Уроку християнської етики в 5 класі з використанням мультимедійних технологій



Скачати 145.62 Kb.
Дата конвертації08.04.2017
Розмір145.62 Kb.



Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. смт.Люблинець

Ковельського району Волинської області


ГОСТИННІСТЬ

І

ЩЕДРІСТЬ
(конспект уроку християнської етики в 5 класі з використанням мультимедійних технологій)

Підготувала: Прадійчук Олена Лук’янівна, вчитель зарубіжної літератури та основ християнської етики

Грудень 2009 року

Тема. Гостинність і щедрість як християнські чесноти. Вміння ділитися з ближнім. Небесні гості в домі Авраама. Вірність Бога Своїй обіцянці в майбутньому народженні сина Авраама. Щедрість і гостинність українського народу.

Мета: допомогти школярам зрозуміти значення понять “гостинність” і “щедрість”, розкрити роль цих чеснот у духовному житті людини; ознайомити учнів зі змістом біблійного оповідання, показати його повчальний характер; розвивати навички роботи з текстом, спонукавши дітей замислитися над важливістю вміння сприймати повчання; сприяти вихованню в учнів християнських чеснот гостинності та щедрості.

Епіграф.

Будьте гостинні один до одного без нехоті!”.



1-е Петра, 4:9.

Обладнання: текст біблійного оповідання «Небесні гості в домі Авраама»; слайди; картки із завданнями для роботи в групах; «сердечка» різних відтінків червоного кольору для визначення складу груп; папір, фломастери, олівці.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Зміст роботи.

І. Мотивація навчальної діяльності.

  • Вступне слово вчителя.

Рада вітати вас, дорогі дітки! Запишіть, будь ласка, в зошитах число, класна робота. Сьогодні ми продовжимо вчитися бути такими, якими нас хоче бачити Бог. А Він хоче бачити нас досконалими. (Слайд №1). Саме такими, Яким є наш Небесний Отець.

Впевнена, що зараз кожен з вас бажає поділитися своїми приємними відчуттями, які ви пережили сьогоднішнього ранку. Згадайте про це, будь ласка, і порадуємо один одного.



  • «Приємні відчуття сьогоднішнього ранку». (Слайд №2).

Звучить спокійна мелодія. Діти називають те, що принесло їм радість уранці. Вчитель, при потребі, коментує.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  • Слово вчителя.

Я не випадково попросила згадати вас про приємне. Адже на сьогоднішньому уроці ми з вами будемо роздумувати над серйозними питаннями, розуміння котрих допоможе вам уникнути непорозумінь, неприємностей у спілкуванні з ближніми і допоможе стати духовно багатшими.

Але спершу ми згадаємо вивчене на попередньому уроці. Кожен з вас удома не тільки мав намалювати сучасну Вавилонську вежу, але й пояснити, чому саме такі символічні «цеглини», тобто риси характеру, ви зобразили на малюнку і яку шкоду вони приносять духовності людини.



Діти «захищають» свої роботи. Вчитель, при потребі, коментує. (Слайд №3).

Я дуже задоволена вами, дітки. Адже кожен старався якнайкраще розкрити тему людської гордості та зарозумілості й показати, як вони шкодять тому, хто їх плекає у своєму серці.



  • Презентація теми уроку.

А зараз ми з вами не тільки дізнаємося, що потрібно робити, щоб мати добре серце, а й вирушимо в подорож у минуле, щоб навчитися правильно жити в майбутньому. Запишіть, будь ласка, тему нашого сьогоднішнього уроку. (Слайд №4).

Гостинність і щедрість як християнські чесноти. Вміння ділитися з ближнім. Небесні гості в домі Авраама. Щедрість і гостинність українського народу.

  • Презентація мети уроку. (Слайд №5).

Ми не тільки постараємося зрозуміти значення понять “гостинність” і “щедрість”, а й розкриємо роль цих чеснот у духовному житті людини. А ще з біблійного оповідання ви дізнаєтеся, що відбувалося в сиву давнину і чого ми можемо з цього навчитися. Працюючи з текстом, постарайтесь замислитися над важливістю вміння сприймати повчання. І найголовніше: наповніть свої серця християнськими чеснотами гостинності та щедрості, без яких немає справжньої людини.

  • Презентація епіграфу. (Слайд №6).

Епіграф нашого уроку – слова Будьте гостинні один до одного без нехоті!”, записані в 1-ому Посланні апостола Петра, 4:9. Але над їхнім змістом ми пороздумуємо трохи пізніше.

  • Словникова робота. (Слайд №7).

Для подальшої успішної роботи вам спочатку потрібно усвідомити значення понять «гостинність» і «щедрість». Напевно, ви не раз чули ці слова чи такі вирази: «щедра людина», «гостинна сім’я», «виявляти справжню гостинність», але не замислювались над їхнім змістом. Тож запишіть, будь ласка, ці визначення в зошити, щоб назавжди їх запам’ятати, адже гостинність і щедрість є справжніми християнськими чеснотами.

Гостинність – позитивна якість, притаманна людині, яка любить приймати і частувати гостей, привітна до них.

Щедрість – чеснота нескупої і незажерливої людини, яка охоче ділиться своїм майном, коштами або чимось іншим, у разі необхідності не шкодує витрачати що-небудь своє.

  • Слово вчителя.

Щедрість людини проявляється в гостинності, привітності, щирості, відкритості. Щедра людина ділиться з іншими чимось своїм не тому, що її за це похвалять, що вона матиме від того якусь користь, а тому, що це є потребою її щирого серця, сповненого любов’ю та радістю.

Гостинна людина радо приймає гостей, щедро їх частує, дбає про їхній затишок і гарний настрій.

Український народ здавна славився своєю щедрістю та гостинністю. І до сьогодні українці на свята готують багато смачних страв, щиро запрошуючи всіх у гості. Зустрічаючи гостей, господині не тільки частують їх, а й віддають частинку своєї душі. «Клади перед людей хліб на столі, будеш у людей на чолі», – каже українська народна мудрість.

Гостинність і щедрість є важливими християнськими чеснотами. Бог хоче бачити нас гостинними і щедрими, тому що Він Сам безмежно щедрий до всіх людей. Завдяки Господній щедрості світить ласкаве сонечко, віє прохолодний вітерець, колосяться хліба на нивах, у садах дозрівають фрукти… Кожен день дарує нам милості нашого Творця.

У Біблії написано, що той, хто щедро сіє, щедро й пожне. Коли ми гостинно приймаємо людей, допомагаємо їм у задоволенні їхніх нагальних потреб, то робимо так, як велить Ісус Христос.

У давні часи люди, котрі подорожували, особливо залежали від гостинності інших людей, адже їм потрібні були їжа та місце для ночівлі. Тому вважалося великим нечестям не прихистити, не нагодувати подорожніх або допустити, щоб з гостями трапилося щось неприємне.



  • Знайомство зі змістом біблійного оповідання «Небесні гості в домі Авраама».

Про те, як гостинність людини була винагороджена Богом, розповідає біблійне оповідання «Небесні гості в домі Авраама». (Слайд №8). (Розповідь учителя (стор.90-91 підручника).

  • Слово вчителя.

Як бачите, дітки, ніщо в Бога не залишається непоміченим і неоціненим. Думаю, ви усвідомили, наскільки важливо бути такими, якими нас хоче бачити Господь.

Тож для того, щоб краще засвоїти вивчене, ви попрацюєте в групах, виконуючи різні завдання.



  • Підготовка до роботи в групах.

Зараз я попрошу вас вибрати собі фігурку того кольору, який сподобався вам найбільше. (Діти вибирають собі сердечко певного кольору). Кожен зробив свій вибір, і тепер,будь ласка, об’єднайтеся в групи так, щоб в одній групі опинилися ті, хто вибрав сердечко однакового кольору. (Діти об’єднуються в групи по четверо згідно кольору вибраного сердечка, яке вони вибрали за пропозицією вчителя, і працюють за партою, де стоїть велике сердечко такого ж кольору. Вчитель роздає картки із завданнями).

Перша група вивчить статтю підручника про гостинність і щедрість та поділиться з нами набутим досвідом у формі телевізійного репортажу чи програми.

Друга підготує інтерв’ю з Авраамом, передавши найповніше зміст біблійного оповідання «Незвичайні гості».

Третя спробує себе в ролі письменника і складе невелику розповідь за біблійним висловом «Не стримуй добра тому, хто має в ньому потребу, коли в силі твоєї руки це вчинити» (Притчі, 3:27).

Четверта задумається над тим, чого навчає нас оповідання «Старий швець», і узагальнить висновки у вигляді рекламного плакату.

П’ята інсценізує «Історію про Красиву Квітку і Квітку Суниці» і скаже, чого можна з неї навчитися.

На виконання цих завдань вам відводиться 10 хвилин.


  • Групова робота дітей над виконанням завдань. (Слайд №9). У цей час звучить музика.

Завдання для роботи в групах.

1. Вивчити статтю підручника «Що таке гостинність і щедрість» (стор.89 – 90) та поділитися з учнями набутим досвідом у формі телевізійного репортажу чи програми.

2. Підготувати інтерв’ю з Авраамом, передавши найповніше зміст біблійного оповідання «Незвичайні гості» (стор.90 – 91 підручника).

3. Спробувати себе в ролі письменника і скласти невелику розповідь за біблійним висловом «Не стримуй добра тому, хто має в ньому потребу, коли в силі твоєї руки це вчинити» (Притчі, 3:27).

4. Задуматися над тим, чого навчає нас оповідання «Старий швець», і узагальнити висновки у вигляді рекламного плакату.

Старий швець

Жив coбi самотній старий швець. Якось перед Різдвом йому приснився сон, начебто Icyc сказав йому, що збирається навідатися до нього в гості! Як він зрадів! Швець чекав Icyca з раннього ранку до пізньої ночі. Biн не відходив від вікнa, боячись пропустити дорогого Гостя, але Icyca все не було.

Різдво швець не npoвiв на самоті: протягом дня до нього завітало кілька гостей. Це був старий двірник, жебрачка, молода мати з малям на руках. До кожного з них господар був уважний, пригощав чаєм, запрошував погрітися, подарував маляті чобітки. У світле свято він з любов'ю прийняв кожного відвідувача.

Проте Icyc так i не прийшов. I коли засмучений старий задрімав, Господь з'явився йому увi cнi i сказав, що приходив до нього кілька paзів, i щоразу швець з любов'ю Його приймав!



Тоді старий швець зрозумів, що Ісус приходив до нього в подобі тих людей, що побували в нього в гостях!

5. Інсценізувати «Історію про Красиву Квітку і Квітку Суниці» і сказати, чого можна з неї навчитися.

Історія про Красиву Квітку i Квітку Суниці

На одній зеленій галявині росла чудова квітка.

Красива Kвiтка (хизуючись). О, я така вродлива! Подібної до мене немає на цілій галявині!

А недалеко від Красивої Квітки росла звичайнісінька Квітка Суниці.

Квітка Суниці (зі щирою радістю). Я така рада, що можу рости на цій галявині! I хоч я така непомітна, я вірю, що Бог створив мене корисною, i я обов'язково принесу радість іншим.

Одного разу на цю галявину прилетіла Бджілка. Вона шукала квіти, щоб зібрати з них нектар для солодкого меду.

Бдж іл к а (із захопленням, заклопотано). Дз-з-з... О, яка прекрасна галявина, які чудові квіти! Ось де я зможу зібрати потрібний мені нектар. I тоді люди отримають смачний пахучий мед. А оця квітка особливо гарна. Полечу я до неї. (Привітно прохаючи). Красива Квітко, дозволь менi зібрати твій нектар, щоб я могла зробити солодкий пахучий мед.

Красива Квітка (обурено). Зібрати мій нектар?! О, ні! Ти, напевно, жартуєш?! Я ніколи не дозволю взяти тобі щось моє. До того ж, ти можеш забруднити мої чудові пелюстки своїми лапками. Ні, лети звідси!

Бджілка (з жалем). О, як шкода! Хто ж погодиться дати мені свій нектар? Хто допоможе?

Квітка Суниці (з привітною поспішністю). Бджілко, лети сюди! Збирай мій нектар. Я з радістю віддам його тобі.

Бджілка (недовірливо). Це правда? Ти даси мені нектар?

Квітка Суниці. Звичайно, з радістю!

Бджілка (з вдячністю). Дякую тобі! Сюди покладу трішки… і ще сюди… і ось сюди. (За якусь мить). Мої посудини повні. Спасибі тобі, Квітко!

Квітка Суниці. Будь ласка!

Красива Квітка (зверхньо і осудливо). Яка нерозумна ця Квітка Суниці! Віддала все, що в неї було. Хм…

Пройшов час. Настала пора дозрівання плодів. Наша галявина дуже змінилася.

Красива Квітка (в агонії). Ох, ох… Я засихаю. Ніхто вже не захоплюється моєю вродою, ніхто не звертає на мене уваги. Моє прекрасне життя пролетіло, не залишивши ніякого плоду.

А що сталося з Квіткою Суниці?

Квітка Суниці (з радістю). О, я така рада, така щаслива бачити, що моє стебло тримає прекрасний плід! Слава моєму Творцю!

  • Презентація результатів роботи груп. (Слайд №10).

  • Слово вчителя.

Час вийшов, і зараз ми побачимо результати роботи груп. (Слайд №10). Спочатку подивимося, що підготувала перша група. Будь ласка!

  • Презентація результатів роботи 1-ї групи. (Слайд №11).

Учні представили теоретичний матеріал, підготувавши телегру «Це варто знати!».

Ведучий (піднесено і радісно). Доброго дня, шановні знавці всього важливого! Сьогодні ми пропонуємо вам згадати ті чесноти, які Бог хоче бачити в людях. Маю надію, що ви дуже хочете бути схожими на Ісуса.

Тож я попрошу учасників нашої гри зайняти свої місця.(Гравці (їх троє) стають один біля одного навпроти ведучого). І перше запитання: «Яку людину можна назвати щедрою?»



1-й гравець. Щедрий – це не скупий, той, хто добровільно ділиться з іншими тим, що має. Щедра людина ділиться своїм майном, коштами або чимось іншим від щирого серця.

Ведучий. Відповідь правильна. Запитання наступному учаснику: «В чому проявляється щедрість людини?».

2-й гравець. Щедрість людини проявляється в гостинності, щирості, привітності, відкритості. Гостинна людина любить щедро частувати своїх гостей, створює для них належний затишок.

Ведучий. І ця відповідь правильна. Обидва гравці мають по одному балу. А третій відповість, чим вирізнявся український народ серед інших?

3-й гравець. Здавна українці славилися своєю гостинністю та щедрістю. І до сьогодні вони на свята готують багато страв для частування і запрошують гостей.

Ведучий. Дуже добре! Теж правильно. А тепер запитання до всіх трьох: «Чому гостинність і щедрість вважають доброю християнською чеснотою?».

1-й гравець. Тому, що у Біблії написано: той, хто щедро сіє, щедро й пожне.

2-й гравець. Коли ми гостинно приймаємо людей, допомагаючи їм у задоволенні їхніх нагальних потреб, то робимо так, як велить Ісус Христос.

3-й гравець. А ще ми маємо робити це з радістю в серці!

Ведучий. Дякую нашим гравцям за хорошу гру, а глядачам бажаю виховувати в собі ці важливі християнські чесноти!

  • Слово вчителя.

Ви дуже добре справились із завданням! Мабуть, кожен зрозумів, що таке щедрість і гостинність, чому потрібно плекати в собі ці чесноти. А зараз слово другій групі. Будь ласка!

  • Презентація результатів роботи 2-ї групи. (Слайд №12).

Учні виконали завдання, підготувавши телевізійну програму «Зустрічі зі знаменитостями». Вона мала наступний зміст.

Телеведучий (у студії, привітно усміхаючись). Доброго дня, шановні телеглядачі! В нашому ефірі знову ваша улюблена програма «Зустрічі зі знаменитостями». Мабуть, ви добре пам’ятаєте минулу зустріч з Мойсеєм, найлагіднішою людиною на землі. Сьогодні вас чекає не менш захоплююча подорож у минуле і зустріч з не менш цікавою людиною. Адже звати нашого героя – Авраам, котрий відомий своєю сильною вірою в Бога. Не будемо гаяти часу й надамо слово нашому спеціальному кореспонденту Владиславу. (Імітуючи налагодження зв’язку). Владиславе?!

Кореспондент (у присутності двох гостей програми – Авраама і Сарри, звертаючись до глядачів). Дорогі друзі! Я знаходжуся зараз у Палестині – країні, багатій на біблійні історії. Із задоволенням представляю вам наших гостей – патріарха Авраама і його чарівну дружину Сарру. (Авраам і Сарра, посміхаючись, злегка нахиляють голову).

Кореспондент (звертаючись до Авраама). Ми вже знаємо багато цікавого про ваше життя. Але зараз хотілося б почути від вас історію, котра трапилася з вами, коли ви вже були немолодими.

Авраам. Ви маєте на увазі випадок, коли до нас завітали небесні гості?

Кореспондент. Саме так.

Авраам. Тоді, пам’ятаю, стояла страшенна спека, і я присів перепочити під деревом біля нашого намету. Аж раптом я побачив трьох подорожніх. Це мене здивувало, адже в таку пору люди стараються не мандрувати. Я з радістю запропонував їм завітати до моєї оселі та відпочити, бо це було їм украй необхідно.

Сарра. У той час, коли мій чоловік турбувався про те, щоб освіжити подорожніх прохолодною водою і влаштувати їх зручніше, я зі своїми служанками швиденько приготувала гостям смачний обід.

Кореспондент. Напевно, їм дуже сподобалася ваша гостинність?

Авраам. Так. Адже під час обіду старший з-поміж подорожніх сказав, що у Сарри народиться син. Я дуже зрадів цій звістці, бо в нас не було дітей.

Сарра (з жалем). Я, на жаль, не повірила цьому і розсміялась у душі: який може бути син у немолодої жінки? Гість мене засоромив і знову повторив сказане раніше.

Авраам. А ще гість нагадав нам, що для Бога немає нічого неможливого. Тоді я зрозумів, що Сам Господь обіцяв виконати наше найбільше бажання: мати сина.

Кореспондент. І це збулося?

Авраам. Так. Через рік, усім на подив, у нас народився син, якого ми назвали Ісааком. Бог виконав Свою обіцянку.

Кореспондент. Дякую вам за повчальну розповідь! (Звертаючись до ведучого в студії). Думаю, нашим глядачам сподобалась сьогоднішня зустріч!

Телеведучий. А ще, мабуть, кожен зрозумів, як важливо проявляти гостинність і щедрість до наших ближніх, бо цього від нас хоче Господь. До наступної зустрічі!

  • Слово вчителя.

Думаю, дітки, вам було цікаво почути про результат гостинності з уст самого Авраама. Дякую другій групі за прекрасну роботу! Будемо уважні й дізнаємося, чи можуть учасники третьої групи бути письменниками. Надаємо їм слово!

  • Презентація результатів роботи 3-ї групи. (Слайди №13, 14).

Діти склали наступну розповідь, котру представили по черзі.

Твори добро!

Сонячного зимового дня Оленка і Катруся поспішали на заняття з бальних танців. Напередодні випав сніг, і дорога була слизькою. Дівчатка старалися не запізнитися, щоб учитель їх не насварив, щоб не пропустити чогось важливого.

Раптом перед собою вони помітили стареньку бабусю, котра, спираючись на палицю, ледь стояла перед пішохідним переходом, боячись ступити вперед. Її очі благально дивилися на перехожих, але ніхто не звертав уваги на нещасну: всім було ніколи.

Оленка і Катруся на якусь мить зупинилися, а потім, немовби змовившись, взяли бабусю під руки і обережно повели її додому. Вдячна старенька аж заплакала, не чекаючи від них такої милості.

Коли бабуся опинилася в безпеці, дівчатка з радісними серцями поспішили в студію. Того дня Оленці й Катрусі здавалося, що вони не танцюють, а легенькими метеликами пурхають у лузі. Адже вони вчинили саме так, як цього навчає Господь.


  • Слово вчителя.

Вражаюча розповідь! Думаю, кожен з вас, дітки, ніколи не промине можливості зробити добро тому, хто цього потребуватиме.

А зараз у нас є можливість набратись мудрості в наших однокласників, котрі представлять нам рекламний плакат за повчальним оповіданням «Старий швець». Будь ласка, четверта група!



  • Презентація результатів роботи 4-ї групи. (Слайд №15).

Діти представили рекламний плакат, на якому символічно передавалась біблійна істина про те, що ми маємо бути гостинними до людей, допомагати їм при потребі, втішати. Адже чинячи так, ми робимо добро Ісусові, Котрий говорив: «Все, що зробили ви братам Моїм меншим, це ви вчинили для Мене!». Але добро потрібно чинити не тільки на Різдво, а повсякчас.

  • Слово вчителя.

Так, дітки, Господь хоче бачити нас гостинними, щедрими, співчутливими, милосердними, скромними… І це майстерно передали на своєму рекламному плакаті учасники четвертої групи. Молодці!

А зараз свою акторську майстерність покажуть учасники п’ятої групи. Тож слово – їм!



  • Презентація результатів роботи 5-ї групи. (Слайд №16).

Інсценізувавши «Історію про Красиву Квітку і Квітку Суниці», діти зробили висновок, що той, хто віддає щось своє від щирого серця, обов’язково отримає нагороду і не залишиться самотнім.

  • Слово вчителя.

Дякую вам, дітки, за чудову роботу! Але хочу нагадати вам, що добро потрібно робити безкорисливо, без очікування нагороди, щоб воно було прийняте Богом.

  • Робота з епіграфом.

Зараз доцільно звернути нашу увагу на епіграф уроку. (Слайд №17).

  • Що ж хотів сказати апостол Павло словами, винесеними в епіграф?

  • А хто з вас, дітки, зауважив, які саме фігурки ви вибирали для об’єднання в групи?

  • Чому, на вашу думку, я вибрала саме сердечка?

(Діти висловлюють свої думки, які вчитель, при потребі, коментує).

  • Заключне слово вчителя. (Слайд №18).

Так, бажання чинити добро має йти з глибини нашого серця. Тож від щирого серця будьте добрими, будьте гостинними й щедрими. Господь радітиме, дивлячись на вас. Радітиме й ваша душа від того, що змогли подарувати радість своїм ближнім.

ІІІ. Домашнє завдання. (Слайд №19). А вдома ви поміркуєте над тим, чому потрібно бути гостинним і щедрим, склавши усний твір-роздум.
Література

1. Жуковський В.М. Основи християнської етики. Підручник для 5 класу. – Київ: «Літера ЛТД», 2007.

2. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. – Київ: Видавництво А.С.К., 2004.

3. Курганова Н.В. Усі крилаті вислови, прислів’я, приказки, загадки. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006.

4. Матеріали лекцій та практичних занять, проведених на курсах учителів зарубіжної літератури в березні 2007 року.

5. Матеріали з Інтернету.

6. Ганжелюк Л.М. Зернятко добра. Методичний посібник для вчителів біблійних шкіл і курсів, вихователів, студентів, батьків. – Дубно, 2004.

7. Програма з основ християнської етики для учнів 5-6 класів загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ – Острог – Львів : Редакційно-видавничий відділ НаУОА, 2007.



8. Оржеховська В.М., Тарасова Т.В. Духовність – це здоров’я молодого покоління. – Тернопіль, 2005.



База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка