Конспект уроку з української літератури на тему



Скачати 176.46 Kb.
Дата конвертації29.12.2016
Розмір176.46 Kb.
Мгруппа 48ІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЗАРУДЯНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА

І-ІІІ СТУПЕНІВ

Конспект уроку з української літератури на тему:

«Тарас Шевченко. Викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання. Усвідомлення власної місії поета у вірші “Думи мої, думи мої...” (8 клас)

Підготувала і провела

вчитель української мови і літератури

Баріда Надія Петрівна

Тема:Тарас Шевченко. Викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання. Усвідомлення власної місії поета у вірші “Думи мої, думи мої...”

Мета: - навчальна:поглибити знання школярів про життя і творчість Т. Шевченка, зокрема про його викуп з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі; заслання; проаналізувати програмову поезію письменника;

-  розвивальна: розвивати вміння виразного читання, аналізу художнього тексту в контексті з біографією письменника, коментувати основні мотиви, ідеї його поезій; формувати кругозір, світогляд школярів;

-  виховна: виховувати почуття пошани, поваги до життя і творчості Т. Шевченка; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: засвоєння нових знань і розвитку на їх основі вмінь та навичок.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, міні-виставка книжок поета, дидактичний матеріал (тестові завдання) ,аудіозаписи, мультимедійні засоби наочності.

Епіграф:

«Він був сином мужика і став володарем в царстві духа.

Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської

культури»,— писав про Тараса Шевченка  



Іван Франко.
План уроку
І.Актуалізація опорних знань.

1.1.Вступне слово вчителя.

1.2.Розгадування кросворду

1.3.Робота з епіграфом.


ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

2.1. Слово вчителя.

2.2. Робота в зошитах.

III. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.
3.1. Цікава сторінка з біографії митця.

3.2.Літературна спадщина Т. Г. Шевченка

3.3 Прослуховування аудіозапису уривка «Думи мої, думи мої..».

3.4 Словникова робота.

3.5 Історія написання твору

3.6. Аналіз твору Т. Шевченка «Думи мої, думи мої...»



IV. Підсумок уроку.

4.1.Проведення тестового опитування

4.2Рефлексія

V. Оголошення і коментар домашнього завдання.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.


    1. Вступне слово вчителя.

Коли б у нас була можливість помандрувати континентами і країнами, то в багатьох різних місцях — у Нью-Йорку, Торонто, Бухаресті, Москві, Санкт-Петербурзі, не кажучи вже про Київ, ми, можливо, з великим подивом побачили б пам’ятник одній людині. І ця людина — великий українець, духовний батько нашої нації Тарас Григорович Шевченко. Ви вже чимало знаєте про нього. У восьмому ж класі пізнаєте його ще як філософа, громадського та культурного діяча.

    1. Розгадування кросворду

1. Назвіть прізвище пана, у якого з 1828 р. Шевченко виконував обов'язки козачка. (Енгельгардт.)

2. Тепер це село має назву Шевченкове. Звідси походив батько Тараса. Після смерті матері, Катерини Бойко, у 1823 р. батько одружується вдруге і переїжджає у свою хату. По смерті батька хлопчик наймитує; козачкує у пана Енгельгардта. Разом з паном у 1829 році залишає це село аж до 1843 р. (Керелівка.)

3. В якому селі народився Кобзар? (Моринці.)

4. В яке місто був призначений на службу Павло Енгельгардт? (Вільно.)

5. Через що пан не змушував Шевченка виконувати важку роботу? (Малювання.)

6. Назвіть національність митця, до якого пан віддав Шевченка на навчання. (Поляк.)

7. В якій країні розпочалося повстання, через яке Шевченко не міг продовжити навчання? (Польща.)

8. Яку назву сьогодні має місто, в яке переїхав Енгельгардт зі своїми кріпаками? (Санкт-Петербург.)

9. Під час навчання у Василя Ширяева юний Шевченко оформлював стіни і стелю Великого театру, виконував малярські роботи в Александринському та ще в якому театрах? (Михайлівський.)

10. Куди ходив змальовувати скульптури, нехтуючи відпочинком, Т. Шевченко? (Літній сад.)

11. Яке почуття викликало у Тараса фарбування парканів? (Спротив.)

12. Іван Сошенко, познайомившись з Шевченком у Літньому саду, вирішив допомогти хлопцеві стати ... (вільним).



 


 

 

 



1.

 

 

 

 














Г


































 

 

 

 

 

 

2

 

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

Ь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. 

 

 

 

 

 

 

С

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

12

 

 

 

Ь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



— У виділеному вертикальному рядку кросворда прочитайте слово. Як воно пов'язане з творчістю Т. Шевченка?


1.3.Робота з епіграфом.

- Зверніть увагу на дошку, де написаний епіграф зі статті «Присвята»великим українським поетом Іваном Франкому квітні 1914р. до сотої річниці від дня народження Пророка української нації Т.Г. Шевченка «Він був сином мужика і став володарем в царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури…»



Зачитування учителем уривку зі статті «Присвята» І. Франка

«Він був сином мужика і став володарем у царстві духа.

Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим.

Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії зробив більше, ніж десять переможних армій.

Доля переслідувала його в житті скільки могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі в іржу, ані його любові до людей в ненависть і погорду, а віри в Бога у зневіру і песимізм.

Доля не шкодувала йому страждань, але й не пожаліла втіх, що били із здорового джерела життя.

Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті — невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори.

Отакий був і є для нас, українців, Тарас Шевченко» ( І. Франко).



II. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

    1. 2.1 Слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми перенесемось уявно в 1835 рік, коли в житті Тараса Шевченка настала подія, що внесла в його душу цілу гаму незнаних доти радощів, а разом із ними й нових смутків — це викуп з неволі, арешт, каземат, заслання, а також розкриємо розуміння власної місії поета у вірші «Думи мої, думи мої ...»

2.2 Робота в зошитах.

Запишіть дату, тему та епіграф уроку.



III. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.

3.1. Цікава сторінка з біографії митця.
(Розповідь вчителя супроводжується мультимедійною презентацією)

Родина поета, його дитинство

Тарас Григорович народився в с. Моринцях Звенигородського повіту Київської губернії (тепер Черкаська область) у родині кріпаків Григорія і Катерини Шевченків. Батько Тарасів був не тільки добрим хліборобом, він ще й стельмахував та чумакував, до того ж умів читати й писати. Досить пророчим виявився батьків заповіт: «Синові моємуТарасові зі спадщини після мене нічого не треба. Він не буде людиною абиякою, з його вийде або щось дуже добре, або велике ледаще; для нього спадщина по мені... нічого не значитиме...».

У 1822 році батько віддав сина в науку до дяка, а наступного року померла мати Тараса. Батько одружився вдруге з Терещенчихою, яка мала трьох своїх дітей. З того часу в родині почалися постійні сварки між батьком і мачухою, між дітьми.

Після смерті батька, мачуха вижила пасинка з батьківської оселі, і Тарас жив у Кирилівського дяка-п’яниці Петра Богорського.



Навчання і служба Тараса.

У 1829 р. Тарас став служником-козачком пана Енгельгардта, згодом переїхав з ним до Петербурга. У 1832 р. пан віддав Шевченка до живописних справ цехового майстра Ширяєва (здібності до малярства виявилися у Тараса дуже рано: ще змалку крейда й вуглинка були для нього неабиякою радістю, а прагнучи стати художником, побував у трьох церковних малярів. Поте жоден з них не виявив у хлопця таланту).

Хоч від жорстокого маляра Тарасові не раз діставалося, але він терпів задля омріяного мистецтва. Хлопець чимало малював з натури.

Викуп поета з неволі.

Одного разу, перемальовуючи статуї в Літньому саду, Шевченко зустрів земляка — художника І. Сошенка, який познайомив його з видатними діячами російської й української культур (К. Брюлловим, В. Григоровичем, О. Венеціановим, В. Жуковським, Є. Гребінкою).

22 квітня 1838 спільними зусиллями згаданих митців за 2 500 руб був викуплений з кріпацтва. Цього ж року він став вільним слухачем Академії мистецтв, а згодом одним з найулюбленіших учнів видатного російського художника Брюллова. Юнак поглинав книги з мистецтва, всесвітньої історії, слухав лекції з анатомії, філології, зоології, часто бував у театрах і музеях.
Причини покарання царем Т. Шевченка, арешт письменника.

У 1846 р. Тарас Шевченко вирушив до України з метою там оселитися, знайшов роботу в Київській археографічній комісії та почав змальовувати й описувати історичні пам’ятки по всій Україні. Цього ж року в Києві поет познайомився з викладачем історії Київського університету, в майбутньому — видатним учнем-істориком, письменником та публіцистом М. Костомаровим, який загітував Шевченка вступити до таємничої політичної організації — Кирило-Мефодіївського братства, яке поширювало ідеї слов’янського єднання, маючи за мету утворення федерації вільних слов’янських народів. Основний програмовий документ організації — «Книга буття українського народу», написана Костомаровим. У ньому читаємо, що недалеко вже той час, коли в Україні всі люди будуть «вільні і рівні, і не мала б Україна над собою ні царя, ні пана, опріч Бога Єдиного, і, дивлячись на Україну, так би зробилось і в Польщі, і в інших слов’янських краях». У цій же книзі гостро затавровано Петра І та Катерину ІІ, названо їх катами за те, що вони позбавили Україну волі.



Перебування Т. Шевченка в казематі.

5 квітня 1847 р. Шевченка було заарештовано і відправлено до Петербурга. Тут, у казематі, захований від усього світу, в брутальних допитах і нестерпного очікуванні вироку провів Тарас Григорович квітень і травень. Проте Шевченко звинувачували, головним чином, не в участі в Кирило-Мефодіївському братстві, а в написанні революційних творів. Найбільшу лють у високопоставлених жандармів викликала поема «Сон».



Заслання письменника-бунтаря.

Після закінчення слідства поет «за сочинение возмутительных и в высшей степени дерзких стихотворений», засланий до Оренбурзького окремого корпусу рядовим солдатом на 10 років без права писати й малювати. Заборона писати й малювати найбільше обурила

Тараса: «Забрано найблагороднішу частину мого бідного існування!»

Окрім того солдатчина для поета була гірше від тюрми, бо, ненависний був дух солдафонства, що чавунно печаттю лягав на живу душу.

Тому Шевченко писав, ховаючись від унтерів та офіцерів, тікаючи від усього світу в степ, за вали, на берег моря. Писав ночами при світлі місяця на випадково знайдених шматках обгорткового паперу оцупком олівця, хтозна-як добутого.

У 1848 р. поета взяли художником у наукову експедицію під керівництвом гуманної людини О. Бутакова для вивчення й опису Аральського моря.

У 1850 р. Шевченка переведено до Новопетровського укріплення — на півострові Мангишлак. Тут, за розрахунком царських прислужників, поет повинен був загинути, якщо не від хвороб, то від нудьги та безнадії. На муштру Шевченко мусив ходити навіть хворим, а хворів він безперервно два роки — цингою та золотухою.

Звільнення Тараса Григоровича, його останні роки життя.

На початку 1857 р. друзі поета отримали царський дозвіл на його звільнення. У 1859 р. Шевченко отримав дозвіл повернутися в Україну. Але за революційну агітацію серед селян його знову заарештували і звеліли виїхати до Петербурга.

4 вересня 1860 р. Рада Академії мистецтв надала Шевченкові звання академіка-гравера. Цього ж року виходить нове видання «Кобзаря».

Шевченко багато працює: пише вірші, створює нові гравюри, стежить за поширенням свого «Букваря», планує видання кількох підручників.

10 березня 1861 р. Трас Григорович Шевченко помер.

Труну з тілом Великого Кобзаря несли студенти з церкви аж на Смоленське кладовище. «Були в нас на Україні великі воїни, великі правителі, а ти став вище за всіх їх, і сім’я рідна в тебе найбільша, зібралися до тебе усіх язиків люди, як діти до рідного батька»,— сказав П. Куліш, звертаючись до померлого поета.

У травні цього ж року тіло Великого Кобзаря було перевезено в Україну й поховано на Чернечій горі біля Канева. Тут на одній з найвищих гір Дніпрових покоїтиметься прах його, і як на горі Голгофі, подібно хресту Господньому, стоятиме хрест, котрий буде видно і по той, і по сей бік нашого славного Дніпра. Після поховання люди довго не розходились, деякі залишилися й ночувати біля Тараса...

Було це 22 травня. А 24 над домовиною почали насипати високу могилу — гору, яку пізніше названо Тарасовою.



3.2 Літературна спадщина Т. Г. Шевченка

240 поезій з них — понад 20 поем, драма «Назар Стодоля», 20 повістей (до нас дійшли 9); щоденники; автобіографії, фрагменти двох незакінчених драм.

Оригінали більшості творів Шевченка зберігаються в Інституті літератури НАН України.

Твори Шевченка перекладені приблизно 100 мовами світу.


3.3 Прослуховування аудіозапису уривка «Думи мої, думи мої..».

3.4Словникова робота.

Нуджу (нудити світом) — страждаю, сумую;

мліло — боліло;

дотепні — талановиті;

не остило — не набридло;

ідіть попідтинню — жебракуйте.



3.5 Історія написання твору

Після арешту Т. Шевченка за участь в Кирило-Мефодіївському товаристві, його ув’язнено в казематах Третього відділу. Незабаром було виголошено вирок — призначити солдатом в Оренбурзький окремий корпус.

З 1849 року стає рядовим в Орській фортеці, продовжує писати у «захалявні книжечки» (1847–1850). Солдатчина для поета була гірше від тюрми, бо ненависним був сам дух солдафонства, що чавунно печаттю лягав на живу душу. Тому Шевченко писав, ховаючись від унтерів та офіцерів, тікаючи від усього світу в степ, за вали, на берег моря.

Поезія Тараса Григоровича «Думи мої, думи мої...» і була написана у 1847 році під час його перебування в Орській кріпості. У цій поезії автор вболіває за важку долю, злиденне життя кріпаків, їхнє безправне становище, пригніченість України.



3.6. Аналіз твору Т. Шевченка «Думи мої, думи мої...»

Тема: звернення Т. Шевченка до своїх дум із сподіванням і вірою у вільне життя співвітчизників.

Ідея: тільки впевненість у щасливе життя, наполегливість допоможе змінити соціальний устрій; засудження слабкості, поневірянь, байдужості, що роблять людину рабом.

Основна думка: думка про нещасливу долю свого народу не залишає поета протягом усього часу перебування на солдатчині.

Жанр: громадянська лірика.

Опрацювання змісту поезії. Бесіда за питаннями:

-  Чому Т. Шевченко перебував в Орській кріпості?

-  Що змусило письменника написати поезію «Думи мої, думи мої...»?

-  Через що поет звертається до своїх думок?

- Що хвилює Т. Шевченка?

-  Про яку «лиху годину» згадує автор твору?

-  Чому Тарас Григорович свої думки називає голуб’ятами?

-  Через що поет заздрить киргизам?

-  Як ви розумієте вираз «бути вільним»?

-  Який настрій у поета можна дослідити впродовж цієї поезії? Про що це свідчить?

Художні особливості твору.

-  Звертання: «думи мої», «мої голуб’ята», «мої любі».

-  Епітети:  «думи мої єдині», «лиха година», «тихими речами».

-  Порівняння: «привітаю, як діток».



IV. Підсумок уроку. 4.1.Проведення тестового опитування

1. Свої думи Т. Шевченко називає: а) важливими; б) серйозними; в) хвилюючими; г)  єдиними.

2. Звертаюсь до своїх дум, поет у творі просить їх: а)  не кидати його; б) принести щастя простому люду; в) розвеселити тих, хто засмучений; г) захистити Бога від покарання панського.

3. Годину, в якій живе Т. Шевченко, він називає: а) відповідальною; б)  лихою;  
в) щасливою; г) темною.

4. Автор поезії бажає, щоб його думи до нього: а) повсякчас озивалися; б) мали прихильність; в) прилітали;  г) ставилися з великою шаною і повагою.

 5. Річка, яка згадується у цьому творі: а) Дунай; б) Каяла; в) Ворскла; г) Дніпро.



4.2.Рефлексія

Чи задоволений ти результатом своє роботи?

• Що ти дізнався нового на уроці?

• Що тебе найбільше здивувало?

• Які питання з'явилися в тебе у ході уроку?
V. Оголошення і коментар домашнього завдання.

Домашнє завдання:


1) опрацювати матеріал підручника (стор.________); 
2) вивчити уривок напам’ять з поезії «Думи  мої, думи мої...».
Література

1.Календарно-тематичне планування з української літератури. – Тернопіль, 2013

2. Пасічник Є.А. Методика викладання української літератури в середніх навчальних закладах. – К.: Ленвіт, 2000.

3. Українська література. Програма для загальноосвітніх навчальних

закладів. 5-12 класи. За ред. Р. В. Мовчан

4. Мовчан Р.В., Авраменко О.М. Українська література. Підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту, академічний рівень. – К.: Грамота, 2011.



5. Чупринін О.О. Українська література. 8 клас. І семестр. – Харків: Вид. група «Основа», 2009. – С.55-60.
Шевченко Т.Г. Кобзар. –К.: Вид. центр «Просвіта», 2003. – С. 37-39, 167.
6. http://www.youtube.com/watch?v=6x_oORnn13M 



База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка