Система роботи працівників психологічної служби з профілактики суїцидальних явищ в учнівському середовищі



Сторінка1/10
Дата конвертації05.05.2017
Розмір2.07 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10

Система роботи працівників психологічної служби з профілактики суїцидальних явищ в учнівському середовищі

(Збірка матеріалів за результатами роботи творчої групи практичних психологів та соціальних педагогів)

Харків-2015

Система роботи працівників психологічної служби з профілактики суїцидальних явищ в учнівському середовищі /Упоряд.: Бєляєва К.Ю., Корякіна М.Ю., Мілованова М.О. [Бєляєва К.Ю., Корякіна М.Ю., Костіна Л.В., Мілованова М.О., Мельник М.П., Ткаченко Є.О.]: Збірка матеріалів за результатами роботи творчої групи практичних психологів та соціальних педагогів. - Х.:2015. - 204с.

У збірці вміщено матеріали роботи творчої групи практичних психологів та соціальних педагогів, яка працювала протягом 2014-2015 навчального року. Тематика збірки висвітлює питання профілактики суїцидальних тенденцій серед молоді, а також проблема пошуку взаємодії з дітьми, які мають ознаки такої моделі поведінки, а також їхнім оточенням. Матеріали стануть корисними для працівників психологічної служби, педагогів та батьків.

Зміст

Вступ..............................................................................................5

Розповсюджені причини та ознаки суїцидальної поведінки в учнів...........................................................................................7


Роль співпраці з оточенням дитини під час профілактики суїцидальної поведінки (з досвіду роботи Мельник М.П., практичного психолога Пісочинської ЗОШ І-ІІІ ступенів)........................................................................................10

Специфіка організації соціально-педагогічної роботи з особами, схильними до суїциду (з досвіду роботи Мілованової М.О., соціального педагога Південного ліцею).............................14


Створення сприятливого соціально-психологічного клімату у колективі як показник ефективності профілактики ознак суїцидальної поведінки серед учнів (з досвіду роботи Костіної Л.В., практичного психолога Покотилівської ЗОШ №2 І-ІІІ ступенів)........................................19

Профілактичні заходи класного керівника, спрямовані на попередження суїцидальної поведінки (з досвіду роботи Корякіної М.Ю., практичного психолога Коротичанського ліцею)....................................................................................................30

Висновки .................................................................................34

Додатки.....................................................................................36

Додаток А. Діагностичний напрям роботи психологічної служби з виявлення ознак суїцидальної поведінки.

Психодіагностичний інструментарій щодо виявлення ознак емоційних порушень учнів у роботі практичного психолога.....................................................................................36

Додаток Б. Діагностичний інструментарій щодо виявлення ознак емоційних порушень учнів у роботі соціального педагога.......................................................................................78


Додаток В. Формування позитивного образу «Я» та профілактика (З досвіду роботи Н.А. Сейко).......................102

Додаток Г.

Розвиток довільної саморегуляції учнів у роботі психолога та соціального педагога як умова попередження ознак суїцидальної поведінки (з корекційної програми Бєляєвої К.Ю., практичного психолога-методиста Безлюдівського юридичного ліцею ім. І.Я.Підкопая)......................................154

Ефективність групової взаємодії під час профілактики суїцидальних тенденцій. Програма корекційно-розвивальних занять для учнів 5–6 класів (Л.Г.Коритченко, практичний психолог).............................................................................................163

Додаток Д. Схема ознак суїцидальної поведінки за якими спостерігає педагог...................................................................179

Додаток Е. Карта спостережень.............................................180

Додаток Є. «Журнал педагогічних спостережень» за дітьми у яких вивлені ознаки суїцидальної поведінки.........................183

Додаток Ж. Рекомендації з профілактики суїцидальних явищ в учнівському середовищі........................................................189

Додаток З. Переадресування суїцидальної справи спеціалістам медичного профілю............................................197

Вступ


Однією з основних проблем ХХІ століття стала проблема зростання кількості суїцидальних випадків серед підлітків та молоді. Згідно з даними викладача кафедри педагогіки, кандидата педагогічних наук Н.В.Сабат 27,2 % дітей віком 10-17 років іноді втрачають бажання жити, 17,8 % – вважають, що нікому немає до них справ, 25,5 % – не завжди можуть розраховувати на допомогу близької людини [5].

Україна входить до десятки країн, де рівень самогубств дуже високий, а в Європі займає одне з перших місць, 26-30 самогубств на 100 000 населення. За офіційними даними щорічно добровільно з життя йдуть 17 тисяч осіб, тобто кожен четвертий думає про суїцид[4]. За даними А. Є. Личко, лише в 10% випадків у підлітків є щире бажання покінчити з собою (замах на самогубство), у 90% суїцидальна поведінка підлітка - це «крик про допомогу». Адже невипадково 80% спроб коїться дома, притому в денний або вечірній час, тобто крик цей адресований насамперед до близького оточення [2]. Найбільш поширеною у вітчизняній суїцидології є концепція А.Г. Амбрумовой, згідно з якою «суїцидальна поведінка - це наслідок соціально-психологічної дезадаптації особистості в умовах пережитого мікроконфлікту». На думку автора, до особливостей суїцидальної поведінки у молодому віці відносяться:

- недостатньо адекватна оцінка наслідків аутоагресивних дій. Поняття «смерть» у цьому віці зазвичай сприймається дуже абстрактно, як щось тимчасове, схоже на сон, не завжди пов'язане з власною особистістю. На відміну від дорослих у дітей та підлітків відсутні чіткі межі між істинною суїцидальної спробою і демонстративно-шантажним аутоагресивних вчинком. Це змушує в практичних цілях всі види аутоагресії у дітей та підлітків розглядати як різновиди суїцидальної поведінки;

- несерйозність, скороминущість і незначність (з погляду дорослих) мотивів, якими діти пояснюють спроби самогубства. Цим обумовлені труднощі своєчасного розпізнавання суїцидальних тенденцій і істотна частота несподіваних для оточуючих випадків;



- наявність взаємозв'язку спроб самогубств дітей і підлітків з поведінкою, що відхиляється: втечами з дому, прогулами школи, раннім курінням, дрібними правопорушеннями, конфліктами з батьками, алкоголізацією, наркотизацією, сексуальними ексцесами і т.д. При цьому в дитячому та підлітковому віці виникненню суїцидальної поведінки сприяють депресивні стани, які проявляються інакше, ніж у дорослих [1]. Виходячи з цього у збірці представлено матеріал, який допоможе побудувати власну систему профілактики суїцидальних явищ у навчальному закладі.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка