Урок за творчістю митця. Черкаси, 2012 зміст створення відповідного емоційного настрою за допомогою музики та автотренінгу, мотивація навчальної діяльності



Скачати 114.73 Kb.
Дата конвертації23.04.2017
Розмір114.73 Kb.


Перша міська гімназія

Асоційована школа ЮНЕСКО

Гафінова Л.В.,

відмінник освіти України



Г. С. Сковорода,
видатний український письменник, філософ.

(перший урок за творчістю митця).

Черкаси, 2012



ЗМІСТ


  1. Створення відповідного емоційного настрою за допомогою музики та автотренінгу, мотивація навчальної діяльності.

  2. Зосередження на рефлексії: заглиблення в історико-культурну епоху XVIII ст. через споглядання учительського проекту, осмислення історичного періоду етносу, духовного історичного розвитку українців.

  3. Слово “біографам” класу про цікаві факти з життя філософа.

  4. Пізнавальна діяльність через осмислення життя і творчості Г. Сковороди (бесіда за 12-ма питаннями учителя).

  5. Естетичне усвідомлення через малюнок сонця, на промінцях якого висвітлюються риси характеру Г.С. Сковороди; через малюнок квітки, на пелюстках якої відтворюється багатогранність образу Г.С. Сковороди.

  6. “Оживлення” життєпису через імітацію діалога розмови гімназиста з філософом; “бесіди” духовного спадкоємця Г.С. Сковороди з учнем; “бесіди” філософа з учнем.

  7. Творчо-образна інтерпретація (складання сенканів про Григорія Сковороду).

  8. Оцінювання, домашнє завдання, рефлексія, використана література.


Тема уроку: «Григорій Сковорода – видатний український письменник, філософ».

Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Г. Сковороди, розвивати логічне і творче мислення, уяву, пам’ять, допитливість; виховувати доброту, прагнення до справедливості, повагу до надбань минулих поколінь, високі моральні якості на прикладі життя філософа.

Обладнання: портрет Г. Сковороди, книжкова виставка, презентація життєпису філософа.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку

І етап – створення відповідного емоційного настрою за допомогою музики та автотренінгу:

Учитель. 1. Вдумливо кілька разів повторіть слова:

«Я – гімназист. Я – особистість. Я думаю. Я хочу знати».

2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

3. Мотивація навчальної діяльності.

Із-поміж великих імен, якими пишається український народ, поряд із Т. Шевченком та І. Франком, називаємо ім'я Григорія Сковороди, першого нашого філософа. Це ім'я добре знають в Україні – воно давно стало символом мудрості. Зверніть увагу на дошку, на якій записаний афоризм Г. Сковороди: «Щасливий той, хто мав змогу знайти щасливе життя. Але щасливіший той, хто вміє ним користуватися».

Багато митців писали про нього. Я хочу передати слово групі акторської майстерності. Вірш Максима Рильського Григорій Сковорода прочитають…



Учитель. Постать Г. Сковороди – одна з найпомітніших у нашій історії. Г. Сковорода дивував сучасників різнобічним талантом, енциклопедичним знаннями, відповідністю духовних устремлінь своїм діям. Зараз передивимось презентацію життєпису філософа і спробуємо відкрити для себе світлицю його душі.

ІІ етаппередкомунікативний – зосередження на рефлексії: заглиблення в історико-культурну епоху XVIII ст. через споглядання учительського проекту, осмислення історичного періоду етносу, духовного історичного розвитку українців.

Перегляд презентації (5-7 хв.)

Учитель. 1. Чим вразив вас Г.С. Сковорода?

2. Слово біографам класу. Розкажіть про те, як перші біографи описували Г. Сковороду та цікаві факти з його життя.

– … Вище середнього зросту, у сірій селянській святині, з торбиною за плечима…

– … Він так і мандрує ото від одного хутора до другого, від села до села… Він віддавав людям усе, що мав: добрі поради, дружні докори за незгоди…



І
І рівень – пізнавальна діяльність
ІІ етап
комунікативний: заглиблення в життєпис філософа

1. Розуміння фактів життя і творчості Г.С.Сковороди.

2. Осягнення його філософсько-естетичних ідей.



ІІ рівень – естетичне усвідомлення

ІІІ рівень – «оживлення життєпису»







Пізнавальна діяльність. Бесіда.

Учитель. 1. Яку добу завершив своєю творчістю Г.Сковорода?
– Г. Сковорода своєю творчістю завершив добу українського бароко, торував шлях новому українському письменству.

2. Яку освіту здобув хлопець?

Початкову освіту Г. Сковорода здобув у місцевого дяка, потім закінчив одну з трьох церковно-парафіяльних шкіл, що були в Чорнухах, а далі вступив до Києво-Могилянської академії, у якій навчався з перервами понад 10 років.



3. Чим були зумовлені перерви навчанні?

Спочатку співав у придворній капелі цариці Єлизавети Петрівни в Петербурзі, потім працював у складі токайської дипломатичної місії, викладав піїтику у Переяславському колегіумі, працював домашнім учителем у поміщика Степана Томари в с. Коврай на Переяславщині (нині Черкаська область).



4. Кого найбільше полюбив і вважав своїм духовним спадкоємцем Г. Сковорода серед студентів Харківського колегіуму?

Духовним спадкоємцем Г. Сковороди стане Михайло Ковалинський. До нашого часу збереглося 79 листів Григорія Савича до Михайла. По смерті великого мислителя він напише його біографію.



5. Чому твори Г. Сковороди поширювалися усно?

Через заборону книговидання в Україні твори Г. Сковороди не друкувалися, а поширювалися усно.



6. У якій період життя Г.С. Сковорода напише найбільше своїх творів?
– Відтоді, як Г.С. Сковорода стане вести мандрівний спосіб життя і мандрувати переважно Слобожанщиною, тоді напише переважну більшість своїх творів.

7. Коли підіб'є підсумок власного життя Г. Сковорода?

Підсумок власного життя підіб'є Г. Сковорода у 1794р., коли відвідає свого учня і духовного спадкоємця Михайла Ковалинського, який мешкав на Орловщині. Тоді філософ пройде понад 300 верств.



8. Де похований Г.С. Сковорода?

Великий філософ похований у селі Пан-Іванівка (тепер Сковородинівка) на Харківщині.



9. Які слова вибиті на надгробку могили Г. Сковороди і як ви їх розумієте?

На надгробку могили великого філософа і поета вибиті слова: «Світ


ловив мене та не спіймав». Цей афоризм символізує зневагу до земних матеріальних благ.


10. Перед якими спокусами вистояв Г. С. Сковорода?
– Великий філософ і поет відмовився від служби при царському дворі, багатства, пропозиції «стати стовпом церкви», одруження з коханою.

11. Який спосіб життя обрав Григорій Савич?

Г.С. Сковорода обрав свободу – матеріальну і духовну, аскетичний, зате високоморальний спосіб життя.



12. Який період життя Г.С.Сковороди пов’язаний із Черкащиною?

Із Черкащиною пов’язаний коврайський період життя і творчості Г.С. Сковороди. У 1753-1758рр. він працював домашнім учителем у поміщика Степана Томари у селі Коврай на Переяславщині (Черкаська область).


Естетичне усвідомлення

1.Чому не перестають досліджувати життя і творчість поета і мислителя?

Г.С. Сковорода доносив до людей християнські морально-етичні ідеали, допомагав їм пізнати істину і самого себе, тому його твори привертають увагу філософським плином думок, афористичністю. Оскільки філософія – наука про найбільш загальні закони розвитку природи, людства та мислення,то погляди можуть бути різними. Ось чому не перестають досліджувати життя і творчість Г.С. Сковороди.



2. Намалюйте сонце і на його промінцях висвітліть риси характеру Г.С. Сковороди.

3. Намалюйте квітку і на її пелюстках відтворіть багатогранність образу Г.С. Сковороди.

«Оживлення життєпису»

Учитель. Акторська група нехай проімітує діалог розмови з Г.С. Сковородою.

Гімназист. Григорію Савичу, що дало Вам навчання у Києво-Могилянській академії ?

Філософ. У Києво-Могилянській академії я здобув знання з теорії поезії, віршування, учив давньоєврейську, грецьку, латинську мови.

Гімназист. Як Ви стали співаком Петербурзької придворної капели?

Філософ. Мене було забрано за видатні музичні і вокальні здібності.

Гімназист. При дворі за три роки Ви одержали звання регента капели цариці Єлизавети Петрівни. Чому ж відмовилися від такої матеріальної перспективи?

Філософ. Життя при дворі було душі моїй відразливе, тому під час подорожі імператриці Єлизавети Петрівни в 1742 році я і втік із придворної капели.

Гімназист. Чи слухали Ви лекції відомих професорів, коли п'ять років перебували у складі токайської дипломатичної місії і яке її було завдання?

Філософ. Місія укладала угоду про закупівлю вин для царського двору. Я багато працював у бібліотеках і в Угорщині, і в Австрії, Польщі, Італії, Франції. З культурою Західної Європи добре ознайомився. Звичайно, лекції відомих професорів любив слухати і читав в оригіналі Плутарха, Цицерона, Діогена, Е. Ротердамського.

Гімназист. Дякую за інтерв'ю, Григорію Савовичу. Нехай Ваші слова, пісні, мелодії замовляють душевні й сердечні рани недужих, сіромах, скривджених та вбогих.

Філософ. Будь щасливий, юначе. Викорчовуй із себе скупість, марнолюбство, розкіш, честолюбство, страх перед смертю і духовні злидні.
Бесіда духовного спадкоємця Григорія Сковороди з учнем.

Михайло Ковалинський побачив на схилі Дніпра гімназиста, який сидів і милувався сходом сонця. Підійшовши ближче, духовний спадкоємець Григорія Сковороди сказав:

Послухай, юначе, я мушу тобі сказати, що я – твій приятель.

Вибачте, але я Вас не знаю, хоча Ви мені когось нагадуєте. Хотілось би мені сказати…

Стривай, – урвав його М. Ковалинський. – Спершу дізнаємося, чи те, що ти мені скажеш, просіється через три сита.

Три сита? – здивувався гімназист.

Так, любий приятелю, крізь три сита! Перше сито – це правда. Ти переконаний, що все у твоїй розповіді – правда?

Я чув це від… – ніяковіючи почав той.

Так, так… Спробуємо друге сито. Це сито добра. Те, що ти хочеш мені сказати, напевно, добре?

Мабуть, навпаки…

Тоді випробуємо третє сито. Скажи, чи мені конче потрібно знати те, що тебе так схвилювало?

Та ні…

Тоді, – усміхнувся духовний спадкоємець Григорія Сковороди, – коли те, що ти хотів мені сказати, ні правдиве, ні добре, ані необхідне, то поховай його в собі й не переобтяжуй ні себе, ні інших.



І пішов М. Ковалинський своєю дорогою, а здивований гімназист ще довго дивився йому услід.

Бесіда філософа з учнем.

Філософ. Чому, юначе, такий засмучений?

Гімназист. Мене ніхто не любить.

Філософ. Щоб тебе любили, спершу сам полюби, бо любов викликається любов'ю. Хто любить, той і щасливий.

Гімназист. Я швидше хочу виїхати за кордон, тому в гімназії вчу лише іноземні мови.

Філософ. Не може бути повного щастя без любові до рідного краю. Тож шукай щастя на своїй землі, а не за морями.

Гімназист. Добре Вам говорити спокійно.

Філософ. Мова моя тоді спокійніша, коли кожна людина не лише добра, але і споріднену собі всіма сторонами знаходить роботу. До речі, се і є бути щасливим, пізнати себе чи свою природу, взятися за своє споріднене діло і бути з ним у злагоді з загальною потребою.

Гімназист. Добрі люди нещасні і бідні.

Філософ. Найдобріша людина тим неспокійніша і нещасніша, чим більшу посаду вона займає, але до неї не народжена. Та й як їй не бути нещасною, коли загубила той скарб, що дорожчий за все на світі.

Гімназист. А чи я зможу стати щасливим?

Філософ. Звичайно. Як не буде погано, коли немає завзятості і невтомної праці? Як не зашкодити, коли погано виконувати обов'язки? Звідки ж з'явиться працелюбність, коли немає бажання і старанності? Де ж візьмеш бажання без природи. Природа, юначе, всьому початкова причина і рушійна сила. Вона і є матір'ю бажання. Бажання, за приказкою, сильніше неволі. Воно прагне до праці і радіє з неї, як зі свого сина.

Гімназист. Дякую, Григорію Савичу. Щоб гарно навчатися, треба мати бажання навчатися згідно своїх природних здібностей. Я все зрозумів. Не буду більше сумувати.

Філософ. Ну, ось і добре. Іди і викорчовуй із себе духовні злидні.
IV етаппіслякомунікативний:

осмислення проблем уроку, творчо-образна інтерпретація (складання віршів, продовження творів і т. ін.).

Учитель. Для підведення підсумку уроку, творчо-образної інтерпретації надаю слово поетам класу. Ви повинні скласти 2-3 сенкани про Григорія Савича Сковороду. Але перед цим заглянемо до літературознавчого словника.
Подивімось у словник

Сенкан пятирядковий вірш, який має специфічну будову:

1-й рядок – одне слово, яке позначає тему (зазвичай, це іменник);

2-й рядок – два слова: опис теми (як правило, два прикметники);

3-й рядок – три слова на позначення дії, пов'язаної з темою (дієслова);

4-й рядок – фраза з 4-х слів, яка визначає ставлення до теми;

5-й рядок – знову одне слово, своєрідний підсумок (зазвичай, знову іменник).
Наприклад:
1. Філософ

Добрий, мудрий.

Співає, грає, втихомирює,

Нам світ істини відкриває.

Творець.

2. Просвітитель

Істинний, мудрий.

Учить, співає, грає,

До “сродної праці” всіх закликає.

Філософ.

3. Філософ

Глибинний, умудрений.

Співає, грає, навчає,

Усіх до пізнання себе закликає.

Просвітитель.
Оцінювання

Учитель.

Урок доходить вже кінця.

Усі ви плідно працювали,

Знання всі чесно здобували,

І працювали краще, ніж могли.

Тепер роботи залишилось небагато:

Усім оцінку треба виставляти,

Загальну суму розділивши лиш на три.

(Виставлення оцінок)

Домашнє завдання


  • Знати основні факти життя і творчості Г. Сковороди.

  • Прочитати вірші «Всякому місту звичай і права», «De Libertate».

  • Прочитати 3-5 байок Г. Сковороди: “Бджола і Шершень”, “Собака і Вовк”, “Олениця і Кабан”, “Зозуля і Дрізд”, “Орел і Черепаха”.

  • Скласти 1-2 сенкани про Г.С. Сковороду.

Домашнє завдання ви можете обрати

За власним вподобанням і бажанням,

Обравши рівень складності. Отож,

Працюйте вдома плідно і натхненно.
Рефлексія

Тепер скажіть мені, будь ласка,

Чи вам сподобався урок?

Чи ви навчилися новому?

Чи все виконали в строк?

Чи, може, є якісь бажання?

Чи пропозиції у вас?

У мене ж є до вас прохання:

Навчайтесь й радуйте всіх нас

Своїм глибинним творчості знання митця.

І кожного вивчайте повсякчас.

А ось і дзвоник. Тож бувайте,



Про наш урок не забувайте.

Використана література


  1. О.М. Авраменко, Л.М. Скрипник. Книжка для вчителя. Українська література, 9 кл./Київ: «Грамота», 2010. – С. 74-84.

  2. О. Авраменко. Українська література. Хрестоматія для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання / Київ: «Грамота», 2009. – С. 29-30.

  3. О.М. Авраменко, Л.Т. Коваленко. Українська мова та література. Довідник 1700 завдань у тестовій формі. Частина І. / Київ:«Грамота», 2012. – С. 283-287.

  4. Гафінова Л.В. «Філософія серця» у творчості Г.С. Сковороди // Рідна школа: Шкільна рада при УККУ і Централя Опікунів: Cooper Station, New York, N.Y., грудень, 2003, № 12. – С. 9-12.

  5. Гафінова Л.В. Християнські морально-етичні ідеали Г. Сковороди. // Рідна школа: Шкільна рада при УККУ і Централя Опікунів: Cooper Station, New York, N.Y., травень, 2005, № 5. – С. 17-19.

  6. В.А. Мелешко, І.О. Радченко, О.М. Орлова, А.О. Панченков. Українська література: довідник для абітурієнтів та учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Повний курс підготовки для вступу до вищих навчальних закладів. – К.: Літера ЛТД, 2012. – С. 84-93.

  7. В. Пахаренко. Українська література. Підручник для 9-го кл. / Київ: «Грамота», 2009. – С. 17-24.




База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка