Методичні рекомендації щодо проведення у навчальних закладах міста Донецька



Сторінка1/6
Дата конвертації31.12.2016
Розмір0.95 Mb.
  1   2   3   4   5   6

УКРАЇНА


ДОНЕЦЬКА МІСЬКА РАДА






83050, м. Донецьк, вул. Артема, 98

Телефон: 338-07-99 Факс: 338-07-99, 338-47-27 ЄДРПОУ: 02142773

E-mail: goruo@bk.ru htpp: //donosvita.freeo.net

Від 08.07.2013 01/10 -1488

Начальника районних відділів освіти

Директорам навчальних закладів міського підпорядкування


Управління освіти Донецької міської ради, міський методичний центр надсилає для використання під час проведення Першого уроку після Свята Першого дзвоника, методичні рекомендації (додаток №1), матеріали, розробку уроків до Першого уроку (додаток №2, 50 сторінок).

Заступник начальника управління

освіти Донецької міської ради Г.О. Черноводська

Гельман

385 95 52


Додаток № 1



Методичні рекомендації

щодо проведення у навчальних закладах міста Донецька

першого уроку в 2013 – 2014 навчальному році
На виконання Указу Президента України від 28.12.2012 року № 756-2012 «Про проведення у 2013 році в Україні року дитячої творчості », розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.02.2013 року № 74-р «Про затвердження заходів з підготовки та проведення у 2013 році в Україні Року дитячої творчості », відповідно до плану заходів управління освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації щодо проведення Року Дитячої творчості, наказу управління освіти Донецької міської ради від 04.06.2013 р № 376 «Про структуру та організований початок 2013/2014 навчального року» рекомендовано першого вересня 2013 року після Свята Першого дзвоника провести для учнів загальноосвітніх навчальних закладів перший урок, присвячений Року дитячої творчості в Україні , за темами :

1 - 4 класи - «Моя творчість тобі , рідний край» ;

5 - 8 класи - «Кожна дитина Донеччини талановита. Обери свій творчий шлях!»;

9 - 11 класи - «Талант — це здібність збудувати свою власну долю. Творча Донеччина — майбутнє держави».

Відзначення Року дитячої творчості в Україні – один із головних пріоритетів виховної діяльності загальноосвітніх навчальних закладів області протягом 2013-2014 навчального року. У цей період лейтмотивом шкільного життя мають стати поняття: рідний край, Батьківщина, Донеччина, родина,здібність , обдарованість , талант, творча особистість, майбутня професія.



Мета проведення уроку:

- поглибити знання учнів про Україну, її національні символи;

- познайомити учнів з різними видами творчої діяльності, з поняттями «творчість», «талант», «обдарованість», «здібності» ;

- сформувати правильне уявлення про творчу особистість, про можливості кожної дитини для розкриття власних здібностей та уподобань;

- розвивати мовлення учнів, творчу уяву;

- виховувати патріотичні почуття приналежності до українського народу; почуття любові до своєї землі; любов до рідного краю, пошану до трудівників Донбасу;

- ознайомити з дитячими творчими колективами Донеччини та обдарованими дітьми рідного краю;

Епіграфом до проведення уроку можуть бути слова :

« Формування творчої, працелюбної особистості, виховання цивілізованого господаря та

розвиток індивідуальних здібностей і талантів молоді, забезпечення умов їх самореалізації -

ось основне завдання педагогіки сьогодення»

(Державна національна програма «Освіта»)

Оформлення уроку:


  1. - символи Донецької області, міста , району;

  2. - карти Донецької області, Донецька, району;

- електронні проекти, присвячені творчості видатних особистостей, які жили, живуть у Донецькій області, творчості дитячих колективів міста Донецька ;

- виставка - презентація творчих робіт учнів та їх досягнень (дипломи , грамоти , кубки, поробки, малюнки тощо );

- фото - звіти про участь дітей в творчих конкурсах .
Для учнів початкової школи під час підготовки і проведення першого уроку варто запроваджувати такі форми, які культивують любов до батьківської домівки, малої батьківщини, людяне ставлення до всього рідного. Доцільно використовувати художні мініатюри В.Сухомлинського, українську народну та сучасну творчість.

У кожної людини в житті є щось таке сокровенне, найрідніше, без чого вона не може навіть уявити свого життя. Це рідний батьківський край, де вперше дитиною побачила світ, ясне сонечко, дрібні сльозинки дощу на віконному склі, ріжок молодого місяця між міріадами зір, чисту зелену травичку і тисячі різних квіт, які радували серце своїм розмаїттям. Тут кликали в дорогу перші в’юнкі стежинки, які бігли від батьківського порогу у широкий світ. Це та земля, по якій ми зробили свої перші кроки, земля наших батьків, дідів і прадідів, і вона найдорожча за все на світі. Вона єдина, де ми почуваємо себе вдома, затишно і привітно. І, де б людина не жила потім, а зі своїм краєм вона пов’язана невидимою пуповиною, яка не відпускає від себе, живить душу рідним теплом і дає наснагу. Іноді люди, постійно живучи на одному місці, не задумуються над цим, вони у своїй стихії, вдома. Але варто покинути рідну місцину на деякий час, як затужить серце, болем озветься душа і все те, чого й не помічав раніше, стане ріднішим, ближчим і дорожчим. Це і є та ностальгія, яка не дає щасливо жити у чужому краю. Недаремно ж люди кажуть, що в рідному домі і стіни допомагають, так воно і є.

Тільки в рідному краю людина почуває себе захищеною, стійкою, впевненою, бо вона вдома. Тому і присвячено цій темі так багато людської творчості: віршів, пісень, картин, оповідань і т.д. І ця криниця ніколи не висохне, доки й існуватиме людство, адже людська душа не знає спокою, вона діяльна, жива, сповнена любов’ю і відданістю до рідної землі. Це велике і дуже сильне почуття, яке живить людину, не дає їй збайдужіти, робить активною і сильною.

Зміст Першого уроку доцільно підпорядковувати реалізації таких завдань:

- ознайомлення з рідним краєм, його сучасністю;

- формування в учнів понять „Батьківщина”, „мала батьківщина ”, рідний край, творчість, здібності, обдарованість , талант ;

- виховання шанобливого ставлення до символіки, культурного й історичного минулого , любові до свого рідного краю, народу, родини, ціннісного ставлення до українських та родинних звичаїв, обрядів і традицій; 

- виховання активності мислення, творчої думки ;

- розвитку комунікативних здібностей, навичок співпраці, роботи у команді , мислення, пам’яті, уяви.

- заохочувати творити добро , здобувати знання, рости гідними громадянами своєї держави.

Форма проведення Першого уроку, методи, засоби та прийоми роботи мають відповідати віковим особливостям учнів (урок-свято, конкурсно-ігрова програма, вікторина, турнір знавців, колективна творча справа, свято-презентація, інтелектуальна гра, урок-подорож тощо).



Орієнтовні творчі форми проведення уроку в 1-4 класах:

- літературний віночок «Люблю цю землю рідну і чудову. В дитячу пору, пору світанкову.»

- пізнавальна гра-подорож «Ми пишаємося своїми учням»;

- виставка малюнків та творчих робіт «Джерело творчості»;

- вікторина «Найкращі , найрозумніші ”;

- зустріч «Таланти нашої родини»;

- заочні мандрівки, подорожі «Люби і знай свій рідний , творчий край »;

- віртуальні – екскурсії «Дитячі творчі колективи міста»

- презентація творчого проекту „Таланти твої Донеччино »

Зміст, структура і план проведення уроку має стати творчим доробком кожного вчителя спільно з батьківським та учнівським активом, громадою. Урізноманітнити види робіт на уроці допоможуть презентації , аудіо , відео творчі звіти учнів класу про участь в роботі творчих дитячих колективів міста, району , школи ,кросворди, дидактичні ігри , робота з прислів’ями, художніми творами тощо.



Щодо проведення уроку в 1 класі. Для першокласників перший день перебування в школі – особливий день усього яскравого життя . В перший раз вони прийшли на свято до школи.

Тому особливо цінно, щоб він запам’ятався дітям як хвилюючий, яскравий, неординарний день.

Перед ними відкриваються двері країни знань, нових досягнень, цікавих справ та власних талантів!
З першого класу вони крок за кроком будуть наближатися до високого рівня дорослої людини. Та зможуть збудувати свій власний світ, яким буде пишатися вся їх родина, ціла країна, а, можливо і увесь наш всесвіт!

На цьому шляху вони завжди будете відчувати підтримку своїх батьків, бабусь та дідусів, рідних. «Ліхтариком свого досвіду та любові» шлях першокласників буде впевнено освітлювати перша вчителька, їх перший провідник країною знань. . Саме світло її знання буде дозволяти їм ясно бачити усе нове и незнайоме раніше, надасть школярам підтримку на перших ще не впевнених кроках по країні шкільного життя!

Учителеві необхідно так організувати роботу, щоб першокласники відчули свою значимість, те, що в школі на них чекає багато несподіваних відкриттів, захоплюючих зустрічей, цікавих вражень.

Для проведення першого уроку бажано залучити учнів старших класів, батьків, заздалегідь підготувати майбутніх першокласників. Цікавою знахідкою уроку може стати подорож рідним краєм , Україною, зупинками ::

Зупинка № 1 «Закінчить речення » ;

Зупинка № 2 «Символи України »;

Зупинка № 3 «Відпочинок» ;

Зупинка № 4 «Мій рідний край » ;

Зупинка №5 «Творча »;

Увагу першокласників слід з акцентувати на тому, що школа – це велика і дружна родина.


Першокласники, озирніться навколо! Поруч з вами стоять ваші майбутні товариші, які неодмінно стануть вам вірними друзями, з якими вам буде дуже цікаво разом крокувати до найвищих творчих досягнень та до найвеличнішої сили дружби!
Важливо донести до першокласників, що все, чим сьогодні багатий Донбас, чим він знаний в усьому світі, стало можливим завдяки невтомним, творчим рукам і золотим серцям його мешканців. Донеччина –місце, де народжувалися талановиті люди , які прославляють Донеччину своїми творчими добутками не тільки в Україні , а й за її межами.

Усі знання, що першокласники отримують у школі, стануть для них тією опорою, з якою їм буде легко йти своїм життям, досягаючи все нових и нових успіхів!


Вони навчаться бути впевненими у своїх силах, бути наполегливими у своїх цілях, бути успішними у своїх відкриттях
Зміст уроку для учнів основної школи рекомендуємо спрямувати на формування правильного уявлення про творчу особистість, про можливості кожної дитини для розкриття власних здібностей та уподобань, патріотичних почуттів, національної самосвідомості, правової й політичної культури, усвідомлення взаємозв’язку власної долі з долею Батьківщини, шанобливого ставлення до батьків, учителів, громади.

На уроці в основній школі можна започаткувати проектну діяльність під гаслом «Кожна дитина Донеччини талановита!», оголосити проведення акцій, творчих конкурсів пісень, творів, віршів, театральних композицій тощо.


Урок для учнів старшої школи доцільно розпочати з короткого екскурсу по видатним іменам Донеччини, а саме письменникам, художникам, кінематографістам, спортсменам тощо. Також слід зосередити увагу учнів на понятті “талант ”, надати їм можливість розібратися яка саме здібність найкраще в них розвинута. Необхідно звернути увагу старшокласників, що свідомий громадянин України є насамперед морально стійкою людиною, яка веде здоровий спосіб життя, є працьовитою, милосердною людиною, без шкідливих звичок тощо.

Завданням учителя є максимальне використання потенціалу знань учнів, їхніх творчих здібностей та обдарувань. Педагог повинен звернути увагу на культуру спілкування, стимулювати розвиток гуманних якостей учнів. Дітям треба чітко засвоїти, що кожен має право висловити свою думку і бути почутим.

Форма проведення Першого уроку, методи, засоби та прийоми роботи мають відповідати віковим особливостям учнів (година спілкування, зустріч, конкурсно-ігрова програма, вікторина, турнір знавців, колективна творча справа, свято-презентація, усний журнал, конкурс-інсценізація, диспут, брейн-ринг, сократівська бесіда, презентація, круглий стіл, прес-конференція, відкрита кафедра, творчий портрет, тематичний діалог, інтелектуальна гра тощо).

Зміст, структура і план проведення уроку має стати творчим доробком кожного вчителя спільно з батьківським та учнівським активом, громадою.

Підбираючи матеріал до уроку, педагоги повинні врахувати і географічний принцип: використати історію свого міста, відомих земляків минулого та сучасності, звернутися до джерел народної пам’яті.

Важливо звернути увагу на оформлення класної кімнати. Народознавчий напрямок оформлення уроку , виставка - презентація творчих робіт учнів та їх досягнень (дипломи , грамоти , кубки , поробки, малюнки ,тощо), фото - звіти про участь дітей в творчих конкурсах, портрети видатних творчих особистостей Донеччини,сприятимуть створенню , пізнавальної , творчої , атмосфери уроку.

Доцільно залучити до участі у проведенні Першого уроку представників органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, громадських організацій, науки та культури, державних установ, батьківської громадськості; видатних людей області, міста.

З метою підвищення емоційного сприйняття у процесі проведення Першого уроку рекомендується використовувати музичні твори, відеоролики, мультимедійні презентації, фрагменти документальних фільмів, які висвітлюють минуле та сьогодення Донецької області, рідного міста, її творчий та духовний потенціал.



Завдання учителя - пізнавши природні якості учня, розвивати їх, цілеспрямовано діяти в напрямку високої мети - виховання щасливої, вільної й творчої особистості.

Перед педагогами саме життя висуває завдання виховання суб’єкта власного життя, здатного до життєвої само творчості.

Додаток № 2


Матеріали до першого уроку 2013-2014 н.р. для учнів початкових класів, підготовлені творчою групою відділу освіти Калінінської районної у м. Донецьку ради :

Іщенко І.А. - завідувач районним методичним кабінетом

Шалаєва В.В. – вчитель початкових класів ДСГШ № 95

Приходько О.В. – вчитель початкових класів ліцей № 12

Труханова Н. А. – вчитель початкових класів ДЗОШ № 7

Підбірка вітань , віршів , творчих завдань щодо проведення в початкових класах навчальних закладах міста Донецька

першого уроку в 2013 – 2014 навчальному році

«Моя творчість тобі , рідний край»(1 клас)
Вітання першокласникам

Учися, першокласнику!

Відкрий науки світ.

Хай буде мрійним, радісним

В науку твій політ.
Сміливим будь відмінником,

Та честю дорожи.

Шануй батьків та вчителя

І з книгою дружи.


Будь добрим, праці відданим,

Та старших поважай.

Навчися мови рідної,

Люби свій рідний край!



Вітальне слово і побажання першокласникам від першої вчительки:

Добрий день, мої любi діти!


Ви сьогодні до школи прийшли,
Щоб учитись, співати, радіти
Й світ безмежний пізнати могли.
Школа двері для Вас відчинила

І запрошує вчитися вас.

Бо знання – це велика сила !

Тож навчайтеся , в добрий час !


Звертання до першокласників вчительки
Діти встають , беруться руками один з одним та утворюють великий ланцюжок, вчитель звертається до учнів
Я беру твою руку, дитино маленька,

Щиро, бережно й ніжно в долоні свої.

Поведу через казку, не бійся, рідненька,

В незвідані далі, далекі краї.

Будем разом усюди ми там мандрувати,

Перешкоди долати ми будем щодень,

Я навчу тебе мислити і рахувати,

Читати, й писати, співати пісень.


Тож давай свою руку, і я обіцяю,

Станемо друзями всі ми на довгі роки.

Ти полюбиш цю школу і клас свій, я знаю

Спозаранку йтимеш сюди залюбки.



Вітальне слово і побажання першокласникам від першої вчительки:

Мій дорогий перший клас!

Цей день - велике свято не тільки для вас, але й для мене також! Ваші щирі посмішки, очі з іскорками цікавості дають мені велику надію, що наш з вами шлях буде повним добрих пригод та досягнень!


Ваші батьки з любов’ю виховували вас вдома. Прийшовши до школи, ця любов буде тільки зростати: моє серце вже чує кожне ваше серденько, бо ми стаємо однією великою родиною! Ви скоро відчуєте тепло та підтримку ваших шкільних друзів та старших товаришів!
Я допоможу вам відкрити нові вміння, знання, навички, та ви зрозумієте, що кожен з вас може бути трошки чарівником, якому покориться багато наук та нових творчих відкриттів!
Життя у нашому класі будуть завжди охороняти доброзичливі феї: дружба, взаємоповага та щира допомога.
Кожний з вас ніби особливий вогник, об’єднавши які разом ми створимо велике тепле сяйво, наш перший дружний клас !

«ВІНОЧОК ДРУЖБИ »
Кажуть, коли людина народжується, Бог запалює на небі свічечку, тобто зірочку. А чи звернули ви увагу, що одні зірочки яскраві великі, а інші ледь видно? Коли людина зла, заздрісна, ледача, то свічечка ледь-ледь жевріє, а коли людина добра, то і свічечка ясна, і світло її далеко видно. Сьогодні на вечірньому небі засяє наша з вами зірочка. Вона скаже всім людям, що в 1-__класі зародилося спільне життя ____ першокласників. Від нас з вами залежатиме, якою буде наша зірочка, ясною чи тьмяною. А вдень нагадуватиме, що всі живуть дружно, мирно, весело. У класі ви знаходитеся не самі, а серед своїх однокласників. Усі ви — одна сім’я. Сподіваюсь, що ваше життя буде цікавим, дружним, що всі ви потоваришуєте. А щоб краще нам подружитися, потисніть одне одному руки на знак дружби, посміхніться. А щоб ваша дружба скріпилася, ми зараз утворимо Віночок дружби. Дівчатка виберуть із квітів на клумбі собі квіточку, а хлопчики листочок. Сплетемо віночок дружби. Вкладемо в нього тепло і ніжність свого серця. Посміхніться один одному. Тепер я впевнена, що ви станете хорошими друзями.
-Отже, в школі ви будете не лише вчитись, отримувати нові знання, а й будете дружити. Дорослі ходять на роботу, а ви – до школи, бо від нині ви – школярі.
Вітальне слово і побажання першокласникам від батьків:

Наші милі діти!

Сьогодні ви усі надзвичайно гарні прийшли на своє перше шкільне свято! Не встигнете ви й помітити як ми усі разом будемо вітати вас із завершенням шкільних років, з отриманням атестатів.
А зараз ваш щасливий учнівський шлях тільки розпочинається!
На цьому шляху ми обіцяємо вам свою підтримку любов’ю, порадами, власним досвідом. Нам ще не віриться, що ви всі вже такі дорослі, але ми щиро віримо у ваші таланти та здібності, завдяки яким ви обов’язково досягнете значних успіхів.
Ми обіцяємо визнати вашу самостійність та завжди будемо поруч, щоб не дати залишитися на одинці з минущими труднощами. Ми теж колись зустрічали свій перший дзвоник, свою першу вчительку, своїх перших товаришів. Отримували перші домашнє завдання та перші відмітки. Ми з радістю пригадуємо цей час нових знань, цікавих відкриттів та здивувань!
Бажаємо усім вам отримувати від шкільного життя якнайкращі емоції та найкорисніші знання! Ми будемо пишатися вами від усього серця!    
Вітаємо вас із початком шкільного шляху! Хай вам щастить!


Вітальне слово і побажання першокласникам від бабусь та дідусів:

Наш дорогий онук (дорога онучка)!

Цей день дуже хвилюючий у житті всієї нашої родини! Ти - наше відображення у сучасному світі! Ми сподіваємось побачити тебе дуже щасливою людиною у теперішньому та майбутньому!
Ми віримо від щирого серця, що ти легко зможеш підкорити будь-яку шкільну науку та впевнено будеш крокувати до майбутніх перемог у всіх сферах свого життя! Наш великий життєвий досвід дозволить тобі знати більше, ніж тобі довелося б пізнавати на власному досвіді.
Ми вже пишаємося тобою та сподіваємося на нові й нові твої перемоги!
Школа наповнить твоє життя неймовірними враженнями та учбовими пригодами. Не втрачай ні хвилинки та впевнено йди за своїм вчителем! Тебе чекає багато сюрпризів та деякі труднощі. Але твоя наполегливість та щире бажання досягнення своєї мети допоможуть стати успішним учнем! Ми віримо у тебе та бажаємо завжди йти тільки вперед!

 

Підбірка вітань , віршів , творчих завдань щодо проведення в початкових класах навчальних закладах міста Донецька



першого уроку в 2013 – 2014 навчальному році

«Моя творчість тобі , рідний край»(1- 4 класи)

ВІРШІ ПРО ШКОЛУ

Наче вулик, наша школа.

Вся вона гуде, як рій.

І здається, що довкола

розквітають квіти мрій.
Бігають, сміються діти,

та - лиш дзвоник задзвенить -

стане тихо, ніби в квіти

поховались бджоли вмить.


Треба добре дітям знати,

В школі вчать дітей читати,

І писати будуть вчити,

На екскурсії водити


Будуть вчити рахувати

Танцювати і співати.

Нас навчать як в світі жити,

З усіма дітьми дружити


Вчать у школі працювати

Труднощі перемагати

Завжди правду говорити

В світі лиш добро творити


ЗАГАДКИ-ДОБАВЛЯНКИ «ПРО ШКОЛУ»
Є чарівник у школі в нас.

Ану, впізнайте, хто він?

Озветься – тиша йде у клас.

Озветься ще раз – гомін.

Щоб не спізнитись на урок,

Нам голос подає… (Дзвінок)


Біля школи на перерві

Дітлахів гурти веселі.

Одні бігають, стрибають,

Інші щось розповідають,

Дехто весело сміється,

Бо у них все удається.

Раптом продзвенів дзвінок.

Всі побігли на … (Урок)

Дуже я потрібна всім –

  1   2   3   4   5   6


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка