Уроку за програмою. Із лірики вагантів. «Орден вагантів», «Безтурботна пісня»



Скачати 473.97 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації28.12.2016
Розмір473.97 Kb.
  1   2   3
Проектно – конструкторська модель уроку літератури

Інформаційна картка уроку літератури

Клас 8 – В

Вчитель: Бондаренко М.Г., Миколаївський економічний ліцей №1

Тема уроку за програмою. Із лірики вагантів. «Орден вагантів», «Безтурботна пісня». Своєрідність поезії вагантів, її провідні теми

Тема уроку. Творчість «вільного братства» вагантів – маніфест свободи та радості


  1. Мета літературної освіти.

Цілі:

  • ознайомити учнів з поняттям «ВАГАНТИ», «лірика вагантів», її характерними рисами;

  • розуміти художній текст іншої культури через використання інтелектуально – оперативного АПАРАТУ предмету літератури;

  • розвивати навички зв’язного мовлення через аналіз художнього тексту;

  • виховувати повагу до культурних надбань доби Середньовіччя.

Завдання.

Тип уроку: вивчення літературно-мистецького явища

-


  1. Змістові лінії літературної освіти: аксіологічна, літературознавча, культурологічна, комунікативно – мовленнєва.

  2. Компетенції учня – читача: читацька, літературознавча, комунікативно – мовленнєва.

  3. Очікувані (плановані) результати. Після уроку учні зможуть:

  • Чітке визначення характерних рис лірики вагантів;

  • Вихід на іронічне ставлення вагантів до свого суспільного стану;

  • .створення комунікативно – мовленнєвого продукту

  1. Тип і різновид уроку: урок вивчення літературно – мистецького явища

  2. Теоретико – літературні поняття: ваганти, епітет, порівняння, оксюморон, уособлення, антитеза

  3. Літературно – мистецькі зв’язки: «Порадіємо!» (Гаудеамус), Босх «Віз сіна»

  4. Наочні засоби навчання: тексти віршів, картки робочі, мультимедійна презентація

  5. Випереджальне завдання: виразне читання поезій вагантів

  6. Варіативне домашнє завдання:

Для всіх:
За вибором:

Найбідніший я поет

Із усіх піїтів,

Бо я маю тільки те,

У що я одітий:

Тому часто плачу я,

Коли ви безжурні.

Та мене не шийте ви

Через бідність в дурні…

«Скарги вагантів»



Зміст роботи

  1. Організаційно – мотиваційний етап

Доброго дня діти, мене звати Маргарита Григорівна і я сьогодні волею долі стану вашим учителем на 45 хвилин.

Я рада, що конкурс проходить саме в вашому закладі, бо вивчення вами декількох мов допомагає вам краще пізнати світову літературу.

Зараз на уроках літератури ви вивчаєте епоху, одне із визначень якої звучить англійською так:

DARK AGES (дак айджес) –темні віки

Допоможіть мені перекласти вислів

Ось бачите темні віки. Підберімо синоніми до назви темні віки?

Інформаційне гроно

Темні віки – похмурі, страшні, сумні, таємничі

Цей час отримав назву середні віки.

Які чинники сприяли такій оцінці Середньовіччя? (слайди)



    • хрестові походи

    • домінування релігії

    • феодальний стрій

    • війни

    • розподіл території

    • інквізиція

    • неосвіченість

А тепер давайте познайомимося з оцінкою цієї епохи дослідників Михайла Блока та М. Гаспарова. Звернемося до картки.

Знайдемо ключові слова. За яким принципом підібраний матеріал в двох цитатах?

М. Блок: «Люди покладали надію на молитви благочестивих, на накопичення аскетами заслуг перед богом на благо всіх віруючих, на заступництво святих. У цьому християнському суспільстві найнеобхіднішою для всього колективу функцією є функція духовних інститутів…»
М. Гаспаров: «… здивована Європа побачила, що похмуре Середньовіччя вміло не тільки молитися, а й веселитися, і не лише рідними мовами, а й вченою латиною».
Вчитель. (протиставлення) Ці слова молитися - веселитися (це антоніми). Отже, ми вийшли на головну антитезу суспільного життя середньовіччя.

Давайте запишемо перший висновок

Антитеза суспільного життя Середньовіччя

молитися - веселитися
Завданням нашого уроку буде познайомитися з творчістю тих поетів, які веселили середньовічну Європу.
Тема нашого уроку. Із лірики вагантів. «Орден вагантів», «Безтурботна пісня». Своєрідність поезії вагантів, її провідні теми
Які завдання стоять перед нами?

Над цими ми

Прочитаймо фрагмент з поезії вагантів «Безтурботна пісня», які допоможуть увійти нам у світ їхньої творчості

Прочитаймо завдання 2.

Геть книжки виснажливі!


Годі нам учитися!
Юні нерозважливій
Личить веселитися!
А до знань на схилі віку
Можна причаститися!

До богів подібні ми!


Як боги, кохаймося!
До забав жадібними
Бути не вагаймося!

На що вказує назва твору? Отже, яким бачили ваганти своє життя?

Вчитель.

Знайдіть ключові слова, які допоможуть вам змалювати узагальнений образ вагантів

(підкреслюють і змальовують: нерозважливі, хочуть веселитися…, не хотіли навчатися, а хотіли веселитися).

Так, це правильна характеристика, але неповна. Працюючи на уроці, ми будемо її доповнювати. Отже, завдання нашого уроку – доопрацювати портрет вагантів. А допоможе нам робота з довідковим матеріалом та читанням поезії вагантів.

Давайте звернемося до нашої картки та виконаємо третє завдання, яке допоможе нам зясувати значення терміну «ваганти».

Завдання 2. Ознайомитися з інформацією про вагантів із різних джерел (підручник Н. Півнюк стор. 208, «Хто такі ваганти» і фрагментом статті Мирона Борецького «Світ поезії вагантів» і створити інформаційну картку «Ваганти».Після опрацювання ви маєте можливість виступити із повідомленням за інформаційною карткою в ролі учителя словесності.















Неповторно самобутньою і новаторською за своїм змістом є в латиномовній літературі поезія вагантів – вона чи не найраніше звернулася до теми кохання та життєвих насолод і радощів, давши середньовічній Європі взірці любовної лірики. «Поява вагантства – найважливіший етап в соціальній історії європейської культури була останньою і найяскравішою стадією розвитку гуманізму 12 ст.»

Ваганти як соціальний прошарок суспільства зявився в першій половині 12 ст. в час розквіту в Європі церковно – єпископальних (соборних) шкіл та університетської освіти. Їх назва походить від латинського дієслова vagare, що означає «мандрувати», отже, ваганти – це мандрівні поети – співці. Друга їх назва – «голіарди».В середньовіччі цю назву виводили від імені біблійного велетня Голіафа або розпусного гуляки і віршописця Голіафа, який уславився гульбою і ненажерливістю, володів даром віршуванням…Була спроба вивести термін «gula», що означає в перекладі з латини «гортанка», шляхом додаванням до цього суфікса hard, що надавав слову значення «горлаючий» або «ненажерливий». На користь цього свідчить те, що в старофранцузькій мові слово «goliardus» означає саме «зажерливий».
Молодці. Для підтвердження наших досліджень проаналізуємо поезію «Орден вагантів».

А завдання до аналізу поезії нам підказує сама назва твору. Яке значення в цьому контексті набуває слово «орден»? Це нагорода? Отже, читаючи, ми спробуємо створити статут вагантів.


Орден вагантів


Коли спір почується:

«Йдіть у світ безкраїй!»,

То ченці збираються,

Клірик поспішає,

І левіт про Біблію

Тут же забуває —

В орден всі вливаються,

Що життя спасає.


Наш статут наказує:

Зважте все старанно!

У житті поводьтеся

Тільки бездоганно!

Вам не личить знатися

З кліриком захланним,

Що ні з ким не ділиться,

Що з нутром поганим.


Милосердя любимо

І добра дорогу;

Обіцяєм кожному

Нашу допомогу.

Приймемо багатого

І людину вбогу,

Ту, котру побожнії

Гонять од порога.


В ордені вагантському

Ми ченцеві раді,

Щедрому пресвітеру

його відраді,

Вчителям і клірикам,

Школярів громаді,

А найбільш — студентові

В гарному наряді.


Шваби, сакси, мєйсенці5,

Наші друзі славні,

Що до нас зібралися

З міст і глухомані,

Постанови слухайте

Наші бездоганні:

«Згиньте люди скнаристі,

Скупарі захланні!»


В орден ми приймаємо

Чесних і лукавих,

Дужих, сили сповнених,

Немічних, кульгавих,

Виснажених старістю,

Молодих і жвавих,

До Венери6 жадібних

І до неї млявих.


Миролюбних, лагідних,

Буйних, інтриганських,

З Швабії, з Італії

Та з країн слов'янських,

І маленьких карликів,

І людей гігантських,

Тихих, скромних вдачею

І бундючно-панських.


Орден відкриває нам

Істину єдину:

Тут ми щастя знайдемо

Й радісну годину.

Нам миліше в ордені їсти буженину,

Ніж ячмінне вариво

Та суху скорину.
Орден наш родиною

Слушно звати стану:

Ми ж бо всіх приймаємо —

З будь-якого стану.

Ще раз проголосимо

Твердо, без обману —

Всіх у нас стрічаємо,

Як рідню кохану!


Тут нам заборонено

Прокидаться зранку:

Всяка нечисть юрбами

Бродить до світанку

І облудні видива

Шле нам без устанку —

Дурень хай зістрибує

З ліжка до сніданку!


Тут нам заборонено

Утреню служити —

Вставши, краще в затінку

Снідання спожити.

Вина ми смакуємо

І курчаток ситних,

Одного лиш лячно нам —

Не програти б свити!


Мати дві одежини

В ордені негоже:

Хто тут одягається,

Мов якийсь вельможа,

Мусить щось програти нам —

Це підтвердить кожен.

Зайвого ж позбутися

Гра всім допоможе.


Хто бажає йти до нас,

Хай собі затямить:

Дорожиш сорочкою —

Жертвуй-но штанами!

І не мрій про чоботи,

Тішся постолами,

Бо тебе відлучимо,

Як не згоден з нами!


Поки не наївся всмак,

Не виходь із хати:

Вміє найскупішого

Бідний упрохати;

Може й мідячок не раз

Добрий приріст дати —

З ним гравець удачливий

Виграє дукати8.


Хай не дмуть в обличчя нам

Грізні вітровії,

Слізьми хай не миється

Бідний в безнадії

І про кращу доленьку

Не втрачає мрії,

Бо, бува, за лихом йдуть

Радісні події.


Всім, кого зустрінете,

Треба пояснити,

Чом гріхи ви мусите

Піснею хулити:

«Щоб нечесних гудити,

Чесних похвалити,

Чесно від цапів овець

Чесних відділити».



Вчитель.


А тепер зверніть увагу на завдання № 4, які ви отримали в парах. Нам необхідно створити статут ордену вагантів, в якому кожний окремий пункт буде створено саме вами.

Ватман (основні задачі, членство, неписані правила)



Укладемо з поезії статут ордену вагантів

(робота груп)

(Отже, основні задачі:

1 група: Допомогти

2 група: Викрити

3 група: Пояснити
Членство в ордені:

4 група: соціальний статус:

5 група: національність:

6 група: характер:

7 група: фізичні можливості:

8 група: вік:
9 група: Неписані правила членів ордену:

10 група : основні ідеї братства )

\

Відповіді запишіть на кольорових аркушах, які лежать у вас на партах.
Орден – братство, співдружність.
Давайте підсумуємо нашу спільну роботу. Доповнімо портрет ваганта
(терпимість, демократичність…)
Вчитель. Орден вагантів – наче велика родина, а закон, статут його велить насолоджуватися життям, їсти не пісну їжу, а скоромні страви, пити вина, спати досхочу, грати в азартні ігри і піснями гудити нечесних і славити чесних, відділяючи, як велить Євангелія, «від цапів овець». Але при цьому залишатися чесним, адже скупим, лицемірам і святенникам нема місця серед вільних вагантів

Вчитель. Але не тільки ми змалювали портрет вагантів, Босх , геніальний художник 16 століття теж звертався доцієї теми. Вашій увазі «Пісня вагантів».



Що ви побачили у цій картині? Ваганти смішні? Нерозважливі?

Дійсно, це гротескне зображення дурників, посміховиська, які просто кепкують і глузують.

Звернімося до епіграфа.

Перед нами постають мандрівні філософи, як напрацювали власний кодекс цінностей, непідвладний дзвону монет.
Отже, ваганти – це втілення свободи особистості проти несвободи в усіх її проявів.

«Ораторська вправа».
Вчитель.

Оберіть собі завдання до душі:

Якою ж постає свобода у вагантів? Сформулюємо в дусі вагантів красномовний виступ на тему «День свободи», використовуючи лексику: «»


Закінчи речення

Домашнє завдання:

Для всіх:

Дати розгорнуту відповідь:

- Які настрої поезії «Бідний студент»? Що ріднить цей вірш із фольклорними творами?

- Які характерні особливості лірики вагантів ви помітили у «Безтурботній пісні»?

За вибором: напишіть про своє гімназійне життя у стилі поезії вагантів



Словник уроку

Загальнокультурні поняття епохи

Орден – організація людей із певним статусом. Спочатку слово «орден» означало об’єднання ченців (служителів церкви) або рицарів (воїнів), а потім його почали використовувати і для найменування братерства, об’єднань.

Клірик – служитель церкви. Відповідно до папських привілеїв, клірик міг на п’ять років залишити своє місце служби для здобуття освіти, продовжуючи одержувати плату за свою посаду. Для представників багатьох церковних ордерів навчання і викладання в університеті були частиною їхнього служіння церкві.

Пресвітер – священик пресвітеріанської церкви (один з напрямків протестантства і особлива форма церковної організації).

Левіт — старозавітний священик.

Венера - римська богиня кохання і вроди.

Утреня — ранкове богослужіння в церкві.

Дукати — стародавні срібні, а згодом, золоті монети.

Шваби – німці, які проживають на території герцогства Швабія

Сакси – германські племена, які населяли Британію та Північно – Західну Європу.

Мейсенці – жителі німецького міста Мейсена.

Захланний – жадібний, ненажерливий, завзятий.
Літературознавчі поняття

  • Іронія -

  • Гротеск

Лексика - підказка

  • Глузування -

  • Кепкування -

  • Насмішка -



  • Скажи, добрий чоловіче, чому одягнений ти з ніг до голови в усе зелене? – запитав монах. – Напевно, тобі належить виконати роль одержимого в якій – небудь містерії?

  • Зовсім ні, отче мій, - відповідав Барнабе. – Просто – напросто я жонглер, а звати мене Барнабе. І якби мені вдавалося кожного дня їсти вдосталь, я б сказав, що краще за все бути жонглером.

  • - Ти помиляєшся, друже Барнабе, - заперечив монах, - краще за все бути монахом. Монахи славославлять Господа, пречисту Діву і всіх святих, життя інока – це безмовна хвала Богу.

  • - Отче мій, я визнаю своє неуцтво, - сказав Барнабе. – Моє покликання не може зрівнятися з вашим, і хоч не так вже й легко танцювати, утримуючи на кінчику носа палицю, на якій балансує монета, та все це тьмяніє перед вашими діяннями. Мені б так хотілося подібно вам, отче мій, безперестанку молитися, радше ж за все – прославляти пресвяту Діву, яку я особливо почитаю! Я охоче відмовився б від мистецтва, дякуючи якому набув слави більш ніж в шестистах містах та поселеннях, від Суасона до Бове, і пішов би в монахи.

«Жонглер Богоматері»


Орден вагантів
Коли спір почується:

«Йдіть у світ безкраїй!»,

То ченці збираються,

Клірик поспішає,

І левіт про Біблію

Тут же забуває —



В орден всі вливаються,

Що життя спасає.


Наш статут наказує:

Зважте все старанно!

У житті поводьтеся

Тільки бездоганно!

Вам не личить знатися

З кліриком захланним,

Що ні з ким не ділиться,

Що з нутром поганим.


Милосердя любимо

І добра дорогу;

Обіцяєм кожному

Нашу допомогу.

Приймемо багатого

І людину вбогу,

Ту, котру побожнії

Гонять од порога.


В ордені вагантському

Ми ченцеві раді,

Щедрому пресвітеру

його відраді,

Вчителям і клірикам,

Школярів громаді,

А найбільш — студентові

В гарному наряді.


Шваби, сакси, мєйсенці5,

Наші друзі славні,

Що до нас зібралися

З міст і глухомані,

Постанови слухайте

Наші бездоганні:

«Згиньте люди скнаристі,

Скупарі захланні!»


В орден ми приймаємо

Чесних і лукавих,

Дужих, сили сповнених,

Немічних, кульгавих,

Виснажених старістю,

Молодих і жвавих,

До Венери6 жадібних

І до неї млявих.


Миролюбних, лагідних,

Буйних, інтриганських,

З Швабії, з Італії

Та з країн слов'янських,

І маленьких карликів,

І людей гігантських,

Тихих, скромних вдачею

І бундючно-панських.


Орден відкриває нам

Істину єдину:

Тут ми щастя знайдемо

Й радісну годину.

Нам миліше в ордені їсти буженину,

Ніж ячмінне вариво

Та суху скорину.
Орден наш родиною

Слушно звати стану:

Ми ж бо всіх приймаємо —

З будь-якого стану.

Ще раз проголосимо

Твердо, без обману —

Всіх у нас стрічаємо,

Як рідню кохану!


Тут нам заборонено

Прокидаться зранку:

Всяка нечисть юрбами

Бродить до світанку

І облудні видива

Шле нам без устанку —

Дурень хай зістрибує

З ліжка до сніданку!


Тут нам заборонено

Утреню служити —

Вставши, краще в затінку

Снідання спожити.

Вина ми смакуємо

І курчаток ситних,

Одного лиш лячно нам —

Не програти б свити!


Мати дві одежини

В ордені негоже:

Хто тут одягається,

Мов якийсь вельможа,

Мусить щось програти нам —

Це підтвердить кожен.

Зайвого ж позбутися

Гра всім допоможе.


Хто бажає йти до нас,

Хай собі затямить:

Дорожиш сорочкою —

Жертвуй-но штанами!

І не мрій про чоботи,

Тішся постолами,

Бо тебе відлучимо,

Як не згоден з нами!


Поки не наївся всмак,

Не виходь із хати:

Вміє найскупішого

Бідний упрохати;

Може й мідячок не раз

Добрий приріст дати —

З ним гравець удачливий

Виграє дукати8.


Хай не дмуть в обличчя нам

Грізні вітровії,

Слізьми хай не миється

Бідний в безнадії

І про кращу доленьку

Не втрачає мрії,

Бо, бува, за лихом йдуть

Радісні події.


Всім, кого зустрінете,

Треба пояснити,

Чом гріхи ви мусите

Піснею хулити:

«Щоб нечесних гудити,

Чесних похвалити,

Чесно від цапів овець

Чесних відділити».





По групах:
(Орден вагантів) – статут

Правила, принципи

  • братерство

  • терпимими

  • веселими

  • розумними

  • гуманними


«У житті поводитися тільки бездоганно…»

Протилежна цитата

  • Середньовіччя і темна, і гармонійна

  • Мирон Борецький критична стаття

  • Неповторна самобутня література була останньою….

Стаття опрацювання походження

Хто такі ваганти?

Які умови формування вагантів як відповідного соціального прошарку суспільства?

Що ви можете сказати про походження слово «ваганти»?


Вийти на таблицю:

Вагант – мандрівники, поети співці, ненажерливі, богохульники,


(на дошці – колесо фортуни).

На однім давнім рукописі поезії вагантів колесо фортуни – образ колеса, що то підносить людину, то скидає. Саме такий предмет є емблемою життєсприйняття мандрівних поетів: «Буду царювати – царюю - царював – утратив царство»



Босх – Пісня вагантів

Які символічні образи доби середньовіччя ми можемо побачити на картині

А от ваганти порушують догми

Звернемося до поезії вагантів і знайдемо характерні особливості, які притаманні ліриці поетів



  • ерудованість: «поборю і Овідія», «Як я Вакху сотворю жервоприношення»; «Феб дасть благословення»

  • вільнодумство: «Вакху сотворю жертвоприношення»

  • оригінальність мислення: «Лиш тоді пишу, коли повна животина», «без доброго вина не складу кантати»

  • виклик суспільними нормам: «Чи ж щось гідного напише в голоді людина?» (несправедливість, нестерпність існування)


Висновок.

В часи розквіту ваганства студенти і клірики усвідомлювали себе як сформований прошарок суспільства з власними законами, мораллю, звичаями, способом життя, але неодмінно частиною освіченого духовенства, яка зверхньо дивилася на селян, міщан, феодалів, рицарів.


Виразне читання «Безтурботна пісня»

Аналіз вірша

Визначте тему вірша (безпритульне життя? Краса сільської природи? Уславлення кохання? Кабацький розгул? Антиклерикальна спрямованість?)

(Ні, тему цього вірша можна визначити так: заклик до веселих розваг у колі друзів)
Доведіть вплив народної пісні на будову вірша

(пісенна мелодія у самій строфічній будові («Кинь книжки, бо пролетить час…», що повторюється в тексті чотири рази, рефренах, римі, що надає віршеві витонченості і співзвучності)).


Наведіть з тексту вірша приклади показової зневаги мандрівних поетів до знань. Чому ця зневага показова?

(«…А до знань на схилі віку можна причаститися!», «Геть книжки виснажливі…», «Кинь книжки, бо пролетить час, немов на крилах…», «Годі нам учитися!..» За навмисною бурсацькою зневагою та грубістю ховається стійке презирство до представників будь –якого стану, якщо ті були безграмотні. Самі ж ваганти прагнули знань. Це на перший погляд їхні вірші легкі та безтурботні насправді кожний з них добре був обізнаний в античній літературі та Святому Письмі, а тому наповнював свій текст цитатами, парафразами, натяками тощо – і все це пристосовував до пісенних мелодій. Отже самі ваганти були людьми освіченими, допитливими, сягали вершин науки, аби отримати заповітну чорну шапочку, а з нею і стабільне становище в суспільстві)


Як відчутний у вірші дух свободи, що не давав спокою вагантам?

(«Юнаки, покваптеся, щоб не втратити нагоди, як нагода трапиться», «До забав жадібними бути не вагаймося!», «Хай же душу веселить молодість грайлива!», «Як боги кохаймося!».Як говорили про себе ваганти, вони були своєрідним орденом на кшталт рицарського, до якого зараховували геть усіх. Дух свободи і жадоба насолод у поєднанні з відсутністю грошей не давали їм спокою. Так виховувалося вільнодумство)


З якими творами античних поетів можна порівняти «Безтурботну пісню»? Чому?

(З віршами Анакреонта – за темою уславлення радощів безтурботного життя, чуттєвих насолод; з віршем Сапфо – «До богів подібний мені здається...»: цей рядок обіграний вагантами в рядку «До богів подібні ми! Як боги кохаймося!»)


Назвіть художні засоби.
(епітети: «юнь нерозважлива», «люта старість», «книжки виснажливі»

Порівняння: «час мине, немов на крилах»;

Уособлення : «душа від тіла відривається», «кров не грає»)
Вчитель. Орієнтуючись на рицарські ордени, ваганти проголошують створення віртуального вагантського ордена, куди приймають геть усіх – ченців, учителів, кліриків, школярів, студентів, багатих і вбогих, вихідців з різних кутків Європи, всіх веселих та щедрих

  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка