Методичні рекомендації для практичних психологів-початківців



Скачати 156.77 Kb.
Дата конвертації12.11.2016
Розмір156.77 Kb.
10 ПОРАД ПРАКТИЧНОМУ ПСИХОЛОГУ МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ-ПОЧАТКІВЦІВ

Для практичного психолога-початківця школа гарна нагода набути безцінний досвід роботи з людьми, з дітьми, досвід розв'язання різних

психологічних ситуацій. Однак виникає проблема: коли після інституту ідеш

працювати у школу практичним психологом, перший час ти - у повному розпачі: не знаєш, за що братися і з чого починати.

Хто ж такий практичний психолог у морі шкільних проблем? Чим він має займатися у школі та кому підпорядкований? На ці й багато інших запитань ви зможете знайти відповіді у порадах для психологів-початківців.

ПОРАДА 1

Головний керівник практичного психолога у школі - директор. Саме йому психолог підпорядкований, і саме він дає вказівки, затверджує план роботи.



ПОРАДА 2

У директора уточніть мету і пріоритетні завдання школи з метою врахування при плануванні діяльності.

Ґрунтовно опрацюйте нормативно-правову базу, яка регламентує діяльність психологічної служби системи освіти.

Уважно прочитайте й підпишіть свої посадові обов'язки (посадову інструкцію), якщо потрібно, внесіть поправки.

Детально обговоріть із директором: хто та як контролюватиме вашу діяльність, терміни і форми поточної звітності. Обміркуйте із директором графік вашої роботи, наявність методичного дня, можливість обробки результатів досліджень, підготовки до проведення заходів тощо за межами навчального закладу.

Участь в обговоренні вашого річного плану беруть також заступники директора з навчальної та виховної роботи, адже він є частиною річного плану школи.

Завіряє своїм підписом і печаткою ваш річний план, посадові обов'язки, графік роботи директор школи.

ПОРАДА З

У виборі пріоритетів діяльності беріть до роботи основні моменти розвитку дитини: 1-ші класи (адаптація до школи), 4-ті класи (психологічна й інтелектуальна готовність до переходу в середню школу), 5-ті класи (адаптація до середньої ланки), 8-мі класи (гострий період підліткового віку, просвітницько-профілактична робота з дітьми «групи ризику» та профільне навчання); 9-11-ті класи (профорієнтація, психологічна підготовка до ДПА та ЗНО). Інші види діяльності включайте, якщо у цьому існує нагальна потреба.



ПОРАДА 4

Щодо основних видів діяльності:



  1. Діагностика. Перед діагностикою поставте собі запитання: «Навіщо?» , «Що я отримаю в результаті?». Проводьте її у крайніх випадках (рекомендую діагностичні мінімуми), адже діагностика, обробка результатів, інтерпретація займає багато часу. Частіше спостерігайте за дітьми, спілкуйтеся з ними, вчителями, батьками. Результати діагностики обговорюйте на психолого-педагогічних консиліумах, означте шляхи, ефективні для вирішення виявлених проблем.

  2. Корекційно-розвивальна робота. Один із тих напрямків, який викликає найбільше труднощів у психолога. Корекційно-розвивальна робота це додаткова до основного освітнього процесу діяльність, яка дає змогу ефективніше розвивати дитину, розкривати й реалізовувати її здібності в різних сферах. Оскільки КРР має грунтуватись на глибокому розумінні предмету корекції, а також мати під собою методологічну базу, практичним психологам-початківцям у перший рік своєї роботи радимо займатися лише розвивальною роботою.

3. Консультативний напрям. Не чекайте, що до вас одразу підуть із питаннями, проблемами. Йдіть самі. Провели діагностику - і самі організовуйте проведення індивідуальних і групових консультацій для педагогів, батьків, учнів. Якщо учням потрібні корекційні або розвивальні заняття, запропонуйте

заняття, запропонуйте свою допомогу. Графік вашої роботи, години консультацій для дітей, батьків, педагогів обов'язково мають бути на дверях вашого кабінету, а також в учительській, у фойє школи.



4. Просвітницька робота (педради, батьківські збори, бесіди з дітьми, лекторії тощо). У вчительській напишіть оригінальне оголошення про проведення батьківських зборів, лекцій за приблизними темами, повісьте план-сітку (порожню) на місяць, куди вчителі зможуть записати свій клас. І їм буде приємно, що про них піклуються, і ви зафіксуєте роботу на місяць. Також можна із завучем із виховної роботи проводити загальношкільні батьківські збори по паралелях. Один місяць - одна паралель. Дуже зручно й ефективно.

ПОРАДА 5

У вчительській доречно оформити свій стенд з оригінальною назвою. Повісьте там план на місяць, план-сітку батьківських зборів (порожню, вчителі записують), цікаві статті, що допомагатимуть проводити тематичні класні години, популярні тести для емоційної розрядки тощо.



ПОРАДА 6

Матеріали та документація, які зберігаються у психологічному кабінеті потрібно структурувати у відповідності до Положення про психологічний кабінет за такими видами:



  • нормативно-правова

  • навчально-методична

  • довідково-інформаційна

  • обліково-статистична

  • для службового використання
    ПОРАДА 7

З метою попередження використання практичними психологами нестандартизованих, науково необгрунтованих діагностичних методів та методик обласним центром ППСР укомплектовано інформаційний посібник рекомендованого діагностичного інструментарію (Ніколова В., Страшнюк Ж. «Анотований каталог психодіагностичного інструментарію, рекомендованого

для використання практичними психологами в закладах освіти області». -Хмельницький, 2009).



ПОРАДА 8

Особливості побудови взаємин:



1. Психолог і шкільна адміністрація.

Труднощі можуть виникнути через «вічне питання»: кому підпорядкований психолог, перед ким звітує. Буває, що директор навантажує психолога роботою, яка не входить у його посадові обов'язки. Що ж робити? Уважно вивчіть пораду 2.



  1. Психолог і колектив учителів. Суть цих взаємин – рівноправна співпраця. І у вчителя, і у психолога є спільна мета - дитина, її розвиток і адаптованість; збереження і зміцнення психічного і фізичного здоров'я вихованців.

  2. Психолог і учні. Відвертість, усмішка, щирість, уміння вийти з найнеймовірнішої ситуації - все це забезпечує ваш авторитет. Важливий і стиль вашої поведінки: як запрошуєте дітей прийти на обстеження, як ідете по коридору, як реагуєте на провокації підлітків.

4. Психолог і батьки. Батьки є вашими першими союзниками у вирішенні всіх проблем. Тому психолог має бути відкритим для спілкування з ними. Також варто пам'ятати, що поглиблену індивідуальну діагностику, корекційну роботу ви можете проводити тільки з дозволу батьків.

5. Психолог та державні установи, громадські організації.

Налагодження співробітництва з різними організаціями та центрами (центри зайнятості, наркологічні диспансери, Служби у справах дітей та молоді, тренінгові центри, медичні працівники, благодійні фонди тощо), безперечно допоможе вам забезпечувати ефективну, результативну роботу.



6. Психолог і соціальний педагог. Якщо у школі є також і соціальний педагог, то у вашому закладі - повноцінна соціально-психологічна служба, яка, якщо ви налагодили співпрацю, може бути надзвичайно ефективною.

ПОРАДА 9

Подаємо орієнтовний перелік видів діяльності практичних психологів за пріоритетними напрямами:



Психологічна готовність дітей до школи

1. Участь у підготовчих заняттях із майбутніми першокласниками:спостереження, діагностичний мінімум.



  1. Організація батьківського всеобучу з питань готовності дітей до школи.

  2. Групові консультації для вчителів, які набиратимуть перші класи, про
    особливості навчання та виховання шестирічок, адаптації дітей до навчання у
    школі.




  1. Індивідуальні консультації батьків майбутніх першокласників за їхнім
    запитом.

  2. Співпраця психологів ЗНЗ з практичними психологами ДНЗ.

Психологічний супровід адаптації учнів 1-х класів до школи

  1. Знайомство з першокласниками, спостереження за поведінкою учнів на -
    уроках та після них; експертне опитування класоводів учнів 1-х класів.

  2. Просвіта батьків на батьківських зборах про основні труднощі періоду
    адаптації, вимоги до спілкування та допомоги дітям.

3. Анкетування, опитування, інша діагностична робота з батьками першокласників.

4. Організація психологічної підтримки першокласників за допомогою ігор


на знайомство, зняття психологічного напруження тощо.

5. Консультування вчителів, які працюють у перших класах щодо виниклих проблем навчання та виховання.

6. Психологічна діагностика (психологічний мінімум) учнів перших класів:
тривожність, самооцінка, агресивність тощо.

7. Проведення психолого-педагогічного консиліуму за результатами діагностики та особливостей процесу адаптації першокласників.

8. Групова корекційно-розвивальна робота з учнями, які мають труднощі у адаптації, навчанні, спілкуванні з учителями та дітьми.

9. Круглий стіл за результатами адаптації першокласників до умов навчання у школі.

10. Індивідуальні консультації батьків за результатами діагностики й
іншими питаннями адаптації учнів до навчання у школі.

Психологічне забезпечення готовності учнів 4-х класів до переходу

в школу II ступеня

1. Психодіагностика з метою виявлення учнів із низьким рівнем навчальних досягнень.

2. Вивчення особливостей розвитку емоційно-вольової сфери учнів 4-х класів.

3. Виступ на батьківських зборах «Як підготувати дитину до навчання у 5-му класі».

4. Консультації для майбутніх класних керівників за результатами психодіагностики.

5. Корекційно-розвивальна робота з учнями із низьким рівнем навчальних досягнень.

6. Вивчення стилю роботи класоводів учн-ів 4-х класів з метою оптимального підбору у 5-му класі класних керівників зі схожими стилями педагогічної взаємодії.

Психологічний супровід процесу адаптації учнів 5-х класів до навчання в школі II ступеню


  1. Участь у круглому столі для учителів, які викладатимуть у 5-х класах
    «Допоможемо адаптуватися нашим п'ятикласникам».

  1. Спостереження за учнями 5-х класів під час уроків та після них.

3. Виступи на батьківських зборах - ознайомлення батьків з психологічними особливостями молодших підлітків, зі специфікою нової навчальної ситуації.

  1. Проведення психодіагностичного мінімуму з учнями 5-х класів.

  1. Корекційно-розвивальна робота з учнями, які мають ознаки дезадаптації.

  2. Індивідуальні консультації батьків за результатами дослідження особливостей процесу адаптації; надання допомоги батькам у розв'язанні проблем навчання та виховання.

  3. Участь у психолого-педагогічному консиліумі за результатами психологічних досліджень та проходження процесу адаптації п'ятикласників.

Психологічне забезпечення профільного навчання та професійного самовизначення учнів

1. Психолого-педагогічний семінар за темою: «Вікові психологічні особливості підліткового та юнацького віку в умовах вибору профілю навчання».



  1. Профдіагностика учнів з метою вивчення нахилів, здібностей, інтересів, академічних досягнень.

  2. Вивчення професійної спрямованості учнів 9-11-х класів.

4. Групові та індивідуальні консультації за результатами психологічної діагностики професійної спрямованості учнів 9-11-х класів.

5. Ознайомлення педагогів, учнів, батьків із результатами профдіагностичної роботи з учнями.



  1. Ознайомлення батьків, учнів із мережею професійно-технічних та вищих навчальних закладів, перспективними галузями ринку праці.

  2. Залучення до профорієнтаційної просвітницької роботи співробітників обласних, районних, міських центрів зайнятості.

  3. Консультації, бесіди з батьками, учнями, пошуки альтернативних рішень з питань вибору професії.

9. Корекційно-розвивальна робота, проведення навчальних профорієнтаційних занять з учнями 9-11-х класів, визначення стратегії підготовки до майбутньої професії.

Психолого-педагогічна підтримка обдарованих учнів

  1. Допомога класним керівникам, педагогам-предметникам у виявленні і розвитку творчих здібностей, інтересів, схильностей і здібностей учнів.

  2. Проведення психологічних лекторіїв для підлітків і старшокласників з питань розвитку здібностей та обдарувань учнів.

3. Психологічне консультування учнів, педагогів, батьків із питань виховання та навчання обдарованих дітей.

4. Організація і проведення з учнями тренінгів креативності, особистісного росту, розвитку комунікативних здібностей тощо.



Психологічний супровід учнів «групи ризику», робота з профілактики поширення негативних явищ: тютюнопаління, алкоголізму, наркоманії, насильства, правопорушень в шкільному середовищі

  1. Участь у роботі Ради профілактики школи.

  2. Поглиблена психологічна діагностика дітей «групи ризику».

3. Співпраця з обласною, районними (міською) психолого-медико-педагогічними консультаціями.

4. Корекційно-розвивальна та відновлювальна робота з дітьми «групи ризику».



  1. Консультування батьків дітей «групи ризику» та учнів, які перебувають на внутрішкільному обліку.

  2. Участь у педрадах, круглих столах, семінарах тощо з питань навчання та виховання учнів із поведінковими й навчальними проблемами.

7. Просвітницько-превентивна робота серед учителів, батьків та учнів щодо попередження агресії, насильства, алкоголізму, наркоманії, злочинної поведінки в молодіжному середовищі.

Психолого-педагогічна допомога учням з сімей, які потрапили в складні життєві обставини



  1. Ознайомлення педпрацівників та батьків із нормативними документами з питань підтримки та захисту дітей з сімей, які опинились в складних життєвих обставинах.

  2. Консультування батьків дітей, які виховуються в сім'ях, що потрапили у складні життєві обставини.

3. Психолого-педагогічна та соціально-педагогічна підтримка всіх категорій учнів, зазначених у соціальному паспорті школи.

Психологічне забезпечення підготовки та проходження учнями ЗНО

  1. Участь у педагогічній раді за темою: «Психолого-педагогічна підтримка учнів під час підготовки та проходження ЗНО».

  2. Проведення досліджень серед учнів 11-х класів з метою вивчення:




  • рівня розвитку мотивації досягнення успіху та уникнення невдач;

  • рівня тривожності;

  • рівня розвитку вольових якостей;

  • індивідуальних показників стресостійкості учнів;

  • рівня розвитку навичок ефективного засвоювання навчального матеріалу,
    оволодіння мнемотехнічними методами запам'ятовування;

  • навичок організації режиму навчальної діяльності з дотриманням психогігієнічних норм.

3. Виступ на батьківських зборах «Як допомогти своїй дитині під час
підготовки та проходження ЗНО»

4. Розробка методичних рекомендацій для педагогів, батьків щодо підтримки учнів у проходженні ДПА і ЗНО.



  1. Індивідуальні консультації за запитами для учнів, педагогів, батьків з
    питань психологічної підготовки до ЗНО.

  2. За результатами досліджень залучення учнів 11-х класів до роботи в
    тренінгових та корекційно-розвивальних групах.




  1. Індивідуальні консультації педагогів про способи забезпечення сприятливої психологічної атмосфери при проведенні ЗНО.

  2. Участь у виробничій нараді з рекомендаціями до психологічного супроводу процесу підготовки до ЗНО у школі.

9. Психологічна підтримка учнів при проведенні ЗНО безпосередньо перед
тестуванням.

Психологічний супровід атестації педагогів

1. Участь практичного психолога у засіданнях шкільної атестаційної


комісії (як її члена).

2. Психологічна підтримка вчителів, які атестуються.



  1. Психологічна діагностика педагогів, яких атестують, з метою вивчення:
    рівня психологічної компетентності; моделі спілкування педагога з учнями;
    типу професійної спрямованості педагога тощо.

  2. Індивідуальне консультування за результатами діагностики учителів,
    яких атестують.

ПОРАДА 10

І наостанок, хай у вас буде відкрита усмішка, відкрита душа, відкрите серце та відчинені двері до вашого кабінету, і тоді до вас ітимуть і діти, і батьки, і вчителі.



Терпіння і натхнення вам у цій нелегкій, але цікавій роботі!


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка