Сценарій тренінгу «Форми та методи інтерактивного навчання» Семінар



Скачати 132.21 Kb.
Дата конвертації05.03.2017
Розмір132.21 Kb.


Сценарій  тренінгу «Форми та методи інтерактивного навчання»
Семінар відбувається у рамках районного методичного об’єднання вчителів математики.

Мета: через міст теоретичного матеріалу і форми роботи ознайомити учасників семінару з:

  • поняттям «інтерактивне навчання»;

  • основними принципами інтерактивного навчання;

  • вимогами до учасників і організаторів інтерактивного навчання;

  • основними формами та методами інтерактивного навчання та методикою їх упровадження, використання;

  • спільно працюватимемо над формуванням навичок співпраці, спілкування, обговорення, спільного вирішення проблеми, участі у спільному виробленні рішень.

Кількість осіб: 25—30.

Час проведення: 2—2,5 години.

Матеріали: липкий папір для приміток; інформаційні картки для груп, різнокольорові квадратики для розподілу людей за групами (5 кольорів для п'яти груп по 5—6 осіб). На кожному з п'яти столів — квадратик певного кольору, ручки, маркери. На столі ведучого або асистента ведучого скотч і ножиці для кріплення карток із відповідями кожної групи на дошку.

План:

  1. Збір учасників.

  2. Відкриття семінару.

  3. Розподіл учасників на групи.

  4. Робота в групах. Вправа «Очікування від семінару».

  5. Метод «Крилограм». Вправа «Знайомство».

  6. Метод «Мозгова атака».

  7. Теоретичний блок

  8. Методика «Мозаїка»

  9. Методика «Коло ідей».

  10. Метод «Робота в малих групах»

  11. Метод «Карусель»

  12. Оцінювання.

  13. Підсумки семінару.

  14. Завершальна вправа «Тепло наших рук»


Вступ

1. Тренер. Тема нашого заняття – «Впровадження форм і методів інтерактивного навчання в навчально-виховний процес».
Звісно, дорослі, як і діти, ефективно вчаться, коли мають мотивацію.
Підвищити мотивацію до навчання можна лише тоді, коли посилатися на справжні потреби тих, хто навчається, і створити умови для їх забезпечення.
Дуже важливо, щоб ви сприйняли мету заняття як власну, а цього можна досягти за інтерактивними методиками, лише спільним визначенням мети.
Саме тому пропоную вправу «Очікування».
«Очікування» (визначення мети семінару).


Мета: допомогти учасникам семінару усвідомити власні очікування від заняття, скоригувати план роботи відповідно до очікувань.
Тренер пропонує кожному учасникові заняття:

- написати на картках-корабликах із клейкими аркушами кількома словами свої очікування від заняття;


- по черзі приклеїти їх на плакаті із заздалегідь намальованою річкою на березі Надій, коментуючи при цьому. «От цього заняття я очикую..»
Тренер. Як ми почули, наші цілі в основному збігаються. Ми, організатори цього тренінгу, поставили мету – через зміст теоретичного матеріалу і форми роботи ознайомити всіх учасників із:
поняттям «інтерактивне навчання»;

  • основними принципами інтерактивного навчання;

  • вимогами до учасників і організаторів інтерактивного навчання;

  • основними формами та методами інтерактивного навчання та методикою їх упровадження, використання;

  • також спільно працюватимемо над формуванням навичок співпраці, спілкування, обговорення, спільного вирішення проблеми, участі у спільному виробленні рішень.
    2. Метод «Криголам»
    Вправа «Знайомство»

Варіант 1. Зараз мі з вами разом оплесками привітаємо (тренер просить підвестися)

  • тих,хто працює в школі понад 20 років;

  • тих хто святкує свій день народження взимку;

  • тих,хто має доньку;

  • тих хто викладає математику та фізику

  • тих хто любить квіти

Тренер. Успішність будь-якого навчального заняття, подальше психоемоційне самопочуття кожного з учасників навчального процесу, як і успішність нашої роботи, залежить від того, як нас зустрінуть (з усмішкою чи грубо), від атмосфери в аудиторії. Для цього і використовується метод «Криголам». Є різні способи ламання криги. Пропоную вправу «Знайомство».
Мета: познайомити учасників один з одним, створити умови для ефективної праці.
Учасникам пропонується по черзі роблять комплімент людині, яка сидить праворуч (ліворуч). Останній учасник робить комплімент тренеру.
Основна частина тренінгу


3. Метод «Мозкової атаки»
Тренер. Звичайно, будь-який матеріал краще сприймається, коли є опора на досвід, знання тих, хто навчається. Тому нам треба з’ ясувати, що вам відомо про інтерактивне навчання.

  • Інструкція
    записати на листочках 3 слова, з якими у вас асоціюється поняття «інтерактивне навчання»;

  • групою вибрати слова, які збіглися;

  • керівник групи презентує знання групи щодо інтерактивного навчання;

  • асистент записує на плакаті. Отже, ми виробили узагальнений погляд на інтерактивне навчання.




  1. Теоретичний блок. Міні - лекція: «Інтерактивне навчання»
            А тепер розглянемо, як трактують поняття «інтерактивне навчання» в науковій літературі.
            Педагогічні новації  пов’язані сьогодні із застосуванням інтерактивних методів у навчальній та виховній діяльності.
            Інтерактивний – це здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
           Суть інтерактивного навчання у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це спів- навчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де учень і вчитель є рівноправними суб’єктами процесу, розуміють, що вони роблять, рефлексують з приводу того, що вони знають, вміють і здійснюють. Організація такого навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі формування навичок і вмінь, вироблення цінностей, створення атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.
            Інтерактивна взаємодія унеможливлює  домінування одного учасника навчального процесу над іншими й однієї думки над іншою. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати виважені рішення.
           Структурна побудова заняття на основі інтерактивних методик змінює  саму суть навчального процесу, зводячи його до спілкування, де вчитель і учень працюють для того, щоб навчатися, ділитися своїми знаннями, досягненнями життєвого досвіду. У перспективному баченні інтерактивного навчання важливим є не те, як багато діти знають, а те, як вони дізналися і що робитимуть зі своїми знаннями.
           Детальніше про інтерактивне навчання  у наступних етапах нашої роботи.


  2. 5. Методика «Мозаїка»
           «Скажіть мені, і я забуду. Покажіть, і я запам’ятаю. Дайте можливість обговорити, і я зрозумію. Дайте можливість навчити іншого, і я досягну досконалості». Цими словами Конфуція ми: будемо керуватися під час наступного етапу роботи.
    Інструкція

  • ви отримуєте картки чотирьох кольорів із цифрами  (1, 2, 3, 4);

  • пропоную об’єднатися в групи за цифрою, що є на картці і на столі;



6. Тренер. Методика «Коло ідей».

Мета: вирішення гострих суперечливих питань, створення списку ідей ф залучення всіх учнів до обговорення поставленого питання. Технологія застосовується, коли всі групи мають виконати одне й те саме завдання.

Обладнання папір, маркери.

Сьогодення гостро стоїть питання «Аналіз контрольної роботи». Проводити чи ні? Якою методикою користуватися при проведенні? Виставляти оцінки чи ні? Тощо…

Тому зараз кожна група обговорює це проблему і роблять висновки. У вас 5-7 хвилин.

Порядок роботи:

- тренер надає слово кожній команді почережно, щоб озвучити лише один аспект обговорюваної проблеми (назвати й обгрунтовати). Під час виступу група робить записи на дошці («ліпестки» ромашки )

- після завершення презентацій групи можуть обговорити складений на дошці перелік.


7. Метод «Робота в малих групах»

Мета: роботу в групах варто використовувати для вирішення складних проблем, що потребують колективного розуму. Використовуйте малі групи тільки в тих випадках, коли завдання вимагає спільної,а не індивідуальної роботи.

Обладнання : папір та маркери

Ролі:


  • Тлумач (той хто інтерпретує завдання) – учасник, який переформульовує завдання таким чином, щоб усі його зрозуміли.

  • Шукач – учасник, який знаходить і позначає потрібні числа в завданні, що мають бути використані при його розв’язанні.

  • Обчислювач – учасник, який формулює завдання в математичних термінах і керує іншими при його розв’язуванні.

  • Контролер – учасник, який перевіряє всю роботу, щоб переконатися, що все зроблено правильно.

  • Зв’язків – учасник, який керує обговоренням, щоб знайти приклади інших завдань, котрі можуть бути вирішені аналогічним шляхом.

Завдання для груп:

  • Кожна група отримує опис інтерактивного методу та тему з математики.

  • Група повинна познайомитися з методом та скласти фрагмент уроку за поданою темою.

1 група. Метод «Відгадай».

Мета: розвиток логічного мислення, вміння ставити запитання, поповнювати термінологічний словник учнів з предметів, удосконалювати навички роботи в групі.

Порядок роботи:


  • Учитель підбирає 4-5 вивчених понять, записує їх на непрозорих картках.

  • Встановити картку так, щоб група не бачила свого терміну, а іншим було добре видно.

  • Групам пропонується протягом 5 хвилин скласти п’ять «закритих» запитань (відповідь може бути тільки «так» або «ні»), що дозволять групі дати визначення свого терміну.

  • Далі організовується групова взаємодія: групи обмінюються запитаннями, намагаючись відгадати своє поняття та визначити його.

  • Група має право поставити відразу тільки одне запитання, попередньо визначивши іншу групу, що буде на нього відповідати. Сі інші групи по черзі відповідають на запитання кожної групи

  • Якщо група не визначила своє поняття, поставши всі п’ять запитань, учитель пропонує іншим групам допомогти їй дати визначення поняття, прямо не вказують на нього (асоціації, порівняння).


2 група. Метод Лекція з паузами.

Мета: викласти новий матеріал; активізувати пізнавальну діяльність учнів підтримувати зворотний зв'язок з учнями, фіксувати їхні ускладнення, надавати допомогу й забезпечувати корекцію засвоєння, Кількість учнів: від одного до кількох класів, вхідний час: 45-90 хвилин.

Обладнання: наочні засоби, що відображають зміст лекції (таблиці, тощо).

Порядок роботи:

1. При підготовці лекції вчитель має розділити навчальний матеріал ­на логічно завершені частини і розробити завдання для учнів, які вони будуть виконувати в паузах між викладом. Уся лекція може тривати 40-45 хвилин і складатися з 2-3 етапів викладу матеріалу та пауз.

2. Викладіть учням матеріал вступної частини лекції, котрий має містити : оголошення вчителем теми, плану лекції, пояснення учням алгоритму діяльності на уроці, основних проблемних питань, першого питання плану лекції. Випад однієї частини матеріалу займає 10-12 хвилин з урахуванням того, що учні конспектують матеріал лекції.

3. Після завершення вступної частини запропонуйте учням виконати завдання. Виконання завдань після кожної частини займе 3-5 хвилин ( плюс перевірка результатів виконання завдання — ще до 5 хвилин). Завдання можуть виконуватись як індивідуально, так і в парах або трійках.

4. Викладіть учням матеріал основної частини лекції. Можливе використання наочних посібників і технічних засобів навчання залежно від теми завдання.

5. Зробіть паузу та запропонуйте учням виконати завдання, пов'язане з матеріалом, що викладався. Після перевірки його виконання поверніться до викладу.

6. Викладіть учням матеріал заключної частини лекції.

Крок 7. Запропонуйте учням виконати завдання, пов'язане з матеріа­лом, що викладався.

Крок 8. Після завершення викладу вчитель може запропонувати учням поставити запитання до матеріалу лекції, презентувати їх класові. Інші учні намагаються дати відповіді. Тільки якщо немає тих, хто може відповіс­ти, це може зробити учитель.

Додаткові міркування

Бажано звернути особливу увагу на чіткість пояснень учням правил робо­ти. Перед початком лекції треба розповісти про смисл і призначення пауз і необхідність роботи в парах (групах). Якщо учні не вміють конспектувати, треба спочатку присвятити цьому певну частину навчального часу. Учитель має також подумати про оптимальний темп викладу для учнів цього віку та рівня пізнавальних можливостей. Важливим є також планування роботи в групах під час пауз і чіткий інструктаж до неї, так само як і планування стра­тегії оцінювання результатів навчальної діяльності учнів наприкінці заняття.
3 група. Метод «Одна хвилина»

Мета: розвиток усвідомлення теми учнями, мислення вміння висловлюватися.

Порядок роботи.

Учитель звертається до одного з учнів, називає поняття і пропонує протягом 1 хвилини (він стежить за часом) висловитися на цю тему. Коли час витік, учитель зупиняє мовця.

Потім вчитель дає таке саме завдання, другому, третьому і так далі учневі, причому кожного разу називаючи нове поняття.
4 група. Метод «Засідання експертної групи».


  1. обговорення обраннях проблеми всіма учасникам групи;

  2. виклад позиції групи у вигляді невеликих (1-2 хв.) виступів кожної її члена перед усім класом.



5 група. Метод «Один залишається три йдуть».

Мета: у великому за складом класі за короткий час багато учнів могли поділитися своїми ідеями. На учнів покладається відповідальна роль – вони опинаються в ролі експертів, які надають інформацію іншім.

Обладнання : картки зі завданням


  • Порядок

  • Учні знаходяться у своїх «домашніх» в групах з 4-5 осіб.

  • Учитель нумерує столи за ходом годинникової стрілки. Він також просить учнів розрахуватися в кожній «домашній» групі від одного до 4 (5).

  • Учням пропонується питання для обговорення або ставиться певне завдання.

  • Після того, як вони попрацюють над завданням протягом, скажімо, 15 хвилин, учитель просить учнів з №1 підвестися та перейти за наступний стіл.

  • Коли всі учні з №1 перейдуть за нові столи, учитель просить підвестися всіх учнів з №2. Їм треба перейти від стола з №1 за стіл №3 (перехід через один стіл). Учні з №3 переходять через два столи на третій від низ, рахуючи від стола «один» - за стіл «чотири» и т.д. Учні з №4 або №5 повинні залишитись за своїми початковими столами.

  • Учитель просить учнів, які прийшли за новий столи, провести інтерв’ю із членом первісної групи, який залишився за цим столом. Учень, який залишився за своїм власним столом, повинен якомога чіткіше пояснити відповіді своєї групи на питання.

  • За 5-6 хвилин попросіть усіх повернутися за свої початкові столи й доповісти, чого вони дізналися за іншими столами. У кожного учня має бути в розпорядженні три хвилини, щоб доповісти, що він дізнався.

6 група. Метод «Обмін проблемами»

  • Мета: навчити учнів визначати важливі питання в навчальному матеріалі, формувати проблеми, пов’язані з цими питаннями, а також взаємодіяти з іншими учнями.

  • Порядок роботи

  • Попросіть кожну групу на аркуші паперу записати проблему й віддати цей аркуш іншій групі.

  • Група, отримавши проблему, має вирішити її. Після того як група отримує аркуш паперу із зіванням, у них є обмежена кількість часу для обмірковування рішення цього завдання.


8. Тренер. Метод «Карусель».
Тренер підготовлює запитання та записує на маленьких аркушах, під час роботи партнери ставлять один одному запитання, і в разі правильної відповіді учень одержує від автора запитання жетон. Наприкінці вправи підраховується кількість зароблених карток і визначається переможець.
9. Тренер. Заключна частина

Заповнення листів самооцінювання.


Колективна оцінка учнями діяльності малої групи.


Показники

Завжди

Звичайно

Іноді

Ніколи

Ми перевіряли, чи всі учасники групи розуміють, що потрібно зробити













2. Ми відповідали на запитання, даючи пояснення, коли це було необхідно













3. Ми з’ясовували те, що було нам незрозуміло













4. Ми допомагали одне одному, щоб усі могли зрозуміти і застосувати на практиці отриману інформацію













Ми надавали всім можливість узяти участь в обговоренні, прийняті рішення та представленні результатів роботи групи












Оцінка учнем власної участі в роботі малої групи.




Як добре я працював зі своїми товаришами?

Завжди

Звичайно

Іноді

Ніколи

я співробітничав з іншими, коли ми працювали на досягнення спільних цілей













2. Я ретельно працював над завданням













3. Я висловлював нові ідеї













4. Я вносив конструктивні пропозиції, коли мене просили допомогти













5. Я підбадьорював інших














10. Підсумки семінару. Тренер просить учасників звернути увагу на смайлики та вибрати відповідний смайлик до свого стану.

11. Завершальна вправа «Тепло наших рук»

Учасникам пропонують перед виходом потиснути колегам руки і коротко висловити особисті побажання, які починатимуться з вислову: «Я вірю...»


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка