Лекція для батьківського активу 1-11 класів на тему «Формування духовного світу учнів на основі втілення у навчально-виховний процес ідей великого педагога-гуманіста і добротворця В. О. Сухомлинського»



Скачати 106.59 Kb.
Дата конвертації26.12.2016
Розмір106.59 Kb.
Лекція для батьківського активу

1-11 класів на тему

«Формування духовного світу учнів на основі втілення

у навчально-виховний процес ідей великого педагога-гуманіста

і добротворця В.О. Сухомлинського»

Шановні батьки!

Минає рік з того часу, як адміністрація школи зустрічалася із батьківським активом 1-11 класів. Остання зустріч відбулася 9 жовтня 2007 року в актовій залі школи. Я виступала перед вами з лекцією на тему «Гуманізація навчально-виховного процесу та формування духовності школярів».

6 квітня 2008 року я як керівник творчої групи педагогічного колективу виступала на загальношкільних батьківських зборах з лекцією «Формування духовності школярів – першочергове завдання у співпраці школи і сім”ї». Наша зустріч відбулася у духовному центрі «Воскресіння» при Храмі Матері Божої Неустанної Помочі.

Сьогодні ми знову зустрічаємося з вами, батьківським активом школи, і поведемо мову про найважливіші проблеми нашого шкільного життя , нашої співпраці із учнівським колективом та батьківською громадськістю школи.

Щиро вітаю всіх присутніх, учасників нашої зустрічі і бажаю плідної співпраці у поточному 2008-2009 н.р.

У цьому навчальному році ми продовжуємо працювати над формуванням духовності наших учнів, а ваших дітей.

Однак спочатку кілька слів про уже проведене, зроблене, досягнуте.

У квітні минулого начального року творча група вчителів звітувала про хід виконання проекту «Світ потребує добра. Людина починається з любові». Звіт проведено у духовному центрі «Воскресіння» на бульварі Данила Галицького перед педагогічним і учнівським колективами та батьківською громадськістю. Було відзначено результативну працю вчителів-методистів Мандзій Л.О., Максимів В.І, Хіль М.С., Приступи Н.Я., Кордуби Н.С., старших вчителів Гнатишин Г.Б., Жеворонко О.В., Суховерської Н.В., Тупчій Г.В., що взяли активну участь у підготовці сцен із шкільного життя до святкового дійства «З Богонатхненним словом любові і добра». Відзначено роботу вчителя історії Сидька П.Г. за великим безкоштовний внесок у позаурочний час в оформлення кабінету духовного відродження та переобладнання залу В.О. Сухомлинського, який тепер має назву «В.О. Сухомлинський і сьогодення».

Під час візитів до школи, шановні батьки, зверніть увагу на стенди «Людина починається з любові і добра», де поміщено 40 фотографій активістів шкільного життя початкової школи «Наша гордість, наше майбутнє», постійно діючі виставки образотворчої діяльності учнів «Духовність очима дітей» та «Сила слова» (учнівська творчість - «Проби пера»).

При вашій допомозі і участі європейського вигляду набув санблок, підлога у залі В.Сухомлинського, де зараз уже не так активно літають, а й відпочивають під час перерв наші вихованці (для цього є спеціальні лавочки).

Сподіваємося у поточному навчальному році на продовження співпраці із вами, шановні батьки. Надіємось, що ви не будете стояти осторонь таких важливих і необхідних змін у шкільному побуті. Складаємо щиру подяку усім вам і особливо батькам-підприємцям, спонсорам школи, усім, хто відчув потребу такої співпраці у час, непростий для школи, для сім”ї, для навчання і виховання наших дітей і внуків.

У минулому навчальному році розпочато співпрацю із духовним центром «Воскресіння» , яким керує кандидат мистецтвознавчих наук Б.О. Водяний, колишній декан національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Розроблено спільні проекти із дошкільними навчальними закладами № 6 та № 20 щодо перспективності і наступності у співпраці початкової школи і дитячих садків. Апробовано нову форму співпраці із учнями та батьками – святкове дійство «З Богонатхненним словом любові і добра».

Обласні засоби масової інформації, зокрема обласне радіо та обласне телебачення, газета «Свобода», ж. «Освітянин», прес-служба єпархії греко-католицької церкви щиро і тепло привітали роботу школи та інформували громадськість не лише нашого міста, а й області про новий зміст і нові форми роботи педагогічного колективу. 6 обласних телепередач , 5 обласних радіопередач та стаття із фотографіями у газеті «Свобода» - це висока оцінка роботи школи, всього педагогічного колективу та співпраці із вами, батьками.

Не маємо сумніву, що потреба активної співпраці школи і сім” – на часі.

Творча група вчителів, яка працює над науково-методичною проблемою формування духовності школярів, усвідомлює необхідність активізувати педагогізацію батьків, діти яких навчаються у нашій школі, чи перебувають у дошкільних навчальних закладах, але готуються стати учнями нашої школи.

У поточному навчальному році надзвичайно насиченим був вересень. Школа з великою відповідальністю готувалася до ювілейних педагогічних читань, присвячених 90-річчю від дня народження великого педагога-гуманіста і добротворця В.О. Сухомлинського. 26 вересня проведено педагогічні читання на тему «Формування духовного світу школярів на основі впровадження у навчально-виховний процес ідей великого вітчизняного педагога В.О. Сухомлинського». Як бачите, що тема педагогічних читань пов’язана із науково-методичною проблемою, над якою працює школа. Педчитання пройшли на високому рівні. Учасниками педчитань були директор інституту Національного відродження доктор педагогічних наук Анатолій Вихрущ, проректор із гуманітарної освіти та виховання ТДТУ Олег Герман, професор кафедри українознавства та філософії, член національної спілки письменників України та член Національної Ліги українських композиторів, заслужений діяч мистецтв України, директор духовного театру «Воскресіння», кандидат мистецтвознавства Богдан Водяний, викладачі кафедри педагогіки і методики навчання разом із завідуючою, доктором педагогічних наук В.О. Вихрущ, начальник міського управління освіти О.М. Остапчук, голова міської профспілки вчителів Валентина Кухар, заст. директора ІМЦО М.Н. Даценко, колишній директор школи В.Д. Лазарчук. Присутніми на педчитаннях були і журналісти засобів масової інформації, зокрема телекомпанії ТВ-4, ТТБ, обласного радіо, г. «Свобода», ж. «Освітянин». Упродовж 2-х тижнів тривали передачі про роботу школи по радіо та телебаченню.

Особисто я, як заступник директора школи і керівник творчої групи вчителів, взяла участь у Всеукраїнському конкурсі «Школа майбутнього», який проводиться Інститутом інноваційних технологій і змісту навчання з редакцією часопису «Розкажіть онуку» у номінації «Творчий керівник». Мій проект звучить так «Школа майбутнього – це школа духовного відродження і духовного розвитку учня».

У другій половині жовтня і в листопаді я як керівник творчої групи буду виступати перед учнями старших класів під час виховних годин із невеликими лекціями, своєрідними педагогічними роздумами на тему формування духовності школярів.

У грудні, напередодні Різдвяних свят, творча група вчителів під керівництвом заст. директора з НВР Гудими О.М. виступатиме перед вчительським і учнівським колективами та батьківською громадськістю із проектом «Формування духовності учнів на уроках іноземних мов та в позакласній роботі».

У квітні, перед Великодніми святами, вчителі, які займаються формуванням духовної культури учнів у позакласній роботі (кер. проекту заст. директора з виховної роботи Рибак А.Г.), звітуватимуть перед вчителями, учнями та батьками.

Ось така, наша програма на поточний навчальний рік.

Шановні батьки!

На думку творчої групи вчителів, до складу якої входить вчитель-філолог, методист Мандзій Л.О., і на моє глибоке переконання як керівника творчої групи, вирішальною умовою формування гуманістів (вчителів, учнів, майбутніх батьків) на ґрунті гуманізації є культура спілкування і сформованість комунікативних умінь. Це своєрідне мистецтво, опанувати яким повинні прагнути усі без винятку педагоги, батьки, учні, бо, на жаль, але зустрічаються випадки безкультур’я, яке іноді доводиться чути від батьків і навіть від учителів... Це в першу чергу



  • диктаторські тенденції вчителя у ставленні до учнів та батьків;

  • не рідко нормою у взаєминах батьків із дітьми та учителями з учнями стають крик і нервозність;

  • відсутнє часто-густо бажання та вміння у батьків вислуховувати своїх дітей, а вчителя – своїх учнів;

  • іноді вчителі роблять орієнтири виховної роботи на класний колектив, а не на особистість учнів;

  • дидактична манера спілкування батьків із дітьми, а також вчителів із учнями стає своєрідним захворюванням: увесь час повчати інших, а не вислуховувати. І дитина – учень на ці повчання, як і доросла людина часто-густо перестає реагувати. Адже саме по цьому пізнають людину взагалі і вчителя особливо. І найбільше не поважають за це: і учні, і батьки, і навіть члени родини.

Хочу наголосити, що питання гуманізації, яке я підняла лише в плані інформаційному перед заступниками директорів шкіл міста, перед представниками творчої групи вчителів, філологами міста, перед головами методичних об’єднань вчителів математики, викликали схвалення. А ще після надрукування в ж. «Освітянин» наших рекомендацій директора спеціалізованої школи № 3 Дудяк С.І. з вдячністю відкрито і схвально висловив це нашому директору. А журнал «Освітянин» виділив дану проблему гуманізації навчально-виховного процесу, як одну із найважливіших на титульній сторінці, зробивши цим відповідний акцент на питанні гуманізації як потреби часу. Звичайно, що творча група вчителів, яка працює над даною проблемою упродовж двох років, відчуває, що певні хоч і не дуже значні зміни все таки відбуваються у педколективі, у навчально-виховній роботі з учнями, хоча окремим його членам не легко і не просто відмовлятися від традиційних, вироблених роками методів, прийомів у спілкуванні з учнями, ролі оцінки і т.п. Хотілося б, щоб і батьківська громадськість відчувала ці зміни і позитивно реагувала на рекомендації, які висловлює творча група вчителів, що працює над гуманізацією навчання і виховання.

Для тих батьків, що не відвідували зборів батьківського активу , зустрічі з адміністрацією школи у попередні роки, дам дуже стислу інформацію про те, на чому базується наша робота сьогодні щодо формування духовності школярів.

Творча група вчителів будує свою роботу на основі використання педагогічної системи М. Гузика, який керує школою духовного відродження більше 10 років у м. Южному на Одещині. Я лише перерахую 4 фундаментальні постулати, які використовує творча група (за Миколою Гузиком).


  • дитина витвір Божий. Це своєрідна реанімація однієї з основ класичної педагогіки Яна Амоса Коменського (діти – це дорогоцінний дар Божий і ні з чим не зрівняний скарб і до них потрібно ставитися з величезним піклуванням);

  • дитина народжується на світ для виконання нею упродовж життя конкретного Божого завдання. До речі, про це ж писав і наш вітчизняний класик К.Д. Ушинський (підготувати дитину до школи означає спочатку навчити її молитви «Отче наш»);

  • для того, щоб дитина упродовж життя на землі змогла виконати дорученням Бога, він її нагородив відповідними талантами. Завдяки цьому вона стає потрібною людям, а тому шанованою, успішною та щасливою. Не завжди у школі, а часто-густо після її закінчення, коли оцінку їй дає життя, робота, суспільство;

  • людина може зрозуміти волю Божу відносно неї тільки тоді, коли володіє сильним відродженим духом.

Отже, сьогодні на високому рівні піднімаються питання духовно-морального розвитку та формування духовності людини, спроможності ефективно виховувати справжню духовність молодого покоління. Про це свідчить програма МОН на перспективу до 2012 року, опублікована у серпні минулого року, де вперше визначені «духовні орієнтири», зроблено акценти на потребі духовно-морального виховання. Однак слід зазначити що ні в минулому, ні у поточному навчальному році дані орієнтири, на жаль, залишаються поки що гаслом. Ніяких змін школа досі ще не відчула і не відчуває сьогодні. І все ж, незважаючи на відсутність рекомендацій з боку Міністерства та обласного і міського управлінь освіти, наша школа, мені приємно про це констатувати, трохи випереджує час, події і, здається мені, тримає руку на пульсі сьогодення.

У цьому навчальному році ми особливі акценти робимо на питанні формування духовного світу школяра на основі втілення ідей великого педагога-гуманіста В.О. Сухомлинського.

Втілення гуманізму у навчально-виховний процес за Сухомлинським, - це утвердження почуття любові, яке є найсвятішим у людському світі. Саме воно становить духовний стрижень людини. Цитую: «Стрижень, серцевини людської особистості, - це те святе, що повинно бути за душею, повинно стати дорожчим за життя – честь, гідність, гордість громадянина. Любов до вітчизни і любов до людей – ось два стрімких потоки, які, зливаючись, утворюють могутню річку патріотизму ».

Тому для вчителів, для кожного з нас любов повинна стати діяльним почуттям. Діяльнісна любов визначає всі інші суспільно значущі морально-духовні мотиви.

В офіційному виданні - газеті «Світло юності» Християнського колегіуму ім. Й. Сліпого розкрито що означає любити.




  • любити – вміти сказати «Прийди до мене, коли хочеш»;

  • любити – вміти попросити ближнього: «Ти мені потрібний»;

  • любити – вміти визнати, що хтось правий;

  • любити – вміти терпіти;

  • любити – бути здатним до прощення;

  • любити – мати відвагу сказати правду;

  • любити – вміти з покорою сказати «Вибач»;

  • любити – вміти промовчати, щоб не зранити когось словом;

  • любити – спішити ближньому на поміч;

  • любити – ставити вимоги до себе і ближніх;

  • любити – дарувати всім свою усмішку;

  • любити – наслідувати Господа Ісуса.

Щаслива людина, яка вміє любити як Христос, терпіти як Христос, пробачати, як він пробачав!

Отже, як бачимо, ідеї великого педагога-гуманіста В.О. Сухомлинського відповідають Божим законам, Чотириєвангелію, спонукають усіх нас на глибокі роздуми. Усім нам варто замислитись і зробити висновки на чому стоїть наша освіта, школа – на камені чи на піску.

«Людина, - любив повторювати педагог, - народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний. Що було найголовнішим у моєму житті? Без роздумів відповідаю: любов до дітей». Адже, щоб любити дитину, треба її знати. Але це не так просто, як видається на перший погляд, бо немає в світі нічого складнішого, ніж людська особистість. На думку вченого, чи не найважливіша якість справжнього вихователя – знання духовного світу дітей, бо немає дитини абстрактної. Кожна – унікальний світ, який потребує від батька, вчителя, вихователя розумного і нестандартного підходу. Інакше ми ніколи не подолаємо формалізм у навчанні і вихованні та байдужість.

Пам’ятаймо пророчі слова В. Сухомлинського: «Школа – це духовна колиска народу, чим більше піклування про свою колиску виявляє народ, тим блискучіше його майбутнє». Яким би у навчанні не був учень, як би важко не давались йому знання, роки перебування у школі не повинні залишити гіркий слід у дитячій душі. Виховувати дитину – це свята справа батька і педагога. Так, як лікар досліджує органи хворого, батьки і вчителі повинні вдумливо, уважно, терпляче досліджувати, вивчати розумовий, емоційний, моральний розвиток дитини, шукати і знаходити причину, через яку дитина стала «важкою», а не фіксувати це оцінкою. Якщо все, що посильне іншим людям, цій дитині не посильно, це означає, що вона не отримала для свого розвитку від навколишніх того, щоб повинна була отримати. Отже обов’язок батьків і вчителів спішити і не запізнитися з допомогою.

Шановні батьки! Хочу всім вам нагадати, яке кредо нашої школи: формувати духовно багату особистість засобами мови – життя духовного основи.

У залі школи «В.О. Сухомлинський і сьогодення» на видному і доступному місці з’явився новий стенд для учнів, вчителів і для вас, батьки - «Кредо життя», яке знайде у церкві Святого Павла у м. Балтиморі і датоване 1692 роком. Я думаю, що кожен із вас, присутніх сьогодні в актовій залі школи, упродовж року не один раз з увагою вчитуватиметься і роздумуватиме над словами вічної істини життя. До речі, таке ж кредо життя ви можете прочитати у Катедральному Соборі з правого боку при вході у Храм.

Дозвольте звернутися до усіх нас, що живемо у ХХІ столітті із невеличким уривком із «Кредо життя»:

«Ти дитина Всесвіту. Будь завжди самим собою. Виховуй силу власного духу. Живи у мирі і любові з Богом. Зберігай мир із своєю душею. Пам’ятай, що світ прекрасний. І ти у цьому світі непохитно прагни бути щасливим і будь ним».



Завершуючи свою лекцію-інформацію, я щиро вітаю вас усіх із новим навчальним роком, бажаю, щоб цьогоріч серця батьків і педагогів були сховищем добрих почуттів. Діти потребують доброзичливості. Не забуваймо про своє призначення і обов’язок. І нехай у цьому нам допоможе Всевишній Господь Бог!





База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка