Тривалість: 90 хв. Кількість учнів



Скачати 187.39 Kb.
Дата конвертації05.03.2017
Розмір187.39 Kb.


ОБИРАЮЧИ ПРОФЕСІЮ – ОБИРАЄШ МАЙБУТНЄ
КЛАС: 9–10-ті.

ТРИВАЛІСТЬ: 90 хв.

КІЛЬКІСТЬ УЧНІВ: 10–15 осіб.

МЕТА:

допомогти учням вивчити власні нахили, особливості свого характеру та темпераменту, зорієнтуватися у світі професій;

познайомити з новими професіями на ринку праці;

скласти формулу вибору професій.



МЕТОДИ РОБОТИ:

інтерактивні вправи;

робота в малих групах;

індивідуальна робота;

робота в парах.

ОБЛАДНАННЯ: плакат «Світ професій», буклети з характеристикою професій, картки для гри в «Доміно», аркуші А4, маркери, стікери-смайлики, ножиці.

ХІД ТРЕНІНГУ

1. Оголошення теми та мети тренінгу

2. Вступ

Життя постійно ставить нас перед вибором.

У дитинстві з багатьох іграшок вибираємо найулюбленішу, у школі віддаємо перевагу найцікавішим, на наш погляд, предметам…Обираємо товаришів, друзів, коханих. Одним із найважливіших кроків у житті є вибір професії. Вибір професії – найголовніший чинник того, як складеться ваше подальше життя та як ви в ньому будете себе почувати. Адже всім хочеться не лише заробляти гроші, але й реалізувати свій потенціал та одержувати справжнє задоволення від своєї діяльності.

Як не помилитися у виборі своєї дороги, свого майбутнього, щоб бути щасливим у праці?

Ці проблеми ми з вами почнемо розв’язувати сьогодні.

Психолог. Протягом тренінгу ми з вами складемо формулу вибору професії, складовими якої є 3 компоненти: Хочу-можу-треба.




3. Прийняття правил роботи групи

4. Вправа «Спогади дитинства»

Кожний учасник по колу закінчує речення: У дитинстві я мріяв (ла)…



5. Робота в групах. Створення макету «Світ професій»

Кожній групі потрібно скласти перелік професій до одного з 5 типів:



  • людина-людина;

  • людина-природа;

  • людина-техніка;

  • людина-художній образ;

  • людина-знакова система.



Світ професій

6. Діагностичний практикум «У світі тисячі професій, і лише одна із них – твоя!»

Визначити тип найкращої для тебе професії за тестом ДДО (Додаток 1).



7. Вправа «Смайлик»

Знайомство з результатами вибору сфери діяльності.

Записати ім’я на смайлику, доповнивши макет «Світ професій».

Світ професій

8. Дослідження своєї особистості

Тестування «Інтроверт чи екстраверт?»



9. Міні-лекція «Роль темпераменту у виборі професії»

Чи знаєте ви, що успішна професійна реалізація часто залежить від вдалого поєднання темпераменту людини з обраною трудовою діяльністю? Так, саме темперамент визначає, чи зможе спеціаліст ефективно виконувати свою роботу і досягти висот у своїй справі, чи прийдеться змінити роботу або навіть і професію. Як правильно поєднати особливості темпераменту з вибором майбутньої професії й уникнути помилок? Хто такий сангвінік і хто такий флегматик, яка робота підходить холерику і взагалі, що таке темперамент? Про це слухайте далі.

Темперамент – вроджена, біологічна і незмінна характеристика людини, що визначає його реакцію на інших людей та на різні обставини. В основу темпераменту покладені особливості нервової системи людини: темп, швидкість, інтенсивність психічних процесів і станів.

Основні компоненти темпераменту:

1. Активність. Прагнення особистості до самоствердження, засвоєння та перетворення зовнішньої дійсності; інтелектуальні особливості; комплекс ставлень і мотивів.

2. Моторика. Швидкість, сила, ритм м’язових рухів.

3. Емоційність. Імпульсивність, вразливість, врівноваженість, стабільність психіки.



Історія вчення про темперамент

Першим про темперамент заговорив ще у V ст. до н. е. Гіппократ, який пояснював поведінку людини перевагою в організмі одного з «життєвих соків». Сам термін ввів у вжиток Клавдій Гален (ІІ ст. до н.е.), що в перекладі з латині означає «належне співвідношення частин», він же і розробив типологію темпераментів. Пізніше російський вчений І. П. Павлов виокремив 4 типи нервової системи, які співвідносяться з 4 типами темпераменту:

* холерик (від грецької «жовч») – сильний, неврівноважений, збудливий;

* сангвінік ( від лат. «кров») – сильний, врівноважений, рухливий;

* флегматик (від грецької «флегма») – сильний, врівноважений, інертний;

* меланхолік ( від грецької «чорна жовч») – слабкий тип.

З погляду професійної діяльності, коли мова йде про темперамент, треба враховувати таку особливість, що слабкість нервової системи не є негативною властивістю. Сильна нервова система краще підходить для роботи з великими та неочікуваними навантаженнями, особливо коли мова йде про обмежений термін виконання. Слабка нервова система означає високу чутливість, і це є її перевагою над сильною, вона буде успішна в умовах монотонної роботи.

Ще одна важлива особливість темпераменту в тому, що в чистому вигляді темпераменти трапляються рідко. У кожній людині є щось від холерика, сангвініка, флегматика і меланхоліка. Але все-таки один із чотирьох типів у людини базовий. Запитання, який темперамент кращий, не має сенсу, як і запитання, яка пора року краща. У кожного свої плюси і мінуси. Потрібно їх знати, враховувати і розвивати. Науковці вважають, що тільки 25% темпераменту з 100% піддаються корекції. Ця корекція – підлаштування під соціум для ефективного і успішного існування.


Темперамент і сфери діяльності

ХОЛЕРИК характеризується як бойовий, запальний, дратівливий, а водночас вирізняється невисокою чутливістю. Захопившись якоюсь справою, надмірно налягає на свої засоби й сили та, врешті-решт, рветься, виснажується більше, ніж слід, він допрацьовується до того, що все йому вже несила. Невитриманий, нетерплячий, характерна різка зміна настрою, швидкий темп і різкість у рухах.

Високих результатів досягають у спорті, менеджменті, хореографії, естраді, кінематографії, сфері обслуговування.

САНГВІНІК окреслюється як гарячий, дуже продуктивний діяч, але лише тоді, коли він має цікаву справу, тобто постійне збудження. Коли ж такої справи немає, він стає нудним, млявим. Активно береться за нову справу й може довго працювати, не втомлюючись. Він швидко зосереджується, дисциплінований. Йому притаманні швидкі рухи, гнучкість розуму, кмітливість. Швидкий темп мовлення, швидке включення в нову роботу, легко сходиться з новими людьми, швидко звикає до нових вимог і обставин.

Підходять енергоємні, динамічні види діяльності – політична, юридична, економічна, менеджментська, спортивна, хореографічна, театральна, сільськогосподарська, технологічна, психолого-педагогічна, виробнича сфери.

Вибирати холерикам і сангвінікам варто профілі навчання, пов’язані з соціальною активністю, широким і активним спілкуванням, спільною діяльністю, а саме – гуманітарний, соціологічний, лінгвістичний, юридичний, управлінський, економічний, побутово-обслуговуючий, хореографічний, театральний, педагогічний.

ФЛЕГМАТИК – спокійний, врівноважений, завжди рівний, наполегливий і впертий трудівник життя. Але йому потрібен час для розкачки, для зосередження уваги, для переключення його на інший об’єкт. При великих неприємностях залишається спокійним. Він важко переключає увагу й пристосовується до нових обставин, повільно перебудовує навички і звички. При цьому він енергійний і працездатний. Відрізняється терпеливістю, витримкою. Як правило, він важко сходиться з новими людьми, слабко відгукується на зовнішні враження, характеризується малою чутливістю й емоційністю.

Найбільших успіхів досягають у повільних видах діяльності – природничо-науковій, комп’ютерно-інформаційній, мистецтвознавчій, народних ремесел. Це вчені, філософи, програмісти, економісти, бухгалтери, художники, письменники, дизайнери.

МЕЛАНХОЛІК характеризується як людина з високою чутливістю при великій інертності; незначний привід може викликати в нього сльози. Він надмірно вразливий, хворобливо чутливий. Міміка й рухи його невиразні, голос тихий, рухи бідні. Зазвичай невпевнений у собі, боязкий, найменші труднощі змушують його опускати руки. Він не енергійний, не наполегливий, легко втомлюється й малопрацездатний. Йому притаманна нестійка увага, вповільнений темп усіх психічних процесів. Більшість меланхоліків – інтроверти, сором’язливі, нерішучі, боязкі. Однак у спокійному, звичному для них оточенні меланхоліки можуть успішно справлятися з життєвими задачами.

Найкраще можуть реалізувати свої здібності у малоенергоємних професіях – в індивідуальній науковій та літературній сферах, створюючи картини, музику, кіно, одяг та предмети інтер’єру.

При виборі професій для меланхоліків і флегматиків потрібно враховувати їхню потребу в індивідуальному, “кабінетному” стилі, незалежно від профілю професії.


  1. Робота в групах

Намалювати портрети кожного з цих типів, подавши характерні риси та професійні нахили.

  1. Міні-лекція від психолога «Роль темпераменту в професійній діяльності»

Залежно від змісту та умов діяльності сила, врівноваженість і рухливість нервової системи (темпераменту) особистості виявляються по-різному, виконуючи позитивну або негативну роль. Там, де потрібна значна працездатність, витривалість, краще виявляє себе сильний тип нервової системи, а де слід виявити співчутливість, лагідність, краще виявляє себе слабкий тип нервової системи.

Неврівноваженість холерика шкодить там, де потрібно виявити витриманість, терплячість. Надто повільний темп рухів, повільне монотонне мовлення флегматика не сприяє успішній діяльності, де потрібно виявити рухливість, швидкість впливу на інших. Особливості меланхоліка перешкоджають встановленню контактів з іншими. Схильність сангвініка до захоплення новим, до нудьги при одноманітній, хоча й важливій діяльності знижує активність, постійно викликає потяг до нового.

Стиль діяльності кожної людини значною мірою залежить від темпераменту. Отже, у професійній орієнтації та підготовці до праці молоді потрібно зважати на особливості темпераменту. Однак не слід плутати темперамент з характером. Доброта і жорсткість, працьовитість і лінощі – все це риси характеру, які не залежать від природи, а формуються протягом життя. Розумною, чесною, талановитою може бути людина з будь-яким темпераментом. Отже, успішна професійна діяльність складається не лише з темпераменту, здібностей, знань, навичок, а ще й з тих моральних якостей, які притаманні людині.


  1. Робота в парах. Гра «Доміно» (Додаток 2)

Знайомство з новими професіями на ринку праці. Утворити логічні ряди за зразком:
Назва професії – пояснення назви професії –Чим займається
Логіст Керівник Організовує вантажопотоки,

щодо транспортних послуг поставки товарів, працює з

вантажними перевізниками,

здійснює контроль прийому-

здачі вантажів
13. Складання формули вибору професії

Психолог. Кожна людина хоча б раз у житті обирала собі професію. Щоб прийняти правильне рішення, необхідно враховувати низку факторів:


  • власні побажання;

  • психологічні особливості та можливості;

  • потреби ринку праці.

Існує формула вибору професії, яка в загальному вигляді показує, як прийняти оптимальне рішення.

Щоб дійти до зваженого рішення цієї формули, слід зробити такі кроки:



Хочу: бажання, зацікавлення, прагнення;

Можу: здібності, таланти, стан здоров'я;

Треба: стан ринку праці, соціально-економічні проблеми в регіоні;

Зона оптимального вибору (ЗОВ).

Щоб дійти до зваженого рішення щодо цієї формули, слід зробити такі кроки:

- Cкласти список професій, які Вам подобаються;

- Скласти перелік вимог до професії, що ви обираєте;

- Складіть перелік своїх вимог:


  • обрана професія і майбутній рід занять;

  • обрана професія і життєві цілі;

  • обрана професія і реальне працевлаштування за фахом;

  • обрана професія і мої схильності та здібності.


14. Вправа «Моніторинг вибору професії серед учнів»

Дати відповідь: чи змінювався і як ваш вибір професії.



  • У дитинстві я мріяла бути…

  • Батьки радять стати…

  • Друзі бачать мене в майбутньому…

  • На цей момент я хочу стати…


15. Підведення підсумків

Отож пам’ятайте, остаточний вибір за вами, тому що, вибираючи професію, ви вибираєте долю.

Звісно, вибір професії – це справа не одного дня. Надалі будемо працювати в цьому напрямі, аби допомогти зробити правильний вибір.
Додаток 1
Диференціально-діагностичний опитувальник

професійної спрямованості Є. Клімова (ДДО)»

Мета: визначити тип професій за предметом праці, до якого схильні учні, на основі аналізу переваги різноманітних за характером видів діяльності.

Інструкція

Після відповідного навчання Ви зможете виконувати конкретну роботу. Але якщо б Вам довелося обирати тільки з двох можливих, то якій би Ви надали перевагу?

У кожній з 20-ти пар запропонованих видів діяльності оберіть тільки один вид («А» або «Б»), знайдіть ділянку у бланку відповідей з відповідним номером (наприклад: 6 А, 10 Б) і поряд поставте знак «+».

Аркуш для відповідей містить 5 колонок. Кожна колонка відповідає певному типові професії, і в ній проставлені номери з опитувальника, які належать до певного типу.






А

Б

1

Доглядати за тваринами

Обслуговувати машини, прилади (стежити, регулювати )

2

Допомагати хворим

Складати таблиці, схеми, програми для обчислювальних машин

3

Стежити за якістю книжкових ілюстрацій, художніх листівок, плакатів, грамплатівок

Стежити за станом, розвитком рослин

4

Обробляти матеріали (дерево, тканина, метал, пластмасу й т.д.)

Доводити товари до споживача, рекламувати, продавати

5

Обговорювати зміст науково-популярних книг, статей

Обговорювати художні книги

6

Вирощувати молодняк (тварин якої-небудь породи)

Тренувати товаришів (або молодших) у виконанні яких-небудь дій (трудових, навчальних, спортивних)

7

Копіювати малюнки, зображення (або налаштовувати музичні інструменти)

Керувати будь-яким вантажним засобом – підйомним краном, трактором, тепловозом та ін.

8

Повідомляти, пояснювати людям потрібні відомості (у довідковому бюро, на екскурсії й т. д.)

Оформляти виставки, вітрини (або брати участь у підготовці п'єс, концертів)

9

Ремонтувати речі, вироби (одяг, техніку), житло

Шукати й виправляти помилки в текстах, таблицях, малюнках

10

Лікувати тварин

Виконувати обчислення, розрахунки

11

Виводити нові сорти рослин

Конструювати, проектувати нові види промислових виробів (машини, одяг, будинки тощо)

12

Залагоджувати суперечки, сварки між людьми (переконувати, пояснювати, карати, заохочувати)

Розбиратися в кресленнях, схемах (перевіряти, уточнювати, упорядковувати )

І3

Спостерігати, вивчати роботу гуртків художньої самодіяльності

Спостерігати, вивчати життя мікробів

14

Обслуговувати, лагодити медичні прилади, апарати

Надавати людям медичну допомогу при пораненнях, забитих місцях

15

Художньо описувати, зображувати події

Складати точні описи, звіти про спостережувані явища, події, вимірювані об'єкти й т.п.

16

Робити лабораторні аналізи в лікарні

Приймати, оглядати хворих, розмовляти з ними, призначати лікування

17

Фарбувати або розписувати стіни приміщень, поверхню виробів

Здійснювати монтаж або збірку

машин, приладів



18

Організовувати культпоходи однолітків або молодших хлопців у театри, музеї; організовувати екскурсії, туристичні походи тощо

Грати на сцені, брати участь у концертах

19

Виготовляти за кресленнями деталі, вироби (машини, одяг),будувати будинки

Займатися кресленням, копіювати креслення, карти

20

Вести боротьбу із хворобами рослин, шкідниками лісу, саду


Працювати на клавішних машинах (друкарській машинці, телетайпі, складальній машині)

Бланк відповідей

1

2

3

4

5

1 А

1 Б

2 А

2 Б

3 А

3 Б

4 А

4 Б

5 А

5 Б

6 А




6 Б




7 А




7 Б

8 А




8 Б




9 А




9 Б




10 А







10 Б




11 А

11 Б

12 А

12 Б

13 А

13 Б

14 А

14 Б

15 А

15 Б

16 А




16 Б




17 А




17 Б

18 А




18 Б




19 А




19 Б




20 А







20 Б






Обробка результатів

За кожен знак «+» ставимо 1 бал. Бали кожної колонки підсумовуємо, а їхня кількість визначає схильність до тієї чи іншої професії.

Назва типів професії за колонками: 3 - «Людина - людина».

1- «Людина - природа». 4 - «Людина - знак».

2 - «Людина - техніка». 5 - «Людина - художній образ».


Додаток № 2

Гра «Доміно»


Логіст
Менеджер персоналу

Менеджер з маркетингу

(маркетолог)

Агент з організації туризму


Агент з нерухомості (ріелтор)

Метрдотель

Покоївка

Іміджмейкер

Бренд-менеджер

Менеджер із продаж

Піар-менеджер

Барист


(кавовий сомельє)

Wеb-дизайнер

Аудитор


Керівник щодо транспортних послуг

Менеджер, керівник, висококваліфікований спеціаліст з управління

Експерт підприємства щодо методів розширення ринку збуту

Фахівець з організації подорожей


Фахівець ринку нерухомості – посередник між продавцем і покупцем

Головний офіціант, розпорядник у ресторані


Працівник готелю або будь-якого лікувально-оздоровчого закладу


Фахівець з підвищення іміджу клієнта


Начальник відділу продажу

Фахівець з продажу

Фахівець щодо відносин із громадськістю

Фахівець з приготування кави

Фахівець з комп’ютерної графіки
Бухгалтер-ревізор


Організовує вантажопотоки, поставки товарів, працює з вантажними перевізниками, здійснює контроль прийому-здачі вантажів
Організовує роботу із забезпечення персоналом, формує штати, підбирає персонал, готує кадри

Досліджує запити споживачів, інформує споживачів про параметри, місце придбання продукції

Організовує туристичну подорож для клієнта (бронює місце в готелі, квитки на проїзд, замовляє екскурсії, оформляє документи)

Супроводжує угоду оренди чи купівлі-продажу


Забезпечує дотримання етикету під час зустрічей делегацій, підписання угод, прийому видатних осіб


Забезпечує відповідні санітарно-гігієнічні та екологічні умови приміщень для тимчасового перебування мешканців
Створює зовнішньо привабливий вигляд людини (зачіска, стиль одягу), відповідає за розробку текстів, сценаріїв, організацію виступів
Керує продажем товарів певної торговельної марки, займається її розкруткою

Займається реалізацією

продукції

Сприяє встановленню й підтримці спілкування, взаєморозуміння і співпраці між організацією й громадськістю

Готує каву або напої на її основі

Займається розробкою та оформленням веб-сторінок в Інтернеті: розміщує фотографії, колажі, ілюстрації, тексти тощо



Здійснює незалежну позавідомчу перевірку бухгалтерської і фінансової звітності, встановлює її достовірність



База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка