Підготувала: Класний керівник групи №32



Скачати 55.48 Kb.
Дата конвертації18.12.2016
Розмір55.48 Kb.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

УЖГОРОДСЬКЕ ВИЩЕ КОМЕРЦІЙНЕ УЧИЛИЩЕ

КНТЕУ

Бесіда-тренінг


Толерантність - ціннісна й поведінкова складова особистості

Підготувала:

Класний керівник групи №32

Роля О.П.

Ужгород-2011

Мета: вчити учнів виявляти толерантність до думок, поглядів, поведінки інших людей; визначати значення толерантності в житті людей та в суспільстві; розвивати вміння висловлювати власну думку; засвоювати навички толерантної по­ведінки; виховувати терпиме ставлення до інших.

Учні зможуть:

  • тлумачити значення ключових термінів: ввічливість, доброта, повага, людяність, толерантність;

  • розповідати, чому терпимість є умовою збереження миру;

  • досягати компромісу в конфліктних си­туаціях.

Форма проведення: бесіда-тренінг

Час - 45 хв.

Вікові категорії - 16-17 років

ХІД ЗАНЯТТЯ



І.Організаційна частина

ІІ. Основна частина

1. Гра «Витинанка»

Умова: всі вказівки виконуються відразу, без додаткових пояснень. Учням пропонується дотримуватись однакових інструкцій, працюючи з однаковими аркушами паперу. «Розділити аркуш на 4 частини, зрізати правий верхній кут, скласти фігуру навпіл, закруглити ножицями гострий кут, скласти фігуру навпіл, відрізати прямий кут, розгорнути аркуш, розглянути отриману фігуру. З чим вона асоціюється? Чому отримані витинанки відрізняються, усі ж виконували однакові інструкції?».

Вчитель. Витинанки, отримані в результаті вправи, вийшли різними, бо всі ми різні. Кожне вимовлене слово по-різному сприймається і пробуджує в нас різноманітні емоції й реакції. Від того, що витинанки неоднакові, загальна картина лише виграє - вона стає різноманітнішою й видовищнішою. Так само різняться люди - зовнішністю (раса, шкіра, стать, вік, фігура тощо) і внутрішнім світом (характер, світогляд, віра, політичні погляди, культура, освіта тощо). Доброта, ввічливість, людяність, як і інші якості, більше чи менше притаманні кожній людині. Відмінності, що існують між людьми, є предметом особистісного збагачення кожного з нас. Якість суспільства залежить від того, як уживаються одне з одним люди, які його складають, від того, наскільки вони сприймають одне одного, навчаються одне в одного і підтримують одне одного заради спільної мети - безперервного покращення матеріального й морального комфорту кожного.

2. Міні-лекція «Толерантність, що це?»

Вчитель. Поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латинською. Толерантність людей є найважливішої умовою миру і злагоди в сім’ї, колективі та суспільстві. Адже соціальні взаємовідносини постійно змінюються, породжуючи то гармонію, то перевагу. У різних людей – різні погляди на життя, працю, кохання тощо. Чи завжди ми поважаємо думки, погляди інших? Як треба поважати інших? Чи треба прагнути, щоб інша людина сприймала ваші погляди?

В умовах соціальної розмаїтості дуже важливо встановити культуру миру, що неможливо без дієвого виховання, заснованого на принципах толерантності.

Відсутність самоконтролю, розуміння іншого, презирство, підозрілість, недовіра, егоїзм, емоційна неврівноваженість породжують конфлікти й напруженість, позбавляють простір міжособистісних відносин почуття захищеності й безпеки.

Толерантність включає не тільки повагу до інших і визнання рівності прав, але й відмову від примусового й гнітючого домінування.



Вчитель. Поясніть вислови видатних людей про толерантність (робота в групах)

· Гідність людини полягає в тому, щоб любити тих, хто її ображає. (Марк Аврелій)

· Нам потрібні реформи, а не революції. Нам потрібне толерантне суспільство. (А.Сахаров)

· Закликаю до відмови від політичної нетерпимості. Бо вона схожа на кулю зі зміщеним центром, яка розриває суспільний організм, травмує суспільну свідомість (Леонід Кучма)



Вчитель. Отже, толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих людей та ідей.

3.Робота в парах. Учням роздаються аркуші з переліком таких ознак толерантності:

  • Терпимість

  • Співчутливість

  • Розуміння іншого

  • Щиросердність

Учні визначають, якою мірою кожен з показників притаманний їхньому колективу, оцінюючи індикатори за такою шкалою: 1 бал (ні, ніколи), 2 бали (рідко), 3 бали (часто), 4 бали (так, постійно). Вчитель підраховує суму балів і визначає «температуру» толерантності, пропонує учням розробити шляхи подолання інтолерантності, щоб колектив став толерантним і комфортабельним для всіх середовищем.

Вчитель. Формуванню толерантності сприяють:
•    знання;
•    відкритість;
•    спілкування;
•    свобода думки, совісті та переконань.

Вчитель. У колективі толерантність складається із здатності кожного бути толерантним. Визначимо в чому ми схожі.

4.Вправа «Чим ми схожі?»

Учасники сідають по колу. Вчитель обирає серед учнів одного за якоюсь реальною чи уявною схожою зі своєю рисою та запрошує його в центр кола. Обраний звертається до будь-кого з учасників у такий же спосіб. Але за іншим чинником. Так продовжуєть­ся доти, доки усі учасники не опиняться у колі.



5.Вправа „Компліменти”

Вчитель пропонує учасникам говорити один одному компліменти, кидаючи при цьому м’яча: один кидає м’яча іншому та каже йому комплімент, інший, упіймавши м’яча, кидає його тому, кому він хоче сказати комплімент, і так далі.



6.Вправа «Я так думаю»

Вчитель. Як ви думаєте: почуття гумору і здатність посміятися над своїми слабкими сторонами притаманні толерантній людині?

(Заслуховуються думки учнів)

Вчитель. Толерантна людина знає і оцінює себе. Її добре ставлення до себе співіснує з позитивним і доброзичливим ставленням до інших.

7.Вправа «Продовж речення»

Вчитель. Отже, толерантність — це…

Зразки відповідей: мис­тецтво жити у світі несхожих людей та ідей; поступ­ливість; активна позиція, викликана визнанням прав і свобод людства; боротьба за збереження миру

8. Бесіда з учнями

Вчитель. Я вас запрошую до спілкування та взаємодії. Пропоную вам ознайомитися з правилами та секретами ефективного спілкування:

  • говори так, щоб тебе почули;

  • слухай так, щоб зрозуміти про що йдеться;

  • створюй умови для того, щоб ситуація навколо процесу спілкування сприяла комунікації;

  • висловлюй свої почуття, не принижуючи іншу людину.

Запитання:

  • Що було б, якби всі люди думали однаково? Наскільки важливим та актуальним є виховання почуття толерантності в нашому суспільстві?

  • Чи можуть відмінності між людьми стати причиною насильства та жорстокості?

  • З наведених проблем визначте ту, що, на вашу думку, є найголовнішою і спричиняє породження зла та насильства: соціальні відмінності; вік; різні погляди; релігія; зовнішність; національність, расова належність; батьки та діти.

  • Що потрібно зробити, щоб досягти миру  в суспільстві?

  • Які риси повинна мати особистість, що прагне бути толерантною?
    ІІІ. Заключна частина

Вчитель. Для того, щоб досягти успіху у власному житті, не витрачати сил на конфлікти, «побутові війни», кожному доцільно сформувати у собі толерантність як рису характеру. Для цього необхідно:

  • бути готовими до того, що всі люди різні – не кращі й гірші, а просто різні;

  • навчитися сприймати людей такими, якими вони є, не намагаючись змінити в них те, що нам не подобається;

  • цінувати в кожній людині особистість і поважати її думки, почуття, переконання незалежно від того, чи збігаються вони з нашими;

  • зберігати «власне обличчя», знайти себе і за будь-яких обставин залишатися собою.

Вчитель. У нас є квітка “толерантності”, але вона без пелюсток. Зберіть пелюстки толерантності – риси та синоніми толерантності (мудрість, чуйність, доброзичливість, відповідальність, терпимість, взаємоповага, об’єктивність, небайдужість...). (Учні роблять надписи й прикріплюють пе­люстки.)

Вчитель. Дякую за співробітництво. Зичу вам взаєморозуміння і взаємоповаги, миру і злагоди.


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка