Програма психолого – педагогічного супроводу випускників школи під час підготовки та участі в зовнішньому незалежному оцінюванні



Скачати 151.33 Kb.
Дата конвертації05.03.2017
Розмір151.33 Kb.
Програма

психолого – педагогічного супроводу

випускників школи під час підготовки та участі

в зовнішньому незалежному оцінюванні
Терлецька Наталя Володимирівна,

заступник директора школи з

навчально – виховної роботи (психолог за освітою)

Арбузинська загальноосвітня школа

ІІ – ІІІ ступенів № 2

Арбузинської районної ради Миколаївської області
Мета: психолого-педагогічна підготовка випускників до участі в зовнішньому незалежному оцінюванні.

Завдання

  • допомогти всім учасникам ЗНО виробити уміння адекватно діяти в стресових ситуаціях;

  • формувати навички подолання негативних емоційних станів;

  • виявити випускників, яким необхідна ціленаправлена психолого – педагогічна допомога.

Очікувані результати

  • вироблення та закріплення навиків адекватної поведінки учасників ЗНО в умовах стресових ситуацій;

  • формування та зміцнення захисних механізмів від впливу деструктивних стресів.



Організаційні заходи

1.1. Провести роз’яснювальну роботу серед випускників, учителів та батьків.



Постійно.

Класні керівники Михайлик Н.І., Крамаренко В.М

1.2. Забезпечити усіх бажаючих спеціальною літературою з визначеної проблеми.



Постійно.

Бібліотекар школи Качанова А.П.

1.3. Підготувати випуск інформаційного бюлетеня.



Вересень 2008 р.

Заступник директора Терлецька Н.В.

1.4. Підготувати постійно діючу книжкову виставку на тему «Стрес: причини, наслідки і способи керування стресовими ситуаціями»



Постійно.

Бібліотекар школи Качанова А.П.

Інформаційно – методичне забезпечення

Розробити психолого – педагогічні рекомендації на теми «Ресурси стійкості до стресу», «На допомогу класному керівнику в роботі з попередження стресів у випускників, які беруть участь у ЗНО».



Вересень 2008р.

Заступник директора Терлецька Н.В.

Підготувати лекції для батьків випускників, учителів на тему «Внутрішні та зовнішні ресурси подолання стресів випускників під час проходження зовнішнього незалежного оцінювання».



Жовтень 2008р.

Заступник директора Терлецька Н.В.

Розробити тренінг–курс, направлений на підтримку випускників у процесі підготовки до участі в ЗНО.



Вересень 2008р.

Заступник директора Терлецька Н.В.

3. Основні психолого – педагогічні заходи

3.1. Провести групове тестування випускників на виявлення тривожності та стресостійкості.



Листопад – грудень 2008р.

Психолог – консультант АРЦЗ Панфілова Л.В.

3.2. Організувати індивідуальне консультування випускників, які потребують додаткової психолого – педагогічної допомоги.



Постійно.

Психолог – консультант АРЦЗ Панфілова Л.В.

Класні керівники Михайлик Н.І., Крамаренко В.М

3.3. Розглянути питання підготовки учнів до ЗНО на засіданні педагогічної ради школи.



Березень 2009р.

Заступник директора Терлецька Н.В.

3.4. Організувати консультації для батьків випускників.



Постійно.

Психолог – консультант АРЦЗ Панфілова Л.В.

Класні керівники Михайлик Н.І., Крамаренко В.М

3.5. Провести тренінг–курс щодо поведінки випускників у стресових ситуаціях.



Січень - лютий 2009р.

Заступник директора Терлецька Н.В.


Заняття 1

Тема: Стрес та його вплив на людину

Мета: ознайомити випускників із сутністю поняття «стрес» та його впливом на організм та психіку людини


Завдання

познайомити учнів із механізмом виникнення та перебігу стресу;

сформувати первинні навички адекватної реакції на стресори
Інформаційне поле: стрес, стресор, евстрес, дистрес.

Категорія слухачів: випускники, які бажають взяти участь у зовнішньому незалежному оцінюванні.




Хід заняття

1. Що відбудеться сьогодні

Для більшості учнів – випускників школи зовнішнє незалежне оцінювання є серйозним і різноплановим випробуванням. З одного боку – перевірка міцності знань, з іншого – здатності до самоорганізації, витримки, подолання труднощів. Успіх випробування залежить від багатьох чинників, і не в останню чергу – від здатності вашого організму мобілізуватися в складній ситуації, приймати виважене рішення в умовах фрустрації.






2. Вправа «Тепло моїх долонь»

Мета: сприяти встановленню контакту між учасниками тренінгу, налаштування на роботу в групі.

Зміст вправи: учні вітаються по колу один з одним, потискуючи обидві руки і промовлять «Нехай тепло моїх долонь тебе зігріє в скрутний час».




3. Очікування «Вхідний квиток»

Учні отримують картку кольорового паперу – вхідний квиток, на якому записують свої очікування від заняття.






4. Вправа «Я переживаю стрес, коли…»

Мета: привернути увагу випускників до свого внутрішнього стану, з’ясувати головні стресори випускників школи.

Хід вправи. по колу слід продовжити речення «Я переживаю стрес, коли…»

!!! Рефлексія: стреси, які виникають у житті, можна уявити як коридори, якими треба пройти: швидше, повільніше, важче, чи легше, однак пройти їх усе одно доведеться.





5. Інформаційне повідомлення

«Стрес. Механізм виникнення стресу»
Стрес – це сукупність захисних фізіологічних реакцій, що виникають в організмі тварини й людини у відповідь на вплив різних несприятливих факторів (стресорів). Наймогутнішим джерелом стресу є негативні емоції і почуття. Стресорами, тобто факторами, які викликають стрес, можуть бути різноманітні життєві ситуації: виступ перед незнайомою аудиторією, відвідування стоматолога, участь у конкурсі тощо. Для більшості випускників школи стресором завжди були випускні іспити, а в останні роки – зовнішнє незалежне оцінювання.

Механізм виникнення стресу. Інформація щодо тривоги через органи почуттів надходить у мозок. Потім через нервові закінчення передається до щитовидної залози. Отримавши сигнал тривоги, цей орган негайно викидає в кров велику кількість «бойових гормонів» - адреналіну, що розносяться по всьому тілу. Відбувається перекачування крові: вона переміщується туди, де найбільше необхідна для відповідних дій. З мозку надалі надходять сигнали – наростає психічна напруга, підсилюється увага, здійснюється підготовка до дії. Усе це відбувається блискавично - напруга, а звідси і стрес, наростають із дивовижною швидкістю. Адреналін прискорює пульс і дихання, підвищує кров’яний тиск. І якщо людина не використовує запас енергії, що утворився, то це призводить до виникнення психосоматичних захворювань.




6. Робота у великих групах

Ресурсне забезпечення: ватман, «сорбонки» з поняттями «евстрес» та «дистрес», клей, ножиці, набір видрукуваних характеристик стресу.

Хід вправи. Учні об’єднуються у дві групи, одна отримує картку з написом «евстрес», друга – «дистрес», обидві мають у розпорядженні однаковий набір видрукуваних характеристик стресу. Кожна група, ознайомившись зі змістом запропонованого поняття прикріплює картку в центрі ватману. З набору характеристик стресу учні відбирають ті, що властиві для евстресу й прикріплюють до ватману навколо відповідної «сорбонки», аналогічно діють члени іншої групи, але вже відповідно «сорбонки» з написом «дистрес».




!!! Інформація для тренера. Розміщувати характеристики можна на різній відстані від картки, тим самим вказуючи на ступінь значущості даної характеристики

Проміжний підсумок

Стрес може мати не лише негативний, а й позитивний вплив на людину. На відміну від дистресу, евстрес мобілізує, активізує, підвищує тонус.

Який вид стресу ми переживаємо? Руйнує він чи допомагає нам залежить від сили й тривалості впливу стресорів, чутливості людини та можливостей їм протистояти?




7. Мозкова атака

Мета: визначити позитивні наслідки участі в зовнішньому незалежному оцінюванні.

Хід вправи. За визначений короткий термін випускники мають назвати якомога більше позитивних наслідків від запровадження зовнішнього незалежного оцінювання та участі в ньому. Усі пропозиції записуються вчителем (тренером) на дошці. Після того, як час вичерпався, колективно обговорюються всі пропозиції.

Рефлексія:



  • Як швидко ви змогли зорієнтуватись і назвати позитивні наслідки від участі в ЗНО?

  • Чи відчуваєте страх і невпевненість перед майбутніми випробуваннями?




8. Вправа «Наляканий їжачок»

Мета: розвиток уміння побачити себе зі сторони, відчути заданий внутрішній стан.

Хід вправи. Учні об’єднуються в пари. Один грає роль наляканого їжачка. Подумайте, який він може мати вигляд, що може відчувати. Інший учасник своїми діями, словами повинен заспокоїти та підтримати їжачка. Потім помінятися ролями.

Рефлексія:



  • Чи легко було підтримати партнера?

  • Чи вдалося це вам?

  • Як ви почувалися в різних ролях?



Підсумкове слово тренера

Жити і працювати чи навчатися взагалі без стресу неможливо, та й шкідливо. Під дією негативних факторів включаються захисні механізми організму, які ми повинні навчитися направляти в конструктивне русло. Саме цій проблемі ми присвятимо наступне наше заняття.






9. Вправа «Вихідний квиток»

Мета: виявити наскільки успішно реалізовано очікування випускників від заняття.

Хід вправи. Кожен учень на своїй картці очікувань записує на який відсоток (у межах 100%) виправдались його очікування.
Заняття 2

Тема: Людина в стресовій ситуації

Мета: ознайомити випускників із способами протистояння дистуктивному впливу стресу та формування умінь керувати стресовою ситуацією




Завдання:

  • допомогти всім учасникам ЗНО виробити уміння протистояння, послаблення стресових переживань;

  • формувати навички подолання негативних емоційних станів;

  • формувати вміння направляти стресову ситуацію в конструктивне русло.

Інформаційне поле: адаптивність, адаптація, дезадаптація, стресостійкість.

Категорія слухачів: випускники, які бажають взяти участь у зовнішньому незалежному оцінюванні.
Хід заняття

Що відбудеться сьогодні
На минулому занятті ми ознайомилися зі змістом поняття та процесом виникнення стресу. Чи може бути стрес позитивним? У яких випадках стрес буває конструктивним, а в яких – деструктивним? На сьогоднішній зустрічі ми з вами спробуємо навчитися направляти стрес у конструктивне руслі.
Вправа «Привітання»

Мета: сприяти встановленню контакту між учасниками тренінгу, налаштування на роботу в групі.

Зміст вправи. Один із учасників вимовляє привітання або комплімент приблизно в такій формі: «Привіт усім, у кого в цей момент хороший настрій!». Ті, кого стосуються ці слова, разом відповідають: «Привіт!». А якщо був сказаний комплімент, то ті учасники, які вважають, що це стосується їх, відповідають: «Дякую!». Вправа повторюється кілька разів, а потім правила змінюють. Тепер привітання мають звучати так: «Здрастуйте всі, хто добрий і справедливий!» чи комплімент: «Чудово виглядають усі хитрі і завбачливі». Вислів має містити якусь характеристику стану, рису характеру тощо. Ті учасники, які, на їхню думку, мають названу рису, повинні хором говорити «привіт» чи «дякую» залежно від того, що це було: привітання чи комплімент; а решта учасників – мовчить.
Очікування

Мета: визначення очікувань учасників щодо заняття.

Хід вправи. Випускники на стікерах записують продовження речення «Від себе я очікую…», «Від інших я очікую…», «Від заняття я очікую…».






Інформаційне повідомлення

Уся сукупність якостей людини, що сприяють або перешкоджають адаптації (пристосуванню), називаються адаптивністю. Успішне пристосування людини до реальності життя називається адаптованістю, а порушення такого пристосування – дезадаптацією. Нервова система у своєму розвитку не встигає за грандіозними змінами, що відбуваються в навколишньому середовищі. Саме вона виявилася найслабшою ланкою в організмі людини. Тому основною причиною стресів є дезадаптація нервової системи до умов сучасного життя. Основним критерієм стресостійкості людини є рівень її спроможності до пристосування в складному і мінливому світі.





Тест–опитування на виявлення

стресостійкості випускників

Дорослий може використати будь–який із популярних тестів відповідного змісту, що знаходиться в його арсеналі. Наприклад, тест «Стреси і стресостійкість», який вміщено в книзі В.Ф.Калошина «Стрес у педагогічній діяльності».

Обговорення результатів здійснюється узагальнено. Тренер характеризує не кожного учня, а певну кількість набраних балів. Відповідно надаються й рекомендації. Випускники самостійно роблять висновки про сформовану стресостійкість свого організму.

Рефлексія



  • Чи відповідають виявлені результати вашим уявленням про свій актуальний стан відносно стресостійкості?

  • У кого результати тесту викликали занепокоєння?


До уваги вчителя! Іноді виникає потреба додатково поспілкуватися з окремими учнями. За їх бажанням можна провести ціленаправлену додаткову роботу за участю шкільного психолога. Незайвим було б спілкування з батьками за результатами такої роботи. Виконання даного тесту може сприяти підвищенню рівня тривожності й напруженості серед учнів, тому доречним буде застосування вправи «криголам».




Вправа «Склянка»

Мета: вироблення психотехнік видозміни, послаблення стресових переживань.

Хід вправи. Дорослий бере в руку пластикову склянку і говорить: «Уявіть, що в цю склянку ви можете вкласти свої найпотаємніші думки, почуття, яких ви хочете позбутися». Дорослий по черзі підходить до кожного випускника, щоб він «вклав» до склянки свій «внесок». На завершення тренер, піднявши склянку для огляду всім, промовляє: «Ви дійсно хочете позбутися того, що ми зібрали разом у склянці?». Після ствердної відповіді несподівано дорослий зминає пластикову склянку.

Рефлексія



  • Яке відчуття у вас виникло після завершення вправи?

  • Чи можна даний прийом використовувати під час емоційних переживань?

  • Яке відчуття виникло у вас після завершення вправи?





Інформаційне повідомлення

У стимулах, що викликають стрес, психічне рішуче превалює над тілесним. І якщо стрес може бути і корисним, і руйнівним, то чому ми не можемо нівелювати руйнівну складову й підсилювати конструктивну складову? Людина як істота розумна здатна до таких видозмін. Її лише необхідно озброїти знаннями, механізмами, як ефективно це зробити. ЗНО для вас може бути серйозним випробуванням стресостійкості. Зміни ставлення до речей, що хвилюють тебе, і ти убезпечиш себе від них – навчає нас мудрець. Для початку слід сформувати позитивний настрій і почуття відносно стресора.





Вправа «Вільний мікрофон»

Мета: сформувати в учнів позитивний настрій на участь у зовнішньому незалежному оцінюванні, віднайти переваги незалежного тестування над екзаменами.

Хід вправи. Кожен бажаючий підходить до мікрофона (можна імпровізованого) і називає переваги ЗНО.

До уваги тренера! Як різновид цієї вправи добре зарекомендувала себе також вправа «Терези». У цьому випадку випускники вказують на негатив і позитив ЗНО, умовно розміщуючи їх на шальках терезів. Після завершення вправи підраховуються «здобутки» кожної шальки.

Рефлексія



  • Чого більше: позитиву чи негативу в запровадженні зовнішнього незалежного оцінювання?

Рекомендація: в тому випадку, якщо випускники не знайшли позитивних переваг, дорослому слід допомогти їм це зробити, але в жодному разі не відкрито й прямо, заявивши про свою думку. Учні повинні самостійно прийти до необхідного висновку. Завдання тренера – лише направляти, керувати міркуваннями дітей. Як це зробити – вже залежить від майстерності самого дорослого.
Вправа «Самооцінка»

Мета: виявлення ресурсів стійкості до стресів.

Хід вправи. Кожен випускник на окремому папірці записує 20 характеристик особистості. На другому етапі з 20 виписує 10, які сприяють стресостійкості, після чого підкреслює з 10 характеристик ті, що властиві самому випускнику.

До уваги тренера! Якщо перелік характеристик викликає в учнів труднощі або дорослий бажає направити своїх вихованців у потрібному йому напрямку, перелік характеристик можна заготувати заздалегідь і запропонувати готовий список. Це скоротить час виконання вправи, і тренер може бути впевнений у її ефективності. До переліку варто включити такі характеристики: добра освіта, гарна фахова підготовка, сформованість різноманітних умінь та навичок, комунікативність, позитивне мислення, мистецтво володіти собою.

Рефлексія



  • Чи є у вас певний ресурс стресостійкості?

  • Над якими рисами слід попрацювати найближчим часом?

  • Яких рис необхідно позбутися до початку участі у ЗНО?




Вправа «Дерево»

Мета: зняти психоемоційне напруження, зміцнити у випускників упевненість у власних силах.

Хід вправи. Випускники стають у коло на певній відстані один від одного. Кожен з учасників сильно натискає п’ятами на підлогу, руки стискує в кулаки, міцно зціпивши зуби. Тренер говорить, звертаючись до кожного: «Ви – міцне дерево з сильним корінням. У складних життєвих ситуаціях згадайте, що ви – сильне і могутнє дерево, скажіть собі, що буря мине, а потім обов’язково вигляне сонечко, зігріє вас теплом, і все буде добре».




Підбиття підсумків

Мета: активізація зворотного зв’язку.

Хід вправи. Кожен випускник встає і знайомить присутніх, наскільки виправдались його очікування.


На допомогу психологу, класному керівнику

в роботі з попередження стресів у випускників, які беруть участь у зовнішньому незалежному оцінюванні
Класному керівнику чи вчителю–предметнику стануть у нагоді прості вправи, які можна застосовувати без особливих труднощів. Вони не потребують спеціальної підготовки, але досить інформативні й прості в застосуванні.
Вправа 1. Вільні асоціації

З метою виявлення прихованого відчуття стресу, тривоги, невпевненості пропонується вправа за методом словесних асоціацій. Стимульний матеріал складається зі списку непов’язаних між собою слів (слів-стимулів). Учитель зачитує слова-стимули, а учні називають слово, яке першим спало на думку. Інтерпретація одержаних результатів може бути різноплановою. Характер асоціацій може свідчити про рівень тривожності, характер мислення. Учитель повинен звернути увагу на виявив підсвідомих рефлексій, особливо коли серед слів-стимулів подаються так звані проблемні. (У даному випадку застосування вправи це є обов’язковим). Паралельно тренується здатність сприймати слово за смислом і звучанням. Здійснюється аналіз асоціацій одного з учнів.



Вправа 2. Асоціативна пам’ять

Інструкція для вчителя. Заздалегідь підготувати 10 слів або словосполучень, які не називають предмет. До переліку обов’язково включити проблемні слова на зразок «тестування», «екзамен» тощо.

Інструкція для учнів. Для кращого запам’ятовування пропонованих слів вам необхідно зробити замальовки, які б допомогли згадати це слово через 30 хвилин. Записувати буквами не можна! Розміщувати малюнки можна довільно.

Процедура проведення. Дорослий зачитує слова для запам’ятовування і дає обмежений час, щоб учні могли зробити замальовки. Після останнього слова роботи відкладаються і увага учнів переключається на будь – який інший вид роботи. Через 30 хвилин учням роздають їхні роботи. Тепер вони повинні згадати слова й підписати їх під відповідним малюнком.

Інформація для обговорення. Якщо учні справилися з завданням. Це свідчить про добре розвинену асоціативну пам'ять. Додатково можна звернути увагу на здатність до самоорганізації (малюнки мають бути розміщені в певному порядку, пронумеровані, якщо ж вони розміщені хаотично – дана якість розвинена недостатньо). Тип малюнка свідчить про художній чи логічний тип мислення. Але в даному випадку нас цікавить прихована рефлексія: якщо у випускника є страх, невпевненість, тривожність, то проблемні слова викличуть відповідну реакцію. Малюнки можуть промальовуватися декілька разів, натиск ліній сильніший, допущено виправлення, не зовсім правильно написане слово тощо. Такі виявлені особливості повинні обговорюватися з кожним випускником індивідуально і, за потреби, психолог має продовжити роботу.

Література



  1. Гін А. Прийоми педагогічної техніки. Луганськ, 2004.

  2. Калошин В. Ф. Стрес у педагогічній діяльності. Харків, 2008.

  3. Козлов Н. Как относиться к себе и людям или практическая психология на каждый день. – М.: Новая школа, 1996. – 314 с.

  4. Рогов С. И. Настольная книга практического психолога. М.: Просвещение, 1995. – 527 с.

  5. Матеріали програми МОН України /ПРООН/ЮНЕЙДС «Сприяння просвітницькій роботі «рівний-рівному» серед молоді України щодо здорового способу життя».Київ, 2001.

  6. Газета «Психолог». Діагностика та профілактика психічного здоров’я педагога. Тренінг курс, №31 – 32, 2006.






База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка