Оксана Забужко. «Рядок з автобіографії». Знання коренів роду – основа життя Урок української літератури у 8 класі у розділі «Із сучасної української поезії



Скачати 103.96 Kb.
Дата конвертації13.04.2017
Розмір103.96 Kb.
Оксана Сергієнко,

учитель української мови й літератури

Новоукраїнської ЗШ І-ІІІ ступенів № 3,

Кіровоградська область



Оксана Забужко. «Рядок з автобіографії».

Знання коренів роду – основа життя

Урок української літератури у 8 класі у розділі «Із сучасної української поезії (кінця ХХ – початку ХХІ ст.)» (Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова; Українська література. 5-9 класи, затверджені наказом Міністерства освіти і науки, молоді і спорту України від 06 червня 2012 р. № 664)).

Дана розробка може бути використана також на уроці позакласного читання у 7 класі після вивчення розділу «Ми – українці» чи 8 класі у розділі «Світ української поезії» (Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська література. 5-12 класи, затверджена МОН України (Лист № 1/11-6611 від 23. 12. 2004 р.).

Мета: навчальна - провести біографічні та поетичні паралелі за творчістю Оксани Забужко; визначити проблеми твору, з’ясувати важливість спорідненості поколінь; створити генеалогічне дерево справжнього українського роду; провести лексико-словникову роботу;

розвивальна - розвивати критичне мислення;

виховна - виховувати почуття патріотизму, гордості за свій народ.

Чи ти не став розщепленим, як атом?

Андрій Малишко



І. З’ясування емоційної готовності до уроку

- Як ви розумієте значення поняття «Спадок»?

- Побудуйте асоціативний кущ до цього слова.

- Уявіть, що вам несподівано повідомили про спадок. Що б ви хотіли отримати?

- Що відчуваєте в цей момент? Запам’ятайте цей настрій. Нехай він вам допоможе попрацювати на уроці.

ІІ. Опрацювання навчального матеріалу


  1. Вступне слово вчителя про О. Забужко. Характеристика епохи, у якій народилася і почала творити авторка

Окса́на Стефа́нівна Забу́жко — українська поетеса, письменниця, літературознавець, публіцист. У своїй творчості приділяє багато уваги усвідомленню української ідентичності, що є дуже актуальним на сьогодні.

  1. Повідомлення учнів про цікаві факти із життя письменниці

Біографи

  • Справжнє прізвище «Забузькі».

  • Народилася, як і Леся Українка, на Волині, у м. Луцьку.

  • Батьки-філологи.

  • Після арешту КДБ батька переїхала до м. Києва, де й здобула середню освіту.

  • Навчалася на філософському факультеті Київського університету ім. Т. Шевченка.

  • Навчалася в аспірантурі при кафедрі етики й естетики цього ж навчального закладу.

  • Викладала в Київській державній консерваторії, іноземних навчальних закладах (Пенсильванському, Гарвардському, Пітсбурзькому)

  • Займається творчою, науковою та громадською діяльністю (віце-президент Українського ПЕН-центру, член Наглядової Ради Міжнародного Фонду «Відродження», член багатьох редколегій, журі, конкурсних комітетів в Україні та за кордоном.

  • Має численні нагороди: 16 січня 2009 року Президент України В.Ющенко нагородив Оксану Забужко орденом княгині Ольги III ст. за вагомий особистий внесок у справу консолідації українського суспільства, розбудову демократичної, соціальної і правової держави та з нагоди Дня Соборності України.

  1. — Премія Міжнародної Фундації Омеляна і Тетяни Антоновичів - за "Notre Dame d’Ukraine.

  2. — Книга Року-2010 журналу "Кореспондент" за «Музей покинутих секретів».

  1. — відзнака «Золотий письменник України».

2013 — лауреат восьмої літературної премії Angelus-2013 за «Музей покинутих секретів».

Літературознавці

1972р. – перші публікації власних творів.

1985р. – перша збірка віршів «Травневий іній».


    1. рр. – ще чотири збірки поезій.

1996р. – роман «Польові дослідження українського сексу».

Пише поеми, повісті, есе, перекладає П. Сміта, С. Плят. Має філософсько- літературознавчі праці, її твори перекладені 16-ма мовами світу.



  1. Складання опорної схеми

Додаток 1

  1. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда:

  • Що таке автобіографія?

  • Для чого її створюють?

  • Чи приходилося вам читати автобіографію, написану у художньому стилі? Ознайомлення з уривками з «Моєї автобіографії» Остапа Вишні

  • Як сприймається такий твір?

  • Що можна сказати про автора такого життєпису?

  1. Виразне читання поезії «Рядок з біографії»

  2. Складання асоціативних рядів

  • Які картини поставали у вашій уяві під час прослуховування (читання) поезії? (Козаки-запорожці, визвольна війна, протести проти поневолення, радянські табори для політв’язнів)



  1. Словникова робота

З’ясування значень маловідомих слів

Повідомлення мовознавців

Заволока – зайда, заброда, людина, що багато часу вештається, гуляє.

Владати – володіти, мати у власності.

Повідомлення істориків

Колима – розмовна назва регіону на Далекому Сході, де в роки масових репресій 1932-1954р.р. розташувалися виправно-трудові табори з особливо важкими умовами праці.

Магадан – адміністративний центр Колими.

Соловки – група островів у південно-західній частині Білого моря (Росія).

На місці Соловецького монастиря більшовицька влада створила концтабори для політув’язнених до 1940-х р.р.



  1. Аналіз поезії

Бесіда за змістом твору

  • Хто такі предки?

Повідомлення мовознавців

Предки - 1. Попередники сучасних поколінь; люди, що жили задовго до теперішніх часів.

2. Родоначальник, той, від кого бере початок рід.

- Чи можна за текстом визначити предків авторки?


  1. Робота в групах

І група

Побудова схеми «Генеологічне дерево поетеси»

Додаток 2.

І група

Побудова інформаційного ґрона «Предки поетеси»

Охарактеризуйте предків героїні. Побудуйте інформаційне ґроно.

Додаток 3.


  • Що ви знаєте про звичай освячувати зброю?

  • Хто з українських письменників у своїй творчості змалював цей обряд?

Повідомлення істориків

Освячення зброї - це традиція нашого народу. Навіть у княжу добу зброю освячували на майдані перед храмом. А за козацької доби кожен полк мав свій дерев'яний розбірний храм. У ньому освячували і зброю, яку використовували виключно для захисту своєї землі і родини. Ворог - це загарбник, це злодій. І позбавитися його можна лише зброєю. "То святе діло,» - вважали козаки.

Українці вірили, що Божі сили теж ведуть боротьбу за спасіння людського роду проти демонів і диявола. Тож недарма Архангела Михаїла зображають з вогненним мечем.

Обряд освячення зброї зустрічаємо у поемі Т. Шевченка «Гайдамаки».



Робота з теорії літератури

Алюзія - (лат. allusio — натяк, жарт) — стилістична фігура, що містить указівку, аналогію чи натяк на певний історичний, міфологічний, літературний, політичний або ж побутовий факт, закріплений у текстовій культурі або в розмовному мовленні. За матеріал при формулюванні аналогії чи натяку, що утворює алюзію, часто править загальновідомий історичний вислів або якась крилата фраза.

Слово вчителя

  • Визначте алюзію в поезії «Рядок з автобіографії».

  • На початку уроку ви будували асоціативний кущ до слова «спадок». Який найбільший скарб передавався із покоління в покоління у родині Оксани Забужко? (Честь)

  • Що зберегли предки й успадкувала лірична героїня?(Слово)

Робота з теорії літератури

Ліричний герой - це образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів. Ліричний герой не обов'язково тотожний з автором. Через нього митець або передає власні почуття, або ж просто відображає переживання певної якості.

  • Яке значення мови в житті людини? (Спілкування, збереження і передача досвіду, культури, обєднання людей як нації…)

  • Які ви знаєте прислів’я про мову, слово?

  • Як скористалася своїм спадком О. Забужко? (Стала письменницею)

  • Яку основну місію має виконувати митець?

  • Хто з українських письменниць близький по духу авторці? (Леся Українка)

  • У якому творі Леся Українка порушила тему призначення поета й поезії? (Поема «Давня казка»)

  • Прочитайте два останні рядки вірша «Рядок з автобіографії». Що найбільше турбує поетесу?

  • Як думаєте, що є причиною того, що народ зникає?

  • Що необхідно зробити, щоб відновити колишню славу українців?

  • Яка основна думка твору? (Дотримання етичного ідеалу духовного аристократизму, служіння вивищенню України та своєї нації, збереження родовідної пам’яті.)



Довідка для вчителя

О. Забужко наголошує на дворянському походженні Л. Косач, її вихованні в “шляхетсько-лицарському дусі” з етичним ідеалом служіння духовному вивищенню України та своєї нації, що виокремлювало її в “касту посвячених”. В “Автобіографії” О. Забужко та її поетичній версії “Рядок з автобіографії” наголошено на важливості “генетично успадкованої” козацько-шляхетської культури, що, наче “нить основи / Крізь віки однієї сім’ї”, залишає у спадок честь (“як білу кость”), красу, благородство, право. Утрата “родової пам’яті” (шляхетського козацько-лицарського духу) і в Лесі Українки, і в Оксани Забужко розцінюється як зрада, поразка, бо в проекції на суспільно-політичний вимір веде до колоніальної ганьби, хамократії, національно-історичної катастрофи.



( Леся Українка – Оксана Забужко: до проблеми творчої комунікації. Вісник Львівського університету. Серія іноземні мови. 2012. Вип. 20. Ч. 2)

  • Наскільки важливо знати свою історію і хто твої предки? Чому?

  • Хто з українських письменників теж порушував мотив зв’язку поколінь і важливості збереження родової пам’яті? У яких творах? (А. Малишко «Приходять предки, добрі і нехитрі…», Л. Костенко «І засміялась провесінь…») Порівняйте поезії. Визначте спільне та відмінне в них. Поясніть зміст епіграфа.

Додаток 4.

Робота з теорії літератури

Мотив - тема ліричного твору.

  • До якого жанру лірики належить твір О. Забужко?

  1. Проведення міжлітературних паралелей

Розповідь учителя

Про духовний аристократизм писали не лише українські автори. Цієї теми торкалися й російські митці. Серед них Ілля Кормільцев. У поезії «Плебейка» поет сатирично змальовує сучасне покоління, яке втрачає власну духовність.



  1. Виразне читання вчителем поезії І. Кормільцева «Плебейка»

(З етичних міркувань варто розглядати лише окремі уривки)

  • Чим різняться ліричні героїні поезій О. Забужко та І. Кормільцева?

  • До якого висновку спонукають автори віршів?

12. Повідомлення журналістів або рольова гра «Інтерв’ю з О. Забужко»

Уявіть, що у вас виникла нагода зустрітися із письменницею на одній із

прес-конференцій.

Журналіст. Оксано Стефанівно, скажіть, звідки взагалі у Вас особисто з'явилася проблема лицарства, лицарського етосу?

Письменниця. Ну, це пов'язано із особистим походженням. Мій прямий предок у XVII столітті був канівським полковником, потім, після падіння Гетьманщини, родина занепала, бо не перейшла «на московське». У XX столітті в мене є вже в роду і петлюрівські полковники, і офіцери УГА, по іншій лінії. За великим рахунком, я якраз з тих, які б не мали уціліти в цій країні — з чудом недобитих. У мене ще в 80-ті роки були такі рядки: «Те, що ми з вами вціліли, така випадковість...» Народилася я в Луцьку і коли через 25 років туди приїхала, зрозуміла що це не випадково. А Луцьк — як жодне інше місто, зберігає автентичну українську урбанну культуру (тому що Львів — все-таки недаремно називають маленьким Віднем, він не стільки український скільки, візуально, австрійсько-польський). Луцьк — це осколок княжої України XV— XVI століття, автентика міської України: місто із замком на горі, з чудесною архітектурою козацького бароко. Мій власний родовід звідти. Тому й відчуття української культури у мене дуже внутрішнє.


  1. Перегляд відеокліпу пісні сестер Тельнюк на слова О. Забужко

  • Скажіть, яку б музику ви написали на слова вірша «Рядок з біографії»?

  • Які б картини представили глядачам у відеокліпі?

  • Пропоную вашій увазі відеоролик пісні сестер Тельнюк на слова Оксани Забужко «Рядок з автобіографії». Чи відповідає сюжет кліпу тому, про що йдеться у творі?

  • Чи вдалося співачкам передати задум авторки?

ІІІ. Підсумок уроку

  1. Складання опорної схеми «Мій рід»

Додаток 5.

Висновок. Українці під час завоювання Російською імперією та Радянським Союзом були перетворені на плебейську націю, меншовартісну. О. Забужко доводить протилежне.

  1. Складання заповідей для нащадків

  • Що б передали у спадок своїм нащадкам? Укладіть заповіді.

  1. Не ганьби честі свого роду, народу.

  2. Будь вірним власним переконанням, рідним і близьким, Батьківщині.

  3. Будь непримиренним до зради і продажності.

  4. Бережи і примножуй багатство рідної мови.

  5. Вивчай і збагачуй українську культуру.

  6. Добрими справами прославляй Україну.

  7. Бережи власну гідність і честь.

ІV. Оцінювання і самооцінювання

- Що вдалося, що не вдалося на уроці?

- Над чим треба попрацювати?

- Про що хочеться дізнатися більше ?



V. Домашнє завдання (на вибір)

1. Намалювати генеологічне дерево свого роду, позначивши на ньому, які загальнолюдські цінності дісталися вам у спадок від предків.



2. Визначити за поезією І. Кормільцева «Плебейка» риси особистості, які протирічать справжній людині.

3. Написати міні-твір «Мої предки».


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка