Програма факультативного курсу з психології для учнів 6-7 класів



Сторінка1/7
Дата конвертації29.12.2016
Розмір1.14 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7


13. «Аранжування особистості»

(програма факультативного курсу з психології)

для учнів 6-7 класів

Суворова Анастасія Володимирівна

практичний психолог

ЗОШI-III ст..№2

м..Жданівка Донецької обл.

Пояснювальна записка.
Актуальність

Прагнення до самопізнання - розумінню себе, своїх відносин з навколишнім світом, свого місця у світі - є чисто людською потребою, і притому однією з найважливіших. Програма факультативу «Аранжування особистості» для учнів 6,7 класів загальноосвітніх установ спрямована на задоволення даної потреби і відповідає суспільній потребі в підвищенні гуманітарної культури учнів.

Даний факультатив призначений для підлітків та інтегрує у собі психологічні, етичні й інші знання про людину, необхідні для успішної соціалізації і саморозвитку особистості, гармонізації міжособистісних відносин і покликаний допомогти учням сформувати людино орієнтовану концептуальну базу, що необхідна для розуміння складності власної особистості і шляхів саморозвитку за допомогою пізнання і самовиховання.

Мета факультативного курсу «Аранжування особистості» (от фр. Arrangerувпорядковувати, улаштовувати) – розвиток особистості підлітка, формування, корекція не адаптивних соціальних і особових установок.

Завдання:

- сформувати внутрішню позицію;

- розвинути гнучкість суджень відносно себе і оточення;

- розвинути емпатію, чутливість;

- підвищити рівень комунікативної компетентності.

Види занять (всього 35 годин):


  • Лекційно-практичні (12 годин) – проводяться у формі лекцій, бесід, призначені для оволодіння учнями й осмислення ними на науковому рівні основного змісту психологічної науки.

  • Практичні (23 години) - проводяться у формі вправ, тестів, тренінгів, призначені для оволодіння навичками рішеннязадач, зв'язаних із психологією; для повного прояву особистості кожного учня, необхідного для їхсамосвідомості і саморозвитку.

Контроль засвоєння отриманих знань:

  • усне опитування;

  • написання есе.

СТРУКТУРА КУРСУ
Факультативний курс складається з 4-х блоків, цілі яких виходять з психологічних особливостей підліткового віку і розрахований на 35 годин.

  • Введення(1 година).

  • 1-й блок «Соло. Я є те, що я є» - прийняття своєї зовнішності, формування внутрішньої позиції (8 годин).

  • 2-й блок «Сила нашої мудрості» - гнучкість суджень відносно себе і оточення(10 годин).

  • 3-й блок «Симфонія почуттів» - розвиток емпатії, чутливості (5 годин).

  • 4-й блок «Ансамбль» - підвищення рівня комунікативної компетентності (11 годин).

Представлений в програмі курсу матеріал підібраний відповідно до вікових особливостей дітей 12-13 років. Рекомендоване число дітей в одній групі – 10-15 осіб.

Кожен блок містить:



  • теоретичний матеріал - є інформаційний блок по темах, зайняття з елементарними психологічними поняттями, термінами, з метою дати учням базові психологічні знання;

  • діагностичний матеріал - припускає вивчення психологічних особливостей особи, виявлення особових проблем з метою побудови індивідуальної корекційної програми;

  • корекційно-розвиваючий матеріал - передбачає проведення розвиваючого зайняття, виходячи з результатів діагностичних досліджень, з метою навчання дітей навичок саморозвитку і самовдосконалення.

Учні, які пройшли факультативний курс повинні знати:

  • особливості психічних процесів особистості;

  • способи самопізнання;

  • поняття "спілкування" і його доданки;

  • техніки боротьби зі стресом і іншими психофізичними станами.

Учні, які пройшли факультативний курс повинні вміти

  • переборювати невпевненість, страх, підвищені хвилювання в різних ситуаціях;

  • успішно і повно реалізувати себе в поводженні і діяльності;

  • затверджувати свої права і власну цінність;

  • конструктивно спілкуватися з однолітками і дорослими;

  • попереджати конфліктні ситуації і виходити з них.

Матеріал для проведення занять.

Для занять необхідна папка для креслення або малювання, куди крім звичайних аркушів, вкладений зошит для аудиторної роботи, аркуші ватману, кольорові олівці, фломастери, ножиці, клей, аудіоапаратура, м'яч.



Навчально-тематичне планування


п/п


Тема заняття,

(кількість годин)



Мета заняття

Перелік методик, вправ, ігор.

ВВЕДЕННЯ (1година)

1.

Знайомство

(1 година)



Формування позиції взаємодії на заняттях, створення сприятливого емоційного клімату в групі, формування первинних навичок самоаналізу.

Комплекс вправ для посилення особистісного спілкування в групі "Взаємні презентації"

"Правила нашої групи" "Наш портрет у променях сонця". "Дай оцінку"



1-й блок "Соло. Я є те, що я є" (8 годин)

1,2.

Заняття 1.

"Хто я, який я?" (2години)



Прийняття своєї зовнішності, формування внутрішньої позиції.

Діагностичний матеріал.

Методика експрес-діагностики характерологічних особливостей особистості.



Комплекс вправ

"Угадай, чий голосок". "Ті, хто..."

"Кого загадав ведучий?" "Угадай, кому лист". "Хто я?"

"Намалюй свою роль". "Який я".



3.

Заняття 2.

"Я - МОЖУ"

(1 година)


Допомогти учням зрозуміти свої індивідуальні особливості. Формування адекватної самооцінки.

Комплекс вправ

"Чиї долоні",

"Моя долонька",

"Я можу, я вмію", "Загублене можу", "Робота з казкою"



4.

Заняття 3.

"Чи маю я право сердитись й ображатись?" (1 година)



Познайомити учнів з почуттям "Образа".

Теоретичний матеріал.

Комплекс вправ

"Знайди зайве слово", "Підліток розсердився", "Допоможіть мамі".



5

Заняття 4.

"Кожен свій світ почуває по своєму"

(1 година)


Навчити учнів прийомам оцінки свого емоційного стану.

Комплекс вправ

"Психологічні приклади",

"Уявна картинка", "Якщо я камушек", "Доторкнися до своїх сусідів",

"Внутрішня сила".



6, 7.

Заняття 5

"Я і мої "колючки""

(2 години)


Навчити учнів прийомам свідомого тренування своїх внутрішніх якостей

Комплекс вправ

"З п'яти слів",

"Хто, скільки запам'ятає",

"Покажи ситуацію", "Мої колючки",

"Мої магнітики", "Робота з казкою".


8

Заняття 6 "Конструктивне реагування на агресію"

(1 година)



Розвиток навичок самоконтролю.

Теоретичнийматеріал.

Комплекс вправ

"Світ мій дзеркальце", "Важко",

"Якщо я сильний...", "Робота з притчею".


Разом

8 годин

2-й блок «Сила нашої мудрості» (10 годин)

9.

Заняття 7

"Зберігайте гнучкість" (1година)



Познайомити учнів з поняттям "особистість". Виявити типологічні особливості особистості.

Теоретичний матеріал.

Комплекс вправ"Протилежності" "Золота рибка"

"Загадка про піратів"



10

Заняття 8

"Швидкість змін" (1година)



Розвиток концентрації і розподілу уваги.

Теоретичний матеріал.

Комплекс вправ "Колоквадрат",

"Ловкач", "Ім'я",

"Не цікаве - цікаве", "Контроль"


11

Заняття 9

"Основна причина стресів"

(1година)


Розвиток представлення про самого себе, про унікальность кожної людини, більш глибоко усвідомити свої особистісні особливості.

Теоретичний матеріал.

Комплекс вправ

"Я сильний - я слабкий"

"Дюжина",

"Зате...".



12

Заняття 10

"Керуйтеся методом "мислення з нуля"" (1година)



Розкрити поняття "самооцінка". Робота з формування адекватної самооцінки.

Теоретичний матеріал.

Комплекс вправ

“Шкала самооцінки", "Мої сильні сторони", "Мої три Я"



13,14

Заняття 12

"Три чарівних твердження"

(2 години)


Формування уміння визнавати свої помилки.

Теоретичний матеріал.

Комплекс вправ "Визнайте свої помилки",

"Помилка!



15.

Заняття 13

"Навчайтесь пристосовуватися до нової інформації" (1година)



Показати значимість ухвалення рішення.

Теоретичний матеріал.

Комплекс вправ

"Чому ослик заупирався"



16,17

Заняття 14

"Будьте відкриті новійреальності"

(2 години)


Розвиток навичок виділення головного і досягнення мети.

Теоретичний матеріал.

Комплекс вправ

"Чай удвох",

"Потрібні мені люди", "Потрібні мені речі"


18

Заняття 15

"Зберігайте гнучкість у міжособистісних відносинах"

(1година)


Пошукрішенняпроблеми.

Теоретичний матеріал.

Комплекс вправ "Ілюзія",

"Зім'ятий лист"



Разом

10 годин

3-й блок «Симфонія почуттів» (5 годин)

19

Заняття 16

"Акорд"


(1 година)

Познайомити учнів з поняттям "емпатія", "почуття".

Теоретичний матеріал.

Комплекс вправ

"Ода почуттям",

"Німий"


20,21

Заняття 17

"Мажор"


(2 години)

Проробити навички розуміння і прийняття чужих почуттів.

Комплекс вправ "Скелелаз",

"Я тебе розумію",

"Я така, ти такий...", "Сильні сторони", "Тренування емоційної стійкості"


22, 23

Заняття 18

"АЛЕГРО"


(2 години)

Емпатійна діагностика особистісних якостей; розширення репертуару способів взаєморозуміння.

Комплекс вправ "Карусель",

"Відзнач",

"Поділися зі мною"


Разом

5 годин

4-й блок «Ансамбль» (11 годин)

24

Заняття 19

"Гармонія"

(1 година)


Сформувати поняття "Ефективне спілкування"

Теоретичний матеріал.

Вправа "Естафета з кульками"



25, 26

Заняття 20

"Гама почуттів"

(2 години)


Познайомити учнів з поняттям "Невербальне спілкування". Навчити критично оцінювати стратегію власного поводження.

Теоретичний матеріал.

Комплекс вправ «К.У.Б.О.У.», "Нісенітниця", "Симпатія групи", "Угадай риму"

27

Заняття 21

"Домінанта"

(1 година)


Відробити навички переконання й уміння знайти аргументи на користь своєї позиції.

Діагностичний матеріал.

Вправа "Сніданок з героєм"

28

Заняття 22

"Роль"


(1 година)

Розвити навички переконання, захисту своєї позиції.

Гра «Мафія»

29

Заняття 23

"Музичний ключ"

(1 година)


Розвити уміння знаходити підхід до людей.

Комплекс вправ

"Леопольд",

"Встати по числу"


30

Заняття 24

"Границі"

(1 година)


Показати важливість дотримання комунікативних границь

Комплекс вправ "Плутанина",

"Моє розуміння"



31

Заняття 25 "Установлення контакту" (1 година)

Розвиток комунікативних навичок

Комплекс вправ

Вправи 1,2,3



32

Заняття 26

"Уміння передавати інформацію"

(1 година)


Розвиток комунікативних навичок

Комплекс вправ

Вправи 1,2,3



33

Заняття 27

"Учимося розслаблятись"

(1 година)


Розвиток комунікативних навичок

Комплекс вправ

"Чарівне слово",

"Спина до спини", "Гарячий стілець"


34

Заняття 28

"Чому я навчився"

(1 година)


Підведення підсумків курсу.

Комплекс вправ "Валіза",

"Чарівна крамниця", "Квітка семіцветік"



Разом

11 годин

Всього

35 годин


Література


  1. Абрамова В.Е. Психическая регуляция нравственно-делового общения подростков: Автореф. дис. канд. психол. наук. - М., 2001.

  2. Баева, О. А. Ораторское искусство и деловое общение : учеб. пособ. – 3-е изд. -- М.: Новое знание, 2002.

  3. Баталова, И. В. Программа тренинга конфликтной компетентности подростка // Классный руководитель. - 2006. № 4.

  4. Битянова, Н. Р. Психология личностного роста. – М.: МПА, 1995.

  5. Грецов А., Бедарева Т. Психологические игры для старшеклассников и студентов.

  6. Жуков, Ю. М. Диагностика и развитие компетентности в общении. — М., 1990.

  7. Н.П. Фетискин, В.В.Козлов, Г.М.Мануйлов. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых группах.

  8. Немов, Р. С. Практическая психология: учеб. пособие. – М.: Гуманит. изд. центр Владос, 1997.

  9. Осипова, Е., Чуменко, Е. Конфликты и методы их преодоления (социально-психологический тренинг). — М., 2007.

  10. Осницкий, А.К. Психология самостоятельности. – М.; Нальчик: Изд. центр «Эль-фа», 1996.

  11. Петрусинский, В. В. Игра: обучение, тренинг, досуг. – М.: Высшая школа, 1998.

  12. Рахматшаева В.А. Грамматика общения. - М.:Семья и школа, 1995.

  13. Рогов, Е. И. Психология общения. — М.: Владос, 2002.

  14. С.В.Кривцова, Е.А.Мухаматулина «ТРЕНИНГ. Навыки конструктивного взаимодействия с подростками». М. «Генезис».1999

  15. Хухлаева О.В.X 987 Тропинка к своему Я: Уроки психологии в средней школе (5—6 классы). — М.: Генезис, 2006. — 207 с.

  16. Цукерман, Г. А. Психология саморазвития: задача для подростков и их педагогов. – М.: Интерпракс, 1994.

  17. Фридман Л. М. Психология воспитания. М., 1999.

ЗМІСТ ЗАНЯТЬ



Введення (1 година)

Мета - формування позиції взаємодії на заняттях, створення сприятливого емоційного клімату в групі, формування первинних навичок самоаналізу.

Заняття 1 "Знайомство"

Вправа «Взаємні презентації»

Інструкція.Учасники розбиваються на пари. Дається 10 хвилин на те, щоб розповісти про себе один одному як найдетальніше. Після цього учасники представляють один одного в групі. Необхідно, щоб діти одержали як найбільше різнобічної інформації.

Обговорення.Поділитись почуттями і думками.

Вправа«Правила нашої групи»

Інструкція.Вироблення групових правил. Творче оформлення на ватмані.

Вправа «Наш портрет у променях сонця».

Інструкція.Учні малюють на великому листі ватману сонячні кола, у центрі кожного кола - своє ім'я або свій портрет. Потім уздовж променів необхідно написати усі свої достоїнства, усі свої гарні якості.

Вправа «Дай оцінку»

Інструкція.Кожен учень дає свою оцінку кожному з присутніх по формулі: "Що вийшло"+"Над чим необхідно попрацювати"= активність.
1-й блок "Соло. Я є те, що я є" (8 годин)

Мета- прийняття своєї зовнішності, формування внутрішньої позиції.
Заняття 1. "Хто я, який я?" (2години)

Діагностичний матеріал.

Методика експрес-діагностики характерологічних особливостей особистості. (Додаток 1)



Вправа «Угадай, чий голосок».

Інструкція.Один з учнів виходить з кола і повертається до нього спиною. Інші по черзі кличуть його по імені, змінивши свій голос (затиснувши пальцями ніс, прикривши рот хусточкою і т.д.).

Ведучому необхідно угадати, хто його покликав.



Вправа «Ті, хто...»

Інструкція.Завдання для перевірки швидкості реакції: "Доторкніться до кінчика носа усі, хто любить дивитися комедії по телевізору" або "Топніть лівою п'ятою ті, хто сьогодні ранком чистив зуби" і т.п. Далі роль що водить, тобто дає завдання групі, виконують усі учні по черзі.

Вправа «Кого загадав ведучий?»

Інструкція.Учні закривають очі, а ведучий називає ту або іншу зовнішню ознаку одного з учнів (хвилястий волос, виразний рот, жива посмішка, ясний погляд і т.п.). Дітям необхідно догадатися, кого має на увазі ведучий.

Вправа «Угадай, кому лист».

Обладнання. Картки (по числу учасників), на яких зазначені їхні особистісні якості - адреса листа (романтичний, сумлінній, м'якій, терплячій або пустотливій, чесний, прямій, веселий т.п.).

Інструкція.Психолог зачитує картки, учні визначають адресата. Кожний, хто одержує картку, кладе неї на парту, попередньо перевернувши. Після того як всі учні одержать свої картки, що веде пропонує класові згадати і назвати, яку картку одержав кожен учасник, наприклад: "Валя - чесна", "Петя - терплячий".

Вправа «Хто я?»

Інструкція.Ведучий говорить учням, що кожна доросла людина задає собі питання "Хто я?". І іноді відповісти на нього складніше, ніж вирішити саму складну задачу. Потім як приклад сам відповідає на це питання (я - дочка, дружина, спортсменка, читач, садівник і т.п.). Пропонує учням відповісти на це питання письмово. Потім діти за бажанням читають написане вголос.

Вправа «Намалюй свою роль».

Інструкція.Ведучий пропонує учням вибрати свою улюблену роль з написаних у зошиті, намалювати себе в ній. Після цього учні за бажанням показують свої малюнки, інші угадують, у якій ролі вони себе зобразили.

Вправа «Який я».

Інструкція.Ведучий пропонує учнем написати в зошиті маленький твір на тему, "Який я і чим відрізняюся від інших».
Заняття 2. "Я - МОЖУ"(1 година)

Вправа «Чиї долоні».

Інструкція.Один з учнів сідає на стілець лицем до класу, тримаючи долоні розкритими, і закриває ока. Один з учасників тихенько підходить до нього, на кілька секунд кладе свої руки на руки що водить. Ведучий повинний догадатися, чиї долоні доторкалися до нього.

Вправа «Моя долонь».

Інструкція.Учні обводять свою долонь на листі паперу. Посередині "долоньки" вони повинні написати "Я", а на кожнім "пальчику" - що-небудь гарне про себе (якості або здібності). Потім ведучий збирає роботи, по черзі зачитує них, а учні визначають, кому яка "долонь" належить.

Вправа «Я можу, я вмію».

Інструкція.Учні у швидкому темпі перекидають м'яч один одному. Той, кому в руки попадає м'яч, швидко називає яке-небудь своє уміння (я вмію пекти, я вмію бігати, я вмію сміятися і т.п.).

Вправа «Загублене можу».

Інструкція.Ведучий розповідає учням про хлопчика, що втратив одне зі своїх "можу" - "Можу визнавати свої помилки". Замість цього він перекладав помилки на навколишніх, робив них винуватими. Потім ведучий пропонує учням по черзі представити себе людиною, яку незаслужено обвинуватили в чому-небудь, і назвати свої почуття. Після цього просить них представити себе хлопчиком, що перекладав на інших свої помилки, подумати про його почуття. Після того як учні зроблять висновок, що негативні почуття випробували обидві сторони, психолог пропонує подумати, як вирішити ситуацію. Разом з психологом учні дійдуть висновку про те, що одному хлопчикові необхідно попросити пробачення, а іншому - його простити.

Обговорення.Можна запропонувати підліткам подумати і сказати, що їм сутужніше робити - просити пробачення або прощати.
  1   2   3   4   5   6   7


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка