Практикум для вчителів початкових класів труднощі навчання першокласника у школі



Скачати 102.57 Kb.
Дата конвертації12.11.2016
Розмір102.57 Kb.
Труднощі навчання першокласника у школі

Семінар-практикум для вчителів початкових класів

ТРУДНОЩІ НАВЧАННЯ ПЕРШОКЛАСНИКА У ШКОЛІ
Діти повинні жити у світі краси, казки,

Музики, малюнка, фантазії, творчості.

А.В. Сухомлинський

Мета:

  • сприяння розвитку стосунків між учителями, батьками та учнями;

  • усвідомлення значущості ролі першого вчителя у процесі навчання у школі.


Завдання:

  • показати значення ролі першого вчителя у процесі навчання у школі;

  • порівняти очікування вчителів та учнів від взаємодії у процесі навчання;

  • з’ясувати батьківські установки щодо навчання дитини у школі;

  • акцентувати увагу педагогів на особливостях сприймання молодших школярів;

  • розвивати співпрацю;

  • покращувати вміння постановити себе на місце іншого;

  • реалізувати творчі здібності.

Матеріали: аркуші формату А4, маркери, скотч, кольоровий папір, ножиці, клей, кружечки із жовтого кольору, пелюстки блакитного та білого кольорів, ручки, листівки у вигляді корабликів, плакати: “ Береги ” , “ Правила роботи в групі ”, “ Ми, батьки, очікуємо, що наші діти у школі…”, “ Я, дитина, хочу. Щоб мої батьки…” .

Кількість учасників: до 14 осіб.

Час: 1,5 год.
План проведення:

  1. Вступне слово психолога. Психологічна установка.

  2. Знайомство. Вправа «Своє ім’я + квітка».

  3. Вправа «Правила роботи у групі».

  4. Очікування учасників. Вправа «Береги».

  5. Міні-лекція «Особливості адаптації дітей шестирічного віку до навчання у школі».

  6. Вправа «Ромашка».

  7. Вправа «Спогади про школу».

  8. Вправа «Волошка».

  9. Руханка « Де м’яч?»

  10. Рольова гра «Перший раз - у перший клас!».

  11. Вправа «Аналіз результатів дослідження».

  12. Підбиття підсумків. Вправа «Береги».

  13. Руханка. Вправа «Австралійський дощ».

Хід проведення
Вступне слово психолога. Психологічна установка.

Доброго дня усім присутнім. Рада бачити вас у гарному настрої.

Вступаючи до школи, майже усі першокласники щиро бажають вчитися і найголовніше, що дається дітям у першому класі, - це вміння вчитися, а не конкретні знання чи навички. Не вдома з батьками, які підлаштовуються під бажання та настрій малюка, а у школі, де він – один із тридцяти учнів, які повинні чітко виконувати вказівки вчителя, адресовані всьому класу.

Якщо дитині все вдаватиметься, то навчання буде пов’язане з відчуттям успіху. А успіх – найважливіше джерело позитивного ставлення до знань.

Чому ж у багатьох бажання вчитися швидко зникає? Значною мірою це пов’язано з вадами виховання та прорахунками дорослих. Соціальна адаптація – процес активного пристосування до нових умов. Діти адаптуються не однаково легко. Існує три рівня адаптації: високий, середній і низький.

Для того, щоб цей період минув відносно легко, дуже важливі хороші взаємини в родині, відсутність конфліктних ситуацій, до того ж, сам учень має набути сприятливого статусу у групі однолітків.

Неабияке значення для формування ставлення до вчителя має ставлення дитини до дорослих. Якщо малюк звик перебивати їх, не вміє вислуховувати прохань і вказівок, звертається на “ ти ”, то, звичайно, йому буде важко засвоювати шкільні вимоги.

Сподіваюся сьогоднішня спільна робота не буде марною, а знання, які ви отримаєте знадобляться вам.


Знайомство. Вправа “ Своє імя + квітка ” (5 хв.)

Мета: познайомити всіх учасників, створити умови для продуктивної роботи.

Психолог пропонує учасникам назвати своє ім’я та квітку, з якою учасник себе асоціює. Вправу розпочинає тренер: «Мене звати Наталка – ромашка».



Вправа “ Правила роботи у групі ”. (5хв.)

Мета: встановити правила для плідної роботи групи під час тренінгу.

Психолог звертається до групи із запитанням: “ Для чого у нашому житті існують різні правила?”. Після відповідей пропонує принципи роботи у групі, записані на пелюстках квітки, прикріпити на плакат, де намальоване стебло.


Очікування учасників. Вправа “ Береги ”. (5 хв.)

Мета: визначитися з очікуваннями, щоб одержати зворотний зв’язок.

Психолог пропонує та стікерах у формі кораблика написати очікування від тренінгу. Потім кожен учасник клеїть їх на плакат “ Береги ”, на березі очікувань.



Психолог. Я сподіваюся, що Ваші очікування виправдаються.
Міні-лекція “ Особливості адаптації дітей шестирічного віку до навчання у школі ”. (10 хв.)

Тренер. Вступ до школи є переломним моментом у житті дитини. Він пов’язаний з новим типом стосунків з дорослими, однолітками, а також новими формами діяльності.

Бути школярем – означає для дитини отримання не тільки нового статусу у цих стосунках, статусу приналежності до світу дорослих, а також визнання оточенням її дорослості. У першокласника з’являються як нові права, так і нові обов’язки.

Перші два місяці навчання дитини у школі є критичним періодом. Це нормативна ситуація, адже у першокласників – сила-силенна страхів, непевності, тривоги:

Дитина потрапляє у малознайоме місце, де вона має витрачати свій ресурс на своєрідне “ орієнтування ”:



  • нова модель поведінки, як з однолітками, так і з учителями;

  • багато незнайомих людей, з якими треба взаємодіяти;

  • відмінність очікувань: того, як дитина уявляла школу, і реальність;

  • наростання педагогічних і батьківських претензій до дитини.

Унаслідок цього можна помітити, що діти неуспішні, виснажені, роздратовані, більшість із них починають хворіти.

Тобто виявилися всі ознаки шкільної дезадаптації.

Головна причина шкільної дезадаптації у молодших школярів пов’язана з характером сімейного виховання. Якщо дитина приходить до школи із сім’ї, де вона не отримала переживання “ Ми ”, то й нову соціальну суспільність – школу – сприйматиме важко, бо буде прагнути зберегти незмінне “ Я ” несвідомо не приймаючи норми та правила.
Вправа “ Ромашка ”. (10 хв.)

Мета: визначити очікування вчителів від взаємодії з учнями у процесі навчання.

Кожен учитель отримує жовтий кружечок, на якому написано “ Я – вчитель ”, і 6 білих пелюсток. Тренер пропонує на пелюстках написати відповідь на запитання: “ Що я як учитель хочу дати своїм учням?”. Кожне твердження потрібно записувати на окремій пелюстці. Потім пелюстки прикріплюють до жовтої серединки, утворюється ромашка. Квіти викладають у коло (на підлозі), група обговорює зміст пелюсток, визначає спільне та відмінне. Спільне можна виписувати на дошку або формувати ще одну квітку записуючи твердження на пелюстки.


Вправа “ Спогади про школу ”. (10 хв.)

Мета: показати значення ролі першого вчителя в період адаптації.

Психолог пропонує пригадати своє навчання в першому класі:



  • В якій школі навчалися?

  • Як звали першого вчителя?

  • Хто був сусідом по парті?

  • Як ставився до Вас учитель?

  • Які емоції у Вас виникли, коли Ви згадували своє навчання в першому класі?

  • Хто був для Вас найважливішою людиною у той час?

(Дайте час на спогади, у цей час звучить тиха легка музика.)
Вправа “ Волошка ”. (10 хв.)

Мета: виявити очікування учнів від взаємодії з учителем у процесі навчання, порівняти очікування педагогів та учнів.

Кожен учитель отримує жовтий кружечок, на якому написано “ Я – учень ”, і 6 пелюсток блакитного кольору. Тренер пропонує на пелюстках написати відповідь на запитання: “ Чого я як учень очікую від першого вчителя?”. Кожне твердження потрібно записати на окремій пелюстці. Потім пелюстки приклеюють до жовтої серединки, утворюється волошка. Квіти викладають у коло (на підлозі), група обговорює зміст пелюсток, визначає спільне й відмінне. Спільне можна виписувати на дошку або формувати ще одну квітку, записуючи твердження на пелюстки.



Обговорення:

  • Чим волошки відрізняються від ромашок?

  • Чому виникли відмінності?

  • Яким чином ми можемо змінити ситуацію так, щоб не порушувати гармонію у дитячих прагненнях і врахувати позицію вчителя?

(Пригадувати своє дитинство, надавати емоційну підтримку учням, створювати ситуації успіху.)
Руханка “ Де мяч?”. (5 хв.)

Учасники стають у коло. Тренер дає одному з них м’яча і за жеребкуванням обирає «детектива». «Детектив» залишається в колі, а члени групи мають швидко передавати м’яч із рук в руки (за спинами). За командою «Стоп!», гра зупиняється і «детектив» мусить сказати, у кого на той момент знаходиться м’яч.



Рольова гра “ Перший раз - у перший клас!”. (10 хв.)

Мета: з’ясувати батьківські установки щодо навчання дитини у школі, визначити позиції батьків, дітей і педагогів у стосунках «батьки – дитина – вчитель».

Учасники об’єднуються у трійки (тато, мама, дитина). Кожній групі потрібно продовжити речення:

- учасники, які виконують роль мами, пишуть: “ Я як мама очікую, що моя дитина у школі…”;

- учасники, які виконують роль батька, пишуть: “ Я як батько очікую, що моя дитина у школі…”;

- учасники, які виконують роль дитини, пишуть: “ Я хочу, щоб мої батьки…”.

Ведучий ініціює обговорення очікувань «батьків» та «дітей». Потім відповіді учасників заносять на загальні плакати «Ми, батьки, очікуємо, що наші діти у школі…», «Я, дитина, хочу, щоб мої батьки…».



Обговорення:

  • Чим відрізняються очікування батьків і дітей?

  • Що спільного у цих записах? (І діти, і батьки хочуть, щоб діти були щасливими…)

  • Що може зробити вчитель. Аби бажання дітей і батьків реалізувалися?


Вправа “ Аналіз результатів дослідження ”. (15 хв.)

Вивчення психологічної готовності дитини до навчання у школі.

Однією з передумов попередження можливих труднощів у школі дитини є з’ясування її рівня підготовленості до навчання.



Орієнтаційний тест шкільної зрілості А. Керана-Йірасека

Мета та завдання:

  • визначити загальний психічний розвиток дитини;

  • розвиток моторики;

  • уміння перемалювати за заданими зразками;

  • саморегуляція;

  • короткочасну пам’ять.

Тест складається з трьох завдань:
1. Змальовування групи крапок за зразком:



Високий рівень – практично досконале наслідування зразка.

Середній рівень – зображення відповідає зразку за контуром; крапок 7-20, можливий поворот.

Низький рівень контур не відповідає зразку; величина та кількість крапок неважлива; черкання.

2. Наслідування письмових літер:

Високий рівень – задовільне наслідування; велика літера відрізняється за висотою, літери не досягають подвійної висоти зразка.

Середній рівень – очевидна розбивка запису на три частини; можна розібрати хоча б чотири літери.

Низький рівень – напис утворює рядок, можна розібрати хоча б дві літери; карлючки.


3. Малювання чоловічої фігури з уяви.

Увагу звертають не тільки на кількість деталей, декорування та правильність виконання малюнка. Результати тест мають проективне значення.



Інтерпретація результатів

Високий загальний бал, як правило, мають зрілі, інтелектуально розвинені діти: посидючі, акуратні, спокійні, з високою мотивацією до малювання.

Низький загальний бал характерний для дітей з органічними розладами та порушеннями, а також із низьким рівнем інтелектуальних здібностей, із порушенням зору.

Вивчення особливостей сприймання дитини

Сприймання предметів і явищ матеріального світу, їхніх численних форм і відношень займає одне з центральних місць у психологічній діяльності людини. Наше сприймання неможливе без діяльності пам’яті й мислення. Дуже важлива у цьому процесі мова, назви, тобто словесне позначення предмета. Шкільне навчання вимагає високого рівня розвитку мови та сприйняття, зокрема вміння адекватно словесно інтерпретування зображення


Методика “ Графічний диктант ”



Мета: діагностика рівня розвитку довільності регуляції поведінки.

Методика виявляє вміння дитини:



  • уважно слухати й точно виконувати вказівки дорослого;

  • правильно відтворювати на аркуші паперу заданий напрямок лінії;

  • самостійно діяти за словесною інструкцією вчителя.

Тест тренує довільну увагу, просторове сприйняття та дрібну моторику руки. Оцінюється за двома параметрами:

  • уміння слухати і точно виконувати вказівки дорослого;

  • уміння самостійно працювати за заданим зразком.


Тест “ Будиночок ”

Мета: визначити здатність дитини копіювати складний зразок.

Завдання:

  • виявити вміння орієнтуватися за зразком і точно його копіювати;

  • визначити особливості розвитку довільної уваги, просторового сприйняття, сенсомоторної координації тонкої моторики руки;

  • визначити рівень шкільної зрілості.

Помилки при відтворенні малюнка:

  • неправильно зображений елемент;

  • відсутність елемента;

  • розриви між лініями;

  • значне збільшення зображення


Підбиття підсумків. Вправа “ Береги ”. (5 хв.)

Мета: з’ясувати. Наскільки виправдалися очікування від тренінгу.

Психолог. А тепер. Шановні учасники, підійдіть до плаката “ Береги ” і перемістіть свої стікери на береги реалізованих очікувань.

Після наклеювання психолог проводить бліц-аналіз. Якщо більшість стікерів опинилися на березі реалізованих очікувань. То відзначає, що сформувалася не просто група, а команда, дякує учасникам за зворотний зв’язок.


Руханка. Вправа “ Австралійський дощ ”. (5 хв.)

Мета: психологічне розслаблення учасників.

Учасники стають у коло.



Інструкція: чи знаєте Ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком Ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно!


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка