Конспект уроку Національні парки Африки. Стихійні явища природи. Екологічні проблеми



Скачати 42.92 Kb.
Дата конвертації15.12.2016
Розмір42.92 Kb.


Конспект уроку

Національні парки Африки. Стихійні явища природи. Екологічні проблеми

7 клас



Підготував: вчитель географії

Слєсар Віталій Анатолійович

2013 р.

Національні парки. Стихійні явища природи. Екологічні проблеми

Мета: сформувати в учнів систему знань про заповідні території Африки; сформувати уявлення учнів про стихійні природні явища та екологічні проблеми материка; підвести учнів до розуміння чинників екологічних проблем, продовжити формування навичок самостійної навчально-пізнавальної діяльності, роботи з основними та додатковими джерелами географічних знань, виховувати поважне ставлення до природи Землі.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.

Методи: пояснювально-ілюстративний, бесіда, лекція, частково пошуковий.

Обладнання: фізична карта Африки; картини рослинного та тваринного світу материка, малюнки африканських краєвидів, підручники, атласи, слайди для мультимедійної дошки.

Опорні та базові поняття: природні комплекси (ПК), зональні, азональні ПК, фауна, савани, пустелі, природоохоронні території, природний ландшафт, антропогенний ландшафт.

Географічна номенклатура: Серенґеті, Нґоронґоро, Ґемсбок, Кафуе.

ЗМІСТ УРОКУ



I. Організаційний момент (2 хв)

Визначення основних етапів роботи на уроці, постановка навчально-виховних завдань та мети уроку.



II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів


1. Учні один за одним називають географічні об’єкти материка, показують їх на стінній карті та одним реченням характеризують об’єкт (робота виконується в швидкому темпі). (5 хв)


2. Учні відповідають на запитання (5 хв)

• Чому на території Африки переважають зональні ПК?

• Чому ярусність екваторіальних лісів має такий чіткий характер?

• Назвіть риси, що характеризують рослинний і тваринний світ ­саван.

• Розкажіть про пристосованість тварин в умовах пустелі.

• Що таке «антропогенний природний комплекс»?

• Які різновиди природоохоронних територій вам відомі?

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів (3 хв)

Учитель. Різноманітна та своєрідна природа Африки. Неозорі простори материка поєднують густі вологі ліси та відкриті безкраї саван, суворі каменисті та піщані пустелі та квітучі оази. Але діяльність людини швидко та іноді безповоротно змінює природні ландшафти, порушує рівновагу ПК. Тому перед Африкою стоять невідкладні екологічні проблеми, її природа потребує охорони.

Спробуйте скласти прогноз та запропонувати шляхи розв’язання екологічних проблем Африки (завдання написане на дошці, пропозиції вислуховуються в кінці уроку).

IV. Вивчення нового матеріалу (15 хв)

Розповідь учителя, що доповнюється розповідями учнів (випере­джувальне домашнє завдання).

Антропогенні природні комплекси (ландшафти) сформувалися в природному середовищі під впливом господарської діяльності людини. Як саме людська діяльність позначилася на природі Африки?

Великої шкоди фауні Африки завдало хижацьке полювання, в результаті чого вимерли такі тварини, як блакитна антилопа, деякі підвиди зебр, північноафриканськи слони, а носороги, гепарди, леви перебувають на межі винищення.

Внаслідок випалювання гинуть дикі рослини і тварини, савани перетворюються на пустелі. Так, тільки за останні півстоліття площа Сахари зросла на 1 млн км2 — це дорівнює подвійній площі Франції.

Одним з найголовніших заходів охорони довкілля є створення природоохоронних територій — заказників, заповідників, національних парків тощо. Найвідомішими з-поміж них є Серенґеті, Нґоронґоро, Ґемсбок, Кафуе.

Створений у 1940 р. спочатку як резерват, національний парк Серенґеті (Танзанія) відомий в усьому світі. На площі 1,3 млн га охороняють ландшафти саван. У Серенґеті мешкають антилопи гну, газелі, зебри, слони, леви, леопарди, різноманітні птахи.

У 1959 р. від Серенґеті було відокремлено особливий резерват Нґоронґоро, площа якого складає біля 800 тис. га. Центром його є гігантський кратер однойменного вулкану, на зовнішніх схилах якого зростає густий тропічний ліс.



V. Закріплення вивченого матеріалу

Учні відповідають на запитання (3 хв)

• Які природні зони найбільше змінені людиною? Чому?

• Назвіть найвідоміші заповідники та національні парки Африки.

• Які види тварин охороняються на заповідних територіях материка?

• Чому заповідні території Африки є природним багатством усього ­світу?

Які зміни в природі Африки викликала господарська діяльність людини?

Учні коротко розповідають цікаві відомості про природу материка (випереджальне домашнє завдання). (7 хв)


VI. Підсумок уроку (4 хв)

Заключне слово учнів, що коригується вчителем.

• Африканські ландшафти зазнали значної зміни внаслідок господарської діяльності людини починаючи з колоніального періоду.

• Антропогенний вплив позначився на всіх компонентах природи: від атмосфери та гідросфери, через ґрунти — до рослинного та тваринного світу.

VII. Домашнє завдання (1 хв)

• Опрацювати відповідний текст у підручнику.



• Нанести на контурну карту та підписати природоохоронні території Африки.



База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка