Урок-лекція з елементами бесіди Мета уроку



Скачати 53.07 Kb.
Дата конвертації01.12.2016
Розмір53.07 Kb.

Тема: "Жири"

Урок-лекція з елементами бесіди


Мета уроку:

  • Сформувати поняття про жири як про хімічні речовини, вивчивши хімічний склад і хімічні властивості жирів.

  • Актуалізувати знання про жири з курсу біології.

Устаткування й реактиви: Рослинні, тварини жири, гліцерин, мило, FAIRY (рідина для миття посуду), розчин KMnО4, розчин Na2CO3, малюнок “Автоклав для гідрування рослинних масел”, маргарин, оліфа.

Хід уроку

I. Орг.момент. Актуалізація теми.

З курсу історії ви пам’ятаєте, що під час великої Вітчизняної війни Ленінград (а нині Санкт-Петербург) був блокований гітлерівцями майже на 2,5 року.

Усе було в Ленінграді за цей час: голод, холод, недостача ліків, але дивно, що не було епідемій інфекційних захворювань, які звичайно супроводжують таким життєво важким ситуаціям. А допомогло ленінградцям те, що вони самі варили мило як дезінфікуючий засіб з жирів різних тварин - собак, пацюків, кішок.

Ви знаєте, що є таке важке дитяче захворювання - рахіт. Виявляється і його профілактика й лікування не обходяться без жиру, а саме, добре знайомого вам риб'ячого жиру. Що ж це за речовини - жири, які відіграють у нашому житті таку велику роль? От про їх і піде мова на сьогоднішньому уроці. Отже, тема уроку: Жири.



II. Підготовка до сприйняття нового матеріалу (фронтальне опитування).

Для усвідомленого сприйняття нової теми я хочу, щоб ми з вами згадали деякі поняття із пройдених тем.



  1. Які речовини називаються багатоатомними спиртами? Приведіть приклади спиртів.

  2. Які речовини називаються карбоновими кислотами? Приведіть приклади вищих карбонових кислот.

  3. Які речовини називаються естерами?

  4. Що таке естерифікація?

III. Етап засвоєння нових знань (урок-лекція).

От тепер ми можемо поговорити про жири.

Жири поряд з вуглеводами й білками є коштовним харчовим продуктом. Для здорового організму людини добова потреба жиру становить 70-100 г. Зі збільшенням віку й зменшенням фізичного навантаження споживання жирів повинне бути знижене, тому що надлишок жирів в організмі людини є однією з основних причин багатьох захворювань, зокрема, особливо серцево-судинних.

Але вживання жирів у межах норми необхідно й дуже важливо для людини, що пов'язане з наявністю фізіологічно активних речовин. Вони поліпшують діяльність нервової системи, роблять жовчогінну дію, сприяють регенерації крові після кровотечі. Згадайте з курсу біології, адже жири називають паливом життя, тому що вони є основними джерелами енергії в організмі, 1 г. жиру дає 38.9 кдж енергії. Які функції виконують жири?

1. Жири з біологічної точки зору. Функції жирів.


  • Енергетична функція (1м жиру - 38.9 кдж)

  • Захисна функція (терморегуляція)

  • Будівельна функція (входять до складу клітинних мембран)

2. Визначення, загальна формула, класифікація.

Жири - це суміш складних ефірів гліцерину й вищих карбонових кислот.

 

(Демонстрація тваринних і рослинних жирів)



IV. Історичні дати.

  • К.Шеелє (шведський учений): “масляний цукор” в 1779р. уперше виявив жири

  • М.Шеврель (французький учений): в 1811р. установив сполуку жирів.

  • М.Бертло (французький учений): в 1854р. уперше синтезував жир.

V. Процес (хімізм) синтезу й назва жирів.





VI. Фізичні властивості жирів.

Всі жири легкоплавкі, нерозчинні у воді, але добре розчинні в бензині,

ацетоні й т.д., і це здатність використається для чищення одягу від жирових плям.

Завдання додому: дослідницька робота.

З'ясувати на чому засновано здатність FAIRY (рідини для миття посуду).

VII. Хімічні властивості жирів.

Питання до класу:



  1. Знаючи, що жири - це естери, скажіть, якою основною властивістю вони повинні володіти? (гідроліз)

  2. Що таке гідроліз? (обмін речовин з водою)

  3. Процес гідролізу жирів відбувається й в організмі людини. Як і де це відбувається? (згадати з біології). Жири під дією ферменту ліпази розщеплюються в 12-перстной кишці й тонкому кишечнику.

1. Хімізм процесу водного гідролізу жиру: (розщеплення).



2. Практичне застосування в житті людини має лужний гідроліз (омилення)

Мила - натрієві або калієві солі вищих карбонових кислот.



Для жирів рослинного походження, крім гідролізу, характерні також реакції ненасичених карбонових кислот. Які специфічні реакції цих речовин ви знаєте?



  • Реакції приєднання й окислювання.

  • Уточніть. Назвіть конкретні приклади.

  • Знебарвлення бромної води, гідрування (+Н2), знебарвлення розчину KMnО4.

Давайте ми в підтвердженні сказаного проведемо досвід, що доводить ненасиченість рослинних жирів:

ДОСВІД: 3 краплі рослинного масла + 2 краплі Na2З3 + 2 краплі розчину KMnО4 струшують.

Малинове забарвлення зникає. Значить відбулося знебарвлення розчину KMnО4, що показало й довело наявність кратних зв'язків у рослинних жирах. Але практичне застосування в житті людини має реакція гідрування. Гідрування проводиться в спеціальних автоклавах. Використається цей процес для одержання маргарину. А вперше маргарин був отриманий французьким хіміком Мерс-Мурье в 1870 р.



VIII. Застосування жирів й їхнього значення.

  • Жири як коштовний харчовий продукт

  • Жири лікарського значення (риб'ячий жир, обліпихова олія)

  • Одержання мила

  • Одержання маргарину

  • Одержання гліцерину, речовини зі зм'якшуючими властивостями

  • Одержання оліфи

IX. Закріплення.

Закріплення проводиться у вигляді тесту.



ЦІЛЬ закріплення: перевірка розуміння й осмислення нових знань.

ТЕСТ ПО ТЕМІ: “ЖИРИ”.

1. ЖИРИ - ЦЕ...

а) багатоатомні спирти


б) складні ефіри
в) карбонові кислоти.

2.ЯКІ РЕЧОВИНИ ВХОДЯТЬ ДО СКЛАДУ ТВАРИННИХ ЖИРІВ?

а) гліцерин.


б) етанол
в) пальмітинова кислота
д) стеаринова кислота
е) лінолева кислота.

3.ЯКІ РЕАКЦІЇ НЕ ХАРАКТЕРНІ ДЛЯ РОСЛИННИХ ЖИРІВ?

а) гідроліз


б) заміщення
в) гідрування
г) дегідрування

4. ЯКІ РЕЧОВИНИ МОЖУТЬ УТВОРИТИСЯ ПРИ ГІДРОЛІЗІ РОСЛИННИХ МАСЕЛ?

а) лінолева кислота


б) гліцерин
в) мурашина кислота
г) олеїнова кислота
д) стеаринова кислота
е) етанол

5. ЯКІ РЕАКЦІЇ ХАРАКТЕРНІ ДЛЯ ТВАРИННИХ ЖИРІВ?

а) водний гідроліз


б) гідрування
в) приєднання
г) омилення

6.ХТО З ПЕРЕРАХОВАНИХ УЧЕНИХ УПЕРШЕ СИНТЕЗУВАВ ЖИРИ?

а) Бутлеров


б) Бертло
в) Шеелє
г) Шеврель

7. ЯК НАЗИВАЮТЬСЯ ФЕРМЕНТИ, ЩО РОЗЩЕПЛЮЮТЬ ЖИРИ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ?

а) амілоза


б) жовч
в) ліпаза
г) протеаза

8. ХТО З ПЕРЕРАХОВАНИХ УЧЕНИХ ЗАЙМАВСЯ ВИВЧЕННЯМ ЖИРІВ?

а) Бертло


б) Шеврель
в) Бутлеров
г) Шеелє

9. ЯКІ З ДАНИХ ПРОДУКТІВ ОДЕРЖУЮТЬ ІЗ ЖИРІВ?

а) мило
б) гліцерин


в) пластмаси
г) маргарин
д) парфуми

10. ЯК НАЗИВАЄТЬСЯ НАВЕДЕНИЙ ЖИР?

СН2 – ОСОС17Н31

а) триолеин

СН – ОСОС17Н31

б) тристеарин

СН2ОСОС17Н31

в) трилинолеин

X. Підведення підсумків уроку (висновки).

ВИСНОВКИ:

  1. Жири - це складні ефіри гліцерину й вищих карбонових кислот.

  2. Жири бувають тваринного й рослинного походження, які відрізняються наявністю в них різних карбонових кислот.

  3. Основною властивістю всіх жирів є розчинення гідролізу: водне й лужний (омилення)

  4. Жири мають важливе значення в житті людини, тому що вони виконують дуже важливі функції в організмі, такі як енергетична, захисна, будівельна.

XI. Домашнє завдання.

Підручник «Хімія-11», Н.М. Буринська, § 8.


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка