«творчість персі біші шеллі як явище романтизму»



Скачати 42.46 Kb.
Дата конвертації05.03.2017
Розмір42.46 Kb.
Практичне заняття № 6

з курсу «Історія англійської літератури (Сентименталізм. Романтизм) для студентів 2 курсу Інституту філології та соціальних комунікацій, 22а група, стаціонар, 3 семестр.


Тема: «ТВОРЧІСТЬ ПЕРСІ БІШІ ШЕЛЛІ ЯК ЯВИЩЕ РОМАНТИЗМУ»
План

  1. Персі Біші Шеллі: життєвий шлях письменника.

  2. Естетичні погляди поета-романтика в трактаті «Захист поезії».

  3. Своєрідність сюжетів і стилю ранніх ліро-епічних поем Шеллі («Королева Маб», «Повстання Ісламу»).

  4. Образ тираноборця в драматичній поемі «Звільнений Прометей». Зіставлення Шеллі образів Прометея (у Есхіла) і Сатани (у Мільтона) в передмові до поеми. Візія ідеального майбутнього людства.

  5. Романтична поетика лірики Шеллі. Філософське осмислення природи в поезії «Ода західному вітру», «Хмара», «До жайворонка». Поезія «До***»: своєрідність трактування теми кохання.


Завдання

  1. Прочитати поезії та уривки з поем Шеллі, названі в плані заняття.

  2. Ознайомитися з біографією Шеллі англійською мовою, переказати її.

  3. Законспектувати джерело на вибір зі списку основної літератури: № 2 або № 5.

  4. Прочитати поезію Шеллі «До***» («To***») в оригіналі, зробити її підрядковий переклад, порівняти з перекладом Б. Пастернака. Зробити цілісний філологічний аналіз поезії. Творче завдання: зробити художній віршований переклад вірша українською або російською.

  5. Перекласти письмово уривок з «Кембриджської історії англійської та американської літератури». Підготуватися до обговорення змісту.



Основна література

  1. Аникин Г.В., Михальская Н.П. История английской литературы. – М.: Высшая школа,
    1975. – С.230-241 http://17v-euro-lit.niv.ru/17v-euro-lit/mihalskaya-anikin-angliya/percy-bysshe-shelley.htm.

  2. Володарская Л. Перси Биши Шелли // Шелли П.Б. Избранные произведения. Стихотворения. Поэмы. Драмы. Философские этюды. – М.: Рипол Классик, 1998 (http://lib.ru/POEZIQ/SHELLY/shelley0_1.txt).

  3. Демешкан Е. Перси Биши Шелли // История английской литературы / Под ред. М.Т. Алексеева. – Т.1. – Вып. 2. – М.-Л.: Госиздат, 1945. – 422 с. (чит. зал 1 корп. та http://lit-prosv.niv.ru/lit-prosv/istoriya-anglijskoj-literatury/glava-7-shelli-demeshkan.htm).

  4. История зарубежной литературы ХІХ века / Под ред Н. А. Соловьевой. – М.: Высшая школа, 1991. – С.178-193 (чит. зал 1 корп. та http://ae-lib.org.ua/texts/solovieva__english_romantism__ru.htm#13).

  5. Наливайко Д. С., Шахова К. О. Зарубіжна література ХІХ сторіччя.
    Доба романтизму. – К.: Заповіт, 1997. – C.344-363 (5б204 та http://freelib.in.ua/publ/ds_nalivajko_ko_shakhova_zarubizhna_literatura_khikh_storichchja_doba_romantizmu/46_persi_bishi_shelli_2/47-1-0-4120).

  6. Шелли Перси Биши // Поэзия английского романтизма. – М.: Художественная литература, 1975. – С.439-526 (чит. зал 1 корп.).

  7. Шелли Перси Биши // http://lib.ru/POEZIQ/SHELLY або http://www.russianplanet.ru/filolog/evropa/england/shelley1.htm.

  8. Шелли Перси Биши. Защита поэзии // http://lib.ru/POEZIQ/SHELLY/shelley1_10.txt.

  9. Шелли Перси Биши. Освобожденный Прометей // http://lib.ru/POEZIQ/SHELLY/shelley1_8.txt.

Додаткова література

  1. Берковский Н. Я. Лекции и статьи по зарубежной литературе. – СПб: Азбука-классика,
    2002. – С.175-182 (5б204).

  2. Дауден Эдуард. Очерк жизни Шелли // Шелли П.Б. Избранные произведения. Стихотворения. Поэмы. Драмы. Философские этюды. – М.: Рипол Классик, 1998 (http://lib.ru/POEZIQ/SHELLY/shelley0_2.txt).

  3. Дьяконова Н. Я. Английский романтизм. Проблемы эстетики. – М.: Наука, 1978. – С.131-164 (чит. зал 1 корп.).

  4. Елистратова А. А. Наследие английского романтизма и современность. – М.: Изд-во АН СССР, 1960. – С.341-430 (чит. зал 1 корп.).

  5. Зарубежная литература ХІХ века: Романтизм: Хрестоматия историко-литературных материалов / Сост. А.С. Дмитриев, Б.И. Колесников, Н.Н. Новикова. – М.: Высшая школа, 1990. – С.260-288 (чит. зал 1 корп.).

  6. Шелли П.Б. К***. Вглубь одного стихотворения // Иностранная литература. – 1993. – №1. – С.91-96 (5б208).

  7. Percy Bysshe Shelley – Biography and Works // www.online-literature.com/ shelley_percy.



Percy Bysshe Shelley. To***


One word is too often profaned

For me to profane it,

One feeling too falsely disdained

For thee to disdain it;

One hope is too like despair

For prudence to smother,

And pity from thee more dear

Than that from another.


I can give not what men call love,

But wilt thou accept not

The worship the heart lifts above

And the Heavens reject not, –

The desire of the moth for the star,

Of the night for the morrow,

The devotion to something afar

From the sphere of our sorrow?


Перси Биши Шелли. К*** (перевод Б. Пастернака)

Опошлено слово одно

И стало рутиной.

Над искренностью давно

Смеются в гостиной.

Надежда и самообман –

Два сходных недуга.

Единственный мир без румян –

Участие друга.

Любви я в ответ не прошу,

Но тем беззаветней

По-прежнему произношу

Обет долголетний.

Так бабочку тянет в костер

И полночь к рассвету,

И так заставляет простор

Кружиться планету.
The Cambridge History of English and American Literature in 18 Volumes
(1907–21). Volume XII. The Romantic Revival. III. Shelley. §3. Prometheus Unbound

From Este, Shelley turned south once more, arriving, early in 1819, at Rome. Since his arrival in Italy, he had brooded over the plan of a lyrical drama. Three subjects, Mrs. Shelley reports, attracted him: Tasso, Job, Prometheus. Of the first two, only a fragment of Tasso remains; but the fact helps to define his line of approach to the one which he finally adopted and carried into execution. In all three, a noble character suffers grievous things at the hands, or by the consent, of a superior all-powerful will. There is tragedy, of varying quality, in the situation of all three. The sublime figure of Job, visited with immeasurable sufferings, but resisting all appeals to submission, alone in all literature matched the heroic grandeur of the Aeschylean Prometheus.

But that this last subject finally prevailed is not surprising. Aeschylus had been his constant companion since he crossed the Alps, in the spring of the previous year. The typical Shelleyan situation – an ideal hero confronting a tyrant – was far more unequivocally present in the Prometheus story than in the rest. And this story offered an opening for the doctrine, yet more intimately Shelleyan, of love as the central principle of things and the key to the ideal future of humanity. The figure of Prometheus had appealed powerfully to other idealists of the revolutionary age. Goethe, in his storm and stress phase, had seen in him the human creator, shaping men in his own image and scorning God; and Beethoven found noble music for the theme. To Byron, in 1816, he was a symbol of the divineness, the heroic endurance and the “funereal destiny” of man. To Shelley, also, he stood for man creating and enduring, endowing the gods themselves with wisdom and strength, and suffering their vindictive rage. But, for Shelley, no symbol of humanity could suffice which excluded the perfected man of the future he confidently foresaw. Aeschylus had made Prometheus finally surrender to Jupiter, and become reconciled with him. This conclusion was, to Shelley, intolerable.


PERCY BYSSHE SHELLEY
Percy Bysshe Shelley (1792-1827), English Romantic poet who rebelled against English politics and conservative values. Shelley drew no essential distinction between poetry and politics, and his work reflected the radical ideas and revolutionary optimism of the era.

Percy Bysshe Shelley was born on August 4, 1792, at Field Place, near Horsham in Sussex, into an aristocratic family. His father, Timothy Shelley, was a Sussex squire and a member of Parliament. Shelley attended Syon House Academy and Eton and in 1810 he entered the Oxford University College.

In 1811 Shelley was expelled from the college for publishing The Necessity Of Atheism, which he wrote with Thomas Jefferson Hogg. Shelley's father withdrew his inheritance in favor of a small annuity, after he eloped with the 16-year old Harriet Westbrook, the daughter of a London tavern owner. The pair spent the following two years traveling in England and Ireland, distributing pamphlets and speaking against political injustice. In 1813 Shelley published his first important poem, the atheistic Queen Mab.

The poet's marriage to Harriet was a failure. In 1814 Shelley traveled abroad with Mary Wollstonecraft Godwin, the daughter of the philosopher and anarchist William Godwin (1756-1836). Mary's young stepsister Claire Clairmont was also in the company. During this journey Shelley wrote an unfinished novella, The Assassins (1814). Their combined journal, Six Weeks' Tour, reworked by Mary Shelley, appeared in 1817. After their return to London, Shelley came into an annual income under his grandfather's will. Harriet drowned herself in the Serpentine in 1816. Shelley married Mary Wollstonecraft and his favorite son William was born in 1816. Shelley spent the summer of 1816 with Lord Byron at Lake Geneva, where Byron had an affair with Claire. Shelley composed the "Hymn To Intellectual Beauty" and "Mont Blanc". In 1817 Shelley published The Revolt Of Islam and the much anthologized Ozymandias appeared in 1818. Among Shelley's popular poems are the Odes To the West Wind and To a Skylark and Adonais, an elegy for Keats.



In 1818 the Shelleys moved to Italy, where Byron was residing. In 1819 they went to Rome and in 1820 to Pisa. Shelley's works from this period include Julian And Maddalo, an exploration of his relations with Byron and Prometheus Unbound, a lyrical drama. The Cenci was a five-act tragedy based on the history of a 16th-century Roman family, and The Mask Of Anarchy was a political protest which was written after the Peterloo massacre. In 1822 the Shelley household moved to the Bay of Lerici. There Shelley began to write The Triumph Of Life.

To welcome his friend Leigh Hunt, he sailed to Leghorn. During the stormy return voyage to Lerici, his small schooner the Ariel sank and Shelley drowned with Edward Williams on July 8, 1822. The bodies were washed ashore at Viareggio, where, in the presence of Lord Byron and Leigh Hunt, they were burned on the beach. Shelley was later buried in Rome.


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка