Програма факультативу «Етика і психологія сімейного життя»



Сторінка1/9
Дата конвертації05.03.2017
Розмір1.56 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9
Відділ освіти Чемеровецької райдержадміністрації

Чемеровецький райметодкабінет





11 клас

Методичний посібник

Волосецька Олена Миколаївна- вчитель Кугаєвецької ЗОШ І-ІІІ ступенів,

Танасова Валентина Євгенівна- практичний психолог Кугаєвецької ЗОШ І-ІІІ ступенів

2007 рік

*.
Автор: Волосецька О.М. - вчителька зарубіжної літератури Кугаєвецької ЗОШ І - III ступенів Танасова В.Є. - практичний психолог Кугаєвецької ЗОШ І - III ступенів

Рецензент: Повар Ю.М. - методист - психолог Чемеровецького РМК


Друкується згідно рішення педагогічної ради Кугаєвецької ЗОШ І - ПІ ступенів (протокол №2 від 25.11. 06р.)

У посібнику розроблені заняття для проведення факультативу «Етика і психологія сімейного життя» в 11 класі.

Матеріали посібника можуть бути використані практичними психологами, студентами факультету психології ВНЗ, класними керівниками та самими дітьми.

Волосецька О.М.

Танасова В.Є

2007

Вступ

Створення оптимальних умов для розвитку особистості учня передбачає системний підхід до формування освітніх компетенцій учнів.



В заняттях виділено тему й мету, хід проведення.

Завдання, запропоновані в поурочних планах носять як репродуктивний, так і аналітичний, творчий характер.


Видання містить конспекти занять з використанням інтерактивних форм і методів навчання.
Призначено для вчителів ”Етики і психології сімейного життя”, класних керівників, практичних психологів, старшокласників.

Програма факультативу «Етика і психологія сімейного життя» для учнів 11 класу загальноосвітніх шкіл

Пояснювальна записка
Факультатив «Етика і психологія сімейного життя» призначений для учнів, що стоять на порозі життєвої школи. Це предмет, де органічно поєднуються психологічні та медичні аспекти підготовки до сімейного життя.

Факультатив рекомендовано вивчати в 11 – у класі. Він завершує пропедевтичну роботу, яку проводять школа і сім’я і розрахований на 34 години.

У назві навчального предмета зазначено дві галузі науки: етика ( наука про мораль, норми поведінки) і психологія (наука про психічну діяльність).

Програма вивчає такі розділи:

І. Основи взаємин.

ІІ. Психологія особистості.

ІІІ. Психологія взаємовідносин.

ІV. Шлюб. Сім’я. Діти.

Це пояснюється тим, що молодій людині потрібно володіти знаннями в най різноманітних галузях людського буття. Адже хорошому сім’янину не обійтись без педагогічних, економічних, фізіологічних, сексологічних, медичних знань і питань домострою. Найбільш важливими для шкільної педагогіки напрямками підготовки старшокласників до шлюбу є:


  1. Діяльне усвідомлення соціальної суті сім’ї і наслідків, що випливають з цього для особистого життя.

  2. Виховання і самовиховання необхідних для життя в шлюбі якостей.

  3. Формування адекватних шлюбно – сімейних уявлень.

  4. Засвоєння певної суми знань по психології, етиці шлюбу і сім’ї.

Ведення розділу «Основи взаємин» на сучасному рівні демократії сексуальної культури створює переконливо мотивовані рекомендації, порушує проблеми, які приведуть до самостійних відповідальних міркувань та висновків. У розділі пояснюються поняття пов’язані з питаннями статі. Мета розділу - не чекаючи виникнення проблемних ситуацій у старшокласників, дати знання про статеве виховання, що формує батьківство та подружність. Зберігають своє значення запобігання раннього початку статевого життя, підліткової вагітності, профілактика захворювань, що передаються статевим шляхом.

У розділах ІІ та ІІІ обговорюються нові тенденції і методи психології розвитку. Тут аналізуються закономірності і властивості розумового розвитку, вмінь, емоційного світу і особливо самоусвідомлення юнаків і дівчат. Розглядаються закономірності юнацького спілкування, дискусійні проблеми юнацької субкультури.

Основні поняття, пов’язані з шлюбно – сімейними відносинами, вивчаються в розділі «Шлюб. Сім’я. Діти». Звертається увага на вироблення вміння:

турбуватися про іншу людину;

співчувати, співпереживати;

«входити» в емоційний світ іншого партнера, розуміти його;

співробітничати, організовувати домашній бюджет.

3
Календарно – тематичний план факультативу



«Етика і психологія сімейного життя»

№ розділу

Розділи та теми

К- сть год.

Вимоги до знань учнів

Дата проведення




Абетка майбутнього

1







І

Основи взаємин

6







Вічна тема

1

Значення предмета сексології




Хто Я?

1

Сексуальна сумісність, особливості жіночої та чоловічої сексуальності, статеві ролі




Сходинками дорослішання

2

Статеве життя. Кохання. Підліткова вагітність




Кроки в життя

1

Статеве життя. Кохання




Іспит на совість

1

Сексуальні злочини та відповідальність за них




ІІ.

Психологія особистості

6







Відкриття власного «Я»

1

Риси особистості, індивід, індивідуальність




Жіночість. Мужність. Зітри випадкові риси

2

Характер, темперамент, риси особистості




Уроки життєвої зрілості

2

Самотність, лідер. Самооцінка. Я – концепція, нейротизм




Зустрічаючи весну

1

Ціннісні орієнтації




ІІІ.

Психологія взаємовідносин

6







Сила слова

1

Спілкування, симпатія, сумісність




Ровесники, ровесниці…

2

Юнацька субкультура, рівень притягань




Такі прості складні істини

1

Міжособистісні відносини, комунікація, комфортність




Складові любові

1

Феномен кохання




Про все, що в нас є і чим можемо допомогти іншій людині

1

Підлітковий вік, юність




ІV

Шлюб. Сім’я. Діти.

15







Прелюдія шлюбу

2

Дошлюбні залицяння




Коли у світі тільки двоє

2

Шлюбний вік, шлюб




Я+Я+Я… = Сім’я

2

Типи сім’ї, планування сім’ї




Хто є хто?

1

Подружня сумісність




Зодчі майбутнього

1

Особливості молодої сім’ї




Про це говорять факти

1

Тенденції у розвитку сім’ї, фактори, що сприяють та перешкоджають народжуваності




Здрастуйте, діти!

2

Права та обов’язки батьків та дітей, принципи виховання дітей у сім’ї




Швидка сімейна допомога

1

Умови та порядок вступу до шлюбу, розрив шлюбу




Втрачені надії

1

Діти та розлучення, сімейні конфлікти, зони незгод подружжя




Про сімейну економіку

1

Сімейний бюджет та його структура




Історія - сенсація

1







Тема: Абетка майбутнього

Мета: познайомити учнів зі змістом, метою і завданнями факультативу; прищеплювати прагнення до саморозвитку, самовдосконалення

Хід заняття
Слово вчителя Нікому не дано проминути школи сімейного життя. Зараз ти учень цієї життєвої школи...

У назві нашого предмета зазначені лише етика( тобто вчення про мораль, про норми поведінки) і психологія( наука про психологічну діяльність).Та всі, напевно, здогадуєтесь, від чого це походить. Сімейне життя таке багатогранне, що неможливо у назві предмета висловити все, про що вестиметься мова.

Запитаєте: невже всі, чиє сімейне життя склалось щасливо, настільки обізнані люди? Не запевняю вас в цьому. До деяких розуміння складних речей приходить інтуїтивно. І все ж таки покладатися в справах сімейних на одну лише інтуїцію було б невірно. Усвідомлене знання надійніше.

Сім’я - не подарунок долі, вона не можна стати щасливою за порухом чарівної палички, вона - плід спільних зусиль, щоденної старанності будувати щастя, довжиною в життя.

Звернемось до казок. В них ми знаходимо блискучу формулу щасливого сімейного життя, коротку, але на диво містку: “ Жили вони в любові і злагоді довго і щасливо, нажили багато дітей і померли в один день “. До цього визначення характеристики так і проситься знаменита приказка: “Сказка ложь, да в ней намек, добрим молодцам урок...”
Конкурс - презентація учнями сімейного альбому
Презентація тем факультативу словами видатних людей

Шлюбний союз - перша сходинка людського суспільства

Ціцерон

Сім’я – це суспільство в мініатюрі



Ф. Адлер

Сім’я приносить повноту життя, сім’я приносить щастя, але кожна сім’я... є перш за все великою справою державного значення

А. Макаренко

Кохання - це бажання жити

К.Тільє

Відношення до жінки- найтонший вимірювач честі, совісті, порядності, благородства, висока школа виховання чуттєвості



В.Сухомлинський

Чоловік і жінка- це дві ноти, без яких струни людського серця не дають правильного і повного акорду

Д.Мадзіні

Ті, хто вступає в шлюб, повинні дивитися відкритими очима до шлюбу і тримати їх напівзакритими – після

М. Скюдері
5

Вдалий шлюб - це побудова, яку треба кожен день реконструювати

А.Моруа

Одружитися - це означає наполовину зменшити свої права і вдвічі збільшити свої обов’язки



А.Шопенгауер

Нехай кохання буде хвилюючим морем між берегами ваших душ Х.Тібран


Вчитель Пропоную вам роботу на весь навчальний рік: скласти Дерево свого роду. Її презентацію проведемо на останньому занятті.

6

Основи взаємин


7

Тема: Вічна тема

Мета: з’ясувати, в чому полягає значення предмета сексології збагачувати ціннісне - естетичну сферу особистості; виховувати і формувати навичку культури письма.
Хід заняття

І. Оголошення теми уроку

II. Робота над змістом уроку

Завдання учням скласти конспект лекції

Лекція вчителя

Сексологія - галузь наукових досліджень і знань про статеве життя. Вже древні міфологічні системи, а також трактати про любов (Камасутра», «Гілки персика», «Мистецтво любові» «Овідія») містили в собі не тільки морально-релігійні норми статевого життя, але і певну суму знань з біології, і психології статі. Питання пов'язані з функцією відновлення роду і її порушеннями, а також зі статевою гігієною, займають важливе місце і в медицині давнього світу (наприклад, в Гіппократа).

Об'єктивне дослідження проблем статі розпочалося в епоху Відродження з розвитком анатомії і фізіології людини. При цьому психологічні і соціальні аспекти сексуальності розглядались тільки в моральному і педагогічному плані. В кінці 18-та початку 19 ст. тематики досліджень розширюється і в суспільних науках, і в медицині.

З кінця 19 - поч.20 ст. сексологія зайнята пошуком «біологічної норми» сексуальності.

На початку 20 ст. біологічний підхід до проблем статі доповнюється психологічним. Важливу роль в цій переорієнтації зіграв Зігмунд Фрейд, який сконцентрував увагу на психологічних процесах особистості, а також неусвідомлених, сублімованих формах сексуальності; в світлі його теорії статеві аномалії постали як фіксації раніше пройдених фаз психосексуального розвитку чи повернення до них, а єдиним методом їх лікування стала - психотерапія, хоча надалі основні ідеї фрейдівської теорії лібідо (поняття дитячої сексуальності, Едіпів комплекс, сублімація, латентна фаза і ін.) піддались сумніву і серйозній критиці, перегляду навіть в психоаналізі, вони дали сильніший поштовх розробці проблем психології сексуальності і впливаючих на неї факторів (взаємовідносини дитини з батьками).

8

Розвиток науки сексології між двома світовими війнами йшов декількома майже не пов'язаними шляхами. Книга голландського гінеколога Т. Ван Вельде «Ідеальний шлюб» (1926) була першим сучасним підручником фізіології і техніки шлюбу, в якому висувалась вимога статевого задоволення жінки як рівноправного партнера.



Дослідження Б. Маніковськсго (Великобританія), М.Міда (США) показали залежність психосексуальних орієнтацій і поведінки людей від особливостей їх культури і методів соціалізації. У 1913 році М.Хіртфельд заснував у Німеччині перший у світі інститут сексології (розгромлений гітлерівцями у 1933 році). В 1921 році в США був створений міждисциплінарний Комітет для досліджень проблем статі. При його підтримці А. Кінзі зі співробітниками описав більше 12 тисяч здорових чоловіків і жінок, вперше одержав масову статистичну картину психосексуальних установок і поведінки американців. Хоча ця робота, так звані «Звіти Кінзі», піддались серйозній методологічній критиці, вона і донині залишається неперевершеною за масовістю своїх даних. В сексологічних дослідженнях можна виділити три головні аспекти: біолого - медичний, вплив статевого диформізму на психіку і поведінку чоловіків і жінок ; соціально-історичний аспект.

Сучасний етап розвитку сексології це генетична (вікова) сексологія, яка вивчає особливості сексуальності на різних етапах життєвого циклу, в тісному зв'язку з віковою фізіологією вона прослідковує закономірності психологічного розвитку індивіда як частину його біологічного і соціального дозрівання; етапи і рушійні сили психосексуальної ідентифікації, її залежність від типу особистості, структури сім’ї, середовища і виховання.

Новим напрямом є соціальне - психологічні дослідження психологічних механізмів виникнення закоханості, факторів, що впливають на вибір шлюбного партнера, комунікативних аспектів статевої любові і т.д.

III. Підсумок заняття

Запитання до вчителя.

9

4



Тема: Хто Я?

Мета: розкрити учням поняття статі; спонукати до осмислення ролі, суті своєї статі; виховувати в учнів доброзичливе ставлення до людей.
Хід заняття.
1. Що я знаю про юнаків (метод мозкового штурму)

- Вони активніші ніж дівчата;

- Дуже розумних серед представників чоловічої статі все ж таки більше;

- Їх приваблює сфера інтересів;

- Досить вільний стиль поведінки;

- Вони можуть бути брутальними, диктаторами, надмірними раціоналістами.



« Що я знаю про дівчат»

- Вони раніше починають говорити;

- Мають більший словниковий запас;

- Вони залежні, тривожні;

- Їх приваблює сфера взаємин, стосунків з оточуючими;

- Вміють спілкуватися, надавати емоційну підтримку.

- Вони надміру емоційні.
2. Вчитель. Отже, дівчата і хлопці - представники протилежних статей ще від самого народження дуже різні. До речі про стать.

Психологічна стать. Біологічну стать людина отримує від народження. Психологічна стать як одна з найважливіших характеристик особистості формується поступово.

Психологічна стать - це певні нефізіологічні особливості статевої поведінки, що визначаються соціальними умовами, культурними чинниками. У кожної людини є свої уявлення про мужність і жіночість, кожна певним чином оцінює свою відповідальність статевому еталону, взірцю.

Не існує особистості без статевої належності, особистості взагалі. Є лише особистість чоловіча і особистість жіноча, і від статевої соціалізації багато у чому залежить майбутня задоволеність життям, гармонійність життєвого світу, рівень самореалізованості людини.

І хоча ми дуже різні, кожне тіло, як і кожна психіка, мають у собі
10

обидва начала: чоловіче і жіноче. Жіночий компонент в особистості чоловіка є джерелом ірраціональних почуттів, він надає чоловікові життєвості, сердечності. А чоловічий компонент у структурі особистості жінки забезпечує їй високий інтелект, свободу від стереотипів.



>

Формування психологічної статі - це передусім формування ставлення до себе як до чоловіка або жінки, це усвідомлення, прийняття власносної статевої, приналежності. Стать для формування образу «Я» є першою сходинкою, початковим етапом,

оскільки дитина передусім усвідомлює власне «Я» як «Я -хлопчик!» або «Я - дівчинка!».

Буває, людині не подобається власна стать, вона заздрить представникам протилежної статі, вважаючи, що природа її образила. Таке навіть епізодичне (неприйняття власної статевої приналежності суттєво впливає на ступінь гармонійності особистості. Важливо вчасно засвоїти соціальні ролі, що їх передбачає стать, відповідати статево - рольовим еталонам і виробляти форми самореалізації, які не суперечать статі.

Психологія статевих відмінностей. Представники протилежних статей ще від самого народження дуже різні.

Дівчатка від самого початку краще бачать, чіткіше розрізняють запахи, чутливіші, до дотиків, краще диференціюють смакові відчуття. Вони раніше починають говорити, мають більший словниковий запас. Але хлопчики активніші, і дуже розумних серед представників чоловічої; статі все ж таки більше. Хлопці не такі тривожні й залежні, вони самостійніші й допитливіші.

Яскраво виявляються відмінності у діяльності, зацікавленнях, іграх. В образі «Я» хлопчиків більше зі сфери інтересів, а у дівчаток - зі сфери взаємин, стосунків з і оточуючими. Якщо хлопчик швидко розвивається, це забезпечує йому переважання у зрості, фізичній силі, і таким чином підвищується його статус у групі. Якщо надто швидко розвивається дівчинка, у неї немає психологічних переваг перед однолітками. Навпаки, вона намагається відокремитись од ровесниць, відчуваючи підвищену сором'язливість, невпевненість у собі. Багато у кого виникає бажання якось замаскувати ознаки статі, які з'явилися так рано, зберегти колишню природність стосунків і з хлопчиками, і з дівчатами.

11


Психологічні дослідження допомогли визначити, що типовий чоловічий образ передбачає досить вільний стиль поведінки, розумові

здібності, компетентність, активність, ефективність. Типово жіночий образ передбачає вміння налагоджувати контакти, спілкуватися, надавати емоційну підтримку, допомогу іншим.

До негативних чоловічих рис найчастіше відносять брутальність, авторитаризм, надмірний раціоналізм. Серед негативних рис, характерних для жінок, називають передусім пасивність, надмірну емоційність і схильність до внормованої, ' зарегламентованої поведінки.

Як формується статева роль. Сучасний світ - патріархальний і тому більшість батьків чекає передусім на сина, хоче, щоб у сім'ї з'явився хлопчик. Виявляється, ці очікування, про які ми нічого не знали, активно впливали на наш розвиток, зокрема на формування статевих ролей.

Чого чекають від сина? Сподіваються, що він уславить рід, досягне великих успіхів. А від доньки? Від неї чекають у майбутньому підтримки, можливості | спілкуватися, тепла, любові. І ці не завжди навіть усвідомлювані очікування з боку молодих батьків створюють таку психологічну атмосферу, яка не може не впливати на статеву соціалізацію дитини.

Що таке статева роль? Це характерні для певної статі поведінкові вияви, типові форми спілкування, діяльності, взаємодії їх оточуючими. Сексуальні ролі також входять до статевих, але статеві набагато ширші.

Виявляється, перша дитина в сім'ї, якої о вона не була статі, досить часто виховується «за чоловічим взірцем». У неї розвивається висока відповідальність, самостійність, прагнення до професійного самовизначення.

Психологічна стать починає формуватися досить рано. У 6-8 місяців дитина вже розрізняє чоловіків і жінок, які спілкуються з нею. У 1,5 роки відбувається первинна статева ідентифікація, тобто дитина знає про власну статеву належність, хоч не завжди може про це сказати. 3-4 - річні діти вже розуміють деякі характерологічні властивості чоловіків і жінок.

У 6-7 - років дитина переживає важливий етап у формуванні

12

психологічної статі - вона усвідомлює необоротність своєї статевої належності, розуміє, що вже назавжди належатиме до чоловічої або жіночої половини людства.



У молодшому шкільному і підлітковому віці великий вплив на статево-рольовий розвиток чинять ровесники. У хлопчиків еталон «справжнього чоловіка» формується дуже рано завдяки постійним

порівнянням зросту, постави, конституції, фізичної сили тощо. Потім порівнюються вміння битися, сваритися, виявляти волю, характер.

У дівчаток шкільного віку такої чіткої орієнтації на статево-рольові стереотипи немає. Виявляється, на засвоєння ними статевих ролей впливає передусім батько. Ті з них, у кого фіксуються яскраві риси жіночості, не завжди мають жіночних матерів. Але майже завжди батьків з яскравими чоловічими рисами.

Типова для статі поведінка може бути засвоєною не лише через копіювання а й через протиставлення, через спостереження протилежної ролі, спілкування з особами протилежної статі.

Чи треба розвивати у собі лише традиційно жіночі або чоловічі якості? Виявляється, що люди, які надто точно відповідають статево-рольовому стереотипові, мають не дуже високий інтелект і менші творчі здібності, ніж діти, вільні од жорсткої статевої типізації. Їхня по поведінка більш варіативна, рішення не такі стандартні.

Сьогодні позитивним полюсом, до якого наближується особистість вважається зорієнтованість на співчутливість, увагу до людей, емоційність. Чоловіки і жінки поступово наближуються одне до одного, не втрачаючи своєї своєрідності, а запозичуючи у протилежної статі психологічно цінні показники.



Підсумок. Бесіда «Моє ставлення до людей протилежної статі»

13

  1   2   3   4   5   6   7   8   9


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка