Методичні рекомендації з організації та проведення тренінгу



Скачати 101.36 Kb.
Дата конвертації05.03.2017
Розмір101.36 Kb.

Методичні рекомендації з організації та проведення тренінгу

Створення умов для проведення тренінгу.

Якщо тренінг буде проводитися в аудиторії, необхідно:


  1. Розставити столи колом, або у формі букви «П». Потрібно переставити столи, звільнивши місце у центрі кімнати.

  2. У кімнаті має бути звичайна дошка або спеціальна – фліп-чарт. Необхідно підготувати крейду, скотч, фломастери, клейкі і неклейкі папірці розміром 5х5 см, скріпки, кнопки, серветки і роздаткові матеріали в достатній кількості.

  3. Для того, щоб записати правила роботи групи, очікування учасників та результати виконання групових завдань, необхідно підготувати декілька аркушів паперу формату А1, або А2 та папір формату А4.

  4. Для демонстрації відеоматеріалів, фільмів, або презентації необхідно підготувати обладнання (бажано мультимедійний проектор).

  5. Необхідно чітко розпланувати етапи проведення тренінгу і скласти план за наступною формою:


Тема: Форми та методи інтерактивного навчання


Вид діяльності

Завдання

Орієнтовний час проведення




Вступна частина

40 хв.

Вступ

Поінформування учасників про мету, завдання та кінцевий результат тренінгу

10 хв.

Вправи на проведення вітання, знайомства

Створити невимушену, дружню, привітну атмосферу в групі з відчуттям взаємної симпатії

10 хв.

Прийняття

правил роботи



Прийняти правила для комфортної та продуктивної роботи учасників тренінгу

10 хв.

Вправа на визначення очікувань і побоювань групи

Допомогти учасникам визначитися з власними очікуваннями й побоюваннями від тренінгу та абстрагуватися від поточних проблем, що не стосуються теми зустрічі

10 хв.




Основна частина

2 год.

Вправа на оцінювання рівня інформованості учасників тренінгу

З’ясувати рівень знань учасників тренінгу стосовно проблем, що розглядатимуться на тренінгу

20 хв.

Вправа на актуалізацію проблеми тренінгу

Пробудити в учасників тренінгу інтерес до проблематики, сформувати у них мотивацію до зміни поведінки, зробити проблематику тренінгу актуальною для кожного з учасників

40 хв.

Вправи на надання інформації та практичних навичок і вмінь

Допомогти учасникам тренінгу сприйняти і усвідомити нову інформацію та закріпити і поглибити знання, отримані впродовж вступу тренінгу та актуалізації його проблематики

60 хв.




Заключна частина

20 хв.

Вправи на проведення заключної частини

Узагальнити всі розглянуті впродовж тренінгу теми для логічного підведення підсумку. Створити умови позитивного виходу з тренінгу.

20 хв.


Сценарій тренінгу на тему :»Форми та методи інтерактивного навчання»
Вступ

Тренер. Тема нашого заняття – «Впровадження форм і методів інтерактивного навчання в навчально-виховний процес».
Звісно, дорослі, як і діти, ефективно вчаться, коли мають мотивацію.

Підвищити мотивацію до навчання можна лише тоді, коли посилатися на справжні потреби тих, хто навчається, і створити умови для їх забезпечення.

Дуже важливо, щоб ви сприйняли мету заняття як власну, а цього можна досягти за інтерактивними методиками, лише спільним визначенням мети.

Саме тому пропоную вправу «Очікування».

«Очікування» (визначення мети семінару).
Мета: допомогти учасникам семінару усвідомити власні очікування від заняття, скоригувати план роботи відповідно до очікувань.

Тренер пропонує кожному учасникові заняття:



  • написати на картках-корабликах із клейкими аркушами кількома словами свої очікування від заняття;

  • по черзі приклеїти їх на плакаті із заздалегідь намальованою річкою на березі Надій, коментуючи при цьому.

Тренер. Як ми почули, наші цілі в основному збігаються. Ми, організатори цього тренінгу, поставили мету – через зміст теоретичного матеріалу і форми роботи ознайомити всіх учасників із:

  • поняттям «інтерактивне навчання»;

  • основними принципами інтерактивного навчання;

  • вимогами до учасників і організаторів інтерактивного навчання;

  • основними формами та методами інтерактивного навчання та методикою їх упровадження, використання;

  • також спільно працюватимемо над формуванням навичок співпраці, спілкування, обговорення, спільного вирішення проблеми, участі у спільному виробленні рішень.


Метод «Криголам»

Вправа «Знайомство»

Тренер. Успішність будь-якого навчального заняття, подальше психоемоційне самопочуття кожного з учасників навчального процесу, як і успішність нашої роботи, залежить від того, як нас зустрінуть (з усмішкою чи грубо), від атмосфери в аудиторії. Для цього і використовується метод «Криголам». Є різні способи ламання криги. Пропоную вправу «Знайомство».

Мета: познайомити учасників один з одним, створити умови для ефективної праці.

Учасникам пропонується об’єднатись у пари і спробувати за п’ять хвилин якомога більше дізнатися одне про одного (ім’я, де вони працюють, хобі, щось цікаве з біографії). Відтак, учасникам потрібно по черзі представити своїх партнерів у вигляді позитивної реклами.

На великому аркуші паперу кожному учаснику по черзі потрібно записати своє ім’я і розповісти, чому його так назвали.



Прийняття правил роботи групи.
Вправа «Сонечко»

Мета: прийняти правила для продуктивної роботи групи під час тренінгу, створити сприятливий психологічний клімат.

Кожному учаснику потрібно видати кілька маленьких клейких папірців жовтого кольору, де запропонувати написати одну чи декілька умов співпраці, необхідних саме йому для ефективної роботи в групі. Після чого, об’єднавши учасників у малі групи, дати кожній такі завдання:



  • на великому аркуші паперу намалювати сонечко, а потім у вигляді променів прикріпити до нього папірці з написаними умовами. В одному промені – пропозиції умов, що збігаються за змістом;

  • Переформулювати пропозиції умов у вигляді норм поведінки, необхідних на тренінгу. Записати їх під відповідним променем.

Потім прийняти правила для всіх учасників групи: обговорити кожне з них – що означає, для чого потрібне. Тільки після того, як уся група прийме правило, тренеру доцільно записати його на його на аркуші паперу фломастером червоного кольору.
Очікування і побоювання. Після привітання, оголошення мети тренінгу й прийняття правил доцільно звернутися до учасників з проханням висловити свої очікування.

Вправа «Гора». Необхідно намалювати на великому аркуші паперу гору, а очікування учасників, записані на клейких папірцях, розмістити біля її підніжжя. По закінченні тренінгу запропонувати учасникам проаналізувати, які сподівання справдилися, і перенести їх на вершину цієї гори.
Основна частина тренінгу

Метод «Мозкової атаки»

Тренер. Звичайно, будь-який матеріал краще сприймається, коли є опора на досвід, знання тих, хто навчається. Тому нам треба з’ ясувати, що вам відомо про інтерактивне навчання. Для цього застосуємо метод «Мозкова атака».

Інструкція

  • записати на листочках 3 слова, з якими у вас асоціюється поняття «інтерактивне навчання»;

  • групою вибрати слова, які збіглися;

  • керівник групи презентує знання групи щодо інтерактивного навчання;

  • асистент записує на плакаті. Отже, ми виробили узагальнений погляд на інтерактивне навчання.


Теоретичний блок

Міні - лекція: «Інтерактивне навчання»

А тепер розглянемо, як трактують поняття «інтерактивне навчання» в науковій літературі.

Педагогічні новації пов’язані сьогодні із застосуванням інтерактивних методів у навчальній та виховній діяльності.

Інтерактивний – це здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.

Суть інтерактивного навчання у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це спів- навчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де учень і вчитель є рівноправними суб’єктами процесу, розуміють, що вони роблять, рефлексують з приводу того, що вони знають, вміють і здійснюють. Організація такого навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі формування навичок і вмінь, вироблення цінностей, створення атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.

Інтерактивна взаємодія унеможливлює домінування одного учасника навчального процесу над іншими й однієї думки над іншою. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати виважені рішення.

Структурна побудова заняття на основі інтерактивних методик змінює саму суть навчального процесу, зводячи його до спілкування, де вчитель і учень працюють для того, щоб навчатися, ділитися своїми знаннями, досягненнями життєвого досвіду. У перспективному баченні інтерактивного навчання важливим є не те, як багато діти знають, а те, як вони дізналися і що робитимуть зі своїми знаннями.

Детальніше про інтерактивне навчання у наступних етапах нашої роботи.



Методика «Мозаїка»

«Скажіть мені, і я забуду. Покажіть, і я запам’ятаю. Дайте можливість обговорити, і я зрозумію. Дайте можливість навчити іншого, і я досягну досконалості». Цими словами Конфуція ми: будемо керуватися під час наступного етапу роботи.

Вашій увазі пропонується методика організації роботи в групах «Мозаїка».

Інструкція


  • ви отримуєте картки чотирьох кольорів із цифрами (1, 2, 3, 4);

  • пропоную об’єднатися в групи за цифрою, що є на картці і на столі;

  • кожна група отримує дидактичний матеріал, в якому є інформація з різних аспектів, що стосуються інтерактивного навчання;

  • слід опрацювати інформацію так, щоб можна було навчити інших (групам дається на опрацювання стаття «Використання інтерактивних форм навчання»);

  • на роботу відводиться 5 хв.

Після опрацювання інформації:

  • треба повернутися в свої групи;

  • провести взаємонавчання за номерами від 1 до 4 (на роботу дається по 3 хв. кожному).

Кожна група по черзі презентує свої знання, відповідаючи на запитання з аркушів, що лежать на столі ( на презентацію по 2 хв.).

Запитання для груп:

  1. Розповісти про основні принципи інтерактивного навчання, вимоги до його організатора та учасника.

  2. Розповісти про технологію організації групової навчальної діяльності.

  3. Розповісти про методику підготовки та проведення ділової гри.

  4. Коротко викласти суть інших форм та методів інтерактивного навчання.

Таку форму роботи ви можете використати на своїх уроках, коли треба опрацювати великий текст.

Як вважаєте, які плюси та мінуси цієї форми групової роботи інтерактивного навчання?


Метод «Порожнє крісло»

З проведеної роботи й теоретичного матеріалу ви отримали знання про інтерактивне навчання. Щоб з’ясувати ваше ставлення до цих методик , пропоную такий вид роботи, як «Порожнє крісло».



Інструкція:

  1. На стільцях лежать аркуші паперу, на яких записано різні думки щодо однієї проблеми – інтерактивного навчання:

а) майбутнє освіти за інтерактивними формами і методами навчання;

б) майбутнє освіти за розумним поєднанням традиційних та інтерактивних форм навчання.




  1. Вам треба вибрати думку, яка відповідає вашим поглядам.

  2. Станьте біля обраних вами карток.

  3. У крісла сідають представники кожної групи.

  4. Починають дискусію, аргументуючи.

  5. У порожнє крісло може сісти кожен (1 раз по 1 хв.), хто хоче підтримати свого представника.

  6. Право голосу мають лише ті, хто сидить у кріслі.

Цей метод можете використати, коли бажаєте залучити учнів до дискусії, обміну поглядами, до пошуку відповіді на чітко поставлене запитання.

Заключна частина

Зворотний зв’язок

Вправа «Продовж фразу:» На цьому тренінгу я … (усвідомила, що…,дізнався про те…).

Вправа «Очікування»

Мета: визначити, наскільки справдилися очікування кожного учасника семінару.


  • учасникам семінару пропонується на стікерах записати, наскільки виправдались їхні очікування;

  • проаналізувати власні очікування і по черзі висловитися, чи справдилися вони (повною мірою, частково), чи не справдилися, чи взагалі виявилися недоречними;

  • ці стікери перенести на вершину гори.


Заключне слово

Шановні учасники тренінгу! Не претендуючи на повне вирішення поставленої проблеми, ми сьогодні намагалися через зміст теоретичного матеріалу та форми роботи ознайомити вас із основними формами та методами інтерактивного навчання.

Звичайно, інтерактивні технології потребують певної зміни всього життя класу, а також багато часу для підготовки як учнів, так і вчителя. Починайте з поступового використання цих технологій, якщо ви або учні з ними не знайомі, адже до них треба звикнути. Можна навіть скласти план послідовного їх упровадження. Краще бездоганно підготувати кілька занять у навчальному році, ніж часто проводити нашвидкоруч організовані «ігри».

Використання інтерактивних технологій – не самоціль. Це лише засіб для досягнення такої атмосфери в класі, яка найліпше сприяє співробітництву, порозумінню й доброзичливості, дає можливість реалізувати особистісно орієнтоване навчання.



Завершення тренінгу

Вправа «Прощання»

Мета: залишити в пам’яті учасників тренінгу позитивні емоції стосовно сприйняття інформації і тим самим сформувати бажання участі у наступних тренінгах.

  1. Учасники мають покласти руки одне одному на плечі і тричі сказати:

«Ми - молодці!»


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка