Управління освіти Чернівецької міської ради Чернівецький навчально-виховний комплекс „Любисток” Проект „робота з батьками учнів першого класу”



Скачати 462.97 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації24.11.2016
Розмір462.97 Kb.
  1   2   3
Управління освіти Чернівецької міської ради
Чернівецький навчально-виховний комплекс „Любисток”


Проект

„РОБОТА З БАТЬКАМИ

УЧНІВ ПЕРШОГО КЛАСУ”

Виконали:

Вчитель початкової школи

Дячук М.А.,

Практичний психолог

Попович К.А.


Чернівці, 2012

Передмова

Не можна винайти велосипед, бо його винайшли давно. А вдосконалювати можна!

Взаємовідносини сім’ї і школи, вчителів і батьків мають довготривалу історію. Будь-яка дорога починається з перших кроків, а будь-яка будівля – з фундаменту. Так і становлення людської особистості починається з сім’ї. Згадаємо слова В.Сухомлинського: „У сім’ї шліфуються найтонші грані людини – громадянина, людини – трудівника, людини – культурної особистості. Із сім’ї починається суспільне виховання. У сім’ї закладається коріння, з якого потім виростають і гілки, і квіти, і плоди. Сім’я – це джерело, водами якого живиться повноводна річка нашої держави. На моральному здоров’ї сім’ї будується педагогічна мудрість школи”.

Із сім’ї протоптується стежка до школи. А вже тоді на життєву дорогу ведуть дітей два розуми, два досвіди, здобуті у сім’ї та школі.

Використовуючи творчо надбання великих педагогів минулого та сьогодення, прагну щоразу до удосконалення шляхів взаємодії з батьками, родинами своїх учнів, всі зусилля спрямовую на створення комфортних умов для виховання, навчання та розвитку дітей. Шукаю нові форми роботи, щоб стати з батьками справжніми партнерами у плеканні особистості дитини – першокласника.

Адже це дає користь всім!



Для батьків це:

„Родина повинна перейнятись розумінням величезної

важливості освіти для сьогодення та майбутнього дітей”.

Ш.О.Амонашвілі



  • розуміння свого впливу на освіту власних дітей;

  • краще розуміння роботи школи, вчителів – предметників, класоводів;

  • допомога у встановленні кращого спілкування між батьками, дітьми та вчителями;

  • залучення батьків до навчання дітей вдома;

  • спонукання батьків до підвищення рівня педагогічних знань.


Для вчителів це:

„Учитель, будь сонцем, що випромінює людське тепло”.

Ш.О.Амонашвілі


  • задоволення батьків роботою вчителя;

  • більше задоволення вчителя від своєї роботи;

  • продуктивне використання часу на конкретну роботу з класом, а не на вирішення дисципліни;

  • краще розуміння культури школи батьками.


Для школи це:

„Школа – духовна колиска народу”.

В.О.Сухомлинський


  • підвищення ефективності роботи школи;

  • збагачення і зміцнення відносин між школою і сім’єю;

  • надання корисної інформації без використання коштів;

  • вплив на підвищення якості навчання і створення ефективніших навчальних програм;

  • відповідальність батьків за освіту та навчання дітей.


Для дітей це:

„Мудра любов до дітей – вершина нашої

педагогічної культури, думок і почуттів”.

В.О.Сухомлинський



  • щастя від того, що її люблять;

  • створюють умови для розвитку і зростання;

  • приймають її такою, якою вона є; а люблять такою, якою вона має бути;

  • цінують неповторне, індивідуальне в ній;

  • радіють за її успіхи, уміють пробачати невдачі;

  • допомагають рости повноцінною, щасливою, гармонійною особистістю.


І. Педагогічний союз вчителів та батьків

Час і батькам, і вчителям глибоко усвідомити,

що ні школа без сім’ї, ні сім’я без школи не можуть

справитись з найтоншим, найскладнішим завданням

становлення людини.

В.О.Сухомлинський


Як два крила у птаха, що допомагають йому вільно літати в безмежному просторі, так сім’я і школа створюють оптимальне навчальне середовище для вільного та повноцінного розвитку особистості молодшого школяра. Їх співробітництво є важливою умовою ефективної навчально-виховної роботи, спрямованої на створення атмосфери доброзичливості і взаєморозуміння з опорою на народні і сучасні педагогічні надбання, національну і світову культуру, вселюдські і національні моральні цінності. Спільна робота школи і родини ґрунтується на принципах гуманістичної педагогіки, приорітетності сімейного виховання, громадянськості, демократизму, гуманізації відносин педагогів і батьків, педагогізації батьків.

Співпраця класовода і сім’ї будується на принципах взаємної довіри, поваги, підтримки, підтримки і терпимості по відношенню один до одного. Вона здійснюється успішно лише тоді, коли батьки, як вихователі власної дитини, залучаються до процесу оновлення змісту, форм і методів навчання своїх дітей, підвищують рівень педагогічної культури і отримані знання переносять в практику сімейного виховання.

Сьогодення вимагає стратегії оновлення взаємодії педагогів з батьками, розширення тематики життєво важливих проблем, надання більшої щирості та відвертості зустрічам, бесідам, їх конструктивності, неформальності.

Ще задовго до 1 вересня, коли діти вперше переступлять поріг школи, слід добре продумати як зацікавити батьків та залучити до участі в шкільному житті дитини. Зробити їх активними учасниками, ініціаторами, творцями. Помічниками у всьому, що відбувається в школі та стосується їхніх дітей. В останній тиждень серпня широко відкриває двері „Батьківська світлиця”, яка стає для сімей першокласників школою навчання, школою творчості. Тут тісно переплітаються як індивідуальні, так і колективні форми роботи з батьками.



Батьківська світлиця

Педагогічна вітальня



Педагогічні тренінги

Педагогічний калейдоскоп уроків для батьків






  • батьківські збори

  • конференції

  • „круглі столи”

  • усні журнали

  • вечори запитань та відповідей

  • класно-родинні свята

  • ділові ігри

  • інтерактивні вправи

  • дискусії

  • анкетування

  • листи



  • консультації

  • бібліографічні огляди

  • інформаційні повідомлення

  • відкриті уроки

  • бібліотечки для батьків

  • лекції спеціалістів

„Педагогічний союз вчителів і батьків – могутня виховна сила”. О.О.Пінт

Робота „Батьківської світлиці” спрямовується на


  • формування педагогічної культури батьків;

  • соціально–психологічну допомогу;

  • інформаційно–аналітичну підтримку.

Основний аспект в роботі з батьками учнів перших класів спрямовується на:

    • інформування

    • знання

    • компетентність

    • відповідальність

    • участь

    • підтримку ініціатив

    • партнерство

Змістовні акценти цих стратегій подаються у табличці, наведеній нижче.



Назва стратегії

Зміст діяльності

ІНФОРМУВАННЯ

+

ЗНАННЯ



Оскільки соціокультурні умови життя постійно змінюються, батьків потрібно постійно інформувати щодо цих змін, що можуть негативно впливати на дітей. Також їх потрібно постійно інформувати щодо нових досліджень і даних, які дають можливість уникнути загроз для розвитку дитини і поліпшити ситуацію. Батькам потрібно допомогти опанувати знання щодо ефективних підходів до виховання дітей і можливостей співпраці навчального закладу і сім’ї з цього питання; вони повинні мати новітню інформацію про досягнення педагогічної науки і психології в цій царині.

КОМПЕТЕНТНІСТЬ

Навчальний заклад має сприяти набуттю батьками необхідних психолога-педагогічних якостей, які, ставши навичками, могли би бути підґрунтям усвідомленого виконання батьківських обов’язків , джерелом сили і впевненості у вихованні дітей.

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Слід розвивати свідомість і стимулювати активність батьків чи родин учнів і вихованців у напрямі вирішення існуючих виховних проблем на основах шкільного, учнівського, батьківського та місцевого самоврядування; робити надбанням гласності проблеми, шукати і вчити лідерів, об’єднувати батьківську і педагогічну громадськість навкруг проблем дитинства; допомагати планувати, координувати і реалізовувати дії щодо поліпшення ситуації.

УЧАСТЬ

Необхідно спонукати батьків до зацікавленої співпраці у розбудові державно-громадської моделі управління освітою. Потрібно добиватися змін у традиційній системі організації навчально-виховної роботи в освітніх закладах, запроваджувати сучасні прийоми соціального маркетингу і менеджменту для вирішення невідкладних проблем дітей і молоді.

ПІДТРИМКА ІНЦІАТИВ

Шляхом висунення батьківських і педагогіч­них ініціатив, позиціювання своїх намірів через використання мас-медіа; необхід­но доводити місцевій владі та громаді доцільність підтримки програм, проектів, заходів щодо створення сприятливих умов для розвитку особистості дитини, лобіювати рішен­ня на користь дітей, молоді та сімей з дітьми.

ПАРТНЕРСТВО

Необхідно знаходити і залучати якомога більше партнерів з різних галузей державного, приват­ного і громадського секторів на різних рівнях їх функціонування, дотичних до проблеми виховання дітей та молоді або з числа волонтерів чи меценатів (благодійників).

Уся робота будується за схемою педагогічного трикутника:















Спільно визначаються завдання для успішного навчання та виховання різнобічної особистості за такими кроками:



  1. Що ми маємо?

  2. Де ми хочемо опинитися? Чого досягти?

  3. Як це зробити? Що для цього треба?

  4. Що відбувається? Як відбувається?

  5. Чи досягли очікуваних результатів? Чи зробили все, що мали зробити?



ІІ. Форми роботи з батьками
Виправдали себе такі традиційні форми роботи з колективом батьків, як батьківські збори. Вони дають можливість широкого педагогічного інформування, обміну досвідом, формування батьківської думки, залучення батьків до участі у житті класу. Вони сприяють підвищенню педагогічної культури, вдосконаленню виконання ними обов’язків вихователів та об’єднують батьків класу у згуртований колектив. На батьківських зборах обирається батьківський комітет, який надає дієву допомогу класоводу в організації навчально–виховного процесу. На батьківські збори виносяться найбільш актуальні теми:

  1. Ваша дитина школяр. Які вони – школярі 6-річки? (Збори–лекція)

  2. Роль режиму та гри в житті молодшого школяра – першокласника.

  3. Вчимо дитину вчитися. (Збори–практикум)

  4. Розвиваймо творчі здібності своїх дітей.

Будуються вони по–різному. Основна частина зборів – повідомлення психолого педагогічної інформації – відбувається у вигляді лекції, бесіди, диспуту, дискусії. Добираються окремі статті, добірки уривків з творів класиків педагогічної та художньої літератури, події класного життя, проблемні запитання, які активізують слухачів, стимулюють обмін думками.

Збори готуються заздалегідь, визначається їх форма проведення, засоби і прийоми співпраці учасників, готуються запрошення, рішення зборів, рекомендації, пам’ятки для батьків. Новим у проведенні батьківських зборів є створення відео презентацій для батьків про сходинки зростання в навчанні та вихованні першокласників. Тому батькам надзвичайно цікаво подивитись і побачити свою дитину під час навчання та відпочинку, зрозуміти нелегку працю та підтримати її в подальшому на шляху до Країни Знань. Протягом навчального року роблю 4 відеопрезентації до кожних батьківських зборів.
Батьківські уроки – це організаційна форма просвітницької роботи, що здійснюється через проведення теоретичних та практичних занять. Вони проводяться у формі консультацій, лекцій, де даються практичні поради, йде обмін досвідом виховання, думками з тієї чи іншої проблеми, організовуються виставки літератури, здійснюється анкетування.
ТЕМАТИКА БАТЬКІВСЬКИХ УРОКІВ
Вересень. Цікаві зустрічі (Виступи та поради лікаря, логопеда).

Жовтень. Ранкова гімнастика, рухливий спосіб життя – запорука міцного здоров’я ( виступ та поради вчителя фізичної культури, розучування комплексу ранкової зарядки).

Листопад. Успішна адаптація першокласника до роботи в умовах школи – шлях до гармонійного розвитку особистості ( Виступ та поради психолога).

Грудень. Здібності. Коли і як вони розвиваються ( зустріч зі вчителями трудового навчання, образотворчого мистецтва та музики).

Січень. Формування навички читання та графічних навичок письма ( Обмін досвідом).

Лютий. Поговоримо про дівчаток, поговоримо про хлопчиків.

Березень. Телевізор, комп’ютер і молодший школяр.

Квітень. Дитяча сімейна бібліотека. Новинки педагогічної літератури та періодичної преси для батьків ( Зустріч з бібліотекарем школи).

Травень. Дружня розмова ( Обмін думками про батьківські уроки).
Консультаціїформа роботи з батьками, яка передбачає надання допомоги, порад з проблем родинного виховання та навчання.

В першому класі це одна із найбільш дієвих форм роботи по співпраці класовода, вчителів –предметників, що дає можливість добре вивчити дитину, сім’ю та визначити шляхи взаємодії у навчально–виховному процесі.

Консультації можуть бути: за кількістю сімей – масовими, груповими та індивідуальними; за участю членів родини – з усією сім’єю, з батьком, матір’ю і дитиною; за місцем проведення – у школі, вдома; за терміном – планові і непланові.

Консультації проходять у вигляді бесіди, супроводжуються анкетуванням, спостереженням, тестуванням.

ТЕМАТИКА КОНСУЛЬТАЦІЙ ДЛЯ БАТЬКІВ ПЕРШОКЛАСНИКІВ


  • Темперамент молодшого школяра.

  • Дитячі страхи. Як їм запобігти?

  • Увага дитини та успішність.

  • Гіперактивна дитина. Як бути? Що робити?

  • Розвиток пізнавальних інтересів дитини у сім’ї.

  • Як любити дитину.

  • Як підтримати відчуття безпеки дитини.

  • Як заохочувати дитину.

ТЕМАТИКА ОПИТУВАНЬ (АНКЕТУВАНЬ) З ПРОБЛЕМ СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ




  • Взаємодія сім’ї та школи щодо розвитку особистості дитини

  • Ми і наші діти

  • Організація сімейного дозвілля

  • Заохочення і покарання в сім’ї

  • Права дитини в сім’ї

  • П’ять шляхів до серця дитини


Дні відкритих уроків, клубних годин у ГПД дозволяють батькам надавати своїм дітям посильну допомогу у навчанні, ознайомившись з методикою викладання і добору матеріалу вчителем, вимогами до учнів у процесі навчання з окремих предметів та навчальними можливостями своїх дітей. Це допомагає уникнути непорозуміння між вчителем і батьками під час навчального процесу.
Педагогічні практикуми допомагають батькам і вчителю знайти ефективне вирішення будь–яких педагогічних ситуацій, що можуть скластися у взаєминах батьків і дітей, батьків і вчителів.

Педагогічні практикуми для батьків першокласників є школою виховання, озброєння педагогічними уміннями та знаннями, навичками виховання в сім’ї. Для практикуму доцільно зробити аналіз реальної ситуації, коли виникає непорозуміння чи конфлікт в класі, сім’ї. Уяснити:



  1. Що стало причиною конфлікту?

  2. Як можна захистити дитину?

  3. Чого не врахували діти, батьки. Вчителі?

  4. Що можна зробити було, щоб попередити конфліктну ситуацію?

  5. Чи є винні в даній історії? Хто? Чому?

Складовою частиною практикуму стає обговорення педагогічних ситуацій, анкетування, перегляд матеріалів періодичної преси, поради щодо читання психолого–педагогічної літератури.
Батьківські педагогічні конференції в 1 класі проводяться двічі на рік. Це форма роботи з батьками, що передбачає доповіді педагогів та батьків з актуальних проблем сімейного виховання, відповіді на запитання й обмін досвідом. Проводяться для батьків усіх 1–х класів. До проведення конференції долучається адміністрація школи, запрошені гості.
ТЕМАТИКА КОНФЕРЕНЦІЙ


  1. Адаптаційний період в житті першокласника. Як допомогти йому стати справжнім школярем.

  2. Здоровий спосіб життя – здорова сім’я.

Цікаво проходить читацька конференція „Батьки як вихователі”, „Зі скарбниці видатних педагогів”, яка готується спільно з бібліотекарем школи. Батькам заздалегідь повідомляють питання для обговорення та перелік літератури, періодичної преси, яку можна опрацювати, щоб зрозуміти проблему, що винесена га обговорення та прийняти й самому активну участь.

Однак і при проведенні давно випробуваних форм співпраці з батьками використовую елементи новизни – інтерактивні методи.

Наприклад, на перших батьківських зборах вправу „Знайомство”, згодом рольову гру „Діти–учні–батьки”, „Дерево очікувань”, „Наш сад”, „Подивіться на світ очима дитини”, „Занедбаний сад, що став квітучим”, „Дякую” та ін.

Зміни в житті суспільства вносять зміни в укладі сім’ї, способах виховання дітей. Це вимагає нових форм роботи з батьками, співпраці сім’ї та школи.
Проводяться педагогічні тренінги для розширення комунікативних можливостей батьків. Їх уявлень про себе і дитину, для пошуку оптимальних шляхів спілкування з дитиною. Вони готуються психологом і класоводом, однак тренером виступає психолог, який має базові знання та вміння з методики тренінгових занять.
Виправдовують себе такі форми роботи як спільні корисні справи (СКС) батьків і дітей та їх презентація в класі, що виливається у виставки, альбоми, газети. Вони надзвичайно могутня сила в об’єднанні батьків навколо своєї дитини, які прагнуть допомогти, навчити, виявити її творчі здібності.
СКС „ ТВОРИМО РАЗОМ ”


  1. Виготовлення герба сім’ї, класу.

  2. Презентація „Це моя новенька книжечка”.

  3. Дослідницькі проекти „Вода”, „Повітря”, „Рослини”.

  4. Фото–проекти „Мої домашні улюбленці”, „Дерева мого краю”.

  5. Малюнкові проекти „Квіти мого краю”, „Мої права”.

  6. Створення колективного класного гербарію „Кольори осені в листочках”.

  7. Конкурс на кращу скульптуру зі снігу ( батьки і діти ).

  8. Конкурс колядок, щедрівок, веснянок.

  9. Конкурс малюнків „Малюємо разом зиму”, „Писанка”.

  10. Екскурсії в природу, музеї.

Добре зарекомендували себе Дні добрих справ (ДДС). Які проходять під гаслом „Важко навернути до добра повчанням, легко – прикладом”. Сенека.

Це:


  1. Акція „Милосердя” – допомога дітям, людям похилого віку, ветеранам.

  2. Акція „Доброти” – допомога птахам взимку, виготовлення годівничок, підгодівля птахів.

  3. Акція „Краси” – озеленення, висаджування дерев, квітів у дворі школи.

  4. Акція „Радості” – вітання з днем іменинника, народження братика чи сестрички, подарунки до свята Букварика, св. Миколая.


Аукціон батьківських талантів відбувається протягом вересня–жовтня під девізом „Що вміємо самі, навчимо дітей”. Батьки запрошуються на години спілкування, клубні години, розповідають та демонструють свої уміння співати, малювати, шити, вишивати, майструвати, лікувати, рятувати.

Така форма роботи зближує батьків, допомагає класоводу вивчити сім’ї своїх учнів, їх уподобання, творчі можливості та використати при проведенні класно–родинних свят, які є підсумком всіх напрямків співпраці батьківської громади і школи, бо вони демонструють знання та уміння дитини, її творче зростання. А це найбільша радість для батьків бачити свою дитину здоровою та щасливою.


Класнородинні свята – це форма роботи, де батьки вчаться бачити своїх дітей не такими, які вони вдома і радіти за них, за їх успіх, кожний новий крок у світі Життя. В 1 класі у вересні проводяться – „ З днем народження, 1-А! ”, жовтні – „ Це не гадка, не казка, що віднині я – школярик ”, грудні – „ В наш рідний край завітав святий Миколай , березні – „ Де багато пташок, там немає комашок ”(до Дня зустрічі птахів). І найулюбленіше свято першокласників – „ Прощавай, Букварику! ”.
Цікавою індивідуальною формою роботи з батьками є „ Учнівський конвертик”. Це своєрідна форма звіту про щоденні успіхи дитини, подяка та побажання вчителя на щось звернути увагу, над чимось попрацювати. Вона допомагає в атмосфері поваги, толерантності здійснювати процес навчання та виховання і кожному батькові щиро радіти за успіхи своєї дитини, не відчуваючи ніяковості, дискомфорту.
Без співпраці з батьками класоводу не обійтись. Це і підготовка костюмів для виступу, придбання призів, нагород для учнів та найбільш активних батьків, випікання жайворонків, продумування змісту запрошень для гостей, мам, тат, дідусів та бабусь.

Така система роботи класовода, вчителів–предметників, адміністрації школи – з одного боку, та батьків – з другого боку, сприяє виробленню у всіх учасників навчально–виховного процесу вже в першому класі сучасні погляди на виховання дитини і нікого не залишають байдужими, адже, як зазначав А.С.Макаренко „Наші діти ... це прекрасний яблуневий сад... важко, звичайно, не милуватися таким садом, важко йому не радіти, але ще важче не працювати в такому саду”.



Список використаної літератури


  1. Амонашвили Ш.А. В школу –с шести лет. – М: Педагогика, 1986.

  2. Амонашвили Ш.А. Здравствуйте, дети! Пособие для учителя.–2-е изд. – М.: Просвещение, 1988.

  3. Амонашвілі Ш.А. Школа життя. – Хмельницький, 2002.

  4. Бойченко Т. Як виростити дитину здоровою: Посібник для батьків учнів молодшого шкільного віку. – К.: Прем’єр-Медіа, 2001.

  5. Основні орієнтири виховання учнів 1–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів.

  6. Пінт О.О. це вам, батьки. – К.: 1973.

  7. Сухомлинський В.О. 100 порад вчителю. – К.: Рад. школа,1978.

  8. Сухомлинський В.О. Батьківська педагогіка. – К.: Рад. школа,1978.

Зміст

Передмова..................................................................................................................... 2


І. Педагогічний союз вчителів та батьків.................................................................. 4
ІІ. Форми роботи з батьками ..................................................................................... 7
Список використаної літератури.............................................................................. 11
Додатки ...................................................................................................................... 13

Додатки

Додаток 1
Батьківські збори № 1.

  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка