Казка в роботі



Скачати 44.54 Kb.
Дата конвертації05.03.2017
Розмір44.54 Kb.
Лекція для практичних психологів і соціальних педагогів на тему: «Казка в роботі»

Казкотерапевтичний вплив будується на використанні п’яти видів казок:



  1. Художні казки;

  2. Дидактичні;

  3. Психокорекційні;

  4. Психотерапевтичні;

  5. Медитативні.


(Загальні принципи роботи з казками, додаток №1)
«Художні казки» – це внутрішній термін в казкотерапії. До художніх казок відносяться казки, створені багатовіковою мудрістю народу та авторські історії. Власне, саме це і прийнято називати казками, міфами, притчами, історіями. В художніх казках наявні і дидактичний, і психокорекційний, і психотерапевтичний, і навіть медитативний аспекти. Художні казки звичайно ж створювалися не для психоконсультування, проте з успіхом служать йому.

Сюжети народних казок дуже різноманітні:



  • Казки про тварин, взаємостосунки людей і тварин.

  • Побутові казки.

  • Страшні казки.

  • Чарівні казки.

Народні казки несуть в собі дуже важливі філософські ідеї, які можуть обговорюватися з нашими вихованцями і клієнтами:

    1. Світ, що нас оточує – живий. Ця ідея важлива для формування бережного і свідомого ставлення до того, що нас оточує. Починаючи від людей і кінчаючи рослинами і рукотворними речами.

    2. Об’єкти оточуючого світу, які ожили здатні діяти самостійно, вони мають право на особисте життя. Ця ідея важлива для формування почуття прийняття іншого.

    3. Розподіл добра і зла, перемога добра. Ця ідея важлива для підтримки бадьорості духа і розвитку стремління до кращого.

    4. Найцінніше дістається через випробування, а те, що дісталось задарма, може швидко піти. Ця ідея важлива для формування механізму ціленаправленості і терпіння.

    5. Навколо нас безліч помічників. Але вони приходять на допомогу тільки у тому випадку, якщо ми не можемо впоратися із ситуацією чи завданням самі. Ця ідея важлива для формування почуття самостійності, а також довіри оточуючому світу.


(Додаток №2. Схема роздумів над казками і їх обговорення)

(Додаток №3. Деякі способи вирішення труднощів у казках)
Авторські художні казки більш трепетні, образні, ніж народні. Якщо ми хочемо допомогти клієнту усвідомити свої внутрішні переживання, то, напевне, оберемо авторську казку, не дивлячись на велику кількість особистісних проекцій (саме вони і є цінними на той момент).

Є думка, що деякі авторські казки формують негативний життєвий сценарій. Наприклад, «Русалочка» Г.-Х. Андерсена може формувати комплекс «жертви» і «нещасного кохання». Компанія У. Діснея навіть взяла на себе благородну функцію переписування цієї історії.

«Аленький цветочек» закладає негативний сценарій жінки, яка постійно намагається із чудовиська зробити принца, який так і залишається чудовиськом (наприклад, чоловік алкоголік). «Попелюшки» вічно чекають принца і втрачають величезну кількість взуття задарма…

Та все ж таки хочеться зазначити, що негативний життєвий сценарій, формується у тому випадку, якщо філософський, духовний сенс казки був не зрозумілим. Можливо, домінуюче на той момент почуття одинокості і «нелюбимості» обрало з казки проблемний елемент для свого підсилення? Тоді робота з життєвим сценарієм має бути почата з переосмислення філософського сенсу казки.



Дидактичні казки створюються педагогами для «упаковки» навчального матеріалу. При цьому абстрактні символи (цифри, літери, звуки, арифметичні дії і т.д.) одухотворяються, складається казковий образ світу, в якому вони живуть. Дидактичні казки можуть розкривати сенс і важливість деяких знань. У формі навчальних казок подаються навчальні завдання.
(Алгоритм створення дидактичної казки-завдання, додаток №5)
Психокорекційні казки створюються для м’якого впливу на поведінку дитини. Під корекцією тут розуміється «заміщення» неефективного стиля поведінки на більш продуктивний, а також пояснення дитині сенсу того, що відбувається.

Треба зазначити, що використання психокорекційних казок обмежене по вікові (приблизно до 11 – 13 років) і проблематиці (неадекватна, неефективна поведінка).

Психокорекційну казку можна просто прочитати дитині, не обговорюючи її. Таким чином ми дамо йому можливість побути наодинці з самим собою і поміркувати. Навіть якщо він не виявив захоплення з приводу казки, вона всеодно потрапила в його душу, і через деякий час його поведінка зміниться. Нам залишається лише зачекати.

(Алгоритм створення психокорекційної казки, додаток №6)

(Причини «поганої» поведінки у дітей, додаток №7)

(Додаток №8. Приклад психокорекційної казки)

Психотерапевтичні казки.

Більшість психотерапевтичних казок присвячені проблемам життя і смерті, ставленню до втрат , подіям, які повторюються, коханню, пошукам життєвого шляху. Ці казки допомагають там, де інші психологічні техніки безсилі; там, де нам потрібно перейти в область філософії подій і взаємостосунків.

Створюючи психотерапевтичні казки, ми презентуємо клієнта в образі казкового героя і фантазуємо, які події могли б з ним статися. Наша задача – допомогти клієнту зрозуміти ситуацію, розібратися у сенсі того, що відбувається. Якщо необхідно, показати, що навіть тяжкі, неоднозначні події можуть стати благом для розвитку душі і сили духа, надати можливість пацієнту прослідкувати тонкі аспекти ситуації, побачити в ній сенс уроку.
(Приклад психотерапевтичної казки. Казка «Прощання», додаток №9)
Медитативні казки створюються для накопичення позитивного образного досвіду, зняття психоемоційної напруги, для створення в душі кращих моделей взаємостосунків, розвитку особистісних ресурсів.

Головне призначення медитативних казок – повідомлення нашому без свідомому позитивних «ідеальних» моделей взаємостосунків з оточуючим світом та іншими людьми. Тому прекрасною особливістю медитативних казок являється відсутність конфліктів і злих героїв.



В системі казкотерапії виділяють три види медитативних казок:

  • Медитативні казки, направлені на усвідомлення себе теперішньому, «тут і зараз».

  • Медитативні казки, які відображають образи «ідеальних» взаємостосунків між батьками і дітьми.

  • Медитативні казки, направлені на розкриття початкового потенціалу особистості, її самооцінки, а також на вивчення різноманітних явищ нашого життя. («Казки зоряної країни Зодіакалії».)


(Додаток №4. Структура корекційно-розвиваючого казкотерапевтичного заняття.)


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка