Модуль 2 Профілактичні дії на робочому місці серед персоналу загальноосвітніх навчальних закладів



Сторінка1/12
Дата конвертації30.12.2016
Розмір1.8 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   12


Модуль 2
Профілактичні дії на робочому місці серед персоналу загальноосвітніх навчальних закладів

Профілактика алкогольних та наркотичних проблем

Навчально-методичний посібник

Модуль 2. «Профілактичні дії на робочому місці серед персоналу загальноосвітніх навчальних закладів. Профілактика алкогольних та наркотичних проблем.» Навчально-методичний посібник. / Вієвський А. М., Лепеха К. І., Балакірєва О.М.,


Дивак В.В., Дмитришина Н.А., Жданова М.П., Олійник І.М., Панок В.Г., Сидяк С.В. – Київ, 2014. – 79 с.
Рецензенти:

Ягупов В. В., доктор психологічних наук, професор, провідний науковий співробітник лабораторії «Всеукраїнський інформаційно-аналітичний центр ПТО» Інституту професійно-технічної освіти.


Ілляшенко Т. Д., провідний співробітник Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи, кандидат психологічних наук.
Модуль 2. «Профілактичні дії на робочому місці серед персоналу загальноосвітніх навчальних закладів. Профілактика алкогольних та наркотичних проблем.» є частиною навчально-методичного комплекту, розробленого у рамках проекту «Розробка комплексної програми з профілактики наркотичних та алкогольних проблем, зорієнтована на учнів 1-11 класів, їх батьків та персонал загальноосвітніх закладів I – III ступенів навчання».
Посібник призначений для використання тренерами з числа працівників колективів загальноосвітніх навчальних закладів, керівниками та лідерами профспілкових організацій, директорами шкіл. Програмний модуль є джерелом точної інформації про розробку політики закладу освіти щодо вживання алкоголю та наркотиків, містить сучасні якісні методи профілактичної діяльності на робочому місці. Основна частина посібника складається із тематичних вправ та інформаційних листків, спрямованих на підвищення рівня компетентності з наркотичних та алкогольних питань, на формування навичок особистісної профілактики проблем, пов’язаних із вживанням психоактивних речовин. Особливістю модуля є наявність тестів для самоаналізу та самооцінки власних «стосунків» з алкоголем та наркотиками. Засвоєння тематичної інформації пропонується у формі тренінгу, сценарій якого представлений в даному посібнику.

2

ВСТУП 5
ТЕОРЕТИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ПРОФІЛАКТИЧНОГО КУРСУ 7
МЕТА ТА ЗАВДАННЯ ПРОФІЛАКТИЧНОГО КУРСУ 8
ФОРМА ТА МЕТОДИ ПРОВЕДЕННЯ ПРОФІЛАКТИЧНОГО КУРСУ 8
ВЕДУЧІ ПРОФІЛАКТИЧНОГО КУРСУ 9
МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МОДУЛЯ 9
ЧАСТИНА 1. ПРОГРАМА ПРОФІЛАКТИКИ НА РОБОЧОМУ МІСЦІ:
РОЗРОБКА ТА ВПРОВАДЖЕННЯ 10
1.1. ПОНЯТТЯ ПРО ПРОГРАМУ ПРОФІЛАКТИКИ НА РОБОЧОМУ МІСЦІ 10

1.2. ПОЛІТИКА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ЩОДО ПРОФІЛАКТИКИ НАРКОТИЧНИХ І


АЛКОГОЛЬНИХ ПРОБЛЕМ СЕРЕД ПРАЦІВНИКІВ ШКІЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА 12

1.3. ЗАХОДИ ПРОФІЛАКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА ВСІХ РІВНЯХ ПРОФІЛАКТИКИ 14


1.4. РОЗРОБКА ТА ВПРОВАДЖЕННЯ ПРОГРАМИ ПРОФІЛАКТИЧНИХ ДІЙ НА РОБОЧИХ
МІСЦЯХ 19

1.5. ПРОФІЛАКТИЧНЕ ІНФОРМУВАННЯ ТА НАВЧАННЯ – МЕТОДИ ПРОФІЛАКТИЧНОГО


ВТРУЧАННЯ. 22
ЧАСТИНА 2. ПЛАН ТРЕНІНГУ «ПРОФІЛАКТИКА НАРКОТИЧНИХ І

АЛКОГОЛЬНИХ ПРОБЛЕМ СЕРЕД ПРАЦІВНИКІВ ШКІЛЬНОГО

СЕРЕДОВИЩА» 27
ЧАСТИНА 3. 30
3.1. ТЕМАТИЧНІ ВПРАВИ ТА ІГРИ 30

3.1.1. Вправа «Моє ім’я…» 30
3.1.2. Вправа «Привітання» 30

3.1.3. Вправа «Мої сподівання» 30
3.1.4. Вправа «Оцінка рівня інформованості» 31

3.1.5. Тематична гра «Життя з хворобою» 31
3.1.6. Тематична гра «Сюрприз» 312
3.1.7. Вправа «Мотиви» 33
3.1.8. Вправа «Фактор ризику» 35
3.1.9. Вправа «Світлофор» 31
3.1.10. Рольова гра «Профілактична інтервенція» 38
3.1.11. Вправа «Створення програми дій (політики) щодо профілактики
наркотичних і алкогольних проблем на робочому місці» 40
3.2. МІКРОЛЕКЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ 42
3.2.1. Мікролекція 1. Актуальність проблем, пов’язаних із вживанням
наркотиків і алкоголю 42
3.2.2. Мікролекція 2. «Де вживання алкоголю залишає сліди?» 44
3.2.3. Мікролекція 3. «Історія виникнення алкоголю та наркотиків» 46

3.3. ТЕМАТИЧНИЙ ІНФОРМАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ 49


3.3.1. Інформаційний листок «Правда про алкоголь та наслідки його

вживання» 49
3.3.2 . Інформаційний листок «Види наркотичних речовин та наслідки їх

вживання» 56
3.3.3. Інформаційний листок «Дії під час інтоксикації» 64

3.3.4. Інформаційний листок «Поради щодо помірного вживання алкоголю»:
66

З.3.5 . Інформаційний листок «Що робити, якщо близька людина п’є або
вживає наркотики?» 67

3.4. ВПРАВИ ДЛЯ ДОМАШНЬОГО ВИКОНАННЯ 68



3.4.1. Скільки ж я насправді випиваю? 68
3.4.2. Аналіз власного вживання психоактивної речовини (ПАР) 68
3.4.3. Баланс рішення. 69
3.5. ОЦІНКА ЩОДО ОЗНАК НАЯВНОСТІ АЛКОГОЛЬНИХ ЧИ НАРКОТИЧНИХ ПРОБЛЕМ 69
Тест 1. Самооцінка щодо ознак наявності алкогольних проблем 69

Тест 2. Самооцінка щодо ознак наявності алкогольних проблем 70
Тест 3. Ознаки, які можуть свідчити про наявність алкогольних або

наркотичних проблем 71
Тест 4. Ранні ознаки вживання наркотиків 72
ДОДАТКИ 73
ДОДАТОК 1. «УВАГА! ПРАВИЛА РОБОТИ ГРУПИ» 73

ДОДАТОК 2. АНКЕТА ДЛЯ ОЦІНКИ ВЛАСНИХ ЗНАНЬ З АЛКОГОЛЬНИХ І НАРКОТИЧНИХ


ПИТАНЬ (БЛАНК ДЛЯ ЗАПОВНЕННЯ) 74

ДОДАТОК 3. АНКЕТА ДЛЯ ОЦІНКИ ВЛАСНИХ ЗНАНЬ З АЛКОГОЛЬНИХ І НАРКОТИЧНИХ


ПИТАНЬ (ВІРНІ ВІДПОВІДІ) 76
ДОДАТОК 4. БЛАНК З ВАРІАНТАМИ ВІДПОВІДЕЙ НА ПИТАННЯ «ДЛЯ ЧОГО ВИ

ВЖИВАЛИ/ВЖИВАЄТЕ АЛКОГОЛЬ?» 78

ДОДАТОК 5. КАРТКИ З СИТУАЦІЯМИ ДЛЯ РОБОТИ В МІКРОГРУПАХ 79
ДОДАТОК 6. КАРТКИ З ХАРАКТЕРИСТИКОЮ РОЛЕЙ 80
ДОДАТОК 7. ПЛАКАТ ІЗ ВИЗНАЧЕННЯМ ПОНЯТТЯ «ПРОФІЛАКТИЧНА ІНТЕРВЕНЦІЯ»81
ДОДАТОК 8. ПРИКЛАД ПОЛІТИКИ ШКІЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ЩОДО НАРКОТИКІВ 82
ПРИКЛАД БРИТАНСЬКОГО ПРОЕКТУ ПОЛІТИКИ ЩОДО НАРКОТИКІВ ДЛЯ
ПОЧАТКОВИХ І СЕРЕДНІХ ШКІЛ 74
ДОДАТОК 9. АНКЕТА ОЦІНКИ ЯКОСТІ ТРЕНІНГУ 77
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ТА РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 78

4


ВСТУП

Робоче місце шкільного працівника є цінним механізмом доведення інформації до всієї родини, до інших працівників і поширення її серед учнівської молоді. Більшу частину свого часу людина проводить на роботі, тому саме на робочих місцях є можливість організувати та впроваджувати різні профілактичні заходи.


Ефективна профілактична протинаркотична та протиалкогольна робота в школі починається зі складних за своєю структурою профілактичних програм на робочому місці, які концентрують свої зусилля на початку саме на колективі школи, – педагогічному та технічному персоналові. Тільки після досягнення необхідного якісного рівня базової інформованості працівників школи можна перейти до наступного етапу – залучення батьків і учнів. Програми на робочому місці, як свідчить український та світовий досвід, дають змогу швидко, економічно та ефективно досягти необхідного рівня інформованості в робочих колективах, що має особливе значення для працівників шкіл. В Україні з 2005 р. поступово нагромаджується досвід такої роботи в різних регіонах (Київській, Чернівецькій, Дніпропетровській областях та м. Києві), адже потреба створення та впровадження програм профілактики наркотичних і алкогольних проблем на робочих місцях пов’язана передусім з актуальністю цих проблем в українському суспільстві та з недостатньою або ілюзорною інформованістю людей про вживання наркотиків і алкоголю.
Базуючись на наукових даних ВООЗ, можна стверджувати, що в Україні майже 2 мільйони людей щодня вживають по 200 – 300 мл спиртного. Якщо ви працюєте в колективі, який налічує 500 працівників, то це означає, що приблизно 50 – 60 осіб мають проблеми з уживанням алкоголю. За даними ВООЗ понад 90% населення вживають алкогольні напої, причому 40% – 50%, переважно чоловіки, вживають алкоголь у надмірних дозах, як наслідок – проблеми із здоров’ям. Смертність від наслідків алкогольна залежність стоїть на 3 – 4 місці в багатьох країнах світу.
Вживання алкоголю або наркотиків на робочому місці – явище несумісне, адже наслідки такого зв’язку небезпечні й дуже великі. Згідно з даними Міжнародної організації праці вживання алкоголю та наркотиків на робочих місцях призводить до численних наслідків:



  • від 15 до 30% всіх нещасних випадків на виробництві пов’язано з уживанням алкоголю та наркотиків;




  • близько 70% людей з алкогольними проблемами та понад 60% наркозалежних працевлаштовано

За результатами міжнародних досліджень особи, які зловживають наркотичними речовинами, у 16 разів частіше відсутні на роботі, ніж ті, які наркотиків не вживають.
На жаль, наркотичні та алкогольні наслідки неможливо зупинити, якщо осуджувати людей з цими проблемами та впроваджувати методи заборони. Наголос у цій ситуації треба зробити на профілактичні програми, які базуються на адекватному своєчасному інформуванні та формуванні відповідальної компетентної поведінки щодо вживання психоактивних речовин.

6


Теоретичне обґрунтування профілактичного курсу
Теоретичною основою профілактичної програми для персоналу школи є сучасні наукові уявлення про профілактику алкогольних і наркотичних проблем на робочому місці, яка базується на політиці закладу щодо алкоголю та наркотиків, а також сучасних методах донесення якісної достовірної інформації з цих питань до всіх працівників школи. Організація профілактичного інформування та навчання на робочих місцях має можливість охопити значну частину дорослого населення. А в умовах навчально-виховного закладу профілактика названих проблем серед його працівників є ще й обов’язковою, тому що впливає на ефективність профілактичної діяльності серед учнівського колективу. Ефективність цієї роботи забезпечується уніфікованим інформуванням про вживання наркотиків і алкоголю серед педагогічних, технічних, батьківських та учнівських колективів. Отже, учень навчається та живе в середовищі, де функціонує політика щодо наркотиків та алкоголю.
Багато керівників вважають, що витрати на профілактику менші, ніж витрати, пов’язані з алкогольними чи наркотичними проблемами. Більшість керівників і відповідальних працівників не впевнені, як можна виявити проблему. Їм не вистачає конкретної інформації про законодавство, ознаки та симптоми проблемного вживання, процедури, яких вони мають дотримуватися. Посібник є джерелом точної інформації про розробку політики закладу освіти щодо вживання алкоголю та наркотиків, містить сучасні якісні методи профілактичної діяльності на робочому місці.
Профілактичне спрямування практичного курсу
Профілактичні дії в рамках програми на робочому місці спрямовані на працівників технічного, педагогічного та медичного колективів. У світовій практиці, фахівці з профілактики наркотичних та алкогольних проблем використовують метафору «світлофору», що ілюструє розподіл загальної кількості людей (в даному випадку, працівників шкільного колективу) на три групи і стратегію профілактичних дій відповідно до кожної з них:


  1. «Зелена група» – це група здорових людей, які вживають алкоголь помірковано (помірно), або не вживають психоактивні речовини взагалі;




  1. «Жовта група» – це група людей, які вживають психоактивні речовини з ризиком для здоров’я, але ще не мають хімічної залежності від них;




  1. «Червона група» – це група людей, яких вживання психоактивних речовин призвело до виникнення хімічної залежності та інших проблем.

Саме тому, інформаційний та практичний матеріал програми базується на стратегіях первинної, вторинної та третинної профілактики (див. Глосарій до Програми).
Мета та завдання профілактичного курсу Посібник змістовно спрямований на реалізацію таких завдань:


  • Інформування представників працівників про створення та впровадження програми профілактичних дій на місцях.




  • Забезпечення якісного профілактичного інформування про наркотики та алкоголь з метою підвищення рівня компетентності із зазначених питань серед усіх працівників шкільних колективів.




  • Профілактичне інформування та навчання з метою запобігання немедичному вживанню психоактивних речовин (див. Глосарій до Програми).




  • Профілактичне інформування та навчання з метою зменшення ризику вживання психоактивних речовин.




  • Профілактичне інформування та навчання з метою допомогти особам, які мають залежність від психоактивних речовин, звернутися до фахівців.




  • Формування навичок особистісної профілактики проблем, пов’язаних із вживанням психоактивних речовин.


Посібник має на меті ознайомити тренерів з-поміж представників працівників з особливостями проведення профілактичної роботи серед працівників школи. Програма профілактики на робочому місці надасть можливість працівникам зміцнити здоров’я, безпечно та продуктивно працювати, а керівникам – забезпечити стабілізацію продуктивності та якості праці.
Форма та методи проведення профілактичного курсу

Посібник складається з трьох частин: відомості про політику та програму профілактики наркотичних та алкогольних проблем і особливості їх розробки та впровадження; опис тематичного профілактичного тренінгу з відповідним методичним матеріалом; тематичний інформаційний матеріал, що є змістом профілактичного тренінгу та додатки до нього.


Профілактичне інформування та навчання відбувається з використанням інтерактивних методів засвоєння знань. В посібнику розглядається кілька форм подачі інформації: профілактичний тренінг, короткі профілактичні інформаційні та навчальні інтервенції (див. Глосарій до Програми), тематичні повідомлення у

8


формі інформаційних листків і спеціальних анкет або тестів для самостійного вивчення та самоаналізу. Інструкції щодо технології проведення профілактичного тренінгу на робочому місці розміщено у програмному модулі «Технологія проведення профілактичного тренінгу в шкільному середовищі» для методистів інститутів післядипломної педагогічної освіти.
Ведучі профілактичного курсу
Посібник призначений для використання тренерами з числа працівників колективів загальноосвітніх навчальних закладів. Враховуючи специфіку програм профілактики на робочому місці, форму та методи проведення профілактичної роботи, спрямованої на працівників педагогічних, технічних і медичних колективів шкіл, ведучі профілактичного тренінгу повинні володіти навиками ефективного тренера (див. Модуль 1). Технологія розробки та впровадження профілактичних дій на робочих місцях працівників шкіл передбачає створення відповідної компетентної групи з їх числа. Ведучі цієї групи не обов’язково повинні бути тренерами профілактичного тренінгу.
Методичне забезпечення модуля
Посібник є частиною навчально-методичного комплекту комплексної профілактичної програми для загальноосвітніх навчальних закладів України. В процесі профілактичного тренінгу та коротких профілактичних інтервенцій учасники отримують корисну інформацію у формі інформаційних листків, спеціальних тестів, анкет, вправ для домашнього виконання. Даний методичний матеріал розташований у посібнику в зручний для копіювання спосіб.

9



ЧАСТИНА 1. Програма профілактики на робочому місці: розробка та впровадження


1.1. Поняття про програму профілактики на робочому місці
Програма профілактики на робочому місці – це сума профілактичних послідовних технологій.


  • саме:




    1. Проведення інформаційної кампанії для представників шкільних адміністрацій щодо презентації програми та технології її впровадження на робочих місцях.




    1. Проведення інформаційного заходу директорами шкіл для всього персоналу з метою презентації програми та представлення тренерів-професіоналів.




    1. Призначення людей серед працівників, відповідальних за організацію та впровадження програми профілактичних дій на робочому місці.




    1. Проведення профілактичного тренінгу серед представників працівників і відбір серед них тренерів.




    1. Проведення тренінгу для тренерів.




    1. Супервізія (див. Глосарій до Програми) щодо технології проведення профілактичних тренінгів.




    1. Координація профілактичних дій та контроль за реалізацією політики закладу стосовно вживання наркотиків і алкоголю відповідальними за програму працівниками.


Завдання тренерів-професіоналів допомогти працівникам освітнього закладу сформувати політику щодо профілактики наркотичних і алкогольних проблем на робочому місці. Ефективність профілактичної програми передбачає не одноразові заходи, а спектр скоординованих і постійних дій та послуг. Відповідальні за впровадження програми працівники можуть почуватися, проводячи профілактичні дії, досить зручно, не перетинаючи меж приватного життя, не порушуючи прав тих, хто працює, громадських свобод та конфіденційності. На кожному рівні роботи шкільного закладу створюється широка мережа інформування та навчання працівників щодо небезпеки вживання алкоголю та наркотиків.

Успішність програми базується на таких принципах:




Програма повинна мати повну підтримку з боку профспілки та керівництва.




Програма не повинна бути дисциплінарним контролем.




Профілактичні дії в рамках програми мають поширюватися не тільки на педагогічний персонал школи, а й на технічний та медичний.




Тренери з-поміж працівників повинні, бути підготовленими та мати підтримку.




Профілактична спрямованість програми повинна ставити питання «зменшення шкоди» (див. Глосарій до Програми), замість «установки на тверезість».




Програма має бути фізично доступною та високоякісною (достовірність і адекватність інформації; повторне обговорення через деякий час; забезпечення різноманітних інтерактивних методів (див. Глосарій до Програми) подачі інформації; доступність матеріалів для самодопомоги).




Профілактичні дії повинні забезпечувати дотримання принципу конфіденційності.




Програма повинна мати чіткі зв’язки між зовнішнім лікуванням і реабілітацією (див. Глосарій до Програми).




Профілактичні тренінги в рамках програми повинні тривати не менше двох годин з перервою.

1.2. Політика закладу освіти щодо профілактики наркотичних і алкогольних проблем серед працівників шкільного середовища

Політика профілактики наркотичних і алкогольних проблем у шкільному середовищі визначає позицію закладу та практичні засоби щодо запобігання цим проблемам і їх поширенню. Політика визначає позицію адміністрації, окреслює лінію поведінки керівників, профспілкових лідерів і працівників на усіх рівнях.


В ідеалі політику має бути оформлено письмово, формально затверджено вищим керівництвом і профспілковими лідерами, про неї постійно повідомляють працівникам усіх рівнів, а також вона окреслює поведінку та діяльність у шкільному середовищі з профілактики наркотичних і алкогольних проблем. Передусім треба сформулювати прості положення статуту (політика закладу щодо алкоголю та наркотиків), обговорити їх з членами закладу. Положення можна змінити, модифікувати, доповнити – ключем є гнучкість і розуміння того, що після початку роботи програма може потребувати деяких змін. Серйозність впливу алкоголю та наркотиків на продуктивність праці слід усвідомити кожному, незалежно від посади, рівня освіти та віку. Тому правила, що будуть розроблені та впроваджені, повинні бути прості та однозначні, і застосовані на всіх рівнях – від адміністрації до технічного персоналу.

Статутні твердження мають містити:
а) правила стосовно вживання алкоголю на робочих місцях:
Такі правила повинні бути ясними та однозначними, сформульованими чіткими термінами. Оскільки ставлення до алкоголю часто дуже толерантне, треба визначити, що безпечне вживання – це зовсім не подвиг. Tим, хто розробляє політику, слід пам'ятати, що немає універсального (узагальнюючого) ліміту вжитого алкоголю, тому що у людей різниться вага, рівень толерантності, генетична схильність i т. ін. Що є безпечним рівнем для однієї особи, може не бути таким для іншої;
б) обмеження вживання алкоголю перед виходом на роботу:
Якщо вживання алкоголю за межами роботи впливає на продуктивність праці, то, звичайно, у керівництва закладу це повинно викликати занепокоєння, але часто на це не звертають уваги. Багато компаній регламентують кількість годин перед роботою, протягом яких не можна вживати алкоголь, тому що дозвілля працівників впливає на якість і продуктивність праці. Компанія також може й організовувати дозвілля своїх працівників (спортивні заходи);


в) правила щодо вживання заборонених наркотичних речовин:

Ці препарати негативно впливають на швидкі дії та прийняття рішень, окрім того, їх заборонено законодавством багатьох країн. Компанії часто відокремлюють політику щодо вживання заборонених препаратів від антиалкогольної політики і нерідко звільняють за найменше вживання наркотиків. Працівники мають бути застережені, що навіть випадкове приймання таких препаратів поставить працевлаштування під загрозу;
г) наслідки порушення правил щодо алкоголю та наркотиків:
Більшість компаній просто звільнюють працівників, коли йдеться про вживання заборонених речовин, однак демонструють набагато толерантніше ставлення до алкоголю. Якщо така різниця існує, її слід описати в статуті. Деякі компанії мають два статути: для алкоголю та для наркотиків;
д) наслідки виносу або виготовлення наркотиків:
Для випадків виготовлення або розповсюдження наркотиків може бути тільки одна рекомендація − миттєве звільнення з роботи. З огляду на негативні наслідки для всього закладу будь-яка діяльність щодо виготовлення наркотиків або їх розповсюдження має бути об'єктом пильної уваги керівництва.
е) ставлення до працівників з алкогольними та наркотичними проблемами:
Політика закладу має чітко визначати таке ставлення з тим, щоб запобігти будь-яким непорозумінням. Дуже часто установи не знають, як поводитися з такою проблемою і що робити, якщо працівникові потрібна допомога. Увага до цього питання та відповідь на нього в статуті повністю прояснить план дій.
Треба також висвітлити такі питання:


  • чи вважаються алкогольні та наркотичні проблеми проблемами зі здоров'ям людини;




  • як наркотичні та алкогольні проблеми оцінюють з погляду робочих факторів і формують базу для прийняття дисциплінарних санкцій;







  • як зберегти конфіденційність й анонімність;




  • наслідки для працівників, які беруть і не беруть участь в реабілітаційних програмах;




  • стигматизація та дискримінація (див. Глосарій до Програми) працівників, які мають хімічну залежність; необхідно гарантувати права цих працівників шляхом внесення певних тверджень до статуту закладу.

13

1.3. Заходи профілактичної діяльності на всіх рівнях профілактики
Школа повинна запланувати, чого вона хоче досягти завдяки своїй політиці, і як її впроваджуватиме. Насамперед, вона має звернути увагу на те, що передбачено зробити на кожному з трьох рівнів стратегії профілактики вживання алкоголю та наркотиків серед працівників, а саме:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   12


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка