Тренінг з основ конфліктології Вступний блок Вступ



Скачати 405.12 Kb.
Дата конвертації28.12.2016
Розмір405.12 Kb.
Тренінг

з основ конфліктології


Вступний блок

Вступ

Мета:

Введення групи до теми тренінгу та надання необхідної інформації.

Формування групи.

Час виконання: 5-10 хв.

Хід виконання

Презентація:



  • представлення тренерів;

  • оголошення теми тренінгу;

  • ознайомлення групи з можливостями методики проведення заняття (тобто, що таке тренінгова форма навчання та які її особливості).

Далі дається План-графік роботи під час тренінгу: час проведення тренінгу, перерви тощо.
Методичні поради та зауваження

Така презентація необхідна в перший день тренінгу. В наступні дні на початку тренінгу тренер коротко називає тему тренінгу чи блоку вправ, які будуть проводитися, та відповідає на запитання групи щодо запланованої роботи.


Правила

Мета:

Ненасильницький спосіб керування процесом навчання.

Створення невимушеної атмосфери спілкування та формування групи.

Час виконання: 3-7 хв.

Хід виконання

Групі пропонується прийняти Правила для того, щоб зробити процес навчання ефективнішим. Список правил пропонує тренер.



Методичні поради та зауваження

На наступному занятті обов’язково запропонуйте інший варіант вправи. Наприклад: попрохайте в малих групах намалювати правила. Також можна запропонувати групі проговорити, яке правило їм найбільше подобається і чому. Таким чином досягається більш позитивне й емоційне ставлення до правил, вони краще запам’ятовуються і виконуються.


Знайомство

Мета:

Нестандартний спосіб знайомства.

Опосередковане введення групи в тему тренінгу.

Підвищення самооцінки групи.

Створення невимушеної атмосфери спілкування та формування групи.

Час виконання: 15-20 хв.

Хід виконання

Робота в парах + презентація

Учасники працюють у парах, називаючи своє ім’я, свою організацію та коротко розказуючи одна одній про свій найбільший/останній успіх. Потім учасники в парах презентують один одного всій групі.

Коротке обговорення:

Чи легко було виконувати це завдання?

Чому ми познайомилися так нестандартно? Як на вашу думку: для чого це було необхідно?

Підсумок: Наше знайомство відбулося у не зовсім звичний спосіб. Невимушена атмосфера, яка створюється, сприяє кращому початку роботи, формує відчуття спільності. Адже нам доведеться протягом визначеного часу бути разом, відчувати себе єдиною командою, що зібралася для розв’язання складних проблем нашого життя.

Методичні поради та зауваження

Вправа хоч і займає переважно досить багато часу, але проходить динамічно, зацікавлено. Тому не слід поспішати під час виконання цієї вправи: дайте парам час, нехай учасники спокійно згадають про свій успіх. Таким чином група відчує «безпечність» цього завдання і виконання вправи налаштує учасників на позитивний лад.



Наші сподівання

Мета вправи:

Допомогти присутнім усвідомити й проговорити свої наміри та сподівання від даного тренінгу.

Допомога тренерам у розумінні рівня знань групи, своєрідності її. Можливість скоректувати свою роботу на тренінгу в залежності від потреб групи.

Формування групи, продовження знайомства присутніх між собою.



Час виконання: 10-15 хв.

1. Групі пропонується на стікерах (маленьких липких аркушах) записати відповідь на запитання:

Яких знань та вмінь ви потребуєте; про що ви хотіли б дізнатися з оголошеної теми нашого заняття, щоб ця зустріч була для вас корисною, допомагала у подальшій діяльності?

2. Потім кожна особа зачитує написане та клеїть свій аркуш на заздалегідь підготовлений великий аркуш паперу з написом зверху «Наші сподівання».

3. Коротке обговорення:

Що Ви можете сказати, переглянувши та почувши сподівання інших?

Чи можемо ми протягом саме цього тренінгу виконати всі сподівання?

Які з перерахованих потреб можна вирізнити як найважливіші? Чому?

4. Підбиття підсумку:

Отже, від того, що ми хочемо зрозуміти і чого навчитися під час тренінгу, від нашого бажання збільшити свої ресурси, залежить не тільки глибше засвоєння матеріалу, а й наші успішні подальші дії на громадській ниві. На жаль, не всі ваші побажання можна обговорити та отримати за такий короткий період. Але ми можемо окреслити проблему, а далі ви можете працювати самостійно.



Методичні поради та зауваження

Наприкінці тренінгу поверніться до записаних сподівань і запропонуйте групі їх перечитати й підбити підсумки: що вдалося реалізувати, а що потребує подальшої роботи.

Вправу наступного дня бажано провести у парах (запропонуйте парам протягом 5 хвилин коротко сформулювати одне спільне сподівання від навчання та представити на загал), а третього дня — у малих групах (свої сподівання мала група записує на великому аркуші паперу).
Блок вправ з основ конфліктології
Вправа «Що таке конфлікт»

Мета вправи:

4 сфокусувати увагу групи на розумінні причин конфліктів в організації;

і ідентифікувати поняття «конфлікт».

Час виконання: 10-15 хв.

Хід вправи

1. Бесіда. Перш ніж розглядати будь-яку проблему, необхідно дати її ідентифікацію, тобто визначення. Отже, давайте разом спробуємо визначити, як ми розуміємо конфлікт, що ми вкладаємо в це слово:



  • Що таке конфлікт? Конфліктна ситуація? Що ми під цим розуміємо?

  • Слова «конфлікт» і «насильство» означають для вас те саме чи це різні поняття? Поясніть, чому?

  • Як на вашу думку, конфлікти приносять шкоду чи користь?

  • Попрохайте групу пригадати прислів’я та вислови про те, як поводитися в конфліктній ситуації (наприклад: «Око за око — зуб за зуб», «Як гукнеться, так і відгукнеться»). Обговоріть ці приклади. Хто з присутніх пробував вирішити конфлікти так, як пропонувало прислів’я?

  • На яких засадах грунтується безконфліктне спілкування між людьми?

2. Мозковий штурм та обговорення:

  • Чому виникають конфліктні ситуації? Яка причина конфліктів?

  • Які наслідки конфлікту?

3. Підсумок. Підбити підсумок обговорення.

Методичні поради та зауваження

Можна початок вправи провести в ігровій формі. Для цього сформувати команди і попрохати виконати завдання: кожна команда має намалювати символ конфлікту, емоції, які виникають у людини, та причини початку конфліктів. Потім малюнки презентують та пояснюють.


Гра «Квадрат»

Мета вправи:

  • обговорення причин інформаційних конфліктів та засобів їх попередження;

Технологія попередження конфліктів

  • визначення ролі інформаційної взаємодії в процесі перетворення деструктивного конфлікту на конструктивний.

Час виконання: 5-7 хв.

Хід вправи

  1. Тренер пропонує присутнім індивідуально визначити, скільки квадратів є на цьому малюнку. Відповіді записуються.



















































2. Обговорення

Під час обговорення учасники виходять на усвідомлення неоднаковості бачення тієї самої події чи проблеми різними людьми.

Також обговорюються причини виникнення конфліктів у групі.

3. Підсумок

Отже, не тільки хибна чи неправдива інформація спричиняє конфлікти. У випадку надання повної інформації, різниця в розумінні цієї інформації або відмінності в оцінці її важливості можуть спричиняти конфлікти. Відмінності в баченні ситуації мають долатися шляхом надання іншій стороні необхідної та достатньої інформації щодо власного бачення проблеми, ґрунтуються на готовності спільно уточнити своє бачення, сформувати спільну позицію щодо певної ситуації, явища.


Гра «Сніжинка»

Мета вправи: зрозуміти, чому можливі різні погляди щодо певної проблеми та що кожен погляд не може бути єдино правильним.

Час виконання: 10 хв.

Необхідні матеріали: паперові серветки.

Хід вправи

1. Роздати присутнім паперові серветки.

2. Гра.

Попередити, щоб кожна особа робила вправу самостійно, швидко виконуючи інструкції тренерки без перепитувань.



Далі групі пропонується:

1) Взяти паперову серветку, скласти її вдвоє і відірвати верхній правий ріжок.

2) Знову скласти серветку вдвоє і відірвати верх правого ріжечка.

3) Знову скласти серветку вдвоє і відірвати верх правого ріжечка.

4) Востаннє скласти серветку вдвоє і відірвати верхній правий ріжок.

5) Розгорнути свою серветку.

3. Обговорення

Запитання для обговорення:



  • Чи можна сказати, що серветка у когось відірвана неправильно? Чому?

  • Чому серветки надірвані по-різному?

  • Якщо хтось надірвав серветку не так, як Ви, чи означає це, що він є поганою людиною?

  • Чи буває, що ми вважаємо людину гарною чи поганою залежно від того, чи робить вона щось так, як ми?

  • Яким був би світ, якщо б ми всі бачили все однаково?

Методичні поради та зауваження

Вправу проводьте досить швидко. Не намагайтеся пояснювати та довго обговорювати. Ця вправа може бути вступною до конфліктології.

Вправа «Сніжинка» є аналогом вправи «Квадрат».
Гра «Сама собою»

Мета: наочна демонстрація закону групової динаміки та аргументація демократичного стилю керівництва групою.

Час: 5 хв.

Хід вправи

1. Гра проходить у парах. Присутні стають один проти одного. Руки однієї людини звисають вздовж тіла, а інша охоплює двома долонями праву руку партнера і, міцно утримуючи її, заважає підняти руку вгору. При цьому перша особа весь час тримає праву руку прямою, з усіх сил намагаючись підняти її.

2. Через хвилину тренер каже «Стоп!» і учасники відразу припиняють свої зусилля. При цьому рука, яку утримували, сама по собі піднімається вгору.

3. Після чого тренер пропонує парам помінятися, ролями і далі гра йде за тими ж правилами. При цьому особа, руку якої тримають і яка вже знає, чим це закінчиться, може спробувати утримати руку внизу. Але ця спроба майже завжди приречена на програш.

4. Тренер проводить коротке обговорення, спочатку даючи можливість присутнім висловити свої емоції та враження. А потім пояснює, що за законами групової динаміки, утиски завжди породжують повстання. Таким чином ця вправа демонструє переваги демократичного стилю управління над авторитарним.

Методичні поради та зауваження

Для формування пар (не ділення на пари!) потрібно використовувати не традиційний (один-два) варіант, який є нудним і, крім того, ділить людей на перших і других. Тому притримуйтеся нестандартної форми: еники-беники, льоліки- боліки, день-ніч, жовте-блакитне тощо.


Вправа «Любов до себе — основа самоповаги та поваги інших»

Мета: підвищення самооцінки групи.

Час проведення: 10 хв.

Матеріали: роздатковий матеріал.

Хід вправи

1. Дискусія за планом:



  • Як Ваша поведінка Вам допомагає і як заважає у досягненні мети?

  • Яка ваша думка щодо вислову «Повір у себе — і в тебе повірять інші»?

  • Що означає, на Вашу думку, поняття «Впевненість у собі»? Які його складові?

2. Індивідуальна робота

Заповнення таблиці «Впевненість людини в собі» (див. таб. 1).

3. Обговорення:

Як ви ставитеся до вислову: «Впевненість насправді обіймає певний набір навичок, прийомів та бажань, які можна в собі виробити та розвинути»?

4. Підбиття підсумку:

Отже, варто якось знайти час, сісти й реально оцінити себе і власні сили. Не варто при цьому себе критикувати. Значно вдалішою є стратегія визначення того, над чим потрібно ще попрацювати, як змінити на краще власні здібності. Ми здатні змінитися і ми варті любові до себе!

Таблиця 1

Впевненість людини в собі


п/п

Твердження

Так

Ні

1

Я себе люблю







2

Я вважаю себе гарною людиною







3

Я вважаю себе людиною вартою поваги







4

Я турбуюсь про себе так само, як і про інших







5

Я мотивую свої поступки добрими намірами, а не критикою







6

Досвід мого життя привів мене до визнання самої себе/самого себе







7

У мене є достатньо зважена точка зору на власні позитивні риси та недоліки







8

Я не притримуюсь нереальних уявлень, ілюзій стосовно власної персони







9

Я вважаю, що маю таке ж право, як й інша людина, для того, щоб користуватися благами життя








Гра «Ти мені подобаєшся тим...»

Мета: порухатися + зняття напруги попередньої вправи + підвищення самооцінки групи.

Час виконання: 10 хв.

Хід вправи

1. Присутні стають у коло.

2. Тренер кидає м’ячик одній з учасниць, говорячи при цьому «Мені в тобі подобається...» і називає одну чи дві риси цієї людини.

3. Особа, яка отримала м’ячик, продовжує гру так само.

4. М’ячик має побувати в усіх присутніх у колі.

5. Провести коротке обговорення вражень від гри.


Вправа «Слухаємо уважно!»

Мета: ознайомити групу зі складовими активного слухання та закріпити на практиці набуті знання.

Час виконання: 20 хв.

Хід вправи

1. Підготовка учасниць

Група ділиться на дві частини. Половина групи виходить за межі приміщення і отримує від завдання: спочатку вислуховувати свою пару уважно, а потім дуже неуважно, всіляко демонструючи це. Інша половина групи залишається в приміщенні і тренер їм пропонує розповісти про те, що їх найбільше турбує.

2. Робота в парах

Після надання інструкцій потрібно запросити до кімнати половину присутніх і запропонувати їм швидко самостійно знайти собі пару. Далі в парах виконуються завдання, поставлені кожній половині групи.

3. Обговорення:



  • Як вас слухали? Як Ви себе почували, коли бачили, що вас неуважно слухають?

  • Як Ви себе почували у ролі уважної та неуважної слухачки чи слухача?

4. Брейнстормінг:

Що допомагає і що заважає нам слухати?

5о Міні-лекція

Тренер подає учасницям матеріал лекції «Складові активного слухання».

Активне слухання – це найважливіша навичка для попередження конфліктних ситуацій. Вміти не просто слухати, а чути те, що тобі говорить людина, вислухати так, щоб відчувалася підтримка та прийняття – це водночас і просто, і складно.

Активне слухання включає такі прийоми:

1. Заохочування.

Продемонструвати зацікавленість, підтримувати прагнення до розповіді.

Для цього використовуйте фрази: «Я розумію...», «Угу...», «Це цікаво...»

2. Повторення та переформулювання.

Покажіть, що Ви чуєте та зацікавлені, що Ви сприймаєте факти. Повторюйте провідні думки та останні слова в реченні, підкреслюйте важливі факти.

Фрази: «Якщо я правильно зрозумію...», «Інакше кажучи...», «Ви вирішили...».

3. Відображення.

Показувати, що Ви чуте та зацікавлені, що розумієте почуття. Відбивайте почуття співрозмовника.

Фрази: «Ви відчуваєте що...», «Ти була сильно цим стурбо- вана/Вас це стурбувало......

4. Узагальнення.

Зібрати всі важливі думки, факти. Закласти основу для подальшого обговорення. Повторюйте, відбивайте та узагальнюйте найголовніші думки та почуття.

Фрази: «Серед того, що Ви сказали, найважливішим було...», «Якщо я правильно розумію, ти з цього приводу відчуваєш ...».


Гра «Дотягнися до зірок..,»

Мета: надання можливості набратися оптимізму.

Час виконання: 5 хв.

Хід вправи

1. Учасники/учасниці стають у коло.

2. Тренер пропонує заплющити очі, потім тричі глибоко й повільно вдихнути та видихнути. Не розплющуючи очей, уявити, що над головою нічне небо, рясно всіяне зірками, і зараз можна на ньому знайти найяскравішу зірку, яка символізує заповітну мрію, мету учасника.

3. За сигналом тренерка треба розплющити очі, простягти руки до неба якомога вище, шоб дотягтися до своєї зірки. Потім треба дістати її рукою, зняти з неба і дбайливо сховати до кишені (в сумку).

4. За бажанням групи можна дістати ще одну зірку.

5. Провести коротке обговорення «зоряних мрій».


Гра «Так!»

Мета: можливість присутнім відпочити та набратися оптимізму, закріпити попередню вправу.

Час виконання: 5 хв.

Хід вправи

1. Учасники стають у коло.

2. Кожен коротко називає свою мрію чи те, чого він хоче досягнути.

3. Вся група голосно кричить «Так!».


Руханка «Пожежа на Маунт-Кук»

(Маунт-Кук – найвища гора в Новій Зеландії)



Мета: порухатися + формування пар для виконання завдання наступної вправи.

Час виконання: 5 хв.

Хід вправи

1. Учасники стають у два кола – внутрішнє та зовнішнє – обличчям один до одного.

2. Тренер починає гру словами: «Пожежа на Маунт-Кук, рятуйтеся». Гравці зовнішнього коло біжать за годинниковою стрілкою, внутрішнього – проти.

3. Потім тренер каже: «Пожежа закінчилася». Учасники зупиняються один проти одного, при цьому тренер теж стає проти когось. Той особа, кому не залишилося пари, стає в коло та керує грою на наступний раунд.

4. Коли група досхочу порухалася, формуються пари для виконання наступної вправи.
Ресурсна вправа «Всеодно ти молодець...»

Мета вправи: підвищення самооцінки групи; взаємопід- тримка та згуртованість групи.

Час виконання: 15 хв.

Хід вправи

1. Учасники об’єднуються по двоє.

2. В парах одна сторона розповідає іншій про свої складнощі та проблеми.

3. Друга сторона уважно слухає, а потім вимовляє речення «Все одно ти молодець, тому, що...».

4. Потім пари обмінюються своїми ролями.

5. Наприкінці проводять коротке обговорення відчуттів та емоцій. Групі наголошується на тому, що потрібно у колективі, у своїй родині та у спілкуванні з друзями підтримувати одне одного і допомагати розв’язувати проблеми. Але допомога має бути якісною. Якою? Будемо вчитися на цьому тренінгу.


Гра «Собачка Марійки»

Мета: продемонструвати різне сприйняття проблеми людьми; вийти на морально-етичні аспекти розуміння проблеми групою.

Час виконання: 15-20 хв.

Хід вправи

1. Тренер розповідає учасницям історію.

Історія:

Марійці подарували собачку, і вона дуже прив’язалася до цуценяти. Через якийсь час до неї прийшла подружка Валя, якій дуже сподобався собачка. Вона почала вмовляти Марійку продати їй цуцика, бо вона назбирала 50 гривень — все, що у неї є. Бідна Марійка, яка не вміла відмовляти, розгубилася й віддала собачку. Але наступного дня вона затужила за своїм дружком, зібрала сто гривень, прийшла до подружки і рішуче забрала у неї собачку. Але подружка зібрала сто п’ятдесят гривень і прийшла знову до Марійки. Марійка не хотіла віддавати цуценя, але подружка почала плакати, вмовляти, підлещуватися — і, не знаючи як, Марійка вже сиділа сама в квартирі, тримаючи в руках сто п’ятдесят гривень. Два дні Марійка набиралася відваги, проговорюючи слова, які скаже подрузі, та позичаючи гроші. Потім вона довго стояла перед будинком Валентини, збираючись з духом, поки нарешті подзвонила у двері. Коли двері відчинися, вона прожогом вскочила до квартири, кинула на стіл 200 гривень, схопила цуценя і швидко втекла. На цьому історія закінчується...

2. Гра

Трьом бажаючим (Марійка, Валя та собачка) пропонується програти цю історію.



3. Обговорення:

Чи хтось є у виграші після всіх цих перипетій? І якщо так, то хто саме й наскільки?

Завершити обговорення запитанням:

Для чого нам потрібні знання, які ми набули з цієї вправи?

4. Підсумок

Підсумок вправи пібийте, базуючись на відповідях на останнє запитання.



Методичні поради та зауваження

При обговоренні потрібно допомогти групі вийти на ети- чно-моральний аспект цієї історії. Потрібно підкреслити, що ми по різному судимо про подію та людей. Можна виходити суто з прагматичних, абстрактних міркувань, вираховуючи, скільки грошей втратила чи придбала людина. Але відповідь на поставлене запитання не математична, бо йдеться про щось цінніше — про поведінку людей та міжособистісне спілкування; про те, що ми живемо не в безповітряному просторі, й від наших дій залежать інші навколо нас: і люди, і тварини, і жива-нежива природа... Бо найбільше, здається, постраждало цуценя.

Далі можна обговорити: яким чином люди маніпулюють іншими та як від цього захиститися.
Гра-руханка «Хто я?»

Мета: допомогти групі краще зрозуміти мотиви своїх та чужих вчинків; підвищити самосвідомість групи; порухатися та зняти напругу.

Час виконання: 10 хв.

Хід вправи

Попрохайте групу стати в коло.

Завдання:

Потрібно визначитися і вибрати з трьох позицій ту, яка чомусь найближча. Для цього потрібно повністю ототожнити себе із запропонованим словом, а потім зобразити його.

Цикл запитань:

Ви: квітка, гора чи сонце?

Ви: поїзд, авто чи кінь?

Ви: завтра, вчора чи сьогодні?

Ви: пісня, вірш чи танок?

Ви: табличка з написом «Вхід заборонено», «Відкрито для відвідування» чи «Будь ласка, хвилину зачекайте»?

Обговорення:

Чому ви прийняли те чи інше рішення?

Що дала вам ця вправа?

Підбиття підсумку:

Отже, для того, щоб правильно зрозуміти людину та розв'язати конфлікт, потрібно намагатися знайти й зрозуміти мотиви своєї та чужої поведінки. А також чітко визначити своє ставлення до ситуації та людини. Щоб воно було об’єктивним, необхідно спочатку вислухати людину чи обидві сторони. А це також мистецтво, якого ми зараз вчимося!
Вправа «Шляхи розв’язання конфліктних ситуацій»

Мета: правильна інтерпретація категорій «боротьба», «поступливість», «компроміс», «ухиляння», «співробітництво»; опанування навичок розв’язання конфліктів.

Час проведення: 15-20 хв.

Матеріали: роздатковий матеріал.

Хід вправи

1. Мозковий штурм: «Айсберг»

Тренер малює айсберг і маленький човник перед ним. Групі пропонується подолати перешкоду (враховуючи, що вони всесильні) за допомогою різноманітних варіантів (напр..: розтопити, розбити на шматки, обійти, відпливти назад тощо).

Потім групі пояснюють, що це наочне зображення того, що конфлікти можна розв’язувати різними шляхами.

2. Міні-лекція

Тренер подає основні методи розв’язання конфліктів (сітка Томаса-Кілмена) та узагальнену модель розв’язання конфлікту

3. Індивідуальна робота

Запропонувати групі анкету «Як я розв’язую конфліктну ситуацію». Після виконання можлива робота над анкетою 2.

Групі пропонується уважно прочитати вислови та прислів’я й визначити, наскільки вони відповідають їхнім власним діям під час конфлікту.

Обговорення

Під час обговорення звертається увага групи на те, що успішний людина має володіти кількома (бажано всіма) методами розв’язання конфліктів.

5. Підсумок


Гра «Мух краще ловити на мед...»

Мета: обговорити можливі стратегії поведінки в парній взаємодії; показати, що підхід з позиції сили не завжди спонукає людей до змін.

Час проведення: 10 хв.

Хід вправи

1. Тренер формує пари (за веселим принципом, скажімо: сонечко-дощик, синє-жовте тощо) та домовляється, хто в парі буде номер 1, а хто номер 2.

2. Кожна пара виконує завдання: номер 1 має сильно стиснути кулак (неначе там щось дуже важливе або приємне!), завдання для номера 2 - за 1 хвилину розтулити цей кулак.

3. Потім іде загальне обговорення. Учасники діляться враженнями та розповідають про причини того, чому вони або розтулили свій кулак, або ні.



Методичні поради та зауваження

Зверніть увагу групи, що чим більшої сили докладали до того, щоб розтулити кулак, тим сильніший був опір.

Обговоріть адекватність чи неадекватність обраної стратегії як запоруки успіху.

Вправа дає можливість плавно перейти до обговорення типів поведінки у конфліктній ситуації, що визначаються тестом Томаса-Кілмена.


Як розвязати конфліктну ситуацію

Анкета 1

п/п

Твердження

Рідко

Завжди

1

Я наполегливо обстоюю свою позицію

1

2

3

4

5

2

Я формулюю свою позицію лише як один із можливих поглядів на проблему

1

2

3

4

5

3

Я прагну ставити проблеми інших вище від моїх

1

2

3

4

5

4

Я прагну дійти до компромісу, прийнятного для всіх сторін

1

2

3

4

5

5

Я уникаю втягування в конфлікт/ суперечку

1

2

3

4

5

6

Я намагаюся докладно, спільними зусиллями знайти причини конфлікту й суть справи

1

2

3

4

5

7

Я прагну звинуватити іншу особу

1

2

3

4

5

8

Я намагаюся сприяти згоді

1

2

3

4

5

9

Я вступаю в переговори чи дискусію, щоб здобути хоча б частину того, що я пропоную

1

2

3

4

5

10

Я уникаю відвертих дискусій та обговорень конфліктних питань

1

2

3

4

5

11

Я відверто ділюся інформацією з іншими для залагоджування непорозумінь

1

2

3

4

5

12

Мені приємно, коли я перемагаю в дискусії

1

2

3

4

5

13

Я поділяю думки інших

1

2

3

4

5

14

Я шукаю компромісу для залагодження суперечок

1

2

3

4

5

15

Я приховую свої почуття, щоб не загострювати ситуацію

1

2

3

4

5

16

Я заохочую відвертий обмін думками щодо ключових справ і проблем

1

2

3

4

5

17

Я неохоче припускаю, що помилилася/помилився

1

2

3

4

5

18

Я прагну допомогти всім зберегти свою гідність під час суперечки чи конфлікту

1

2

3

4

5

19

Я наголошую на перевагах взаємних поступок

1

2

3

4

5

Анкета 2


п/п

Твердження

Рідко

Завжди

1

Якщо ти не можеш змусити людину думати так, як ти хочеш, то змусь її робити так, як

ти думаєш



1

2

3

4

5

2

Теплі слова розтоплюють холодні серця

1

2

3

4

5

3

Послуга за послугу

1

2

3

4

5

4

Приходь, і подумаємо разом

1

2

3

4

5

5

Чия сила, того й правда

1

2

3

4

5

6

Солодкі слова роблять солодким рух уперед

1

2

3

4

5

7

Ніхто не може претендувати на істину в останній інстанції, але кожна людина може зробити свій внесок до неї

1

2

3

4

5

8

Тримайся подалі від тих, хто не згодний з тобою

1

2

3

4

5

9

Тільки та людина, яка вірить у перемогу, перемагає на полі битви

1

2

3

4

5

10

Добре слово мало коштує, та дорого цінується

1

2

3

4

5

11

Хочеш мати гарного друга, зроби людині щось приємне

1

2

3

4

5

12

Найкращий спосіб залагодження конфліктів — уникати їх зовсім

1

2

3

4

5

13

На тім стою і не можу інакше

1

2

3

4

5

14

З того, що ти хочеш, краще щось, аніж нічого

1

2

3

4

5

15

Немає нічого важливішого за те, за що тобі потрібно боротися

1

2

3

4

5

16

У світі завжди будуть переможці й переможені

1

2

3

4

5

17

Якщо двоє ідуть на компроміс, то справедливе рішення гарантоване

1

2

3

4

5



Вправа «Треба так сказати...»

Мета вправи: навчити групу відрізняти Я і ТИ-повідом- лення; формування навичок висловлювання Я-повідомлень та навичок конструктивно хвалити.

Час виконання: 20-25 хв.

Матеріали: роздаткові матеріали про Я-ТИ повідомлення.

Хід вправи

1. Звернення до групи

Тренер звертає увагу групи на те, що для попередження конфлікту чи в конфлікті дуже важливо вміти не тільки вислухати та зрозуміти людину, а й не менш важливим є висловити свої бажання та інтереси, заявити про свої потреби. Існують такі спеціальні мовні конструкції, які дозволяють заявити про це у формі, яка не призведе до ескалації конфлікту, а можливо, навпаки — допоможе знайти спільну мову між людьми. Така форма називається «Я-висловлювання». І навпаки — звинувачуючи, ображаючи чи маніпулюючи людиною, ми тільки погіршуємо наші стосунки.

2. Індивідуальна робота + обговорення

Учасники отримують списки парних висловлювань у формі «Я-повідомлення» та «Ти-повідомлення» (див. табл. 2).

Завдання:

Порівняти ці висловлювання та визначити, чим вони різняться (за формою, за тією чи іншою реакцією, що викликають у людини тощо).

3. Міні-лекція

Складові Я-повідомлення.

4. Дискусія

Що ви можете сказати щодо слів Вільяма Шекспіра «Гріхи людей карбуємо в металі, їх доблесті пишемо на воді!»

Для чого потрібно хвалити членів групи?

5. Міні-лекція: «Як правильно похвалити людину».

6. Коротко підбити підсумок.



Таблиця 2

Я — повідомлення

Ти - повідомлення

Коли на моєму столі лежать чужі папери, я не можу нормально організувати свою працю.

Ви постійно забуваєте свої папери на моєму столі.

Я гублю думку, коли мені задають запитання, на які я щойно детально відповіла/відповів.

Ви думаєте про щось інше і мене зовсім не слухаєте — я вже все поясни-ла/пояснив.

Коли я бачу, що одна особа принижує іншу, це мене пригнічує. Мені хотілося б зрозуміти, що відбувається.

Як тобі не соромно? Невже так можна спілкуватися з людьми?

Мені важко підтримувати розмову, коли мене перебивають.

Ви мене постійно перебиваєте і ніколи не даєте можливості висловитися.

Мені вкрай неприємно це слухати. Я б хотіла/хотів будувати наші взаємини на засадах взаємної відповідальності.

Що означає, що Ви не встигли підготуватися? У Вас були аж два тижні!

Мені хотілося б обговорити це питання без зайвих емоцій.

Не кричіть на мене!

У мене склалося враження, що моя думка з цього питання нікого не цікавить.

Чому Ви зі мною не порадилися?!

Я дуже хвилююся, коли ти затримуєшся. Для мене дуже важливо бути впевненою, що з тобою все гаразд.

Де ти була?! Невже так важко було подзвонити?!

Мені неприємно, коли сідають за стіл з немитими руками.

Піди вимий руки!

Я дуже засмучена тим, що почула.

Ти дуже мене розчарував.


Ресурсна гра «Чарівний стільчик»

Мета: досягнення доброзичливої атмосфери та зменшення негативізму й напруги в групі.

Час виконання: 10 хв.

Хід вправи

Посеред кола поставте стілець і запропонуйте комусь добровільно сісти на нього.

1. Оголосіть цей стілець чарівним, тому людина, яка сидить на ньому, є найкраща, найчарівніша та найрозумніша. Запропонуйте групі по колу висловити «компліменти» учаснику на «чарівному» стільці.

Стільчик бажано поставити круглий, щоб людина могла повертатись обличчям до кожного, хто буде говорити їй «компліменти».

2. Гра

Хтось із присутніх починає говорити гарні слова за законом добровільності, далі йдіть по колу. Стежте, щоб прозвучала подяка після кожного «компліменту». Дякуйте щоразу самі.



3. Обговорення

Спочатку особа, яка сиділа на «чарівному» стільчику, ділиться своїми враженнями. Запитання до неї:

Вам сподобалось?

Чи могли б Ви зараз з кимсь посваритися?

Обговоріть з групою запитання: «Що нам дала ця вправа?»

4. Підбийте підсумок:

«Давайте говорить друг другу комплиментьі...»
Гра «Армреслінг»

Мета вправи: вироблення практичних навичок стратегії ненасильства та співробітництва.

Час виконання: 10 хв.

Обладнання: цукерки

Хід вправи

1. Сформувати пари.

2. Попрохати присутніх зіграти в армреслінг (хто з них покладе на стіл руку напарника).

3. Сказати групі, що пара, яка найбільшу кількість разів торкнеться руками столу — виграє і отримає приз (цукерки).

4. Провести обговорення гри. Допитатися, яким чином якась із пар зрозуміла, як швидко можна перемогти (просто домовитися між собою і не боротися, а почергово класти руку одне одного на стіл).

Методичні поради та зауваження

Ідея обговорення. З людьми завжди можна домовитися! З людьми завжди потрібно домовлятися — це найвдаліша стратегія!

Під час обговорення можна вийти на шляхи досягнення позитивної стратегії.

Якщо у кімнаті тільки один стіл, садіть за нього пари почергово, допоки хтось із групи не здогадається домовитися.


Рольова гра «Розв’язання конфліктів»

Мета: формування навичок успішного розв’язання конфліктів.

Час виконання: 1 год.

Хід вправи

1. Сформувати малі групи:

Використайте для цього різноманітні веселі техніки:


  • Роздайте кольорові папірці і попрохайте об’єднатися за певними кольорами.

  • Порахуйте учасниць, використовуючи назви свійських тварин (курочка, качечка, песик, киця) і запропонуйте їм знайти свою групу за допомогою звуків даної тваринки (ко- ко, кря-кря, гав-гав та няв-няв). Таким чином створення малих груп стане і руханкою.

  • Роздайте цукерочки різних видів чи маленькі малюночки 3-4 видів.

2. Провести гру:

Запропонуйте у малих групах придумати або згадати якусь конфліктну ситуацію і розіграти її з використанням отриманих знань. Наголосіть, що всі особи в групі мають бути заді- яні в грі.

3. Обговорення вражень:


  • Чи всім вдалося триматися в рамках запланованої ролі?

  • Які труднощі були у вас під час відігравання своєї ролі?

  • Чи вдалося Вам втриматися в рамках своєї ролі? Якщо ні, то чому?

4. Обговорення гри:

  • Чи був ефективним ваш метод розв’язання конфлікту?

  • Ви досягли бажаного? А інша сторона?

  • Чи сприяв у досягненні потрібного результату використаний вами метод розв’язання конфліктів? Чи цей метод не виправдав себе?

  • Якщо це так, то який метод, на вашу думку, потрібно було використати?

  • Чого Вас навчила ця вправ?

Методичні поради та зауваження

Після закінчення рольової гри потрібно провести деролі- зацію. Це дуже важливий момент! У жодному разі не можна залишити тих, хто грав, у їхніх ролях. Бо ярлики цих ролей можуть залишитись надовго, змінити психіку людини або ставлення до неї оточення.

Для цього проговоріть з кожною людиною її відчуття під час ролі. Запропонуйте скинути уявну маску. Одним із гарних кінетичних виходів є пропозиція гравцям обійти навколо стільців і таким чином знову стати самими собою. Після цього обговоріть у групі відчуття глядачів і глядачок. І тільки після цього можна переходити до обговорення сценки; до дискусії з проблеми; до інформаційного доповнення гри.
Гра-ритуал на закінчення «Карусель»

Мета: підбити підсумки тренінгу та отримати зворотний зв’язок від групи.

Час проведення: 5-7 хв.

Хід вправи

1. Відсунути стільці й звільнити місце для гри.

2. Учасники стають у ряд одне за одним, кладучи руки на плечі один одному. Далі ряд потрібно замкнути, створивши коло.

3. Всі маленькими кроками рухаються праворуч, допоки хтось не скаже «Стоп!». Ця людина має висловити свої враження від тренінгу та присутніх; проговорити те, що схвилювало; висловити свої побажання.

4. Потім група маленькими кроками йде в протилежний бік, поки знову хтось не скаже «Стоп!» і не висловить своє судження.

5. Таким чином «карусель» рухається то вправо, то вліво, поки не висловляться всі присутні.


Вправа «Подарунки на прощання»

Мета: підбити підсумки тренінгу та отримати зворотний зв’язок.

Час проведення: 15 хв.

Обладнання: аркушики з надрукованими висловами (народні приказки, вислови знаменитих людей).

Хід вправи

1. Група сидить колом. Тренер дякує групі за проведений разом час і пропонує від себе подарунки — «Думки мудрих лю-дей». Для цього кожна людина в групі має витягнути самостійно свій «подарунок» — невеличкий аркуш паперу з висловом (надрукована інформація міститься на зворотному боці, тому не видно, що витягається). Останній аркушик тренер бере собі.

2. Тренер пропонує присутнім обдумати отриманий вислів та прив’язати його до теми тренінгу.

3. Обговорення, де присутні висловлюють своє бачення надрукованого вислову, роблять узагальнення отриманої інформації на тренінгу, висловлюють свої погляди на проблему конфліктів.


Поради для тренерської команди

Запитання, які тренер чи тренерка має ставити собі перед плануванням тренінгу: Чого я хочу досягти цим заняттям? Що мені для цього потрібно зробити, як досягти цієї мети?

Згідно із своїми відповідями напишіть план проведення тренінгу, обираючи необхідні вправи. Під час проведення тре-нінгу не забувайте про головну мету заняття та постійно нагадуйте про неї групі.

Завдання кожної вправи потрібно пояснювати лаконічно, простими й зрозумілими словами. Якщо йде робота малих груп, підійдіть до кожної групи і пересвідчіться, що учасники правильно зрозуміли завдання.

Інструкції до вправи роздавайте надрукованими на картках (можна на звичайних аркушах паперу) або пишіть на фліп-чарті — таким чином ви зекономите час на роз’яснення та повторення.

Кероване колективне обговорення нової інформації або проблеми та пошуку шляхів її розв’язання теж бажано проводити у формі запитань та відповідей. Запитання під час колективного обговорення ставляться з метою:



  • розширити розуміння проблеми;

  • для контролю й оцінки рівня розуміння групи;

  • для здійснення керівництва групою, тобто, якщо група чогось не розуміє, подальші запитання можуть розширити зони, де потрібна допомога;

  • коли початкова тема вилилась у неконтрольовану дискусію, добре структуроване запитання може повернути групу до визначеної теми.

Звертайте особливу увагу на свою роль у дискусії та обговоренні. Зазвичай присутні на тренінгу досить нерівно беруть у них участь. Не можна припускати того, щоб групова дискусія зводилася до обміну думками двох-трьох осіб при мовчазній увазі аудиторії. Для цього замикайте на себе всі запитання та відповіді. Якщо з’являються суперечки чи обговорення тільки між двома людьми, їм варто подякувати і запросити інших висловитися на цю тему. Потрібно запитувати інших про їхню думку з питання, що обговорюється; поцікавитися, чи розділяє група точку зору тієї особи, яка говорить. Але не затягуйте дискусію, намагаючись залучити до неї всіх присутніх.

Гарною можливістю допомогти всій групі оцінити зміст конкретного висловлювання є повторний виклад сказаного. При цьому потрібно уникати будь-якої оцінки.

У разі, коли хтось із присутніх висловлює помилкове судження, не потрібно вказувати людині на помилку, а через ланцюжок запитань повести до потрібної відповіді.

Закінчуючи дискусію чи її окремі блоки, необхідно обов’язково підбивати підсумки. При цьому завдання тренерки — не привести групу до єдиної думки, а лише підвести риску висловлюванням.

Необхідно проявляти максимальну толерантність, визнаючи право людини на думку, відмінну від думки всієї групи.

Не забувайте використовувати ресурсні вправи, спрямовані на зняття напруги та підвищення позитивізму в групі.

Не вводьте вправи чи руханки, які не торкаються теми тренінгу. Все повинно працювати на мету тренінгу та на економію часу! Кожна вправа має крок за кроком розкривати глибше тему і бути кроком до розв’язання проблеми. Навіть такі вправи, як знайомства, ігри, ресурсні вправи — всі вони мають запускати обговорення теми, вводити у наступну вправу тощо.

Тренінг надає можливість донести до свідомості присутніх на ньому досить складні проблеми та поняття, зробити процес навчання цікавим і корисним для людини. Для цього необхідно максимально допомогти групі зрозуміти, осягнути нові, можливо, незвичні (навіть неприйнятні для декого) погляди на проблему та шляхи її подолання. При цьому деякі учасники чи навіть вся група можуть не тільки не сприймати, а й блокувати хід тренінгу. Що ж робити?

Звичайно, тренер може шляхом ігнорування неприпустимої пропозиції учасника чи то блокуючи дії групи, чи то через не- вербальні скептичні реакції на висловлені некоректні або стереотипні думки тактовно показувати групі «що є добре, а що — ні». Але... Сповідування нами теорії ненасильства, сама методика тренінгу, яку ми тут пропонуємо, має на увазі повагу до права людини мати іншу думку. Отже, наше завдання як навчаючих полягає в тому, щоб «розблокувати» людину, яка негатив-но сприймає нову інформацію чи погляд, пропонуючи «супротивнику» стати дійовою особою процесу навчання. Яким чином це зробити? Перетворити цих людей, залучивши їх до співробітництва! Якщо людина активно втручається і висловлює свою незгоду (звичайно, коли це не зневажливо, «через губу») то конструктивно розглядати таку поведінку як демонстрацію того, що ця людина ХОЧЕ, щоб її переконали. Тому замість того, щоб відштовхнути цю людину, потрібно спробувати перетягнути її на свій бік. Наслідком вашої праці може бути і створення доброзичливої атмосфери в групі, і ефективна зміна поглядів конкретної людини. Шляхи досягнення цього:


  • Ніколи не сперечайтеся з людиною, яка Вам опонує!

  • Обов’язково вирахуйте ім’я цієї особи — і частіше звертайтеся до неї, обов’язково називаючи на ім’я.

  • Запам’ятовуйте висловлювання даної особи і використовуйте їх (іноді тонко переформульовуючи) для підтвердження свого твердження.

  • Демонструйте активну згоду та підтримку тим висловлюванням, що бодай трохи є у руслі вашої пропозиції.

  • Ніколи не дозволяйте втягнути себе в дебати. Відразу звертайтеся до групи з пропозицією дати свій погляд на ви-словлювання чи бачення.

Варто пам’ятати: якщо люди щойно відвідали тренінг, це не гарантує, що вони чогось навчилися. Аби це сталося, учасники заняття мають бути переконані, що їм вигідно набувати цих знань. Все, чим люди зацікавляться та побажають знати, вони повинні вивчити самостійно. Тому слід подбати, аби програма була цікавою, відповідала потребам присутніх та включала якомога більше самостійної роботи.

Не варто побиватися, коли не всі тренінги будуть рівноцінно успішними. При однакових вправах і однаковій віддачі навчаю-чих, різні групи дадуть різні результати. Отже, запам’ятаймо, місія тренінгів з основ конфліктології — це посіяти правильні зерна, а який врожай будуть збирати самі учасники, то вже їхній вибір. Ви відповідаєте тільки за самих себе і свою поведінку, за своє тренерське вміння та здібності, за дотримання ідеалів не- насильства та рівності людей, незалежно від їхньої статі, здоров’я, віку, національності, шлюбного чи майнового статусу тощо.

У своїй тренерській роботі враховуйте, що пропозиції щодо подання матеріалу у цьому виданні не є догмою, а тільки під-казкою досвідченого тренера, як можна нестандартно і з максимальним ефектом донести матеріал до слухачів та слухачок. Користуючись різноманітними методичними прийомами, ви можете модифікувати та видозмінювати ці вправи, моделювати свої. Головним принципом вашої творчості та практичної роботи мають бути повага й увага до людини та уникнення авторитарних методів.

Адже не можна насильницькими методами навчати тому, як досягти зменшення конфліктів та їх мирного розв’язання.


Джерело: Безпальча Руслана технологія попередження конфліктівю – К.: Главник,2007. – 128с.



База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка