Тези доповідей ІV студентських читань



Сторінка1/13
Дата конвертації29.12.2016
Розмір1.6 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   13
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Полтавський національний педагогічний університет

імені В. Г. Короленка

Кафедра загального і слов’янського мовознавства

та іноземних мов

ТЕЗИ ДОПОВІДЕЙ
ІV СТУДЕНТСЬКИХ ЧИТАНЬ

PASSUS IN SCIENCIAM”


19 квітня 2011 року


Полтава – 2011
Passus in scienciam : тези доповідей IV студентських читань (Полтава, 19 квіт. 2011 р.) / Полтавський нац. пед. ун-т. ім. В. Г. Короленка ; відп. ред. Король Л. Л., Черчата Л. М. – Полтава : ПНПУ, 2011. – 176 с.
Збірник містить тези доповідей учасників четвертих студентських читань “Passus in scienciam”, проведених кафедрою загального і слов’янського мовознавства та іноземних мов Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка.

Пропонується науковцям, магістрантам, студентам, педагогам-практикам.


Редакційна колегія:
к. філол. н., доц. Вишня Н. Г.

к. педаг. н., доц.  Король Л. Л. 

ст. викл. Черчата Л. М. 

викл. Шевченко О. М.
Рецензенти:

к. іст. н., доц. Кононенко В. В. 

к. філол. н., доц. Парій А. В.
Друкується за ухвалою вченої ради Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка (протокол № від 26 травня 2011 року).

Тези доповідей друкуються в редакції авторів. За грамотність, достовірність викладених фактів, за коректність цитування джерел та покликань на них, написання власних імен, географічних назв тощо відповідальність покладається на авторів.

© Колектив авторів, 2011



ЗМІСТ

Абасова Ельміра ВИЩА ОСВІТА В ІТАЛІЇ …………….…..……..8

Алифірова Лілія SOCIAL EFFICACY OF ART …………….…..……..9

Базилевич Ольга LEADER AS PROFESSION ……………….……..11

Баришева Валерія ARCHETYPING MODES OF PETRYKIVSKY ORNAMENTAL PAINTING ………………………………………....13

Бондаренко Ілона ECOLOGICAL CULTURE OF SCHOOL STUDENTS: ASPECTS OF FORMATION ………….……….….………………... 15

Борщенко Ірина THE POINT OF THE FENOMENON ON INTERNET DEPENDENCE AND ITS SYMPTOMS ………….…..……....16

Варич Володимир SYMMETRIC REDUCTION OF MONGE-AMPERE EQUATION ……………….……………..……………………...……..18

Вітів Тетяна ХУДОЖНІЙ ПЕРЕКЛАД І МІЖКУЛЬТУРНА КОМУНІКАЦІЯ ……………………………………………………….…...21

Георгієва Альбіна ІДІОМИ В АНГЛІЙСЬКІЙ МОВІ …..….…..…23

Глебездін Максим THE COUNCIL OF LOGISTICS MANAGEMENT (CLM) ………………………………………………….….….…..26

Гожа Євгенія THEORETICAL BASES OF TEACHER CREATIVITY ……………………………………………………..…….……......…….28

Грінько Любов ВИДИ ОРФОГРАФІЧНИХ ВПРАВ НА УРОКАХ РІДНОЇ МОВИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ ……………………..…….…..31

Гуріна Катерина СОЦІАЛЬНА РОБОТА В АВСТРАЛІЇ ……..….…33

Даллакян Неля THE ESSENCE OF ORNAMENT’S SIGN SYSTEM IN THE WORLD ARTISTIC CULTURE ………………………….…....35

Демчик Лілія, Солодовник Юлія ПРО ДЕЯКІ ПРИЧИНИ ПОЯВИ АНГЛІЦИЗМІВ В УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ ………………..……37

Дереча Максим DISTANCE LEARNING IN THE WORLD AND ITS PERSPECTIVES IN UKRAINE ………………….……....……40

Докукіна Марія PARADOXES OF LEADERSHIP ……………….….…42

Жамардій Валерій MAN AS A PROJEKT OF A SELF-CONTROLED SYSTEM ……………………….…………………….…………….44

Захарченко Богдана REFLECTIONS ON YOUTH SUB-CULTURES…..47

Зелененко Анна ДО ПИТАННЯ ПРО КОМП’ЮТЕРННИЙ СЛЕНГ ……………………………………………..………………..……..50

Ісіченко Ігор THE CYRIL-METHODIUS PARADIGMS OF SELF-IDENTIFICATION OF UKRAINIAN CULTURE ………..…..52

Канівець Вікторія ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛІВ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В КАНАДІ ….…………………………………………………..…….54

Кеян Марина SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL FACTORS OF CONFLICTS IN ACADEMIC GROUPS OF UNIVERSITY STUDEN….....55

Клименко Богдан ECOLOGICAL PROBLEMS OF AUSTRALIA …..58

Климко Анна PRIMARY SCHOOL AGE AND FEATURES OF ECOLOGICAL CULTURE …………………..……………………..61

Коваленко Ірина DETERMINATION OF THE CONCENTRATION OF CHITOSAN IN ITS ACIDIC SOLUTIONS ……...…..…………..63

Коваленко Юлія COMMUNICATION AS A DRIVING FORCE OF EFFECTIVE PROFESSIONAL ACTIVITY OF EDUCATIONAL MANAGER ………………………………………………..…………..64

Кононенко Тетяна, Криворотько Яна ОКСФОРД: КОЛИСКА АКАДЕМІЧНИХ ТРАДИЦІЙ ………..………………..………………66

Король Лариса, Пальона Яна COACHING IN MODERN LANGUAGE LEARNING …………………….…………………………………...…69

Костецький Євгеній DEVELOPMENT OF “BIBLIOMIST” PROGRAM IN UKRAINE ……………………………………..……………72

Крюкова Марина MATHEMATICS SCHOOLCHILDREN AND DIDACTIC GAMES AS A MEANS OF THEIR ABILITIES AND PRACTICAL SKILLS FORMATION …………….………………..……….…73

Курилко Аліна DECORATIVE POLYPODIOPHYTA …………….75

Мальцева Олена І-CONCEPTІON AS THE OPTІMUM WAY OUT OF CONFLІCT SІTUATІONS ………………………..……………......77

Медяник Людмила MULTIMEDIA TECHNOLOGIES AND SYSTEM OF INTERACTIVE ANSWERS “SENTEO” IN FOREIGN LANGUAGES TEACHING AT THE POLTAVA COOPERATIVE COLLEGE …..…………..…….…………………………...……………...…80

Мірошник Тетяна THEORETICAL ASPECTS OF PEDAGOGICAL CONFLICTS …………………….…………………………..……….…81

Мірчук Віта MANAGEMENT CULTURE AS A PART OF PROFESSIONAL CULTURE …………………………...……...……...…….…85

Москаленко Юлія BILL GATES: PAGES OF BIOGRAPHY …..87

Нестеренко Тетяна ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛІВ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ В УКРАЇНІ ……………………………….90

Нонка Ірина ABOUT THE HISTORY OF MATHEMATICAL ANALYSIS ………………………………………………………………....….92

Олейникова Ольга IDEOLOGICAL-AESTHETIC ORIGINALITY OF FAIRY-TALES BY OSCAR WILDE …………………………….…94

Олефір Юлія INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNO­LOGIES IN SCHOOL MANAGEMENT ACTIVITY ……….…...97

Орлова Анастасія REFORMING THE EMPLOYEES RETIREMENT SYSTEM IN UKRAINE ………..…………………………….…99

Пазяк Вікторія INDIVIDUALITY OF MANAGER IN CORRELATION OF MANAGEMENT STYLES ………...…………………………..…101

Пархомчук Софія Physical and chemical properties of mineral oils ……………………..……..……..…………….103

Петренко Олександра TOLERANCE FEATURES IN STUDENT SURROUNDING …………..……..……………………………………..…104

Пилипенко Наталія PEDAGOGICAL CULTURE OF TEACHER AS GUARANTEE OF FAIR BIHAVIOUR …....……..……………….…108

Плюйко Антоніна ІНТЕРНЕТ ЯК СУЧАСНИЙ ЗАСІБ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ….....…..……………………………………....110

Прудка Ірина Methods OF teaching “electrodynamics” in senior school ….....………….…..………….……………….113

Радченко Олександр A GENERIC CLASSIFICATION OF THE QUATION OF FILTRATION …......…..…………...……………..…115

Рассаднєва Катерина, Черчата Лідія ESSAY WRITING AS AN EFFECTIVE EXERCISE IN COMMUNICATION ………..…...............117

Рева Олександра ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА СИСТЕМИ ВИХОВНОЇ РОБОТИ В СЕРЕДНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ …………………………………………...….…120

Редчук Юрій DEVELOPMENT OF UKRAINIAN CULT ARCHITECTURE …..…….……………………………..……………………...….…122

Саєнко Роман KINETIC COMPENSATORY EFFECT IN ONE-ATOM SPIRIT ………………………………….…..……………….….125

Свиридюк Олександра RUSYNS AS AN ETHNIC GROUP …127

Сень Юлія СИСТЕМА ОСВІТИ ОКРЕМИХ ПРОВІНЦІЙ КАНАДИ ..……………………………………………..……………………130

Середа Лада To the NOTION of spirituality ………..…132

Татушенко Марина Т MAGNETIC ANISOTROPY ….…….…136

Твердохліб Андрій DRAMA OF UKRAINIAN ORTHODOX IDENTITY: BETWEEN ALTERNATIVES AND PARODY ………………….…138

Тищенко Олена CONSEQUENCES OF COMPUTER TECHNOLOGIES: SOCIAL AND PEDAGOGICAL ASPEСT ……...…………..…145

Трипуз Лариса PREREQUISITES PROJECT METHOD IN TEACHING MATHEMATICS ………………….……..…………..………..…147

Тур Максим TRAINING DOGS AS A WAY OF THEIR RELEVANT CONDUCT ……………………..……………………….…….….…149

Федій Тетяна EXPERIMENTAL RESEARCH ACTIVITY IN NATURE …………………………..………………………………….….…151

Федорина Світлана THE COMPUTATION OF SPURIOUS MOLAR COMPRESSIBILITY OF WATER SOLUTIONS OF CALCIUM NITRATE …………………………..…………………………...…153

Фісенко Віка MANAGEMENT PLANNING ACTIVITY FOR EQUIPPING PAVLENKIVSKIY PARK WITH MODERN AMENITIES .....155

Шаповал Леся Forming cognitive interest OF chemistry-MAJOR students in profession-oriented education .................................................................................................................157

Шаповалова Даря PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF ADOLESCENT CONFLIST BEHAVIOR ..……….…….…..………….159

Шараз Світлана GAME ACTIVITY: A TOOL OF SENIOR PUPILS’ CREATIVE THINKING DEVELOPMENT ..….….……….……162

Шкурат Оксана КРАЄЗНАВСТВО У ВИМІРІ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМУНІКАЦІЇ ..…………………………..….……..…….……163

Ярамішян Руслан RESEARCH OF THE DIELECTRIC PARAMETERS OF BLOOD ..………………………………………………….….…..167

Віта Яцун COACHING AS A WAY OF IMPROVEMENT OF MANAGEMENT ..………………………………………………...….…..169

Ельміра Абасова

ВИЩА ОСВІТА В ІТАЛІЇ

Вища освіта Італії має університетський і малий неуніверситетський сектори. Університети з навчальними та науковими програмами перебувають під управлінням Міністерства університетів і науково-технологічних досліджень, завдання якого:



  • планувати і здійснювати розвиток наукових досліджень;

  • складати трирічні плани розвитку університетів;

  • розподіляти кошти між закладами;

  • координувати участь Італії у міжнародних програмах.

Усього в Італії налічується 65 закладів університетського рівня (державних і “вільних”, що самоуправляються, але мають офіційне визнання і дипломи, працюють за програмами державних й інспектуються Міністерством освіти). Розподіл ВЗО такий; 45 державних університетів, 3 політехніки (Bari, Milan, Turin), 5 вільних (приватних): Univ.Cattolica del Sacro Cuore (Мілан), Univ. Commerciale Baccani (Мілан), Univ. Internationale degli Studi Sociali (Рим), Libera Univ. “Maria S.S.Assunta (Рим), Univ. di Urbino, 3 державних університетських інститути: Inst.Universitario Navale (Неаполь), Inst.Univ. Orientale (Неаполь), Inst.Univ.di Architettura (Венеція), 4 вільних університетських інститути: Instituto UniversitarioC.Cattaneo” (Castellanza); Inst.Univ. di Lingue Moderne (Мілан), Inst.Univ. di MagisteroS.Orsola? (Неаполь), Inst.Univ. Campus bio-medico (Рим), 2 університети для іноземців: Perugia, Siena, 3 Вищих школи: Scuole Noramle Superiore (Піза), Sc. di Studi Universitari e di PerfezionamentoS. Anna (Піза), Sc.Internazionale (Superiore di Studi Avanzati (Трієст).

Вступ визначається наявністю атестату (бакалаврату) за середню школу (Maturita exam). Решта попередніх умов залежить від вибору навчального курсу. Університети вільні у встановленні вимог та кількості місць для вступників. Чимало проводять вступний іспит і додають аналіз оцінок шкільного атестату. Хоч більшість курсів відкриті для всіх, частина (медицина, стоматологія) мають визначену або змінну від року до року кількість вакантних місць. Вступ на лімітовані спеціальності здійснюється лише за результатами екзаменів. Обмеження місць існує і в приватних університетах.

Доступ на старших курсах до диплома спеціалізації також через конкурсні екзамени (усний і письмовий тест з оцінюванням досягнутої кваліфікації). Кандидати допускаються до навчання за отриманим після екзаменів кваліфікаційним списком. Прийом на докторські заняття також провадиться за результатами конкурсних іспитів (письмовий чи усний тест). Іспити організовуються на національному рівні; кожен курс (програма) має визначену кількість місць. Навчальний рік на багатьох факультетах поділяється на два семестри.

Програми, як правило, поділяються на окремі курси (дисципліни) з усними екзаменами після завершення. Кожен навчальний рік закінчується певною кількістю екзаменів. Прохідні бали лежать між 18/30 і 30/30, до останніх може додаватися lode (cum laude). Шкала складається з 30 балів, бо екзаменаційна комісія включає три особи, кожен з яких може поставити максимум 10 балів, а lode (cum laude) додається за умови повної одностайності). Кількість щорічних екзаменів залежить від факультету. Є також список необхідних предметів та іспитів, частина яких складається за вибором самого студента і затверджується Consiglio di Laurea. На закінчення студій студент повинен скласти заключний іспит з назвою esame di laurea у вигляді письмових тез чи проекту (tesi di laurea), які захищаються перед групою 11 викладачів (тому загальна оцінка може сягти 110). За наслідками обговорення під час захисту може бути додане lode.

Для доступу до навчання наприкінці попереднього року складаються екзамени з теорії й практики обраної дисципліни (спеціалізації). Заключний іспит включає письмові тези з одного чи кількох дисциплін. Для отримання дозволу на продовження навчання аспіранти на докторських студіях повинні щороку звітувати про виконане завдання. По закінченню вони захищають дисертацію перед національною комісією.

ЛІТЕРАТУРА

1. Васильев А. Университеты Италии / А. Васильев // Квант. – 2005. – № 2. – С. 10–18.

2. Гордієнко Т. Вища освіта по-італійськи / Т. Гордієнко // Куди піти навчатись. – 2006. – №2. – С. 80–81.



Лілія Алифірова

SOCIAL EFFICACY OF ART

The problem of artistic influence on the person in the main is not new to science. Processes of rapid social changes contributed to re-evaluate social efficiency of art. Ancient authors talked about art as about method of social education. Medieval thinkers emphasized the religious role of art. Renaissance scientists said that the art was necessary for harmonious development of personality. Representatives of the Enlightenment highlighted more educational as well as social and mobilization functions of art. Representatives of classical German aesthetics determined art as a force in fight for freedom [1].

According to G. Plekhanov, social awareness depends on social life. It means that art expresses mood, desires and goals of society.

In the first half of the nineteenth century L. Memford introduced a formula of social and artistic connections: if society is healthy – artist makes this health stronger, but if society is sick – artist reinforces social illnesses. But this thesis as we treat it simplified the problem and therefore is incorrect [3].

The simplest device of artistic influence on personality looks like this: impression – association – action. Such simple techniques are used in advertising for changing tastes of a person. Art uses the same way to influence upon the society [2].

Art uses some figures for control public opinion. For example, ideas from science fiction often became a reality. Some groups of artists consciously tried to shape public opinion. They thought that their work was the best form promotion for public ideas. Society always wishes art to serve the public interest (military marches, churches, agitation posters, advertise). This stresses on social converting function as primary function of art. Art can make uncontrolled influence on people. Art is an instrument for increasing the efficiency of work in the developing countries.

Scientists from the USA, Japan and France explore art as a tool for developing creative potential of people. This can be illustrated by the information on organization of special experiments: during ten months a group of administrators study according to a special humanitarian program (they read books, attend theaters, museums, exhibitions, concerts, etc.). They do not work during the study period. After such training the professional activity grows, administrators solve problems demonstrating creative way of thinking. The United States of America have special courses of creativity. People under experiment study art at the courses. France organizes similar training for main managers. Managers acquire the skills of harmonious professional relationships at the courses of art. In Japan all enterprise personnel goes to such training. Training manager Professor B. Lyussato said that people of high cultural level would never behave in the immoral way.

The analysis of the read literary sources on the problem made it possible for us to conclude that people should never economize on art and on education because art and education have saved civilization from disaster and savagery for many times.

REFERENCES

1. Искусство и культура // Онлайн Энциклопедия Кругосвет [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.krugosvet.ru/. – Загол. з екрану..

2. Обзорная лекция по социологии искусства [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.dkmedia.com/soc/art.htm. – Загол. з екрану..

3. Социология искусства // Энциклопедия современной эзотерики [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ariom.ru/wiki/ SociologijaIskusstva. – Загол. з екрану..


Ольга Базилевич

LEADER AS PROFESSION

Analyzing leadership from the scientific point of view, it is worth to say that effective leadership is pledge of successful organization of either production process or collective entertainment.

Leadership problems are in key position for reaching organization efficiency. On the one hand, leadership is regarded as certain set of features, which are inherited by those people who influence on others successfully. On the other hand, leadership is the process of unforced influence in the direction of reaching organizational aims [1]. It is necessary to supply the realization of all control functions.

Lack of well-educated managers, real leaders, is one of the questions, the decision of which as scientists hope could result in successful mastering modern household technologies, civilized norms of economy mechanism. Nowadays we live under different economic, social and psychological conditions. That is why we need such features as business undertaking, initiative, disposition to wise risk.

It is possible to learn leadership. We should admit that almost three fourths of American companies annually send their subordinates to courses of manager training. Psychologists and anthropologists shoot films about managers to be in work, watch and study carefully those people who work next to future leaders, members of referent groups, their chiefs and give recommendations for those who are going to become leaders [3].

We are able to master skills, methods, ways of business negotiation easily and quickly. We can also master theories, strategies and tactics of leadership all that is taught during brief courses in business schools. But it is impossible to get feeling, intuition, emotions, penetration, art of prevision, ability for sympathy, euphoria of passion which are characteristic for leaders.

The main problem is that there is no professional who can make you a leader at once. People are not born leaders they learn to be them. This is a long process that runs in such a way:


  • Genetic skills and experience of the first life years make a set of conditions for leadership;

  • The education which pays much attention to the humanities creates a wide base of knowledge;

  • The experience gives wisdom that appears as a result in practical applications of knowledge;

  • The professional preparing gives the brightness of behavior in certain situations, e.g. business conversations.

If you feel lack of any feature that does not mean you to be a bad manager. When we are talking about managing process, we should remember that the person at all plays; important role but not her/his separate features. The authority of a manager is supported by his not only professional knowledge, but personal traits, behavior, attitude to subordinates, culture of business relations. The tendency, connected with social development, influences on managers. They should know that way the requests they would face with in future.

Nowadays we need free, responsible, self-conscious people. The pattern of a perfect personality of leader consists of well-known universal values: these are steadiness, balance and self-control, strategy of life building. Moreover, this presupposes constant movement in the direction of new, difficult plans realization; availability of skills to mobilize for the sake of solving difficulties, to foreseen results of own deeds; frankness, desire to be objective and able to make decisions. The country is interested in managers who can see and solve problems creatively, flexibly adapt to possible changes in life, have knowledge in basis of market economy, marketing, management and are good professionals. Education of modern leader is a term of preparing young generation for managing own life and strengthening Ukraine.

REFERENCES


  1. Войцехова А. І. Виховуємо лідерів. Програма спецкурсу “Розвиток комунікативних та організаторських здібностей” / А. І. Войцехова // Психологічна газета. – 2006. – № 15. – С. 3–6.

  2. Тетенко В. Навіщо лідеру авторитет, якщо є сила та влада?/ В. Тетенко // Психолог: Додаток до газ. “Шкільний світ”. – 2006. – № 14. – С. 31–32.

  3. Шахмалов Ф. И. Американский менеджмент. Теория и практика / Ф. И. Шахмалов. – М. : Наука, 1993. – 177 с.


Валерія Баришева

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   13


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка