Волочай Юрій Вікторович – начальник Кременчуцького районного управління юстиції; Багно Вікторія Володимирівна



Скачати 285.75 Kb.
Дата конвертації05.05.2017
Розмір285.75 Kb.




Кременчуцьке районне управління юстиції




Кременчук 2014


Узагальнення підготовлене:

Волочай Юрій Вікторович – начальник

Кременчуцького районного управління юстиції;


Багно Вікторія Володимирівна - провідний спеціаліст Кременчуцького районного управління юстиції;

Матеріал підготовлено з метою охорони прав і свобод громадян, власності, конституційного ладу України, прав і законних інтересів підприємств, установ і організацій, встановленого правопорядку, зміцнення законності, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі точного і неухильного додержання і законів України, поваги до прав, честі і гідності інших громадян, до правил співжиття, сумлінного виконання своїх обов'язків, відповідальності перед суспільством.

Рекомендовано до друку:

відповідно до протоколу апаратної наради

Кременчуцького районного управління юстиції

від 20.01.2014

Кременчуцьке районне управління юстиції

39600 м. Кременчук, вул. Леніна 14/23

Телефон для довідок 0(5366) 2-53-03

ЗМІСТ


1. Історія Салівської ЗОШ І-ІІІ ступенів…………………………….4
2. Система, форми та методи правової освіти та правового виховання……………………………………………………………….7
3. Правові ігри як форми правового навчання ……………………..17

4. Робота з педагогічним колективом та батьками………………..21




  1. Історія Салівської ЗОШ І-ІІІ ступенів



Як пояснюють архівні джерела та народні перекази, назва села Салівка пішла від прізвища запорізького козака Сала, який після зруйнування Катериною II у 1775 році Запорозької Січі разом з іншими козаками рушив на пошуки нового місця проживання. Йому

сподобався край біля Дніпра. Викопав землянку і став першим поселенцем.

Згодом виросло ціле селище з прилеглими хуторами: Гапонівка, Петрашівка, Карпівка, Махнівка, Городянки, Дахнівка.

Село Салівка розташоване на лівому березі Дніпра та в його плавнях, неподалік від Дніпродзержинського водосховища, за 24 км від залізничної станції Потоки. Це чудове село весною і влітку потопає в розкішних садах, що оточують чепурні будинки салівчан. Село знаходиться за 12 км від міста Комсомольська та за 36 км від міста Кременчука»

До 1900 р. майже 100% населення Салівки було неписьменним. Освіту мали поміщики та селяни- cамоучки (Плахотник, Саква, Чорнобривець). Школи в селі не було, але з 1890 року стали організовуватись хати-школи, в яких учителями були люди, які вміли читати й писати. За плату вони набирали собі хлопців-учнів, тому вчитись могли лише діти заможних селян. Такі школи були організовані в с.Салівка Онуфрієнком Яковом, на хуторі Городянки у хаті Городянка Семена, де вчителем був приїжджий чоловік Скволицький Степан Васильович. На хуторі Махнівка така школа була в хаті Чорнобривця Сидора.



На початку 1900 року населення Салівки виклопотало перед священним синодом дозвіл на будівництво церкви-школи, але організатори будівництва спорудили школу окремо від церкви, хоч вона називалась церквою-школою з трирічним навчанням. У 1902 році будівництво було закінчене. Першими вчителями були Лагвінов Василь Михайлович, Бугайов Іван Андрійович, Сердюк Орина Степанівна, яка працювала до 1917 р. Після Жовтневої революції школу відокремили від церкви, вона стала чотирьохкласною. Перебудову школи здійснювала Харитина Карпівна (прізвище забуте). Під час громадянської війни школа була закрита, бо не було вчителів. У 20-х роках була збудована нова школа з цегли в околицях теперішньої Салівки. У 1927 - 1928 рр. початкова школа була реорганізована у семирічну. З 1922 по 1932 рр. директором школи був Яковенко Микита Антонович. З 1932 року - Фень Аврам Семенович. У школі навчалися у дві зміни. У 30-х роках при школі був створений лікнеп для переростків. З 09 вересня 1941 року Салівка була окупована фашистами. На фронт пішли вчителі: Малик Григорій Петрович (закінчив військово-політичну школу, війну закінчив в чині підполковника), Харченко Микола Макарович (був танкістом, загинув у боях), Саква Костянтин Іванович, Фень Аврам Семенович, Голобородько Сава Степанович.

Після визволення села початкова школа була розміщена в хатах, які не спалили фашисти. Потім колгосп відремонтував два приміщення (в с.Салівка і на хуторі Махнівка). У 1943 році приїхала працювати після закінчення Кременчуцького учительського інституту Підуст Віра Оксентіївна. Разом із завідуючою Сизченко Марією Онуфріївною вони працювали в школі на хуторі Махнівка, розподіливши дітей на чотири класи по знаннях. У 1948 - 1949 рр. у двох приміщеннях почала працювати семирічна школа. У цей час з ініціативи директора школи Голобородька Сави Степановича, голови с/ради Михайленка Павла Макаровича та голови колгоспу Голобородька Тихона Степановича розпочато будівництво нового приміщення школи на 5 класних кімнат. Побудували школу на тому ж фундаменті, де вона була, з цегли та з лампачу (будівельний матеріал з глини та соломи). Після закінчення семирічки діти одержували середню освіту в с.Келеберда або в с.Пришиб, де були десятирічки. У школі працювали такі учителі: Олена Леонтіївна Слюсаренко (природознавство), Троцько Люся Пилипівна (українська мова, початкові класи), Папка Тетяна Антонівна (німецька, українська, російська мови та література), Білоножко Валентина Василівна (математика), Голобородько Сава Степанович (російська мова та література), Саква Костянтин Іванович (праця, фізика), Карпенко Іван Іванович (початкові класи), Гарбуз Ольга Пилипівна (початкові класи), Водоп’ян Лідія Іванівна (українська мова й література), Степанова Алла Єгорівна (початкові класи, музика), Михайленко Софія Андріївна (учитель фізики). Директором школи була Шиндель Ольга Макарівна, заступником директора – Проша Дарія Іларіонівна. У 1967 році за кошти колгоспу збудована нова школа на 560 місць. З цього часу директором школи працював Владіміров Іван Степанович, заступником директора – Проша Дарія Іларіонівна, організатором позакласної роботи - Шиндель Ольга Макарівна. У 1965 році з лав Радянської Армії прибув до школи Михайленко Микола Федорович, який з 1973 року по 2003 очолював школу. З 1 березня 2003 року директором школи працює Чирва Ірина Василівна. Приміщення школи має два поверхи, площа – 2431 кв.м, 17 класних кімнат. У школі навчається 95 учнів, працює 15 вчителів, з яких 2 мають звання «учитель-методист» і 2 – «старший учитель». З 1967 по 2008 роки 29 випускників були нагороджені золотими та срібними медалями. У школі створений етнографічний музей «Світлиця духовності», при якому працює гурток «Юних музеєзнавців» та клуб за інтересами «Берегиня». Члени гуртка стали переможцями конкурсу «Відродження народних ремесел і промислів декоративно-ужиткового мистецтва» на 23-у обласному зльоті юних краєзнавців. У Салівській ЗОШ діє гурток «Народно-прикладне мистецтво», на заняттях якого діти вчаться плетінню з бісеру, прикрашають інтер’єр школи. До послуг учнів сучасний комп’ютерний кабінет (6 учнівських комп’ютерів та 1 – учительський). 11 педагогів пройшли тренінг «Intel. Навчання для майбутнього» та 15 – «Microsoft. Партнерство у навчанні» і застосовують у навчально-виховному процесі комп’ютерні технології. Під час факультативних занять учні 5 – 9 класів навчаються працювати з ПК. Із 15 педагогів 9 були учасниками районного конкурсу «Учитель року», 3 – заочного туру обласного конкурсу. Учителями школи за 2002 – 2008 роки видано 18 брошур методичних розробок. Учні школи представили на районний конкурс-захист МАН 15 робіт (2002-2008 рр.), переможцями районного конкурсу та учасниками обласного стали 8 учнів. Традиції школи: День туризму, конкурси «Міс Осінь», «Веснянка», «Козацькі розваги», предметні та тематичні тижні. Школярі – активні учасники конкурсів «Кенгуру», «Податки очима дітей», творчих робіт, екологічних акцій, інтелектуальної гри «Дебати», КВК.


  1. Система, форми та методи правової освіти та правового виховання.



Салівська загальноосвітня школа I – IІI діє на підставі Статуту, який розроблено на основі Положення про загальноосвітній заклад та затверджено розпорядженням голови Кременчуцької районної ради 20. 12.2004 № 50.

Відповідно до п.1.5. Статуту Салівської загальноосвітньої школи I – IІI ступенів головною метою навчального закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття повної загальної середньої освіти.



Головними завданнями закладу є :

- забезпечення реалізації права громадян на повну загальну середню освіту;

- виховання громадянина України;

- виховання шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського народу та інших народів і націй;

- формування і розвиток соціально зрілої, творчої особистості з усвідомленою громадянською позицією, почуттям національної самосвідомості, особистості,

підготовленої до професійного самовизначення;

- виховання в учнів поваги до Конституції України, державних символів України, прав і свобод людини і громадянина, почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії, свідомого ставлення до обов’язків людини і громадянина;

- розвиток особистості учня, його здібностей і обдарувань, наукового світогляду; реалізація права учнів на вільне формування політичних світоглядних переконань.



Система правового виховання в Салівській загальноосвітній школі базується на правових актах і документах, таких як Конституція України, Конвенція про права дитини, Декларація прав дитини, Кодекс про шлюб та сім’ю, Закон України «Про охорону дитинства», Указ Президента України «Про Національну програму правової освіти населення», включає правоосвітню роботу та роботу по попередженню правопорушень.

Питання правовиховної роботи щорічно розглядаються на засіданні педради, узагальнюються в наказах по школі.

На засіданнях, педрадах, нарадах при директорі, методоб’єднаннях класних керівників 5-11 класів висвітлюються питання про форми профілактичної роботи по попередженню правопорушень, розробляються психологічні рекомендації стосовно певного виду роботи з учнями, що стоять на обліку.

На перевірку була надана папка з наказами директора Салівської загальноосвітньої школи I-III ступенів. Протягом 2013- 2014 навчального року було видано наступні накази:

1.Наказ № 67 від 20.08.2013 р. «Про попередження правопорушень, злочинності й бездоглядності дітей та підлітків».

2.Наказ № 111 від 26.10.2013 р. «Про проведення місячника правових знань у школі».

3.Наказ № 117 від 04.11.2013 р. «Про затвердження заходів щодо попередження суїциду в учнівському середовищі»

4.Наказ № 122 від 01.12.2013 р. «Про підсумки проведення у школі місячника правових знань».

У 2013 році відбувалася педагогічна рада 22.02.2013 р. протокол № 4 «Робота педагогічного колективу та кожного учителя зокрема з профілактики правопорушень».

Наради при директорі:

18.10.2013 – Про стан відвідування учнями школи. Профілактика правопорушень.
Директор Салівської загальноосвітньої школи I-III ступенів




Чирва Ірина Василівна

Учитель вищої категорії, викладач української мови та літератури.

Стаж роботи - 30 років.

Освіта - 1979-1983 рр. - Черкаський педагогічний інститут.

Досвід роботи:

1983р. - Салівська ЗОШ І-ІІІ ступенів, учитель української мови та літератури,

1993 - заступник директора школи з НВР.

з 2003 - директор школи.

Педагогічне кредо: Учитель повинен бути творцем.

Заступник директора з навчально-виховної роботи Салівської загальноосвітньої школи I-III ступенів


Соса Віра Іванівна

читель-методист, викладач математики та інформатики.

Стаж роботи - 32 роки.

Освіта: 1976-1981 рр. - Уманський педагогічний інститут ім. П.Г.Тичини.

Досвід роботи:

1981 - 1982рр. Мокрокалигірська ЗОШ І-ІІІ ступенів Катеринопільського р-ну Черкаської обл.

З 1982 року - учитель математики Салівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Кременчуцького р-ну Полтавської обл.

з 2003 року - заступник директора з навчально-виховної роботи.

Педагогічне кредо: пробудити інтерес до математики, розвинути інтелектуальні здібності своїх учнів, допомогти дітям досягти успіху.




Шкільний колектив Салівської загальноосвітньої школи I-III ступенів







Учитель початкових класів

Кузуб Ніна Григорівна, педагогічний стаж 34 роки

Учитель історії, правознавства

Стадніченко Раїса Олександрівна

Вища категорія, "Старший учитель", педстаж - 50 років

Михайленко Софія Андріївна викладач фізики та астрономії, "учитель-методист"


Правова освіта і правове виховання - це цілеспрямована систематична діяльність з формування і підвищення в учнів правосвідомості та правової культури, тому педколектив школи значну увагу приділяє даному питанню. Правове виховання учнів має два взаємозв'язаних аспекти.

З одного боку, воно спрямоване на необхідність дотримуватись правил поведінки у школі, громадських місцях, за місцем проживання. З іншого боку, дає учням перспективу на майбутнє, навчає поважати закони. У своїй роботі школа звертає увагу на ті розділи права, які захищають права та законні інтереси: норми сімейного, трудового, житлового, цивільного права, тобто ті питання, з якими учні зустрічатимуться за стінами навчального закладу.

Важливе місце для адаптації учнів до соціального середовища є правова освіта,яка забезпечується не лише курсом правознавства у 9 класі,а й систематичною виховною роботою з даного напрямку.

Під час проведення правового виховання педагогічний колектив школи виходить з таких основних критеріїв:

1. Правова освіта повинна охоплювати широкі верстви населення – учнів, батьків, учителів.

2. Правова освіта повинна забезпечувати зростання самосвідомості учнів, розуміння ними суворого дотримання положень Конституції і законів України.

3. Розуміння учнями єдності прав і обов’язків і їх виконання в реальному житті.

4. Середня школа виконує важливе соціальне замовлення держави: формує правовий інтелектуальний потенціал України, забезпечує висококваліфікованими фахівцями галузі народного господарства, науки і культури.

5. Школа прагне підготувати учня до реального життя, вміння користуватися правовими знаннями, набутими в школі.

6. Пропаганда основних принципів Загальної декларації прав людини, Декларації і Конвенції прав дитини.

7. Прагнення домогтися формування громадянської позиції кожного учня на основі загальнолюдських цінностей: свободи переконань, думок, володіння та користування власністю.

8. Вміння учнів протистояти злочинам і правопорушенням у суспільстві.

Найперше завдання правового виховання, яке ставить перед собою педколектив Салівської ЗОШ— озброєння учнів знаннями законів, підвищення їх юридичної обізнаності, систематичне інформування їх про актуальні питання права. Правові знання є тим підґрунтям, на якому формується правова свідомість. Вони допомагають учням співвідносити свої вчинки і поведінку своїх товаришів не лише із загальновідомими моральними нормами, а й з вимогами законів, коригувати свою поведінку, змінювати її у правильному напрямі.

Найперше завдання правового виховання — озброєння учнів знаннями законів, підвищення їх юридичної обізнаності, систематичне інформування їх про актуальні питання права. Правові знання є тим підґрунтям, на якому формується правова свідомість. Вони допомагають учням співвідносити свої вчинки і поведінку своїх товаришів не лише із загальновідомими моральними нормами, а й з вимогами законів, коригувати свою поведінку, змінювати її у правильному напрямі.

До робочого навчального плану додаються розклад уроків (щоденний, тижневий) та режим роботи (щоденний, річний).

Відповідно до робочого навчального плану педагогічні працівники даного навчального закладу самостійно добирають програми, підручники, навчальні посібники, що мають гриф Міністерства освіти та науки, а також науково-методичну літературу, дидактичні матеріали, форми, методи, засоби навчальної роботи, що забезпечують виконання статутних завдань та здобуття освіти на рівні державних стандартів.

Зміст плану роботи Савлівської загальноосвітньої школи I – IІІ ступенів на 2013-2014 н.р. обговорений на засіданні педагогічної ради та затверджений відділом освіти Кременчуцької РДА 30.08.2013, містить заходи по організації роботи колективу, керівництва та перевірці виконання (внутрішній контроль). Контроль за виконанням запланованих заходів здійснюється під час проведення засідань педагогічної ради.

У плані роботи школи є розділ «Правове виховання», яким передбачається роз’яснення основних статей Конституції Ураїни, Конвенції про права дитини, правова освіта учнів, робота по попередженню правопорушень. Також розробляється план заходів по профілактиці правопорушень. Також планом роботи передбачено проведення Місячника правових знань, Всеукраїнського тижня права

Початкові знання з правових питань учні отримують з курсу « Я і Світ» ще в 3 класі . Курс основи здоров’я 5, 6 7 класів також передбачає вивчення тем правоосвітньої тематики.

Курс «Основи правознавства» в 9 класі складається з трьох частин:

- Основи теорії держави і права;

- Основи публічного права України;

- Основи приватного права України.

Ці розділи знайомлять учнів з основами теорії державно-правових явищ і на цій основі формують їх уявлення про державно-правові реалії України, навчають їх користуватися правовими актами та юридичною літературою, аналізувати суспільно-політичні події та діяти згідно з нормами права у конкретних правовідносинах.

Дисципліна викладається за підручником під редакцією Сутковий В.Л., Філіпенко Т.М.

Учитель історії, правознавства Стадніченко Раїса Олександрівна, закінчила Полтавський педагогічний інститут. Категорія – вища; звання «Старший учитель». Стаж роботи – 49 років, вчителем – 45 роки. Курси підвищення кваліфікації при Полтавському обласному інституті післядипломної освіти ім. М.В.Остроградського з 13 грудня по 24 грудня 2010 року із спеціальності учитель історії і права.

Вчитель під час викладання курсу користується підручником «Світ права» (автори Р. Калюжний, О. Пометун, Т. Ремех та інші), який створений для інтерактивного навчання. Сьогодні неможливо вивчити щось один раз і назавжди, бо багато речей змінюється, і треба вміти з цим рахуватися, це розуміти. Тому найважливішою метою курсу є осмислення, усвідомлення того, як, яким чином знання, набуті сьогодні допоможуть учням корегувати свою власну поведінку в реальному житті – в школі, вдома, на вулиці. Велика кількість практичних завдань курсу спрямована не тільки на засвоєння певних знань норм права, а й на формування поваги до демократичних цінностей та прав людини, до різних точок зору, відпрацювання навичок аргументації та критичного мислення.

На уроках правознавства вчитель приділяє велику увагу формуванню правовогосвітогляду молоді вихованню школярів у дусі поваги до прав та основних свобод людини, у піднесенні культури прав людини, сприяє усвідомленню учнями необхідності побудови правової держави. Уроки вчитель урізноманітнює за допомогою інтерактивних методів навчання: дискусії і цільові диспути, лекції та реферативні диспути, засідання «круглого столу». В роботі широко використовує навчально-пізнавальні ігри, які забезпечують можливість повторення учнями всього пройденого матеріалу, кращому засвоєнню понять, термінів, поглиблюють та розширюють їх знання.

Правове виховання учнів спрямоване на необхідність дотримуватись правил поведінки В цьому напрямку продуктивно використовується пояснювально-ілюстративний метод навчання (бесіди, перегляд кінофільмів). Ефективною формою роботи, що є традицією, стало проведення Місячників, Тижнів правових знань у школі. У рамках Місячника правових знань проводиться цілий ряд заходів, таких як бесіди «Твої права і обов’язки», «Діти: злочин і кара», виховні години та години спілкування «Коли підліток переступає межу дозволеного», «Вчинки і відповідальність», «Коли мої права порушують», дні інформування про чинне законодавство, конкурси творів, рефератів на правову тематику, вікторини, правові брейн-ринги.

Робота класних керівників: бесіди, виховні години на правову тематику («Як поводитись у колективі», «Не бери, де не клав», «Що таке злочин», «Права та обов’язки громадянина») 1 – 2 класи; «Я – громадянин України» - 4 клас; «Символи нашої держави» - 3 клас; «Подорож у країну Права», «Що треба знати про права і закон» - 5 клас; «Знай закон змолоду», «Мої права в школі», обговорення статей з преси на правову тематику - 6-7 клас; «Не будь собі ворогом», брейн-ринг «профілактика шкідливих звичок», рейд з батьківським комітетом класу «Увага! Підліток», анкетування «Що означає бути людиною», виховна година «Право – це все, що істинне і справедливе», обговорення статті «Відповідальність за крадіжку» - 8 клас; Перегляд відео фільму «Влада над людьми і країнами», ділова гра «Суд над злочином», тест «Я зобов’язаний» - 9- 11 класи.

У листопаді 2013 року проведено у школі Місячник правових знань. Під час якого відбулися наступні заходи: для учнів 6-11 класів проведена рольова гра «Конвенція ООН про права дитини», вікторина «Чи знаю я закон» (10 клас – 9 учнів), бесіда «Військовий обов’язок» (10-11 класи), зустріч із секретарем Салівської сільської ради Сорокою В.К. Урок для 10-11 класів на тему: «Місцеве самоврядування», відкритий урок з правознавства у 10 класі «Чи завжди людина відповідає за правопорушення», вікторина «Конституційні права, свободи та обов’язки громадян України» (9-10), виховний захід для 9-10 класів «Ти людина – отже маєш права».

Педагог, що викладає «Правознавство» займається самоосвітою: вивчає нові програми і підручники, оволодіває новими прийомами організації діяльності учнів на уроках, систематично вивчає спеціальну і педагогічну літературу, намагається впроваджувати елементи перспективного педагогічного досвіду вчителів області, країни, досягнень педагогічної науки.

Система профілактики правопорушень та роботи з проблемними підлітками тісно пов’язані та включають такі напрями:

1) контроль за станом відвідування учнями школи - чергові щодня відвідують класи. У школі ведеться журнал обліку відвідування учнями навчального закладу, де чергові учні відмічають відсутність. Черговий вчитель підраховує загальну кількість відсутніх, а адміністратор контролює відвідування. Дисципліна учнів відповідає нормам правил поведінки учнів. Пропусків уроків без поважних причин в основному немає. Кожним класним керівником ведеться облік відвідування учнями навчального закладу. В кінці тижня класні керівники звітуються перед адміністрацією навчального закладу. В разі наявності випадків пропусків уроків окремими учнями без довідки лікаря, питання вирішується з батьками учнів та на засіданні шкільного самоврядування, штабу з профілактики правопорушень.

2) чергування вчителів на перервах – що аналізується та обговорюються на класних годинах

3) виявлення та облік учнів, схильних до вчинення правопорушень

У школі створено штаб з профілактики правопорушень, до складу якого входять представники адміністрації, психолог, соціальний педагог, учителі та 4 учні старших класів – представники учнівського самоврядування.

Штаб систематично на засіданнях розглядає поведінку проблемних учнів, схильних до вчинення правопорушень, до шкідливих звичок, які не виконують правила поведінки для учнів, за участю останніх та їх батьків. Засідання штабу проводяться 2 рази на місяць. Один раз на місяць питання про правопорушників виносяться на шкільну лінійку. Один раз на місяць штаб робить виїзні засідання до не благонадійних сімей та до сімей, де є діти схильні до правопорушень.

Члени штабу з профілактики правопорушень є ініціаторами проведення зустрічей з суддями Кременчуцького районного суду, працівниками служби у справах дітей Кременчуцької РДА, Кременчуцького РУЮ, правоохоронних органів, випускниками школи.

У школі ведеться облік учнів, схильних до правопорушень, неблагополучних родин, обстежуються житлово-побутові умови проживання неповнолітніх, про що складені відповідні акти.

З учнями, які потрапили на шкільний облік, продовжується розпочата класним керівником профілактична робота «+» в дію вступають штаб по профілактиці правопорушень, психологічна служба, батьківська громадськість школи. Психолог, заступник директора по виховній роботі, класний керівник, директор відвідують учня вдома, з’ясовують умови проживання та навчання учня, прагнучи зрозуміти в чому криється проблема. Потім аналізуючи інформацію психолог заводить особову справу на нього.

Якщо учень показав позитивні зрушення в своїй поведінці, то його класний керівник повторно звертається до методичного об’єднання класних керівників, педради, наради при директорові, загально шкільної конференції чи Ради школи з пропозицією зняття його з шкільного обліку. Якщо ж зміни не відбулись, то в дію вступає на прохання адміністрації школи кримінальна міліція або служба у справах неповнолітніх району.

У школі щороку поновлюється банк даних на дітей пільгових категорій та дітей, що стоять на обліку в школі, виховуються у функціонально-неспроможних сім’ях, важковиховуваних дітей. У вересні, листопаді 2013 року відвідано неблагополучні сім’ї, складено акти.



  1. Правові ігри як форми правового навчання.






У світлі реформування освіти в Україні постає завдання щодо обґрунтування наукових засад дальшого розвитку й підвищення пізнавальної самостійності та активності учнів у навчальному процесі. Вирішальне значення у розумовому розвитку відіграє цілеспрямоване навчання учнів, у ході якого вони оволодівають знаннями, вміннями та

навичками. Для розумового розвитку учнів важливо не тільки формування фонду знань, але й своєрідних розумових прийомів, операцій, добре відпрацьованих та закріплених, які можна віднести до розряду інтелектуальних умінь.

Найголовніше завдання вчителя в будь-якій ситуації - створити в класі творчу атмосферу, більше того, педагог повинен розуміти психологічну сутність цього процесу. Це насамперед не насильне навчання, а заохочення до пізнання, повага інтелектуальної сили дитини.

Одним з найперспективніших шляхів правового виховання дітей, озброєння їх необхідними вміннями та навичками, є впровадження активних форм та методів навчання, серед яких провідне місце займають ігри. Адже саме вони є постійними супутниками нашого дитинства.

Педагогічний колектив Салівської ЗОШ вважає, що гра - не лише забава, а й весела школа життя. В іграх закладена народна мудрість. Вони не лише розвивають фантазію, спритність та кмітливість, а й навчають справедливості, чесності, бережливому ставленню до всього живого, знайомлять з уявленнями про світ, активізують пізнавальну діяльність, а це є необхідною умовою розвитку творчих здібностей дитини.

Ігрова діяльність під час уроків правознавства та у позаурочний час сприяє створенню тісного зв’язку між навчанням і застосуванням отриманих знань на практиці.

Педагогічно правильно організована ігрова діяльність дітей дає змогу досягти самовираження та активності. Захоплюючись грою діти не помічають, що паралельно навчаються. Саме тому найповніше потребам правового виховання школярів, в т.ч. позашкільників, відповідають дидактичні ігри ( інтелектуальні ), які сприяють розширенню світогляду та пізнавальній діяльності. Головна їхня особливість полягає в тому, що пізнавальні завдання тут приховані. А саме, граючись, дитина не думає вчитись - навчання відбувається саме собою.



Гра «Політ на повітряній кулі»

Умова гри: Ваша повітряна куля падає. Щоб врятуватися, вам необхідно залишити лише п'ять мішків, решту викинувши за борт. Усього в повітряній кулі 10 мішків з написами:

• « право на освіту »;

• « право на свободу від тортур »;

• « право на свободу слова »

• « право на рівність перед законом»;

• « право на життя »;

• « право на громадянство »;

• « право на свободу думки і релігії »;

• « право на охорону здоров'я »;

• « право на вільний доступ до інформації »;

• « право на вільне спілкування ».

Виступи учнів

Висновок. Із цього списку не можна вилучити жодного пункту, всі вони необхідні для повноцінного життя людини.

Правовий «Штурм».

Мета:виховання в учнів інтересу до правових знань,популяризація правових законів,формування правової свідомості школярів.

Учасники: учні 9-х класів

Хід гри


Сьогодні на нас чекає захоплива гра, ми помандруємо країною Права, Закону і Моральних норм.У грі зустрінуться дві команди,які змагатимуться за звання «Кращі знавці права».

1-й конкурс «Хто найшвидший»

Учитель:Вам необхідно відповісти на запитання. Уважно слухаєте запитання,піднімаєте руку . Право виступу належить тій команді,яка була першою. Якщо команда не відповідає,право на відповідь надається суперникам. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

1)Конкретна життєва обставина,з якою пов'язується виникнення,зміна або припинення правовідносин? (Юридичний факт)

2)Чим злочин відрізняється від проступку? (Ступенем суспільної небезпеки)

3)Правило поведінки,зафіксоване в нормативних актах,таке що охороняється державою і є обов'язковим? (Норма права)

4)Обов'язок людини зазнати певних обмежень у разі вчинення правопорушення — це..? (Юридична відповідальність)

5)Соціальні відносини,що регулюються нормами права (Правовідносини)

6)У якому документі записані правила поведінки учнів? (Статут школи)

7)Яким чином ви можете захищати порушення ваших конституційних прав? (Звернутися до суду)

8)Сумлінне виконання існуючих правил поведінки? (Дисципліна)

9)Орган завонодавчої влади? (Парламент;Верховна Рада)

10)Винна протиправна дія чи бездіяльність особи,за яку постає юридична відповідальність? (Правопорушення)

11)Винне протиправне діяння, що порушує норми кримінального права і завдає шкоди найбільш важливим суспільним відносинам? (Злочин)

12)Один з видів прямої демократії, за якою громадяни безпосередньо висловлюють свою думку з будь якого питання шляхом всенародного голосування? (Референдум)

13)Який сучасний міжнародно-правовий акт існує в галузі прав дитини? (Конвенція ООН про права дитини)

14)Продовжіть речення:”Ніхто не може бути свавільно позбавлений...”? (життя)

15)Як називаються права та свободи людини,покликані забезпечити її особисті потреби? (Особисті або громадянські)

16)Із якого віку громадяни України мають право бути засновниками дитячих організацій? (З 15 років)

17)Який освітній рівень ,згідно з Конституцією України,є обов'язковим? (Повна загальна середня освіта)

18)Який міжнародно-правовий акт закріплює права й свободи людини? (Загальна декларація прав людини)

19)Закінчіть вислів:”Не може бути іншого справжнього законодавця окрім...? (Народу)

20)”Головний і найбільш істотний зміст права складає...”? (Свобода)

21)”Перша умова виправлення—визнання своєї ...”? (Провини)

2 – й конкурс”Конкурс капітанів” (6 б)

Розв'язати правові ситуації

1)Хто,згідно з указом,виданим321 року римським імператором Константиком 1,мав 1 день на тиждень відпочивати? (Раби,судді)

2)Що мав на увазі Бернард Шоу ,коли говорив:” У кишені мого приятеля бікфордів шнур,на одному кінці якого — вогонь,на іншому- дурень? (цигарка)

3)Старовинний англійський вираз:”Для тебе коноплі вже посіяні” не передбачав гарного настрою у того,кому це казали. Чому? (Із конопель виготовляли мотузку для шибениці)

4)Громадянин Петренко,учень. Йому 16 років. Він звинувачується в тому, що під час руху поїздів підкладав на залізничну колію предмети. Петренко заявив,що він не підозрював,що своїми діями створював загрозу залізничному рухові і його дії взагалі не є злочином. Як це вплине на вирок суду? (Ніяк:незнання закону не звільняє від відповідальності)

5)У суді громадянин Злотник Віктор звинувачується у скоєнні хуліганських дій щодо потерпілого Решетняка Івана. Підсудному загрожує від 3 до 8 років у в'язниці в колонії посиленого режиму. Злотник просить суд пом'якшити вирок, мотивуючи це тим,що на час скоєння злочину він був у стані алкогольного сп'яніння і не тямив,що коїв. Чи вплине цей аргумент на користь підсудного? (Ні:навпаки,злочин скоєний у стані алкогольного чи наркотичного сп'яніння,карається ще суворіше)

6)Замість того,щоб піти до школи,учень 7 класу(13 років)Іванчук Ігор пішов на територію місцевого сільгосппідприємства і пошкодив там 2 редукторні двигуни з метою заволодіння кольоровим металом із наявних двигунів. Хто буде нести відповідальність за це правопорушення:особисто Ігор,чи його батьки? (До 14 років відповідальність за дитину несуть батьки)

7)Батьки 17-річного Олександра вирішили виїхати на постійне місце проживання до Естонії,звідти родом батько.При цьому вони подали заяву про вихід із українського громадянства та придбання естонського громадянства. Хлопець не хоче розлучатися з батьками і готовий переїхати з ними до Естонії,але не хоче втрачати українського громадянства. Чи вдасться Олександру зберегти українське громадянство?

8)Під час навчання у Дніпропетровському національному університеті Світлана вийшла заміж за громадянина Китаю . Після закінчення навчального закладу молода сім'я виїжджала жити до Китаю. Через рік у них родилася дівчинка. Чи має дівчинка право на українське громадянство?

3 – й конкурс «Ми — вам,ви — нам» (5 б)

Команди розігрують сценки, у яких містяться правові запитання до суперника.

4 – й конкурс «Конкурс ерудитів».( 2 хв.на підготовку). (по 2 б)

Команди вибирають конверти з завданнями.

Поясніть поняття:

Закон Біпатриди Подія Дія Право

Апатриди Громадянство Кодекс Галузь права Права і свободи

Бліц-опитування

1)Основний закон України? (Конституція)

2)Основний документ громадянина? (Паспорт)

3)Захисник у суді? (Адвокат)

4)Той,хто бачив злочин? (Свідок)

5)Куди слід звернутися,якщо ви стали свідком ДТП? (До міліції)

6)Вашого друга затримали працівники міліції,як він стверджує,побили,куди слід звертатися? (До прокурора)

7)Доказ того ,що підозрюваний у скоєнні злочину перебував у цей час у зовсім іншому місці? (Алібі)

8)Яка галузь права регулює майнові та деякі немайнові відносини? (Цивільне право)

9)Вкажіть,який вид відповідальності наступить в даних ситуаціях:

а)Іван С.за підробленими ним документами отримав у банку велику суму грошей (Кримінальна)

б)Галина Б. не сплатила кредит за придбаний комп'ютер. (Цивільна)

в)Павло П. запізнився на роботу без поважної причини. (Дисциплінарна)

г)Світлана Ш. керуючи авто,перевищила швидкість. (Адміністративна)

Підведення підсумків.


  1. Робота з педагогічним колективом та батьками



Школа – невід’ємна частина життя кожного з нас. Вона грає велику роль у становленні дитини, як особистості, дає поштовх до здобуття знань й соціального розвитку. На період дорослішання школа впливає на дитину на рівні з родиною. А якщо ці два чинника поєднати – результат перевершить усі сподівання. Дійсно, робота з батьками в школі може полегшити й допомогти дитині пережити ці роки й згодом отримати бажаний

результат. Допомога має заключатися у співпраці батьків із педагогічним складом та безпосередньо з самою дитиною.

Педагогічне життя Салівської ЗОШ наповнене жаданим словом "співпраця" - співпраця учнів і вчителів, учителів і батьків, педагогів усіх фахів. Адже, спільна праця несе в собі величезні можливості.

Слід зазначити, що у Салівській ЗОШ вчитель правознавства не лише учить дітей правам та обов’язкам, формує в учнів правомірну поведінку, але й здійснює правову корекцію знань, навичок та умінь педагогічного колективу та батьків.

У Планах роботи Савлівської загальноосвітньої школи I – IІІ ступенів на 2013-2014 н.р. є окремий розділ «Робота з педагогічним колективом та батьками».



Відповідно до Планів роботи, щомісячно Стадніченко Р.О. проводить «круглий стіл» для педагогічного колективу. Теми на наступний захід обираються по закінченню бесіди, виходячи з актуальності і потреб колективу. Як правило, це роз’яснення норм законодавства («Донор крові та його права», «Я придбав неякісний товар», «Пільги для багатодітних сімей», «Прийшла міліція, мої дії?» та ін.).

Також Раїса Олександрівна надає індивідуальні консультації з питань, які виникають у вчителів як у шкільному, так і повсякденному житті.

Крім того, Раїса Олександрівна започаткувала у навчальному закладі випуск стінгазети «Поради учням, учителям, батькам».

На розвиток дитини, переконані вчителі Салівської ЗОШ, помітно впливає зацікавленість батьків шкільним життям. Педколектив школи завжди прагнув до взаємодії з сім'єю. Це знаходило своє відображення в корекції сімейного виховання, у педагогічній просвіті батьків, у безкінечному обговоренні з батьками з приводу навчання і поведінки їхніх дітей, у викликах батьків до школи тощо.

Контакт з батьками як взаємодія може бути встановлений лише за умови, що обидва суб'єкти усвідомлюють: тільки спільними зусиллями можна створити умови для розвитку та виховання дитини, допомогти їй у набутті необхідного соціального досвіду.

Педколектив Салівської ЗОШ дотримується основи взаємодії педагогів з батьками сформульовані В. Сухомлинським: «Якомога менше викликів до школи батьків для моральних нотацій дітям, для лякання дітей батьківською «сильною рукою», для попередження про небезпеку, «якщо й далі так буде продовжуватись», - і якомога більше такого спілкування дітей з батьками, що приносить радість матерям і батькам. Усе, що в дитини в голові, душі, у зошиті, щоденнику, - усе це ми повинні розглядати з погляду взаємин дітей і батьків, і зовсім неприпустимо, щоб дитина приносила матері та батьку одні засмучення - це виродливе виховання».

Робота педагогічного колективу з батьками здійснюється в двох напрямках:

організаційна робота школи із сім'єю;

підвищення педагогічної культури батьків.

Основні форми роботи з батьками:

- Батьківські збори.

- Індивідуальні бесіди - по мірі необхідності.

- Консультації (індивідуальні і по групах) - в міру необхідності.

- Організація спільної діяльності батьків і дітей класу, (залучення батьків до проведення свят, до організації екскурсій, до суспільно-корисної праці в класному кабінеті.)

- Організація роботи класного батьківського комітету.

З метою з'ясування ставлення батьків до проблем, їх обізнаності щодо виховання дітей проводиться анкетування батьків під час яких вони відповідають на питання з різної тематики, забезпечено роботу Школи молодих батьків.

Оформлено стенд для батьків «Дитина має право», «Поради психолога», «Увага на темперамент дитини», «Всі люди на землі мають рівні права та свободи» та ін.

19.11.2013 року проведено загально шкільні батьківські збори, під час яких розглянуто питання «Попередження правопорушень, злочинності, бродяжництва серед неповнолітніх» (виступ соціального педагога Дев’ятисильної Т.С.), присутні 56 батьків.

Класними керівниками на класних зборах батьків проведені такі бесіди згідно плану роботи педагогічного лекторію для батьків:

- Заохочення і покарання (Підуст С.І. – 3 кл.)

- Мудрі заповіді педагогіки ( Ольшанська М.П. – 1 клас)

- Підліток і алкоголь (Дигалюк М.А., 9 кл., жовтень)

Крім того, педагогічним колективом Салівської ЗОШ проводяться рейди під час яких відвідуються батьки і діти вдома – у вересні 2013 року, відвідана кожна сім’я. Класні керівники ознайомились з умовами проживання дітей, давалися поради батькам, просто проводилися розмови про навчання, виховання, здібності дитини, вислуховувалися побажання батьків.

Індивідуальні консультації одна з найважливіших форм взаємодії класного керівника з родиною. Особливо вона необхідна, коли педагог набирає клас. Для того щоби перебороти занепокоєння батьків, острах розмови про свою дитину, класні керівники і проводять індивідуальні консультації-співбесіди з батьками.



Варто виділити і таку форму роботи, яка проводиться у навчальному закладі з батьками як батьківські читання. Батьківські читання - дуже цікава форма роботи з батьками, що дає можливість батькам не тільки слухати лекції педагогів, а й вивчати літературу з проблеми та брати участь у її обговоренні. Батьківські читання у Салівській ЗОШ організовуються в такий спосіб: на перших зборах на початку навчального року батьки визначають питання педагогіки та психології, які їх найбільше хвилюють. Учитель збирає інформацію й аналізує її. За допомогою шкільного бібліотекаря та інших фахівців підбираються книги, а потім використовують отримані в них відомості в батьківських читаннях. Особливістю батьківських читань є те, що, аналізуючи книгу, батьки повинні викласти власне розуміння питання та зміну підходів до його рішення після прочитання книги.




База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка