Тема. Як розділити радість і печаль іншої людини. Що таке милосердя. Кого називають альтруїстом, а кого егоїстом. Як співчувати й проявляти милосердя словом і ділом



Дата конвертації23.11.2016
Розмір58.6 Kb.
Урок 21.

Тема. Як розділити радість і печаль іншої людини. Що таке милосердя. Кого називають альтруїстом, а кого – егоїстом. Як співчувати й проявляти милосердя словом і ділом.

Мета: допомогти дітям зрозуміти поняття «альтруїзм», «егоїзм», «милосердя»; вчити учнів виявляти милосердя на ділі, умінню розпізнавати прояви егоїзму у власній поведінці і позбавлятися їх; виховувати в школярів бажання бути альтруїстами.

Епіграф.

Треба, щоб за дверима кожної задоволеної, щасливої людини стояв хто-небудь з молотком і постійно нагадував би стуком, що є нещасні.

А.П.Чехов

Щоб добре жилося серед людей, не треба жити для себе.

Стендаль

Обладнання: Данилевська О.М. Пометун О.І. Етика. Підручник для 6 кл. загальноосв. навч. закл.; репродукція картини Т.Г.Шевченка «Байгуші»; картки із завданнями для роботи в парах та групах.

Тип уроку: комбінований.

Зміст роботи.

І. Коротке узагальнення вивченого на попередньому уроці.

  • Гра «Так» чи «Ні». Вчитель висловлює певну думку, а діти – погоджуються з нею чи заперечують її.

1. Нетерпимість – це поблажливе, терпиме ставлення до чиїхось думок, поглядів, відчуттів. (Ні.).

2. Повага – це почуття, ставлення до когось, яке ґрунтується на визнанні його гідності, чеснот, заслуг; вияв такого почуття. (Так.).

3. Толерантність – це небажання, невміння терпіти один одного. (Ні.).

4. Повага та гідність глибоко пов’язані між собою. (Так.).



  • Слово вчителя.

Напевно, діти, ви погодитесь зі мною в тому, наскільки важливо бути толерантним у ставленні до інших людей, не забувати про повагу до честі і гідності кожного, хто поруч з нами. Адже ці якості допомагають нам уникати конфліктів, суперечок, образ, жити в мирі з усіма. Не менш важливим для людей є також і виявлення милосердя до кожного, хто його потребує. Саме про це піде мова на сьогоднішньому уроці.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  • «Мікрофон». Милосердя – це … .

  • Виконання завдання 1 підручника (стор.113).

  • Словникова робота. Пояснення вчителя.

Милосердядіяльне прагнення допомогти кожному, хто того потребує.

Співчуття – чуйне ставлення до чужого горя, біди, страждань, переживань.

Людяність – щире, доброзичливе ставлення до інших, уважність до чужих потреб.

Чуйність – уважне та сердечне ставлення до оточуючих.

  • Робота в парах. Засвоєння нового матеріалу про альтруїзм та егоїзм за допомогою прийому «Розширена лекція».

    Завдання для роботи в парах.

    Опрацювати теоретичний матеріал підручника (стор.116), підготувати за його змістом запитання для своїх однокласників; водночас бути готовими дати відповіді на запитання, складені вашими товаришами.

  • Презентація учнями результатів роботи в парах. Коментар учителя щодо кожної ситуації.

  • Слово вчителя.

Зараз у вас, діти, є можливість на практиці показати свої знання, здобуті на уроці. Коли ви будете виконувати поставлені завдання, не забувайте про те, що в житті ви можете опинитися в подібних ситуаціях і вам потрібно буде робити вибір.

  • Робота в групах.

(Під час презентації результатів роботи груп потрібно обов’язково звернути увагу на те, що відчували діти в тій чи іншій ролі, хотіли б вони опинитися в подібній ситуації в реальному житті чи ні і чому).

Завдання для роботи в групах.

1. Інсценізувати дану ситуацію і визначити, проявили її герої милосердя чи ні. Якщо ні, то сказати, як потрібно було б учинити згідно з моральними правилами.



Одного разу Ігор, Богдан, Максим, Іринка та Оксанка, які товаришували, вирішили піти в ліс по гриби. По дорозі вони домовилися не відходити далеко один від одного і час від часу перегукуватися. Спочатку так і було. Але через деякий час діти помітили, що не озивається Ігор. Грибів було дуже багато, але дівчатка та хлопчики вирішили знайти свого товариша. Вони довго блукали, шукаючи Ігоря і гукаючи його ,і їхні спільні старання увінчалися успіхом. Радості всіх дітей не було меж.

2. Інсценізувати дану ситуацію і визначити, проявили її герої милосердя чи ні. Якщо ні, то сказати, як потрібно було б учинити згідно з моральними правилами.



Як тільки вдарив перший морозець, хлопці, незважаючи на заборону вчительки та батьків, вирішили піти посковзатися на ставку. Але найперша спроба виявилася невдалою: Сергійко опинився у воді. Хлопці, не довго думаючи, кинулись йому на допомогу. Через деякий час усі п’ятеро, мокрі, винуваті, але й щасливі, постали перед своїми батьками.

3. Інсценізувати дану ситуацію і визначити, проявили її герої милосердя чи ні. Якщо ні, то сказати, як потрібно було б учинити згідно з моральними правилами.



Юля їхала в гості до бабусі в село, зручно всівшись заздалегідь на передньому сидінні. Через кілька хвилин маршрутний автобус був переповнений. Зайшли переважно старші люди. Але Юля відвернулась до вікна, нібито спостерігаючи за чимось цікавим, і не збиралась вставати. Останньою ледь зайшла старенька бабуся і благальними очима дивилася на пасажирів. Ніхто не поспішав поступитися їй місцем, а Юля зі злістю ще й сказала: «Вдома вже треба сидіти, а не десь їздити».

4. Інсценізувати дану ситуацію і визначити, проявили її герої милосердя чи ні. Якщо ні, то сказати, як потрібно було б учинити згідно з моральними правилами.

До Василька в класі ставилися зневажливо, хоча хлопчик мав лагідну вдачу, всім допомагав, старався ніколи нікого не ображати. Але діти вважали себе кращими за нього.

Того дня Вася мав чергувати в класі. На великій перерві він зробив вологе прибирання, а на останньому уроці йому занедобрилось. Після уроків він просив дітей, щоб хто-небудь почергував за нього, але ніхто не захотів і слухати: всі, сміючись, пішли додому. Василько з останніх сил виконав необхідну роботу. Наступного дня він у школу не прийшов, бо захворів.

5. Інсценізувати дану ситуацію і визначити, проявили її герої милосердя чи ні. Якщо ні, то сказати, як потрібно було б учинити згідно з моральними правилами.

Іванка, Оля та Іринка поверталися додому зі школи. Вони несли свої важкі портфелі, мріючи про відпочинок. Коли школярки проходили повз продовольчий магазин, звідти вийшла бабуся, несучи сумку з продуктами. Немічна старенька ледве переставляла ноги. Дівчатка пройнялися співчуттям до неї і, забувши про втому, запропонували бабусі свою допомогу: Іванка понесла сумку, а Оля з Іринкою підтримували свою супутницю під руки, щоб їй легше було йти. Бабуся щиро дякувала юним помічницям.

  • Презентація результатів роботи в групах. Коментар учителя.

  • Закріплення вивченого на уроці.

Створити асоціативний ряд зі словами співчуття, милосердя, аргументувати підібрані поняття.

С – стриманість М – милість

П – прощення И – істина

І – ініціативність Л – любов

В – вірність О – опіка

Ччуйність С – співчуття

У – увага Е – емпатія (вміння співпереживати)

Т – турбота Р – розуміння

Т – терпіння Д – доброта, дія

Я – ясність Яякість

  • Заключне слово вчителя.

А зараз звернемося до епіграфа. Як ви вважаєте, що мав на увазі А.П.Чехов, пишучи ці слова: «Треба, щоб за дверима кожної задоволеної, щасливої людини стояв хто-небудь з молотком і постійно нагадував би стуком, що є нещасні»? (Міркування дітей та коментар учителя. Зокрема: ці слова можна розуміти ще і в переносному значенні, адже дверима може бути серце людини, в яке стукає сумління. І важливо навчитися чути голос своєї совісті, щоб не стати байдужим до людської біди).

    Я дуже рада, діти, що ви так добре працювали на сьогоднішньому уроці, що знаєте, як проявляти співчуття, милосердя, як плекати в душі інші моральні цінності. Але мені хотілося б вам нагадати те, що ми не раз зауважували: це потрібно не тільки знати, а й виконувати. Постарайтеся саме так чинити у своєму житті. Це підтверджує відомий французький письменник першої половини ХІХ ст. Стендаль: «Щоб добре жилося серед людей, не треба жити для себе».( Вчитель знову звертає увагу дітей на епіграф). З цими словами переплітається і сказане поетом:

Лікуймо наші зболені серця,

Лікуймо наші душі зачерствілі,

Несімо правди непогасний стяг,

І кривда в нашу долю не поцілить.

Є ще насіння від недуг людських,

Джерела віднайдімо лиш цілющі.

Мов подорожником, торкнімося до них,

Й добром розквітнуть, просвітліють душі.

Скропімо серце, щире, нечерстве,

Людського милосердя еліксиром.

Воно, хоч кволе, знову оживе,

У справедливість, людяність повірить.

П. Рачок.

ІІІ. Домашнє завдання. Виконати завдання 2, 3 підручника (стор.118-119).







База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка