Методичні рекомендації для практичних психологів, соціальних педагогів щодо організації роботи з питань збереження репродуктивного здоров'я учнів у закладах освіти області



Скачати 55.51 Kb.
Дата конвертації22.02.2017
Розмір55.51 Kb.
Методичні рекомендації для практичних психологів, соціальних педагогів щодо організації роботи з питань збереження репродуктивного здоров'я учнів у закладах освіти області

Здоров′я населення – показник добробуту держави; його збереження є завданням державного рівня. Особливої уваги потребує учнівська молодь, усвідомлення нею цінностей життя та формування індивідуальної поведінки кожної молодої людини на цих засадах.

Слід відмітити, що підлітковий вік є одним з найскладніших етапів розвитку людини, тому що саме в цей період відбувається перехід від дитинства до дорослості. Специфіка перехідного віку – це бурхливі зміни, пов′язані з фізичним дозріванням, інтелектуальним і особистісним становленням. На цьому етапі відбувається зміна фокусу інтересів – з′являється бажання бути скрізь та займатися всім, прагнення до самостійності, домінування активної діяльності. Батьки «знімаються з п′єдесталу», якщо не можуть завоювати довіри у своєї раптом подорослішої дитини. І тоді підліток звертається до ровесників для заповнення пустоти і підтримання самооцінки на своєму шляху до психічної незалежності.

Підлітки, більш за інших, майже кожної миті свого життя стоять на перехресті вибору свого шляху. Основний шлях позитивного свідомого вибору проходить через упровадження здорового способу життя.

Просвітницька робота працівників психологічної служби відіграє важливу роль у здійсненні профілактики негативних явищ в учнівському середовищі, пропаганді здорового способу життя, репродуктивного здоров′я.

Доцільно довести учням, що до чинників ризику для репродуктивного здоров′я належать:

- несприятливий для здоров'я спосіб життя (хронічний стрес, низька фізична активність, безладні статеві зв'язки, нераціональне харчування, відсутність режиму праці й відпочинку тощо);

- уживання шкідливих речовин (тютюну, алкоголю, наркотиків;

- негативні чинники екологічного середовища (забруднення навколишнього середовища, високий рівень радіації тощо);

- негативні спадкові чинники;

- недоступність медичних послуг;

- недоступність послуг з консультування та інформування.

Основними факторами, що впливають на репродуктивне здоров'я молоді, є куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин, зараження ВІЛ-інфекцією чи венеричними захворюваннями. Просвітницька робота у закладі освіти має бути спрямована на засвоєння підлітками правил поведінки, які запобігають цим негативним явищам; виховувати в підлітків почуття відповідальності за своє здоров′я та за свою поведінку, яка впливає на їх здоров′я.

З метою популяризації і пропаганди здорового способу життя, репродуктивного здоров′я, запобігання негативним проявам серед дітей та молоді в закладах освіти рекомендовано впроваджувати:

▪ Комплексну програму формування навичок здорового способу життя серед дітей та підлітків в навчальних закладах (за проектом “Діалог”);

▪ Всеукраїнську програму Міністерства освіти і науки України ПРООН/ЮНЕЙДС “Сприяння просвітницькій роботі “рівний-рівному” серед молоді України щодо здорового способу життя”;

▪ превентивний проект «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю і наркотиків «ХОУП».

▪ Державну програму "Репродуктивне здоров'я нації" на період до 2015 року (проект Фонду Народонаселення ООН "Дорослішай на здоров’я").

В загальноосвітніх навчальних закладах реалізація питання здорового способу життя, репродуктивного здоров′я учнів передбачає організацію та проведення:

- днів, тижнів, місячників здоров′я;

- диспутів, дискусій, профілактичних консультацій;

- рольових ігор, вправ, вікторин, здоров′я;

- тематичних лекцій, бесід, тренінгів щодо зміцнення здоров′я;


  • переглядів і обговорень відео та кінофільмів на тему здоров′я;

- презентацій матеріалів журналів, газет, радіо про репродуктивне здоров′я;

- практичних занять, годин спілкування, виховних годин та шкільних лінійок;

- виставок дитячих творчих робіт, конкурсів малюнків щодо здорового способу життя, захист учнівських проектів;

- зустрічей з медичними працівниками, Центру розвитку та планування сім′ї; консультаціями «Телефону довіри для дітей, підлітків та юнацтва».



Працівники психологічної служби повинні надати інформацію учням свого навчального закладу про державні та громадські установи міста (села, селища) з таких питань:

  • медична допомога;

  • психологічна допомога;

  • наркологічна допомога;

  • профілактична робота.

Організація батьківської освіти з проблем виховання здорової дитини здійснюється через: батьківські збори, лекторії, батьківські університети, конференції, тренінги, бесіди, перегляд та обговорення відеофільмів, телепередач, соціальне інспектування сім’ї, школи батьківських почуттів, зустрічей з лікарями, юристами, психологами, представниками неурядових організацій. При цьому важливо піднімати питання сімейного виховання щодо формування здорового способу життя у дітей та підлітків, акцентувати увагу на відповідальність сім′ї за здоров′я, виховання і долю дитини. Батьків необхідно орієнтувати на виховання в дитини морально-етичних, гігієнічних навичок.

Орієнтовна тематика лекцій та бесід для батьків в загальноосвітніх закладах:

  1. Дозвілля для здоров′я.

  2. Як запобігти захворюванню дітей.

  3. Стилі виховання дітей у сім’ї.

  4. Демократичне спілкування з дітьми.

  5. Батьківсько-дитячі конфлікти.

  6. Родинне виховання.

  7. Взаємодія сім’ї та школи.

  8. Насильство в сім’ї.

  9. Здорова родина.

  10. Дівчина –майбутня мати.

  11. Хлопчик – майбутній тато.

  12. Відповідальність батьків за дітей.

  13. Як навчити дитину безпечній поведінці.

  14. Здоровий спосіб життя – здорова сім’я.

  15. Система захисту прав дітей в Україні.

Орієнтовна тематика бесід для учнів 4-8 класів:

  1. Репродуктивна функція дівчат та хлопців.

  2. Гігієна в період статевого дозрівання.

  3. Раннє статеве життя підлітків, проблеми та наслідки.

  4. СНІД та хвороби, які передаються статевим шляхом.

  5. Профілактика інфекційних захворювань.

  6. Хлопчик, підліток, юнак.

  7. Дівчинка, дівчина, жінка.

Орієнтовна тематика бесід для учнів 9-11 класів:

  1. Анатомо-фізіологічні особливості юнака та дівчини.

  2. Попередження підліткової вагітності.

  3. Культура сексуальної поведінки.

  4. Дружба,кохання, секс.

  5. Шляхи передачі ВІЛ-інфекції.

  6. Функції сім′ї.

  7. Профілактика венеричних хвороб та СНІДу.

  8. Гігієнічні аспекти статевого виховання.

Орієнтована тематика психологічних тренінгів для учнів 8-11 класів:

  1. Як стати вільним і любимим (О.П. Коструб).

  2. Життя без гачка (О.В. Вінда).

  3. Скажемо курінню «Ні» (І.Г. Сомова).

  4. Твоє життя- твій вибір.

  5. Спілкуємось та діємо.

  6. Прояви турботу та обачливість.

  7. Знаємо та реалізуємо свої права.

  8. Як стати лідером.

Рекомендована література:

1. Актуальні аспекти соціальної роботи з девіантною молоддю: Методичний посібник .-Донецьк, 1996.-12 с.

2.Бурлачук Л.Ф. Психодіагностика личности. – К.: Здоров’я, 1989. – 168 с.

3. Буянов М.И. Ребенок из неблагополучной семьи: Записки детского психиатра: Кн. Для учителей и родителей. -М.: Просвещение, 1988.-270с.

4. Волкова Е.М. Трудные дети или трудные родители? – М.: Профиздат, 1992.

5. Главник О. П. Як допомогти дітям і молоді у збереженні психічного здоров’я. – К.: Укр. ін-т соц. дослідж., 2005. – Кн. 8. – 116 с. – (Серія „Формування здорового способу життя молоді”. У 14 кн.). 

6. Гребенников И.В. Основы семейной жизни. – М.: Просвещение, 1991.



7. Давыдова С.В., Камалдинов Д.О. “Знаю как избежать!.. Подростку о половых инфекциях” М.: - 1996. – с.32.

8. Лозинський В. С. Учіться бути здоровими. – К., 2004. – 160 с.


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка