Уроки літератури рідного краю: технологія підготовки та проведення Кіровоград 2015



Сторінка1/43
Дата конвертації30.12.2016
Розмір6.56 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   43
ЦЕНТР МЕТОДИЧНОЇ ТА СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ КІРОВОГРАДСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

Уроки літератури рідного краю:

технологія підготовки та проведення

Кіровоград - 2015

Посібник адресовано вчителям української мови та літератури

У посібнику вміщено конспекти уроків та методичні рекомендації членів творчої групи вчителів української мови та літератури з проблеми «Уроки літератури рідного краю: технологія підготовки та проведення»

Друкується за рішенням методичної ради центру методичної та соціально-психологічної служби управління освіти Кіровоградської міської ради (протокол від 30.01.2015 року № 1)

Упорядники: Романовська Н.І., методист центру методичної та соціально-психологіної служби управління освіти Кіровоградської міської ради,

Соколова В.В., вчитель НВК ЗНЗ №26.
Рецензент: Таран О.І., кандидат філологічних наук, доцент КДПУ ім. В. Винниченка

Відповідальні за випуск: Костенко Л.Д., начальник управління освіти Кіровоградської міської ради



Пахолівецька М.В., директор центру методичної та соціально-психологічної служби управління освіти Кіровоградської міської ради

ЗМІСТ
1. Методичні рекомендації творчої групи вчителів української мови та літератури з проблеми «Уроки літератури рідного краю: технологія підготовки та проведення»……………………………………………………



2. Конспекти уроків та матеріали до уроків літератури рідного краю

Новіцька О.М., СЗОШ І-ІІІ ст. №6

Легенди та перекази Кіровоградщини………………………………….



Новіцька О.М., СЗОШ І-ІІІ ст. №6

Пісні та думи рідного краю………………………………………..........



Баранчук О.С., ЗОШ І -ІІІ ст. №7

Історія, написана життям. Анатолій Гай. «Чорна рота»……………….



Максименко В.Я., ЗНЗ №19

Неповторний світ поезії Анатолія Черниша……………………………



Стародубцова О.І., ЗОШ І -ІІІ ст. №2

Найкраще душу в слові зберегти. Світ жіночої поезії Антоніни Корінь



Стародубцова О.І., ЗОШ І -ІІІ ст. №2

Любов до слова через усе життя. Знайомство з творчістю письменника Володимира Бровченка - лауреата премії імені В.Винниченка……..



Попова С. В., ЗОШ І - ІІІ ст. №1

Письменники-гумористи нашого краю. Знайомство з творчістю Бориса Чамлая. Урок - учнівська лабораторія…………………………………….



Польова-Велетнюк О.О., НВО ЛШДНЗ «Вікторія-П»

Весна без війни. Сава Овсійович Голованівський. Поезії «Небо», «Солдатська мрія», «Подвиг»……………………………………………………………..



Тернавська Т.В., гімназія №9

Жіноча аура Кіровоградщини. Світ поезії А. Корінь…………………….



Голик О.В., «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ст. №20 – ДЮЦ «Сузір’я»

«Під його пером оживало минуле…» (Огляд історичних повістей

М.К. Смоленчука «Степівчани», «При Битій дорозі», «Родня»)………..

Голик О.В., «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ст. №20 – ДЮЦ «Сузір’я»

«Гімн утраченій Батьківщині» (Микола Понеділок «Зорепад»)……….



Голик О.В., «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ст. №20 – ДЮЦ «Сузір’я»

«Як навчити відчувати душу, розуміть, що десь комусь болить?»

(За оповіданням Олександра Жовни «Маленьке життя»)………………..

Котляренко Н.М., ЗОШ №33

Терень Масенко – митець, що … (шукав гармонії, краси серед сірості, коренів серед безпам’ятства). ………………………………………………..



Голодюк Л.С., «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ст. №20 – ДЮЦ «Сузір’я»

Світ дитинства у творчості В.Близнеця (За новелою «Над Десною, де бродять тіні диких буйволів (Монолог старого лелеки»)……………………



Карабут І.І., ЗОШ І-ІІІ ст. №7

«Поєднання несміливості й відваги в оповіданні В.Сухомлинського «Несміливий хлопчик». Образ Миколки – скромного, сором’язливого і відважного хлопчика»………………………………………………………..



Карабут І.І., ЗОШ І-ІІІ ст. №7

«…В ім’я добра – супроти зла…» (Гумористичні твори Дмитра Танського).



Карабут І.І., ЗОШ І-ІІІ ст. №7

«Залюблена у світ оцей до краю...» Урок - панорама за творчістю Катерини Горчар..…………………………………………………………………………..



Легка В.А., ЗОШ І-ІІ ст. №12

Наш земляк - Спиридон Добровольський………………………………………



Соколова В.В., НВК ЗНЗ №26

13 запитань за оповіданнями В.Винниченка «За Сибіром сонце сходить» (збірка «Намисто»)………………………………………………………………



Соколова В.В., НВК ЗНЗ №26

Матеріали до уроку літератури рідного краю по творчості О.Жовни.

Інтрига, пригода, сюрпризи і загадки. Складові творчого портрету Олександра Жовни……………………………………………………………..

Соколова В.В., НВК ЗНЗ №26

Матеріали до уроку літератури рідного краю. Новела «Дев’ять днів» (за збіркою В. Бондаря « Одвідини»)……………………………………………….



Соколова В.В., НВК ЗНЗ №26

Матеріали до уроку літератури рідного краю. Про поетичну збірку

Г. Шпудейко «Чистий четвер»…………………………………………………

Легка В.А., ЗОШ І-ІІ ст. №12

«…лиш світитися Україною». (Пам'яті В.Гончаренка)……………………..



Легка В.А., ЗОШ І-ІІ ст. №12

Вічний реалізм А.Загравенка…………………………………………………..



Легка В.А., ЗОШ І-ІІст. №12

«Пучок баєчок- пучок колючок Бориса Чамлая»…………………………….



Легка В.А., ЗОШ І-ІІ ст. №12

«Світло отчого дому…» за романом В.Козаченка «Отчий дім»………..



Легка В.А, ЗОШ І-ІІ ст. №12

«Муза з обличчям селянки» Дмитра Іванова……………………………….



Легка В.А., ЗОШ І-ІІ ст. №12

Змережена правдою пісня Галини Берізки……………………………………



Легка В.В., ЗОШ І-ІІ ст. №12

Григорій Гусейнов – літописець і співець рідної землі…………………….



Легка В.В., ЗОШ І-ІІ ст. №12

А. Черниш. «Наодинці з маленькими співрозмовниками»………………….



Багрієнко Н.В., гімназія №9

С.Колесников. Поетична збірка «Весни обірване суцвіття»…………………



Багрієнко Н.В., гімназія №9

«Непідкуплені дзвони». (Урок-зустріч з переможцем міжнародного конкурсу «Гранослов» Іриною Кримською)……………………………………………..



Тернавська Т.В., гімназія №9

Сучасні українські вчені-літературознавці Кіровоградщини………………..



Харченко О.К., ЗШ №29

«Вишивала мама пісню». (За віршами Антоніни Корінь) ……………………



Попова С.А., КЗ НВО ЗНЗ І-ІІІ ступенів №1 «Перлинка»

Видавнича справа на Кіровоградщині………………………………………



Попова С.А., КЗ НВО ЗНЗ І-ІІІ ступенів №1 «Перлинка»

Шепіт хвиль творів Леоніда Тендюка……………………………………….



3. Класики української літератури, народжені на Кіровоградщині

Цьома В.Д., гімназія №9

Володимир Винниченко. Оповідання «Кумедія з Костем»………………



Голик О.В., «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ст. №20 – ДЮЦ «Сузір’я»

Перший український науково-фантастичний роман В.Винниченка

«Сонячна машина»………………………………………………………….

Голик О.В., «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ст. №20 – ДЮЦ «Сузір’я»

Як народжується лідер (за новелою В. Винниченка «Салдатики!»)…….



Голик О.В., «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ст. №20 – ДЮЦ «Сузір’я»

Тернистий шлях до української державності. (Публіцистична праця В.Винниченка «Відродження нації»)………………………………………….



Голик О.В., «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ст. №20 – ДЮЦ «Сузір’я»

Талант, відданий народу (Іван Карпович Карпенко-Карий (І.К.Тобілевич) і розвиток театрального мистецтва в Україні)………………………………….



Голик О.В., «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ст. №20 – ДЮЦ «Сузір’я»

Гроші від «нечистого». ((Проблема влади грошей – наскрізна і «вічна» у трагікомедії І.К.Карпенка-Карого «Сто тисяч»)……………………………..



Голик О.В., «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ст. №20 – ДЮЦ «Сузір’я»

Убогий духом не може бути багатим. (Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи у трагікомедії І.К.Карпенка-Карого «Сто тисяч»)…………………………………………………………………………….



Голик О.В., «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ст. №20 – ДЮЦ «Сузір’я»

Раб багатства. (Образ Герасима Калитки у трагікомедії І.К.Карпенка-Карого «Сто тисяч»)………………………………………………………………………………………………



Голик О.В., «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ст. №20 – ДЮЦ «Сузір’я»

Чи згубна влада грошей? (Письмовий твір-роздум за трагікомедією І.К.Карпенка-Карого «Сто тисяч»)…………………………………………….



Голик О.В., «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ст. №20 – ДЮЦ «Сузір’я»

Тематична контрольна робота на тему: «Національна драма. І.К.Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч»………………………………………………



Голик О.В., «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ст. №20 – ДЮЦ «Сузір’я»

Яскравий спалах далекої зірки. (Творчий портрет Юрія Дарагана)…………



Сємідєтна А.О. ЗОШ І-ІІ ст. №12

У вінок пам'яті Юрієві Дарагану. (Життєпис поета. Збірка «Сагайдак»)…..



Кондратенко Н. В., НВО школа-ліцей №19

Шевченко у творчості поетів Кіровоградщини……………………………



Легка В.В., ЗОШ І-ІІ ст. №12

В.Базилевський - лицар поетичної пристрасті………………………………..



Аброскіна А.В., НВО школа-ліцей №25

Кіровоградські стежки родини Тарковських………………………………….


4. Література рідного краю російською мовою

Качур В.В., ЗОШ І-ІІ ст. №12, Туз Т.А., ГНТН

«20-й век непросто пережить…» (Дон Аминадо о времени и о себе)………



Качур В.В., ЗОШ І-ІІІ ст. №12, Туз Т.А., ГНТН

«От серьёзности – к легкомыслию!», или Дон Аминадо – афорист…………



Пугач Л.Г. НВО ЗНЗ №16

«Есть блаженное слово - провинция, есть чудесное слово – уезд»…………….



Голик Т.В. НВК №26

Осінній етюд у творах кіровоградських поетів та художників. (Композиція «Чарівна осінь»)…………………………………………………………………….


5. Експерементальна програма літератури рідного краю

Соколова В.В., НВК ЗНЗ №26 …………………………………………………..

Маранська І.А., методист науково-методичної лабораторії гуманітарно-естетичних дисциплін
Методичні рекомендації творчої групи

вчителів української мови та літератури з проблеми

«Уроки літератури рідного краю:

технологія підготовки та проведення»
Уроки літератури рідного краю - складова літературної освіти школярів узагалі та частина краєзнавства зокрема. Літературне краєзнавство - це специфічна галузь науки про літературу, предметом якої є вивчення фольклорної спадщини та літературних творів, художніх образів, навіяних природою, історичними подіями, традиціями, звичаями, побутом і людьми краю. Сьогодні, як ніколи, саме ця частина курсу літератури може стати тим містком, який поєднає читацьке життя школяра зі світовою літературою, культурою.

Співпраця учитель - митець (художній твір) - учень (читач) досягне органічної єдності й чародійного синтезу, якщо пам'ятатимемо настанову

І. Франка, добираючи матеріал до уроків літератури рідного краю (і не тільки): «Кожен чільний письменник - чи він слов'янин, чи німець, чи француз, чи скандинавець, - є наче дерево, що своїм корінням впивається якомога глибше і міцніше в свій рідний, національний ґрунт, намагається ввіссати в себе і переварити в собі якнайбільше його живих соків, а своїм пнем і короною поринає в інтернаціональній атмосфері ідейних інтересів, наукових, суспільних, естетичних і моральних змагань. Тільки той письменник може... мати якесь значення, хто має і вміє цілій освіченій людськості сказати якесь своє слово в такій формі, яка б найбільше відповідала його національній вдачі».

Тож мета цих уроків - осягнення глибинної сутності спадщини митців рідного краю, космосу духу земляків, реалій дійсності, сприйняття й поціновування багатовимірного набутку майстрів слова, плекання почуття гордості творчими людьми, славними краянами, поєднуючи емоційно-естетичне з поняттєвим, образне мислення - з логічним.

Уроки літератури рідного краю мають певні особливості. По-перше, планувати їх треба з урахуванням специфіки літератури як виду мистецтва; по-друге, добір літературних творів і мистецького матеріалу здійснювати з урахуванням художньо-естетичної вартісності; по-третє, уміло поєднувати вивчення літератури з образотворчим мистецтвом, музикою, архітектурою, історією, релігією, філософією тощо; по-четверте, забезпечувати формування естетичних смаків, переконань, ідеалів школярів з урахуванням людино-, народо-, українознавчих аспектів; по-п'яте, враховуючи важливість виховання творчого читача, виробляти особистісне ставлення до художньої літератури рідного краю, щоб допомогти Учневі-Читачу-Людині самовиразитися й самоствердитися, розуміючи, що митці не тільки відображають своє сприйняття й розуміння світу, але й передають енергію бачення життя в його добрі і злі, красі й потворності, - тим самим допомагають творити своє «Я» у єдності долі з природою, людством, нацією, рідним краєм.

Члени творчої групи працювали над завданнями:

- з'ясувати особливості уроків літератури рідного краю, методику їх підготовки відповідно до запропонованої нами класифікації;

- окреслити систему урочної роботи з курсу літератури рідного краю як за традиційною методикою, так і з використанням нових технологій навчання;

- запропонувати авторський варіант концепції вивчення цього курсу літератури словесниками Кіровоградщини.

Результатом роботи творчої групи стала розробка карти письменників Кіровограда (додаток 1) та конспектів уроків літератури рідного краю до хрестоматії творів письменників приінгульського краю «Блакитні вежі».

До складу творчої групи увійшли творчі та висококваліфіковані педагоги. Керівник творчої групи - Соколова В.В., учитель української мови та літератури, вчитель-методист НВК ЗНЗ І-ІІІ ст. №26.

Підготовка до уроків літератури рідного краю передбачає визначення суб'єктів навчально-пізнавального процесу на далеку та близьку перспективу:

- випереджальне ознайомлення зі списком творів літератури рідного краю, які учні мають прочитати (придбати) впродовж літа, навчального року;

- підготовка системи завдань, розробка розумових операцій, а також способів їх виконання з урахуванням різних рівнів і форм мислительної діяльності, що допоможе учневі-читачеві проникнути в таїну художнього тексту;

- конструювання навчально-пізнавального дійства, сценарію, організації змістового наповнення уроку;

- чітке визначення теми, мети та завдань уроку, проблемних питань до твору (творчості), добору епіграфа, зорового та слухового рядів (музичне та мистецьке оформлення).

В ході роботи членами творчої групи виокремлено основними методами навчання та формами організації навчально-пізнавальної діяльності на заняттях із літератури рідного краю для 5-8 класів такі види роботи: бесіда; бесіда за змістом книжки, твору; бесіда з елементами лекції; бесіда з елементами диспуту; розповідь; художня розповідь; заочна подорож; конкурс знавців літератури рідного краю; інсценізація тощо. А також у

9-11- х класах: лекція; оглядова лекція тематичного характеру; семінар за творчістю письменника ; диспут; конференція; зустріч із поетом (прозаїком); екскурсія (або заочна подорож); обговорення проблеми (за круглим столом) та ін.

Залежно від мети, завдань уроку, особливостей художнього твору та жанрово-стильової манери письма митця, обраного методу проведення заняття можуть бути використані різноманітні прийоми роботи: повідомлення; стислі, докладні та творчі перекази; художня розповідь; виразне читання та інсценізація; голосне зачитування творів і уривків; «оживлення» подій та словесний опис картини; підготовка та обговорення відгуків, анотацій, рецензій; дослідно-пошукова робота в місцевих бібліотеках, музеях, картинних галереях, архівах; виписування образних висловлювань, афоризмів; підготовка виставок літературних, мистецьких і художніх творів, публікацій, репродукцій; запис інтерв'ю автора, його рідних, друзів, знайомих; підготовка словничків термінів, понять; виставка учнівських ілюстрацій до твору (творів); сценічні замальовки, фрагменти діа- відеофільмів тощо.

Відповідно уроки літератури рідного краю можна представити як традиційні, так і нестандартні. Останні можуть бути такими: урок-конкурс, заочна подорож, інсценізація, «оживлення» , художня розповідь тощо (для 5-8 класів); урок-конференція, семінар, диспут, зустріч, екскурсія, візуалізація, семінар, практикум у 9-11-х класах.

Структура та змістове наповнення традиційного уроку

з літератури рідного краю передбачає в 5-8-х класах:

1. Бесіда, створення психологічної установки, вмотивування дій.

2. Актуалізація опорних знань, евристична бесіда (ігри за потреби).

3. Уведення учнів у світ митця.

4. Коментарі про твір та його місце в системі творчого доробку автора.

5. Словникова робота.

6. Сприйняття та осмислення художнього змісту твору.

7. Пошук відповідей на запитання учнів і проблемні запитання до твору, спадщини митця.

8. Усвідомлення учнем і вчителем міри збагачення власного досвіду.

9. Узагальнення почутого, встановлення закономірностей у виучуваному творі, матеріалі.

10. Підсумки, коментар домашнього завдання з літератури рідного краю.

У 9-11-х класах:

1. Актуалізація опорних знань і висунення системи гіпотез.

2. Уведення учнів у життєвий світ митця та творчу лабораторію.

3. Словникова робота.

4. Сприйняття й осмислення композиційно-художнього змісту твору, жанрово-стильової манери письма автора.

5. Розв'язання учнями проблемних завдань залежно від їх інтелектуальних можливостей та психофізіологічних особливостей (робота в парах, групах; виконання завдань літературознавчого чи лінгвістичного практикуму за творчим доробком автора).

6. Встановлення логічних зв'язків, закономірностей у розглядуваному творі (творчості).

7. Самоаналіз і самоусвідомлення міри збагачення власного ментального досвіду.

8. Узагальнення, систематизація та представлення системи завдань до наступного заняття.

Сподіваємося, що запропоновані матеріали до уроків літератури рідного краю сприятимуть активізації інтересу учителів до важливого аспекту літературної освіти школярів. Подані конспекти уроків збагатять словесників новими чи оновленими методами і прийомами вивчення літератури рідного краю. А учня-читача ці уроки долучатимуть до правічної батьківської спадщини рідного краю, народу. Пізнавши витоки минулого та майбутнього, наші учні гідно ввійдуть у світовий простір і не втратять власне «Я».


Конспекти уроків літератури рідного краю
Новіцька О.М., СЗОШ І-ІІІ ст. №6

Легенди та перекази Кіровоградщини

Люби свій край, моя дитино,

Бо ти з’явився тут на світ…
Мета: ознайомити дітей з легендами та переказами рідного краю; розвивати навички дослідницької роботи, усного мовлення, виразного читання; виховувати любов до рідної землі, народу та його фольклору.

Обладнання: виставка літератури за темою, літературна карта Кіровоградщини.
Пам’ятаймо про минуле завжди,

Тримаймося правди нашої і здобудемо правду.

Ілар Хоругин. Велесова книга


Хід уроку

І. Мотиваційний етап

1. Хвилина позитивного настрою.

2. Слово вчителя.

Кіровоградщина – рідний край, який близький і дорогий кожному, хто хоч раз побачив безмежне привілля степу, вдихнув чистого й п’янкого повітря на луках, почув сюрчання коника в лагідному надвечір’ї.

Вітри героїчної історії проносилися над нашою землею і назавжди залишилися в степових могилах німими свідками історії.

ІІ. Актуалізація суб’єктивного досвіду та опорних знань

Усна народна творчість – фольклор (народна мудрість). Окремі жанрові групи у фольклорній творчості становлять легенди та перекази.



Теорія літератури (повторення).

Легенда – це фантастичне оповідання про історичне минуле, чудесну пригоду, яке сприймається як достовірне.

Фантастика і вимисел легенди – саме ті чинники, за допомогою яких неясне стає зрозумілим, а недосяжне – досяжним.

Переказ – достовірна оповідь про минуле.

Перекази, як і легенди, покликані зберегти в народній пам’яті й передати майбутнім поколінням знання про історичне минуле народу.



ІІІ. Цілевизначення та планування

1. Повідомлення теми та мети уроку.

2. Робота з епіграфом.

3. Колективне планування роботи.



Словник.

Велесова книга збірник молитов, оповідань про слов’янську історію, написаних давньоукраїнською мовою.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

Готуючись до уроку, ви мали завдання розпитати у своїх рідних, близьких про той край, звідки ви родом, про походження назв сіл, хуторів, лісів, озер, річок.



Пошукова робота.

1-й учень.

Моя розповідь про заселення Кіровоградщини.

Край наш відносно молодий. Масове заселення колишнього Дикого Поля бере початок із середини XVIII століття. Поява перших поселень на території Кіровоградщини пов’язана з Запорозькою Січчю. Тому ще в

XVII ст. почали запорізькі зимівники та хутори козаків, що, залишивши службу, поселялися в нашій місцевості.



2-й учень.

Мені рідні розповіли легенду про походження річок і балок.

Колись на Землі жив Змій. Багато він пожер людей, бо дужчого від нього на світі не було.

У той час жили Дем’ян і Кузьма – Божі ковалі. Задумали вони Змія зі світу згубити.

Одного разу Змій поткнувся до них, а вони – в кузню… Заперли залізні двері. Змій і каже: "Кузьмо, Дем’яне, Божі ковалі, відчиніть, бо ковтну вас із кузнею!"

Ті відповідають:



  • Коли ти силу маєш, то полижи двері. Ми тоді сядемо на язик – і ковтай.

Змій лиже, а ковалі гріють і гріють залізо та кують кліщі. Пролизав Змій двері, висунув язик, а Кузьма й Дем’ян кліщами за того язика вхопили й молотами почали гатити… Уморили Змія, запрягли в плуг, що на дванадцять пар волів і давай орати.

Скільки Змій не просив – не давали йому ні пити, ні їсти.



  • Буде з тебе, - кажуть Божі ковалі, – і того жиру, що викохав на людях.

  • Ну, – каже Змій, – коли так, то перед страшним судом освічу я своїм жиром увесь світ!

Чи довго ще орали, чи ні, дійшли вже до моря. Змій – у море, – і випив усе море. Від того й лопнув. Кузьма та Дем’ян узяли та й закопали Змія під горою. Бог його знає, коли це на світі було. Але через деякий час полився гас із тієї гори. Але люди вважали цей гас нечистим, тому боялися ним світити…

Кузьма й Дем’ян поки не заморили Змія, орали глибоко – потекли ріки, а як заморилися, орали мілко – і стали балки.

Так і взялися по селах річки й балки.

Словник.

Віл – самець великої рогатої худоби у віці старше 2-х років. Використовується як м'ясна й робоча тварина.

Гас горюча рідина, продукт перегонки нафти.

3-й учень.

Я читав легенди, пов’язані з нашою непередбачуваною і своєрідною річкою Інгул.

У селі Сасівці Компаніївського району існує багато легенд про скарби, зариті як по його околицях, так і на південь від села біля шляху на Інгул.

Жителі кажуть, що ці скарби опущено в криницю, яка знаходиться зовсім близько з Інгулом. Ніхто тих скарбів не знайшов. Хто знає, яку таємницю оберігає Інгул?

Не менш фантастичною є легенда про Лозуватку цього ж району. На крутому березі Інгулу знаходиться глибокий яр, порослий терном, дерезою, іншими кущами. З того яру починається вхід у печеру, розмірів якої ніхто не знає. Але печера кишить зміями.

Так сивий Інгул оберігає скарби історії.


  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   43


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка