Розділ Загальна рецептура Актуальність теми



Сторінка1/5
Дата конвертації05.03.2017
Розмір0.87 Mb.
  1   2   3   4   5




Розділ 1. Загальна рецептура

Актуальність теми:

У роботі лікаря знання лікарських засобів і виписування їх в рецептах є одним з найважливіших і відповідальніших моментів його професійної діяльності. Рецептура – один з фундаментальних розділів фармакології, який присвячений виготовленню лікарських засобів і правилам їх виписування в рецептах. Рецепт є юридичним, медичним, фінансовим документом, яким регламентується лікувальний процес у всіх країнах світу. Знання лікарських форм, переваг і недоліків кожної з них дозволяє лікарю правильно вибирати оптимальний шлях введення в організм лікарських засобів у кожному конкретному випадку.


Навчальні цілі. Знати:

  • Ознайомитися із змістом Закону України «Про лікарські засоби» і Наказом МОЗ України «Про правила виписування рецептів і вимог-замовлень на лікарські засоби і порядок відпустки лікарських засобів».

  • Ознайомитися з правилами виписування рецептів на наркотичні, отруйні і сильнодіючі засоби.

  • Оцінити значення правильно виписаної сигнатури.

  • Узагальнити і проаналізувати характеристику твердих і м'яких лікарських форм, особливості їх виготовлення, шляхи введення в організм і виписування в рецептах.

  • Узагальнити і проаналізувати характеристику рідких лікарських форм, особливості їх виготовлення, шляхи введення в організм і виписування в рецептах.

  • Узагальнити і проаналізувати характеристику нових лікарських форм (кахети, пастилки, глосети, карамелі), особливості їх виготовлення, шляхи введення в організм і виписування в рецептах.

  • Структуру і правила виписування рецептів.

  • Види лікарських форм, особливості їх застосування.


Вміти:

  • Виписувати розгорненим і скороченим способом рецепти на різні лікарські форми. Зробити корекцію дози лікарських засобів залежно від віку пацієнта.


Міждисциплінарна інтеграція

Назви попередніх дисциплін

Отримані навички


Латинська мова


Розділ «Фармакологічна термінологія і рецептура».

Володіти навиками виписування рецептів.



Загальна хімія

Правила обчислення концентрації розчинів і їх приготування

Біологія

Лікарські рослини


Тема. Закон України «Про лікарські засоби». Введення в лікарську рецептуру. Тверді лікарські форми
І. Самостійна робота

Теоретичні питання:

  1. Закон України «Про лікарські засоби». Наказ МОЗ України № 360 «Про правила виписування рецептів і вимог-замовлень на лікарські засоби і порядок відпуску лікарських засобів». Поняття про лікарську рецептуру, лікарську сировину, лікарську речовину, засіб, форму, препарат.

  2. Джерела отримання ліків. Лікарські форми і їх класифікація.

  3. Рецепт: структура і правила виписування рецептів для дорослих і дітей. Види рецептурних бланків (форми 1, 3, див. Додаток 1). Рецепт як медичний, юридичний, фінансовий документ, його структура. Правила виписування рецептів на наркотичні, отруйні і сильнодіючі засоби. Прості і складні рецепти. Офіцинальні і магістральні прописи.

  4. Дозування ліків дорослим і дітям. Аптека. Лікарські засоби із списків А і Б.

  5. Визначення фармакопеї, види фармакопей. Державна фармакопея, її зміст і призначення.

  6. Тверді лікарські форми.

  7. Порошки прості і складні, дозовані і недозовані, для зовнішнього і внутрішнього застосування. Наповнювачі для порошків для зовнішнього і внутрішнього застосування. Правила виписування порошків.

  8. Капсули, їх види, характеристика і призначення, правила виписування.

  9. Таблетки і драже, їх характеристика і призначення, правила виписування.

  10. Гранули, їх призначення і правила виписування. Поняття про інші тверді лікарські форми.

  11. Переваги і недоліки твердих лікарських форм. Особливості застосування в педіатричній, стоматологічній практиці


Виписати у вигляді рецептів:

  1. 50 г присипки, що містить 10% анестезину (Anaesthesinum) для нанесення на рану.

  2. 50 г присипки, яка містить 1% саліцилової кислоти (Acidum salicylicum) і 10% цинку оксиду (Zinci oxydum)

  3. Виписати 3 г перманганату калія (Kalii permanganas) для промивання ран. Застосовувати у вигляді 0,1-0,5% розчину 3 р/д

  4. 12 складних порошків папаверину гідрохлориду (Papaverinі hydrochloridum) по 0,02 з анестезином (Anaesthesinum) по 0,3. По 1 порошку 3 р/д після їжі.

  5. 10 таблеток ібупрофену (Ibuprofenum) по 0,02. Застосовувати по 1 таблетці 2 р/д.

  6. 10 капсул препарату Сорбекс (Sorbex) по 0,25. Застосовувати по 1-3 капсули 3 р/д за 1,5 год до живання їжі.

  7. 15 г ріцинової олії (Oleum Ricinum) в капсулах. Випити за 1 прийом.

  8. 40 таблеток нітрогліцерину (Nitroglycerinum) по 0,0005. Вживати по 1 таблетці під язик при нападі стенокардії.

  9. 100 офіцинальних таблеток вікаліну (“Vicalinum”). Призначати по 1 таблетці 3 р/д після їжі.

  10. 20 драже діазоліну (Diazolinum) в дозі 0,05. Призначати по 1 драже 3 р/д

  11. 60 карамелей декаміну (Decaminum) в дозі 0,00015. Тримати в ротовій порожнині до повного розсмоктування кожні 3-5 год.



ІІ. Аудиторна робота

  1. Ознайомлення з навчальною колекцією препаратів.

  2. Вирішення тестів.

  3. Поглиблене обговорення теоретичних питань.

  4. Виписування рецептів.

  5. Підведення підсумків.


Література:

  1. Киричок Л.Т. та ін. Лікарська рецептура. – Харків: Гриф, 2003. – С. 5-69.

  2. Фармакологія : підручник / за ред. чл.-кор. НАН ТА НАМНУ проф. І.С. Чекмана. - Вінниця : Нова книга, 2011. – С.698-717.

  3. Фармакологія : підручник / за ред. чл.-кор. НАН ТА НАМНУ проф. І.С. Чекмана. – К.: Вища школа, 2001. – С. 522-534, 555-564.

  4. Фармакологія. Підручник для студентів стоматологічних факультетів / Чекман І.С., Бобирьов В.М. Горчакова Н.О. та ін. – Вінниця: Нова книга, 2009. - С. 386-405.

  5. Харкевич Д.А. Фармакология. – М.: Изд. дом ГЕОТАР – МЕД, 2008. – С. 662-672, 692-699.


Тема. М’які лікарські форми
І. Самостійна робота

Теоретичні питання:

  1. Мазі, їх склад. Мазеві основи (вазелін, ланолін, синтетичні основи), їх характеристика і значення для дії ліків. Очні мазі.

  2. Пасти, їх відмінності від мазей.

  3. Лініменти, їх різновиди.

  4. Пластирі і медичні клеї.

  5. Інші види м’яких лікарських форм: гель, крем.

  6. Супозиторії ректальні і вагінальні, їх призначення.

  7. Переваги і недоліки м’яких лікарських форм при їх застосуванні. Правила виписування м’яких лікарських форм.

  8. Особливості застосування м'яких лікарських форм в педіатричній практиці.


Виписати у вигляді рецептів:

  1. 30 г 3% тетрациклінової (Tetracyclinum) мазі для нанесення на уражену ділянку шкіри.

  2. 20 г офіцинальної цинкової (Zincum) мазі. Призначити для нанесення на краї рани.

  3. 10 г офіцинальної очної мазі, що містить 0,5% гідрокортизону (Hydrocortisonі acetas). Закладати за нижні повіки на ніч.

  4. 30 г мазі, що містить 1% саліцилової кислоти (Acidum salicylicum) і 10% цинку оксиду (Zinci oxydum). Змащувати уражені ділянки

  5. 30 г пасти, що містить 0,2 % фурациліну (Furacilinum). Наносити на уражені ділянки шкіри.

  6. 30 г офіцинального лініменту, що містить 5% синтоміцину (Synthomycinum). Наносити на рану при перев’язці.

  7. 100 г лініменту Вишневського, що містить 3% дьогтю березового (Pix liquida), 3% ксероформу (Xeroformium), а основу – ріцинова олія (Oleum Ricini). Для перев’язки гнійних ран.

  8. 5 ректальних супозиторіїв, що містять 0,015 г ревмоксикаму (Reumoxicam). Вводити в пряму кишку 1 раз на добу.

  9. 10 ректальних супозиторіїв парацетамолу (Paracetamolum) по 0,17 г. Призначати по 1 супозиторію в пряму кишку 1-4 раз на добу.

  10. 10 вагінальних супозиторіїв, що містять 0,4 г кетоконазолу (Ketoconazolum). Вводити в піхву 1 раз на добу.


ІІ. Аудиторна робота

  1. Ознайомлення з навчальною колекцією препаратів.

  2. Вирішення тестів.

  3. Поглиблене обговорення теоретичних питань.

  4. Виписування рецептів.

  5. Підведення підсумків.


Література:

  1. Киричок Л.Т. та ін. Лікарська рецептура. – Харків: Гриф, 2003. – С. 69-108.

  2. Фармакологія : підручник / за ред. чл.-кор. НАН ТА НАМНУ проф. І.С. Чекмана. - Вінниця : Нова книга, 2010. – С.717-722.

  3. Фармакологія : підручник / за ред. чл.-кор. НАН ТА НАМНУ проф. І.С. Чекмана. – К.: Вища школа, 2001. – С. 533-537.

  4. Фармакологія. Підручник для студентів стоматологічних факультетів / Чекман І.С., Бобирьов В.М. Горчакова Н.О. та ін. – Вінниця: Нова книга, 2009. - С. 405-410.

  5. Харкевич Д.А. Фармакология. – М.: Изд. дом ГЕОТАР – МЕД, 2008. – С. 687-692.


Тема. Рідкі лікарські форми. Розчини для зовнішнього і внутрішнього застосування та для ін’єкцій, аерозолі

І. Самостійна робота

Теоретичні питання:

  1. Поняття про розчин. Розчини для зовнішнього використання (очні краплі, краплі для носа, вушні краплі, зрошування, лосьйони), їх застосування в медицині. Розчинники: вода, спирт, олії, гліцерин і ін., їх характеристика. Способи вираження концентрації розчину. Способи виписування розчинів для зовнішнього призначення.

  2. Розчини для прийому (мікстури, краплі). Дозування розчинів для внутрішнього вживання (ложки столові, десертні, чайні, краплі та ін.). Правила виписування.

  3. Лікарські форми для ін'єкцій. Вимоги, що пред’являються до них (стерильність, чистота, стійкість, апірогенність). Шляхи їх введення. Форми випуску ліків для ін’єкцій. Правила виписування лікарських препаратів в ампулах, флаконах і в аптечній упаковці.

  4. Переваги і недоліки розчинів для внутрішнього і ін’єкційного введення в порівнянні з твердими лікарськими формами.

  5. Аерозолі і спреї, характеристика, застосування, правила виписування.

  6. Значення розчинів як лікарської форми в педіатрії.


Виписати у вигляді рецептів:


  1. 500 мл 0,02% розчину фурациліну (Furacilinum). Призначити для промивання рани.

  2. 20 мл 2% спиртового розчину саліцилової кислоти (Acidum salicylicum) для змазування гнійників.

  3. 15 мл 10 % розчину таніну (Taninum) в гліцерині (Glycerinum) для змазування ясен.

  4. 100 мл сиропу Амброксол (Ambroxolum) 15 мг/5 мл. Приймати по 1 мірній ложці 2 рази на день

  5. Для підшкірних ін’єкцій розчин папаверину гідрохлориду (Papaverini hydrochloridum) в ампулах по 2мг/мл. Призначити по 1 мл 2 рази на день

  6. 10 ампул по 1 мл 1% олійного розчину прогестерону (Progesteronum). Призначити по 1 мл під шкіру 1 раз на день, попередньо розігрівши.

  7. Кордіамін (Cordiaminum) в ампулах по 2 мл. Призначити по 2 мл п/ш 2 рази на день

  8. 20 флаконів амікацину (Amikacinum) по 0,5 для в/м введення 2 рази на день, розчинивши у 2 мл стерильної води для ін’єкцій.

  9. 10 флаконів апротиніну (контрикалу) (Aprotinin) по 10000 АтрОд (антитрипсинових одиниць) для в/в введення, попередньо розчинивши

  10. Аерозоль «Сальбутамол» (Salbutamolum). Вдихати до 4 разів на добу.


ІІ. Аудиторна робота

  1. Ознайомлення з навчальною колекцією препаратів.

  2. Вирішення тестів.

  3. Поглиблене обговорення теоретичних питань.

  4. Виписування рецептів.

  5. Підведення підсумків.


Література:

  1. Киричок Л.Т. та ін. Лікарська рецептура. – Харків: Гриф, 2003. – С. 108-159.

  2. Фармакологія : підручник / за ред. чл.-кор. НАН ТА НАМНУ проф. І.С. Чекмана. - Вінниця : Нова книга, 2010. – С.722-733.

  3. Фармакологія : підручник / за ред. чл.-кор. НАН ТА НАМНУ проф. І.С. Чекмана. – К.: Вища школа, 2001. – С. 538-542, 551-555.

  4. Фармакологія. Підручник для студентів стоматологічних факультетів / Чекман І.С., Бобирьов В.М. Горчакова Н.О. та ін. – Вінниця: Нова книга, 2009. - С. 411-421.

  5. Харкевич Д.А. Фармакология. – М.: Изд. дом ГЕОТАР – МЕД, 2008. – С. 672-687, 699-703.


Тема. Рідкі лікарські форми. Настої, відвари, збори, настоянки, екстракти, слизи, суспензії, сиропи


І. Самостійна робота

Теоретичні питання:

  1. Настої і відвари, їх характеристика як багатокомпонентних лікарських форм. Способи їх приготування. Фармакопейні співвідношення.

  2. Поняття про збори, їх застосування.

  3. Галенові препарати: настоянки, екстракти. Їх характеристика і застосування.

  4. Суспензії, слизи. Джерела отримання, використання.

  5. Сиропи, ароматичні води, їх використання.

  6. Мікстури на основі відварів і настоїв.

  7. Переваги і недоліки цих лікарських форм. Способи дозування і правила виписування в рецептах.

  8. Особливості застосування цих лікарських форм в педіатрії.


Виписати у вигляді рецептів:

  1. На 12 прийомів відвар кореня валеріани (radix Valerianaе) з натрію бромідом (Natriі bromidum). Разова доза кореня валеріани – 0,5, натрію броміду – 0,25. Призначити по одній столовій ложці 3 рази на день.

  2. На 12 прийомів відвар кореня алтею (radix Althaeae) разом з натрію гідрокарбонатом (Natrii hydrocarbonas) і сиропом дитині 4 років. Разова доза кореня алтею і натрію гідрокарбонату для дорослого – по 0,5. Призначити по 1 чайній ложці 5 разів на день.

  3. Жовчогінний збір (Species cholagogae). 1 столову ложку збору залити стаканом окропу, дати настоятись, віджати, долити до 200 мл води, вживати по 100 мл 3 рази на день за 30 хв до їди

  4. Настоянку глоду (Crataegus) по 20 крапель на прийом 3 рази на день.

  5. Рідкий екстракт водяного перцю (Poligonum hydropiperis) по 25 крапель на прийом 4 рази на день.

  6. На 20 прийомів в порошках сухий екстракт беладонни (Belladonna) по 0,015 разом з натрію гідрокарбонатом по 0,3. Призначати по 1 порошку 2 рази на день.

  7. 100 мл суспензії гризеофульвіну (Griseofulvinum). Призначити дитині 5 років по 1 десертній ложці 2 рази на день.

  8. Суспензію гідрокортизону (Hydrocortisonum) 2,5% в ампулах по 2 мл. Вводити внутрішньосуглобово.


ІІ. Аудиторна робота

  1. Ознайомлення з навчальною колекцією препаратів.

  2. Вирішення тестів.

  3. Поглиблене обговорення теоретичних питань.

  4. Вирішення фармакотерапевтичних задач.

  5. Підведення підсумків.

Література:

  1. Киричок Л.Т. та ін. Лікарська рецептура. – Харків: Гриф, 2003. – С. 159-194.

  2. Фармакологія : підручник / за ред. чл.-кор. НАН ТА НАМНУ проф. І.С. Чекмана. - Вінниця : Нова книга, 2010. – С.733-745.

  3. Фармакологія : підручник / за ред. чл.-кор. НАН ТА НАМНУ проф. І.С. Чекмана. – К.: Вища школа, 2001. – С. 543-551.

  4. Фармакологія. Підручник для студентів стоматологічних факультетів / Чекман І.С., Бобирьов В.М. Горчакова Н.О. та ін. – Вінниця: Нова книга, 2009. - С. 421-433.

  5. Харкевич Д.А. Фармакология. – М.: Изд. дом ГЕОТАР – МЕД, 2008. – С. 673-689.


Розділ 2. Загальна фармакологія
Актуальність теми:

Фармакологія, як фундаментальна медико-біологічна наука, є сполучною ланкою між теоретичними і клінічними дисциплінами, яка допомагає лікарю будь-якої спеціальності успішно використовувати її можливості в медичній практиці. Фармакологія складається з трьох основних розділів: загальна фармакологія, експериментальна та клінічна. Загальна фармакологія вивчає основні закономірності взаємодії організму і лікарських речовин, обґрунтовує методи дослідження нових біологічно активних сполук і раціональне застосування відомих лікарських засобів, а також створює теорії і концепції механізмів дії і фармакологічної активності цих речовин. Експериментальна фармакологія вивчає вплив біологічно активних і лікарських речовин на організм тварин в умовах експерименту, який є посередником між теоретичною і клінічною фармакологією. Складовими частинами її є: фізико-хімічна, фізіологічна, клітинна фармакологія і фармакологія патологічних процесів. Клінічна фармакологія вивчає вплив лікарських речовин на організм людини в умовах патології. Науково обґрунтоване застосування лікарських засобів при конкретному захворюванні з урахуванням особливостей його протікання, тривалості, форми і стадії, патогенетичних механізмів розвитку, супутніх захворювань носить назву фармакотерапії.



Фармакодинаміка вивчає всі ті зміни, які відбуваються в організмі у відповідь на введення ліків, а саме: взаємодія лікарських засобів з їх мішенями в клітинах, субклітинних структурах, органах; основні механізми дії; принципи дозування, а також умови, що впливають на дію лікарських засобів. Фармакокінетика – комплекс знань про зміни, яким піддається лікарський засіб в організмі. Знання загальних закономірностей фармакодинаміки і фармакокінетики ліків, видів дії, особливостей взаємодії речовин при комбінованому застосуванні, а також можливих змін чутливості організму при повторному введенні в організм лікарських засобів необхідно студентові для успішного засвоєння курсу спеціальної фармакології
Навчальні цілі. Знати:

  • Основні етапи фармакокінетики лікарських речовин в організмі.

  • Аналізувати основні фармакокінетичні показники і оцінювати їх значення для практичної медицини.

  • Знати основні терміни і поняття фармакодинаміки, фармакогенетики, хронофармакології.

  • Вивчити види дії лікарських засобів.

  • Ознайомитися з точками прикладення дії ліків для формування первинної фармакологічної реакції.

  • Вивчити види несумісності лікарських засобів і її причини, а також небажані (побічні) ефекти лікарських речовин.

  • Ознайомитися з комбінованою дією лікарських засобів.

  • Знати особливості фармакокінетики і фармакодинаміки в дитячому і похилому віці. Знати принципи дозування ліків в дитячому і похилому віці.


Вміти:

  • Пояснити вибір дози лікарського засобу залежно від особливостей організму, внутрішніх і зовнішніх чинників, що впливають на взаємодію організму і лікарської речовини.

  • Раціонально комбінувати лікарські препарати.


Міждисциплінарна інтеграція

Назви попередніх дисциплін

Отримані навички

Латинська мова

Розділ: «Фармакологічна термінологія і рецептура»

Загальна хімія

Знання про хімічну будову і фізико-хімічні властивості лікарських речовин

Біологія

Відомості про сировину рослинного і тваринного походження для отримання лікарських речовин

Нормальна фізіологія

Вміти аналізувати функціональні зміни в органах і системах, які виникають під впливом лікарських речовин, що є необхідним при вивченні механізмів дії ліків

Патологічна фізіологія

Знати патогенез патологічних станів і зміни, які викликають лікарські речовини в патологічному процесі, прогнозувати можливі побічні ефекти

Гістологія

Знати будову організму на органному та клітинному рівнях

Біологічна хімія

Знати біохімічні зміни при взаємодії лікарських речовин та біохімічних структур організму

Патологічна анатомія

Знати морфологічні і гістохімічні зміни, які виникають при патологічних процесах

Мікробіологія

Знати збудників захворювань. Мікроби – як джерело лікарських речовин

Клінічні дисципліни

Знати основні клінічні симптоми та захворювання (діагнози) людини



Тема. Загальна фармакологія. Фармакокінетика

І. Самостійна робота

Теоретичні питання:

  1. Фармакокінетика лікарських засобів. Шляхи введення ліків (ентеральный і парентеральний, їх різновиди).

  2. Види всмоктування і їх основні механізми (активний транспорт, пасивна і полегшена дифузія, фільтрація, піноцитоз). Поняття про біодоступність і біоеквівалентність. Зв’язування лікарських препаратів з білками плазми крові та іншими біолігандами.

  3. Розподіл ліків в організмі. Проникнення через гістогематичні бар'єри: плацентарний, гематоенцефалічний та ін. Депонування ліків.

  4. Біотрансформація ліків, її види. Роль цитохрому Р-450.

  5. Шляхи екскреції ліків з організму.

  6. Поняття про основні фармакокінетичні параметри (біодоступність, біоеквівалентність, концентрація лікарської речовини, кліренс препарату, період напіввиведення, константа елімінації).

  7. Вікові особливості фармакокінетики (у дітей і у людей літнього віку).

  8. Визначення дози, види доз: разова, добова, курсова, порогова, ударна, підтримуюча, профілактична, лікувальна, мінімальна, середня і максимальна терапевтична, токсична і смертельна. Широта терапевтичної дії. Концентрація лікарської речовини в організмі. Значення залежності «концентрація (доза) – ефект» у фармакології.

  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка