Розробив майстер виробничого навчання



Сторінка1/3
Дата конвертації23.04.2017
Розмір0.51 Mb.
  1   2   3


Державний навчальний заклад

«Звенигородський центр підготовки і перепідготовки робітничих кадрів»




Розробив

майстер виробничого навчання

Шаповал Віктор Семенович


Звенигородка - 2013

Упорядник: Шаповал Віктор Семенович, майстер виробничого навчання з професії «Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування» ДНЗ «Звенигородський центр підготовки і перепідготовки робітничих кадрів»

Рецензент: Коміренко Володимир Іванович, голова методичної комісії викладачів та майстрів виробничого навчання з професій «Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування»
Анотація: Методична розробка розкриває  суть і зміст послідовності свердління наскрізних та глухих отворів. Вона може бути використана на уроках теоретичного та виробничого навчання, а також при виконанні лабораторних робіт.

У методичні розробці наведений план уроку ділової гри, інструкційні картки, які доповнені ілюстративним матеріалом, загальні вимоги безпеки праці та санітарії.

  Методична розробка призначена для надання теоретичної і практичної допомоги та рекомендована майстрам виробничого навчання, викладачам спеціальних дисциплін та учням професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ) для виконання практичних завдань.

Розглянуто і схвалено на засіданні методичної комісії викладачів та майстрів виробничого навчання професій «Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування» (протокол № __ від ___________)



Зміст

Вступ …………………………………………………………………………...

4

Основна частина …………………………………………………………….

5

1. Організація робочого місця ………………………………………….

5

2. План уроку виробничого навчання на тему «Свердління наскрізних і глухих отворів за розміткою» ………………………………..

7

3. Інструкційні картки …………………………………………………

19

4. Інструкція з техніки безпеки під час виконання робіт з ручної та механічної обробки металу …………………………………………………

40

Висновки ……………………………………………………………………..

54

Список використаних джерел ……………………………….……………

55


Вступ

В зв’язку з розвитком суспільства, машинобудування, металообробки, зростанням потреб економіки країни, науково-технічним прогресом великого значення набувають висококваліфіковані конкурентноспроможні кадри по металу, які здатні засвоїти та повністю використати усі види технічного оснащення. Слюсар з ремонту та обслуговування електроустаткування складає різноманітні вузли і механізми з металу, проводить профілактичні заходи – технічне обслуговування і планові ремонти, забезпечує їх тривалу і безперебійну роботу. Він змащує, відновлює роз’ємні та нероз’ємні з’єднання. Важливе місце в роботі слюсаря займають загально слюсарні операції – розмітка, рубання, обпилювання, свердління, нарізання різьби та інші. Свердління по металу застосовують для того, щоб зробити отвори невисокого ступеня точності й значної шорсткості, зробити отвори під нарізання різьби, розвінчування та зенкерування.

Актуальність даної розробки полягає у тому, що свердління наскрізних та глухих отворів є одним з основних початкових етапів розробки різних приладів, деталей, машин, механізмів в цілому тощо. Від якості проведення цього етапу роботи залежить вся подальша розробка приладу.

Головною метою методичної розробки є проведення правильних прийомів свердління та обробки отворів, загострення свердел; встановлення та закріплення деталей для свердління, кріплення свердел; підготовка та налагодження верстата та безпека праці при свердлінні і обробці отворів зенкеруванням, зенкеруванням та розвертанням.

Виникнення нещасних випадків у навчальних майстернях часто відбуваються за недостатньо серйозному інструктажі учнів із боку викладача, при недостатньому засвоєнні потрібних виробничих навичок, відсутності достатнього досвіду оперування інструментом і теплопостачальним обладнанням у учнів, тому у розробці обов’язковим елементом є інструкція з техніки безпеки при роботі з металом.
Організація робочого місця

Робоча місце – це частина площі майстерні, відведена до виконання тих чи інших виробничих завдань. На робочому місці розташовується усе необхідне щодо роботи: устаткування, інструмент, матеріал чи заготівлі та інвентар.

Якісна виконання слюсарних робіт забезпечується як умінням самого слюсаря чи учня, а й правильної організацією робочих місць, правильно добирати устаткування, верстати, лещата, інструменти, наявністю достатнього освітлення, вентиляцією тощо.

Тільки за забезпеченні цих умов можливо очікувати від працюючих гарного виконання роботи.

Основним устаткуванням робочих місць слюсарів є слюсарні верстати.

Слюсарний верстат - це міцний стійкий стіл з масивною дерев'яної кришки, завтовшки 50 – 60 мм, званої стільницею, яка міцно кріпиться на сталевих чи чавунних ніжках. Під кришкою верстата розташовуються висувні ящики для зберігання інструментів, документації, інколи заготовок чи готових виробів. Дерев’яна кришка верстата зазвичай покривається згори м'якою листовою сталлю, алюмінієм, лінолеумом чи фанерою; листи офарбовуються олійною фарбою. Це покриття полегшує збирання з верстата багна й металевої тирси.

До кришки верстата прикріплюються слюсарні лещата.

Залежно кількості встановлених лещат верстати бувають одномісними чи багатомісними.

Розміри одномісного верстата: довжина 1000 – 1500 мм, висота 750 – 900 мм, ширина 700 – 850 мм. Відстань між лещатами багатомісного верстата 1000 – 1200 мм.

До робочому місцю пред'являються такі вимоги:


  1. На робочому місці має бути тільки те, що потрібно для виконання цього завдання.

  2. Інструменти, деталі, документація мають бути розташованими на відстані витягнутої руки, інші предмети, якими робочий користується найчастіше, мають бути ближче, а предмети, яким він користується рідше, – далі.

  3. Усі, що береться лівицею, має бути розміщено зліва, те, що береться правої, – справа. Усе, що береться обома руками, має бути попереду.

Під час проведення практичних робіт у навчальних майстерень з учнями слід обов'язково підбирати висоту верстатів відповідно до зростанням працюючих. Недотримання цього правила веде до різкого підвищення стомлюваності працюючих, а вони часто й до їх зниження точності робіт.

У виробництві застосовуються зазвичай прості, суто практичні прийоми визначення правильності установки верстатів залежно від подальшого зростання працюючих, описані нижче.

Нормальна висота рівня губок лещат, закріплених на слюсарних верстатах, перевіряється залежно від подальшого зростання працюючих так: за правильної установки на верстаті паралельних лещат працюючий стає, не згинаючись, ставить згори на губки лещат лікоть зігнутої і притиснутої до грудях руки; у своїй витягнуті руці пальці рук повинні торкнутися підборіддя.

Пристосування верстатів за зростанням можна виготовити в різний спосіб: шляхом зміни висоти самого верстата і шляхом установки підставок серед кімнати працюючих.



План уроку

виробничого навчання і навчальної дисципліни «Слюсарна справа»



Тема програми:

Свердління, зенкерування, розгортання.

Тема уроку:

Свердління наскрізних і глухих отворів за розміткою.

Мета уроку:

навчальна: сформувати та закріпити уміння учнів з виконання свердлильних робіт з дотриманням правил охорони праці та вимог інструкційно-технологічної документації в умовах моделювання професійної діяльності;

виховна: сприяти формуванню відповідальності за кінцевий результат праці, ініціативності, уміння самостійно оцінювати досягнуті результати;

розвиваюча: сформувати уміння учнів з планування й самоконтролю та прийомів роботи при свердлінні; уміння технічно грамотно обґрунтовувати обране рішення; навчити учнів аналізувати причини браку й усувати їх; обґрунтовувати вибір раціонального режиму різання в різних умовах; систематизувати й узагальнювати технічні характеристики в конкретних виробничих ситуаціях.


Тип уроку:

урок формування складних умінь.

Методи навчання:

пояснювально-ілюстративний, наочний, практичний, проблемний, частково-пошуковий.

КМЗ:

інструкційні карти, плакати за темою «Свердлильні роботи», завдання для команд, інструкції для бригадирів і експертів, технічні довідники;

мідний купорос, щітки, комплекти розмічального інструменту і свердел, шаблони для контролю заточення свердла, бруски для заправлення крайки різальних свердел, перехідні втулки, трикулачкові й швидкорозмінні пагони, лещата, настільний і вертикально-свердлильний верстат, заготівки молотків



Міжпредметні зв'язки:


матеріалознавство: «Сталі», охорона праці: «Техніка безпеки при виконанні слюсарних робіт», спецтехнологія: «Свердління», технічне креслення: «Нанесення розмірів», «Допуски» - «Форми розташування поверхонь»

Місце проведення уроку:

Навчальна майстерня

Час проведення:

6 годин

Хід ділової гри

І етап - організаційний

  1. Перевірка наявності учнів, відповідності їх зовнішнього вигляду вимогам охорони праці.

  2. Повідомлення теми і мети уроку.

  3. Ознайомлення учнів із сценарієм ділової гри і функціонально-рольовими обов'язками її учасників. У грі беруть участь дві команди учнів та група експертів з числа кращих учнів. Учні в процесі гри виконують функції слюсарів, які працюють в умовах виробництва.

Процес гри складається з наступних основних частин:

    • актуалізація опорних знань і умінь учнів, взаємоопитування; рецензування відповідей учасниками гри;

    • вирішення проблемних ситуацій з вибору обладнання і параметрів технологічного процесу;

    • аналіз виробничих ситуацій, пов'язаних з питаннями охорони праці;

    • самостійне виконання практичних робіт;

    • приймання, перевірка й оцінювання практичних робіт; оцінка ходу і результатів гри.

  1. Пояснення функцій експертів, які під керівництвом майстра повинні:

    • спостерігати за ходом гри;

    • оцінювання відповідей, дій команд відповідно до правил і регламенту гри;

    • фіксувати бали, отримані командами;

    • підсумовувати бали;

    • дати розгорнутий коментар підсумків роботи команд.

Майстер інформує учнів про показники, які будуть оцінюватися в процесі гри. Експертам видаються картки для оцінки ходу гри і результатів самостійних практичних робіт (табл. 1,2).

Таблиця 1

Картка оцінки показників ходу гри

Показники

Заохочувальні бали

Показники

Штрафні бали

1

2

3

4

Дотримання дисципліни командою

+3

Часте звертання за допомогою до майстра

-3

Висока активність учасників команди

+3

Зайва витрата часу на розмови між членами однієї команди

-3

Уміле колективне співробітництво в команді

+3

Сторонні розмови між командами

-3

Самостійність команди при підготовці питань і відповідей

+6

Використання додаткової літератури, непередбаченої умовами гри

-3

Використання додаткової інформації

+6

Відсутність ділової обстановки

-6.

Правильне вирішення питання

+6

Несвоєчасне представлення командою рішення

-6







Слабка спрямованість колективної роботи на вирішення питань

-6



Таблиця 2

Карта оцінки виконання самостійних практичних робіт

Найменування перевірки

Заохочувальні бали

Штрафні бали

+ 6

+ 3

-3

-6

Уміння користатися

інструментом



Уміє підготувати інструмент, правильно знімає результат виміру

Уміє правильно знімати результат виміру

Робить погрішності при знятті результатів виміру. Неуважний при налагодженні інструменту

Не вміє підготувати інструмент і не вміє знімати результат виміру

Дотримання правил охорони праці

Повне дотримання правил охорони праці

Дотримання форми носіння спецодягу

Порушення правил охорони праці, що може привести до травм

Порушення правил

охорони праці, що може привести до травм



Організація робочого місця

Раціональна організація протягом уроку

Правильна організація, наявність зайвого інструменту

Наявність зайвого інструменту, розкид інструменту

Недотримання організації протягом уроку

Виконання

прийомів роботи



Правильне, послідовне виконання прийомів роботи

Правильне, але непослідовне виконання прийомів роботи

Неправильна хватка інструменту і робоча поза

Неправильне виконання прийомів роботи

Робота з технічною

документацією



Уміння користуватися

інструктивними

картами, кресленнями

тощо


Уміє користуватися інструктивними картами, але є утруднення в користуванні кресленнями

Вимагає додаткового інструктажу в користуванні кресленнями і картами

Не вміє користатися кресленнями і технічними картами

І етап - формування ігрових колективів учнів, вибір капітанів команд.

II етап уроку - постановка навчально-виробничих завдань.

Пояснення майстром навчального матеріалу за темою «Свердління». Постановка питань учням у процесі перегляду кінофільму «Свердлильні роботи». Демонстрація основних трудових прийомів і операцій.

Актуалізація знань і умінь учнів: питання на перевірку попередніх знань:


  1. Назвіть і покажіть інструменти і пристосування, які застосовуються для свердління.

  2. Від яких факторів залежить вибір марки сталі для виготовлення свердла?

Майстер пропонує кожній команді підготувати по три питання за темою уроку для іншої команди. Питання повинні задавати капітани команд, у відповідях беруть участь усі члени команди. Можливий вільний обмін думками й аргументація свого варіанту відповіді, однак у випадку заперечування вірної відповіді отримується штрафний бал.

Питання першої команди:

  1. Які основні характеристики визначають режим різання металу?

  2. Назвіть основні елементи свердла.

  3. Назвіть основні геометричні параметри різальної частини свердла.

Питання другої команди:

  1. Які види свердління застосовують?

  2. Від яких параметрів залежить швидкість різання при свердлінні?

  3. Які види робіт можна виконувати на вертикально-свердлильних верстатах?

Далі майстер видає завдання кожній команді самостійно виконати практичні роботи з розмітки металу під свердління.

Результати практичного завдання оцінюють експерти.

Майстер пропонує командам завдання, у процесі виконання яких моделюється діяльність робітників з виконання слюсарних робіт в умовах виробництва.
Перше завдання:

У деталі просвердлено отвір діаметром 25мм. Визначіть, на верстаті якого типу воно було виконано. Верстат складається з наступних основних вузлів: фундаментальна плита, колона, стіл, шпиндель, електродвигуну рукоятка ручного переміщення шпинделя, рукоятка переміщення швидкості, рукоятка зміни величини.

Команди повинні дати обґрунтовану відповідь, при цьому враховується час, витрачений на підготовку відповіді та його технічна грамотність відповіді.

Потім майстер просить команди вказати технологічну послідовність свердління наскрізних отворів за кондуктором (отвір молотка з круглим бойком), за розміткою (отвір молотка з квадратним бойком), за накладними шаблонами.

Відповіді оформлюються у вигляді фрагментів інструкційної карти, капітани команд аргументують свої варіанти виконання завдань.

Друге завдання:

Зробити ескіз, за допомогою якого можна пояснити, до яких наслідків може привести не перпендикулярне положення кернера при накернення центру майбутнього отвору.

Команди здають малюнки, капітани команд захищають свій варіант рішення завдання. Майстер коментує помилки, узагальнює відповіді.

Перед видачею третього завдання майстер пропонує переглянути фрагмент кінофільму, у якому демонструються прийоми заточення і заправлення свердлів. У процесі перегляду кінофільму учні повинні знайти відповіді на наступні запитання:



  • Які прийоми заточення свердлів застосовують на практиці?

  • Які інструменти і пристосування використовують для заточення свердлів?

  • Якими способами можна перевірити якість заточення свердла?

  • Які параметри оцінюють при контролі якості заточення свердлів?

  • Яка послідовність дій при заправленні свердел?

  • До яких наслідків може привести неправильне заправлення свердла?

Питання даються на картках, кожен учень пише стислу відповідь. Правильність відповідей оцінюють експерти.

Третє завдання:

Кожен учень одержує свердло, на якому він повинен проконтролювати якість заточення. Учні виконують завдання, застосовуючи спеціальні шаблони з вирізами, які дозволяють перевірити довжину різальної крайки, кути заточення, загострення і нахилу поперечної крайки.

Майстер і експерти обходять всіх учнів, контролюють і оцінюють правильність вимірів. Результати фіксують у таблицях.

Четверте завдання:

Визначити оптимальний режим роботи свердлильного верстату при обробці сталі заданої твердості свердлом визначеного діаметру з відомої марки сталі. Наприклад, твердість оброблюваної деталі 180НВ, свердло діаметром 10мм зі швидкорізальної сталі Р9. Які оптимальні параметри технологічного процесу свердління?

Учні, користуючись технічними довідниками, виконують завдання. Експерти і майстер перевіряють і коментують правильність його виконання.

П'яте завдання:

Визначити швидкість різання сталевої деталі свердлом діаметром 24мм зі швидкорізальної сталі при подачі 0,25мм/об. (Завдання містить протиріччя: для даного діаметру свердла зазначена надмірно велика подача).

Команди повинні знайти конструктивне рішення даної проблеми: знизити величину подачі, вибрати інший матеріал свердла або оброблюваного матеріалу.

Капітани команд виступають з обґрунтуванням свого рішення проблеми. Можлива дискусія між учнями різних команд з аргументації правильності свого варіанту рішення завдання.



III етап уроку – застосування знань і умінь для рішення навчально-виробничих завдань.

Після вивчення учнями інструкційної карти й інструкції з охорони праці майстер пропонує командам перелічити засоби безпеки, яких необхідно дотримуватися перед початком роботи, під час роботи, після роботи, в аварійних ситуаціях.

Команди відповідають на запитання:


  1. Що варто перевірити перед початком роботи на верстаті?

  2. Які вимоги необхідно виконувати при роботі на верстаті?

  3. Які повинні бути дії в аварійних ситуаціях?

Майстер пропонує кожній команді скласти таблицю типових помилок, які можуть бути допущені при свердлінні наскрізних і глухих отворів за такою формою:

Таблиця З

Типові помилки за темою «Свердління наскрізних і глухих отворів»

№ з/п

Характер дефекту

Причини

Способи попередження

Способи усунення















При складанні таблиці майстер демонструє браковані деталі, при цьому перша команда повинна назвати вид браку і вказати його причини, а друга команда - запропонувати способи попередження й усунення. Потім команди міняються завданнями.



Майстер. Поверхня просвердленого отвору не відповідає шорсткості, зазначеної на кресленні. У чому причини браку та засоби по їх попередженню?

Перша команда. Причини тут можуть бути такі: обрана занадто велика подача, недолік мастильної охолоджувальної рідини, свердління проведене тупим свердлом.

Друга команда. Потрібно строго дотримуватися режимів різання. Не допускати великих зусиль при ручній подачі. Свердлити тільки гострим свердлом. Відрегулювати подачу мастильної охолоджувальної рідини в зону різання.

Майстер. Розповсюджений вид дефекту - діаметр просвердленого отвору більше необхідного (демонструє браковану деталь).

Друга команда. Причини тут такі: свердло заточене неправильно, могло спостерігатися биття свердла при обертанні, люфту вузлі шпинделю або використання свердла більшого діаметру.

Перша команда. Слюсарю потрібно в цьому, випадку перевірити правильність заточення свердла за шаблоном, підібрати свердло потрібного діаметру, усунути причини биття.



Майстер. Вісь отвору зміщена.

Перша команда. Тут можуть бути наступні причини: велике зусилля при ручній подачі, деталь неправильно встановлена на столі, використано свердло із затупленими різальними крайками.



Друга команда. Треба попередньо засвердлити центрове поглиблення (пробне) і перевірити збіг центру отвору з розміткою.

Майстер. Вісь отвору не перпендикулярна поверхні заготівки.

Друга команда. Деталь слабко закріплена на столі верстату, можливо через забруднення столу. Ще може бути не перпендикулярність осі шпинделя столу.

Перша команда. Потрібно закріпити деталь, не допускати потрапляння сторонніх предметів під заготовку, відрегулювати вісь шпинделя.

Аналогічним чином команди заповнюють таблицю "Основні причини передчасного зношення свердла".



Майстер. Поломка робочої частини свердла. Які причини зношення і способи їх усунення?

Перша команда. Велика подача при малій швидкості різання, малий задній кут.

Друга команда. Способом попередження зношення може бути збільшення швидкості різання або зменшення подачі. Необхідно переточити свердло, збільшити задній кут. Стежити і вчасно заточувати свердло, перед закінченням свердління наскрізного отвору зменшити подачу, застосовувати прокладку під нижню похилу поверхню деталі.

Майстер. Затуплення різальної крайки свердла.

Перша команда. Причини тут дві: перша - занадто велика швидкість різання і подача, друга - перегрів свердла при роботі без охолодження.

Друга команда. Ми вважаємо, що тут потрібно, по-перше, зменшити швидкість різання і подачу, по-друге, застосувати відповідну охолоджувальну рідину.

Майстер. Якщо зношується хвостовик?



Друга команда. У даному випадку причиною зношення є провертання свердла в патроні.

Перша команда. Для запобігання цього треба надійно закріпити свердло у патроні.

Результати цієї частини гри оцінюють експерти.



  1. Учні приступають до виконання практичних робіт згідно інструкційних карт, що видаються кожному учню. Самостійні роботи включають:

    • підготовку деталей до свердління (перевірка відповідності кресленню, розмітка, кернування);

    • установка деталей у пристосуваннях;

    • кріплення свердла через перехідні конічні втули за допомогою трикулачкових і швидкозмінних патронів;

    • підготовка і накладка верстата;

    • свердління наскрізних отворів за розміткою і кондуктором;

    • заточення і заправлення свердел.

У процесі виконання самостійних практичних робіт майстер і експерти роблять цільові обходи для перевірки:

  • правильності організації робочого місця;

  • уміння правильно користуватися інструментом, інструкційною картою;

  • дотримання охорони праці при виконанні робіт;

  • правильності виконання операцій;

  • міжопераційного контролю;

  • якості виготовленої деталі.

  1. Учні здають виготовлені вироби експертам, які повідомляють про результати контрольних вимірів деталей, види дефектів.

За результатами оцінки виготовлених деталей кожним учнем команда одержує визначену кількість балів.

ІV етап уроку - підведення підсумків гри.

Надається слово експертам, які повідомляють підсумки роботи команд на всіх етапах уроку, підсумовують бали, отримані кожною командою. Оголошується команда-переможець, демонструються кращі роботи

Майстер підводить підсумки ділової гри: аналізує роботу учнів, виокремлює найбільш активних учасників, оцінює хід і результати гри.

Майстер виробничого навчання В.С.Шаповал


Державний навчальний заклад

«Звенигородський центр підготовки і перепідготовки робітничих кадрів»
Затверджую

Заступник директора з НВирР

______________ Т.Ф.Глевська

«_____»___________ 20____ р.


Інструкційна картка № 6

з предмета «Слюсарна справа»

Т: 7


Найменування завдання: Свердління наскрізних отворів, обробка отворів зенкеруванням та розвертанням

Мета завдання: навчити учнів правильним прийомам свердління та обробки отворів, загостренню свердел; встановленню та закріпленню деталей для свердління, кріплення свердел; підготовці та налагодженню верстата та безпека праці при свердлінні і обробці отворів кернуванням та розвертанням.



Інструкційна картка №1

  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка