Клас Підготувала учитель інформатики Бабич Валентина Кирилівна



Скачати 229.82 Kb.
Дата конвертації26.12.2016
Розмір229.82 Kb.


Навчально-виховний комплекс №16

Методична розробка

циклу уроків з теми:

Електронні таблиці. Microsoft Excel.

  1. клас



Підготувала учитель інформатики

Бабич Валентина Кирилівна

Мелітополь, Запорізька обл.

2008


Тема проекту: «Скільки я коштую?»
Автори проекту: група учнів 8-В класу, навчально-виховного комплексу №16 м. Мелітополя, Запорізької області

Керівник: Бабич Валентина Кирилівна, учитель інформатики

Опис роботи:

У побуті економіка зазвичай асоціюється з поняттям «економити». Економити - значить зберігати, скорочувати витрати матеріалів та коштів на виробництво товарів і послуг, зменшити, наскільки це можливо, витрати, бути бережливим господарем. Для чого і заради чого працює економіка? Головна мета економіки - підвищення добробуту людей. Прагнення до раціональності особливо простежується в розрахунку сімейного бюджету, співвідношення доходів і витрат, у виборі мети сімейної фінансово-товарної політики. На жаль, у сформованій українській практиці рідкісні сім'ї та люди складають і аналізують бюджети, що підтвердилося результатами нашого інтерв'юванні: з 120 опитаних тільки 10% на запитання: «Чи плануєте ви сімейний бюджет?» відповіли ствердно; 34% - не мають досвіду формування сімейного бюджету і навіть не хочуть думати про це, живучи «сьогоднішнім днем»; 56 % - притаманне «споживче поведінку», вони розуміють важливість формування бюджету, але не мають досвіду його складання. Тому актуальним на сьогодні є вивчення сімейного бюджету, його формування, як одного з шляхів підвищення добробуту родини. Треба згадати, що раніше в самостійних будинках працювали економки, які вели все господарство. Вони користувалися особливою повагою господарів, так як розподіляли і заощаджували кошти, допомагали їх раціонально використовувати. Гіпотеза: вміння складати раціональний споживчий бюджет допоможе підвищити рівень добробуту підлітка і раціонально використовувати гроші.



Предмет дослідження: частка сімейного бюджета витрачена на учня НВК № 16, 8в класу

Методи дослідження: опитування, анкетування, порівняння та узагальнення результатів 1 року.

Мета: підтвердити гіпотезу.

Для дослідження використовували програму Microsoft Excel, яку почали вивчати в 8 класі. Цю програму не можна назвати просто електронної таблицею, тому що за кількістю можливостей, колу розв'язуваних завдань Excel перевершує набагато інші програми. Тому ми вирішили не просто вивчати програму Microsoft Excel, а присвятити свій проект програмі, розповісти про її властивості та особливостях роботи у Excel.

Проект пропонується для реалізації з учнями 8 класів, які починають вивчати інформатику за програмою поглибленого курсу. Працюючи над проектом,  учні розширюють і поглиблюють отримані під час уроків знання з використання електронних таблиць на практиці, з особистого досвіту. Об’єднавшись в групи, вони оформлюють результати своєї роботи у вигляді зведеної таблиці. Учні навчаються робити самооцінку та взаємооцінку своєї роботи та роботи своїх однолітків.

Технічні вимоги: Microsoft Excel


Тема. Електронні таблиці (ЕТ) та їх призначення. Поняття комірки. Введення та редагування чисел, формул, текстів. Опрацювання таблиць.


Мета уроку:

  • дати учням уявлення про електронні таблиці та їх призначення;

  • ознайомити з інтерфейсом Microsoft Excel та основними прийомами введення, редагування та форматування даних;

  • виховувати логічне мислення, вміння проводити аналіз вже накопичених учнями знань і робити на основі цього аналізу висновки та узагальнення;

Тип уроку: Урок-лекція.
Хід уроку

І. Актуалізація проблеми.

Багато обчислень, пов’язаних із повсякденною діяльністю людини, доцільно виконувати в табличному вигляді. До таких обчислень належать, скажімо, бухгалтерські розрахунки, облік обороту матеріалів і продукції на заводі, товарів на складі, різні інженерні і статистичні розрахунки. У вигляді таблиць можна оформляти ділові документи: рахунки, накладні, відомості тощо. Взагалі зображення даних у вигляді прямокутних таблиць є надзвичайно зручним і звичним.

Ще взимку, навчаючись в 7 класі, вивчаючі MS Word, ви надрукували таблицю, яку потім, весь рік, заповнювали з батьками. Тепер цю таблицю ми побудуємо в новій програмі, яка дає можливість представляти інформацію у вигляді таблиць. Ця програма називається електронною таблицею.

Давайте порівняємо одну і ту саму таблицю створену в Word взимку i Excel, яку ви будете створювати зараз.



У скільки я, ПІ учня, обійшовся своїм батькам?



З/п

Назва витрат

Рік

Червень

Липень

Серпень

Вересень

Жовтень

Листопад

Грудень

Січень

Лютий

Березень

Квітень

Травень

1

одяг





































2

кан. товари, зошити, тощо





































3

гроші на кишенькові витрати





































4

платні позашкільні заклади





































5

ліки





































6

відпочинок на канікулах





































7

відпочинок у вихідні





































8

додаткова література, диски тощо





































Всього за місяць:





































Всього за рік:




В середньому за місяць:







  • Які ви бачите відмінності? (Зовнішньо ніяких відмінностей немає)

  • Як це вплине на суму, або середнє значення? (Ніяк).

Якщо це зробити в таблиці створеній в Excel, то, якщо правильно побудована таблиця, зміниться значення і в полях „ всього за рік:” та „ в середньому в місяць: ”. Тобто електронні таблиці значно полегшують створення подібних документів. Відповідно на наступних уроках ми з вами розглянемо як працювати з програмами, які мають назву електронні таблиці на прикладі Microsoft Excel.
II. Ознайомлення зі змістом нового матеріалу.

Тема нашого уроку: „Електронні таблиці та їх призначення. Введення та редагування чисел, формул, текстів ”, на якому ми розглянемо наступні питання:



  1. Призначення та можливості Excel.

  2. Елементи інтерфейсу Excel.

  3. Поняття комірки.

  4. Опрацювання таблиць.


1. Призначення та можливості Excel.

Електронна таблицяце програма, представлена на екрані в вигляді двовимірної таблиці, яка складається з рядків і стовпців. Основним призначенням електронних таблиць є введенням даних до комірок й обробка їх за формулами.

Можливості електронних таблиць:



  • подати інформацію у зручному і звичному вигляді;

  • використовувати різні форми представлення числової і текстової інформації;

  • упорядковувати інформацію в таблицях за різними ознаками;

  • фільтрувати інформацію, тобто вибирати інформацію з таблиць, яка задовольняє комплекс заданих критеріїв;

  • сортувати інформацію за заданими критеріями;

  • виконувати складні математичні обчислення, використовуючи потужний арсенал формул і функцій;

  • наочно відображати дані за допомогою діаграм і графіків різних видів;


2. Елементи інтерфейсу Excel.

Найпоширеніший спосіб запуску програми: Пуск – Программы – Microsoft Excel. Після завантаження ви побачите у вікні уже знайомі вам елементи інтерфейсу (демонстрація вигляду вікна).



Розглянемо особливості інтерфейсу і їх призначення.



Поле імені – призначене для відображення імені виділеної комірки або елементу діаграми.

Рядок формул – призначений для відображення, введення та редагування змісту активної комірки.

Робоча книга – основний документ Ехсеl. Робоча книга складається з окремих робочих аркушів, кожний з яких може містити дані.
3. Поняття комірки.

Основним елементом електронних таблиць – є комірка.



  • Комірка – це мінімальний елемент електронної таблиці. Вона має адресу, яка складається з імені стовпця й імені рядка, на перехресті яких розташована дана комірка. (А67, Р7).

Сукупність комірок електронних таблиць називається діапазоном. Найчастіше доводиться працювати з прямокутними діапазонами. Такий діапазон позначається записом адреси кутових комірок лівої верхньої і нижньої правої, що розділені двокрапкою:

Наприклад: В2:К8, А7:Е17.
4. Опрацювання таблиць.

Тепер давайте розглянемо як вводити дані в електронні таблиці.

Відповідно дані вводяться в окремі комірки. Для цього існує 2 способи введення даних з клавіатури:

1. Введення безпосередньо до комірки: для введення безпосередньо до комірки клацніть по потрібній комірці мишею і почніть введення з клавіатури. При цьому в комірці з’явиться курсор у вигляді звичайної миготливої вертикальної риски. Після завершення введення натисніть клавішу Enter або клавішу керування курсором (або клацніть мишею поза активною коміркою).

2. Введення в рядок формул: для введення в рядок формул клацніть мишею по потрібній комірці, а потім клацніть у текстовому полі по рядку формул. Наберіть необхідні дані і натисніть клавішу .

Редагування можна здійснювати двома способами:


  1. Для редагування усередині комірки: клацнути мишею по комірці і натиснути клавішу 2>, або зробити подвійне клацання по комірці – у результаті в середині комірки з’явиться курсор.

  2. Для редагування у рядку формул потрібно активізувати комірку, потім клацнути у рядку формул і змінити дані.

Для завершення редагування потрібно натиснути клавішу або клацнути поза коміркою, що редагується. Для видалення даних потрібно – виділити комірки і натиснути клавішу .

Процес копіювання відбувається таким самим чином, що і при роботі з текстовим редактором.



5. Форматування комірки.

Дані введені до комірки повинні мати певний формат. Під форматом комірок в Excel розуміють дуже великий набір параметрів. Одні параметри задають спосіб відображення змісту комірки (шрифт, зображення тексту, колір літер, вирівнювання в комірці тощо). Інші параметри визначають формат самої комірки ( розмір, колір заливки комірки, обрамлення тощо).

Для завдання параметрів комірки потрібно викликати діалогове вікно Формат Ячеек, виконавши команду Формат Ячейки.

Це діалогове вікно має наступні вкладки:



Число – завдання формату даних в комірках;

Выравнивание – завдання положення даних відносно країв комірки;

Шрифт – завдання параметрів символів;

Граница – завдання рамок до комірок;

Вид – завдання кольору комірки.

Більш детальніше форматування комірки ви ознайомитесь на ЛПЗ.


ІІІ. Підсумок уроку і завдання додому.

  1. Опрацювати конспект

Практична робота №1

Тема. Опрацювання таблиць.


Мета. Засвоєння правил введення і редагу­вання даних, формування навичок користуван­ня засобами автозаповнення, введення про­гресії, збереження робочої книги, форматуван­ня вмісту клітинок, рядків, стовпчиків.

Хід роботи

І. Робота зі створення таблиць

  1. Запустити програму EXCEL.

  2. Створити таблицю, яку ви заповнювали з батьками на протязі року:




  1. Виконувати форматування рядків, стовпчиків (перетягнути межу рядка та стовпчика для встановлення потрібної ширини та висоти).

  2. Провести форматування клітинок A1:N1 (Формат/Клітинка, вибрати вкладку Вирівнювання і встановити прапорець Об’єднання клітинок. Теж зробіть з клітинками A2:A4, B2:B4, C2:N2, C3:E3, F3:H3, L3:N3, B14:M14.

ІІ. Введення даних до таблиці

  1. Заповніть заголовок таблиці(перший - четвертий рядки).

  2. Провести форматування заголовка таблиці (шрифт Courier New, 14 пт, звичайний).

  3. Ввести до клітинок стовпчика А – «№ з/п», шляхом створення прогресії таку послідовність 1, 2, 3 …:

  • введіть до клітинки А5 – число 1, до клітинки А6 – число 2;

  • виділіть обидві клітинки;

  • протягніть маркер авто заповнення по діапазону А5:А12;

  1. Ввести до клітинки рядка С4 слово червень;

  • Навести курсор на маркер заповнення цієї клітинки, протягнути його вправо до клітинки N4..

  1. Заповніть данні в інші клітинки, та числові дані, що ви заповнювали з батьками.

  2. Збережіть таблицю з ім’ям вхідна_таблиця на диску D: в папці 8в.

  3. Роботу покажіть учителю.

Тема: Використання формул та функцій для обчислень.



Мета уроку:

  • розглянути головне призначення електронних таблиць – обробка даних за формулами;

  • ознайомити з правилами введення формул і функцій;

  • показати практичне застосування формул і функцій у різних галузях (фізика, математика);

  • виховувати логічне мислення, вміння проводити аналіз вже накопичених учнями знань і робити на основі цього аналізу висновки та узагальнення;

  • розвивати уявлення про програмне забезпечення загального призначення та його роль у роботі користувачів на ІІК

Тип уроку: Урок-демонстрація.
Хід уроку:

І. Актуалізація знань.

На попередніх уроках ми з вами розглядали основні прийоми роботи з електронними таблицями, на прикладі Microsoft Excel

Давайте пригадаємо основні моменти попереднього уроку:


  • Що таке електронна таблиця?

  • Яке основне призначення електронних таблиць?

  • Який основний елемент електронної таблиці?

  • Що значить активна комірка?

  • Які прийоми введення даних в комірки?

  • Для чого призначений рядок формул?

  • Як визначити ім’я активної комірки?

  • Як можна змінити ширину стовпця?

  • Як відредагувати вміст комірки?

  • Як замінити дані в комірці С5?

  • Які способи виділення комірок чи діапазонів комірок ви знаєте?

  • Які способи редагування даних в комірках ви знаєте?

  • Як називається документ створений в Excel?


ІІ. Ознайомлення зі змістом нового матеріалу.

Отже ми з вами з’ясували, що головним призначенням електронних таблиць є обробка даних, які містяться у комірках, за формулами.

Тема нашого уроку: „Використання формул та функцій для обчислень.

Давайте розглянемо, як це робити. Спочатку введемо поняття формули.



Формула в Excel - це вираз, що описує обчислення в комірках.

Приклад: =А1/В1 =СРЗНАЧ (В1:В10)

Формула може складатися з математичних операторів (+,-,*,/), числа або текстових значень, функцій Excel, та посилань на комірки і діапазони.


Повернемося до вашої таблиці, яку ми заповнювали на попередньому практичному уроці. Вона у вас є у вашій папці.


  • Подивіться, як можна використати формули для цього випадку і які саме?

  • В які комірки їх потрібно ввести?

Порядок введення формул

  1. Виділити комірну, в яку потрібно ввести формулу.

  2. Ввести до неї знак „=”

  3. Ввести необхідну формулу, причому посилання на комірки вводяться двома способами:

    • за допомогою клавіатури (потрібно пам’ятати, що імена стовпців вводяться латинськими літерами);

    • за допомогою миші, при визначенні посилання на комірку клацають мишею на потрібній комірці, її ім’я з’являється в формулі.

  1. Завершення введення формули відбувається при натисненні , або у рядку формул.

Після введення формули, запис формули в комірці зникає і з’являється результат її виконання.

Ще одним потужним апаратом для проведення складних обчислень є функція.



Функції в Microsoft Excel – це об’єднання декількох обчислювальних операцій для розв’язання визначної задачі. Функція має один або декілька аргументів. Аргументи функцій – це величини, що використовуються для обчислення значення функції.

Приклад: =SIN(H4); =ПИ()

Кожній функції в Excel присвоюється унікальне ім’я. Після імені у круглих дужках вказується аргументи (або аргумент), над якими здійснюється операція, яку означає функція. Пробіл між іменем функції і круглими дужками не допускається. Значення, які повертаються функціями як відповіді, називаються результатами.

Excel має понад 400 вбудованих функцій, поділених на категорії, відповідно до галузей знань.

Аргументами функцій можуть бути числові та текстові константи, посилання на клітинки і діапазони клітинок.



Порядок введення функції:

1. Виділити комірку.

2. Викликати Мастер функций виконавши команду Вставка→Функция.

3. У діалозі майстер функцій вибрати категорію функцій та саму функцію і натиснути <OK>.

4. У наступному діалозі, який має назву палітра функцій, ввести значення аргументів або посилання на комірку чи діапазон комірок.

5. Натиснути <ОК>.


ІІІ. Застосування здобутих знань.

Розглянемо застосування функцій, для обчислення значень математичної функцій на проміжку [-1:1] з кроком =0,5

Для цього побудуємо наступну форму:

Тепер введемо в комірку функцію =sin(x), замість аргументу візьмемо посилання на комірку де міститься перше значення Х.



  • Які формули потрібно ввести в наступні комірки?

  • Як можна полегшити процес введення формули?


ІV. Підсумок уроку.

Розглянувши матеріал даного уроку, всі тепер в змозі відповісти на наступне запитання:



  • Які переваги електронних таблиць над таблицями які створені в текстовому редакторі?


V. Завдання додому:

  1. Опрацювати конспект

  2. Підготувати формули для свого проекту.



Практична робота №2

Тема. Використання формул та функцій в електронних таблицях.


Мета. Вміти використовувати формули та математичні та статистичні функції для обчислень в електронних таблицях.

Хід роботи

  1. Запустити програму EXCEL.

  2. Відкрити таблицю, яку ви заповнювали попередній практичній роботі.

  3. В комірці C13 підбити підсумок за червень (ввести формулу =СУММ(С5:С12))

  4. Протягніть маркер заповнення з комірки С13 до N13.

  5. В комірці N14 підбити підсумок за рік. Яку формулу потрібно ввести?

  6. В комірці N15 ввести формулу середнього значення за місяць (ввести формулу =СРЗНАЧ(С13: N13)). Як ще можна знайти середнє значення?

  7. Збережіть таблицю з ім’ям вхідна_таблиця на диску D: в папці 8в.

  8. Заповніть загальну таблицю, приведену нижче:




  1. Кожен з вас повинен ввести цю таблицю та зберегти в своїй папці з ім’ям Загальна_таблиця.


Роботу покажіть учителю.

Тема: Побудова діаграм і графіків на основі табличної інформації. Друкування таблиць та діаграм



Мета уроку:

  • дати учням уявлення про графічне подання табличної інформації в електронних таблицях та його призначення, пояснити хід побудови діаграм і графіків в Microsoft Excel;

  • ознайомити з друкуванням таблиць і діаграм;

  • виховувати логічне мислення, вміння проводити аналіз вже накопичених учнями знань і робити на основі цього аналізу висновки та узагальнення;

  • розвивати уявлення про програмне забезпечення загального призначення та його роль у роботі користувачів на ІІК

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація знань.

На попередніх уроках ми з вами розглядали роботу з електронними таблицями.



  • На прикладі якої програми ми це робили?

  • Яке головне призначення електронних таблиць?

Розглянемо побудову діаграм за допомогою Microsoft Excel.

Тема нашого уроку „Побудова діаграм і графіків на основі табличної інформації. Друкування таблиць та діаграм.”



Діаграми – графічний спосіб подання табличних даних, які входять до електронної таблиці. Призначені для наочного відображення даних і дають можливість порівнювати дані та виявляти закономірності.

Діаграмами і графіками зручно ілюструвати функціональну залежність однієї величини від іншої, виявляти тенденції зміни певного параметра в часі, порівнювати характеристики різних об’єктів, виявляти взаємозв’язки різних величин і вплив певних чинників на протікання досліджувальних процесів.

Для ілюстрації таких інформаційних взаємозв’язків Excel має понад 14 різноманітних діаграм, кожна з яких має кілька різновидів.

Можна будувати діаграми таких стандартних типів:



  • гістограма – використовується для порівняння декількох наборів даних, кожний з яких представляє собою вертикальну смужку певної висоти.

  • лінійна – схожа на гістограму, але для представлення набору даних використовуються горизонтальні смужки.

  • графік – використовується для дослідження зміни певного параметра протягом певного періоду часу, або дослідження залежності однієї величини від іншої.

  • кругова – використовується для порівняння частин одного цілого.

  • точкова – схожа на графік, але використовується для порівняння декількох наборів даних.

Порядок побудови діаграм

    1. Виділити комірки з даними, що мають бути відображені на діаграмі.

До виділеного діапазону також можуть потрапляти текстові заголовки.

Можна використовувати дані які знаходяться на суміжних комірках або діапазонах.

    1. Запустити Мастер диаграмм на панелі інструментів або виконати команду ВставкаДиаграмма.

    2. У першому діалозі майстра діаграм – вибрати тип діаграми і вид діаграми. Натиснути кнопку <Далее>.

    3. У другому діалозі, якщо потрібно, можна змінити діапазон комірок із даними, які використовуються для побудови діаграми. Натиснути кнопку <Далее>.

    4. У третьому діалозі є шість вкладок, на яких можна задати різні параметри діаграми: назви діаграми і підписи осей (вкладка Заголовок), підписи значень (Подписи данных), виведення значень на осях (Оси), та інші параметри. Натиснути кнопку <Далее>.

    5. У четвертому діалозі задати розташування діаграми. Натиснути <Готово>

Перед вами на екрані з’явиться діаграма, тепер ви можете змінити її на свій смак: розмір, розташування, параметри.

Головною перевагою такої діаграми є те, що дані робочого аркуша, що використовуються при створенні діаграм, зв’язуються з нею, і при їхній зміні діаграма автоматично оновлюється.
Редагування діаграми

  1. Для редагування діаграми необхідно виділити потрібний елемент діаграми (ім’я виділеного елемента з’явиться в полі імені).

  2. Натиснути праву кнопку миші, щоб викликати контекстне меню. Воно містить ті операції, які доступні для даного елемента.

  3. Вибрати потрібну операцію і зробити зміни.

Друк таблиць та діаграм відбувається так, як і в текстовому редакторі MS Word.

IІІ. Первинне засвоєння нового матеріалу та формування вмінь і навичок.

Побудуємо діаграму на основі наступної таблиці.





ПІ учня

Оцінка

1

Іванов Іван

10

2

Петров Костя

5

3

Оленів Степан

4

4

Буряк Володя

6

5

Карпуш Андрій

8

6

Кірсанов Сергій

6

7

Зінькова Таня

1

8

Сова Оля

5

9

Степанова Іра

2

10

Ярошенко Настя

1

 

Середня оцінка

4,8







  • Як відредагувати легенду даної таблиці?



IV. Підведення підсумків уроку. Завдання додому.

  • Чому ви навчилися сьогодні уроці?

  • Яка послідовність побудови діаграми?

Більш детально з побудовою діаграм ви ознайомитеся на практичній роботі.

  1. Підготуватися до заліку по темі „ Електронні таблиці”



Практична робота №3

Тема. Побудова діаграм на основі табличних даних.


Мета. Закріплення вмінь користування майстром побудови діаграм під час обробки даних.

Хід роботи

  1. Запустити програму EXCEL.

  2. Відкрити таблицю, яку ви заповнювали на попередній практичній роботі і зберегли в своїй папці з ім’ям Загальна_таблиця.

  3. Виділити комірки з даними, що мають бути відображені на діаграмі.

До виділеного діапазону також можуть потрапляти текстові заголовки.

4.Запустити Мастер диаграмм на панелі інструментів або виконати команду ВставкаДиаграмма.

5. У першому діалозі майстра діаграм – вибрати тип діаграми і вид діаграми. Натиснути кнопку <Далее>.

6. У другому діалозі, якщо потрібно, можна змінити діапазон комірок із даними, які використовуються для побудови діаграми. Натиснути кнопку <Далее>.

7. У третьому діалозі є шість вкладок, на яких можна задати різні параметри діаграми: назви діаграми і підписи осей (вкладка Заголовок), підписи значень (Подписи данных), виведення значень на осях (Оси), та інші параметри. Натиснути кнопку <Далее>.

8. У четвертому діалозі задати розташування діаграми. Натиснути <Готово>

9. Об’єднатися в групи по 3-4 учня в групі.

10. Обсудіть помилки кожного з учнів, оцініть роботи в групах.



11. Результати оцінювання занести в таблицю.

Оцінювання діаграм _____ групи


з/п

ПІ учня

Оцінка 1 учня

Оцінка 2 учня

Оцінка 3 учня

Самооцінка

Оцінка учителя

1



















2



















3



















4




















  1. Обсудіть розбіжність та співпадання оцінок.

  2. Яка з типів діаграм більше підходить для цієї таблиці?

  3. Які виникли труднощі виникли в роботі?

  4. Виберіть кращу роботу в групі, в класі.

  5. Для підведення підсумків роботи над проектом підгортуйте кожна група свою листівку в текстовому редакторі. Всі ваші таблиці та діаграми повинні бути відображені на цій листівці.




База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка