавства України, виставки книжок і періодичних видань, перегляд та обговорення кінофільмів із правової тематики, юридичні консультації тощо.


На підставі викладеного, Всеукраїнська МКМР з правової освіти населення рекомендує:
Міністерству України у справах сім'ї, молоді та спорту, Міністерству освіти і науки України, Міністерству внутрішніх справ України:
1. Проводити профілактичні заходи з метою профілактики та запобігання негативним проявам серед неповнолітніх, забезпечення виявлення дітей, які вчиняють правопорушення або стали жертвами злочинної діяльності дорослих.
2. Забезпечити випуск телефонного довідника для учнів навчальних закладів про управління, служби, які займаються питаннями неповнолітніх.
3. Сприяти розвитку мережі притулків для неповнолітніх, центрів соціально-психологічної реабілітації та приймальників-розподільників для неповнолітніх.
4. Сприяти розширенню мережі молодіжних правових клубів.
5. Залучати підлітків, схильних до правопорушень, до безпосередньої участі у проведенні громадських заходів.
Міністерству освіти і науки України:
1. З метою моделювання життєвих ситуацій та подальшого створення можливостей для захисту учнівською молоддю своїх прав сприяти впровадженню у навчально-виховний процес інноваційних технологій, інтерактивних форм і методів викладання правознавства із залученням до цієї роботи представників виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, юстиції, правоохоронних та судових органів.
2. Організувати тематичні семінари з вчителями з питань підвищення рівня правової культури молоді, профілактики та запобігання негативним проявам серед дітей та молоді.
3. Провести в навчальних закладах засідання “круглого столу” за участю старшокласників, учителів та науковців з проблем правової освіти учнівської молоді.
Міністерству культури і туризму України:
1. Здійснювати у дитячих кінотеатрах демонстрацію фільмів, спрямованих на профілактику дитячої злочинності та забезпечити їх перегляд учнями загальноосвітніх шкіл.
2. Провести правоосвітні тематичні заходи для учнів загальноосвітніх шкіл та професійно-технічних навчальних закладів, спрямовані на попередження правопорушень та злочинів серед молоді.
Міністерству внутрішніх справ України:
1. Проводити профілактичну роботу серед учнівської молоді щодо попередження правопорушень, особливу увагу приділяти роботі з дітьми із малозабезпечених, неблагополучних сімей, дітьми-сиротами та підлітками, схильними до скоєння правопорушень.
2. Забезпечити широке висвітлення в засобах масової інформації матеріалів, спрямованих на подолання насильства та жорстокості серед дітей та молоді.
Головному управлінню юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головним управлінням юстиції в областях, мм. Києві та Севастополі, обласним міжвідомчим координаційно-методичним радам з правової освіти населення:
1. Провести тематичні семінари, бесіди та лекційно-тренінгові заняття для батьків та учнів різних вікових груп щодо профілактики правопорушень серед дітей та молоді.
2. Залучати до правовиховної, правоосвітньої та профілактичної роботи молодіжні громадські організації.
3. Підготувати та розповсюдити серед навчальних закладів методичну літературу, пам'ятки, буклети щодо профілактики та запобігання негативним проявам серед дітей та молоді.
4. Надавати методичну допомогу педагогічним колективам з метою роз'яснення питань чинного законодавства стосовно прав та обов'язків неповнолітніх.
Контроль за виконанням рекомендацій покласти на заступника Голови Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення Л.М. Горбунову.


Голова Всеукраїнської міжвідомчої

Координаційно-методичної ради

З правової освіти населення О.В. Лавринович


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка