«Організація роботи педагогічного супроводу для батьків, які виховують дітей дошкільного віку вдома»



Скачати 157.01 Kb.
Дата конвертації02.01.2017
Розмір157.01 Kb.
Відділ освіти

Пирятинської районної державної адміністрації

Районний методичний кабінет


«Організація роботи педагогічного супроводу для батьків, які виховують дітей дошкільного віку вдома»

Збірник матеріалів на допомогу педагогам

дошкільних навчальних закладів, батькам

Пирятин
2013

Збірник матеріалів на допомогу педагогам дошкільних навчальних закладів: організація роботи сімейного клубу для батьків, які виховують дітей дошкільного віку вдома

 


Збірник містить методичні рекомендації щодо організації діяльності сімейного клубу: примірне положення, перспективне і тематичне планування роботи, а також консультативний матеріал для батьків з питань розвитку і виховання дітей дошкільного віку.

Вступ

Даний посібник призначений для педагогів дошкільників, а також просто для батьків.
Питання виховання дітей дошкільного віку - це, перш за все, питання молодої сім'ї. Практика показує, що більшість батьків не мають достатньо глибокого уявлення про закономірності психічного розвитку дитини, не володіють навіть самими елементарними знаннями й уміннями в області виховання і навчання своїх малюків.
Саме тому головною метою соціально-педагогічної підтримки сімей має стати психолого-педагогічна освіта батьків через різні варіативні форми.
Однією з ефективних нетрадиційних форм роботи з батьками є організація педагогічного супроводу дітей дошкільного віку, яка дозволяє не тільки підвищити педагогічну культуру батьків у питаннях розвитку і виховання дошкільників, а й згуртувати колектив батьків, налагодити доброзичливі взаємини між соціальним педагогом і сім'єю

Педагогічний супровід виконує наступні задачі:


- Підвищення рівня психолого-педагогічних знань батьків;
- Пропаганда позитивного досвіду сімейного виховання.

На основі діагностичної інформації складений тематичний план роботи, який протягом року може коригуватися і оновлюватися з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей дітей.

Положення про клуб молодої сім'ї

1. Загальні положення.

1.1. Клуб молодої сім'ї - одна з форм психолого-педагогічної допомоги сім'ям, які виховують дітей дошкільного віку вдома.
1.2. Учасниками клубу є батьки дітей від народження до 7 років, соціальний педагог, фельдшер ФАПу, психолог, та інші фахівці.
1.3. Клуб молодої сім'ї в своїй діяльності керується Конвенцією ООН про права дитини, Конституцією України, Законом України «Про дошкільну освіту» та іншими нормативно-правовими актами передбаченими законодавством.

2. Основні цілі і завдання клубу


2.1. Основна мета клубу молодої сім'ї - психолого-медико-педагогічна підтримка сімей, які мають дітей дошкільного віку, а також створення єдиного виховного простору в соціумі.

2.2. Завдання клубу молодої сім'ї:


- Збагачення виховного потенціалу сімей, діти яких не відвідують дитячий садок;
- озброєння батьків методами виховання і розвитку їх дітей;
- надання допомоги батькам в створенні розвиваючого середовища в домашніх умовах;
- пропаганда позитивного досвіду сімейного виховання;
- організація спільного родинного дозвілля.

3. Організація діяльності.


3.1. Клуби молодих батьків створюється на базі дошкільних навчальних закладів, установи культури, медичного закладу, сільської ради.
3.2. Заняття проводяться не рідше 1 разу на місяць, відповідно до плану роботи клубу, затвердженому на засіданні ради РМК.
3.3. Зміст освітнього процесу визначається запитами батьків і віковими особливостями дітей.
 3.4 Форми роботи клубу: лекції, круглий стіл, обговорення досвіду сімейного виховання, вирішення педагогічних ситуацій.


Тематичне планування роботи

сімейного клубу на навчальний рік


Навчально-тематичний план роботи з батьками,

які виховують дітей раннього віку




№ п/п

Тема

Місяць

1.

«Давайте познайомимося»

Вересень

2.

«Фізичний розвиток малюка»

Жовтень

3.

«Виростимо здорового малюка»

Листопад

4.

«Передумови розвитку особистості»

Грудень

5.

«Темперамент»

Січень

6.

«Гра в житті дитини раннього віку»

Лютий

7.

«Особливості спілкування дорослих з дітьми раннього віку»

Березень

8.

«Спілкування дітей раннього віку»

Квітень

9.

«Труднощі виховання»

Травень

10.

«Корекційно - розвивальна робота з дітьми раннього віку»

Червень

11.

Підсумкове заняття

Липень


Заняття № 1

"Давайте познайомимося"


Мета: спонукати учасників до співпраці, обміну досвідом сімейного виховання, спільному перебуванню вирішення проблемних питань.
Зміст заняття
Теоретична частина:
1.Презентація "Цей дивовижний ранній вік".

Повідомлення мети заняття. Візитна картка освітньої установи.


2.Знакомство з батьками.
3.Міні-лекція "Що таке раннє дитинство".
Практична частина:
1. Екскурсія по дошкільному закладу.
2. Перегляд заняття з дітьми молодшого віку.
3. Анкетування з метою вивчення сім'ї та її педагогічних запитів.
4. Чайна пауза.
5. Висновок. Рефлексія. Домашнє завдання для дорослих.
Методичне забезпечення:
1.Конспект міні-лекції.
2.Конспект заняття.
3.Анкета для батьків.
4. Таблиця "Вікова шкала психічного розвитку дитини".
5.Плакати з цитатами про ранньому дитинстві.

Заняття № 2

«Фізичний розвиток малюка»
Мета: розкрити особливості фізичного і нервово-психічного розвитку дітей; допомогти батькам виростити дітей здоровими.
Зміст заняття
Теоретична частина:

1.Повідомлення "Особливості фізичного і нервово-психічного розвитку дітей раннього віку".
2.Міні-лекція "Правильна організація життя дитини - запорука виховання здорової людини".
3.Знайомство з виставкою літератури з фізичного виховання дітей раннього віку.
 Практична частина:
1.Рухливі ігри і комплекси фізичних вправ, що сприяють розвитку основних рухів дітей раннього віку (перегляд і виконання).
2.Загартовуючі процедури для малюків (практичний показ).
Рефлексія.
Методичне забезпечення:
1.Конспекти повідомлень та ігор.
2.Література для виставки.

Заняття № 3

"Виростимо здорового малюка"
Мета
: познайомити батьків із питаннями правильної організації харчування дітей від народження до трьох років.
Зміст заняття
Теоретична частина:
1.Повідомлення "Ні дня без вітамінів"
2.Міні-лекція "Загартовування їжею".
 Практична частина:
1.Виховання культурно-гігієнічних навичок у молодшому дошкільному віці. Перегляд заняття "В гостях у Хрюші".
2.Дегустація страв, приготованих для дітей раннього віку. Обмін рецептами страв.
 Рефлексія.
Методичне забезпечення:
1.Конспекти повідомлень, заняття.
2.Рецепти страв для дітей раннього та молодшого дошкільного віку.
 
Заняття № 4

"Передумови розвитку особистості"
Мета: показати батькам важливість періоду раннього дитинства для становлення характеру людини, рис особистості.
Зміст заняття
Теоретична частина:
1.Міні-лекція "Передумови розвитку особистості" (спілкування, співпереживання, закон рівноваги і компенсації, пізнання себе).
2. Дискусія "Чи потрібно карати дітей?"
Практична частина:
1. Вправа "Вчимося спостерігати".
2. Вправа "Психологічний портрет молодшого дошкільника".
3. Перегляд ігор-занять з розвитку комунікативних умінь і навичок.
 Методичне забезпечення:
1. Конспекти міні-лекції, ігри-заняття.
2. Опис вправ.

Заняття № 5

"Темперамент"
Мета: розкрити перспективу розвитку особистості дітей з різними видами темпераменту; познайомити з особливостями взаємодії дорослих з дітьми різних типів темпераменту.
Зміст заняття
Теоретична частина:
1. Міні-лекція "Темперамент".
Практична частина:
1. "Визнач свій темперамент" (вправа для дорослих).
2. Визначення типу темпераменту дитини.
3. Ігри для дітей з різними типами темпераментів (ігрова діяльність дітей і дорослих).
4. Рефлексія.
Методичне забезпечення:
1.Конспект міні-лекції.
2.Опис вправ.
3. Таблиця для визначення типу темпераменту.
4. Опис ігор.

Заняття № 6

"Гра в житті дитини раннього віку"
Мета: показати значення гри в житті дитини; виховну, пізнавальну, педагогічну цінність ігрової діяльності.
Зміст заняття
Теоретична частина:
1. Створення мотивації заняття (перегляд фотографій дітей, що граються).
2. Міні-лекція "Роль гри у розвитку дитини раннього віку"
3. "Гра в інтелектуальному розвитку дитини" (повідомлення з рекомендаціями).
Практична частина:
1. Вправа "Магазин іграшок". Рекомендації по підбору іграшок для дітей.
2. "Зробимо своїми руками". Навчання батьків виготовленню простих іграшок-саморобок.
3. Виставка "Ігри та іграшки своїми руками".
Рефлексія.
Методичне забезпечення:
1.Фотоальбом "Діти грають".
2.Конспект міні-лекції.
3.Памятки для батьків по ігровій діяльності.
4.Виставка іграшок.
5.Природний матеріал, папір, ножиці, клей і т.д. для виготовлення іграшок-саморобок.

Заняття № 7

"Особливості спілкування дорослих

з дітьми раннього віку"
Мета: дати батькам знання про особливості спілкування з дітьми раннього віку; допомогти у встановленні контактів з дітьми.

Зміст заняття

Теоретична частина:

1.Міні-лекція "Особливості спілкування дітей раннього віку з дорослими".

2.Рекомендаціі психолога для батьків "Як знайти спільну мову".

Практична частина:

1.Вправа "Якості дорослого, необхідні йому при спілкуванні з дітьми раннього віку". Ранжування.

2.Вправа на розвиток емпатії дорослого "Давати і отримувати".

3.Вправа"Труднощі взаємодії з дітьми раннього віку".

4.Гра "Зірви яблука".

5.Рефлексія. "Що залишилося за кадром?"



Методичне забезпечення:

1.Конспект міні-лекції.

2.Памятки-рекомендації для батьків.

4. Опис вправ.



Заняття № 8

«Спілкування дітей раннього віку»

 Мета: дати батькам знання про особливості спілкування дітей до трьох років між собою; навчити їх надавати дитині допомогу у встановленні контактів з однолітками.



Зміст заняття

Теоретична частина:

1.Діскуссія "Чи можна назвати взаємодію дітей раннього віку спілкуванням?"

2.Міні-лекція "Спілкування з однолітками".

Практична частина:

1.Вправа "Скарга батьків".

2.Аналіз педагогічних ситуацій.

3. Вправа "Телефон довіри".

4.Ігровий практикум (ігри на розвиток комунікативних умінь і навичок).

5.Рефлексія.

6. Спостереження за спілкуванням дітей на святі.

Методичне забезпечення:

1.Конспект міні-лекції.

2.Опис вправ, ігор і педагогічних ситуацій.

Заняття № 9

"Труднощі виховання"

Мета: дати батькам рекомендації щодо подолання проблем, що зустрічаються у вихованні дітей від 0 до 3 років; розкрити психологічні причини труднощів; допомогти батькам уникнути помилок у вихованні дітей.

Зміст заняття

Теоретична частина:

Круглий стіл з проблем:

1.Трудності виховання, їх причини, шляхи подолання (вихователь).

2.Кризис трьох років (психолог).

3.Стилі сімейного виховання, їх значення для розвитку дитини (соціальний педагог).

Практична частина:

1.Ранжування. Труднощі взаємодії з дітьми раннього віку (або складання списку труднощів).

2.Вправа "Розвиток дитини раннього віку".

3.Аналіз педагогічних ситуацій.

4.Вправа "Відповіді в конвертах".

5.Рефлексія.



Методичне забезпечення:

1.План проведення "круглого столу".

2.Опис вправ.

3.Педагогічені ситуації.



Заняття № 10

«Корекційно-розвивальна робота з дітьми раннього віку»

Мета: звернути увагу батьків на особливості прояву агресії, тривоги на різних етапах розвитку дитини раннього віку; розглянути основні напрями і форми роботи з даною категорією дітей.

Зміст заняття

Теоретична частина:

Бесіда "Корекційно-розвивальна робота з агресивними, тривожними і гіперактивними дітьми" (дитячий лікар-психіатр, психолог).



Практична частина:

1.Вправа "Важко бути гіперактивним".

2.Вправа"Ти не самотній".

3.Вправа "Робота в команді"

4.Рефлексія. Кольорові картки.

Методичне забезпечення:

1.Конспект бесіди (роздатковий матеріал для батьків).

2.Опис вправ.

Заняття № 11

Підсумкове

Мета: узагальнити і закріпити знання та вміння, отримані на заняттях клубу; отримання зворотного зв'язку від учасників клубу; обмін досвідом сімейного виховання.

Зміст заняття

Форма проведення - круглий стіл "За чашкою чаю"

1.Анкетування батьків.

2.Вправа "Що залишилося за кадром?"

3.Вправа "Лист самому собі."

4.Бесіда за чашкою чаю і підведення підсумків роботи клубу для молодих батьків.

5.Знацомство з виставкою методичних матеріалів та літератури з раннього віку.

Методичне забезпечення:

1.Опис вправ.

2.Матеріали та література для виставки.

Консультації для батьків

Які іграшки необхідні дітям

Розвиток багатого емоційного світу дитини неможливе без іграшок. Саме вони дозволяють дитині висловити свої почуття, досліджувати навколишній світ, вчать спілкуватися і пізнавати себе.

Згадайте свої улюблені іграшки! Це не обов'язково дорогі і шикарні ляльки та машини. У когось це непоказний ведмедик, переданий по спадку мамою, малесенький пупсик з величезною кількістю немислимих нарядів з тюлю і т.д. Вибір іграшок для дитини - дуже важливе і серйозне діло. Тільки сам дитина здатна вибрати з величезної кількості іграшок саме те, що йому необхідно. Цей вибір внутрішньо обумовлений тими ж емоційними побудниками, що і вибір дорослими друзів і коханих.

У кожної дитини повинна бути така іграшка, якій вона може поскаржитися, яку полає, покарає і пожаліє. Саме вона допоможе подолати йому страх самотності, коли батьки кудись підуть, страх темноти, коли вимикається світло і треба заснути, але не наодинці, а з подружкою-іграшкою. На них іноді зляться, їх карають і навіть ламають, закидаючи в дальній кут, але їх згадують в хвилини дитячого горя, дістають з кута, лагодять, домальовують очі і губи ті, що стерлися, шиють новий одяг, пришивають вуха і хвости.

Важко уявити, що подібне ставлення дитина може випробувати до робота - трансформера, іграшки "Денді", злітаючого вгору літака, ревучій машині.

У "подружки" маленькі хлопчики й дівчатка скоріше виберуть Барбі, Мишка, кошеня, зайченя, тобто істоту, дуже на людину схожу, близьку йому і зрозумілу. Тому, дізнавшись про заповітну мрію дитини мати ту чи іншу іграшку, подумайте спочатку, чи потрібна вона йому.

Безсумнівно, у дитини має бути певний набір іграшок, що сприяють розвитку її чуттєвого сприйняття, мислення, кругозору, що дозволяють їй програвати реальні і казкові ситуації, наслідувати дорослим.

Іграшки з реального життя

Лялькове сімейство (може бути і сім'я звіряток), ляльковий будиночок, меблі, посуд, машини, човен, каса, ваги, медичні і перукарські приладдя, годинники, пральні машини, плити, телевізори, крейда і дошка, рахівниці, музичні інструменти, залізні дороги , телефон і т.д.



Іграшки, що допомагають "виплеснути" агресію.

Солдатики, рушниці, м'ячі, надувні груші, подушки, гумові іграшки, скакалки, кеглі, а також дротики для метання і т.д.



Іграшки для розвитку творчої фантазії і самовираження.

Кубики, матрьошки, пірамідки, конструктори, азбуки, настільні ігри, розрізні картинки або листівки, фарби, пластилін, мозаїка, набори для рукоділля, нитки, шматочки тканини, папір для аплікацій, клей і т.д.

При покупці іграшок користуйтеся простим правилом: іграшки слід вибирати, а не збирати!

Іграшки, якими їх уявляють собі дорослі, з погляду дитини нікуди не годяться. Чудові автоматичні і напівавтоматичні повністю зібрані іграшки не можуть задовольнити творчі і емоційні потреби дитини. Дитині потрібні такі іграшки, на яких можна відпрацьовувати, відшліфовувати основні необхідні властивості характеру. Для цього автоматичні іграшки абсолютно не придатні.

Іграшки для самих маленьких перш за все повинні розвивати органи чуття: очі, вуха, руки. І поки основна його потреба - відчувати тепло, перші іграшки малюків повинні бути м'якими і теплими, тоді вони будуть повністю відповідати прагненню малюка все пізнати через дотик. Найкращі іграшки для маленьких - це ті, які можна кусати. Вони повинні бути зроблені з м'яких матеріалів - пластмаси, гуми, добре митися, бути легкими, не мати подовженої плоскої форми, щоб, засовуючи їх в рот, дитина не могла вдавитися. Забарвлення іграшок повинне бути яскравим.

Для однорічного малюка цікаві і корисні будуть пластмасові пірамідки з 3-4 складових кілець різного кольору, мисочки різних розмірів, що вкладаються один в одного, різноколірні кубики. Маніпуляція з цими іграшками не тільки розвиває інтелект дитини, але і приносить задоволення і радість, коли у малюка щось виходить так само, як у дорослого. Дуже корисні іграшки неваляйки.

Для 2-річних дітей дуже гарний великий різнокольоровий м'яч, який не закочується під меблі, 7-8-складові пірамідки, м'які, пухнасті іграшки, які діти вже не тягнуть до рота, а ось засинають з ними дуже добре. Велика пластмасова машина або коробка вже з цього віку буде привчати дитину до акуратності, самостійності, тому в них повинні складатися після гри кубики, м'ячі, гумові і м'які іграшки. Добре, якщо вже в цьому віці у малюка буде своє ігрове місце в квартирі, а у іграшок теж свій будиночок.

До трьох років набір іграшок розширюється. До яскравих, різнобарвним, з чіткою формою іграшок додаються найпростіші конструктори, які малюки збирають разом з дорослими, завжди при цьому відчуваючи задоволення і захоплення, що з дивних шматочків може вийти чудова, зрозуміла дитині фігура-іграшка. На цьому віковому етапі дитина починає активно включатися в світ реальних життєвих ситуацій, дізнається, що люди зайняті в житті роботою і мають різні професії, стикаються з проблемами і знаходять вихід з конфліктів. Тому найчастіше дитина вибирає сюжети для рольових ігор з того життя, яке її оточує. Діти грають в "дочки-матері", "в тата і маму", в "магазин", в "лікаря", "дитячий садок" і.т.п. Іграшки в цьому віці збільшуються в розмірах (велика лялька, великий ведмідь і т.д.). Правильною буде придбання перукарних наборів, чайних і столових сервізів, приладдя лікаря - Айболита, меблів та інших предметів, що відображають різні сторони реальності. Прагнення дитини жити спільним з дорослими життям свідчить про новий етап у розвитку емоцій і соціальної адаптації. Основна вимога - "побутові іграшки" повинні бути схожі на "оригінал" і бути досить міцними.

До чотирьох років рольова гра стає основним видом діяльності дитини. Ускладнюється зміст гри, багато іграшок стають непотрібними, тому дитяча фантазія здатна перетворити конкретні предмети в уявні. Так, олівець може стати чарівною паличкою, зелене листя - грошима, намальовані орнаменти на папері - килимами в лялькової квартирі. Саме тому в такому віці найбільшу користь дитині принесуть не дорогі і непотрібні іграшки, а функціональні, нехай навіть зроблені своїми руками.

До п'яти років великі іграшки поступово перестають займати дитину і переміщуються з ігрової зони на крісла, ліжка, шафи. А ось набори звіряток, солдатиків, лялькових сімей завойовують інтерес і емоції дитини. З'являється велика можливість для програвання різних варіантів з одними і тими ж іграшками; у дітей розвивається фантазія і уява, мислення перестає бути конкретним, а емоційний світ збагачується.

Шестирічній дитині корисніше і цікавіше не статичні і конкретні іграшки - він буде радий незвичайному конструктору, моделям кораблів і літаків, красивим фломастерам і цікавій настільній грі, розбірному роботу - трансформеру, набору для шиття і в'язання. Дітям дуже подобаються іграшки, зроблені власними руками, особливо, якщо вони стають корисними для інших. Діти люблять в цьому віці робити іграшки-подарунки (кухонні прихватки, серветки, прикраси). Радість і гордість викликає в дитині той факт, що він вміє робити добро оточуючим і коханим людям. Тому будь-яке бажання дитини щось змайструвати, зшити, склеїти і комусь подарувати повинно вітатися батьками, якщо вони хочуть розвинути в дитині працьовитість, посидючість і бажання щось у житті давати іншим. Іграшкові магазини йдуть на другий план, а найбільший інтерес у дітей викликають прилавки з канцелярським приладдям, будівельними матеріалами, нитками і гудзиками. Дитина сама готує себе до зміни виду діяльності та шкільного навчання.

Надалі дитина сама зробить "інвентаризацію" своїх іграшок. Ніколи не змушуйте дитину своїми руками викидати зламані або застарілі іграшки! Для нього це символи його розвитку, з кожною пов'язані позитивні емоції та переживання. Це його дитячі спогади, це його друзі. Набагато психологічно -економічніше відремонтувати їх і віддати іншим дітям, подарувати дитячому саду, дитині, якій не пощастило і батьки не купують йому іграшок.

У шкільному віці діти вчаться грати без іграшок. Їм все більше починають подобатися рухомі ігри з однолітками за допомогою м'ячів, скакалок і т.д. В іграх дитина вчиться вигравати і програвати, підкоряться правилами, визнавати виграш іншого дитини, спілкуватися і працювати спільно з дорослими та однолітками.

Пам'ятайте, що всі, крім улюбленої іграшки, треба періодично міняти і оновлювати. Якщо ви помітили, що малюк довго не бере в руки якусь іграшку, значить, вона йому зараз просто не потрібна. Сховайте її подалі, а через деякий час її поява викличе новий емоційний або пізнавальний інтерес у дитини.



І ще одна порада. Не водіть дитину занадто часто в іграшковий магазин з безліччю спокусливих, але дуже дорогих іграшок. Скільки сліз і страждань малюків бачили сидячи на прилавках новомодні ляльки, машини і звірі! Ці переживання, коли дитина не може отримати те, що дуже хочеться, йому зовсім не потрібні. Тільки коли ви самі готові подарувати дитині радість, ведіть його в магазин і робіть йому свято.

Є приказка "Не можна все життя в іграшки грати". Це правда, але погодьтеся, дорослі, як іноді приємно отримати смішний сувенір від приємного людини! Даруєте своїм дітям радість не тільки в дні народження і в Новий рік, а й просто так, від хорошого настрою


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка