Конспект уроку зарубіжної літератури в 11 класі Тема : Гійом Аполлінер. Життєвий і творчий шлях митця. Еволюція французького поета



Скачати 78.81 Kb.
Дата конвертації22.04.2017
Розмір78.81 Kb.
Конспект уроку зарубіжної літератури в 11 класі

Тема: Гійом Аполлінер. Життєвий і творчий шлях митця. Еволюція французького поета від неоромантизму до кубофутуризму. Реакція на символізм, звернення до реального, предметно-чуттєвого і його вираження «прямим словом». Зміна позиції автора щодо життя, утвердження активно-творчого ставлення до нього.

Мета: ознайомити учнів із основними етапами життєвого шляху поета, на прикладі поетичних творів простежити еволюцію його творчості; розвивати навички виразного читання й аналізу поетичних творів; формувати в учнів мотиви звернення до поезії, виховувати розуміння неповторності поетичного твору.

Обладнання: репродукції портретів Г.Аполлінера, портрети Г.Гейне, Пабло Пікассо, репродукції малюнків П.Пікассо, презентація «Г.Аполлінер», хрестоматії із творами поета.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь і навичок.

Хід уроку
Поет – це той, хто знаходить нові радощі,

хай навіть болісні.

Г.Аполлінер



І.Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  • складання анкети «Р.М.Рільке»

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Слово вчителя. До тих, хто має божий дар, суспільство завжди ставиться з недовірою. Та й самі митці, здається, чимало робили для того, щоб шокувати, дивувати, бентежити своє оточення. Іноді це був навмисний епатаж, але частіше – яскравий прояв не лише творчої, а й людської індивідуальності.

Поет, творчість якого ми вивчаємо сьогодні, часто містифікував своє

походження, вигадуючи то батька-кардинала, то батька-єврея, то легенду про те, що його батько – таємна високопоставлена особа, мало не князь Монако…

2. Презентація теми, мети уроку. (слайд 1)

ІV. Робота над темою уроку.

1.Слово вчителя. (лекція з використанням презентації і елементами бесіди)

Гійом Аполлінер як особистість і явище світової культури вкрай незвичайний. Напівполяк і напівіталієць, він став великим поетом Франції.



Серед друзів поета було багато художників – Марлен Андре Дерен, Рауль

Дюфі. Пабло Пікассо. Колоритна зовнішність Гійома Аполлінера спонукала багатьох із них узятися за олівець. Тож про зовнішність поета ми можемо судити не лише із фотографій, а й з портретів.



  • Демонстрація мультимедійних слайдів. (Репродукції портретів Г.Аполлінера,

зокрема близьких йому по духу французьких художників-авангардистів Моріса де Вламінка, Франсіса Пікабіа, художника – примітивіста Анрі Руссо, Дж. де Кіріко, дружні шаржі Пабло Пікассо.

2. Бесіда.

  • Чи допомогли вам портрети сформувати перше враження про Г.Аполлінера?

  • Людиною якої вдачі ви уявляєте цього поета?

  • На чому сконцентрована увага кожного із художників?

  • Чим, на вашу думку, мають вирізнятися вірші цього поета?

Слово вчителя. ( Опис портрета Г.Аполлінера.) Г.Аполлінер був кремезним, міцним чоловіком, темноволосим, із красивими виразними рисами. Мав добре виховання, в офіційних місцях поводився по-світськи, умів носити одяг. Він завжди був у центрі уваги, володів талантом об'єднувати людей.

3. Робота з епіграфом.

4. Знайомство з анкетними даними Г.Аполлінера. (Показ слайду )(запис в зошити)

5. Презентація видань творів поета. (слайди)

6. Робота з поетичними творами Г.Аполлінера.

  • Виразне читання вірша «Зарізана голубка й водограй» (із збірки «Каліграми. Вірші Миру і війни»).

- Бесіда за сприйняттям поетичного твору.

  • Які враження справив на вас вірш?

  • Які історичні події покладено в його основу?

  • Які події світової історії відбилися на особистому житті поета?

  • Які художні засоби використовує поет у творі? Яка їх роль?

  • Що вас вразило у формі вірша?

  • Що можна з'ясувати за назвою цього твору? (Голубка – символ миру,

чистоти. Водограй – вода, чистота, життя, невпинний рух. Але голубка «зарізана», тобто мертва. Отже, у заголовок каліграми винесено антитезу: смерть (зарізана голубка) та життя ( невпинний рух водограю).

Водограй асоціюється з плачем, що збігається з настроєм ліричного героя («біля

водограю, що плаче», і водограй рида зі мною»). Друзі, яких він згадує, дивляться у «сонну воду», і погляд їх «вмирає десь». «Сонна» вода – це зупинка руху, смерть.

Отже, каліграма символізує вічний плач за загиблими на війні. Будь-яка війна

сприймається як всесвітній апокаліпсис. Підтвердженням цієї думки є останні рядки:

Там олеандри всі в крові

І сонце ранене в траві

На багрянистім горизонті.



  • Коли можна побачити картину, змальовану в цих рядках? (Під час

звичайного «червоного» заходу сонця. Але якщо навколо війна, кров, смерть навіть сонце «в крові», то й виднокрай «багряний». Але сонце «ранене», а не вбите. Отже є надія на те, що світ опам'ятається і відродить життя.

  • Як можна було б назвати художній прийом, який поет використав,

створюючи каліграми? (Монтаж)

7. Словникова робота. Опрацювання теоретико-літературних понять.

Каліграма – розташування віршованих рядків у формі графічного малюнка.

Кубізм – (від фр. сubism, сube – куб) – течія авангардизму, для якої характерне

підкреслене використання геометричних форм, прагнення роздрібнити реальні об’єкти на окремі фігури.



Симультанізм (від фр. Simultaine – «одночасний») – схильність до

одночасного зображення в одній площині різнорідних об'єктів, віддалених, не пов'язаних між собою образів, мотивів, переживань і вражень



  • Демонстрація мультимедійних слайдів ( каліграми Г.Аполлінера)



Розповідь учителя. Ім'я Аполлінера пов'язують із кубізмом у літературі. Іноді

це явище поєднують із літературним футуризмом і називають кубофутуризмом. У творчості Аполлінера виявилися властиві кубізмові особливості. Передусім, симультанізм. Наслідуючи поетів кінця ХІХ ст.., Аполлінер вважав, що розвиток мистецтва призводить до синтезу музики, живопису та літератури. Поет вилучив із своїх віршів пунктуацію, використовував інші прийоми, мета яких – дати поезії притаманне мальовничому кубізму багатопланове відчуття об'єкта.



  • Який висновок можна зробити?

Висновок. Каліграми виражали потребу поета в синтезі словесного та

графічного образів. Аполлінер використав можливості каліграми для створення вірша-плаката, що зображає голубку над струменями фонтана. Цей образ є символом вічного плачу за тими, які загинули у Першій світовій війні, та потоків крові, що проливається на війні.



  • Презентація малюнків П.Пікассо. Голубка Г.Аполлінера стала прототипом

голубки, створеної видатним іспанським художником Пабло Пікассо. Художник, який був близьким другом Г.Аполлінера, намалював відомий у всьому світі графічний образ, що символізує мир.

Слово вчителя. Аполлінер був пов'язаний й із сюрреалізмом. Творчість поета

спиралася на традиції французького фольклору, поезію Франсуа Війона та лірику доби Відродження. В творчості Аполлінера відчутний зв'язок із поезією Артюра Рембо,Шарля Бодлера, Генріха Гейне. Саме йому слід завдячувати одній із поезій Аполлінера.

- Демонстрація мультимедійних слайдів. (Фотографії скульптури Лорелеї у Бахарасі)


  • Виразне читання віршів Генріха Гейне та Гійома Аполлінера про Лорелей.

- Бесіда за змістом вірша.

  • Який епізод покладений в основу вірша «Лорелей» (із збірки «Алкоголі»)?

  • Як замальовується світ у вірші?

  • Визначте основний конфлікт твору.

  • Охарактеризуйте образ Лорелеї (портрет, художні засоби, художні деталі).

Слово вчителя. Визначення новаторського осмислення фольклорного

образу в поезії французького поета.

Аполлінера цікавить драматизм життєвої долі героїні. У центрі твору –



конфлікт Лорелеї та єпископа. Аполлінер, відповідно до модерністської концепції особистості, підкреслює цінність внутрішнього світу Лорелеї, її життєву силу, моральну стійкість. Навколишній світ постає химерним і облудним. У ньому немає нічого святого: навіть єпископ забуває про Божі заповіді. Твір набуває узагальнюючого звучання.

  • Виразне читання вірша «Міст Мірабо» (зі збірки «Алкоголі»)

- Демонстрація слайдів портретів Марі Лорансен, дівчину Аполлінера.

  • Повідомлення учня про історію написання вірша.

Цей вірш має автобіографічне підґрунтя. Саме в цей час поет переживав болісний розрив із жінкою, яку не лише кохав, а й вважав (як багато його друзів) своєю Музою. Талановита французька художниця Марі Лорансен, яку з Аполлінером у 1907 році познайомив Пабло Пікассо, не лише надихала поета на творчість, а й сама створила цілу низку картин під назвою «Аполлінер і його друзі». Саме на побачення з нею Аполлінер ходив через оспіваний ним міст Мірабо. На той час це був один із найсучасніших мостів, ровесник Ейфелової вежі, збудований за останнім словом техніки. Проте саме цей модерновий міст і навіяв поетові думки про вічність. Але закоханим не судилося бути разом. У вірші відтворений не лише сум розлуки. а й роздуми поета про саме життя, про плин часу. До речі, у Марі теж був вірш, присвячений розлуці з Г.Аполлінером.

  • Бесіда за сприйняттям твору.

  • Який настрій викликала у вас поезія?

  • Про що йдеться у вірші – про річку, про міст через річку, про любов? (Про

життя, про його плинність, яку не можна зупинити. Про життя і його самотність, яку неможливо подолати. Про життя і любов, яку неможливо втримати. Про життя і Надію, без якої життя уявити неможливо.)

  • Що приховується за цими, такими начебто звичними і знайомими

поняттями? (За усім цим приховується Вічність, тому що «тижні і роки не повернуться ніколи». «і любов не повернеться «, і лише «вода під мостом Мірабо « «тече… завжди».)

  • Хто ще, крім «води», є причетним до Вічності? (Ліричний герой, який, попри

«наближання ночі» і «згасання дня», «залишається» - на мосту Мірабо, посеред життя. у центрі Всесвіту. Хоча життя палюче, мов спирт, може спричинити біль, але не можна його зупинити (спинити річку, залишити кохання). Треба приймати життя таким, яким воно є, бути готовим до змін.

  • Розкрийте символіку образів вірша.

  • Сена – (уособлення життя і часу, у якому зрештою все минає – і надії, і кохання, і розчарування);

  • Міст – (символ кохання і символ вічного, непідвладного часу зв'язку між минулим і прийдешнім);

  • Годинник , зміна дня і ночі – ( час, його плинність і вічність).

  • Які художні засоби використовує автор у творі?(учні знаходять порівняння, антитезу, рефрен)

порівняння

любов сплива як та вода жагуча;

антитеза

Журба і втіха;

Вода бігуча -

Життя хода тягуча;

Минають дні а я ще є



рефрен

Хай б'є годинник ніч настає

Минають дні а я ще є






  • Який висновок можна зробити? Висновок. Аполлінер порівнює своє любовне страждання з повноводною Сеною. Для вірша характерна елегійна просвітленість, музичність, філософічність, свіжість безпосереднього почуття.

V. Підведення підсумків уроку.

Особливості стилю Г.Аполлінера. (запис у зошити)

  • 1.Елементи яких течій та напрямів знайшли своє відбиття у творчості Г.Аполлінера?

Це: 1) »поетичний реалізм»; 2) імпресіонізм; 3) романтизм; 4) символізм; 5) футуризм; 6) кубофутуризм; 7) сюрреалізм.

Висновок. Для творчості поета характерний синтез художніх течії і напрямів – співіснування різних поетичних стихій.

  • 2. Елементи яких видів мистецтва знайшли своє відображення у творчості поета?

Це: 1) література; 2) живопис; 3) музика.

Висновок. Для творчості поета характерним є синтез різних видів мистецтва.

  • 3. Якими новими знахідками завдячує поезія Г.Аполлінера?

Це: 1) упровадження поняття «сюрреалізм»; 2) створення каліграм (пошук нової форми); 3) подальший розвиток верлібру; 4) використання прийому монтажу.

Висновок. Творчість Г.Аполлінера має новаторський характер.

VІ. Домашнє завдання. Підготувати виразне читання напам'ять вірша «Міст Мірабо» або іншого за вибором та його аналіз. Повторити відомості про основні жанри східної середньовічної поезії, отримані на уроках світової літератури у 8 класі.







База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка