Конспект уроку 7 клас Всесвітня історія Тема уроку: Арабський халіфат



Скачати 61.82 Kb.
Дата конвертації21.11.2016
Розмір61.82 Kb.
Конспект уроку 7 клас Всесвітня історія

Тема уроку: Арабський халіфат.

Мета: Ознайомити учнів з виникненням ісламу, основними догматами цієї релігії; становленням Арабського халіфату; працювати з різними історичними джерелами на основі яких робити висновки та висловлювати судження; порівнювати іслам з християнством; виховувати інтерес до культурної спадщини.

Після цього уроку учні зможуть:

  • Показувати на карті територію Арабського халіфату;

  • Показувати на карті територію поширення ісламу;

  • Порівнювати християнство та іслам;

  • Висловлювати судження щодо виникнення ісламу;

  • Називати дати: виникнення ісламу, Арабського халіфату;

  • Називати ісламські моральні цінності, визначних постатей ісламської культури;

  • Описувати ісламську культуру;

  • Пояснювати поняття іслам.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання : атлас, історичні документи, ілюстрації, підручник, карта.
План

  1. Аравійський півострів та його населення. Доісламські вірування арабів.

  2. Мухаммед і виникнення ісламу. Об`єднання арабів.

  3. Халіфат за Омеядів та Аббасидів.

  4. Культура арабського світу.


Хід уроку
І. Організаційний момент.

Ознайомлення з темою і планом уроку.


ІІ. Актуалізація знань учнів.
Бесіда за запитаннями:

  1. Покажіть на карті Східну Римську імперію.

  2. Визначте, що було позитивним у правлінні Юстиніана, а що негативним?

  3. Які реформи були проведені у Візантії?

  4. Хто такі іконоборці? Чого вони домагалися?

  5. Яка релігія була поширена у Візантії?

  6. Назвіть основні досягнення науки та культури Візантії.


ІІІ. Вивчення нового матеріалу.


  1. Аравійський півострів та його населення. Доісламські вірування арабів.

Показ на карті території Арабського халіфату.

Супроводжується розповіддю вчителя.

Арабський халіфат розташований на південному заході Азії. Клімат сухий, жаркий, дощі йдуть мало.



Запитання до класу:

Чи сприятливими були кліматичні умови для розвитку землеробства?

Розповідь вчителя:

Араби вели кочовий спосіб життя. Вони розводили коней, овець, верблюдів.

Кочових арабів називали – бедуїнами («степовиками»).

Вздовж берега Червоного моря проходив торгівельний шлях з візантії в Африку та Індію. На цьому шляху виникали торгівельні містечка, найбільшим з них було місто Мекка.

Араби були язичниками (семітами) поклонялися сонцю, місяцю і т. д., вірили в добрих та злих духів.

Шлях па́хощів (або ж ла́данний шлях) — торговельний шлях, який в античності пов'язував південь Аравійського півострова з країнами Середземномор'я і Месопотамії.

Доісламські вірування арабів.

Арабські племена тривалий час залишалися прихильниками поганської віри і поклонялися багатьом богам. Для них священними були природні й витесані кам’яні брили та стовпи (бетілі), що вважалися місцем проживання богів або самими богами. У південній і південно-західній частині півострова було чимало християн та іудеїв.

Головною арабською святинею вважався храм Кааба (з араб. — куб), що знаходився в центрі Мекки. Це була кам’яна будівля кубічної форми. У північну стіну храму був вмурований великий Чорний Камінь. Походження каменю загадкове. Одні вважають, що це метеорит, а інші переконані, що його винесла з підземних надр вулканічна лава. За переказом, Чорний Камінь був переданий ангелом або Адаму, або Аврааму, спільному праотцеві арабів і євреїв. Цьому каменеві поклонялося багато осілих і кочових племен. Щоб заохотити якомога більше людей відвідувати ярмарки в Мецці, навколо Кааби були розставлені ідоли всіх (понад 300) племінних божків.


  1. Мухаммед і виникнення ісламу. Об`єднання арабів.

Розповідь вчителя. Запис в зошити:

Іслам - одна з світових релігій, поширена в країнах Близького та Середнього Сходу.

Розповідь вчителя.

У світі налічується понад мільярд послідовників ісламу. Слово «іслам» арабською мовою означає «покірність», «слухняність». «Немає Бога, крім Аллаха, і Мухаммед – пророк його» - вчить мусульманська заповідь.

Засновником ісламу вважається Мухаммед, чи Магомет. Який народився близько 570 р. в місті Мекка. У віці 40 років був покликаний Аллахом нести його слово людям. І він став проповідувати ісламську релігію. Помер він у 632 році.

Запис в зошити

630 рік - утворення Арабської держави

Порівняння Ісламу та Християнства

Християнство


  1. Віра в Ісуса Христа

  2. Св. Книга - Біблія

  3. Великий піст

  4. 10 заповідей

  5. Церква

  6. Священники

  7. Молитва

Іслам

  1. Бог Аллах, Мухаммед пророк його

  2. Св. Книга - Коран

  3. Рамадан

  4. 5 заповідей

  5. Мечеть

  6. Святі люди і наставники

  7. Намаз


Розповідь вчителя

За Мухаммеда відбулося об`єднання арабів. На час смерті Мухаммеда під владою мусульман перебувала більша частина Аравії (супроводжується показом на карті).




  1. Халіфат за Омеядів та Аббасидів.

Розповідь вчителя

Післі смерті Мухаммеда державою почали правити халіфи (заступники пророка). Починається доба завоювань.



Розповідь супроводжується показом на карті.

Найбільші території були завойовані за халіфа Омара.

640 р – захоплення Візантії, Сирії, Палестини

642 р – захоплення Єгипту

709 р. – захоплення Північної Африки

711 р . – Піренейський п-ів

732 р. – битва при Пуатьє, поразка арабів.
Робота з документом

Омар наказав начальникам джундів приїхати до нього в ал- Джабію у призначений ним день з легкими загонами, залишивши намісників своїх над своїми округами. Спочатку до нього під`їхали Язід і абу - Убейда. Потім Халід на конях, вкритими парчею та шовком.

Тоді Омар спішився, взяв каміння і почав кидати по них. Кажучи: «Як швидко ви відмовилися від колишніх своїх поглядів! Чи мене ви зустрічаєте в такому вбранні? Розбестилися ви ж за два роки!

Коли б ви з`явилися в такому вигляді на чолі сотень. Я б замінив вас іншими.» Вони відповіли: «Правителю віруючих, не суди нас за за виглядом, ми не розлучаємось зі зброєю!»

Хрестоматія з історії середніх віків, т.І,1951, стр. 251
Запитання до класу:

Що осуджував Омар?

Чи справедливий він був до начальників загонів?
Розповідь вчителя

У 750 р. владу в Халіфаті захопили династія Аббасидів (нащадки Аббаса, дядька Мухаммеда). За Аббасидів завоювання майже припинились. Вони намагалися зберегти те, що було здобуто раніше. Провінціями управляли намісники (еміри) вони ставали незалежними від халіфів. Арабська держава припиняє своє існування.



Запитання до класу

Що стало причиною розпаду халіфату?

  1. Культура арабського світу.

Розповідь вчителя.

До халіфату входило багато країн з високим рівнем культури: Єгипет, Сирія, Месопотамія, Передня Азія – в цих державах поширювалась арабська мова, і ця мова стала мовою науки та культури.

У Багдаді зібрано бібліотеку цінних рукописів грецьких вчених.

Робота з текстом підручника та ілюстраціями.

Виписати в зошити основні досягнення культури арабського світу.
Математика: створили алгебру.

Астрономія: зуміли приблизно обчислити розміри Землі. Вчений Аль-Біруні висловив здогад про те, що Земля рухається навколо Сонця.

Географія: склали карти відомих їм країн та морів.

Медицина: Авіццена описав ознаки багатьох хвороб.

Література: «Тисяча і одна ніч», поема «Шах-Наме»-Фурдоусі, поет Аль-Маарі.

Супроводжується показом ілюстрацій.

Мистецтво: спорудження палаців, мовзолеїв. Мечетей.

Ознайомлення з результатами роботи.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

Бесіда за запитаннями:

1. Чим займалося населення Аравійського півострова?

2. Що є спільного в мусульманській релігії та християнстві?

3. Що призвело до розпаду Арабського халіфату?

4. Чим було зумовлено піднесення культури в Арабському халіфаті?
V. Підсумки уроку.

Від арабів європейці запозичили не тільки цифри, а й назви багатьох зірок, в них вони навчилися креслити карти, користуватися компасом та глобусом, твори по медицині стали настільними книгами європейських лікарів.


VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати параграф 9. Відповідати на запитання.


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка