Погоджено



Скачати 360.98 Kb.
Дата конвертації05.03.2017
Розмір360.98 Kb.

,,ПОГОДЖЕНО”

Т.в.о. завідувачу Центру практичної

психології та соціальної роботи

КВНЗ «Харківська академія

неперервної освіти»

______________ Т.Б.Гніда

,,_____”_________2015 р.


,,ЗАТВЕРДЖУЮ”

Директор Малоданилівського ліцею

________________ С. П. Катасонова ,,_____”_________2015 р.


,,ПОГОДЖЕНО”

Методист з психологічної служби

Відділу освіти Дергачівської РДА

______________Ю.В.Данильченко

,,_____”_________2015 р.







«ФОРМУВАННЯ АДЕКВАТНОЇ "Я"-КОНЦЕПЦІЇ У ОБДАРОВАНИХ ПІДЛІТКІВ»

Програма корекційно-розвивальних занять

зі зменшення тривожності та вироблення навиків ефективної комунікації у обдарованих підлітків

(10 годин)

Дергачі 2015




Автор-укладач

Практичний психолог

Малоданилівського ліцею

Пономаренко О.М.





Пояснювальна записка

Корекційна програма (тренінг) складається з комплексу корекційних вправ. Тренінг містить 10 занять, які проводяться 1 раз на тиждень.

Відносна самостійність кожної зустрічі дає змогу планувати їх або кілька разів на тиждень (в разі посиленого тренінгу), або раз на тиждень, тобто робити вибір залежно від конкретних умов.

Мета групового тренінгу:

1. Побудувати умови для саморозвитку і адекватного формування "Я"-концепції.

2. Розвинути вміння пізнавати інших людей.

3. Виробити навики ефективної комунікації.

4. Розвинути вміння адекватно формувати життєві плани і коригувати

ціннісні орієнтації.

5. Ознайомитися з методами психічної саморегуляції.

Теоретичною основою для побудови тренінгу послужили такі

механізми, психологічної структури особистісного росту:

1. Самопізнання. Самопізнання включає в себе: самоспостереження, самодіагностику, самоусвідомлення, самовідношення, самоаналіз, самооцінку. Пізнання людиною самої себе в значній мірі є процесом трансформації самовідношення у самоусвідом-лення. Самовідношення — це "Я"-концепція. Вчинки людини визначаються не тільки "Я"-концепцією, а й самооцінкою — сполученням когнітивних уявлень про властивості своєї особистості.

2. Самостимуляція — використання прийомів, які сприяють внутрішньому спонуканню до саморозвитку. Основні прийоми: самокритика, самостимуляція, самонаказ, самообов'язковість, самопримушування.

3. Програмуванняформування мети і завдань, визначення шляхів, ресурсів і методів для самовдосконалення.

4. Самореалізація. Існує три основних елементи самореалізації: прийоми організаційно-управлінського характеру, інтелектуальний розвиток, саморегуляція психічних станів.5. Самопрезентація — представлення собі

форм і методів роботи над собою, адекватних актуальному розвитку особистості.



Організаційні принципи:

1. Формується група з 5— 10 осіб.

2. Місцем проведення занять має бути досить простора кімната (аудиторія). У виборі місця проведення слід орієнтуватися на те, що учасники тренінгу будуть розміщені півколом. Потрібно передбачити зручні стільці і прийнятний температурний режим.

3. Тривалість одного заняття — 1—1,5 години.

Детально представлені лише перші заняття, а деякі інші вправи проводяться за аналогією.


Заняття №1

Тривалість 1год. 10 хв.

Мета: ознайомити з загальною метою, яку переслідує тренінг, з правилами роботи у групі; вивчити уявлення особистості про себе (рівень самооцінки, "Я"-концепція); створити умови для самопізнання та саморозвитку особистості підлітків.

1. Знайомство (5 хв.)

Мета: ознайомити учасників з організаційними, дисциплінарними, за­гальними питаннями тренінгу.

Тренер. Ми тут зібралися невипадково. Напевно, багато хто з вас хотів би розібратися, чому вони з різних причин зазнають труднощів у спілкуванні з людьми, що нас оточують, в навчан­ні, навіть у ставленні до себе. Хтось відчуває тривогу і невпев­неність. Хтось — самотність. Хтось вже знайшов друга, але дуже часто свариться з ним; хтось стикався з нерозумінням у сім'ї і в класі, хтось хотів би навчитися правильно розуміти вчинки і відчуття інших людей і дізнатися секрети спілкування. Але щоб цього досягти, треба спочатку добре пізнати самого себе. Чи замислювалися ви інколи над тим, чому ви вчинили так, а не інакше? Лаяли коли-небудь себе за необдумані вчинки? Мріяли про те, щоб не хвилюватися? Щоб повернути час назад і все змінити?

Саме ці питання та багато інших постануть перед нами на наших заняттях, які проходитимуть у формі тренінгу. Це дуже цікавий процес, він допомагає пізнати своє «Я». У ході тренін­гу ми поступово вчитимемося розуміти самих себе, дізнаємося про себе багато нового за допомогою цікавих тестів, навчимося розуміти інших людей і ефективно спілкуватися, самостійно вирішувати деякі проблеми і суперечки, боротися з поганим на­строєм, переключатися.

2. Самопрезентацїя (10 хв.)

Мета: надання можливості кожному учаснику представити себе.

Учасникам потрібно назвати своє ім'я, хобі, думку про те, які риси характеру цінують найбільше в людині.



3. Правила роботи у групі (5 хв.)

Мета: оголошення учасникам основні принципи і особливості даної форми роботи.

Наводимо приклади своїх правил і пропонуємо учасникам доповнити їх своїми:

Правило персоніфікації. Воно вказує на необхідність звернення не до всієї групи взагалі, а до конкретної людини по імені. Всі вислови мають йти від свого імені.

Правило довіри у спілкуванні. Учасники мають звертатися один до одного на "ти". На обговорення групи виносити особистісно значимі проблеми. Потрібно намагатись відкрито виражати свої почуття і думки.

Правило - "Тут і тепер". Потрібно говорити про ті проблеми, які хвилюють зараз. Намагатись обговорювати ті процеси, що проходять у групі.

Правило зворотного зв'язку. Намагайтесь дати відчути тому, хто говорить, як ви ставитеся до його повідомлення. Той, хто говорить, має вловити цей зв'язок.

Правило недопустимості безпосередніх оцінок людини. Оцінюємо

не людину, а її дії.

Правило "Стоп". Не можна змушувати людину говорити про те, що вона не бажає, або про те, що вона ще не готова говорити.

Правило конфіденційності. Все, що робиться чи говориться під час

занять, не виноситься за межі групи.

Потрібно обговорити правила, їх має прийняти вся група.



4. Вправа «Дерево очікувань» (5 хв.)

Мета: вияснити очікування учасників від заняття.

На зелених стікерах-листочках, які лежать перед вами на столі напишіть, що особисто ви очікуєте від сьогоднішнього заняття, після чого прикріпіть їх на траву намальовану на плакаті, поруч з деревом.



5. Комплекс динамічних вправ (10 хв.)

Мета: для психоемоційного настрою на роботу (КДВ), які допомагають позбавитися утисків і комплексів, гармонізують енергію людини, створюють умови для позитивного настрою, сприяють входженню членів групи у потрібний робочий стан.

На кожну з трьох вправ відводиться 2 — 3 хвилини:

1. Вправа починається під легку музику. Потрібно стати прямо і максимально розслабити тіло. Дихайте через ніс — якомога глибше. Не потрібно працювати, як насос, ваше дихання має бути хаотичним і достатньо швидким. Концентруйтеся тільки на своєму диханні. Тіло при цьому може почати рухатися, не заважайте йому. Рухи можуть бути будь-якими.

2. Вправа починається під швидку музику. Не лякайтеся: задача цього періоду — стати несповна розуму. Ви можете робити все, що завгодно кричати, стрибати, трястись, сміятися, плакати. Не контролюйте себе! Навпаки, старайтесь підсилити ге, що вам хочеться робити. Робіть все якомога енергійніше, намагайтесь перетворитися на згусток енергії.

3. Вправа починається під спокійну музику. Станьте прямо і підніміть руки вгору. Потяніться, і швидко опустіть руки вниз, викрикуючи при цьому звук "ху", і у вас має створюватися відчуття, що звук різко падає вниз живота. Під час вигуку намагайтеся викинути із себе всі негативні емоції, все те, що вам заважає, вичерпати себе "до дна". Виконуйте це якомога енергійніше.

6. Вправа на розвиток рефлексії (5 хв.).

Мета: розвиток уваги до оточуючих у процесі сумісної роботи; усвідомлення своїх почуттів.

Єдність групи — важливий фактор ефективної роботи групи. Учасникам пропонується по команді "викинути" пальці — один, два... п'ять. Вправа повторюється до тих пір, поки всі учасники не викинуть однакову кількість пальців.



7. Інформаційне повідомлення (5 хв.) .

Мета: пояснення змісту "Я"-концепції для учасників тренінгу.

"Я"-концепція — це відносно стійка, більш чи менш усвідомлена система уявлень індивіда про себе, на основі якої він будує свої стосунки з іншими людьми, і відноситься до себе.

Складові — реальне "Я", ідеальне "Я", динамічне "Я", фантастичне "Я". "Я"-концепція — самосвідомість, самоповага, себелюбство, самооцінка.

8. Вправа. Хто ви і що ви можете про себе сказати? (10 хв.)

Метою вправи є дослідження особистих уявлень про себе на основі самооцінки, самоаналізу, самовідношення. Результатом аналізу виконання вправи є усвідомлення особистістю своїх особливостей, про які вона рідко задумується. Створюються психологічні передумови для саморозкриття і самоприйняття. Розвивається критичність і об'єктивність ставлення людини до самої себе.

1. Задайте собі запитання: "Хто Я?" Запишіть відповідь, яка перша прийшла вам у голову. А тепер дайте відповідь на це запитання ще раз, тільки по-іншому. А тепер — ще раз. Проведіть лінію під цими трьома відповідями і дайте ще стільки відповідей, скільки зможете. Виконувати завдання потрібно у розслабленому стані. Виберіть двох людей, чия думка для вас має значення. Запишіть, як би кожний з них охарактеризував вас, відповідаючи на питання "Хто ви?" Чи співпадають їхні відповіді з вашими? В чому відмінність? Чому?



Невідповідність у тому, з якими соціальними стереотипами ототожнюєте себе ви, а з якими ототожнюють вас інші люди, може вказувати на джерело можливих конфліктів.

2. А тепер зробіть все те, що у попередній вправі, тільки відповідаючи при цьому на питання, "Який я? Проранжуйте характеристики, отримані в результаті виконання двох вправ, від найбільш важливої до найменш важливої.

Визначте, скільки характеристик можна віднести до таких категорій:

— позитивні (напр. розумний, життєрадісний);

— негативні (напр. товстун, зануда);

— нейтральні (напр. чоловік, вчитель);

Скільки вищевказаних категорій характеристик ви віднесли до:

— фізичних якостей (сила, здоров'я);

— психологічних особливостей;

— соціальних ролей.

Проаналізуйте для себе отримані результати.

Інформація для учасників тренінгу: коли ви усвідомите і приймете себе такими, якими ви є, ви отримаєте нові можливості для свого розвитку. Кожна ваша якість, кожна риса характеру відкриває вам різні можливості. Робота над будь-якою стороною вашої особистості неминуче змінює ваш характер, поведінку і особистість в цілому. Саме в самому собі, у своїх особливостях ви знайдете ресурси для покращення стосунків з оточуючими, та для особистого росту.

9. Обговорення (5 хв.). Кожний член групи має висловитися про результати своєї роботи, про ті відкриття, які вдалось зробити на шляху самодослідження та самопізнання.

10. Підсумки (3 хв.). На початку нашого заняття ви написали на зелених стікерах-листочках ваші очікування.
Якщо вони справдилися, то переправте свій листочок з трави на гілля дерева, крону реалізованих сподівань.
11. Зворотній зв'язок (5 хв.). Учасники тренінгу висловлюють свої думки і побажання тренеру стосовно заняття.

12. Ритуал прощання (2 хв.)

Учасники кладуть руки одне одному на плечі й тричі кажуть: «Ми - молодці!»



Заняття№2

Тривалість 1 год.10 хв.

Мета: продовжити процес самопізнання своєї особистості; продовжити формувати адекватне уявлення про свою особистість; ознайомитися із можливими станами свого "Я"; дати відповідь на такі питання: "Чому я дію саме так?","Як я набув цих якостей характеру "

1. Вправа. Рукостискання (5 хв.)

Розпочинається із взаємного вітання всіх членів групи. Учасники стають у коло. Тренер пропонує їм обмінятися один з одним рукостисканнями. Слід намагатися силою рукостискання виказати свої добрі почуття.



2. Комплекс динамічних вправ для психоемоційного настрою на роботу — (КДВ) (10 хв.) .

3. Інформаційне повідомлення «Складові адаптації» (5 хв).

Адаптація – являє собою процес і результат активного пристосування до видозміненого середовища за допомогою різних соціальних засобів (діяльність, вчинків, поведінкових дій). Тобто, люди змінюють свої звичні дії, вчинки під впливом нового оточення.

Отже, успішність адаптації залежить (визначається), як від характеристик середовища (школи), так і від особливостей психічного світу людини.

З'ясуємо. Які саме фактори впливають позитивно і негативно на підлітка підчас звикання до нових умов навчально-виховного процесу:



  • Психофізіологічні фактори (стан здоров'я, зміна режиму дня, сну, друга зміна, час виконання домашнього завдання).

  • Психологічні фактори (традиції, вимоги школи, тон, тембр, стиль спілкування, «синдром відмінника», «установка лідера», тривожність отримання «низького» бала).

  • Соціальні фактори (зміна класу, педагогів; батьки дуже часто накидають дітям велику кількість соціальних ролей, компенсуючи свої невдачі, не успіхи, низький рівень досягнень).

4. Ділова гра «Адаптація» (15 хв.)

Учасники діляться на три групи, кожній підгрупі роздають на стіл матеріали «Адаптація біологічна», «Адаптація психологічна», «Адаптація соціальна».

Вони мають відповісти на такі запитання:


  • Що школа, вчителі та батьки можуть зробити для успішної біологічної адаптації учнів? А що самі підлітки?

  • Що школа, вчителі та батьки можуть зробити для успішної психологічної адаптації учнів? А що самі підлітки?

  • Що школа, вчителі та батьки можуть зробити для успішної соціальної адаптації учнів? А що самі підлітки?

Після завершення, презентація напрацювань груп та спільне обговорення.

5. Вправа. Перше враження групи про мене (10 хв.)

Мета: вправа розрахована на отримання інформації про те, що думають про особистість кожного учасники групи. В результаті кожний член групи зможе порівняти свою думку про себе і думку про нього одногрупників, що значно якісно вплине на формування адекватної "Я"-концепції.

Кожний учасник приколює собі на спині аркуш паперу. В процесі вільного переміщення по кімнаті один одному має написати декілька фраз про те, якою йому здається дана людина з точки зору рис характеру, поведінки і інших якостей. По завершенні роботи члени групи знімають аркуші з груповою характеристикою.



6. Обговорення (10 хв.). Кожний член групи має проаналізувати групову характеристику на себе і співставити її з особистими уявленнями про себе. Необхідно відмітити схожість та відмінність.

7. Релаксаційна вправа «Пляж» (7 хв.)

Мета: зняття емоційного напруження.

Звучить релаксаційна музика. «Уяви, що ти лежиш на теплому піску й засмагаєш на сонці. Ласкаво світить сонечко й зігріває тебе. Віє легкий вітерець. Ти відпочиваєш, слухаєш шум прибою, спостерігаєш за грою хвиль і танцями чайок над водою. Прислухайся до свого тіла. Відчуй позу, в якій ти лежиш. Чи зручно тобі? Спробуй змінити свою позу, щоб тобі було максимально зручно, щоб ти був максимально розслаблений. Спробуй уявити себе всього цілком і запам'ятати цей образ (пауза)... Потягуємося, робимо глибокий вдих і видих, розплющуємо очі, повільно сідаємо й не поспі­шаючи підводимося».



8. Вправа «Рефлексія» (5 хв.)

  • Що цікавого для себе ви сьогодні почули?

  • Які враження та почуття виникли підчас занять?

9. Ритуал прощання (3 хв.)

Учасники кладуть руки одне одному на плечі й тричі кажуть: «Ми - молодці!»



Заняття №3

Тривалість 1 год. 20 хв.

Мета: актуалізація досвіду та знань; продовжити процес самопізнання підлітками своєї особистості; допомогти їм усвідомити

значення стану свого "Я" для ефективної комунікації; отримати, навики ведення безконфліктних діалогів; створення умов для саморозкриття.



1. Привітання (5 хв.)

Учасники вітаються як :

Японці ( легкий уклін, руки витягнуті вздовж тулуба)

Китайці ( легкий уклін зі схрещеними на грудях руками)

Індійці (легкий уклін , долоні складені перед чолом)

Німці ( рукостискання, погляд в очі)

Заняття розпочинається із взаємного вітання всіх членів групи. Для цього утворюються пари, які демонструють оригінальний вид вітання.



2. Комплекс динамічних вправ для психоемоційного настрою на роботу — (КДВ) (10 хв.)

3. Міні-лекція (5 хв.)

Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі.

Спілкування людей – тонкий і складний процес. Кожен з нас учиться цього все життя, здобуваючи досвід часто за рахунок помилок і розчарувань. На жаль, ми нерідко потрапляємо в ситуації, які визначаємо, як конфліктні. Вони вносять напруження у стосунки, позбавляють спокою і радості, не дають можливості повноцінно працювати. Що менше виникає конфліктів, то краще можуть порозумітися люди, то тепліші й довірливіші їхні стосунки.

4. Притча «Долина і пісок» (10 хв.)

Дівчина, гуляючи разом із мамою пляжем, запитала:



  • Мамо, як мені поводитися, щоб утримати своїх улюблених друзів?

Мама подумала хвилинку, потім схилилась і взяла дві пригорщі піску. Підняла обидві руки вгору і затиснула міцно одну долоню. А пісок утікав крізь її пальці: що більше стикала пальці, то швидше висипався пісок. Друга долоня була відритою: весь пісок на ній залишився. Дівчинка дивилася здивовано, а потім вигукнула…

Обговорення:

  • Як ви думаєте, що сказала дівчинка?

  • Що треба робити, що не втрачати друзів?

5. Самодіагностика (10 хв.)

Тест на самовизначення «Який я насправді?» (див. Додаток В)

Тренер. Щоб працювати над собою, нам необхідно спершу краще дізнатися і зрозуміти самих себе — які ми насправді і якими нас сприймають ті, хто оточують?

Інструкція: У тесті питання згруповані по блоках (у кожному блоці по 5). Відповідайте швидко, не замислюючись. Та відповідь, яка першою спаде вам на думку, і буде найправильніша.

Відповіді виглядатимуть таким чином: букви (А, Б, В, Г, Ґ, Д) запишіть в стовпчик, напроти кожної букви у вас буде по 5 значків (варіанти відповідей «так» (+)чи «ні» (-).

6. Обговорення (5 хв.)

Кожний член групи має проаналізувати свій тест і співставити його з особистими уявленнями про себе.

Необхідно відмітити схожість та відмінність.

7. Вправа-руханка «Погода у Занзібарі» (5 хв.)

Стати в коло, повернутися направо і йти, повторюючи рухи за тренером.



  • «У Занзібарі гріє сонечко (гладити по плечах того, хто йде попереду);

  • дме легкий вітерець (провести пальцями по спині);

  • Та ось хмарки закрили сонце, почав накрапати дощик (стукати пальцями);

  • здійнявся вітер (терти спину);

  • почалася злива (енергійно стукати пальцями по спині);

  • град (кулаками);

  • Але що це? Буря вщухає (терти спину);

  • Злива переходить у дрібний дощик, (стукати пальцями);

  • буря перетворюється на легенький вітерець(провести пальцями по спині);

  • У Занзібарі знову сонечко» (гладити по плечах того, хто йде попереду);

Можна продовжити гру, розвернувши учасників на 180° і запропонувавши «віддячити» тим, хто стояв позаду:

  • «А в Україні холодно. Коли виходиш на вулицю, мороз хапає за щоки (щипати за щоки);

  • за вуха (масажувати вуха);

  • пробирається під куртку (щипати спину);

  • мерзнуть ноги (тупотіти ногами);

  • Та коли заходиш у дім, стає тепліше, пощипують вуха, щоки (терти вуха, щоки);

  • Поступово зігріваєшся і розслаблюєшся (гладити по плечах, спині).

8. Вправа «Аукціон ідей» (10 хв.)

Мета: ровиток умінь і навичок ефективної взаємодії, емпатії, саморегуляції.

Учні об’єднуються у 2 групи.

Кожна група придумує як можна більше способів, які допоможуть справитися в складних ситуаціях, подолати емоційні стани:

1 група: а) людина невпевнена, сором’язлива;

б) людина у стані роздратованості, гніву;

2 група: а) ображена, почуває себе одинокою, нещасною;

б) сильно переживає, хвилюється.

Після чого групи презентують свої напрацювання.



9. Обговорення (5 хв.)

  • Чи була цікава вам ця вправа?

  • Що ви зрозуміли?

10. Вправа «Згода, незгода, оцінка» (10 хв.)

Мета: навчання учасників висловлювати свої почуття без оцінок, невдоволення та образ.

Тренер об’єднує підлітків у три підгрупи за кольорами світлофору. Кожна підгрупа отримує аркуш паперу форматом А3 і картку із завданням.



Варіанти завдань:

  1. складіть перелік слів і висловів, за допомогою яких висловлюєте згоду;

  2. складіть перелік слів і висловів, за допомогою яких висловлюєте незгоду;

  3. складіть перелік слів і висловів, за допомогою яких оцінюєте дії або вчинки іншого.

Кожна група по черзі презентує результати своєї роботи. тренер наголошує, що для ефективного і толерантного спілкування важливо вміти висловлювати свою точку зору, не ображаючи інших.

11. Підсумки (5хв)

Ведучий пропонує всім учасникам по колу висловити власні думки та враження з приводу заняття:



  • Що ми сьогодні робили?

  • Для чого?

  • Що нового ви сьогодні дізналися про себе?

  • Що найбільше сподобалося?

12. Ритуал прощання (5 хв.)

Учасники кладуть руки одне одному на плечі й тричі кажуть: «Ми - молодці!»



Заняття №4

Тривалість 1 год. 10 хв.

Мета: вивчення своїх життєвих планів; мети, способів її досягнення; створення умов для усвідомлення рівня серйозності щодо досягнення тієї чи іншої мети; усвідомлення міри особистої стійкості у випадку неможливості досягнення бажаного.

1. Вправа  «Привіт»  (5 хв.)  

Тренер роздає учасникам картки з назвами емоційних станів. Кожен має сказати: «Привіт!» — з тим почуттям, яке позначене у картці. Вправа допо­магає усвідомити, що емоційний стан людини передається, насамперед, за допомогою невербаліки, яка може суперечити вербальному посланню.



2. Вправа «Очікування» (5 хв.)

Мета: усвідомлення того, що ти очікуєш від заняття.

Тренер роздає підліткам стікери у вигляді піщинок, де вони записують свої очікування і прикріплюють до пісочного годинника.


3. Комплекс динамічних вправ для психоемоційного настрою на роботу — (КДВ) (10 хв.)

4. Вправа «Коло твого життя» (15 хв.)

Мета: допомогти побачити учасникам вірність використання свого часу.

Треба взяти аркуш паперу А 4, намалювати на ньому коло і запропонувати підліткам уявити, що коло – це зріз його життя, одного дня. Спочатку коло ділять на 4 умовні частини. У кожній чверті умовно – 6 годин. Учням пропонують показати схематично, відзначаючи на колі, скільки часу в них витрачається:



  • На сон;

  • На школу;

  • На друзів;

  • На виконання домашнього завдання;

  • На виконання домашніх доручень;

  • На все інше.

Після виконання вправи їм пропонується відповісти на запитання:

  • Чи задоволені вони самі тим, як проходить їхній день?

  • Що вони хотіли б змінити у своєму житті?

5. Вправа «Мої життєві плани» (10 хв.)

Мета: Проектування власного майбутнього.

Кожному учаснику пропонується представити своє життя та знайти дві найважливіші події минулого, та дві, найбажаніші у майбутньому.

Після виконання вправи їм пропонується відповісти на запитання:


  • Чи задоволені вони самі своїми планами?

  • Що вони хотіли б змінити у своєму житті?

6. Вправа «А-ну, голосніше!» (10 хв.)

Мета: допомогти учасникам виплеснути назовні злість і перетворити злість та гнів, на крик, та смішну словесну перепалку. Це дає можливість почути, чим незадоволені інші та допомагає обговорити і вирішити проблеми. Це сприяє розвитку особистості підлітків й адаптації в соціумі.

Тренер пропонує учасникам сісти і заплющити очі. За сигналом: «Починає­мо», — всі висловлюють незадоволення ситуацією (вчителями, батьками, при­ятелями, коханими та ін.). Це треба робити одночасно і якомога голосніше. Як тільки крики почнуть стихати, тренер наказує: «Розшпощте очі! А тепер повторіть свої слова, дивлячись в очі один одному».

Потім ведучий визначає спільні скарги, після чого відбувається групове обговорення.

7. Підсумки (5 хв.)

На початку нашого заняття ви написали на пісчинках-стікерах ваші очікування. Якщо вони справдилися, то переправте свої пісчинки вниз пісчаного годинника.



8. Вправа «Ваш настрій і ваші побажання» (5 хв.)

Учасники по колу діляться своїми враженнями від заняття, та висловлюють побажання тренеру стосовно заняття.



9. Ритуал прощання (5 хв.)

Учасники кладуть руки одне одному на плечі й тричі кажуть: «Ми - молодці!»



Заняття №5

Тривалість 1 год.20 хв.

Мета: вивчення ціннісних орієнтацій особистості; вияснення життєвих і професійних цінностей, внесення необхідних коректив.

1. Вправа «Квітка побажань» (5 хв.)

Мета: привітання

Для цієї вправи використовують іграшкову квітку, яку по черзі передають кожному учаснику тренінгу. Передавши квітку, говорять побажання: «Я сьогодні хочу тобі побажати…».

Тренер дякує учасникам за добрі побажання, щирість і співпрацю.

2. Комплекс динамічних вправ для психоемоційного настрою на роботу — (КДВ) (10 хв.)

3. Вправа «Інструкція до мене» (20 хв.)

Мета: отримання якісного перед контексту про себе, свої психологічні границі; усвідомлення основної потреби; активізація внутрішніх ресурсів ( це 10 речей, які можна робити…)

Інструкція з виконання: подумати про електроприлад, який можна асоціювати з собою. Зобразити його. Написати інструкції щодо експлуатації: «10, що можна робити з даним електроприладом» та «10 пунктів, які відображатимуть те, чого не можна з ним робити» на це у вас є 10 хв.

Рефлексія малюнку й отримання зворотнього зв’язку відбувається шляхом констатації емоцій відчуттів (від побаченого), викликаних при демонстрації малюнку та інструкцій щодо нього, які обговорюються:



  • Чи хотіли б ви щоб люди дотримувалися ваших інструкцій ?

  • Що вам це дасть?

4. Вправа «Цінності» (10 хв.)

Пропонуємо учасникам список цінностей, які можуть принести людині щастя. Наприклад: гарна родина, великий будинок, здоров'я, гарна освіта, завзятість, гроші, любов, друзі, віра в Бога, гарна зовнішність, розум, упевненість у собі, музичний слух і т.д. Діти повинні розділити всі цінності на матеріальні і нематеріальні, й переписавши розташувати їх у порядку їхньої значимості. Після чого провести обговорення, пояснення своїх цінностей.



5. Релаксаційна вправа «Корабель» (5 хв.)

Звучить релаксаційна музика. «Уявіть собі великий корабель, який відпливає від берега. Вітер наповнює його паруса і він рухається у відкрите море.

Яскраво уявіть, як вітер надуває паруса, і піднімає високі хвилі. Тепер уявіть себе на кораблі. Ви за штурвалом, перед вами відкрите море. Вода переливається на сонці. Берег далеко позаду… Ви відчуваєте запах моря і вітер тріпоче волосся. Руками ви відчуваєте штурвал. Ви його повертаєте то вліво, то вправо, відчуваєте свою владу над кораблем.

Зосередтеся на своїй здатності керувати судном у будь-якому напрямку. Ви відчуваєте себе на цьому кораблі капітаном. Відчуйте це. Повірте у те, що ви можете бути капітаном свого життя».



6. Вправа «Самокритика» (10 хв.)

Мета: навчання об’єктивно оцінювати свої якості; усвідомлювання власних слабких сторін; формування адекватної самооцінки.

Кожен учасник отримує модель-малюнок сніговита, на якому записує свої «мінуси» - негативні якості і зачитує написане вголос.

Тренер: приймайте свої недоліки. Визнайте, що вони – ваша відповідь на якусь потребу, і зараз ви шукаєте спосіб задовольнити цю потребу. Тому з любов’ю попрощайтеся зі старою негативною поведінкою. Зумійте побороти свої вади за допомогою гарячих, лагідних промінців вашого серця, здатних розтопити все негативне.

Накрийте малюнок сніговика аркушем із сонечком, на промінцях якого ви напишете ваші позитивні риси.



Обговорення:

  • Які труднощі виникали у вас упродовж виконання вправи?

7. Вправа «Грамота» (10 хв.)

Мета: підвищувати самооцінку підлітка.

Тренер роздає кожному учаснику аркуш паперу А4 і пропонує написати похвальну грамоту собі, вказати, за що він її отримує. Кожен учасник зачитує свої напрацювання.



Обговорення:

  • Чи важко було писати грамоту собі?

  • Якщо так, то чому?

  • Чи сподобалася вам ця вправа?

8. Зворотний зв'язок (5 хв.)

Учасники тренінгу висловлюють свої думки і побажання тренеру стосовно заняття.



9. Ритуал прощання (5 хв.)

Учасники кладуть руки одне одному на плечі й тричі кажуть: «Ми - молодці!»



Заняття №6

Тривалість 1 год. 20 хв.

Мета: Аналіз досягнутих результатів всередині тренінгу.

1. Привітання (5 хв.)

Стати в коло. Покласти руки один одному на плечі. Привітно подивитися один на одного і привітатися.



2. Комплекс динамічних вправ для психоемоційного настрою на роботу — (КДВ) (10 хв.)

3. Інформаційне повідомлення «Актуальні здібності» (5 хв.)

Є така фраза «Перш ніж попросити руку допомоги, згадай, що в тебе є друга рука». Як ви її розумієте?

Дійсно, кожна людини наділена скарбом — актуальними здібностями. Головне їх відшукати, розвивати і саме на них опиратися в різних життєвих ситуаціях.

Ці здібності можна розділити на 2 групи:



1 група – це здібності до пізнання або вторинні актуальні здібності (здатність людини до сприйняття, мислення, пам’яті, постановки питань і пошуку відповідей на них).

2 група – первинні актуальні здібності (здібності емоційно-вольової сфери, сфери переживань, почуттів, традицій).

4. Вправа «Актуальні здібності» (20 хв.)

Уважно подивіться на здібності і визначте, які здібності ви хочете у себе розвинути (поставте відповідний знак у третій колонці), (див. Додаток Д),



Обговорення:

- Які здібності ви у себе виявили?

- Які здібності у вас розвинені найкраще.

- Згадайте, в яких ситуаціях вам ці здібності допомагали?

- Подивіться уважно на перелік і визначте, які якості ви б хотіли розвивати у собі?

- Яким ви будете, коли ці якості у вас будуть розвинені? Що це вам дасть?



5. Вправа «Що я даю людям і чого від них чекаю?» (10 хв.)

Мета: розвиток навичок самоаналізу.

Тренер дає учасникам аркуш паперу А 4 і пропонує умовно поділити його на дві частини. На одній намалювати те, що учасник дає людям, а на іншій – що отримує від них.

Обговорення малюнків:


  • Що я відчував, коли працював над малюнком?

  • Що дала мені ця вправа?

6. Самоаналіз «Внутрішня сила» (10 хв.)

Учасники повинні відповісти на питання: зустрівшись із складним випробуванням, я можу:

а) ухилитися від нього;

б) покластися на інших людей;

в) подолати його.

Записати на аркуші А 4, прочитати. Обговорення:



  • Що дала мені ця вправа?

  • Чи є у мені позитині зміни?

  • Чи задаволений я їми?

7. Мозковий штурм «Що заважає досягти мети ?» (10 хв.)

Усі відповіді учасників записуються на дошці. Після цього тренер узагальнює їх разом з учнями.



8. Зворотний зв'язок (5 хв.)

Учасники тренінгу висловлюють свої думки і побажання тренеру стосовно заняття.



9. Ритуал прощання (5 хв.)

Учасники кладуть руки одне одному на плечі й тричі кажуть: «Ми - молодці!»



Заняття №7

Тривалість 1 год.10 хв.

Мета: аналіз сильних та слабких сторін особистості, оцінка можливості їх використання для саморозвитку; оцінка своїх відчуттів, оцінка уміння розуміти проблеми іншої людини.

1. Привітання (5 хв.)

Стати в коло. Покласти руки один одному на плечі. Привітно подивитися один на одного і привітатися.



2. Комплекс динамічних вправ для психоемоційного настрою на роботу — (КДВ) (10 хв.)

3. Вправа «Мої сильні сторони» (10 хв.)

Інструкція: усі сідають у коло. Кожен член групи повинен розповісти про свої сильні сто­рони, про те, що він любить, цінує в собі, про те, що дає йому почуття внутрішньої впевне­ності і довіри до себе.

Важливо, щоб він не при­меншував своїх переваг, не критикував себе, не говорив про свої помилки і недоліки (ця вправа спрямована на уміння позитивно мис­лити про себе і чітко викладати свої думки).

Обговорення:


  • Що я відчував, коли працював над цією вправою?

4. Тематичне малювання (10 хв.)

Всім пропонується намалювати два малюнки: «Я такий, як є» й «Я такий, яким хочу бути»

Обговорення:


  • Чи складно було малювати себе теперішнього?

  • Чи задоволені ви своїм виглядом у майбутньому?

5. Бесіда « Найголовніші слова» (10 хв.)

Сьогодні у вас є можливість сказати один одному найголовніші слова, які б ви хотіли. Ми зараз сядемо в коло і поговоримо.

У всіх учасників є право сказати те, що хочеться.

Обговорення:



  • Чи складно було слухати про себе?

6. Мозковий штурм «Що таке щастя ?» (10 хв.)

По черзі учасники тренінгу висловлюють свої думки на тему «Що таке щастя ?»

Усі відповіді учасників записують на дошці. Наприкінці обов’язково підвести підсумок:


  • Чи може бути щастя забагато?

7. Етюд «Істина…» (метафора) (5 хв.)

Історія про те, як один мудрий цар, помираючи, покликав своїх дітей і запитав: «Що кожний із вас думає про світ?».

Хай один із вас принесе в нього – ЩАСТЯ, другий – ДОБРО, третій – МУДРІСТЬ, четвертий – СПРАВЕДЛИВІСТЬ.

І відповів один із синів: « Я правитиму так, щоб у ньому було все разом: і мудрість, і справедливість, і добро, і щастя».



Отож, знайдіть і Ви свою істину…

8. Зворотний зв'язок (5 хв.)

Учасники тренінгу висловлюють свої думки і побажання тренеру стосовно заняття.



9. Ритуал прощання (5 хв.)

Учасники кладуть руки одне одному на плечі й тричі кажуть: «Ми - молодці!»



Заняття №8

Тривалість 1 год.20 хв.

Мета: розвинути вміння переборювати труднощі в різних складних ситуаціях; набути навиків поведінки під час кризи; розвинути вміння працювати з внутрішніми конфліктами.

1. Привітання (5 хв.)

(Учасники утворюють два кола. Зовнішнє коло рухається і вітається із тими, хто стоїть у внутрішньому колі)



2. Вправа «Очікування» (5 хв.)

Мета: дізнатися, що кожен учасник очі­кує від заняття.

На аркуші ватману, що висить на дошці, намальоване сонечко.


Тренер роздає виготовлені зі стікерів «промінчики сонця». На них підлітки записують свої очікування від заняття.

3. Комплекс динамічних вправ для психоемоційного настрою на роботу — (КДВ) (10 хв.)

4. Вправа «Мої поради» (10 хв.)

Мета: усвідомити, що потрібно змінити в собі; побачити себе очима інших.

Тренер роздає кожному учаснику аркуш паперу А4 і пропонує написати своє ім’я. Потім усі за годинниковою стрілкою передають свої аркуші, на яких кожен по черзі пише рекомендацію щодо недоліків характеру.



Обговорення:

  • Чи важко було писати друзям рекомендації?

  • Чи задоволені ви тим, що написали друзі?

5. Вправа «Усе одно ти молодець» (10 хв.)

Мета: підняти самооцінку підлітка, зняти психоемоційне напруження.

Ведучий пропонує учасникам об’єднатися у групи по двоє, за ознакою «день» і «ніч».

Один учасник говорить про свій недолік, а інший відповідає: «Ну і що, все одно ти молодець, тому що…»

Обговорення:


  • Які відчуття викликала вправа?

6. Вправа «Світлофор» ) (10 хв.)

Мета: ознайомити з алгоритмом саморегуляції в складній ситуації спілкування.

Уявіть собі світлофор. На кожен його сигнал ми будемо робити один крок:



Червоний колір. Крок 1.

Зупинись, перш ніж щось говорити! Подумай, що ти відчуваєш і чому?



Жовтий колір. Крок 2.

Постав себе на місце іншої людини. Подумай, що може вона відчувати і чому?



Зелений колір. Крок 3.

Сформулюйте у своїй свідомості «Я-послання» і проговоріть його, використовуючи спокійну інтонацію.

Обговорення:

- де ця інформація стане тобі у нагоді?



7. Гра «Жартівливий лист» (15 хв.)

Кожен обирає для себе того, з ким нещодавно посварились, або з ким непрості стосунки. Пропонується написати цій людині жартівливого листа, у якому ви перебільшуєте свої почуття щодо цієї людини, її «провинності». Намагайтесь написати смішно, щоб можна було посміятись з цієї проблеми або конфлікту. Охочі можуть зачитати листа вголос.

Завершити цей процесс веселою грою у «сніжки», які зробили з написаних листів.

Обговорення:


  • Як ви почувалися, коли писали жартівливого листа? Що було найважче?

  • Як ти гадаєш, що б сказала людина, якій ти писав, якби прочитала твого листа?

Гра навчає вирішувати проблему з оптимізмом, почуттям гумору.

8. Підсумки (5 хв.)

На початку нашого заняття ви написали на промінчиках-стікерах ваші очікування. Якщо вони справдилися, то переправте свої промінчики на сонечко.



9. Вправа «Рефлексія» (5 хв.)

  • Що цікавого для себе ви сьогодні почули?

  • Які враження та почуття виникли підчас занять?

10. Ритуал прощання (5 хв.)

Учасники кладуть руки одне одному на плечі й тричі кажуть: «Ми - молодці!»



Заняття №9

Тривалість 1 год. 30 хв.

Мета: розвиток навиків прийняття рішення, вміння слухати, брати ініціативу на себе, виробляти загальне рішення.

1. Емоційне привітання (5 хв.)

Тренер запрошує учасників стати в коло і покидати м’ячик. Той, хто кидає м’яча конкретній людині, має в цю мить продовжити речення «Мені приємно, що ти знову з нами, томущо …»



2. Комплекс динамічних вправ для психоемоційного настрою на роботу — (КДВ) (10 хв.)

3. Вправа «Заблукалі в пустелі» (40 хв.)

Мета: розвиток навиків співпраці, прийняття загального рішення.

Учасникам повідомляється, що вони знаходяться в пустелі Сахара в результаті авіакатастрофи й не знають точно, де саме. Під уламками літака їм вдається знайти лише п’ятнадцять предметів, які можна використати.

Кожен учасник отримує бланк, на якому перелічені ці предмети, і самостійно розставляє їх відповідно до їх значущості для порятунку. Поставте цифру 1 навпроти найважливішого предмета, цифру 2 - навпроти другого значення, і так далі до п’ятнадцятого, найменш важливого для вас. Ця вправа цікава тим, що вибір необхідних предметів залежить від стратегії порятунку: або рухатися пустелею до людей, або чекати допомоги від рятувальників.

Перелік предметів:


  • Півтора літра води на кожного;

  • Пачка солі;

  • Магнітний компас;

  • Льотна карта околиць;

  • 15 легких пледів;

  • 15 сонячних окулярів;

  • 15 л спирту;

  • Кишеньковий ліхтарик;

  • Поліетиленовий плащ;

  • Мисливський ніж;

  • Рушниця з патронами;

  • Люстерко;

  • Атлас їстівних тварин і рослин;

  • Парашут червоно-білого кольору;

  • Переносна газова плита з балоном.

Після чого, групі дається 30 хвилин для виконання загального завдання.

Група повинна, керуючись засадами досягнення згоди для ухвалення спільного рішення, дійти єдиної думки щодо місця в класифікації кожного з п’ятнадцяти предметів, перш ніж вона стане частиною групового рішення. Дійти згоди буде нелегко, адже не кожна оцінка матиме цілковите схвалення кожного учасника. Тому група намагається дати кожну оцінку так, щоб усі члени групи могли з нею погодитися хоча б частково.



Питання для обговорення того, як група виробляла спільне рішення:

  • Які види поводження допомагали або заважали процесу досягнення згоди?

  • Як проявлялися лідери?

  • Хто брав участь в обговоренні, а хто ні й чому?

  • Хто впливав? Чому?

  • Якою була атмосфера в групі під час дискусії?

  • Чи оптимально були використані можливості групи?

  • До яких дій удавалися учасники групи для «протягання» своїх думок?

  • Як слід було проводити дискусію, щоб її результат був більш успішним?

4. Вправа „Скриня змін” (10 хв.)

Мета: визначення кроків, які учасники можуть зробити для налагодження взаємодії в колективі.

Учасникам пропонується відповісти на запитання: що я хотів би змінити в стосунках з однокласниками і чим для цього можу поступитися?

Усі пропозиції записуються на липких стікерах і приклеюються до плакату „Скриня змін”.

Обговорення:



  • Чи складно було вам йти на поступки?

  • Чи добрі стосунки у колективі цього варті?

5. Вправа «Мокрий собака» (5 хв.)

Мета: зняти психоемоційне напруження, створити позитивну атмосферу.

Тренер пропонує учасникам утворити коло й уявити таке: «Ви мокрий собака, який вийшов із води. Зараз струсіть воду з голови, тепер із правої лапки, з лівої, із задніх лапок, з усього тіла».

Вправу можна повторити декілька разів.

6. Зворотний зв'язок (5 хв.)

Учасники тренінгу висловлюють свої думки і побажання тренеру стосовно заняття.



7. Ритуал прощання (5 хв.)

Учасники кладуть руки одне одному на плечі й тричі кажуть: «Ми - молодці!»



Заняття №10

Тривалість 1 год.20 хв.

Мета: актуалізація знань, отриманих на попередніх заняттях; аналіз особистісних змін; оцінка рівня самооцінки; готовності до самореалізації; прогнозування перспектив розвитку даного типу активного соціально-психологічного навчання.

1. Привітання «Запрошення до заняття» (5 хв.)

Передаючи по колу пачку листків, учасники повідомляють, кому саме вони бажають дати листочок для записів з словами: «передаю тобі листок, томущо ти вмієш ….», доки кожний не отримає свій лист.



2. Вправа «Берег реалізованих сподівань» (5 хв.)

Мета: сформувати в учасників рівень оволодіння бажаною інформацією.

На заздалегідь намальованому плакаті учасники наклеюють (на березі надії) свої очікування, сподівання які вони очікують від заняття.



3. Комплекс динамічних вправ для психоемоційного настрою на роботу — (КДВ) (10 хв.)

4. Тест «Чи готовий я до самореалізації?» (10 хв.)

Учасники отримують бланки «Самооцінка рівня самореалізації (готовності до самореалізації)».



Інструкція: необхідно визначити власну оцінку своїх якостей на шкалі за п’ятибальною системою.

Чи готові ви до самореалізації?

Я сприймаю своє життя цілісно, знайшов

(знаю, визначився) свою справу в житті



5 4 3 2 1

Не знайшов,

не знаю,

не визначився


У мене є тверді моральні настанови

5 4 3 2 1

Немає

Я зможу відмовитися від спокуси

5 4 3 2 1

Не зможу

Я сприймаю людей такими, які вони є

5 4 3 2 1

Не сприймаю

Я достатньо гнучкий у поведінці,

легко адаптуюсь до нової ситуації



5 4 3 2 1

Не адаптуюсь

Я впевнений у собі і в змозі постояти за себе

5 4 3 2 1

Не в змозі

Я можу захистити себе від агресії

5 4 3 2 1

Не зможу

Я творчо підхожу до справи

5 4 3 2 1

Не творчо

Я виховую себе, розвиваю свої здібності

5 4 3 2 1

Не розвиваю

Я зможу зорієнтуватися у ринкових

відносинах, зробити кар’єру



5 4 3 2 1

Не зможу

Питання для обговорення:

  • Які думки у вас виникали, коли ви заповнювали бланк?

  • Яка мета цього завдання?

  • Для чого, на ваш погляд, людині необхідно знати свої сильні сторони?

  • Як ви можете використовувати цю інформацію про свої сильні сторони?

  • Як ви вважаєте, чи можуть індивідуальні якості особистості розглядатися як точки опори для її росту і чому?

5. Вправа «Успіх у житті для мене – це…» (15 хв.)

Учасники обєднуються у пари. Кожен учасник по черзі висловлюється на задану тему. Через певний час учні розповідають всім про свого напарника. Після цього учні мають відповісти на запитання:



  • що легше, розповідати про себе чи про іншого ?

6. Вправа- медиація «Моє майбутнє» (5 хв.)

Звучить релаксаційна музика. Тренер промовляє текст: «Зараз я запрошую кожного з вас в одну уявну подорож. Сядьте зручніше. Зробіть глибокий вдих…і видих…Відчуйте, як з кожним вдихом і з кожним видихом хвиля спокою огортає ваше тіло…

Уявіть собі, що ви знаходитесь у порожньому приміщенні з білими стінами. Прямо перед вами двері, на них написано: «Майбутнє». Огляньте ці двері краще, відкрийте їх. Відчуйте потік повітря, що йде з відкритих дверей. Який він: теплий або холодний? Як він пахне? Там темно або світло? Якщо там темно, знайдіть маленький ліхтарик, який вам може знадобитися. Тепер сміливо увійдіть в кімнату і подивіться, які важливі події можуть відбутися ц вашому житті. запам’ятайте їх усі, щоб потім про них розповісти. Подякуйте своєму майбутньому за те, що воно відкрило вам свої таємниці, і повертайтеся сюди».

Питання для обговорення:


  • Які радісні події ви побачили у своєму майбутньому?

  • Чи були сумні події?

  • Чи можемо ми вплинути на наше майбутнє? Як?

7. Вправа « Груповий автопортрет» (10 хв.)

Учасники малюють автопортрет групи на великому ватмані, кожен вносить по одному елементу, участь беруть всі.



8. Міні-лекція (5 хв.).

Беручи активну участь в житті і діяльності колективу однолітків, ви привчаєтесь жити інтересами колективу і керуватися ними в своїй поведінці.

Тільки в колективі і під впливом колективу людина набуває досвіду колективних взаємостосунків, досвіду розвитку суспільної спрямованості та знаходить баланс у відношенні між особистим і суспільним. За межами колективу неможливо формування і виховання цих якостей.

9. Заключний обмін думками (5 хв.)

Кожному учаснику тренінга надається можливість виразити своє ставлення до занять в цілому, пропонується розказати про свої успіхи на тренінгу формування адекватної "Я"-концепції.

Учасники висловлюють побажання стосовно удосконалення занять. Разом з тренером намічають орієнтири для подальшої роботи.

Тренер: на початку нашого заняття ви написали на стікерах ваші очікування. Якщо вони справдилися, то переправте свої стікери з берега надії, через море пошуків, до берега реалізованих сподівань.



10. Оцінка роботи групи тренером (5хв.)

Тренер допомагає кожному повірити в себе, підсумовує основні навчально-розвиваючі моменти, що були на заняттях, та висловлює подяку всім за співпрацю.



11. Ритуал прощання (5 хв.)

Учасники кладуть руки одне одному на плечі й тричі кажуть: «Ми - молодці!»


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка