Рішення конфліктів є три можливості для навчання ефективної поведінки в конфлікті при допомозі тренінгу Рефлексія конфліктів І конфронтацій, які виникають в тренінговій групі



Скачати 40.01 Kb.
Дата конвертації30.12.2016
Розмір40.01 Kb.

Лекція. Тренінг вирішення конфліктів

Є три можливості для навчання ефективної поведінки в конфлікті при допомозі тренінгу



  1. Рефлексія конфліктів і конфронтацій, які виникають в тренінговій групі

Цей шлях традиційний для групової терапії та Т-груп вважається невдалим для реальної навчальної групи, оскільки учасники тут знаходяться в ситуації вимушеного, обов’язкової присутності, а також тренер не має можливості контролювати тав використовувати феномени групової динаміки.

  1. Використання ситуативних ігор

Вимагає затрат часу (для навчальної групи). Спочатку учасник сцени вирішує уявну ситуацію так, як вміє, потім отримує від групи та тренера зворотній зв’язок, на основі якого може корегувати свої дії до тих пір, поки не доб’ється результату. Для того, щоб хоча б 1 учасник побував в ролі головної діючої особи, потрібен час

  1. Рефлексія конфлікту, який реально відбувся

Учасник знаходиться у відносній безпеці, оскільки сюжет конфлікту та поведінка учасника не стають предметом обговорення в групі.
Тренінг складається з 3 блоків: управління емоціями, аналіз конфлікту, впевнена поведінка в реалізації переговорної стратегії.
Психотехнічні прийоми:

  • техніки, які спрямовані на регулювання руйнівних емоційно-насичених переживань (завдання яких позбавити конфлікт “емоційного підґрунтя”, перевести його вирішення в раціональний план дій)

  • прийоми, які допомагають проаналізувати вимоги опонентів один до одного, виявити інтереси сторін, вибрати ефективну стратегію поведінки, підготувати пропозиції, які спрямовані на прийняття інтегративного рішення

  • прийоми, які допомагають впевнено висловлювати свою позицію, аргументувати її, проявляти наполегливість у відстоюванні власних прав, захищати свої інтереси, протистояти тиску, звертатися за допомогою, робити корки до примирення


В любому конфлікті є основні елементи:

Хто ? – конфліктуючі сторони (числом не менше 2 опонентів)

Через що ? – предмет розбіжностей

Чому ? Заради чого ? – мотиви опонентів

Що роблять ? – реальна взаємодія між опонентами, протистояння

Що відчувають? – ворожість між ними, яка супроводжується сильними емоційними переживаннями хоча би в однієї з сторін

Про що думають? – уявлення про конфліктну ситуацію, які частіше всього не співпадають
Конфлікт – стан відноси між опонентами, який характеризується протистоянням несумісних тенденцій і пов’язане з гострими негативними емоціями
Зіммель Г, Козер Л. пропонують розглядати реалістичні та нереалістичні конфлікти в залежності від мотивації опонентів. Реалістичні – ті, які розглядаються людьми як вимушений засіб досягнення цілей, який можна буде зупинити, якщо буде знайдено інше, більш ефективне. Нереалістичні (емоційні) – виникають з агресивних імпульсів, які шукають вираження все залежності від об’єкта. Вони не мають функціональних альтернатив, оскільки не спрямовані на досягнення певного результату, а являються каналізацією агресії. Суб’єкт каналізує агресивні імпульси на опонента не відносно його діяльності, хоча іноді це виглядає як змістовна сутичка. Часто суб’єкт несвідомо провокує опонента на здійснення конфліктогенних дій, створює інцидент і отримує раціональну основу для переживання негативного емоційного стану, дозвіл на реалізацію деструктивних шаблонів поведінки.
Конфлікт має певні стадії зародження, відповідно розглядають суб’єктивні та об’єктивні основи розвитку конфлікту.

Конфлікт завжди емоційний, якщо немає неактивних емоцій хоча б в одного опонента, немає підстав рахувати що відносини конфлікті. Може бути також прихований чи латентний конфлікт (коли емоцій приховуються, подавлюються, не усвідомлюються суб’єктом).


Сварка – ворожість без протиборства

Суперництво - протиборство без ворожості


Ресурсний конфлікт – суперництво може перерости в конфлікт, якщо виникає ворожість (коли один підозрює іншого в нечесних способах боротьби – спортсмени, дратування, недовіра підвищують ймовірність виникнення ворожості)

Ціннісний конфлікт – ворожість може розвиватися в конфлікт, якщо виникає основа для противоборства (люди в сварці, з часом виникають сутички, у відносинах виникає конфліктність – міжособистісний чи емоційний конфлікт, ворожість пов’язана не змаганням за володіння ресурсами, а негативною оцінкою поведінки опонента, його особистістю, переконаннями, цінностями)
? Як розвивається конфлікт

Інцидент, ескалація конфлікту, іррадіація конфлікту, поляризація конфлікту,

Три способи припинення (роз’єднання, силове рішення, примирення поступка, компроміс, інтегративне рішення)



Вирішення конфлікту


  1. Урегулювання власних переживань

  2. Аналіз конфлікту (пріоритетів, інтересів, опасінь, обставин) і вибір стратегії його вирішення

  3. Реалізація стратегії вирішення конфлікту

  4. Досягнення цілей



Управління емоціями


Чи можна змінити реакцію, яка стала звичкою, шаблоном поведінки?

Етапи протікання емоцій



  1. Процес сприйняття події, формування психічного образу і символізація його в свідомості

  2. Емоційна оцінка події

  3. Внутрішнє емоційне переживання

  4. Зовнішня емоційно-насичена поведінкова реакція

  5. Емоційний наслідок після виходу із ситуації

Відповідно методи управляння емоціями

  1. спрямовані на зміну процесу сприйняття події

  2. спрямовані на зміну емоційної оцінки події, яка сприймається

  3. спрямовані на зміну процесу внутрішнього емоційного переживання події

  4. спрямовані на зміну зовнішньої, доступної для спостереження реакції

  5. спрямовані на зміну емоційного сліду


Раціонально-емотивна терапія (А.Елліс, розробив метод керування емоційною поведінкою, Мак-Маллін Р.)

Викривлення сприйняття опонента

Зміна стану

Зміна емоційного наслідку ситуації


Аналіз конфлікту

етап 1. Визначення предмету конфлікту

етап 2. Визначення опонентів, які залучені до конфлікту

етап 3. Визначення істинних інтерсів опонентів


Когнітивно-поведінковий підхід Бека





База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка