Коли Микола Івнович був студентом першого курсу Казанського університету, він мріяв про професію лікаря і вивчав медицину. Але ось із-за кордону приїхав професор Бартельс. Вже перша його лекція



Скачати 91.92 Kb.
Дата конвертації06.04.2017
Розмір91.92 Kb.
МАТЕМАТИЧНИЙ ВЕЧIР:
«Великий математик М.I. ЛОБАЧЕВСЬКИЙ»

Великий математик М. І. Лобачевський.

Участь беруть три учні і три учениці. На екрані – портрет Лобачевського М. І. Плакат із словами «З усіх мов світу найкраща – це мова штучна, вельми стисла, мова математики.



М. І. Лобачевський»
Плакат із зображенням псевдосфер

Спеціальний випуск математичної газети.



  1. Вступне слово вчителя.


I учень..

Микола Іванович Лобачевський народився 1792року в м. Нижньому Новгороді в сім’ї бідного чиновника. Батько його помер у 1797 році. Не зважаючи на матеріальну скруту, мати намагалась дати своїм дітям вищу освіту. У 1802 році Микола Іванович вступив до Казанської гімназії. Після закінчення її він навчався на фізико-математичному факультеті Казанського університету. Вже в 14 років Лобачевський знав латинську, французьку і німецьку мови, вільно читав наукову літературу, вивчав праці визначних математиків. Любив читати О.С.Пушкіна, особливо його вірш”К Чаадаєву”.



ІІ учень.

Коли Микола Івнович був студентом першого курсу Казанського університету, він мріяв про професію лікаря і вивчав медицину. Але ось із-за кордону приїхав професор Бартельс. Вже перша його лекція з історії математики полонила Лобачевського.

У своїй лекції Бартельс докладно спинився на розв’язаних і нерозв’язаних проблемах математики, намалював в уяві студентів величну картину її розвитку. Враження було таке сильне, що в студента Лобачевського й сліду не лишилося від колишнього захоплення медициною.”Так ось вона яка, математика,-думав Лобачевський.-Є чого повчитися у нового професора!”

Микола Іванович із захопленням почав вивчати математику. Незабаом професор Бартельс звернув увагу на його старанність і любов до цієї науки і почав працювати з М.І. Лобачевським себе вдома по чотири години на тиждень, щоб підготувати до магістерського звання.



ІІІ учень.

Жвава, енергійна вдача Лобачевського завдавала багато клопоту помічникові ректора у студентських справах. Микола Іванович знаходив час не тільки для навчання, а й для веселих винаходів. Якось у ночі він запустив у небо ракету власного виготовлення, чим страшенно налякав чергового на пожежній вежі.

Помічник ректора в студентських справах Кондирєв, якому донесли пр. атеїстичні погляди Лобачсевського, намагався скомпрометувати його, щоб “на науку іншим” виключили з університету і відали у солдати. Кондирєв характеризував Лобачевського як “ упертого й нерозкаяного юнака, що виявляє навіть ознаки безбожності”.

Справа дійшла до Вченої ради. Безперечно, Лобачевського виключили б з університету, якби не заступилися професори, у яких він навчався. Тільки їх енергійний захист вря тував Лобачевського для науки.

Дев’ятнадцятирічний Лобачевський здобув ступінь магістра, а в 24 роки став професором математики Казанського університету. На цій посаді він прбув безпосередньо 19 років(його перебирали 6разів підряд).

І учень.

М. І.Лобачевський завжди був уважний до людей, які любили і хотіли знати математику, допомагав їм. Ось як про це згадує його дочка: “Заходячи кілька разів у магазин, що торгував нотами і картинами в Казані, М.І.Лобачевський бачив там прикажчика-хлопчика. Він ходив, звичайно, по місту з коробом товару на плечах, а коли Микола Іванович заставав його за прилавком, то бачив, що він завжди робить якісь обчислення. Бачачи , що хлопчик дуже старанний і виявляє хист до математики, Микола Іванович спитав його, чи не хоче він учитися. Хлопчик з радістю погодився, але сказав, щои він бідний сирота, що хазяїн привіз його з Італії. Поговоривши з хазяїном, Микола Іванович забрав від нього хлопчика і влаштував його в гімназію. Гімназист вчився добре, закінчив університет і став професором фізики в Казані…Це був професор І.А.Больцані”.

М.І.Лобачевський у 32 роки розв’язав багатовікову проблему п’ятого постулату з “Начал” Евкліда і побудував свою неевклідову геометрію.

За рік до смерті Лобачевський, уже сліпий, диктує своїм учням новий твір, який назвав “Пантогеометрією”. Він показує, що евклідова геометрія є окремим випадком неевклідової геометрії.

24 лютого 1856 року Лобачевського не стало.

ІІ учень.

Читає вірш В. Фірсова “М.І.Лобачевському”.

Як була створена нова, неевклідова геометрія?

ІІІ учень.

Ознайомимося з деякими теоремами, що випливають з аксіом геометрії Лобачевського на площині:


  1. Перпендикуляр і похила до однієї й тієї самої прямої можуть не перетинатися.

  2. Сума внутрішніх кутів трикутника завжди менша від двох прямих кутів, причому ця сума тим менша, чим більші сторони трикутника.

  3. Подібних фігур не існує. Коли два трикутника мають відповідно рівні кути, то і сторони їх відповідно рівні.

  4. Не існує квадратів і прямокутників.

І учень.

Де застосовується геометрія Лобачевського? Що ще можна сказати про нього?

Геометрія Лобачевського застосовується під час вивчення надвеликих космічних просторів, зокрема у фізиці. Наприклад, знаменитий фізик Альберт Ейнштейн застосував її у своїй теорії відносності.

М.І.Лобачевський був не лише великим математиком, а й дуже мужньою людиною. Він не побоявся виступити з твердженням, яке багатьом здавалося безглуздим. Адже протягом двох тисячоліть геометрія Евкліда вважалася єдино можливою. Переважна більшість математиків- сучасників Лобачевського- не розуміла його відкриття. До його творів з неевклідової геометрії ставилися зневажливо, з його ідей глузували. Але він прдовжував розробляти свою геометрію.

Геометрія Лобачевського дістала повне визнання лише через 15 років після того як він помер.
Після монтажу пропонується гра «О, щасливчик».

Девіз гри записано на плакаті «Математику не можна вивчати, спостерігаючи, як це робить сусід!»



Нівен А.

Кожен учасник гри має три підказки:1) 50 : 50; 2) дзвоник другу: учасник гри звертається до любого із глядачів і за вірну відповідь глядач одержує приз; 3) допомога залу.

На кожне запитання заготовлені картки і помічник вчителя виставляє їх на магнітній дошці. За правильні відповіді на три запитання кожного туру, учасник гри одержує приз. Гра проходить по схемі;

ПРИЗ


900

800


700

ПРИЗ


600

500


400

ПРИЗ


300

200


100

Запитання відбіркового туру.

  1. Розмістити в хронологічній послідовності прізвища слідующчих математиків: а) С.Ковалевська, б)Піфагор, в) Лобачевський, в) Кравчук..

  2. Розмістити обчислювальні прилади в тій послідовності в якій вони були винайдені: а)мікрокалькулятор, б ) арифмометр, в) логарифмічна лінійка, г) рахівниця.

  3. Розмістити дії в тому порядку, в якому їх вивчають у школі: а)множення, б)віднімання, в)додавання, г ) ділення.

Запитання І-го туру.

  1. Яке із речень буде вірне:

Геометрія - це

1) наука про властивості геометричних фігур,

2) наука про фізичні властивості тіл,

3) наука про хімічні властивості тіл

4) наука про рівняння.

2. Слово геометрія у перекладі на українську мову означає землеробство. Яке це слово: а) грецьке, б)російське, в) єгипетське, г) арабське?

3. Основними геометричними фігурами на площині є: а) точка і пряма, б) точка і промінь, в)точка і відрізок, г) точка і коло.

4. Яке із математичних тверджень потребує доведення:а) означення, б) аксіома, в) теорема, г)постулат.

5. Лобачевський, вступаючи до Казанського університету, він мав намір займатися: а)математикою, б)медициною, в)архітектурою, г)музикою.

6. Слово лінія походить від латинського слова Linia , що воно означає: а)шовкова нитка, б)льняна нитка, в) шерстяна нитка, г) бавовняна нитка.


Запитання ІІ-го туру.

1.Хто з математиків вперше запровадив прямокутну систему координат ХоУ: а) Декарт, б) Вієт, в)Фалес, г) Галуа.

2 Під чиїм впливом Лобачевський став займатись математикою: а) професора Бартельса, б)Архімеда, в) Остроградського, г) Ковалевської.

3.Як називається один із творів Лобачевського, в якому він виклав основи своєї теорії? а)Пангеометрія, б) Планіметрія, в) Стереометрія, г) Тригонометрія.

4.Як називаються поверхні, де можна інтерпретувати геометрію Лобачевського?

а) псевдосфера, б) конус, в) куля, г) площина.

5.Який із учених застосовував геометрію Лобачевського у своїй новій теорії?

А) Ейнштейн, б) Мендєлєєв, в) Дарвін, г) Мічурін.

6. Одне яйце вариться 5 хв., три яйця варяться: а) 15 хв., б) 5 хв., в) 3 хв., г) 20 хв.
Запитання ІІІ-го туру.


  1. Головним центром науки в ІІІ столітті до нашої ери стало єгипетське місто Олександрія, назване на честь знаменитого полководця Олександра Македонського. Після його смерті в Єгипті почала царювати династія Птоломеїв. Один із царів цієї династії побудував будівлю присвячену дев’яти грецьким музам, покровителькам наук і мистецтва. Він зібрав багатьох вчених із різних країн, в бібліотеці стояли сотні тисяч, а може і мільйони свитків папірусів, на яких були написані твори по історії і географії, математиці і фізиці, філософії і поезії. Серед учених цього закладу була одна із перших жінок математиків Гіпатія.

  2. Як називали цю будівлю: а) музей, б) театр, в) школа, г) лікарня?

  3. 2.Перші циркуль і лінійка з’явились в : а) Китаї, б) Єгипті, в) Греції, г) Київській Русі.

  4. В якому місті стоїть пам’ятник нулю: а) Київ, б) Москва, в) Будапешт, г) Париж.


Математичні рекламні паузи, які демонструються учасниками вечора під час гри.

1 реклама.. Індійська таємниця швидкого множення двоцифрових чисел.

96*92


Доповнення до ста - відповідно 4 і 8.

Віднімемо від першого множника доповнення другого (96-8=88) або від другого множника доповнення першого (92-4=88). І в першому і в другому випадку одержимо 88. Це перші цифри шуканого добутку. Перемножимо доповнення (4*8=32). 32-це останні цифри добутку. Отже, 96*92=8832.



2 реклама. Множення п’ятизначного числа на 99999.

64278*99999

Від числа 64278 відняти 1. ( 64278-1=64277). З права до одержаного числа дописати доповнення кожної цифри утвореного числа до дев’яти. (6427735722).

3 реклама. Піднесення любого двоцифрового числа, яке закінчується п’ятіркою, до квадрату.

Приклад: 35 піднести до квадрату. Берем цифру, яка стоїть в розряді десятків і множимо на наступну за нею цифру (3*4=12). Це будуть перші дві цифри числа, потім з права треба дописати 25. Отже, 35 у квадраті дорівнює 1225.



4 реклама. Як відгадати число і місяць народження.

Виконати слідуючі дії:



  1. Записати число, коли ти народився.

  2. Записане число подвоїти.

  3. Добуток помножити на 10.

  4. До добутку додати 73.

  5. Суму помножити на 5.

  6. До добутку додати порядковий номер місяця народження.

Одержане число повідомити відгадувачеві.

  • Приклад: 17 серпня, тобто 17-число 8 місяця.

17*2= 34; 34*10=340; 340+73=413; 413*5=2065;2065+8=2073. Він повідомляє відгадувачеві число 2073, 2073-365=17 08 17 серпня
5 реклама. Таблиця множення на 9 на пальцях.

6 реклама. Множення двоцифрового числа на 11. Нехай треба помножити 26 на 11. Досить скласти цифри 2+6=8 і поставити 8 між цифрами 2 і 6, щоб зразу сказати відповідь:286.

Література

1.Конфорович А. Г. “Математичні вечори у восьмирічній школі”, Київ- 1974 р.

2. Г.М. Соболєв “ Математика в поза урочний час”, Київ 1973.

3. Б. Лаптєв “ М.І.Лобачевський і його геометрія”. Москва 1976.

4. Математична хрестоматія. Київ. 1970.

5.А.Г.Конфорович”Атеїстичне виховання при викладанні математики”.



6.Математична енциклопедія. Москва. 1996.





База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка