«Підлітковий алкоголізм-дорога в нікуди»



Дата конвертації30.12.2016
Розмір77.3 Kb.
Лекція

Тема: «Підлітковий алкоголізм-дорога в нікуди»

Мета: профілактика і зниження алкогольної залежності серед дітей та підлітків, сприяння розвитку життєво важливих навичок, які б утримували молодь від вживання алкоголю.
Завдання: 1) Ознайомити підлітків з небезпечними наслідками вживання алкоголю.

2) Довести, що вживання алкогольних напоїв не сприяє досягненню дорослості.

3) Показати необхідність постановки життєво важливих позитивних цілей, наприклад продовження навчання, здобуття професії та ін.

4) Розвивати особисту й громадянську відповідальність підлітків.


ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА:

Вживання спиртних напоїв почалося понад 8 тисяч років тому. Відкриття арабським хіміком і лікарем Альбуказисом Коза етилового спирту спричинило поширення і вживання цієї речовини. Найдавнішим засобом сп'яніння є алкоголь у вигляді вина і пива. В Єгипті та Китаї алкоголь виготовляли і вживали у вигляді святкового й повсякденного напою ще 5 тисячоліть тому. «Викрадач розуму»- так називають алкоголь з давніх часів. Винахід горілки відносять до 6 століття і воно приписується монахам, що поширили цей напій по всій системі існуючих монастирів.

Існує міф про те, що росіяни здавна пили і навчили пити Європу. Це зовсім не так. Істориками доведено, що в Давній Русі пили дуже мало. Лише на певні свята варили медовуху, брагу або пиво, міцність яких не перевищувала 5-10 градусів. У будень вживати спиртні напої не дозволялося, пияцтво вважалося великою ганьбою. Але з XVI ст. почалося масове завезення через кордон горілки і вина.

На сьогодні споживання спиртних напоїв на земній кулі характеризується колосальними цифрами.

Під тиском реклами у ЗМІ та вже усталених традицій щодо споживання спиртного у вас можуть сформуватися неправильні уявлення про алкоголь. Слід навчитися розуміти, що рекламні ролики переслідують мету збільшити обсяг продаж того чи іншого виду алкогольного напою, а сюжети цих роликів суттєво відрізняються від реального життя.

Дитячий алкоголізм є сьогодні актуальною суспільною проблемою, яка має глибокі культурні, політичні і соціально-економічні корені. У дітей алкоголізм має ряд характерних рис, на відміну від дорослих:

- швидке звикання до спиртних напоїв. Якщо у дорослих перехід від пияцтва до алкоголізму займає 5-10 років, то в дитини цей процес відбувається в 3-4 рази швидше;

- злоякісний перебіг хвороби, відбувають;

- вживання дитиною великих доз спиртних напоїв;

- швидкий розвиток запійного пияцтва-для підлітків стає нормою пити з будь-якого приводу, більш того, тверезість стає для них дивним станом;

- низька ефективність лікування.

Алкоголь збуджує, підбадьорює, піднімає настрій, змінює самопочуття, робить бесіду жвавішою. Алкоголь висококалорійний продукт, швидко забезпечує енергетичні потреби організму. Відомо, що в пиві і сухих виноградних винах до того ж є певний склад вітамінів та ароматичних речовин. Усе це правильно, але алкоголь ніколи не буде корисною речовиною і лише тимчасово призводить до вдаваного покращення стану.

Алкогольні напої паралізують діяльність абсолютно всіх органів людини. Як і нікотин, алкоголь-наркотик, до якого швидко звикають і не задовольняються малими дозами.

Порушення роботи нервової системи та роботи внутрішніх органів спостерігається при будь-якому вживанні спиртного: одноразовому, епізодичному чи постійному. Алкоголь негативно впливає на всі органи, а особливо шкідливий для молодого, ще не дозрілого організму. Кількаразове або часте вживання алкоголю справляє спустошливий вплив на психіку підлітка, що виявляється в притупленні пізнавальних здібностей, погіршенні пам'яті, психозах. У дівчаток спиртне порушує вироблення статевих гормонів та дозрівання яйцеклітини, менструального циклу і зрештою може призвести до безпліддя. Послаблюються захисні властивості організму, імунітет. У нашому організмі немає жодного органу, на який би алкоголь не діяв негативно. Незначна кількість його осідає в ротовій порожнині, далі-в системі травлення –біля 20% і в кишечнику-близько 80%. Вже через 5 хвилин після вживання спиртного алкоголь виявляється в крові, а через 2 години всмоктується повністю. Кров розносить його по всьому організму. Але розподіляється алкоголь в різних тканинах організму нерівномірно; встановлено, що основна доза всмоктується в мозок. Як і інші отруйні речовини алкоголь знешкоджується в печінці. Беручи участь у знешкодженні спирту, печінка й сама зазнає його шкідливої дії: алкоголь викликає запальну реакцію в клітинах печінки, вони зневоднюються, зморщуються, ущільнюються і гинуть. Відбувається часткова заміна цих клітин щільними сполучнотканинними рубцями. Таким чином алкогольний гепатит (запалення печінки) переходить у серйозне захворювання-цироз. Живіт збільшується через утворення водянки черевної порожнини. Розвивається загальне отруєння організму і людина гине.

Що ж насправді тягне за собою стан сп'яніння? Він викликає зміну поведінки людини, вона стає непередбачуваною та небезпечною для суспільства. Алкоголь винен у половині всіх скоєних вбивств. Крім того, більш як половина всіх травм та нещасних випадків трапляється через сп'яніння. Алкоголь стягує свою данину, підриваючи громадське і приватне життя, завдає шкоди незліченними фатальними дорожньо-транспортними випадками, ушкодженнями і травмами, пожежами, випадками смерті через утоплення, самогубства, а також злочинами, пов'язаними з насильством.

Чи існують безпечні дози алкоголю? Європейські фахівці вважають, що безпечний рівень коливається в межах 50-150г на добу для чоловіківв і 25-100г горілки для жінок. Регулярне вживання алкоголю, що перевищує цю кількість призводить до алкогольного отруєння і є небезпечним. Єдина можливість позбутися алкогольної залежності-лікування і цілковите припинення вживання алкогольних напоїв.

Мабуть, у нас немає жодної сім′ї, яку прямо або опосередковано не хвилювала б проблема алкоголізму. Алкоголізм-страшна хвороба, яка за росповсюдженням на Землі займає третє місце після серцево-судинних та ракових захворювань.

Стадії розвитку алкоголізму мають певну закономірність. Перший прийом викликає захисну реакцію-адже організм прийняв отруту. Це можуть бути нудота, блювання, головний біль, запаморочення і таке інше. Ніяких приємних відчуттів при цьому не виникає. Однак у разі повторних прийомів алкоголю настає ейфорія, а захисна реакція поступово слабшає. З часом стан ейфорії стає для людини потребою, і вона вже не може обходитись без алкогольних напоїв. Унаслідок неодноразових прийомів залежність від алкоголю постійно зростає, при відсутності спиртного людина відчуває хворобливий стан, який дуже важко переноситься. Різко знижується працездатність, виникає головний біль, тремтять кінцівки, людину морозить-це характерні симптоми похмілля. Поступово залежність перетворюється на нестримний потяг негайно, якомога швидше знайти і прийняти нову дозу алкогольних напоїв. Щоб добути її, хворий іде на будь-які дії, зокрема злочинні, готовий зняти з себе останній одяг, винести всі речі з дому.

У одній із психіатричних лікарень було обстежено 33 особи (30 чоловіків і 3 жінки), які систематично зловживають алкоголем 5 років і більше. З них 27 померло у віці 23-50 років. Діагностичні дослідження показали дистрофічні зміни внутрішніх органів, фібро та склеротичні змінисудин головного мозку та внутрішніх органів. Причинами смерті були: мозкова, серцева і легенева недостатність, киснева недостатність і набрякмозку.

Отже, алкоголь-це універсальна отрута, яка діє на весь організм. Найсильніше шкідливу дію його відчуває високоорганізована система організму-головний мозок. У молодих людей судини мозку порівняно великого розміру(це потрібно для повноцінного живлення клітин, які ростуть), тому приплив крові до них більший. При важкому отруєнні алкоголем гине декілька тисячклітин сірої речовини головного мозку. І хоча їх у кожного з нас 17 млрд., таке марнотратство-недопустиме з погляду безпеки життєдіяльності.

Зловживання алкоголем призводить до психічних розладів. Найчастіше трапляються такі психічні розлади, як біла гарячка, алкогольний галюциноз, алкогольне марення, епілепсія.

Пияцтво та алкоголізм завдають ве ликої економічної, соціальної та моральної шкоди суспільству. Люди, які п′ють, частіше хворіють, з їх вини стаються аварії і травми. Ми-молоді люди, майбутнє держави, повинні розуміти, що є найкращим для нас. Бути здоровим, мати освіту, професію, досягти успіхів, створити міцну сім'ю, радіти кожному новому дню та просто дивитися на світ тверезими очима чи жити в постійній залежності від «зеленого змія» та впасти на саме дно життя. Все добре, якщо в міру!

БУТИ ЗДОРОВИМ-ЗДОРОВО!

ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА:

Діти розподіляються на дві групи, обирають капітана, девіз.


КОНКУРС №1: «Інтерв'ю»

  1. Хто такий алкоголік?

  2. Як проявляється алкогольна залежність?

  3. Чи знімає алкоголь депресію?

  4. Чи може підліток стати алкоголіком?

  5. Чому спиртне особливо небезпечне для молоді?

  6. Чи багато сьогодні сімей з проблемою алкоголізму?

  7. Чи треба забороняти продаж алкогольних напоїв?

  8. З якого віку законодавством України дозволено продаж спиртного?

На вашу думку, чи дотримуються продавці чинного законодавства?
КОНКУРС №2: «Так чи ні»?

  1. Алкоголізм- це ознака слабкого характеру.

  2. Сп'яніння і алкоголізм-одне й те саме.

  3. Тяжке пияцтво збільшує ризик захворіти на рак.

  4. Кожен, хто взагалі випиває, може стати алкоголіком.

  5. За кермо автомобіля можна сідати, якщо ви випили менш як 3 чарки спиртного.

  6. Помірне вживання алкогольних напоїв під час вагітності нешкідливе.

  7. Дослідження свідчать, що навіть один-єдиний випадок важкої інтоксикації алкоголем призводить до незворотного пошкодження головного мозку.

  8. Змішування спиртних напоїв викликає сильніше сп'яніння, ніж коли пити якийсь один напій.


КОНКУРС №3: «Ти мене не вмовиш спробувати спиртне!»

Мета: відпрацювання навичок відмови в ситуаціях змушування або нав′язування вживати алкогольні напої.
Хід проведення: кожній групі роздаються картки з ситуацією, діти повинні обдумати її, «обіграти» в ролях-одна учасник вмовляє іншого спробувати спиртний напій, а інший учасник (з команди суперниці) повинен відмовлятися поки одна зі сторін не вичерпає свої доводи. Обговорення, підведення підсумків.
Ситуація: Хлопець настійливо (агресивно) пропонує своєму товаришу,з яким він не бачився декілька місяців, відзначити цю подію– випити горілки......
КОНКУРС №4: «Терези»

Мета: надати дітям можливість сформулювати власні висновки щодо негативного впливу алкоголю.
Хід проведення: на дошці (аркуші паперу А3) малюються терези-з одного боку позначка +, а з іншого -. Таким чином дітям пропонується висловити та записати свої міркування стосовно того, що молода людина втрачає або набуває, утримуючись (не утримуючись) від вживання спиртних напоїв.
ПІДСУМКИ:

Учасникам пропонується відповісти на запитання:



  1. Як ви почувалися впродовж розкриття даної теми?

  2. Чи застосуєте ви отримані знання у своєму подальшому житті?

  3. Що залишилось для вас незрозумілим?


Анкета

  1. Вік/ стать.

  2. В якому віці Ви перший раз спробували спиртні напої?

  3. Де вібулась перша спроба?

А) вдома з батьками

Б) в компанії друзів

4. Як часто Ви вживаєте спиртне?

А) раз на тиждень

Б) раз на місяць

В) частіше

Г) не вживаю зовсім

5. як ви ставитесь до алкоголю?

А) позитивно

Б) негативно

6. Ваші мотиви вживання алкоголю

А) бажання здаватися дорослим

Б) з метою розвеселитися

В) через тиск оточення

Г) з метою розслабитися, позбутися сором′язливості

Д) з метою позбутися стресу

Ж) свій варіант

7. Яким спиртним напоям надаєте перевагу?

А) слабоалкогольні

Б) пиво


В) вино, шампанське

Г) міцні алкогольні напої (горілка, коньяк, лікер та ін.)



Д) напої домашнього приготування (самогон, вина, лікери)


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка