Система уроків з правознавства Твої орієнтири в адміністративному та кримінальному праві Передмова



Скачати 469.31 Kb.
Сторінка1/4
Дата конвертації01.12.2016
Розмір469.31 Kb.
  1   2   3   4


Система уроків з правознавства

Твої орієнтири
в адміністративному та кримінальному праві




Передмова

Особливістю сучасного розвитку методичної науки є актуалізація, пошук нових підходів щодо навчально-виховного процесу, які б надавали приорітет особистісно-суб’єктивному фактору в створенні відповідних педагогічних технологій. Впровадження в навчально-виховний процес нетрадиційних підходів до проведення уроків пов’язане насамперед з перенесенням акценту викладання на цілеспрямоване навчання з формуванням практичних навичок застосування набутих знань. Інноваційна методика навчання курсу «Правознавство» (практичний курс) має на меті в рамках змісту предмета, його мети і завдань, враховуючи виховні та пізнавальні можливості школярів, максимально оптимізувати організацію навчального процесу, забезпечити оновлення змісту уроку, активізацію пізнавальної діяльності учнів.

У розробках уроків (розділ «Твої орієнтири в адміністративному та кримінальному праві»), окрім традиційних методів (розповідь учителя, міні-лекція, тощо), задіяні інтерактивні методи навчання («мозковий штурм», аналіз юридичних ситуацій та інші), застосування яких підвищить ефективність засвоєння матеріалу, а використання сучасних інформаційно-комунікативних технологій підвищує ще й мотивацію навчальної діяльності.

Якщо за основу процесу навчання брати способи передачі соціально-історичного досвіду, що є основою процесу соціалізації особистості, то доцільно виділити такі види навчальної діяльності учнів: інформаційне, пояснювальне, проблемне, інноваційне, індивідуалізоване тощо.

Організувати урок правознавства необхідно так, щоб учень мав можливість самостійного пошуку у відкритті нових знань, у вирішенні питань проблемного характеру. Інноваційні методи створюють умови для моделювання навчальних ситуацій, які формують в учнів уміння та навички необхідні для вирішення конкретних життєвих ситуацій.

Широке використання нетрадиційних методик, їх поєднання з класичною методикою проведення уроків створює умови для самостійного вибору учнями певного рівня навчальних завдань, їх розв’язання на основі систематичного використання дидактичних матеріалів, нормативних документів на уроці.



Система уроків з правознавства

Адміністративне право

Мета уроку: Ознайомити учнів з поняттям адміністративного права; охарактеризувати напрямки та методи державного управління; розвивати вміння працювати з нормативно-правовими документами; розв’язувати ситуації юридичного характеру; виховувати повагу до законодавства.

Обладнання: Конституція України, Кодекс України про адміністративні правопорушення, мультимедійний комплекс, презентація «Адміністративне право», Додаток 1.

Основні поняття: адміністративне право, державне управління.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Структура уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Засвоєння нових знань, умінь та навичок.



  1. Поняття адміністративного права.

  2. Державне управління в Україні.

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

V. Підсумок уроку.

VI. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Емоційне налаштування на сприйняття навчального матеріалу

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Переважна більшість сучасних суспільних відносин регламентується нормами права. Вивчаючи курс ми знайомилися з частиною галузей права, які регулюють ці суспільні відносини. Тема сьогоднішнього нашого уроку: «Адміністративне право».





Проблемна ситуація:

Водій, що керував вантажівкою, побачив, як на проїжджу частину несподівано вибігла дитина. Намагаючись урятувати її життя, водій звернув убік і зруйнував частину стіни магазину. Які наслідки для водія матиме цей вчинок?


Проблемне питання.



ІІІ. Засвоєння нових знань, умінь та навичок.


Адміністративне право – це галузь права, якою регулюються суспільні відносини, які складаються у зв’язку з виконавчо-розпорядчою діяльністю органів виконавчої влади.

Норми адміністративного права здійснюють захист особи, прав і свобод людини і громадянина, охорону здоров’я громадян, санітарно-епідемічне благополуччя населення, охорону навколишнього середовища, встановлення порядку здійснення державної влади, громадського порядку і суспільної безпеки тощо.



Джерелами адміністративного права є:



  1. Конституція України.

  2. Кодекс України про адміністративні правопорушення (КУ п. АП).

  3. Закони України та підзаконні акти.



Адміністративні правовідносини – це суспільні відносини у сфері виконавчо-розпорядчої діяльності держави, учасники яких мають права та обов’язки, урегульовані нормами адміністративного права.

Види адміністративних правовідносин:





  1. Між органами державного управління і державними підприємствами;

  2. Між органами державного управління і суспільними організаціями;

  3. Між органами державного управління і громадянами.



Державне управління – виконавчо-розпорядча діяльність органів державної влади на основі та відповідно до нормативно-правових актів.

Державне управління здійснюють органи державної влади: законодавчі, виконавчі, судові, правоохоронні, контрольно-наглядові тощо.

Органи виконавчої влади розрізняють за масштабами їх діяльності:



  1. Вищий орган виконавчої влади в Україні – Кабінет Міністрів України.

  2. Міжгалузеве управління – міністерства, державні комітети і центральні органи виконавчої влади із спеціальним статусом.

  3. Місцеві органи виконавчої влади – місцеві державні адміністрації.

  4. В межах державних підприємств чи установ – їх адміністрації.



Розповідь вчителя з елементами бесіди.


ІV. Узагальнення та систематизація знань.



І. Які з наведених правовідносин є адміністративними?

1. Володимир не захотів виконувати вказівки замовника і не став добудовувати будинок за його проектом.

2. Олег був звільнений з роботи за невиконання, покладених на нього трудовим договором обов’язків.

3. Максим ловив рибу в забороненому місці і був оштрафований працівниками правоохоронних органів.

4. Головний санітарний лікар міста своїм наказом попередив директора Будинку культури про порушення санітарно-епідемічних правил під час епідемії грипу.



ІІ. Проаналізуйте проблемну ситуацію:

Водій, що керував вантажівкою, побачив, як на проїжджу частину несподівано вибігла дитина. Намагаючись урятувати її життя, водій звернув убік і зруйнував частину паркану приватного будинку. Які насліди для водія матиме цей вчинок?


Робота в малих групах.

Проблемне питання (аналіз ситуації).


V. Підсумок уроку.

Учитель відзначає розповсюдженість адміністративних правовідносин, їх різноманітність і різноплановість.






VІ. Домашнє завдання.

Наведіть приклади правової ситуації, в якій брали участь ви, ваші рідні або знайомі, що регулюється нормами адміністративного права.



Творче завдання.

Адміністративне правопорушення.
Адміністративна відповідальність


Мета уроку: Розкрити зміст понять „адміністративне правопорушення”, „адміністративна відповідальність”; визначити особливості адміністративної відповідальності неповнолітніх; розвивати вміння розв’язувати ситуації юридичного характеру; виховувати негативне ставлення до правопорушень.

Обладнання: Кодекс про адміністративні правопорушення, Конституція України, мультимедійний комплекс, презентація «Адміністративне правопорушення. Адміністративна відповідальність», Додаток 2.

Основні поняття: адміністративне правопорушення, адміністративне стягнення.

Тип уроку: комбінований.
Структура уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІV. Засвоєння нових знань, умінь та навичок.


  1. Адміністративне правопорушення

  2. Адміністративна відповідальність.

  3. Адміністративна відповідальність неповнолітніх.

V. Узагальнення та систематизація знань.

VІ. Підсумок уроку.

VІІ. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Емоційне налаштування на сприйняття навчального матеріалу

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Експрес-опитування щодо визначення понять: адміністративне право, адміністративні правовідносини, державне управління.

  2. Які з наведених ситуацій є прикладом адміністративних правовідносин:



    • Громадянин П. під час бійки завдає громадянину Д. легкі тілесні ушкодження.

    • У магазині торгували неякісними продуктами харчування.

    • Громадянин К. без поважних причин не оплачував борг за кредит, взятий в одному із банків.

    • Учень спізнився на урок без поважних причин.

    • Громадянин Н. не з’являвся на роботі впродовж декількох днів без поважних причин.

    • Учні, намагаючись зірвати контрольну роботу, зателефонували до школи і повідомили, що школа замінована.

    • Повертаючись пізно ввечері додому громадяни П. І К. перейшли вулицю в недозволеному місці.

  1. Які ситуації з вашого життя чи життя ваших знайомих регулювалися нормами адміністративного права?

Застосування методу «Снігова грудка».

Проаналізуйте ситуацію – робота в парах.



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Уявіть собі картину, добре знайому мешканцям великих міст: станція метро напередодні футбольного матчу, на пероні купка фанатів гучно висловлює свою прихильність до місцевої команди, скандуючи щось на кшталт «Шахтар» - чемпіон!». Ще гучніше лунають багаті на лайку віршовані погрози на адресу команди супротивника. Своєю брутальною поведінкою бешкетники обурюють інших пасажирів – порушуючи громадський порядок. Що це: правопорушення, проступок чи злочин?.. (Бесіда з учнями)

Отже, тема сьогоднішнього уроку: «Адміністративні правопорушення».



Розповідь учителя з елементами бесіди.

ІV. Засвоєння нових знань, умінь та навичок.

В окремих проаналізованих нами ситуаціях були вчинені адміністративні правопорушення (проступки).





Адміністративне правопорушення (проступок) – протиправна, винна (умисна чи необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на державний або громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законодавством передбачено адміністративну відповідальність.

Ознаки адміністративного правопорушення:





  1. Протиправність – дія чи бездіяльність, що прямо порушує певну норму адміністративного права.

  2. Суспільна шкідливість – проступок, що завдає реальної шкоди особистості, суспільству, державі.

  3. Винність - наявність вини (умислу чи необережності) особи, яка це діяння учинила.

  4. Адміністративна караність – вид і міра стягнення за здійснення адміністративного проступку.

Відповідно до КУп.АП справи про адміністративне правопорушення розглядають такі органи:



  1. Адміністративні комісії при районних і міських адміністраціях.

  2. Місцева адміністрація селищних і сільських рад.

  3. Районні комісії зі справ неповнолітніх.

  4. Районні, міські народні суди.

  5. Органи внутрішніх справ.

  6. Органи державних інспекцій і інші.





Адміністративна відповідальність – це різновид юридичної відповідальності громадян за споєння ними адміністративного правопорушення.

Основні риси адміністративної відповідальності:





  1. Захід державного примусу.

  2. Наслідком вчиненого правопорушення.

  3. Реалізація може здійснюватись у позасудовому порядку.



Адміністративне стягнення – це міра відповідальності, примусовий захід державного впливу, що застосовується до особи за скоєння адміністративного порушення.

Види адміністративних стягнень (ст. 24. КУп.АП):





  1. Попередження.

  2. Штраф.

  3. Оплатне вилучення предмета, що був зброєю чи об’єктом адміністративного правопорушення.

  4. Конфіскація предмета.

  5. Позбавлення спеціального права.

  6. Виправні роботи.

  7. Адміністративний штраф.

Згідно закону адміністративна відповідальність за окремі види проступків підлягають особи з 16 років.

КЗп.АП ст. 1211 визначає заходи впливу, що застосовують для неповнолітніх:





  1. Зобов’язання публічно або в іншій формі попросити вибачення у потерпілого.

  2. Попередження.

  3. Догана або сувора догана.

Передача неповнолітнього під нагляд батьків, педагогічного або трудового колективу за їх згодою тощо.

Робота з правовим

документом.

Робота з

додатком 2.

Робота з нормативно-правовим документом.




V. Узагальнення та систематизація знань.

Проаналізуйте ситуації:



  1. Учні 9-ого класу змовились прогуляти уроки і переглянути в цей час фільм в кінотеатрі.

  2. 16-річний Микола та його однокласник Петро висловлювалися нецензурно на автобусній зупинці в присутності багатьох людей.

  3. 17-річний Михайло зірвав троянди на міській клумбі для своєї подруги.

  4. Студентка І курсу коледжу не заплатила за проїзд у тролейбусі.

Аналіз ситуацій.



VII. Підсумок уроку.

Як ви вважаєте, чи знадобляться вам отримані знання?

Учитель разом з учнями робить висновок, що адміністративне правопорушення (проступок) – менш загрозливе ніж злочин, але їх учинення часто передує кримінальним злочинам.

Поняття «злочину» ми з вами розглянемо на наступному уроці.



Метод «Мозковий штурм».

VІI. Домашнє завдання.



  1. Наведіть приклади ситуацій пов’язаних із порушеннями адміністративного права наведених у ЗМІ за останній місяць чи тиждень.

  2. Які обставини потрібно враховувати при застосуванні адміністративного стягнення?

  3. Адміністративні правопорушення, які найчастіше здійснюють неповнолітні, підготувати повідомлення (за бажанням).

Творче завдання.


  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка