Конспект уроку Біологія 8 клас Тема уроку. Різноманітність земноводних. Роль земноводних в екосистемах, їх значення для людини. Охорона земноводних



Скачати 152.11 Kb.
Дата конвертації05.03.2017
Розмір152.11 Kb.
Конспект уроку

Біологія 8 клас
Тема уроку. Різноманітність земноводних. Роль земноводних в екосистемах, їх значення для людини. Охорона земноводних.

Цілі уроку. Навчальна: розширити знання учнів про клас Земноводні, формувати в учнів знання про різноманітність земноводних, дати стислу характеристику рядам і окремим видам тварин, розкрити значення амфібій у природі та житті людини, розповісти про охорону земноводних, ознайомити з видами, занесеними до Червоної книги України.

Розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології, розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, спостерігати, робити висновки, вміння працювати у колективі, групах.

Виховна: формувати науковий світогляд, екологічну свідомість, ціннісне ставлення особистості до природи.

Основні поняття і терміни. Клас Земноводні, Безногі, Хвостаті, Безхвості земноводні, жаби, тритони, саламандри, лабораторні тварини.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Форма уроку. Інтерактивна

Методи навчання. Інтерактивні, пояснювально-ілюстративні, репродуктивні, пошукові, проблемні.

Форми роботи. Індивідуальна, групова, фронтальна

Матеріали і обладнання. Малюнки із зображенням земноводних, таблиці, картки із завданнями, мікрофон, комп'ютер.

Структура уроку:

Організаційний момент;

Мотивація;

Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів;

Надання необхідної інформації;

Інтерактивна вправа;

Рефлексія результатів;

Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку (рефлексія уроку).



Хід уроку

1. Організаційний момент

Привітання

Перевірка готовності класного приміщення до уроку.

Перевірка присутності та готовності учнів до уроку.



Учитель.

Знову звична мелодія нас

Зібрала у клас.

Я рада всіх вітати,

Бажаю активно працювати.

Діти, приготуйтесь до уроку. Сядьте зручно, не забувайте про правильну поставу. Посміхніться один одному та побажайте успіхів на уроці. Розпочнемо урок із добрим настроєм.



Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати!

2. Мотивація

Є на Землі тварин багато,

А цих-но спробуй відгадати:

Земля й вода- їх справжній дім,

Їм добре й затишно у нім,

Але вони завжди холодні.

То хто це буде? ( Земноводні)
Хто дружний із жабою,

тому вона приносить золото.

Норвезька прикмета

Ставлення людини до жаб, ропух, тритонів дуже різне, їм приписують різноманітне зло. Де закінчується вигадка і починається правда про земноводних? Навіщо нам такі тварини? Земноводні. Хто ж вони насправді? Скільки їх на Землі і в Україні? Де вони поширені? Де живуть? Чи є серед них отруйні види? Яке значення вони мають для людини і в біогеоценозах? На ці і чимало інших запитань ви знайдете сьогодні відповідь на уроці.



3. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

Наводити приклади: видів земноводних, у тому числі поширених в Україні, рідкісних видів земноводних;

Розпізнавати: представників хвостатих та безхвостих земноводних на малюнках;

Характеризувати: взаємозв'язки земноводних з іншими організмами і з неживою природою, вплив діяльності людини на різноманітність видів земноводних, середовища їхнього життя, необхідність охорони земноводних;

Порівнювати: організацію хвостатих та безхвостих земноводних;

Застосовувати знання: про біологічні особливості земноводних для обгрунтування заходів їхньої охорони;

Робити висновки: про значення земноводних у екосистемах та в житті людини.

Прийом “Проблемне питання”

- Чи повинні ми так досконало вивчати земноводних?

Учні висловлюють свої думки щодо застосування на практиці здобутих ними знань на уроці та їхньої доцільності.

4. Надання необхідної інформації

Міні-лекція

Земноводні виникли близько 350 млн років тому. Тісний зв'язок земноводних з водою, а також будова і спосіб життя їх личинок свідчать про походження цих тварин від риб. Вони походять від прісноводних кистеперих риб. Кистепері риби жили в мілких озерах та річках, могли переповзати з однієї водойми в іншу за допомогою своїх м'язистих плавців. Від цих риб і пішли перші наземні хребетні — давні хвостаті земноводні. Безхвості з'явилися пізніше і пішли від давніх хвостатих земноводних.

До земноводних належать тварини, дорослі особи яких трапляються переважно на суходолі, але розмноження і розвиток у них проходить у воді. Клас Земноводні, чи Амфібії (з грецької - ті, що живуть подвійним життям) налічує близько 4 тис. видів і включає тритонів, саламандр, жаб та черв'яг. Земноводні належать до найбільш примітивних наземних хребетних і займають проміжний стан між наземними і водними хребетними. Давні земноводні приблизно 300 млн років тому дали початок сучасним групам земноводних.

Із трьох існуючих рядів земноводних ( Безногі, Хвостаті та Безхвості) у фауні України зустрічаються представники двох рядів (17 видів). Представники ряду Безногі земноводні поширені лише у тропіках. Червоподібне, у багатьох видів із перетяжками, тіло пристосоване до риючого способу життя. Кінцівки відсутні. Очі рудиментарні. Земноводні цього ряду живуть у грунті, й тільки один вид (південноамериканський) — у прісних водоймах. Представники: кільчаста черв'яга, цейлонський рибозмій.

Зовні — наче черв'яки,

Лап чи ніг не мають.

Риють землю залюбки,

В грунті проживають.

В них очиці незугарні,

Бо вони рудиментарні.

(Учитель демонструє зображення земноводних)

5. Інтерактивна частина

Учитель. Мандруючи лабіринтом білогічних знань, ми протягом останніх занять дізналися багато таємниць про життя земноводних. І ви, напевно переконалися: щоб знати науку біологію, потрібно багато працювати. Сьогодні вам необхідно продемонструвати своє вміння працювати разом, працювати у групі. Я бажаю вам працювати швидко і творчо, щоб отримати найвищі бали.

Зібратися разом - це початок.

Триматися разом - це прогрес.

Працювати разом - це успіх.

Генрі Форд

Творча лабораторія”



Робота в групах

На попередньому уроці учні отримали випереджувальні завдання, а тепер висвітлюють тему, презентуючи свої дослідження.

Завдання для груп:

1 група - Систематика земноводних, характеристика рядів;

2 група - Значення амфібій;

3 група - Охорона земноводних;

4 група - Цікаві факти про земноводних.

Звіти творчих груп

1група - Систематика земноводних, характеристика рядів

Сучасна фауна хвостатих амфібій нараховує близько 340 видів, яких об'єднують у 54 роди, 8 родин. Поширені хвостаті переважно у північній півкулі. В Австралії відсутні. У фауні України є 5 видів.

Сучасна фауна безхвостих амфібій нараховує близько 299 видів, яких об'єднують у 279 родів, 19 родин. У фауні України є 12 видів, що належать до 5 родин.

Ряд Хвостаті земноводні

Голова непомітно переходить у тулуб. Тіло видовжене, добре розвинений хвостовий відділ, який складається з багатьох хребців. Кінцівки короткі. Передні і задні кінцівки приблизно однакової довжини. Ребра більш-менш розвинені, але в дихальних рухах участі не беруть. Очі маленькі. Хвостаті земноводні плавають або повзають, змієподібно вигинаючи тіло і хвіст. Живуть на суходолі, але розмноження відбувається у водному середовищі. Проте саламандра велетенська (1,5 м завждовжки) живе у воді. У воді живуть і протеї. Запліднення переважно внутрішнє. Інколи буває яйцеживородіння. Для деяких видів характерна неотенія — розмноження на стадії личинки.

Плямиста саламандра, що живе у Карпатах, має яскраве застережне забарвлення. Вона чорна із жовтими плямами. Її шкірні залози виробляють отруту. Деякі хвостаті (протей) пристосувались до життя у водоймах печер (є хвостовий плавець, очей немає, є зовнішні ребра, кінцівки недорозвинені). У період життя у воді на спині тритона виростає гребінь, який збільшує поверхню шкірного дихання.

Відіграють певну роль у еволюційному розвитку тваринного світу — найпримітивніші наземні тварини. Деякі види використовують як лабораторних тварин. Деяких земноводних вживають у їжу (велетенську саламандру). До Червоної книги України занесені плямиста саламандра і тритон карпатський.



Ряд Безхвості земноводні

Широка голова непомітно переходить у короткий, трохи сплющений тулуб. Хвоста немає. Хвостовий відділ вкорочений, представлений хвостовою кісточкою, ребер немає. Водяться поблизу води. Мають довгі задні кінцівки. Пересуваються стрибками. Між пальцями є плавальні перетинки. Живляться дрібними тваринами, що рухаються. Захоплюють їх липким язиком.

Кумки, або джерелянки мають застережне забарвлення: у них черевце вкрите яскравими жовтогарячими плямами. Шкірний слиз отруйний. У разі небезпеки тварина перевертається на спину, демонструючи яскраве забарвлення черевця. Серед листя дуба, бузини та інших рослин живе квакша. Знайти її непросто: завдяки зеленому забарвленню вона непомітна у листі. Кожний пальчик квакші має на кінці розширення — клейку подушечку, за допомогою якої квакша міцно тримається на гладенькому листку дуба. Крім того, вона здатна різко змінювати забарвлення залежно від середовища.

Жаби - бурі і зелені. Бурі - трав'яна і гостроморда - навесні з'являються дуже рано, як тільки зійде сніг. Вони відрізняються від зелених не лише своїм забарвленням, а й неголосним кректанням. Зелені жаби - ставкова та озерна - навесні прокидаються пізніше за бурих, коли розтане лід, і заявляють про себе голосним кваканням самців.

Ропухи від жаб відрізняються своєю грубою шкірою, укритою горбиками. Шкіра ропух виділяє їдку рідину, що спричиняє подразнення, потрапляючи в рот або очі. Якщо таке трапиться, треба промити їх чистою водою. Розповіді, ніби шкірні виділення ропух спричиняють у людини утворення бородавок, позбавлені будь-яких підстав. Маючи добре розвинені легені і суху шкіру, ропухи можуть жити далеко від водойм і тільки на час розмноження переходять у воду. Ропухи (сіра, зелена) винищують велику кількість шкідників городніх культур. Полюють уночі. Пуголовки кумки, ставкової жаби винищують личинок кровосисних комврів. Ряд видів безхвостих амфібій вживають у їжу. Жаби використовують як лабораторні тварини. Їм споруджено пам'ятники у Парижі і Токіо. До Червоної книги занесена ропуха очеретяна (західні області України).
2 група- Значення амфібій

Земноводні — об'єкт для лабораторних досліджень учених, студентів — біологів і медиків, завдяки яким зроблено чимало відкриттів. Шкіра жаб виділяє отрути, які необхідні для захисту від хижаків та деяких мікроорганізмів. Доторкання людини до слизу шкірного покриву жаби — кокоа з тропічних лісів Колумбії може коштувати їй життя. Отрути цієї жаби досить для отруєння 50-ти стріл. Серед безхвостих, поширених в Україні, особливо отруйні кумки. Потрапивши на тіло людини, їхня отрута викликає пекучий біль. У наш час особливий інтерес учених привернено до отрут, здатних знижувати кров'яний тиск людини, розширювати судини, збуджувати дихання і кровообіг, згубно діяти на гельмінтів і прискорювати загоєння ран.

З допомогою амфібій вивчають генетичний апарат клітини, питання регенерації органів, сумісності тканин.

У народній медицині використовують сушену ікру гостромордої жаби для лікування рожистого запалення обличчя. В оболонках ікри цієї жаби є особлива речовина — ранидин, що згубно діє на найпростіших. З отрути ропух виготовляють ліки, що впливають на роботу серця і органів дихання.

Земноводні відіграють велику роль у природі, входячи у різні ланцюги живлення. Вони знищують багато різних шкідників рослин. Особливо корисні ропухи, які часто селяться на городах і поїдають тут слизнів. Поїдають вони і переносників різних захворювань, і проміжних хазяїв паразитичних червів. Земноводними харчуються деякі промислові тварини.

Деякі види земноводних людина сама споживає у їжу. Існують жаб'ячі ферми, де розводять цих тварин. Вони є продуктом міжнародної торгівлі.

Жаби є чудовими синоптиками. Вони реагують на зміни температури, тиску і вологості повітря. Є безліч прикмет, коли за поведінкою жаб визначають погоду. За першим кумканням жаб визначають, скільки днів іще триватимуть заморозки. Озерні жаби вилазять на берег - буде дощ. Жаби кумкають ввечері - буде погода. Жаби сидять у воді - дощу не буде. Закумкала жаба - можна сіяти кукурудзу.

3 група — Охорона земноводних

Земноводні заслуговують на охорону навіть у тому разі, якщо вони завдають деякої шкоди людині (у ставкових господарствах вони іноді живляться мальками риб). В Україні існують відповідні закони, але люди часто не усвідомлюють потребу охорони цих надзвичайно цікавих тварин. На жаль, здебільшого у людей існує відраза до цих беззахисних тварин.

Міжнародна спілка охорони природи до Червоної книги занесла 33 види амфібій. До Червоної книги України занесено 5 видів земноводних, а саме: тритон карпатський, тритон альпійський, плямиста саламандра, ропуха очеретяна і жаба прудка. Всі вони мають обмежене поширення. Тритони і саламандра поширені тільки у Карпатах, ропуха очеретяна у Львівській, Волинській і Рівненських областях, а жаба прудка — у передгір'ях Закарпаття.

Ропуха очеретяна

Рідкісний зникаючий вид. Зареєстрована у Львівській, Рівненській, Волинській областях. Місця перебування - луки, городи на вологих левадах, садки, парки, поля поблизу стоячих водойм. Чисельність дуже низька. Період розмноження розтягнутий від квітня до серпня. Розвиток пуголовка триває близько півтора місяця. Причини зміни чисельності: зменшення кількості місць, придатних для відкладання ікри внаслідок інтенсивної меліорації, забруднення водойм.



Тритон карпатський

Зникаючий вид, поширення - Карпати. Вид - ендемік. Місця перебування — букові та ялиново — смерекові вологі ліси на схилах гір, вологі улоговини на полонинах. Навесні і на початку літа — у різноманітних водоймах: гірських болотах, калюжах, струмках із повільною течією. Спостерігається прогресивне зменшення чисельності. Самка відкладає від 80 до 250 ікринок. Інкубація триває близько 30 днів. Личинкова стадія становить близько трьох місяців. Причинами зміни чисельності є: інтенсивні лісорозробки, застосування для вивезення лісу великовантажних автопоїздів, що створюють заповнені водою колії — пастки.



Тритон гірський

Рідкісний вид. Поширений на Буковині та в окремих гірських центрах Закарпатської, Івано-Франківської та Львівської областей. Місця перебування — букові та ялиново-смерекові ліси на схилах гір, від передгір'я до вершини. З весни до середини літа — у дрібних стоячих з повільною течією водоймах. У північно — східних та північних районах Карпат рідкісний вид, дещо частіше трапляється на Буковині. Самка відкладає близько 100 ікринок окремими купками (по 3-5 штук) на листках водних рослин. Інкубація триває 18-25 днів. Метаморфоз настає через 2,5-3 місяці. Причинами зміни чисельності є інтенсивні лісорозробки, застосування для вивезення лісу великовантажних автопоїздів.



Саламандра

Поширена на заході України. Розміри невеликі — 25 см. Забарвлена в антрацитово-чорний колір з яскраво-жовтими плямами неправильної форми. Біля очей помітні отруйні залози — каротиди, завдяки яким ворогів у саламандри мало. Для людини отрута амфібії не страшна. Більше того, зараз її вважають перспективною сировиною для виготовлення ліків.



Жаба прудка

Це рідкісний вид. Поширений в окремих районах Карпат. Місця перебування — освітлені ділянки букового лісу (узлісся, галявини), чагарникові зарості, зрідка мішані та хвойні ліси заввишки 1000-1500 м над рівнем моря. Чисельність низька. Самка відкладає від 600 до 1500 ікринок.



4 група — Цікаві факти про земноводних

В Україні поширені 5 видів хвостатих амфібій, які належать до родини саламандрових, а саме: 4 види тритонів (звичайний, гребінчастий, карпатський і гірський), і плямиста саламандра.

В Україні зареєстровано 12 видів безхвостих земноводних, які належать до 5 родин: круглоязикових ( жовточерева і червоночерева джерелянки), часничниць (звичайна часничниця), ропух (сіра, зелена та очеретяна ропухи), квакш (звичайна квакша) і справжніх жаб (озерна, ставкова, гостроморда, трав'яна і прудка жаби).

Амфібії ростуть протягом усього життя. Щоправда, темп їх росту з віком зменшується. Що старшою стає тварина, то повільніше вона росте.

У Франції щорічно з'їдають близько 800 тонн зелених жаб (ставкових та озерних), у Швейцарії — близько 300 тонн.

Чимало отруйних жаб дуже яскраві і красиві. Але це загальне правило має винятки. На Мадагаскарі живе цікава істота, відома місцевим жителям як жаба-помідор. Все її тіло, голова і ноги яскраво-червоні, а черевце- біле. Ці жаби неотруйні. Їх слиз небезпечний тільки для мікроорганізмів.

Найбільша жаба Північної Америки - жаба-бик буває завдовжки до 200 мм. Вона видає сильний, схожий на ревіння бугая, чутний за 2-3 км, звук.

Найбільшою у світі є жаба-голіаф із Камеруну (Африка) завдовжки 25 см. Найбільшою ропухою є мешканка Центральної і Південної Америки ропуха-ага, яка буває завдовжки понад 25 см. Найбільшою в Україні є озерна жаба- завдовжки до 17 см.



6. Рефлексія результатів

Усне обговорення за питаннями:

1. З якою метою ми прцювали у групах?

2. Які думки та почуття викликала у вас така дліяльність?

3. Чому ви особисто навчились?



Завдання на картках

1. З наведеного переліку виберіть тварин, які належать до класу Земноводні:

саламандра, в'язь, вобла, тритон, жаба, акула, пилконіс, ринодерма, хвостокіл, скат, латимерія, квакша, севрюга, черв'яга, вугор, сьомга, протей, лин, амбістома, ропуха, кумка, сурінамська піпа.


  1. Для безхвостих земноводних характерним є: а) тіло коротке; б) тіло видовжене; в) хвостовий відділ хребта перетворений на єдину кістку; г) у скелеті є хвостовий відділ хребта; д) передні і задні кінцівки розвинені однаково; е) задні кінцівки розвинені набагато краще за передні; є) на задніх кінцівках часто є плавальні перетинки між пальцями; ж) запліднення у більшості внутрішнє.

  2. Для хвостатих земноводних характерним є: а) тіло коротке; б) тіло видовжене; в) хвостовий відділ хребта перетворений на єдину кістку; г) у скелеті є хвостовий відділ хребта; д) передні і задні кінцівки розвинені однаково; е) задні кінцівки розвинені набагато краще за передні; є) на задніх кінцівках часто є перетинки між пальцями; ж) запліднення у більшості внутрішнє.

Метод “ Займи позицію”

Учням пропонується проблемне питання: “Чи потрібно охороняти земноводних?”

Учні класу обирають певну позицію: “Так”, “Ні”, “ Не визначив власної позиції”, формують три групи, обговорюють правильність своєї думки. Хтось із учнів від кожної групи аргументує свої позиції, після чого відбувається колективне обговорення та розв'язання проблеми.

Визначення тварини за описом

1. Я - найкорисніша амфібія. Поширена на городах, де знищую шкідників. Веду нічний спосіб життя. На день зариваюся у грунт. У неволі живу довго — до 38 років. У Центральній і Північній Америці живе моя родичка — ага, шкірні залози якої виробляють отруйний секрет. Аборигени використовують її як отруту для стріл. (Ропуха)

2. Маю яскраве забарвлення: чорне з жовтими плямами. Мої шкірні залози виділяють отруйну речовину, яка необхідна для захисту від ворогів. В Україні поширена на терені Карпат. (Саламандра плямиста)

3. Як і у більшості мешканців підземних водойм, мої покриви позбавлені пігменту, а очі сховані під шкірою. Протягом усього життя я зберігаю зовнішні зябра. Довжина тіла до 30 см. (Протей)

4. Я поширений по всій території України, крім степової зони, де трапляюсь у долинах невеликих річок. Здебільшого живу у воді, у невеликих ставках, калюжах, болотах. У квітні, відразу після пробудження, переходжу жити у воду.

У самця на спині з'являється високий пильчастий гребінь. Живлюсь переважно дрібними безхребетними. (Тритон гребінчастий)



Мні-вікторина

  1. Тварина має яскраво-зелене забарвлення і присоски на кінчиках пальців.(Квакша)

  2. Найбільша жаба у світі. (Голіаф)

  3. Жаба, яка виношує яйця у себе на спині. (Піпа)

  4. Має характерний голос: “кум-кум-кум”. (Кумка)

  5. Жаба, яка відкладає найменшу кількість ікри. (Ліопельма (від 2 до 10 ікринок))

  6. Голос яких земноводних нагадує гавкання собак? (Самця ропухи-аги, великої листової жаби)

  7. У якої жаби найбільші пуголовки? (У пседіуса, або дивовижної жаби, яка живе у Гвінеї. Доросла жаба завдовжки 16-69 мм, а її личинка- 250 мм);

  8. Який представник хвостатих земноводних має застережне ( чорне з жовтими плямами забарвлення? ( Саламандра плямиста)



  1. Гра “Впізнай тварину на малюнку”





















7. Підбиття підсумків ( Рефлексія уроку)

Гра- дискусія “ Мікрофон”

Учні стають у коло. “Мікрофон” передають сусіду зліва. Говорити має право лише учасник з мікрофоном. Учні дають відповідь на питання: “Які зміни сталися б на планеті, якби зникли всі амфібії?”

( Оцінювання результатів діяльності учнів)

Учитель. Пропоную вам поділитися враженнями від сьогоднішнього уроку, закінчивши речення:

1. Для мене сьогодні новим було...

2. Я хотів би дізнатися про...

3. Мені не сподобалося...

4. Найбільше мене вразило...

5. Для мене було недостатньо інформації про...



Учень

Віка Марчук

Виступ-звернення до людей від імені земноводних

Живу я на суші і у воді.

Найкраще-це мухи смакують мені.

Для когось я гарна, для когось негодна,

Але я амфібія, я-земноводна.

Я гарна жабка, у мене є ніжки,

Якими я скачу по вашій доріжці.

Та лиш як захочу я стать на дорогу,

То можу потрапить під вашую ногу.

А в мене ще дітки маленькії є.

Як що їх лелека “жорстокий” зжує?!

А через ваші брудні хімікати

Не можу потрапить до власної хати.

А ще на додачу французи-поганці,

Що так полюбляють мої гарні стегенця.

Для них вони, бачите, делікатеси.

А взагалі-то жаба-принцеса.

Ви, люди, повинні мене поважати,

Бо жаби допомогли вам науку вивчати.

Оскільки ми жертви науки,

Візьміть нас, люди, на поруки.

Тож, як кіт Леопольд колись говорив:

“Живімо ми дружно!” І буде в нас мир!

Учитель. Я хочу, щоб ви усвідомили, що навіть маленьку непривабливу жабку потрібно охороняти, оскільки вона є єднальною ланкою між усіма організмами на планеті Земля. Пробудження екологічної думки — означає усвідомити, що в природі все доцільно та відносно, тому толерантне ставлення до живих істот — запорука їх виживання та збереження.

Можна прожити без багатьох досягнень науково-технічного прогресу. Без природи, без чистого повітря прожити неможливо. Зберегти ж планету придатною для життя людей можливо лише у тому випадку, якщо кожний житель планети зрозуміє просту істину: ставлення до природи не вимірюється одразу глобальними масштабами — до лісу, води, землі. І починається зі ставлення до одного-єдиного дерева, літра чистої води і навіть маленької жабки. Охороняючи щось одне, ми сприяємо збереженню природи в цілому.

Зелений світ смішної жабки,

Мурашку, равликову хатку

Байдужістю не загуби,

Оберігай, шануй, люби!


8. Домашнє завдання

Скласти опорний конспект теми. Зібрати загадки, народні прикмети про земноводних.


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка