Л. Толстой. «Анна Кареніна». Паралелізм у композиції роману, особливості стилю



Скачати 76.42 Kb.
Дата конвертації30.12.2016
Розмір76.42 Kb.
Тема: Л. Толстой. «Анна Кареніна». Паралелізм у композиції роману, особливості стилю.

Мета: ознайомитися з особливостями стилю написання роману Льва Толстого «Анна Кареніна», визначити композицію твору; розвивати навички спостереження над твором, зв’язне мовлення та логічне мислення; виховувати кращі моральні якості учнів.

Тип уроку: комбінований.

Методи та прийоми: слово вчителя, опитування-естафета, репродуктивна, евристична бесіда, робота в групах, робота з картками, спостереження над текстом, метод «Мікрофон».

Обладнання: комп’ютер, екран, проектор, електронна презентація до уроку, фрагменти фільму «Анна Кареніна» (режисер ― М. Соловйов, 2009 р.), підручник; текст роману Л. Толстого «Анна Кареніна» (в оригіналі чи в перекладах на вибір учителя).

Література:

  1. Ермилов В. Толстой – романист («Война и мир», «Анна Каренина», «Воскресенье»). – М.: Худ. лит-ра, 1965.

  2. Ю. І. Ковбасенко. Світова література: Підручник для 10 класу загальноосвіт. навч. закладів (рівень стандарту). – К.: Грамота, 2010.

  3. Л. А. Чередник Світова література. 10 клас. Рівень стандарту: Комплексний зошит для контролю знань. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Добрий день, діти. Сьогодні ми з вами продовжуємо вивчення творчості великого російського письменника, якого все життя цікавили люди, − творчості Льва Толстого. Для початку давайте згадаємо всіх героїв роману «Анна Кареніна», а вже потім розглянемо, як автор зображує головних героїв у творі.



(Діти по черзі підіймають руку й називають одного героя роману).

Таким чином, ми з вами назвали всіх героїв роману, та головними виступають Анна Кареніна і Костянтин Левін.

● За словами дослідників, у романі є «коло Анни Кареніної» і «коло Левіна». В обох героїв є багато спільного. Це жага кохання, прагнення до повноцінного життя, вміння віддалитися від суєтного, внутрішня боротьба, сумніви, що не лишають їх. Хоча є й різне. По-різному вони віддаляються від суєтного: Анна – у кохання, Левін – у земську діяльність, заняття господарством. Анна зайнята думками по особисте щастя, Левін шукає блага для всіх. Анна не знайшла своє щастя і покінчила життя самогубством. Левіна від самогубства врятувала віра в Бога. Окрім того, він знайшов щастя в коханні до Кіті, їхній сім’ї, любові до сина.

Тема нашого уроку: «Л. Толстой. «Анна Кареніна». Паралелізм у композиції роману, особливості стилю».

Мета нашого уроку − ознайомитися з особливостями стилю письменника, розглянути поняття «паралелізм» у композиції роману та виділити сюжетні лінії самої композиції твору.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

Опитування-естафета

Давайте з вами об’єднаємося у дві групи. Кожна з груп отримує картку із запитаннями.

● Завдання – дати повну відповідь на запитання, написані на картці і підтвердити цю відповідь цитатами з роману.

На виконання завдання – 5 хв.
Перша група:

1 питання: Яке враження справляла Анна на людей? (Там, де зявляється Анна, все змінюється. Вона помирила Доллі і Стіва Облонських, для їхніх дітей Анна справжнє свято. Від Анни в захопленні Кіті: «Кити чувствовала, что Анна была совершенно проста и ничего не скривала, но что в ней был другой какой-то высший мир недоступных для нее интересов, сложных и поэтических»).

2 питання: Як Вонський ставився до сімейного життя? («Вронский никогда не знал семейной жизни… Женитьба для него никогда не представлялась возможностью. Он не только не любил семейной жизни, но в семье, и в особенности в муже… он представлял себе нечто чуждое, враждебное, а всего более – смешное.»)
Друга группа:

1 питання: Що вразило Вронського в Анні, коли він вперше побачив її? («… В выражении миловидного лица, когда она прошла мимо него, было что-то особенно ласковое и нежное»).

2 питання: Як характеризують Левіна різні герої? Прочитайте відповідні уривки тексту. (Стіва: «Ты сам цельный характер и хочешь, чтобы вся жизнь слагалась из цельных явлений…»; «Это такая честная, правдивая натура, и сердце золотое». Кіті: «Вы все, кажется, делаете со страстью».)

● Діти, а яка думка криється у словах Костянтина Левіна: «Если б я мог любить все это дело, как я люблю тебя»? (У цих словах Левіна виражається мрія самого автора: у кожного має бути така справа, яку б він любив, немов кохану людину.)

Так, дійсно, роман Л. Толстого показав уже той рівень людського розвитку, коли думка про загальну справу переплітається з думкою про любов. Втілення авторського ідеалу є Костянтин Левін.

● Значить головна думка роману – сімя – сенс життя – була не випадковою. Сім’я для Толстого – це одна з умов щасливого життя. Думки про сім’ю, сімейні стосунки, як я уже говорила вам на початку уроку, цікавили письменника впродовж усього життя.

III. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу

Слово вчителя

Лев Толстой ― це письменник-реаліст, який постійно замислювався над тим, як слід жити, щоб бути щасливим, намагався віднайти істини, без яких не може існувати людство. У його творах можна побачити «типові характери в типових обставинах». Він не просто плете інтригу, створюючи суто сюжетний твір, а намагається розібратися в певних законах суспільного життя, які впливають на долю людини, знайти рушійні сили людського буття і зрештою зрозуміти його сенс.

У чому ж полягають особливості композиції роману?

(Діти висловлюють свої думки).

● У центрі роману – історія сімейного життя Анни Кареніної і доля дворянина Костянтина Левіна. Дві сюжетні лінії роману розвиваються паралельно, хоча шляхи обох героїв не перетинаються. Лише наприкінці роману відбувається зустріч між ними, яка не впливає на загальний розвиток сюжету.

● Ще однією особливістю роману є те, що авторська позиція в ньому неприхована, відкрита. Зокрема, її видно в прямих авторських характеристиках. Єдиний персонаж, до якого Толстой не висловлює свого прямого ставлення, — це Анна Кареніна. І він робить це свідомо, оскільки, на його переконання, до розуміння образу й позиції головної героїні читачу краще дійти самостійно, без авторської «підказки» (а може, і сам він не визначив свою позицію остаточно?). (ФРАГМЕНТ 1)

● Письменник майстерно використовує внутрішній монолог. Найяскравіший приклад — монолог Анни перед самогубством, у якому можна виокремити декілька фрагментів. Це спогади про минуле (розмова з Тютькіним, згадка про Кареніна й Сергійка), думки про це, споглядання навколо себе (бачить п’яного, жебрачку), аналіз стосунків із Вронським. Усе це пов’язане між собою асоціативно: малюючи уявну картину життя з Вронським після отриманого розлучення, Анна згадує Кареніна, бачачи гімназистів, — Сергійка і намагається проаналізувати свої почуття до нього. Для Толстого внутрішній монолог — це засіб проникнення в духовну таїну людини. Письменник відтворює не стільки логічно впорядковану думку, а те, що не підвладне розуму, логіці, свідомості як такій, щось туманне й напівсформульоване, тобто те, що перебуває в підсвідомості. За допомогою саме цього прийому йому вдається відтворити той хаос, що панує в душі головної героїні, особливо перед її фатальним кроком. (ФРАГМЕНТ 2)



Спостереження над текстом

● Л. Толстой відомий як майстер символів. Знайдіть символи твору і різні перестороги, які, на ваш погляд, відіграють роль у розвитку сюжету.



Коментар учителя.

● Коли Анна поверталася до Петербурга і на станції зустрілася з Вронським, була сильна заметіль. Ця природна стихія є неначе попередженням бурі, що сколихне життя Анни.

● Коханню Анни і Вронського передує погана прикмета: смерть чоловіка під колесами поїзда, що стає прообразом гибелі героїні, смерті кохання. (ФРАГМЕНТ 3)

● Після зустрічі Анни з Вронським у вітальні Бетсі, коли героїня зрозуміла, що кохає Вронського, вона піднімається сходами, повертаючись додому: «Анна шла, опустив голову и играя кистями башлыка. Лицо ее блестело ярким блеском; но блеск этот был не веселый,— он напоминал страшный блеск пожара среди темной ночи». Це і є образ-символ кохання Анни і Вронського. Але воно осяяло життя героїні не вранішнім світлом, а спалахами пожежі у пітьмі. У цій пітьмі їй і судилося померти. (ФРАГМЕНТ 4)

Сцена перегонів є уособленням аморального, абсурдного життя, де триває жорстока боротьба, в якій беруть участь усі герої роману (Каренін, Вронський, Анна та інші). Окрім того, ця сцена надає сюжетові роману катастрофічного темпу, зображаючи тривогу життя, атмосферу доби. (ФРАГМЕНТ 5)

Залізниця символізує загальне зло, антигуманні сили, які загрожують людству.

● Ще один образ-символ — свічка, що неодноразово з’являється в романі: «… свеча, при которой она читала исполненную тревог, обманов, горя и зла книгу, вспыхнула в мгновение более ярким, чем когда-нибудь, светом, осветила ей все то, что прежде было в мраке, затрещала, стала меркнуть и навсегда потухла». Образ свічки — це символ кохання Анни, що спалахнуло в її житті й швидко згасло.

Отже, у романі велику роль відіграють символи. Вони є засобом, що допомагає автору створювати характеристику героя, психологічним тлом подій, вираженням іншої, відмінної від суспільної, субстанції, яка є втіленням природності, постоти, правди.



IV. Закріплення вивченого

Коментар учителя

● Ось наша зустріч добігає кінця. Якою ж є композиція даного твору? Що таке паралелізм у композиції?

● Ми сьогодні розглянули особливості стилю Льва Толстого і дійшли висновку, що він використовує певні символічні, випереджувальні деталі, що інтригують читача, натякаючи на майбутні трагічні події.

● Письменник і критик В. Розанов зазначав: «Творчість Льва Толстого, котрий багато блукав у сутінках власних сумнівів, кличе до світла й радості духовних пошуків». Як ви розумієте слова В. Розанова? Чи згодні ви із цим висловлюванням?

● Твори Льва Толстого користуються популярністю і в наш час. Сьогодні, коли людство захопилося технологічними і соціально-економічними експериментами, надзвичайно важливими є думки Л. Толстого про духовну мету, відновлення людської єдності, пошуки сенсу буття, а також цінність життя особистості.

V. Підведення підсумків



Інтерактивна вправа «Мікрофон»

● Сьогодні на уроці мене найбільше вразило…

● Я теж хочу приєднатися до ваших думок і побажати вам бути такими ж чарівними, як зорі на небі. Сьогодні на уроці кожен з вас побув зіркою. Хтось менше, хтось більше. Тому оцінити вашу роботу я хочу ось такими зірочками.

(Коментар оцінок учнів)

● Дякую вам за співпрацю і бажаю успіхів у подальшому вивченні творів світової літератури.



VІ. Домашнє завдання

● Підготуватися до написання контрольного твору за романом Льва Толстого «Анна Кареніна».


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка