Тема. І. Франко. Короткі відомості про письменника. Історична правда та художній вимисел: постать українського мислителя ХVІІ століття. Художній образ у творі «Іван Вишенський»



Скачати 35.16 Kb.
Дата конвертації05.03.2017
Розмір35.16 Kb.



Іван Франко. Поема « Іван Вишенський»


8 клас

Українська література

Тема. І. Франко. Короткі відомості про письменника. Історична правда та художній вимисел: постать українського мислителя ХVІІ століття. Художній образ у творі «Іван Вишенський».

Мета:

- поглибити знання про життя та творчість Івана Франка;

- порівняти факти з життя визначного українського мислителя, полеміста Івана Вишенського та художній вимисел І. Франка;

- на основі порівняння зрозуміти суть світогляду та вчинків ліричного героя;

- удосконалювати вміння осмислювати й оцінювати життєві факти, обстоювати власні погляди.

- виховувати любов до книги, прагнення до самоосвіти, патріотизм.

Обладнання:


  • В.І. Цимбалюк.. Українська література: підручн. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Освіта, 2008. – 336 с.

  • презентація – 18 слайдів (ілюстративний матеріал).

  • портрети і твори Івана Франка та Івана Вишенського;


Хід уроку

І. Оголошення теми й мети уроку. Слайд № 1-2.

Вступне слово вчителя.

Іван Франко… Це славне ім’я стоїть поряд з іменем Шевченка. Слайд № 3.

Геніальний письменник у своїй творчості постійно порушував актуальні питання українського супільного життя, підносив на п’єдестал тих, хто обстоював народні інтереси, вмів об’єднувати людей, запалювати їхні серця світлом віри у своє призначення на землі. Слайд № 4-5.

До цих постатей в українській історії належить також пристрастний оборонець поневоленого люду Іван Вишенський. Про нього сьогодні йтиметься на уроці.

Слайд № 6.

Ваше завдання – опрацювати тему й осмислити основний зміст твору.



ІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Міні-лекція вчителя з елементами бесіди.

- Пригадайте, що ви знаєте про І.Я. Франка (де народився поет, в які часи, яку отримав освіту, що написав) Слайд № 7-12.

- Іван Франко звернувся до жанру історичної поеми.



2. Робота з літературознавчим словником. Слайд № 13.

3. Повідомлення учня про І. Вишенського.

І. Вишенський (1545 (1550) – 1620) народився в містечку Судова Вишня (нині Львівька область). Жив у той складний період, коли по об’єднанні Литви і Польщі в одну державу – Річ Посполиту – Правобережна й частина Лівобережної України опинилися в Королівстві Польському. Після впровадження кріпаччини почалося зневажання всього, що було дороге українському народові, - мови, культури, віри та звичаїв. Вишенський жив у зрілому віці у різних містах Галичини, Поділля, Волині.

Слайд № 14.

Дав та не дотримав слова і заговорив, бо відчув нестерпну тугу за покинутим краєм. Він писав полум'яні листи й твори, що звинувачували польсько-шляхетську агресію, і надсилав в Україну. На прохання друзів і однодумців прибуває в Україну, але через два роки повертається на Афон, наказує замурувати себе в кам’яній печері. У 20-х роках XVІІ ст. в голоді, молінні й роздумах помер цей аскет, письменник і політичний борець.

Слайд № 15.

4. Складання плану сюжету поеми та виразне читання уривків з твору.

Словникова робота. Слайд № 16.

Орієнтовний план

1. Опис гори Афон (зачитування уривків з першого розділу).

2. Життя аскетів-самітників (уривок від слів «Глянь, у скелях височенних» - три строфи).

3. Церковний хід до печери (від слів «Йдуть монахи бородаті» - три строфи).

4. Розмова ігумена зі старцем Іваном (діалог).

5. Роздуми самітника про образ земного життя.

6. Зустріч з павуком.

7. Муки сумнівів.

8. Пелюстки вишневого цвіту (від слів «Цвіт вишневий – тут - в тих скелях!» до – «…та не легко ж і мені.»).

9. Козацькі барки на горизонті.

10. Лист з України (починаючи від слів «повернити на Вкраїну» і до кінця розділу)

11. Вагання І. Вишенського.

12. «Золотистий шлях» (кілька прикінцевих строф - три останні).

5. Бесіда за змістом поеми.

- Чому пречудовий куточок, де знаходиться Афонська гора, - «сумна тюрма для душ»?

- Що означає нести хрест березовий?

- Про що так настирливо допитується у старця ігумен?

- Які два почуття викликало в душі старця снування павуком сітки?Що перемогло?

- Чим стали для І. Вишенського вишневі пелюстки, занесені вітром у печеру? Яку роль у його виборі вони відіграли?

- Чому саме цьому немічному сивому чоловікові братчики пропонують роль стерника?

- Яке почуття переважило другого дня?



ІІІ. Підсумок уроку.

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон». Слайд № 17.

ІV. Домашнє завдання.

Підготуватися до дискусії на тему: «Поведінка та моральний вибір

І. Вишенського». Скласти план характеристики образу І. Вишенського.

Слайд № 18.






База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка