Інструктивно-методичний лист щодо запобігання негативному впливу інформаційно-комунікативних технологій на формування моральної свідомості учнівської та студентської молоді



Скачати 59.31 Kb.
Дата конвертації26.12.2016
Розмір59.31 Kb.
Інструктивно-методичний лист

щодо запобігання негативному впливу інформаційно-комунікативних технологій на формування моральної свідомості учнівської та студентської молоді
Відомо, що естетичні смаки та моральні якості молоді на сучасному етапі формуються переважно під впливом стихійних факторів суспільного оточення. Одна з найактуальніших проблем пов'язана із впливом інформаційних засобів комунікації на психіку і свідомість молоді. Адже інформація, яка містить елементи насильства, жорстокості, агресії формує відповідні моральні якості, естетичні смаки, які моделюють поведінку підростаючого покоління.

Встановлено, що існує наслідково-причинний зв'язок між «розважальним медіанасильством» і проявами агресії серед молоді. Дослідники стверджують, що негативна інформація впливає на ціннісні орієнтації особистості і переконує в тому, що насильство - прийнятний шлях вирішення соціальних конфліктів, а також, робить молодих людей байдужими до людських страждань та служить причиною застосування насильства в реальному житті. Ці висновки підтверджує і той факт, що досить часто неповнолітні правопорушники серед причин, які штовхнули їх на скоєння злочину, називають перегляд відповідних відеоматеріалів.

Окрім телебачення, комп'ютерних ігор на поведінку молодої людини негативно впливає використання Інтернет-технологій, через які юнаки та дівчата (добровільно чи неупереджено) дізнаються про секс і сексуальність засобом доступу до порнографічних матеріалів. Також існують випадки потрапляння в сексуальне рабство через спілкування з особами, які пропонують знайомства, просять надіслати фотокартки, а потім використовуючи монтаж, розміщують їх на порносайтах.

Крім того, останнім часом серед учнів та студентів стало популярним розповсюдження відео- та фото зображень за допомогою мобільного зв'язку із насильницьким та аморальним змістом: побиття однолітків, статеві акти, різноманітні форми приниження, так званого буллінгу (англійською bulling, від bully - хуліган, забіяка, грубіян, ґвалтівник). Це поняття означає залякування, фізичний або психологічний терор стосовно особистості з боку групи дітей, молоді, спрямований на те, щоб викликати в неї страх і тим самим підкорити її собі. Використання мобільних телефонів, чатів, Інтернет сайтів як інструментів буллінгу отримало назву «кібербулінг».

Виходячи з вищезазначеного, необхідно формувати у підростаючого покоління звички цивілізованого спілкування, разом із формуванням загальнокультурних цінностей, навчити їх користуватися інформаційними засобами зв'язку, дотримуючись правил та поважаючи свободу оточуючих, тобто виховання мобільно-культурного підростаючого покоління.

На виконання Закону України „Про захист суспільної моралі" від 23 листопада 2003 року №1296-IV та з метою запобігання негативному впливу на свідомість учнів та студентів інформації, яка містить елементи жорстокості, бездуховності, насильства, порнографії, пропагує тютюнопаління, пияцтво, асоціальну поведінку, необхідно проводити цілеспрямовану виховну роботу з учнівською та студентською молоддю.

Головними завданнями навчально-виховних заходів щодо запобігання кібербуллінгу є: підвищення загального рівня правової свідомості дітей, молоді та батьків, рівня обізнаності з проблем порушення прав людини, навчання моделям безпечної поведінки, вироблення уміння протистояти негативним впливам, виховання поваги до прав та основних свобод людини, толерантне ставлення до потерпілих від насильства.

З метою поглиблення правових знань учнів і студентів та формування вміння співвідносити в житті норми моралі та права рекомендується застосовувати такі форми правового навчання, як диспути, дискусії, конференції, постійно діючі правові лекторії, конкурси, вікторини правових знань, тематичні вечори, зустрічі з працівниками правоохоронних органів, тематичні виховні години.

Під час проведення виховних заходів можуть бути розглянуті такі питання:


  • кібербуллінг як проблема порушення прав людини;

  • міжнародні стандарти та міжнародні механізми забезпечення прав людини;

  • права дітей. Конвенція ООН про права дитини;

  • Кримінальний кодекс і правила поведінки учнів та студентів у суспільстві;

  • українське законодавство, міжнародні документи та законодавство зарубіжних країн щодо запобігання насильства та експлуатації дітей;

  • механізм захисту своїх прав в Україні (суд, правоохоронні органи);

  • міжнародні механізми захисту прав людини (Європейський суд з прав людини);

  • правові основи захисту людини від кібербуллінгу;

  • шляхи попередження кібербуллінгу;

  • негативні наслідки кібербуллінгу для особистості, сім'ї, суспільства;

  • право і мораль;

  • дисципліна - свобода чи необхідність;

  • як захиститися від насильства; що робити у кризовій ситуації; до кого і як звертатися?

  • які основи захисту суспільства забезпечує Закон України «Про захист суспільної моралі»?

  • безпечне користування Інтернетом, мобільним телефоном.

Виховний захід можна розпочати з ознайомлення з виставкою літератури, а також буклетів, плакатів з даної теми. Можна використати відеофільми. Під час обговорення питань з проблем негативного використання інформаційних технологій з учнями та студентами необхідно надати можливість всім учасникам висловлювати свої думки та брати активну участь в обговоренні питань.

Оскільки 8 лютого визнано «Днем безпечного Інтернету» рекомендується в навчальних закладах освіти організувати заходи, присвячені цій даті.

Крім того, необхідно постійно висвітлювати дану проблему в оформлені стендів, стінних та радіогазет, а також створювати клуби, гуртки, робота яких спрямована виконання Закону України «Про захист суспільної моралі».

Оскільки найповніше духовну культуру особистості забезпечує виховна функція сім'ї, навчальні заклади освіти повинні здійснювати організаційно-практичну роботу щодо формування її педагогічної культури. З метою позитивного впливу родини та сім'ї на формування молоді слід усіляко підносити пріоритети родинного виховання, акцентувати увагу батьків на відповідальності сім'ї за виховання і долю дитини (ст. 51 Конституції України).

Така робота з батьками передбачає використання як просвітницьких форм і методів роботи, так і практичних занять: проведення тематичних батьківських зборів з актуальних питань виховання, зборів-диспутів, зборів-практикумів, батьківських днів, лекцій, «круглих столів», науково-практичних конференцій, тренінгів та інше.

В контексті даної проблеми під час занять з батьками необхідно розглянути питання:



  • права і обов'язки батьків щодо виховання дітей;

  • злочини проти життя, здоров'я і гідності особи;

  • єдність та відмінність права і моралі;

  • діти - жертви кібербуллінгу;

  • нормативно-правові акти щодо запобігання кібербуллінгу та насильства над дітьми;

  • заохочення та покарання дітей в сім'ї (коштовні подарунки, мобільні телефони);

  • особистий вклад батьків і їх відповідальність - моральна, юридична;

  • сім'я як інститут соціалізації підростаючого покоління;

  • провідні завдання морально-етичного виховання дітей;

  • безпечне використання інформаційно-комунікативних технологій (Інтернет, мобільні телефони);

  • правопорушення неповнолітніх. Причини їх виникнення. Девіантна поведінка. Відповідальність батьків;

  • профілактика правопорушень та злочинності серед учнівської і студентської молоді;

  • Закон України "Про захист суспільної моралі" - його головний принцип.

На заняття з батьками рекомендується запрошувати працівників кримінальної міліції у справах дітей, прокуратури, а також психолога, лікаря, які б висвітлили різні аспекти проблеми негативного впливу інформаційно-комунікативних технологій на здоров'я, формування моральної свідомості молоді та профілактики кібербуллінгу.

Також у навчальних закладах необхідно створювати постійно діючі психолого-педагогічні семінари для педагогів з питань розкриття суті та шляхів розв'язання таких актуальних проблем, як використання інформаційних технологій в системі життєдіяльності людини, а також семінари-практикуми з педагогами і вихователями, творчі групи щодо впровадження в .практику роботи передового педагогічного досвіду, досягнень психолого-педагогічної науки.



Крім того вивчення цих явищ та заходів щодо запобігання їм повинно бути введено до навчальних програм, курсів з дисциплін соціально-гуманітарного блоку.

Укладачі: Карпушевська Л.Р., завідувачка сектору виховної роботи у ПТНЗ Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН України; Кузнєцова О.В., завідувачка сектору виховної роботи у ВНЗ Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН України.


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка