Позитивні та негативні емоції



Скачати 100.39 Kb.
Дата конвертації05.03.2017
Розмір100.39 Kb.

УРОК №№ 10-11
Тема: Позитивні та негативні емоції.
Мета: а) формувати в учнів:

  • уявлення про емоції і почуття як умову, що сприяє зміцненню і збереженню власного здоров’я й здоров’я інших людей; уявлення про види емоцій (позитивні, невизначені, негативні), причини їх виникнення;

  • вміння аналізувати власний емоційний стан та емоційний стан інших з метою надання само- і взаємодопомоги;

  • вміння контролювати власні емоції, розуміти власні почуття, сприймати й розуміти почуття інших; розпізнавати настрої людей за виразом обличчя;

б) формувати вміння встановлювати зв’язки між емоціями (тривалими), почуттями, настроєм; між емоційним станом людини та її стосунками з іншими людьми; продовжувати формувати вміння висловлювати власні думки, аргументувати їх;

в) виховувати в учнів оцінне ставлення до власного емоційного стану; розвивати здатність уявляти емоційний стан інших людей; розвивати розуміння краси людських взаємин.


Обладнання: Таблиця почуттів, запис пісень.
Хід уроку

І. Організаційний момент.

Вчитель. Радість, горе, здивування,

Смуток, спокій, хвилювання –

Це емоції, мій друже.

І вони важливі дуже.


Як корисні позитивні:

Сміх і радість, спокій теж!

Злість і смуток – негативні.

За емоціями стеж!


Швидко негативний настрій

Зіпсує здоров’я, знай.

Не сумуй, жартуй, всміхайся,

Завжди добрий настрій май!


ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

    • Діти, з яким настроєм ви прийшли сьогодні до школи? Намалюйте свій настрій.

    • На сьогоднішньому уроці ми з вами поведемо мову про емоції, про те, як вони пов’язані зі здоров’ям людини, про причини їх виникнення та вплив на наші стосунки з іншими людьми.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Словникова робота.

Емоціо у перекладі з латини означає хвилювати. Почуття гніву, печалі, радощів – це емоції.

  1. Міні-лекція з ілюструванням.

Вчитель. Емоції та їх вираження спільні для всіх людей, закладені від природи. Однією з основних функцій емоцій є надання можливості людям розуміти один одного, навіть не користуючись мовою.

Люди на всіх континентах однаково виражають радість і горе, гнів і страх. Європейці, які відкривали нові землі, не знаючи ні мови, ні звичаїв місцевих племен, знаходили порозуміння із дикунами завдяки однаковому способу вираження емоцій.

Більше того, ми здатні розуміти емоції вищих тварин, наприклад, міміку(рухи м’язів обличчя, що виражають емоції) вищих мавп. Причому й мавпи можуть зчитати дещо з нашої міміки. Зрозуміла для нас і мова домашніх тварин: гарчання собаки виражає агресію; підібраний хвіст – провину, страх; виляння хвостом – радість.

Емоції – це суб’єктивні реакції (переживання), які віддзеркалюють приємні чи неприємні відчуття, ставлення людини до оточуючих людей, до явищ, процесу та результату своєї діяльності. Емоції доповнюють нашу мову, розкривають багатство нашого внутрішнього світу.

Емоції є невід’ємною частиною особистості. В емоційному плані всі люди різняться між собою за силою збуджуваності, тривалістю та стійкістю переживань, переживанням позитивних або негативних емоцій, їх глибиною за змістом.



Емоції – це душевні переживання, хвилювання, що залежить від навколишнього світу.

  1. Аналіз поведінки та вияву емоцій літературних героїв.

  2. Робота з підручником.

    • Самостійне читання статті підручника.

    • Відповіді на запитання:

      • Які бувають емоції?

      • В чому вони проявляються?

      • Які емоції ви повинні спрямовувати на людей, з котрими ви хотіли б спілкуватися, дружити?

  • Читання словника емоцій.

  1. Робота в групах. Гра «Заселимо будинки».

Вчитель. Спробуємо заселити будинки емоціями. Перша група вибирає позитивні емоції, написані на цеглинках теплих кольорів (рожевих, жовтих, оранжевих, червоних…), друга група будує будинок із цеглинок холодних кольорів(блакитних, можна чорних…), на яких записані негативні емоції, а третя вибирає для побудови будинку цеглинки нейтрального кольору (сірі…), на них записані невизначені емоції.

(Учні будують будинки на дошці й пояснюють вибір у ході розподілу).

Вчитель. Негативні емоції шкідливі для здоров’я людини. Страх, заздрість, ненависть, лють не лише ускладнюють стосунки з іншими людьми, а й дуже погано позначаються на роботі серця, печінки, нирок та інших важливих органів. А позитивні – дуже корисні.

Зазвичай виділяють 3 найсильніші фундаментальні емоції: радість, гнів і страх. Радість окрилює, надає впевненості. Ця потужна позитивна емоція допоможе досягти успіху. Однак надмірна радість, яка називається захопленням або тріумфуванням, заважає помірковано оцінити ситуацію.



Гнів – це бурхлива реакція на приниження, несправедливість, жорстокість, на перепони, що виникають на шляху до мети. Він є сигналом для оточуючих, що розгнівана людина не задоволена ситуацією і готова постояти за себе. Ця емоція мобілізує сили, але гнітить думку, тому гнів ще називають «сліпим». Крайній вияв гніву – лють.

Страх – це емоція, пов’язана з реакцією на погрозу. Здатність до переживання страху є вродженою, тому прояви страху однакові в усіх людей і навіть у вищих тварин. Ця емоційна реакція виникає на основі умовного рефлексу і виявляється з дня народження. Новонароджена дитина вже може відчувати страх від гучних звуків або під час зникнення опори. В подальшому кількість страхів збільшується. Діти бояться темряви, казкових чудовиськ, суворої виховательки, уколів, поганих оцінок. Дорослі ж бояться хвороб, неприємностей на роботі, нещасних випадків і багато чого іншого.

Страх виникає легко, а позбутися його досить складно. Особливо важко виявити причину страху.

На думку Ч. Дарвіна, страх допомагає вчасно помітити небезпеку й уникнути її. Завдяки йому людина може пристосуватись до навколишнього середовища. Люди, які відчувають страх, виживають, безстрашні – вмирають.

Опоненти гіпотези Дарвіна вбачають у страху шкідливі для людини риси. Так, він викликає відчуття незахищеності, а ще паралізує думку, напружує всі м’язи або навпаки розслаблює їх – тоді в нас «підкошуються ноги». Ця емоція небезпечна для психічного здоров’я і для життя. Виділяють лише одну адаптовану форму страху, тобто таку, яка сприяє виживанню, – обережність, що допомагає уникнути небезпеки.

Емоції бувають бурхливі і стримані. Надто бурхливі емоції погано впливають на здоров’я. навіть радість, коли вона занадто бурхлива, може зашкодити твоєму здоров’ю. намагайся стримувати бурхливі емоції, особливо негативні. У цьому тобі допоможе аутогенне тренування і самонавіювання.

Для віруючих людей велику роль відіграють сповідь і молитва. Вони дають змогу послабити емоційну напругу.

Народна мудрість говорить: «Сім разів одміряй, один раз відріж». Це означає, що перш ніж щось зробити, ти повинен подумати, чи не зашкодить це тобі та іншим людям.

Розум допоможе людині контролювати свої почуття й управляти емоціями.



6. Бесіда.

      • Як ви думаєте за допомогою чого людина може передати свій настрій, емоції, почуття? (За допомогою музики, живопису, літературних творів.)

      • Прослухайте уривки музичних творів (на розсуд учителя) і скажіть: який настрій передає даний музичний твір? Коли людині співзвучна така мелодія? Погляньте у вікно. Уявіть, що ви композитор. Яку музику створили б ви?

      • Розгляньте репродукції картини відомих художників. (Учитель підбирає їх на власний розсуд.) Як передано почуття, настрій? Якими кольорами художник зобразив радість та смуток?

      • Прослухайте поетичні твори у виконанні ваших однокласників (на вибір учителя). Що ви відчули, слухаючи цей твір?

  1. Тренінг емоцій.

Вчитель. За допомогою міміки та жестів покажіть різний настрій: нудьга, сум, радість, злість. Як змінюється вигляд брів, коли ми сердимось, радіємо, дивуємось? Як би ви зобразили настрій на папері? (Учні малюють обличчя й коментують.)

  • У якому настрої перебуває дівчинка на фотографіях?







Фізкультхвилинка Комплекс вправ №4.
7. Розповіди вчителя.

Вчитель. Почуття – це переживання, які людина відчуває в різних ситуаціях. Тобто, думки, які з’являються в голосі, та відчуття в тілі (почервоніли, мурашки побігли по тілі, волосся стало дибки і т. д. )

Почуття допомагають нам зрозуміти, що для нас добре, а що – погано. Під впливом почуттів ми здійснюємо ті чи інші вчинки, одні з яких приносять нам радість, задоволення, а інші – смуток, жаль, невдоволення. Наші вчинки можуть бути добрими і поганими. Відповідно вони впливають на наше здоров’я, сприяючи його зміцненню або руйнуючи цього.

Кожна людина може навчитися керувати своїми почуттями. Почуття говорять про те, чого людина хоче і чого очікує, що їй подобається. Неприємних почуттів можна уникнути, якщо думати про наслідки своїх вчинків.


  1. Робота з підручником.

  • Читання статті.

  • Обговорення порад, які допомагають зрозуміти і контролювати емоції.

  • Обговорення порад, які допомагають зрозуміти власні почуття і почуття інших людей.

  • Відповіді на запитання підручника.


ІV. Закріплення, поглиблення, корекція знань учнів.

      1. Поради лікаря.

Сучасна людина боїться втратити якусь можливість, не досягнути успіху, відстати від часу. Ця гонитва погоня постійного напруження, а стрес є розплатою за неї. На відміну від страху, який з’являється одразу у відповідь на небезпечну ситуацію, стрес – результат тривалих навантажень. Він спричинюється стресорами – емоційно важливими подіями як негативного (серйозні неприємності на роботі, важка хвороба, нерозв’язані проблеми), так і позитивного характеру (весілля, народження дитини). Під впливом стресора напружуються всі сили організму, готуючи його до атаки або захисту. Цей стан супроводжується прискоренням серцебиття, почервонінням або зблідненням шкіри, пітливістю, сухістю в роті. Це перша фаза стресу. Людина намагається пристосуватися до ситуації, що виникла, мобілізуючи сили організму. Так починається друга стадія. Але довго функціонувати при такому високому напруженні організм не може. Якщо не можна ліквідувати причину стресу, починається третя стадія – виснаження захисної системи. Цей етап супроводжується хронічною втомлюваністю, сонливістю або безсонням. З’являються головний біль, розпорошення уваги, зниження апетиту або навпаки, постійна потреба в їжі, роздратування, забудькуватість та не пояснюване почуття страху. Ця стадія призводить до виникнення хвороб серця, виразки, неврозів та депресій. Більшість працюючих людей у сучасному світі постійно живуть у такому стані, що є причиною збільшення кількості інфарктів, інсультів та інших серйозних захворювань.

Як боротися зі стресом? Насамперед треба намагатися не допустити його розвитку. Слід пам’ятати, що неприємності та проблеми – це супутники людського життя, яких неможливо уникнути. Це не перші й не останні проблеми, які доведеться вирішувати. Віра у власні сили і майбутнє допоможе або знайти вихід із ситуації, або зуміти до неї пристосуватися. Не можна дозволити проблемі запанувати над вами. Не треба панікувати й приймати рішення зопалу. Уважно проаналізуйте ситуацію, розробіть план і починайте активно діяти.



      1. Робота в зошиті.

      2. Тренінг виходу зі стану злості.

  • Коли починаєте сердитися:

        • заспівайте веселу пісеньку;

        • послухайте тиху музику;

        • пограйтеся з м’якеньким м’ячиком;

        • намалюйте свій настрій;

        • розкажіть про свою злість рідній людині;

        • погортайте родинний альбом або казки;

        • пограйте гру «Розривання паперу».

          • Коли в тебе поганий настрій, візьми свою улюблену іграшку і поговори з нею. Розпочинай так: «Я розповім тобі, чому в мене поганий настрій…»

          • Поділіться досвідом. Які ви знаєте шляхи впливу на емоції та вчинки людей. (Відповіді учнів.)

          • Яку пораду висловлює автор у вірші, для гарного настрою?

Як зробити день веселим?

Ти прокинься рано-рано,

лиш над містом сонце встане,

привітайся з ластівками,

з кожним променем ласкавим.

Сам гарнесенько умийся,

сам швиденько одягнися,

підійди до тата й мами

і скажи їм: – Добрий ранок!

Усміхніться всім навколо:

небу, сонцю, квітам, людям,

і тоді обов’язково

день тобі веселим буде!

Анатолій Костецький
4. Сміхопанорама.

Вчитель. З усіх емоцій кращі всіх,

Ті, що породжують в нас сміх.

Сміятися не грішно,

Коли нам дійсно смішно!


Стежинка до здоров’я – сміх,

В роботі гарний жде успіх.

І все нам удається,

Коли душа сміється!


Смійся, смійся від душі!

Сміх – відпочинок для душі!



(Учні розповідають смішні , підготовлені заздалегідь, історії.)
V. Підсумок уроку.

1. Слухання порад вченого, доктора біологічних наук Зіновія Дмитровича Скрипника.
«У мене все чудово-пречудово!..»

Починайте свій день з усмішки. Станьте перед дзеркалом і пригадайте обличчя мама чи тата, усміхніться до них. Або ж згадайте мандрівку до моря, уявіть сонячні лелітки на хвилях. А може, спробуйте побачити перед собою хлопчика чи дівчинку з тієї парти, на яку на уроках ви найчастіше кидаєте свій погляд…

А знаєте, що існує гімнастика для очей? І серед інших вправ є й така: треба подивитися у вікно й обов’язково побачити голубе-голубе небо, навіть якщо воно на цей час вкрите найгустішими хмарами.

Намагайся подарувати радість і вашому слухові. Пригадайте, як ходили влітку до лісу, і постарайтеся знову почути пташиний щебет. Яку співочу пташку ви найбільше любите?

А тепер уявіть галявину з квітами. Намагайтеся відчути, як пахне та чи інша квітка… це також психофізична зарядка. Для нюху.

А ще – щодо смаку. Що найбільше полюбляєте? Полуниці? Чудово! О, як вони вам смакують! Або подумайте про цитрини чи згадайте, які смачні страви готує бабуся. Які саме?

З вами трапилася прикрість? Увечері? І треба заспокоїтись? А спробуйте-но порахувати, скільки зірок на небі. Ви раптом розхвилювалися на вулиці… Підійдіть до дерева, спробуйте порахувати, скільки листочків на одній гіллячці…

Ніколи не втрачайте рівноваги і впевненості. А в хвилину нервувань сядьте зручніше в крісло, заплющіть очі і хвилин десять спокійно повторюйте подумки слово «мама» або ім’я близького хлопчика чи дівчинки. А потім скажіть собі: «Все чудово. У мене все чудово-пречудово!..»



Журнал «Соняшник», №5-6 1192р.

      1. Бесіда.





База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка