Подорож на острів Робінзона. Віддзеркалення в історії Робінзона



Скачати 211.29 Kb.
Дата конвертації31.12.2016
Розмір211.29 Kb.
Урок №1

Тема: Подорож на острів Робінзона. (Віддзеркалення в історії Робінзона

Крузо шляху людства до цивілізації.)



Мета: показати на прикладі історії Робінзона шлях людства до цивілізації,

удосконалювати навички аналізу літературного образу, усне зв’язне

мовлення учнів, формувати читацьку культуру та смаки; виховува –

ти у школярів уміння переборювати труднощі, цілеспрямованість у

досягненні поставленої мети.

Обладнання: виставка дитячих малюнків на тему: «Острів Робінзона»;

ілюстрації Т.Шевченка, І.Ільїнського, Д.Кардовського до

твору.
ХІД УРОКУ

Мандри навчають терпінню.

І.Дізраелі

Наполеглива праця все переможе.

Латинське прислів’я

І.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

1.Опитування

- Назвіть рід занять Д,Дефо. (Журналіст).

- Пригадайте, як називалися твори, що Д.Дефо писав у газетах. (Памфлети).

- Як називався навчальний заклад, що закінчив Д.Дефо?

- Пригадайте рід занять батька письменника.

- Який факт з біографії Д.Дефо найбільш запам’ятався? Чому?

- Чи хотіли б ви, щоб ваше життя склалося так, як життя письменника? У

чому з нього можна брати приклад?

- Назвіть жанр твору Д.Дефо «Життя і незвичайні та дивовижні пригоди

Робінзона Крузо». Дайте його визначення.

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.


  1. Вступне слово вчителя

Мандрівки не тільки розширюють кругозір людини, а й дають інформацію про щось нове і невідоме. За словами англійського письменника і літературознавця І.Дізраеля, подорожі навчають терпіння, бо люди змушені відмовитися на деякий час від звичного ритму життя, комфорту. Справжніх ентузіастів це не може зупинити. Тож вирушаймо на острів Робінзона.

2 .Запитання до учнів

- Що змусило Робінзона вирушити у мандри?

3. Слово вчителя

Відповідь на це запитання може дати сам Робінзон, а ви спробуйте проаналізувати його вчинки.



4. Інсценізація «Сповідь Робінзона».

Входить учень, що представляє головного героя твору – Робінзона Крузо.



Робінзон. Я народився у заможній родині у місті Йорку. Батько мій, на прізвище Крейнер, був родом із Бремена. Він одружився з моєю майбутньою матір’ю, родичів якої звали Робінзон. Це була родина, яку всі дуже поважали. Мене назвали на їхню честь Робінзоном. Робінзон Крейнер – так мене спершу звали. Поступово англійці переінакшили моє прізвище на Крузо. Отак я і став Робінзоном Крузо. Я не знав аніякого ремесла. Батько віддав мене навчатися права, але мені страшенно хотілося бути моряком: далекі подорожі, морські пригоди вабили мене значно більше. Батько засуджував мої прагнення, називав це все дурницями і врешті-решт пообіцяв мені багато чого, як я їх полишу. Я ж не послухався. Незважаючи на прохання батьків, не попередивши їх, без їхнього благословіння я відплив із Лондона на кораблі мого приятеля. Це був нещасливий рейс, бо корабель затонув, а я разом з іншими ледве врятувався на шлюпці. Здавалося, тепер уже ніщо не може заманити мене у море, але якась невідома сила штовхала мене знову сісти на корабель. Цього разу на наш корабель, що плив до берегів Гвінеї, напали пірати, і я потрапив у рабство. Через два роки доля допомогла мені втекти. Я опинився у Бразилії, став власником цукрової плантації, розбагатів, та приятелі знову підбурювали мене вирушити на кораблі до Гвінеї для купівлі рабів. І ось я на кораблі. Я ступив на нього першого вересня 1659 року, саме того дня, коли вісім років тому втік від батька і матері, коли постав проти їхньої волі і так безглуздо розпорядився своєю долею. Що з цього вийшло – судіть самі.

5.Бесіда

1) Що ми дізналися про Робінзона?

2) Чому він, незважаючи на всі нещастя, все ж таки вирушав у мандри? (Бо

його вабили морські подорожі, їхня романтика, герой схильний до аван-

тюризму.)

3) Виразно прочитайте уривок про те, як Робінзон опинився на острові. Чому

це сталося? (Корабель сів на мілину, величезна хвиля під час бурі збила

його і викинула на безлюдний острів.)

4) Якою була перша реакція Робінзона на те, що сталося? (Він був щасливим,

що врятувався, але подальша перспектива життя на острові трохи налякала

його.)

5) Згадайте, які речі мав герой, коли потрапив на острів? (Ніж, люлька, коро-



бочка з тютюном.)

6) Як ви думаєте, що допомогло Робінзонові побороти відчай? (Те, що він

одразу став шукати вихід зі скрутного становища, у нього було величезне

бажання вижити, що і спонукало героя до активних дій.)



6.Рольова гра «Екстремальна ситуація».

Уявіть собі: ви опинилися на кораблі, що тоне. Поряд – безлюдний острів. Рятуючись, ви можете взяти з собою тільки 10 предметів. Виберіть із запропонованого списку найнеобхідніше. Вибір обґрунтуйте:

Ножиці, нитки, зошит, магнітофон, книга, гречана крупа, столярні інструменти, сірники, квасоля, цукор, рис, пшениця, лопата, подушка, пальто, шапка, аптечка, годинник, чорнила, мотузки, каструля, тарілка, ніж, виделка, ложка.
7.Колективна робота «Складання «ланцюжка» послідовності дій героя»

Прослідкуйте етапи адаптації Робінзона на острові. Додайте необхідне.

Збудував дім ---- . . . . . ---- Посіяв зерно ---- ….. ---- Навчився шити одяг----

….. ---- Зробив човен.



8.Узагальнююча бесіда.

1) Подумайте, чи однаковими були ці етапи. (Ні, кожний новий етап був

складнішим.)

2) Про що вони свідчать? (Ці етапи показують, як людина поступово призви-

чаїлася до нових умов життя, як вона вчилася жити у новому середовищі,

забезпечувати себе сім необхідним, кожного разу ускладнюючи свою

діяльність.)

3) Що нагадують ці етапи? (Шлях людської цивілізації: від простих до все

складніших форм життя, ускладнення діяльності людини, направлену на

покращання власного життя.)

4) Чим відрізняється Робінзон від первісної людини? ( Він людина розумна,

саме тому вся його діяльність носить цілеспрямований характер.)

5) Як у вчинках героя відбивається характер цивілізованої людини? (Робінзон

дотримується всіх цивілізованих звичок, прагне внести певну естетику у

свій побут, до якої звик удома.)

6) Чого навчає історія життя Робінзона на острові? ( Ніколи неможна впадати

у відчай, а потрібно шукати вихід із будь-якої ситуації. Не треба сидіти

склавши руки.)

7) Як ви розумієте другий епіграф уроку? (Праця, що перетворила людину

первісну в розумну, не дасть людству загинути.)



9.Коментар учнів до малюнків: «Яким я уявляю острів Робінзона».

(Найголовніше – порівняти острів до появи на ньому головного героя та після неї, виявити зміни.)



ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання до самоконтролю.

  1. Чи є відмінність між реальним прототипом Робінзона і героєм Д.Дефо?

(Звичайно, адже О.Селькірк майже здичавів за чотири роки.)

  1. Чим роман Дефо цікавий і повчальний для сучасного читача? Що б ви

порадили тим людям, які його не читали?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Дібрати цитати, які розкривали б різноманітність занять Робінзона на

острові; його ставлення до природи, стосунки з дикунами.

Урок №2

Тема: Шлях до гармонії душі. (Проблема морального вдосконалення людини

в романі Д.Дефо «Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона

Крузо».)

Мета: навчати учнів робити узагальнення та висновки з вивченого; удоско-

налювати навички роботи з текстом; розвивати зв’язне мовлення учнів, логічне мислення; формувати читацькі смаки, культуру, оптимістичне світосприйняття, виховувати наполегливість, працелюбність, гуманізм.



Обладнання: портрет письменника, тексти роману.
ХІД УРОКУ

У цілковитій гармонії можна перебувати

тільки з самим собою.

А.Шопенгауер



І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ

Слово вчителя.

Люди тисячоліттями прагнули віднайти шлях до гармонії. Дехто заперечує

її існування, стверджуючи, що життя – це хаос. Інші, як німецький філософ

А.Шопенгауер, переконані, що у гармонії можна перебувати тільки із самим собою. Давайте з’ясуємо, який же шлях до гармонії пропонує Д.Дефо.



ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Бесіда.

  1. Згадайте, як жилося Робінзонові у батьківському домі?

  2. Чому він не відчував себе щасливим? (Героєві весь час здавалося, що йому чогось не вистачає.)

  3. Як ви думаєте, чому Робінзон не цінував батьківської опіки?

  4. Як Робінзон витрачав батьківські гроші? (На різні розваги, яким не міг протистояти.)

  5. Як герой потрапляє на безлюдний острів? (Через свій авантюризм, який весь час штовхав його відправлятися у подорожі.)

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Бесіда.

    1. Яким був характер праці Робінзона на острові? (Свідома праця, що давала реальні результати і приносила насолоду.)

    2. Що змусило Робінзона повірити в необхідність розуму в житті людини? Підтвердіть словами з тексту. («Розум поволі переборов розпач». Для того, щоб вижити в екстремальній ситуації, людині потрібно мати певний запас знань.)

    3. Завдяки чому герой пристосувався до нових умов життя? («Завдяки працьовитості, старанності та винахідливості».)

    4. Подумайте, яким було ставлення героя до природи. ( Природа годувала Робінзона, а він розумно користувався її благами, нічого не нищив. Він брав стільки, скільки було потрібно для життя. Герой вивчав природу. Стосунки були гармонійними.)

    5. Прослідкуйте, у чому полягав гуманізм Робінзона у ставленні до дикунів. (Коли він уперше побачив туземців, Робінзон злякався, але для себе вирішив, що не буде їх чіпати, лише захищатися в разі необхідності. Пізніше Робінзон урятував П’ятницю.)

  2. Творча робота «Інтерв’ю».

Перед вами інтерв’ю, що дав Р.Крузо одному з журналістів після

повернення на батьківщину. Збереглися лише відповіді Крузо. Спро-

буйте відновити та записати запитання журналіста. (Картки з інтерв’ю

роздаються учням.)

- …

- Я зрозумів, що мені необхідно потрапити на корабель, я сподівався



знайти там їжу.

- …


- Я знайшов багато цінних речей, які мені згодом дуже знадобилися.

- …


- Мені необхідно було побудувати пліт, щоб перевести все необхідне

з корабля.

- …

- Я все ще не знав, куди я потрапив: на материк чи на острів, не знав, чи



живуть тут люди.

- …


- Моє становище уявлялось мені у найпохмурішому світлі, але голос

розуму підказував: у всілякому злі можна знайти добро, треба лише

подумати, що могло б бути і гірше.

Читання варіантів запитань, запропонованих учнями.



3.Виразне читання епізоду «Хвороба Робінзона».

4. Бесіда.

1) Як ви думаєте, чому саме під час хвороби Робінзон замислився над

своїм минулим? (Коли людині погано, вона прагне віднайти винного.

І не завжди розуміє, що часто вона винна сама.)

2) Що допомогло Робінзонові зрозуміти помилки свого минулого життя?

(Читання Біблії.) Підтвердить словами з тексту.



  1. Як Робінзон сам пояснює своє перебування на безлюдному острові?

(Як Божу кару за свої минулі гріхи, а перебування на острові – як мож-

ливість очищення душі.)



Коментар вчителя. Як просвітитель, Дефо вважає, що у цивілізованому світі очиститися від гріхів неможливо, адже цей світ весь час спокушає героя.

Відійшовши ж від цивілізації, людина може стати кращою, своєю наполягли-

вою працею створити свою гуманну цивілізацію.


  1. Чи можна життя Робінзона на острові назвати ідилією? (Ні, воно було

сповнене постійної небезпеки. Головним є те, що герой прагне подолати всілякі труднощі.)

  1. Подумайте, які риси притаманні Робінзону? (Оптимізм, сила духу,

кмітливість, дивовижна енергія, з якою він переборював труднощі.)

  1. Для чого Робінзон після повернення пише історію власного життя?

(З метою застерегти молодих людей від помилок.)

7) Який же шлях до морального вдосконалення людства пропонує

Д.Дефо? (Це розум, запас певних знань, свідома праця, що дає видимі

результати і приносить насолоду, життя у гармонії з природою, гума-

нізм у стосунках між людьми, віра в Бога.)

5. Аналіз малюнка Т.Г. Шевченка до «Пригод Робінзона Крузо».

Роман Д.Дефо викликав захоплення не лише у сучасників автора. Серед палких шанувальників цього твору був і Т.Шевченко. Історія Робінзона доводила велич людського духу, утверджувала віру в перемогу людських чеснот. Саме тому Тарас Шевченко називав роман Д.Дефо «безсмертним творінням».



Завдання і запитання.

  1. Подивіться уважно на малюнок Т.Шевченка. Які деталі свідчать, що це

малюнок до роману Д.Дефо «Пригоди Робінзона Крузо»?

  1. Чи можна визначити точно, до якого епізоду роману цей малюнок?

  2. Як ви вважаєте, яку книгу читає Робінзон? Обґрунтуйте свої міркуван-

ня за допомогою тексту роману.

  1. Що у композиції малюнка, його кольоровій палітрі допомагає зрозумі-

ти: Робінзон читає Біблію?

  1. Чи справляє людина, зображена на малюнку, враження самотньої?

Обґрунтуйте свої міркування.

  1. Зверніть увагу на постать Робінзона на малюнку. Як ви вважаєте, що

привабило Шевченка в образі, який створив Д.Дефо?

  1. Які нові риси цього образу вам відкрилися завдяки малюнку Т.Шевченка?

Коментар вчителя.

На малюнку Т.Шевченка центральною є постать Робінзона. Саме на ній у першу чергу зосереджується увага всіх, хто дивиться на малюнок. Шевченківський образ вражає поєднанням фізичної і духовноі сили: на обличчі Робінзона відбивається інтенсивна робота думки, а в усій його постаті відчувається напруження і неприхована сила. Погляд Робінзона спрямований на велику книгу, і кожен, хто дивиться на малюнок, розуміє, що саме вона примушує героя думати, викликає переживання, спонукає до дій. Ця книга відіграє особливу роль у композиції малюнка: наче від неї йде сяйво, яке освітлює Робінзона. Читачі роману Дефо відразу здогадуються, що Робінзон читає Біблію. Досвід духовних пошуків багатьох поколінь, закладений у «Книзі Книг», допомагає йому побороти свою самотність. Можливо, саме тепер йому відкриваються істини, яких він не розумів, живучи серед людей.



ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання.

  1. Які проблеми порушує Дефо в романі? (Проблеми, якою повинна бути людина, ролі розуму у житті людини, гармонійних взаємин з природою, мирного співіснування людей різних цивілізацій.)

  2. Як ви думаєте, у чому секрет популярності роману? (Завжди зали-

шається актуальним питання: чи кожна людина може витримати

екстремальні ситуації й залишатися при цьому Людиною?)



V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати твір-роздум на тему: «Які істини допоміг мені зрозуміти

Робінзон?»; знайти описи природи в тексті, намалювати головного героя

роману так, як ви його собі уявляєте.



Урок №3

Тема: Жити в гармонії з природою. (Проблема «людина і природа

в романі Д.Дефо «Життя і незвичайні та дивовижні пригоди

Робінзона Крузо».)

Мета: удосконалювати навички аналізу літературного образу,

допомогти учням зрозуміти авторську думку про тур-

ботливе ставлення людини до природи; дбайливе і ро-

зумне використання її ресурсів.



Обладнання: ілюстрації до твору, малюнки учнів.
ХІД УРОКУ

Природа – єдина книга, всі сторін-

ки якої мають глибокий зміст.

Й.В.Гете


ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

Запитання

1) Як називається опис природи? (Пейзаж.)

2) Яка мета його використання у творах? (Допомагає більш

повно розкрити характер героя, підкреслити його настрій,

душевний стан.)

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

1.Бесіда.

1) Які події описані на перших сторінках роману?

2) Знайдіть у тексті і прочитайте описи урагану. Які почуття

викликають ці описи?

3) Які почуття оволоділи Робінзоном, коли він опинився на

березі неушкодженим?

4) прочитайте уважно наступний фрагмент тексту (від слів

«Заспокоївши себе думками про своє щастя…» до «…що

станеться зі мною, коли тут водяться хижі звірі, що вночі

завжди виходять на полювання.») Чим пояснюється зміна у

настрої героя?

2.Слово вчителя.

На перших сторінках роману розповідається про події, які пояснюють, чому і як Робінзон опинився на безлюдному острові. Намагаючись надати своєму твору більшої вірогідливості, автор зазначає місткість корабля, його озброєння, кількість членів екіпажу, точні кординати курсу. Розповідаючи про нещастя, які спіткали корабель та його екіпаж у цьому плаванні, автор так само прагне до вірогідливості, не зловживає мальовничими подробицями описів урагану, бурхливого моря. У першу чергу, автора цікавить поведінка, вчинки, почуття героя. Можливо, саме тому у читача складається враження, що все описане в романі відбувалося насправді. Разом з оповідачем читач переживає радість спасіння і розчарування від усвідомлення самотності. Розуміє читач і прагнення героя потрапити на корабель: адже Робінзон не бачив іншої можливості знайти яку-небудь їжу та одяг.

Але історія Робінзона – це історія людини, яка змогла жити в гармонії з природою, бо перестала вбачати у ній ворожу силу, навчилася підкоряти природні сили. Яким був цей шлях, ми й спробуємо дослідити.



3. Творчі завдання

1) Доведіть, що влаштовуючи своє перше житло, Робінзон учився

жити у гармонії з природою. (Робінзон одразу зрозумів, як

важливо правильно обрати місце для житла. Він шукав на

острові куточок, де була б прісна вода, без якої людина не

може жити, де б тропічна спека дошкуляла йому найменше,

адже у такому кліматі йому загрожувала небезпека захворіти

на тропічну пропасницю. Він ще не знав, що хижих звірів на

острові немає, тому, обираючи місце для житла, шукав

неприступного для хижаків. Не полишав Робінзон і надію

повернутися до людей. Тому зі свого житла він хотів бачити

море – єдиний шлях цивілізованих людей на цей острів.

Оскільки Робінзон свідомо поставився до вибору місця,

придатного для житла, він почувався в своєму житлі безпечно.

Будуючи своє перше житло, Робінзон здебільшого

використовував матеріал, який йому пощастило перевезти з

корабля. Згодом, обладнуючи для житла печеру, він

використовував те, що щедро дарувала йому природа острова.)

2) Наведіть інші приклади «навчання Робінзона» жити у гармонії з

природою. (Це завдання можна виконувати у групах або

застосовувати прийом змагальної гри. Головне, щоб учні

звернули увагу на найважливіші епізоди у розкритті проблеми

«людина і природа» в романі.

4.Складання схеми-ланцюжка.

Уроки Робінзона




Пристосування Приборкання Життя у гармонії

до природи природи з природою

(Залежно від рівня підготовленості класу, здатності учнів до узагальнення цей ланцюжок може мати два варіанти: розгорнутий, із конкретними прикладами, і стислий, який відбирає лише авторське ставлення до проблеми «людина і природа». Складаючи перший варіант ланцюжка, вчитель скеровує роботу учнів, пропонує їм навести певні приклади для ілюстрації визначеної тези. Працюючи за другим варіантом, учні повинні самі визначити роль конкретних епізодів, узагальнити їх. Узагальнення записується в зошити у вигляді схеми-ланцюжка.)


5.Проблемне запитання.

- Як автор роману доводить, що життя в гармонії з природою сприяє моральному вдосконаленню? Посилаючись на текст, обґрунтуйте свої міркування.

(Якщо учні ще недостатньо підготовлені до самостійного аналізу твору, то варто звернути їхню увагу на фінал роману і поставити більш конкретні запитання:

1) Хто змушений був оселитися на острові, коли Робінзон

вирушив до Англії?

2) Як поставилися ці люди до своєї долі?

3) Чому Робінзон вважав, що бунтівникам краще залишатися на

острові, ніж бути відданими у руки правосуддя?

4) З якою метою Робінзон розповів вигнанцям істроію свого життя

на острові?)



6. Узагальнення вчителя.

Змальовуючи життя Робінзона на острові, Д.Дефо намагається не тільки довести, що життя в гармонії з природою можливе, що таке життя сприяє моральному вдосконаленню людини. Живучи відлюдником, Робінзон навчився цінувати людське життя, дбати про інших, переосмислив стосунки між людьми різних цивілізацій. Він самотужки дійшов до розуміння вічних істин: природа дає можливість існування кожній людині, але саме від людей, від їхнього ставлення одне до одного залежить, яким буде світ.



IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання для самоконтролю.

1) Чи змінилися ваші погляди на проблему «людина і

природа»?

2) Визначте пізнавальне значення роману.



V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до самостійного опису природи острова.



Урок №4

Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Заочна екскурсія на

острів Робінзона.

Мета: розвивати творчу уяву школярів, усне і писемне зв’язне

мовлення; удосконалювати навички «словесного

малювання»; формувати читацькі смаки та культуру,

виховувати любов до природи, розумне ставлення до неї.



Обладнання: тексти роману, виставка ілюстрацій до твору, карта

острова, виготовлена учнями.



ХІД УРОКУ

І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Слово вчителя

Ми прочитали й обговорили роман Д.Дефо «Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо». Висловлювати всі почуття, що викликав цей роман, нам несила. Це міг би зробити тільки автор за допомогою живих образів, майстерних описів внутрішнього стану людини, природи острова, на якому прожив Робінзон Крузо 28 років. Острів приваблює своєю таємничістю, первозданністю природи. Сподіваюсь, у кожного з нас виникає бажання хоча б на день здійснити екскурсію на острів Робінзона.



ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.Бесіда

1) Яке ваше враження від природи острова, описаної Д.Дефо?

2) Який опис запам’ятався вам найбільше? Які почуття викликав?

3) опишіть природу улюбленого місця Робінзона на острові.



2. Ознайомлення з картою острова.

3.Завдання.

1) Уявіть собі, що ви привезли на острів Робінзона туристів.

Користуючись картою, розкажіть їм про природу острова.

2) Спробуйте описати куточок природи острова, який вам

сподобався найбільше (письмово). Пам’ятайте, що твір-опис

складається з трьох частин: вступу, основної частини,

висновку.

У вступній частині доцільно визначити, що саме описується і подати власну оцінку цього предмета або явища.

В основній частині необхідно конкретними прикладами аргументувати оцінку явища.

Висновок – обов’язкова частина твору, яка надає йому закінченого вигляду, узагальнює аргументи головної частини твору.



ІV. НАПИСАННЯ ТВОРІВ НА ЧЕРНЕТКАХ

V. РЕДАГУВАНЯ ТВОРІВ УЧНЯМИ

VІ. НАПИСАННЯ ТВОРІВ У ЗОШИТАХ

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Дібрати цитатний матеріал до образів Робінзона і П’ятниці.




Виготовлення учнями 6 класу карти острова Робінзона Крузо

Розробка позакласного заходу (7-8 класи)



Тема: Година людського спілкування.

Мета: розвивати в учнів почуття власної гідності, повагу до

до людей, сприяти вихованню благородства у

поведінці, високих моральних якостей, активного

ставлення до життя, оптимізму світосприйняття ,

гармонійного ставлення до природи, світу, уваги до

внутрішнього стану людини, виховувати прагнення до

пошуку моральної мети у житті, формувати естетичний

смак, негативне ставлення до людських та суспільних вад,

конфліктів і до тих, хто їх провокує, виховувати

самостійність мислення, відповідальність за свої вчинки

( на прикладі творів художньої літератури).
ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ

1. Вступне слово вчителя

Сьогодні ми поговоримо про те, що бути Людиною – своєрідне мистецтво. У якості епіграфа пропоную взяти слова відомого філософа Сенеки: «Як байка, так і життя цінується не за довжину, а за зміст.»



Питання до учнів: як ви розумієте сенс цих слів? Чи згодні ви з філософом?

Людина народжується не просто для того, щоб їсти і пити. Для цього було б значно зручніше народитися дощовим хробаком. Ця думка належить В.Дудінцеву (роман «Не хлібом єдиним»). Нам, як мені здається, важко з нею не погодитись. Дійсно, пошуки сенсу життя – це доля кожної людини, що має сумління, думає. Тому найкращі письменники завжди ретельно шукали художнє рішення цього вічного питання. Письменник О’Генрі говорив: «треба намагатися бути людиною, незважаючи на всю жорстокість оточуючого світу.» Такої ж думки був і білоруський письменник В.Биков: «Від вміння жити за законами сумління багато чого залежить у наш нелегкий час. Жити гідно нелегко, але людина може залишатися людиною, і рід людський зможе вижити за умовою, якщо кожний буде поважати високе поняття моралі.»



2. Лекція вчителя з елементами бесіди

Коли ви були маленькими, то , мабуть, із захопленням читали про пригоди хлопчика, що виріс серед вовків – Мауглі. Не помилюся, коли скажу, що вам цікаво було дізнатися про «звички» жителів джунглів, побачити дивовижну природу Індії, її тваринний і рослинний світ. І це все створив чудовий письменник, ім’я якого Р.Кіплінг. Але мало хто знає, що він писав і вірші. Сьогодні ми познайомимось з одним з них. Давайте послухаємо вірш «Заповедь». (Виходить учень і читає виразно вірш.)

Владей собой среди толпы смятенной,

Тебя клянущей за смятенье всех.

Верь сам в себя наперекор вселенной

И маловерным отпусти их грех.

Пусть час не пробил, жди, не уставая,

Пусть лгут лжецы, не снисходи до них.

Умей прощать ине кажись, прощая,

Великодушней и мудрей других.

Умей мечтать, не став рабом мечтанья,

И мыслить, мысли не обожествив,

Равно встречай успех и поруганье,

Не забывая, что их голос лжив.

Останься тих, когда твое же слово –

Колючий прут, чтоб уловлять глупцов,

Когда вся жизнь разрушена и снова

Ты должен все воссоздавать с основ.

Умей поставить в радостной надежде

На карту все, что накопил с трудом,

Все проиграть и нищим стать, как прежде,

И никогда не пожалеть о том.

Сумей принудить сердце, нервы, тело

Тебе служить, когда в твоей груди

Уже давно все пусто, все сгорело

И только воля говорит «Иди!»

Останься прост, беседуя с царями,

Останься честен, говоря с толпой,

Будь прям и горд с друзьями и врагами,

Пусть все в свой час считаются с тобой.

Наполни смыслом каждое мгновенье,

Часов и дней неуловимый бег.

Тогда весь мир ты примешь как владенье,

Тогда, мой сын, ты будешь Человек!



Запитанная до учнів:

1) Яким показаний світ у вірші?

2) Якою повинна бути людина?

3) Які риси характеру треба в собі виховувати?

4) Як ви розумієте вислів: «Немає мудрості без доброти»?

5) Як слід сприймати успіх та поразку? Чому?

6) Що є головним для людини?

7) Як ви думаєте, чи можна жити за такими моральними нормами,

які показані у вірші Кіплінга?

Висновки (роблять учні за допомогою вчителя):

головне в людині – витримка за будь-яких обставин, ум, чесність, порядність, мужність, сумління, почуття власної гідності.



3.Підсумки заходу

Закінчити нашу годину людського спілкування мені хотілося б словами матері Терези, яка все своє життя присвятила допомозі бідним людям. Вона казала:

Життя – це шанс. Скористайся ним.

Життя – це краса. Милуйся нею.

Життя – це мрія. Здійсни її.

Життя – це виклик. Прийми його.

Життя – це обов’язок. Виконай його.

Життя – це гра. Стань гравцем.

Життя – це цінність. Цінуй його.

Життя – це скарб. Бережи його.

Життя – це любов. Насолоджуйся нею.

Життя – це тайна. Пізнай її.

Життя – це юдоль бід. Перебори усе.

Життя – це пісня. Доспівай її.

Життя – це боротьба. Почни її.

Життя – це безодня невідомого. Не бійся вступити в неї.

Життя – це удача. Шукай цю мить!

Життя таке чудове – не загуби його.



Це твоє життя. Борони його.

Дійсно, жити за такими законами дуже важко. Але головне – намагатися наблизитись до цього, намагатися бути ЛЮДИНОЮ!


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка